Honda: "Wij hebben helemaal geen samenwerking gehad met AVL"

Gepubliceerd op 11 jan 2019 11:21
image

Vorige week wisten we te melden dat Honda een aantal tegenslagen te verduren had gekregen in de ontwikkeling van de motor voor het aankomende jaar. Zo zou er onrust zijn tussen engineers van Honda en projectleider AVL en zou hun samenwerking op de tocht staan. Een woordvoerder van Honda ontkent dat nu, omdat er helemaal geen samenwerking zou hebben plaatsgevonden. 

"Het is geen feit dat we ons partnerschap met AVL hebben opgeheven, omdat we om te beginnen geen partnerschap met AVL hebben ondertekend", zegt een woordvoerder van Honda tegenover Auto Sport Web.

"Het is waar dat Honda met AVL heeft gepraat om samen te werken, maar er zit een verschil in waar Honda naar aan het zoeken is en wat zij kunnen doen. We hebben nog niets besloten. Er moet dus een misverstand zijn geweest."

Autobild meldde ook dat Honda niet in staat was om de volledige capaciteit van de motor te testen, vanwege sterke vibraties in de ICE (de interne verbrandingsmotor). Het Japanse merk ontkent de zorgen niet, maar heeft gezegd dat ze niet wisten of het opgelost was totdat er voor het eerst getest gaat worden in Barcelona. Er wordt echter ook gemeld dat het niet om een serieus probleem gaat. 



Reacties (63)
Avatar
Posts: 1677
Dus in barcelona weten ze pas of de vibraties een probleem worden. Tol of Flop 50%
Imzetten maar
NL Jan Almere 11 jan 2019 11:40+1
Avatar
Posts: 2958
Ze weten niet of het opgelost is voor Barca rare laatste zin.
NL Billgates307 11 jan 2019 11:59+3
Avatar
Posts: 5949
Honda meld dit expres omdat oscillatie op het circuit anders werkt dan op de testbank.
"Er wordt echter ook gemeld dat het niet om een serieus probleem gaat. "
Waarschijnlijk zou het dan weer softwarematig op te lossen zijn.

Nog van de desbetreffende Japanse site (vertaald in Google);
Ik ben er achter gekomen dat het nieuws niet klopt. Het is echter waar dat Honda leed onder oscillatie (resonantie) in 2017 en 2018. Was je in staat om het probleem voor 2019 op te lossen?

"Ik weet het niet voordat ik het daadwerkelijk op de auto heb gemonteerd en het circuit heb gereden, maar het is in elk geval niet zo dat het probleem serieus wordt.

Volgens de stakeholder ligt Honda's 2019-motor op schema en wacht nu op een antwoord van Red Bull. Red Bull en Toro Rosso hebben de releasedatum van de nieuwe auto nog niet bekendgemaakt.
 
Avatar
Posts: 3447
Ok, dus toch problemen met de PU voor wat betreft de vibraties.
Dat ze niet weten of het voor de testweken opgelost is, zegt genoeg over de complexiteit van het probleem en dat het dus op voorhand niet simpel op te lossen is.

Maar goed, hebben we daar ook niet de testweken voor, om problemen op te lossen?
NL Adenauer Forst 11 jan 2019 11:58+1
Avatar
Posts: 300
Maar dan wordt er wel nog even achter aan gezegd dat het niet om een serieus probleem gaat. Dit zijn berichten waar je weinig mee kan denk ik.
NL Lance Troll 11 jan 2019 11:59+1
Posts: 38
In dit geval kan je echt zonder moeite probelmen voor uitdagingen vervangen. Als geen vibraties beter is, maar minder vermogen betekent, dan neem je soms vibraties voor lief met meer vermogen, zeker als je verwacht dat het in de praktijk geen negatieve invloed gaat hebben. zo is de ontwikkeling van de motor een neverending story... Hamilton zag er vaak zeer bezweet uit na de race, die Mercedes besturen is ook niet altijd makkelijk, maar hij gat wel snel... Wellicht moet MAx er volgend jaar ook wat harder voor werken, maar pakt ie wel Poll positions
Avatar
Posts: 2923
Probleem met deze berichtgeving is dat veel aan eigen interpretatie wordt overgelaten. Zo kan je het lezen als:
- Vibratieproblemen dusdanig dat ze nu niet 100% zeker weten of het opgelost is, wordt pas duidelijk tijdens de testweken in Barcelona
- Vibratieproblemen zijn erg groot, krijgen ze nu niet opgelost en maar hopen dat het in Barcelona mee blijkt te vallen
- Vibratieproblemen zijn niet echt een issue.
- Vul zelf nog maar een mogelijk scenario in.... ;-)

