Red Bull Racing verbood Ricciardo te testen voor Renault

Gepubliceerd op 25 okt 2018 10:22
image

Red Bull Racing doet er alles aan om Daniel Ricciardo geen voordeel te geven wanneer hij begint aan zijn voorbereiding bij Renault. Na de laatste race in Abu Dhabi, wordt er op hetzelfde circuit een bandentest gehouden voor volgend volgend jaar, maar de Australiër mag van zijn huidige team niet testen voor zijn nieuwe werkgever.

"Red Bull Racing heeft het niet toegestaan dat ik zou testen voor Renault", geeft Ricciardo toe tegen Motorsport. "Ik kan niet testen voor Red Bull Racing, maar ze laten me ook niet testen voor Renault. Maar het is goed zo. Dan kan ik na het seizoen meteen op vakantie", haalt de Australiër de voordelen uit het geschil.

Zijn teambaas Christian Horner zegt dat Red Bull Racing in haar recht staat. "Hij staat dan nog onder contract bij ons, dus hij gaat dan niet testen. Renault vroeg of hij daarvoor beschikbaar was, maar het antwoord was simpel. Dat is hij niet. Hij heeft nog steeds verplichtingen na te komen tot het einde van zijn contract", is de Brit duidelijk. 



Reacties (50)
NL Remedy81 25 okt 2018 10:25+5
Posts: 4879
En terecht ook, als jij ontslag neemt dan heb je ook een opzegtermijn in die periode kun je echt nog niet voor je nieuwe werkgever aan het werk, dat lijkt me niet meer dan logisch...
Avatar
Posts: 1170
Als je een kortere opzegtermijn met je werkgever kan uit onderhandelen (afhankelijk van je relatie met je werkgever) is dat geen probleem. Echter, iedereen is concurrent in de F1 dus daarom zal het niet gebeuren.
Posts: 4879
@D@NNY exact wat je zegt als je er uit komt om die in te korten prima, maar zowel bij mijn werk als al helemaal in de Formule 1 is dat voor je concurrentie positie niet wenselijk dus logisch dat ze het verbieden.
NL Niels race fan 25 okt 2018 11:070
Posts: 138
Wees blij dat er geen concurrentiebeding is. Dan werd de sport onmogelijk.
Avatar
Posts: 1170
Die is we wel degelijk Niels, alleen niet voor de coureurs. Kijk naar de huidige situatie van James Key. Die gaat naar McLaren maar mag er een jaar (?) niet aan de slag volgens mij.

@Remedy, juist. Ook bij mijn werk (commerciële luchtvaart) in het verleden zou mijn werkgever nooit toestemmen om met een werknemer een verkorte opzegtermijn overéén te komen na opzegging van functie om bv naar Ryanair te gaan (werkte bij easyJet) echter, als je naar de andere kant van de wereld verhuisde en in een andere industrie aan de slag gaat kon je er wel een maandje afkrijgen (opzegtermijn van drie tot zes maanden)
Posts: 4879
@D@NNY Ik werk in de detachering de eerste regel in je concurrentie beding is altijd. Gij zult niet overstappen naar de klant waar u het laatste jaar namens ons gezeten hebt. Dit is voor mij de meest logische anders kunnen detacheerders niet bestaan omdat al hun personeel continue overstapt naar een klant die ze een goeie aanbieding doet. Het gebeurt wel regelmatig maar dan wordt er wel een flinke afkoopsom of nog minimaal een jaar inhuren overeengekomen. Dit is toch niet meer dan normaal.
NL TradeMark 25 okt 2018 12:100
Avatar
Posts: 3234
@D@nny: Dat komt doordat Key een contract heeft nog bij STR ;)
NL Niels race fan 25 okt 2018 12:300
Posts: 138
Interessante informatie. Wij hebben er ook een aantal lopen via detachering en daar geeft men aan ze z.s.m. Van de hand te willen doen.
Posts: 955
Overigens, Remedy81, als iemand aantoonbaar er op vooruit gaat, dan win je dat altijd bij de rechter indien je toch gaat. Er wordt in mijn bedrijf vooral gewerkt met een "code of honnor".

De klant vraagt de medewerker niet en ons bedrijf vraagt geen personeel van de klant om te komen werken. Indien een medewerker zelf solliciteert, dan wordt een overstap niet tegengehouden. Het staat zelfs in de bijlages van de contracten die we afsluiten.

James Key schijnt op nonactief te zijn geplaatst. Inmiddels is hier een andere situatie. Er is geen sprake van dat Ricciardo op nonactief is geplaatst. Hij heeft al maanden geleden opgezegd en getekend bij Renault, maar Ricciardo rijdt gewoon nog voor Red Bull.

