Officieel: Fernando Alonso en McLaren nemen deel aan Indy 500 in 2019

Gepubliceerd op 10 nov 2018 20:14
image

Fernando Alonso en McLaren doen in 2019 voor de tweede keer samen mee aan de Indianapolis 500. Dat maakte de Britse renstal op zaterdagavond bekend in Brazilië.

McLaren keerde in 2017 terug bij de Indy 500. Het team werkte toen samen met Andretti Autosport en Honda en Fernando Alonso maakte tijdens die race zijn IndyCar-debuut. Dat deed de Spanjaard niet onverdienstelijk: hij kwalificeerde zich goed en deed lang mee om de kopposities, maar viel uiteindelijk met een kapotte motor uit.

Alonso koestert al langer de wens om de Triple Crown te voltooien. Hij is inmiddels al winnaar van de Grand Prix van Monaco en de 24 uur van Le Mans, en in 2019 volgt er dus een nieuwe kans op succes in de Indy 500. Zowel McLaren als Alonso kondigden eerder dit jaar al aan dat een volledige IndyCar-campagne buiten bereik bleef voor 2019, maar onder de naam McLaren Racing zal het team toch aan de start staan tijdens de Indy 500.

CEO Zak Brown van McLaren is in zijn nopjes met de terugkeer naar de 'Brickyard'. "McLaren heeft een lange en goede relatie met de Indy 500 en wij hebben hier met Fernando nog wat af te maken. De Indy 500 is geen makkie, maar het is een enorme uitdaging. We hebben enorm veel respect voor de baan en onze tegenstanders. We vormen ons dus geen illusies. McLaren bestaat echter uit racers en Fernando is dat ook, dus we gaan ervoor."

Ook Alonso kijkt ernaar uit om terug te keren op Indianapolis. "Ik ben al een tijd duidelijk geweest in mijn verlangen om de Triple Crown te behalen. Ik had een geweldige ervaring tijdens de Indy 500 van 2017 en ik wilde dus ook terugkeren als de kans daar was. Ik ben vooral blij dat ik terugkeer met McLaren. Dit teams is altijd mijn eerste keuze geweest om dit te doen, dus ik ben blij dat ze er ook voor gaan."



Reacties (41)
NL schwantz34 10 nov 2018 20:21+3
Avatar
Posts: 12229
Top, hoop dat hij het weer goed gaat doen en zijn motor niet stuk gaat deze keer.
ES Verstoppen 11 nov 2018 08:030
Avatar
Posts: 1314
Wat ik hieruit niet aflees is welke motorleverancier het gaat worden. Renault? *proest*
 
NL Jochen Rindt 10 nov 2018 20:23+2
Avatar
Posts: 261
Ik kijk de race altijd. Als je de tactiek erachter snapt, wordt het steeds spannender. Als oude Alfonso fan kan ik nu al niet wachten. Vrouw en kinderen aan de kant in mei ...
NL Congo B. Bongo 10 nov 2018 22:130
Avatar
Posts: 3
ik ga ook zeker weer kijken. Krankzinnig hoe en met welke snelheden men daar op de limiet rijdt.
NL Jochen Rindt 11 nov 2018 09:440
Avatar
Posts: 261
En negatieve downforce !!
 
NL Madmax33 10 nov 2018 20:25+1
Avatar
Posts: 1245
Ericsson èn Alonso in de indy 500 ? I'm in!!! Dat wordt een geweldige race
 
NL Modest71 10 nov 2018 20:26+1
Posts: 806
Super! Dat ga ik zeker kijken en kwalificaties vooraf. Word dan weer een lekker maandje!
 
Avatar
Posts: 750
Wat voor PU? Honda of Chevrolet?
Posts: 806
McLaren say more details around their Indy entry for next year will be released in due course.
Posts: 477
Dat vraag ik me dus ook af. Ik meende dat Honda niet meer met Alonso en McLaren wilde samenwerken dus ga ik uit van Chevrolet.
Avatar
Posts: 750
NL Crossfan 10 nov 2018 20:44+1
Posts: 89
Avatar
Posts: 452
@gamert dat verhaal is volgensmij niet waar, honda zou prima nog samen willen werken
Avatar
Posts: 3549
@F1Netnl

nee hoor, Honda heeft officieel verklaard geen motoren te willen leveren voor Alonso


"Double Formula 1 world champion Fernando Alonso's 2019 IndyCar plans have hit an engine-supply impasse, with Honda no longer an option for a potential McLaren entry.