Laat de wintertests maar snel beginnen....
Avatar
Posts: 126
Of.....honda is gewoon voorzichtig en houd een slag om de arm. Ze hebben vibratie problemen (gehad). Ze krijgen dus vragen of dat met de nieuwe (doorontwikkelde) motor ook het geval is. Dit kun je nooit helemaal uitsluiten, ook al is dat probleem er op de restbank niet. De motor wordt in de RB15 geplaatst en is dus weer een andere auto dan vorig jaar. De resonantiefrequenties liggen daar weer anders dan in de RB14. Probleem was dat de motor vibraties in hetzelfde bereik zaten als de auto en elkaar versterkte. Mooiste zou zijn wanneer de vibraties (die elke motor heeft) niet in hetzelfde bereik liggen als de auto. Met software oplossen is iets van 'bij dat toerentalbereik doen we er 100rpm bij om uit vibratie bereik te blijven'. Maar hoe minder van deze trucs, des te beter het is.
NL Pietje Bell 11 jan 2019 13:01+9
Posts: 4469
Honda heeft een behoorlijk aantal versnellingsbakken aan RBR gevraagd, omdat de trillingsproblemen met de spec 3.0 veroorzaakt werden door een "slechte" samenwerking van de motor en versnellingsbak van STR. Omdat er op dat moment niets meer aan de versnellingsbak veranderd mocht worden, hebben ze het probleem provisorisch opgelost met de software.

Momenteel zijn ze bezig om de juist gear ratio te vinden om de trillingen definitief te verhelpen. Dat kost tijd, maar ze zijn ervan overtuigd dat dat voor de wintertest op is gelost. Het kan echter op het circuit nog altijd iets tegenvallen, maar dat beetje kan dan ook weer software matig opgelost worden, maar ze gaan er niet vanuit dat dat nodig zal zijn.

Iedere motorbouwer wordt geconfronteerd met trillingen zodra er ineens behoorlijk veel pk's bijkomen, het antwoord is dan de juiste versnellingsbak erbij te ontwikkelen.
Avatar
Posts: 3447
Interpretatie ja, daar draait alles om.
Hoe wil je het interpreteren.... het is geen serieus probleem.
Maar blijkbaar toch serieus genoeg dat ze niet weten of het voor de testweken opgelost is.
Blijkbaar ligt de oplossing niet 123 voor handen.
We gaan het zien
NL Pietje2013 11 jan 2019 13:410
Avatar
Posts: 7074
Optimale gear ratio tegen het trillen is waarschijnlijk niet de optimale ratio voor de beste rondetijden. Laten wij hopen dat ze daarmee niet teveel tijd laten liggen.
Avatar
Posts: 2454
Ik had begrepen dat de trillingsproblemen zich met name voordeden ná het terugschakelen wanneer de ice weer op moet pikken. Vandaar waarschijnlijk ook Honda's verzoek om meer bakken te sturen.
NL Grotestappen 11 jan 2019 14:160
Posts: 277
@pietje, was het ook niet zo dat de 2018 spec.1 een zwaarde constructie hadden meegegeven om de trillingen die ze in 2017 hadden op te vangen, maar dat onverwachte toename van het vermogen bij de spec. 3 weer voor trillingen zorgte? Zoiets heb ik namelijk gelezen.