Zelf kan ik niet inschatten of er een goede reden is om hem de tests niet te laten doen. Daarbij vraag ik me af wat die verplichtingen zijn. Aan de auto van volgend jaar mag hij niet zitten. Ik zie eigenlijk amper een reden waarom hij niet voor Renault had mogen testen.
NL Remedy81 25 okt 2018 13:13+1
Posts: 4879
@SNAILER:

Inderdaad zal 9 van de 10 keer het op goed fatsoen gaan omdat je anders ook de relatie tussen de bedrijven op het spel zetten. Maar in bepaalde gevallen kan het wel degelijk tot een recht zaak komen en zal echt niet altijd de werknemer gelijk krijgen (in de meeste gevallen hoogstwaarschijnlijk wel)

"
Zelf kan ik niet inschatten of er een goede reden is om hem de tests niet te laten doen. Daarbij vraag ik me af wat die verplichtingen zijn. Aan de auto van volgend jaar mag hij niet zitten. Ik zie eigenlijk amper een reden waarom hij niet voor Renault had mogen testen."

Misschien omdat hij gewoon nog een contract heeft met RedBull tot einde van het jaar. Een coureur heeft wel ontsnapping clausules maar er zal geen opzeg termijn oid in staan. Renault en RBR hebben nou niet de beste verstandhouding op dit moment dus het is logisch dat RBR Renault op geen enkele manier tegemoet zal komen. Dat lijkt mij meer dan voldoende reden.
Posts: 955
Daar zal de reden waarschijnlijk vooral liggen. De slechte verstandhouding tussen de teams. Maar de verstandhouding tussen Ricciardo en Red Bull is gewoon goed. Red Bull vertelde zelfs dat ze Ricciardo alle succes toewensen bij Renault.

En inderdaad is het nakomen van een contract een verplichting. Echter had men er ook in overleg voor kunnen kiezen dat het contract per laatste race direct zou worden ontbonden. Met de toekomstige miljoenen van Ricciard zou hij dat vast niet zo erg hebben gevonden.
Okay. Ik geef toe dat ik nu speculeer.
Avatar
Posts: 1654
Ik kan me voorstellen dat Ricciardo niet voor Renault mag testen omdat het Renault informatie geeft over de afstelling die voor hem het beste werkt. Dat is dan informatie dat ze al kunnen meenemen bij de ontwikkeling van de auto voor volgend jaar. En dus kunnen ze daar al een voordeel(tje) uit halen.
 
Avatar
Posts: 3728
Volkomen terecht dat RB hem niet in Renault kleuren wil zien rijden zo lang hij contractueel nog een RB werknemer is.

Vroeger kregen rijders dan nog wel eens toestemming om in het maagdelijk wit vast voor hun nieuwe team te testen: maar tegenwoordig komt dat toch niet meer voor.
NL TylaHunter 25 okt 2018 19:400
Avatar
Posts: 1944
Het verbaasd me eigenlijk waar dit gedoe weg komt... In de Motogp doen ze al jaren aanvragen voor een vroegtijdige testswitch en vaak worden ze geweigerd... maar ik kan me niet herinneren of iemand in de F1 dit de laatste jaren gedaan heeft? Ik vind het daarom ook maar een vreemd verzoek in het F1 wereldje.
 
NL Krombacher 25 okt 2018 10:44+1
Posts: 212
Ik snap het verzoek vanuit Renault maar ze hadden ook zelf kunnen verzinnen dat RB nee zou zeggen. Er is zoveel mee gemoeid: contracten met sponsoren, verzekering etc etc. Het zou me niet verbazen dat ze het gevraagd hebben zodat RB nee moest zeggen zodat ze kon zeggen: wat een gemene mensen bij RB. Maar dat is misschien wat negatief gedacht van mij.
Posts: 4879
Nee hoor dat is geen negatieve gedachte maar zal wel degelijk mee gespeeld hebben. Gelukkig trappen de meeste mensen er op dit forum niet in als ik dit zo lees...
NL Patrick_St 25 okt 2018 10:470
Avatar
Posts: 141
Ik dacht hetzelfde. Het is een bandentest, er mogen geen 2019 onderdelen getest worden.
Wat is dan het voordeel voor Renault om Ricciardo te vragen? Ervaring met de Renault motor heeft hij al en volgend jaar komt er weer een nieuw chassis en een nieuwe motor.
Posts: 2782
Als Renault er niets tegenover stelt is het logisch dat ze nul op hun rekest krijgen. Voor wat moet wat. RBR betaalt wel zijn salaris dan zou het raar zijn als Renault voor niets van zijn diensten gebruik kan maken...
Avatar
Posts: 3728
Natuurlijk zal dat meegespeeld hebben.

