Bottas verliest hoofdsponsor Wihuri vanwege tegenvallend eindresultaat

Gepubliceerd op 10 jan 2019 07:30
image

Valtteri Bottas heeft zijn hoofdsponsor Wihuri verloren. De sponsor heeft onthuld dat de prijs van de investering niet opweegt tegenover het eindresultaat. Het Finse bedrijf heeft Bottas voor het grootste gedeelte van zijn carrière gesteund. Bijvoorbeeld ook gedurende zijn reis door de opstapklassen.

Wihuri volgde Bottas eveneens toen hij in 2017 de overstap maakte van het team van Williams naar Mercedes. Het is niet bekend hoeveel Wihuri betaald heeft om Bottas over te laten stappen van Williams naar Mercedes, maar aangenomen wordt dat het om enkele miljoenen gaat.

Het bedrijf wordt momenteel geleid door Antti Ilmari Aarnio-Wihuri, een voormalig racecoureur en team-eigenaar. "Het is waar dat we niet doorgaan met de sponsoring van Valtteri Bottas. Met betrekking tot het voordeel van de investering, hebben we besloten dat het te duur was", zegt hij tegenover Ilta-Sanomat.

Wihuri's beslissing om uit de Formule 1 te vertrekken, komt als een klap voor Valtteri Bottas. De Fin staat nu al onder druk voor het 2020-seizoen. Vorige week gaf teambaas Toto Wolff nog aan dat Bottas, na een teleurstellend 2018-seizoen, in 2019 op hetzelfde niveau moet presteren als Lewis Hamilton, wanneer hij zijn plek wil behouden. 



Reacties (47)
Avatar
Posts: 3448
 'Het is niet bekend hoeveel Wihuri betaald heeft om Bottas over te laten stappen van Williams naar Mercedes, maar aangenomen wordt dat het om enkele miljoenen gaat.'

Opmerkelijke quote. Zou toch niet zo zijn dat Bottas een soort van pay-driver is?
NL jan_doedel 10 jan 2019 07:48+1
Posts: 47
Elke coureur neemt sponsers mee, anders komen ze niet door de opstapklasses heen... Zie Jumbo bij Max (om hem maar even aan te halen als eerste :P)
Avatar
Posts: 3448
Lijkt me eerder dat ze meer geld zij gaan sponsoren omdat hij bij een groter team is gaan rijden.
Zoals het er nu staat lijkt het of Wihuri de overstap naar Mercedes betaald heeft.
NL jan_doedel 10 jan 2019 07:570
Posts: 47
Als een coureur bij een groter team rijdt worden de persoonlijke contracten ook groter. De plek op de helm wordt duurder... Jumbo betaald nu ook meer dan Max zijn TR tijdperk.
Avatar
Posts: 1731
Politik ; ik denk ook idd dat Wihuri gewoon meer is gaan betalen voor hun logo. En het rendement wat daar uit komt was voor hun te laag.
Avatar
Posts: 694
@JAN_DOEDEL

Mijn eerste reactie was ook van "Een pay-driver?" en ik snap dat coureurs sponsors hebben, maar vind het wel een grijs gebied.
Ze hebben betaald om Bottas over te laten stappen en klinkt "groter" dan gewoon sponsoring.
Posts: 179
Heb een bedrag van 12miljoen gehoord
Avatar
Posts: 3782
Klopt dat Jumbo met Max nu bij RB ook duurder uit is.

Hoewel het Jumbo logo ook wel minder groot en prominent zichtbaar geworden is, dus dat zou het prijsverschil weer kunnen compenseren.

Overigens meen ik me te herinneren dat er vorig jaar wat berichten geweest zijn dat Jumbo mogelijk ook met Max zou gaan stoppen om zich op nieuw talent te richten.

Daarna echter niets meer van gehoord.
NL Getuige X 10 jan 2019 09:360
Posts: 2057
daarom is de term paydriver altijd lastig.
Je kan er gewoon met de huidige getalenteerde generatie niet echt meer van spreken.
Avatar
Posts: 1731
GetuigeX ; Alonso nam destijds Santander mee naar Ferrari. Wanneer ben je dan paydriver inderdaad he?

Had Ferrari ook voor Alonso gekozen als hij santander niet meenam? of was dan zijn salaris anders? geen idee.