Dat de basisconstructie van de motor van 2018 niet was berekend op de vermogens toename.
NL Pietje2013 11 jan 2019 14:28+1
Avatar
Posts: 7074
NL Grotestappen 11 jan 2019 15:23+1
Posts: 277
Wil de echte Pietje opstaan? :)
Avatar
Posts: 218
Als een probleem op de testbank op het circuit getest moet worden om vast te stellen of het opgelost kan worden, kun je toch ook niet zeggen dat het nu geen serieus probleem is?

We wachten het maar af..
BE Stoffelman 11 jan 2019 16:18+1
Avatar
Posts: 3042
één ding is zeker.
Honda geeft toe dat het probleem nog steeds bestaat
Ondanks alle beweringen van sommige.
Avatar
Posts: 8827
@Stoffelman,
Staat toch te lezen dat ze het pas zeker weten als ze in Barcelona gaan testen?
Of het probleem er dan nog is, dat is afwachten....
NL Pietje Bell 11 jan 2019 16:57+1
Posts: 4469
@Grotestappen 11 jan 2019 14:16

Waar je dat gelezen hebt weet ik niet,
maar daar klopt helemaal niets van.



En ja hoor, daar is ie weer ......@Stoffelman

"Honda geeft toe dat het probleem nog steeds bestaat."

Lezen Stoffelman! Bij de spec 3.0 zijn de problemen verholpen!
De spec 3.1 had deze problemen ook niet.
Met de 1.0 van dit jaar treden wel trillingen op en ze zijn bezig
om die te verhelpen of ze zijn al verholpen.

Het probleem bestaat dus niet NOG STEEDS.
Avatar
Posts: 3447
@Nicos,
Het gaat erom, dat er hier een aantal heel stellig waren, dat het probleem met de vibraties verholpen was.
Nu blijkt dat die mensen voor hun beurt hebben gesproken en dat het iets genuanceerder ligt.
BE Stoffelman 11 jan 2019 17:30+1
Avatar
Posts: 3042
@NICOS,
Er staat : " Het Japanse merk ontkent de zorgen niet, maar heeft gezegd dat ze niet wisten of het opgelost was totdat er voor het eerst getest gaat worden in Barcelona. Er wordt echter ook gemeld dat het niet om een serieus probleem gaat. "

Zolang men niet aan het testen is bestaat het probleem dus nog steeds

@PIETJE BELL

Je quote staat niet in het bovenstaande artikel.
In het artikel van vandaag wordt niet gesproken over specs.
 
NL GreyHound33 11 jan 2019 11:41+8
Avatar
Posts: 31
Lang leve autobild! Zuster van Bildzeitung, roddelblad. Als de rest dat ook onthoudt, hieft het niet meer geplaatst te worden
Avatar
Posts: 8500
Totale onzin dat Bild een roddelblad is, of zou zijn... Gewoon grootste dagblad van Duitsland , niet éën of ander twijfelachtig roddelblaadje... Wel degelijk heel vaak met primeurs en inside informatie...
Posts: 1006
De Telegraaf van Duitsland inc. de pagina's Prive.
DE MrEmilio 11 jan 2019 12:07+1
Posts: 64
Het is en blijft de Bild. Maar als ze nieuwtjes naar buiten brengen, dan zijn ze in bijna alle gevallen wel waar!
Posts: 23
Autobild staat toch beter bekend als VAGbild.
NL Grotestappen 11 jan 2019 12:480
Posts: 277
Volgens mij is het nu toch wel duidelijk dat ze een issue hebben met vibraties? Autobild heeft dat gepubliseerd. Of geloof jij niet in die vibraties (2017, 2018, 201?) Greyhound.