Gezien de 'goede' relatie met RB zal Renault dat zelf inderdaad ook wel zo bedacht hebben.
NL Remedy81 25 okt 2018 11:27+1
Posts: 4879
@PATRICK_ST Juist die banden test was ideaal geweest om de monteurs alvast te laten wennen aan het samenwerken met Ricciardo en voor Ricciardo om te wennen aan de werkwijze van Renault en de procedures van de auto van Renault. Juist wil je dat soort dingen niet doen in de eerste test met de nieuwe auto omdat je dan al krap genoeg zit in de tijd die je hebt om de auto te testen...

Ze zullen hem nu begin januari wel in een auto ouder dan 4 jaar zetten om zo deze gewenning te doen voor dat de officiële wintertest begint.
NL RJHvandaag 25 okt 2018 13:020
Avatar
Posts: 2288
@Krombacher Renault is zo'n 'fijne buur' die jou vraagt of 'ie zijn auto even op je oprit mag parkeren omdat 'ie klusjes heeft, om hem er vervolgens veel te lang te laten staan, en dan moeilijk en boos doet als je hem vraagt die wagen weg te halen.
Dat ze het verzoek hebben ingediend zegt genoeg over de arbeids-ethiek die de Fransen in F1 hanteren.
CA James Raven 25 okt 2018 15:530
Posts: 1336
Mij komen hierbij twee gezegdes naar voren:

Niet geschoten is altijd mis (natuurlijk probeert Renault het)

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten (mijn favoriet, dat jullie denken dat dit is om RBR in een kwaad daglicht te zetten...)
 
Avatar
Posts: 5786
Hij mag wel kennelijk op de foto voor de verkeerde vrachtwagen...
Posts: 4879
Ik hoop dat het sarcastisch is ;) Het is denk ik moeilijk voor Ricciardo om rond te lopen op de paddock en niet zo te lopen dat er een foto van hem te maken is met het Renault motorhome op de achtergrond. Dat was de uitdaging van elke fotograaf op het moment dat hij tekende bij Renault.
NL FastRickey 25 okt 2018 12:340
Avatar
Posts: 1485
 
NL Mr Marly 25 okt 2018 11:05+2
Avatar
Posts: 5095
Ricciardo mag niet op snuffelstage.
NL TylaHunter 25 okt 2018 19:420
Avatar
Posts: 1944
Renault is ook niet geaccrediteerd voor deze sector. Begrijpelijk.
 
Avatar
Posts: 93
Verbood!? Het is Verbied. Het banden testen gebeurd in de toekomst en is dud nog niet gebeurd. Als het Verbood zou zijn, zou dit betekenen dst Red Bull zich heeft bedacht en Danny nu toestaat om te testen. Dit is echter niet het geval, dus het is nog steeds Verbied.
Avatar
Posts: 873
Gebeurt of gebeurd? Verbied of verbiedt ;-) Maar volgens mij is dit volgens de huisregels verboden :-)
NL da_bartman 25 okt 2018 11:52+2
Avatar
Posts: 222
Als je dan toch zo graag wil corrigeren, zeg dan : "verbiedt"
Avatar
Posts: 681
guust ga naar huus want de ....

nee serieus, ga ff lekker ergens anders de betweter uithangen. Zulke personen zien wij hier liever niet op het forum, alvast dank voor de medewerking.

een typfout is nog altijd een kleinere fout dan de fout die jij maakte door je te inschrijven op dit forum om lekker voor leraar te kunnen spelen, doe dat voor de klas a.u.b. niet hier.
NL FastRickey 25 okt 2018 12:380
Avatar
Posts: 1485
De uitspraak is al gedaan, dus verleden tijd?
Oplossing: RBR heeft verbod uitgesproken :-)
 
NL Nino Farina 25 okt 2018 11:510
Avatar
Posts: 1097
Ik had hem laten testen. Hij heeft zo'n lange staat van dienst bij Red Bull. Je wint meer aan goodwill door het toe te staan dan dat je verliest aan de concurrent.
NL FastRickey 25 okt 2018 12:390
Avatar
Posts: 1485
Goodwill bij wie? En waarom?
NL Nino Farina 25 okt 2018 14:240
Avatar
Posts: 1097
Goodwill voor het merk Red Bull en hun team bij F1 volgend publiek en de communicatie daarover door de media. Gemiste kans
 
NL FastRickey 25 okt 2018 12:330
Avatar
Posts: 1485
Na zoveel gemor tussen beide teams nog met deze vraag komen is hetzelfde als vragen of er zout water in de Noordzee zit.
Posts: 955
Het antwoord op die vraag is wel anders...
 