Despite repeated public assurances that Alonso's acrimonious history with Honda during F1 return with McLaren would have no impact, certain elements of Honda are understood to be against supplying an Alonso-fronted team."


(nieuws van half september)
NL brabham-bt50 10 nov 2018 21:370
Avatar
Posts: 8317
“Certain elements are understood”... als het er zo staat zijn het vermoedens. Dat is een vage zegswijze. Zoiets als zekere elementen worden verondersteld.
Een veronderstelling, een aanname dus.
Avatar
Posts: 3549
nee, zoals ik al zei is het OFFICIEEL door Honda bevestigd
Avatar
Posts: 3549
en Autosport(waar ik de tekst vandaan heb) doet niet aan vage geruchten
NL brabham-bt50 10 nov 2018 21:54+1
Avatar
Posts: 8317
Ik lig echt in een vouw als ie straks gewoon in een Honda aangedreven wagen zit.
NL JDinkelman 10 nov 2018 22:15+1
Posts: 1489
Honda met Kimoa badge.
NL Modest71 10 nov 2018 22:27+1
Posts: 806
@BRABHAM-BT50, ik las "vrouw", sorry.
NL brabham-bt50 10 nov 2018 23:570
Avatar
Posts: 8317
Das eigenlijk nog beter 😂😂
Posts: 7
Ik begrijp, dat Honda niet wil omdat Alonso nog voor Toyota wijdt in het WEC. Hefet niks te maken met het McLaren-Honda verleden dat ze met Alonso hebben..
Avatar
Posts: 1241
zoals presic al zegt wil honda geen motor leveren omdat alonso met toyota in het WEC rijdt.
overigens is dat besluit genomen door honda USA. de f1 tak van honda heeft er niks mee te maken gehad. ze hadden alleen gezegd dat ze achter het besluit zouden staan dat honda USA zou maken, ongeacht de keuze.
 
Avatar
Posts: 1932
In plaats dat ze hun energie stoppen in het terugkeren aan de top in de F1, doen ze mee aan de sprookjes van een coureur die verwoede poging aan het doen is om als beste coureur van de wereld te worden gezien. Stom!
NL Wouter666 10 nov 2018 20:370
Avatar
Posts: 1902
Met je eens. Zelfs als Alonso vertrekt laat Zak Brown de oren nog hangen naar wat Fernando wil...
Avatar
Posts: 85
Dat zal hij dn alsnog niet worden.
Graham Hill is de enige die het tot nu toe heeft en zal dat voor mij en ik denk velen daardoor ook de beste coureur zijn.
Waarom? Omdat hij onder heel andere omstandigheden dit heeft bereikt en hij zal ook vast niet vrijwel de enige winnende auto in zijn klasse hebben gehad in de Le Mans.
Posts: 949
Zak hoopt dat Alonso de tripple wint en dan kan Zak meeliften op het succes. Een marketingglijert die niks kan opbouwen alleen meeliften. Op zich niks mis mee maar dit heeft Mclaren nu nou net niet nodig.
Avatar
Posts: 3709
@VF-RAY: Klopt wat je zegt dat het toentertijd hele andere omstandigheden waren en zelfs zo die wij nu niet eens kunnen bevatten..... Alleen is het nu zo dat er misschien wel meerdere coureurs die triple zouden kunnen halen, alleen moeten ze het nog wel doen en daar zit dus het probleem..... Toch bij lange na niet kan iemand dat......
Alonso (ook al heb ik niet veul met 'm als persoon) hoort al bij de groten der aarde wat betreft de autosport..... En als hij die triple crown haalt dan staat hij op dezelfde hoogte als meneer Hill..... Wie zal de volgende zijn die een Triple Crown haalt????
Avatar
Posts: 425
Ik vind deze post stom.

Het is niet alleen Alonso zijn avontuur. Het is ook marketing van het McLaren merk aan de andere kant van de oceaan. Iets waar die stomme Zak toevallig heel goed in is. Levert centjes op. Kan McLaren heel goed gebruiken in hun F1 avontuur om weer aan de top te komen.

