Rivola ziet Leclerc meteen om het kampioenschap strijden

Gepubliceerd op 11 jan 2019 07:34
image

Massimo Rivola, de voormalig leider van de Ferrari Driver Academy, denkt dat Ferrari een eerlijke kans gaat geven aan Charles Leclerc om al in 2019 het wereldkampioenschap te winnen. Veel ingewijden denken dat de hoog aangeschreven Leclerc, die de vervanger is van Kimi Raikkonen, het Sebastian Vettel moeilijk kan maken. 

Rivola, die de mogelijkheid had om met Leclerc te werken tijdens hun gezamenlijk periode voor de Ferrari Driver Academy, is één van die ingewijden die een spannende strijd verwacht tussen de twee nieuwe teamgenoten.

"Ik hoop en geloof dat Ferrari beide coureurs dezelfde mogelijkheden gaat geven en dat de beste zal zegevieren. Er is geen twijfel over mogelijk dat 2019 aangemerkt gaat worden als een leerjaar voor hem, maar je kan er zeker van zijn dat hij direct vanaf het begin zal proberen te winnen."

Rivola vindt Leclerc meer op Fernando Alonso lijken dan op Vettel. "Ik had de mogelijkheid om met Sebastian te werken toen hij debuteerde voor Toro Rosso en met Alonso toen hij debuteerde voor Minardi. Fernando en Charles hebben allebei dezelfde opwinding in de kwalificatie en hetzelfde vermogen om altijd verbazingwekkende resultaten neer te zetten."



Reacties (34)
Posts: 35
Strijden? Nee joh, hij gaat op zeker winnen, toch?
Avatar
Posts: 615
Appeltje eitje joh. Hij rijdt de hele gevestigde orde aan gort, en is in 2019 de ongeslagen kampioen..;)
 
BE Ernie5335 11 jan 2019 08:03+1
Avatar
Posts: 1653
Is het al maart?
Avatar
Posts: 2925
Was het maar zo! :-)
Avatar
Posts: 1561
Hoe lang nog?
NL miknic1982 11 jan 2019 16:360
Posts: 154
inderdaar was het maar zo.. tenminste wat warmer
 
NL Wingleader 11 jan 2019 08:45+1
Avatar
Posts: 1717
In een Ferrari doe je altijd mee om het kampioenschap. Eerst maar eens je teammaat verslaan, zal lastig genoeg worden, daarna de Mercedes van Hamilton (die van Bottas is geen partij) en wellicht de 2 RBR auto's.
Avatar
Posts: 2454
Ah, wordt Bottas al als verliezer neergezet? Geloof maar dat hij dit jaar meer van zich laat zien dan vorig jaar. Kan ook meestrijden voor overwinningen.
NL miknic1982 11 jan 2019 16:360
Posts: 154
haha Benno, wat had jij in je glaasje zitten joh..
 
Posts: 1685
Denk eerder dat hij voor vettel moet rijden, waarschijnelijk ook wat tactisch opdracht waarop zijn sommige kansen moet laten liggen, maar zal wel competitief zijn in een ferrari...Vettel zal dit jaar allemogelijkheden krijgen als die het vergooit is het exit vettel
NL Cherokee 11 jan 2019 09:07+1
Avatar
Posts: 1691
Hij moet pas voor Vettel rijden als die nog voor de titel rijdt en hij niet. Daarvoor mogen ze beide voor eigen kansen rijden
Posts: 227
sowieso moet hij voor vettel rijden om kampioen te kunnen worden. vettel gaat er iig een zware dobber aan krijgen en hopelijk voor Ferrari dat deze combinatie hetzelfde resultaat geeft als wat RBR had met Max en Ric. elkaar opstuwen tot betere resultaten. Hamilton is natuurlijk klasse apart, maar zijn teammaat gaat hem niet stimuleren tot nog betere resultaten.. #gaateenleukjaarworden
NL Damon Hill 11 jan 2019 09:390
Posts: 11329
Iedereen heeft het er maar over alsof Vettel meteen de zak krijgt na nog een jaar de titel mislopen. Dat lijkt me nogal vergezocht. Wie gaan ze ervoor in de plaats nemen dan? Verstappen kan... maar zolang Red Bull-Honda lekker loopt óf wanneer Mercedes aast op Verstappen gaat dat m niet worden voor Ferrari.
Raikkonen terughalen is natuurlijk geen optie. Dus ja.... wat houd je dan over wat daadwerkelijk beter is dan Vettel?