Of alles allemaal correct is wat schrijven weet ik niet maar de onderwerp klopt wel.
Avatar
Posts: 1273
@grotestappen.
het gaat niet om de vibraties, dat wordt ook niet ontkent.
Het gaat om de problemen met de samenwerking met AVL, die volgens dit artikel niet eens een samenwerking was.
Avatar
Posts: 2118
Nee @Joeppp... BSCHUIT heeft het over het A. D. B. Algemene Duitse Beeldkrant.
Avatar
Posts: 426
Inderdaad...en de telegraaf is ook geen roddelblad toch bschuit en mremilio ?
NL GreyHound33 11 jan 2019 19:24+3
Avatar
Posts: 31
Wil je informatie betreft autosport, ga dan naar Auto, motor und Sport. Nogmaals Bildzeitung is inderdaad telegraaf en privé, slechts 30% is de waarheid. Het is ook geen krant, het is een blad! Maar als jullie die Bild en alles wat daarbij hoort willen geloven, mij best..

Ich wünsche euch viel spaß damit!
Avatar
Posts: 426
ja spaß geeft dat blad wel 2Greyhound33 ...dat moet ik ze wel nageven, ik heb dr soms wel buikpijn van haha
 
NL TheStijg 11 jan 2019 12:10+2
Avatar
Posts: 694
Wat zoekt Honda dan? Een verschil..?

"Het is waar dat Honda met AVL heeft gepraat om samen te werken, maar er zit een verschil in waar Honda naar aan het zoeken is en wat zij kunnen doen."
Avatar
Posts: 8827
Als iemand niet iets extra's kan toevoegen aan wat je zelf al kan, dan heeft een samenwerking weinig zin.
Honda zal bepaalde ideeën hebben, maar kennelijk kan AVL daarin niet helpen.
Tenminste zo interpreteer ik het.
Avatar
Posts: 694
Ik gok dat ze allebei een andere oplossing hebben, maar het verhaal laat aan duidelijkheid te wensen over.
Avatar
Posts: 2118
@Nicos of Max er veel mee opschiet... we wachten af!
 
NL erikworld 11 jan 2019 12:160
Avatar
Posts: 797
Nee Honda gaat als enige team met de 2018 motor in 2019 rijden. Wel betrouwbaar maar niet snel genoeg.
Avatar
Posts: 8827
Waar staat dat? Of gok je wat?
Avatar
Posts: 3640
weer zo'n misinterpretatie

ze hebben aangegeven geen volledig nieuw concept te hebben voor 2019, niet dat ze met exact dezelfde motor gaan rijden.
Avatar
Posts: 8827
Elke motor is een doorontwikkeling van een bestaand concept, dat is bij Ferrari en Mercedes ook zo.
Alleen Renault claimt dat het met een nieuw concept gaat komen, maar in hoeverre het totaal nieuw is? lijkt mij niet dat je de boel compleet omgooit, dat zou een enorm risico kunnen betekenen.
Avatar
Posts: 3640
Honda had de afgelopen 2 jaar wel een nieuw motorconcept, daarom hebben ze nu aangegeven met hetzelfde concept verder te gaan dit jaar, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze exact dezelfde motor gaan gebruiken, maar het is gewoon een doorontwikkeling, geen compleet nieuw ontwerp.
NL TheStijg 11 jan 2019 13:45+1
Avatar
Posts: 694
@ERIKWORLD

Zo komen de verhalen in de wereld...
NL Grotestappen 11 jan 2019 15:210
Posts: 277
Niet elke motor is een doorontwikkeling. Honda is in 2018 met een totaal nieuw concept begonnen tov 2017 size 0.