Onder paydriver versta ik persoonlijk coureurs die echt lekker bijv. (ik noem maar wat) 2 miljoen mee moeten nemen en die krijgt het stoeltje. Zoals toen bij sauber.
NL M@ximumOverdrive 10 jan 2019 10:490
Avatar
Posts: 1745
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik en ik denk velen met ons niet echt weet hoe dat precies in elkaar zit met persoonlijke sponsoren/paydriver/geldmeenemen bij bepaalde coureurs .

Je mag toch van Bottas verwachten dat ie geen geld mee hoefde te nemen en dat ie alleen persoonlijke sponsoren had .

Misschien iets voor Tom en zn team om hier een keer in te duiken en er n artikeltje over te maken ik denk dat daar misschien beste interessante weetjes tussenzitten .
We gaven wel af op Williams met Stroll en Sirotkin , maar ik denk dat indirect wel meer teams afhankelijk zijn van centjes die een bepaalde coureur meenemen
NL Modest71 10 jan 2019 13:28+1
Posts: 871
En ik heb vorig jaar al aangegeven dat ieder coureur een paydriver is. En ik werd voor bijna gek verklaart.
Posts: 1461
@POLITIK: Eens, raar verhaal. Wolff moest en zou Bottas toch hebben? Dus lijkt me eerder dat Wolff aan Williams een lucratieve deal heeft geboden om Bottas los te weken. En misschien dat Wihuri wat meer is gaan betalen aan Bottas, maar verder niet lijkt mij.
 
Avatar
Posts: 117
De druk op de arme man neemt aardige vormen aan.
In aanvulling daarop is nog vermeldenswaardig dat Valtteri's vrouw aangegeven heeft dat hij minstens op hetzelfde niveau als de buurman moet presteren want anders komt er wat haar betreft ook geen contractverlenging.
NL P. Clemenza 10 jan 2019 08:110
Avatar
Posts: 402
Wat ook niet meehielp is dat Vallteri bij zijn vrouw een paar keer aan de leiding lag maar de buurman voor moest laten gaan...

Hij zit even in de hoek waar de klappen vallen...
Avatar
Posts: 3782
Je zal maar een F1 coureur als buur hebben zeg!
NL NEGROIDEVERSTAPPEN 10 jan 2019 12:140
Avatar
Posts: 574
Dus omdat hij het even wat minder doet bij de beste race team ter wereld in de hoogste klasse van de wereld gaat zijn vrouw met de buurman...

benieuwd wat jou dame, als je die hebt, aan het doen is dan.

Die ligt dan met de hele straat behalve jou in een orgie?

Waar woon je? Ze kunnen vast nog wel wat bbc gebruiken.
 
BE Ernie5335 10 jan 2019 07:49+1
Avatar
Posts: 1653
Da's niet best...
Avatar
Posts: 1561
Idd dacht ik ook, exit Bottas. Ocon 2019 mark my words.
 
Avatar
Posts: 1664
Bij Mercedes kan Bottas wel zonder. Maar wat als hij na 2019 elders werk zoekt?
Avatar
Posts: 3782
Dan heeft zijn lokale super misschien nog wel een leuke job als boodschappen bezorger.
NL NoBullshit 10 jan 2019 10:000
Avatar
Posts: 177
Rentenieren. Bottas is al binnen. Kan hij elke dag in Finland in zn sauna zitten.
 
GB Tony Hamil 10 jan 2019 07:51+1
Avatar
Posts: 179
Dit soort gelukzoekende sponsors ben je liever kwijt dan rijk. Bottas reed een sterk eerste helft en een tegenvallende tweede helft. Zo slecht deed hij het ook weer niet.
NL jan_doedel 10 jan 2019 08:00+1
Posts: 47
Heeft niets met gelukzoeken te maken, alles met kosten/baten.... Hoevaak is het logo door Bottas in beeld gekomen. En aangezien het onbekend is wat ze precies betalen kan je hier niets over zeggen.
NL P. Clemenza 10 jan 2019 08:15+2
Avatar
Posts: 402
Sponsoring wordt ook wel omschreven als communicatie door middel van associatie. Door het sponsoren van een F1 coureur associeert het bedrijf zich met de coureur in kwestie waardoor het imago/uitstraling van de coureur ook uitstraalt op het bedrijf. De combinatie met een wat tam en slaafs persoon als Bottas gaf wellicht niet het gewenste effect voor Wihuri
 