Vettel heeft fouten gemaakt vorig jaar maar sommige mensen schilderen hem onterecht af als een of andere pannenkoek. Vettel is niet voor niets 4-voudig wereld kampioen geworden én 3x vice wereldkampioen. Dat zijn serieuze cijfers.
NL Cherokee 11 jan 2019 09:54+2
Avatar
Posts: 1691
@ Damonhill: Als Vettel het niet redt gaan ze er van uit dat Leclerc het jaar daarop de grote man zal zijn. Lukt dat dan is er geen plaats voor een andere topper.
Posts: 1027
Ja en wie gooien ze dan in die auto?
 
NL Damon Hill 11 jan 2019 08:58+2
Posts: 11329
Het grappige (en dat vergeten veel mensen) is dat Ferrari bij een nieuw rijdersduo beide coureurs altijd een eerlijke kans geeft.
Dit was met Raikkonen en Massa al zo, maar zelfs met Massa en Alonso in 2010 (in de eerste paar races vochten ze zelfs met elkaar en eindigde Massa ook wel eens voor Alonso).
Echter..... (en nu komt het) wanneer 1 van beide coureurs overduidelijk kans maakt op het kampioenschap en de ander niet meer, tja dan moet de ander zich schikken in de rol van knecht, maar dat is ook gewoon begrijpelijk.
Massa en Raikkonen zijn altijd aan elkaar gewaagd gebleven maar tegenover Alonso (toen Alonso eenmaal op stoom kwam later in 2010) kon Massa het gewoon nooit meer bolwerken, ook de jaren erna niet.

Natuurlijk krijgt Leclerc een kans. Maar wanneer Leclerc teveel punten morst en Vettel volop meedoet voor de titel gaan ze natuurlijk alle ballen op Vettel spelen, en terecht overigens.

Vettel gaat een hele kluif krijgen aan Leclerc, maar misschien is vers bloed wel goed!
Avatar
Posts: 2925
Mee eens Damon. Voor Vettel is het zaak om in het begin van het seizoen geen fouten te maken, veel punten te pakken en uit te lopen op Leclerc. Maar andersom geldt dat ook. En dan zal vroeg of laat het team de keuze maken wie als knecht moet gaan dienen.
Ik ben benieuwd, ik denk dat Leclerc direct heel snel gaat zijn.
Posts: 471
Vettel zal nooit als knecht gaan dienen.......daar begint hij niet aan.
 
Posts: 324
Prima als Leclerc het goed doet. Maakt het kampioenschap alleen maar spannender en vergroot het kijkplezier. Het kampioenschap was een zaak tussen Ham en Vet. Kunnen daar in 2019 Max aan toevoegen als de pu aan de verwachtingen van RBR voldoet. Outsiders zijn LeClerc die meer punten zal scoren dan Kimi en wellicht Bottas als hij zich herpakt. Dat laatste zal alleen gebeuren als hij vanaf Australie podiums rijdt, anders zal de roep om Ocon na elke race klinken. Vervanging tijdens het seizoen is niet uitgesloten als de constructeurstitel op het spel staat. Dus een prima LeClerc maakt het seizoen leuker, want dan kunnen er zes coureurs zijn die elkaar punten afsnoepen.
Avatar
Posts: 8827
Eerst maar afwachten hoe de teams de nieuw regels hebben geïnterpreteerd.
Het klinkt mooi allemaal, maar wie weet is er wel 1 team die zijn zaken beter voor elkaar heeft dan de anderen.
De Honda motor is ook nog een factor waarvan wij moeten afwachten hoe die zal presteren. Van Leclerc wordt kennelijk veel verwacht, maar ook dat is nog maar de vraag of die hoge verwachtingen ook gaan uitkomen, dat zelfde geldt ook voor Gasly.
Kortom, er zijn nog zoveel onzekerheden...
Het klinkt veel belovend, maar het kan ook tegenvallen.
 