Dit jaar ontwikkelen ze door op de spec. 3.x
NL PallMall 11 jan 2019 15:33+3
Avatar
Posts: 365
Nee Grotestappen, in 2017 hebben ze het huidige concept geïntroduceerd (vergelijkbaar met Mercedes concept) en daar borduren ze het komende seizoen op voort.
Posts: 314
@nicos Mercedes komt wel degelijk met een nieuw concept. Hun huidige was uitondwikkeld
 
Avatar
Posts: 535
Als er een F1-motor getest wordt dan wordt dit op een testbank gedaan. Kunnen of liever gezegd mogen ze ook testen met een complete auto op een rollenbank? Want dan kunnen ze zien of de vibraties meer of minder zijn.
Avatar
Posts: 8827
Op het circuit komen andere (G) krachten vrij, pas dan weet je zeker of het probleem is verholpen of niet.
NL Grotestappen 11 jan 2019 13:030
Posts: 277
RBR heeft een testbank waarmee ze een complete auto kunnen testen. Dus als Max in de simulator aan het rijden is dan bediend hij een auto die op de testbank staat. Zo kunnen ze de motor, versnellingsbak en aandrijving testen. Daarmee kunnen ze een bepaalde weerstandgeven aan de wielen om te simuleren dat de auto op het circuit rijd. Of ze daarmee de vibraties kunnen nabootsen weet ik niet precies.
NL Pietje2013 11 jan 2019 13:44+1
Avatar
Posts: 7074
Maar de auto blijft dan op zijn plaats staan dus 0 g krachten.
NL Grotestappen 11 jan 2019 14:17+2
Posts: 277
Klopt pietje! de auto staat op een road to nowhere
Avatar
Posts: 2118
Honda is te veel op party's geweest dan weten zij niet over welke partij zij praten politiek gezien... laten we het houden op modus.
 
Avatar
Posts: 1008
dat honda praat met bedrijven als avl is voor de japaners al heel wat .
avl is een test bedrijf die testen oa motoren iets wat honda zeker ook kan en doet .
kan dus zo zijn dat avl zijn testbank gelijk is aan die van honda en samenwerking dus geen meerwaarden heeft .
toont wel aan hoe veel het honda is gelegen een goede pu te leveren denk zelf dan ook dat mits de rb weer een goed ontwerp is de 2 samen heel ver kunnen komen
Avatar
Posts: 662
Zo is het maar net. Honda wil nu eindelijk presteren en RB eindelijk op een goede (probleemloze) motor met de nodige vermogen. 1 en 1 = 2.
Laat 18 febr. maar komen.
 
Posts: 334
Als ik me niet vergis, dan had Ferrari vorigjaar op een gegeven moment ook problemen met viberaties in de motor.
Nooit meer iets van gehoord!
 
Avatar
Posts: 2365
Honda gaat even precies aan iedereen melden hoe ze ervoor staan, geloof je het nu zelf. Als er getest gaat worden dan zullen we het wel zien en horen.
Posts: 34
Precies! Pffffff......
 
Avatar
Posts: 314
Vaak komen nieuwe ontdekkingen bij toeval, geen Honda motoren, maar Honda vibratoren.
Zal allemaal wel goed komen. Fijn weekend.
 
Avatar
Posts: 2118
Zo zijn de problemen ook ontstaan bij McLaren en Honda, Honda wist het uiteindelijk niet en dat werd in de schoenen, slippers geschoven bij McLaren. Alonso wist er wel raad mee....
Avatar
Posts: 8827
Ja dat hebben we gezien, het ging als de brandweer met Renault.
NL MisterED 11 jan 2019 16:15+1
Posts: 34
Verdiep je eerst eens in de materie voordat je onzin gaat uitkramen.
 
Avatar
Posts: 2034
Het word een spelletje wie liegt het hardst.
Posts: 646
Nou dat wint Renault :)
NL schwantz34 11 jan 2019 19:08+1
Avatar
Posts: 12497
Abitebull zal altijd worden verkozen tot "lotd", dat is geen spelletje maar keiharde réalité..
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Geef je mening
Welk team wordt in 2019 'best of the rest'?










Circuit Yas Marina Circuit
 
Circuit Yas Marina Circuit
Plaats AE Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
Website Website
 
Team profiel
Naam JP Honda
Oprichtingsdatum 1 jan 1964