Glas blijft voor sommigen hier altijd half vol.
NL Modest71 10 nov 2018 20:56+1
Posts: 806
Ach, eens met je @BUURMAN, Marcio verwacht dat alle energie nu ineens naar INDYCAR gaat en ze de mensen niet hebben en de wagen waar ze mee rijden. Als er geen tijd/geld/mankracht is, dan gaat het niet lukken inderdaad. Ja, het is niet zo maar "even" weer de draad oppakken van de vorige keer. Maar wel de mensen ervoor en hulp van dat groep.
NL johan_sb2 10 nov 2018 22:19+1
Posts: 400
Wat weer heerlijk negatief. Ik vind het prachtig. En die verwoede pogingen zijn niet nodig....hij is de beste
Avatar
Posts: 1592
Het is de ondergang van Zak.
NL Pietje2013 10 nov 2018 22:260
Avatar
Posts: 7025
Lekker negatief weer. Joeppp weet waarschijnlijk niet eens dat McLaren het enige team is wat de tripple crown heeft gewonnen. Dus McLaren hoeft niet mee te liften.
NL Remedy81 10 nov 2018 23:36+1
Posts: 4879
@vf-ray “en hij zal vast ook niet...” je geeft dus ook aan dat je het niet weet. Vroeger waren de gaten tussen teams veel groter en kon je soms nog makkelijker winnen dan nu als je maar in de juiste auto zat. Dus de prestatie van Alonso bagitaliseren omdat hij de dominante auto had slaat nergens op...
NL Drukvulling 11 nov 2018 00:160
Avatar
Posts: 279
Vf-ray

Weet vrij zeker dat Hill het jaar dat hij lemans won ook in de enige winnende wagen in zijn klasse zat.

Want zoals bij elke wedstrijd , kan er maar een de beste zijn.
NL brabham-bt50 11 nov 2018 01:55+1
Avatar
Posts: 8317
Hill won in een Matra die toen de klasse domineerden omdat ze het enige fabrieksteam waren die een wagen speciaal voor lemans bouwden onder nieuwe regelementen. Ze domineerden de race. Positie 1,2, en 3. Eigenlijk best vergelijkbaar qua niveau van de competitie en situatie.
Posts: 949
@pietje, dat weet ik wel. Ik weet ook dat Mclaren voor het tijdperk Zak en Alonso een topteam was en nu door louter verkeerde keuzes en grote ego's omzeep is geholpen. Hier gaan ze nu lekker mee door buiten de F1.
NL brabham-bt50 11 nov 2018 10:140
Avatar
Posts: 8317
Het wordt gewoon weer iets waar de Andrettis bij betrokken zijn, dus wat bedoel je JOEPPP? Voorlopig was zn Indy debuut een behoorlijk succesvol iets, totdat die Honda de geest gaf. Of had Zak Brown die erin geschroefd?
@vf-Ray en Mario
Wat betreft de omstandigheden in de Le Mans prototype klasse en concurrentieniveau bevond Hill zich toevallig in een soortgelijke situatie. Er was eigenlijk geen concurrentie. Ferrari trok zich terug, Porsche deed mee maar had geen motor ontwikkeld voor de nieuwe regelementen en Alfa Romeo deed ook mee met ongeschikte wagens. Alleen Matra was voorbereid en wat privateers.
Misschien eerst eens wat onderzoeken i.p.v. zomaar wat roepen ;)
 
NL JDinkelman 10 nov 2018 22:170
Posts: 1489
Toch jammer dat hij alleen nog maar voor de statistieken lijkt te rijden.
 
NL RogerZzz 10 nov 2018 23:21+1
Avatar
Posts: 2239
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zet er € 200 op in dat onze geliefde Eyebrow op Indianapolis met de melk in handen staat! Go go go, El Magico! XD
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Geef je mening
Robert Kubica gaat volgend jaar indruk maken in de Formule 1






Coureursprofiel
Naam ES Fernando Alonso
Actief Als McLaren Coureur in Formule 1
Geboortedatum 29 jul 1981 (37)
Gewicht 68 kg
Lengte 1,71m
Woonplaats Oviedo