Avatar
Posts: 3338
Ik denk dat als Ferrari voor de titel wil gaan er nu al duidelijk moet zijn wie de eerste rijder is. Ferrari kan er niet omheen en Vettel zal hiervoor de enige optie zijn. Ik hoop dat ze geleerd hebben bij Ferrari dat hun oude werkwijze de juiste is en niet die van afgelopen jaar.
NL Cherokee 11 jan 2019 10:01+1
Avatar
Posts: 1691
En toch gaan ze het anders doen, op de RBR manier zeg maar. Beide rijders mogen voor de winst gaan tot er nog eentje kans op de titel heeft. Pas dan komen er teamleiders.
NL Damon Hill 11 jan 2019 10:240
Posts: 11329
En het mooie is, is dat dat soms ook gewoon duidelijk werkt.
2010 is toch wel het beste voorbeeld. Met 2 races te gaan had Webber méér punten dan Vettel. Toch mocht Vettel er in Brazilië vol voor gaan, en hij won met Webber op P2 daarachter.

En het is maar goed ook dat Red Bull daar geen teamorders uitdeelde, aangezien Webber de laatste race in Abu Dhabi rondreed als een vaatdoek. Vettel won die race en werd wereldkampioen.

Zelfs 2007 is een mooi voorbeeld. McLaren was zo stom om Alonso begin dat jaar voor te trekken. Alonso mocht bijvoorbeeld Monaco winnen. Later werd Alonso gelukkig niet meer voorgetrokken, maar Hamilton kwam net 2 puntjes tekort voor de titel. Tja... misschien net die 2 puntjes hij misliep in Monaco waar hij gewoon sneller was dan Alonso.

Zo maar even 2 voorbeelden waar het ook tegen je kan werken wanneer je teamorders gebruikt.

Het hebben van 2 ijzers in het vuur is echt een onderschat voordeel. Als zowel Vettel als Leclerc meedoen om de titel, dan kun je dus ook 2 verschillende strategieën toepassen in een race. En waar moet bijvoorbeeld Hamilton zich dan op focussen? Juist, dat bedoel ik, dat maakt het lastig.
Avatar
Posts: 8827
Hamilton hoeft zich nergens op te focussen, behalve op zichzelf.
Je moet als coureur gewoon altijd je stinkende best doen om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Wat anderen doen is niet belangrijk. Als je gaat kijken wat anderen gaan doen, dan verlies je je eigen focus.
Wanneer twee teamgenoten voor de titel kunnen gaan, is het te hopen dat ze een oppermachtige auto hebben, zoals in het Rosberg-Hamilton tijdperk.
Zo niet, dan kun je beter al vroeg in het seizoen een eerste coureur aanwijzen, anders gaat het veel punten kosten. Dan is de titel misschien wel verder uit het zicht omdat ze punten van elkaar afsnoepen.
Leuk dat teamgenoten elkaar mogen bevechten, maar het kost alleen maar punten.
 
Posts: 156
Hoempeloempa"s zijn het daar uit het mooie spaghetti land, helemaal niks, ook niet in 2019
Avatar
Posts: 1691
Wat hebben we nu aan zo'n antwoord in een verder prima inhoudelijke discussie......man man...
 