NL Pietje Bell 10 jan 2019 08:210
Posts: 4474
Opmerkelijk vond ik ook dat in Monaco Wihuri nog "groot" aan weerszijden voor op zijn helm stond en daarna niet meer. Heb het nergens meer op zijn helm gezien.
Toen reed hij nog best goede races.
Vervolgens werd het Wipak, een dochteronderneming van Wihuri, maar veel kleinere letters. Vermoedelijk waren ze toen al aan het afbouwen, omdat het gewoon te duur was bij een groot team als Mercedes. Daar kost een plekje op de helm heel veel geld lijkt me. In ieder geval niet leuk voor Bottas.
NL P. Clemenza 10 jan 2019 08:330
Avatar
Posts: 402
Te duur is een reden, maar in een interview met Wihuri wat ik elders las

"Aarnio-Wihuri confessed to being disappointed with his driver's 2018 campaign and Bottas' inability to win or challenge team mate Lewis Hamilton.
"That's right, we won't go on," Wihuri's chairman told Ilta-Sanomet. "With regard to the benefit of investing, we decided that it was too expensive.
"It was disappointing. Partly it was not his [Bottas] fault, some of it was due to the team and to technical problems, but I think he was quite weak at the end of the year."
NL Pietje Bell 10 jan 2019 08:470
Posts: 4474
Dat had ik ook gelezen, maar in het begin ging het toch best nog goed en toen waren ze ook al aan het bezuinigen. Misschien vonden ze hem vorig seizoen al tegenvallen en hadden ze hogere verwachtingen van hem, zou kunnen, ik weet het niet. Voorzichtig afgebouwd dus en de tweede helft van het seizoen gaf de doorslag.
NL P. Clemenza 10 jan 2019 09:160
Avatar
Posts: 402
Het zal een optelsom zijn kan ik me voorstellen, miljoenen investeren in combinatie met het zwakke presteren van Bottas.
Echt heel slecht was hij niet, en iedere F1 kijker ziet ook wel dat Hamilton een maatje te groot voor Vallteri is, maar Vallteri wist Lewis met hetzelfde materiaal nauwelijks uit te dagen, bovendien valt hij ook zelden/nooit op door mooie racewerk.
Ook het imago heeft Bottas niet mee, hij straalt niets 'winners-achtig' uit.
Vanuit het oogpunt van die sponsor bekeken zou ik liever een paar miljoenen investeren in iemand als Raikkonen, incidenteel valt hij op door goede races, en het is en blijft een jongen met karakter, een eigenzinnig iemand die ook nog eens de gunning van het grote publiek heeft
Avatar
Posts: 3782
Misschien moet je het eens anders bekijken.

STEL: jij legt namens een bedrijf enkele miljoenen voor Bottas op tafel. Zou jij dat na zijn 2018 campagne nog zonder blikken of blozen kunnen blijven verantwoorden?
NL Pietje Bell 10 jan 2019 09:380
Posts: 4474
"Ook het imago heeft Bottas niet mee, hij straalt niets 'winners-achtig' uit." Dát en niet aan de verwachting van de sponsor voldaan. Dan kun je idd beter stoppen met geld verkwisten. En wat Kimi betreft geef ik je helemaal gelijk.
Ik verheug me enorm op zijn races bij Sauber, lekker relaxt en ongedwongen racen. We gaan denk ik een heel andere Kimi zien. Verheug me daar erg op.
Avatar
Posts: 2182
Wihuri, Wipak en Kemppi zijn sponsoren van Bottas die bij Williams al prominent op de auto's, helmen of raceoveralls gestaan hebben. Alle drie zijn ze over gegaan naar Mercedes toe Bottas daar kwam te rijden. In die periode is Wihuri het meest in beeld geweest.
Bijna elke coureur heeft zijn of haar persoonlijke sponsoren. Magnussen heeft Jack and Jones, Verstappen heeft Exact en Jumbo, Hamilton heeft Tommy Hilfiger, Kubica brengt PKN Orlen/Lotos met zich mee en Stroll heeft Canadalife en Bombardier als persoonlijke sponsoren. Al deze persoonlijke sponsoren zullen, aan het team waar hun gesponsorde rijder rijdt, vragen/voorleggen dat zij prominent in beeld mogen komen. Bij het ene team resulteert dat in een sticker op de wagen. Bij het andere team op een logo op het raceoverall, enzovoorts.
 