Posts: 46
@REMEDY81 wat jij noemt is een relatiebeding, geen concurrentiebeding. Ik heb die dingen ook altijd in mijn contract gehad. Echter is het over het algemeen pure bangmakerij en zal het voor een rechter zelden stand houden.

Als jij in dienst zou kunnen bij een klant waar je gedetacheerd bent, kun je dat gewoon doen al heb je 100 bedingen in je contract staan. Je werkgever zal het niet leuk vinden maar hij heeft geen poot om op te staan.

Als je in dienst gaat bij een andere detacheerder, en die zet je neer bij de klant waar je via je vorige werkgever gedetacheerd was, is het een iets ander verhaal. Maar dan is het de zorg van je nieuwe werkgever en niet van jou.

Overigens gebeurt het volgens mij nooit dat een detacheerder naar de rechter stapt over zoiets. De werknemer is hij toch al kwijt, en de klant raakt hij dan ook nog kwijt. Meestal wordt er een soort heren-oplossing gezocht tussen detacheerder en klant.
Posts: 46
woeps hij hang hem in een ander draadje
Posts: 4879
@GRUB ik heb van alles meegemaakt... Overstappen naar de klant waar je zit zal de rechter wel degelijk het belang van je werkgever mee nemen. Het wordt een ander verhaal als je bij een willekeurig ander bedrijf in je branche aan de gang wil want dan zal de rechter je altijd gelijk geven omdat het "broodroof" is. Er zijn bedrijven die dat in het beding hebben staan en er is er één die het wel degelijk tot de rechter heeft aangevochten en daar won natuurlijk de werknemer. In mijn voorbeeld zijn er genoeg recht zaken geweest waarbij de werkgever gelijk heeft gekregen.

Je hebt trouwens wel gelijk dat het een relatiebeding is waar dit in staat, maar ik zie dit vaker gewoon door elkaar (verkeerd) gebruikt worden...
 
NL senna the first 25 okt 2018 12:460
Avatar
Posts: 135
Terecht hij rijdt nu nog bij Red Bull.
 
NL de-electro-techneut 25 okt 2018 12:580
Avatar
Posts: 250
Maar per wanneer houdt het contract op dat is dus niet na de laatste race.
maar zou dat einde kalender jaar zijn? Of zou hij al eerder kennis kunnen maken met zijn nieuwe pitt crew?
Posts: 4879
Einde jaar in zijn geval. Hoezo zou hij geen kennis kunnen maken met zijn nieuwe pitt crew. Een werkgever kan jou nooit verbieden om een biertje te gaan drinken met mensen van de concurrentie...
NL Tifoso-01 25 okt 2018 13:130
Avatar
Posts: 1658
Volgens mij lopen alle contracten tot 31-12 van het kalenderjaar dus hij is pas onderdeel van Renault per 1-1-2019 in dit geval.
NL de-electro-techneut 25 okt 2018 14:000
Avatar
Posts: 250
Dank tifoso ik vroeg het mij gewoon zo af
het lijkt mij dat hij graag in wil werken met ze
En dan niet de eerste dag van de winter training
 
Avatar
Posts: 8270
Staat weer een hoop oud nieuws vandaag..
 
NL BenettonB194 25 okt 2018 18:270
Avatar
Posts: 654
Niet meer dan logisch lijkt me. Het is ook maar net wat Renault eraan gelegen is, voor de juiste prijs kunnen ze hem vast 'uitlenen'.

Klaarblijkelijk zat er geen voordeel in voor Red Bull. En dan gaan ze er logischerwijs niet meer akkoord. Zij betalen immers al sinds jaar en dag zijn salaris.
 
Posts: 227
Maar hij mag ook niet voor rbr testen.....?
 
NL schwantz34 25 okt 2018 19:210
Avatar
Posts: 12229
Ricciardo zal een gat in de lucht hebben gesprongen toen der Helmut tegen hem zei dat hij lekker een paar dagen eerder op vakantie mocht gaan, yeeaahaaaah!!! ;)
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Geef je mening
Robert Kubica gaat volgend jaar indruk maken in de Formule 1






Coureursprofiel
Naam AU Daniel Ricciardo
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 1 jul 1989 (29)
Gewicht 64 kg
Lengte 1,75m
Woonplaats Monaco