Avatar
Posts: 5457
Leclerc gaat podiums pakken en misschien wel een zege of 2/3. Die jongen rijdt nog jong en onbevreesd zonder last van de druk.
Zijn moeilijke jaren komen pas daarna, als de onbevreesdheid weg is, de druk toeneemt en de rest van het veld zoiets heeft van “jou pakken we wel”
Lewis reed zijn eerste jaar briljant. Werd kampioen in zijn tweede jaar maar reed toen beduidend minder goed, de jaren daarna zelfs nog minder.
Max reed een briljant eerste jaar, was het tweede jaar nog beter maar kreeg daarna met druk en stress te maken en ondanks zijn progressie waren de resultaten niet maximaal.
Fernando reed een prachtig seizoen bij Minardi en werd vervolgens regelmatig de oren gewassen door Trulli. Tot Flavio ingreep.
Charles reed een briljant eerste jaar bij Sauber en zal in de veel betere Ferrari waarschijnlijk ook een mooi seizoen kennen maar als Ferrari weer geen titel pakt dan kan je erop wachten dat Charles een moeizaam 2020 meemaakt. Eentje waarin de druk maximaal is, niemand voor hem aan de kant gaat en de onvermijdelijke valkuilen geleerd en doorstaan moeten worden.
Net als Max verwacht ik dan ook dat Charles pas over een seizoen of drie/vier echt zal gaan rijpen en oogsten en tot die tijd vooral incidentele momenten van briljantie en glorie kent. Vettel is dus de man waar Ferrari zich nu nog op moet gaan richten. Charles voor de titel laten vechten is verkeerd en leidt tot niks. Tenzij de Ferrari oppermachtig is en geen weerstand heeft maar dat verwacht ik geenzins.
Avatar
Posts: 615
Precies zoals ik dacht..Thanks RIMMER.
NL Damon Hill 11 jan 2019 11:150
Posts: 11329
Dat Lewis in 2008 eigenlijk minder was dan in 2007 klopt inderdaad. Maar de jaren erna was Lewis gewoon weer heel goed, maar was met name de wagen minder. Lewis reed in 2010 & 2012 sterke seizoenen, maar had toen soms ook wat pech. 2011 was wel weer slecht.
 
Avatar
Posts: 1691
Mooie analyse.
 
Avatar
Posts: 8500
Geloof er niks van, die zal ook gewoon de nodige fouten gaan maken...De vraag is meer hoe hij daar dan mee om kan gaan...
NL Damon Hill 11 jan 2019 12:180
Posts: 11329
Het is vooral ironisch dat de hele paddock lyrisch is over Leclerc. De paddock zit er toch even flink dichter op dan iemand in Nederland achter het toetsenbord. Ironisch genoeg denken forumleden het allemaal beter te worden en wordt Leclerc steeds vaker massaal de grond ingeboord.

Ik denk overigens niet (voordat mijn posts weer zwart-wit opgevat worden) dat Leclerc meteen even Vettel op een hoopje rijdt, zeker niet zelfs! Maar ik denk wel dat Leclerc gedurende het jaar serieus gaat groeien en het Vettel extreem lastig kan maken. Sterker nog, ik denk dat dat misschien wel goed zal zijn voor Vettel.. iemand die hem het vuur aan de schenen legt. Want op dit forum zijn we allemaal lyrisch over Raikkonen, maar ondanks al die fouten van Vettel heeft Vettel alsnog ruimschoots meer punten gehaald dan Raikkonen.
NL Commando 11 jan 2019 12:42+3
Avatar
Posts: 1561
Dat de hele paddock lyrisch is over Leclerc is ook maar uit de dikke duim gezogen / onderbuik gevoelens. Als we alles moeten geloven dat wordt iedereen en alles wk in 2019 (en alle jaren daarvoor). Gelukkig is de F1 lekker simpel, er kan maar 1 winnen.

Prestaties! Daar gaat het om, eerst wat laten zien en dan lekker verder lu**en.
Avatar
Posts: 8827
DH,
Ik heb ook berichten van mensen uit de paddock die het eerst ook nog maar moeten zien gebeuren.
Ik heb al verschillende berichten over Leclerc voorbij zien komen, en iedereen heeft weer een andere visie.
Dat Leclerc een groot talent is dat weten we allemaal wel, maar hoe het zal gaan bij Ferrari is gewoon even afwachten. Sommige denken dat hij Vettel gaat verslaan, sommige denken weer van niet....kortom de meningen zijn uiteenlopend.
Hoezo Leclerc wordt massaal de grond ingeboord? Dat maak jij er weer van....
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Geef je mening
Welk team wordt in 2019 'best of the rest'?










Coureursprofiel
Naam DE Sebastian Vettel
Actief Als Ferrari Coureur in Formule 1
Geboortedatum 3 jul 1987 (31)
Gewicht 58 kg
Lengte 1,76m
Woonplaats Kemmental