Avatar
Posts: 1592
Zij willen dus alleen een wereldkampioen sponsoren.
Wie heeft bij hen ooit het idee gehad dat Bottas deze kwaliteiten zou bezitten?
Die persoon moeten ze er dan ook uit trappen.
Avatar
Posts: 8827
Dat hij in de F1 kwam werd hij gezien als groot talent, en bij Williams liet hij mooie dingen zien. Hoe een F1 carrière uiteindelijk gaat verlopen weet je nooit, er zijn zoveel coureurs als belofte de F1 in gekomen die het uiteindelijk nooit waar hebben kunnen maken.
Er zijn ook coureurs die in kleine teams beter tot hun recht komen, bij een top team kan de druk voor sommige toch te groot blijken.
Avatar
Posts: 3448
Hoe goed je bent wordt bepaald door je concurrenten op dat moment.
NL Snelrondje 10 jan 2019 08:540
Posts: 3388
Wie zegt dat Bottas per definitie kampioen moest worden? @Clemenza verwoordt het goed. Er is een groot verschil tussen de kampioen of de loser van de top te zijn. Dat laatste bezorgt de sponsor een slecht image
NL Need5Speed 10 jan 2019 08:560
Avatar
Posts: 1669
Bottas leek het bij Williams beter te doen dan ooit bijna-wereldkampioen Massa. Hij kan echt wel sturen en pakt ook wel eens pole en zo. Maar de huidige banden lijken hem niet zo te liggen.
Avatar
Posts: 3782
Nou sorry hoor, maar ook bij Williams reed hij in verdedigend opzicht al als een natte dweil.

Snel... ja, dat kan hij wel zijn.

Racecraft... mwah (om het op zijn Kimi's te zeggen)
Avatar
Posts: 2182
Kimi zegt bwoah. En Bottas was qua racecraft bij Williams echt een goede rijder. Hij is in zijn tijd bij Mercedes echt als een plumppudding ingezakt. Zelfs vorig seizoen al, toen hij races won, was hij niet zo sterk als bij Williams. Toen was hij nog een onbekommerde rijder en was er niemand die wonderen verwachtte van Bottas. De druk van Mercedes heeft hem geen goed gedaan.
 
Posts: 318
Bottas heeft in 18 precies laten zien wat hij elk jaar heeft laten zien.
Zeer sterke races afwisselen met zeer zwakke races.

Ik hoop dat hij gewoon een keer een sterke periode vast kan houden want als hij dat kan is hij gewoon een goede titel contender.
Maar ben bang dat hij een eeuwige 2de rijder blijft af en toe winnen/podium genoeg punten pakken voor constructeurtitel en slecht genoeg om nr1 niet in de weg te zitten.
 
BE Cavallino 10 jan 2019 09:420
Avatar
Posts: 2083
Het wordt denk ik een seizoen van er op of er onder voor Bottas.

Bij Mercedes hebben ze al Ocon achter de hand.
En bij Williams komt Russell 'piepen'. Ook een switch tussen hem en Bottas is een optie voor mocht het ook in 2019 stroef verlopen.
Avatar
Posts: 2182
En waar wil je Ocon dan plaatsen als Russell en Bottas switchen?
NL Pietje Bell 10 jan 2019 10:39+1
Posts: 4474
Bottas met het sponsorgeld van Wihuri naar Williams, oh wacht.....
 
NL Ramshoek2 10 jan 2019 11:270
Avatar
Posts: 1541
Betekent ook dat wanneer er een eind komt aan zijn Mercedes contract, Valtteri een plekje terug bij Williams ook wel kan schudden.
 
Avatar
Posts: 2116
En nog een klap voor bottas.
Mercedes had hem al een grote druk opgelegd voor aankomend seizoen (wat bottas nooit gaat halen imo), en nu ook nog zijn hoofdsponsor weg. Ik denk dat bottas na 2019 is afgeschreven.
 
Posts: 99
Over het fenomeen wel of geen paydriver is al eens een artikel geschreven.

sports.vice.com/en(...)ip-with-pay-drivers
 
Avatar
Posts: 3338
Tja, ik weet niet of ik nu moet zeggen dat het terecht is.....
De foto die geplaatst is hierboven zegt eigenlijk alles.

Bottas mag Toto gaan gedanken voor het om zeep helpen van alles, want in mijn ogen is Toto de boosdoener. De foto hierboven is perfect en geeft goed weer waarom Bottas die blik toen had van een gebroken man....
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Geef je mening
Welk team wordt in 2019 'best of the rest'?










Coureursprofiel
Naam FI Valtteri Bottas
Actief Als Mercedes Coureur in Formule 1
Geboortedatum 28 aug 1989 (29)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,73m
Woonplaats Monaco