Verstappen vernielt schoen bij verdedigen tweede plaats

Gepubliceerd op 22 okt 2018 09:09
image

Max Verstappen heeft onthuld dat hij zijn schoen heeft vernield bij het stevige gevecht met Lewis Hamilton om de tweede plek. Door een versnellingsbakwissel moest de Nederlander vanaf de achttiende plaats starten, maar hij wist zich knap terug te vechten naar de tweede positie en kon ook nog Hamilton achter zich houden. Dat kostte hem dus wel een schoen. 

"Ik reed op de supersoft-banden en die hadden het natuurlijk zwaar op het einde. De anderen reden op hardere banden, maar die hadden hun langste tijd ook wel gehad volgens mij. Dus ik ben erg opgetogen. Ik heb mijn schoen vernield, omdat ik wellicht iets te hard pushte. Maar het voelde niettemin goed", aldus de Red Bull Racing-coureur.

Door zijn tweede plek en de uitvalbeurt van zijn teamgenoot Daniel Ricciardo, is Verstappen in het rijders-kampioenschap nog steviger op de vijfde plek komen te staan. Zijn achterstand op Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen is respectievelijk 26 en 30 punten, met nog drie races te gaan. 



Reacties (61)
DE Feldwebel 22 okt 2018 09:13+2
Avatar
Posts: 97
En ik heb in de laatste rondes gaandeweg een bierviltje vermeubelt.
Avatar
Posts: 3663
Oh gelukkig... ik dacht al dat je ging zeggen een bierviltje opgepeuzeld te hebben. 😀
NL Maxiaans 22 okt 2018 09:18+2
Avatar
Posts: 6551
What a crime! Drie strafpunten voor @Feldwebel!!!;)
Posts: 276
Weet iemand eigenlijk welke PU er dit weekend bij Max in lag?
De -B- of de -C- spec?
NL Supersoft 22 okt 2018 10:020
Avatar
Posts: 598
X spec dacht ik ;-)
NL da_bartman 22 okt 2018 10:03+1
Avatar
Posts: 206
@TOM, vrijdag de C-spec. Maar toen bleek dat er nogsteeds mapping problemen waren , weer terug naar de B-spec op zaterdag
NL Billgates307 22 okt 2018 10:08+1
Avatar
Posts: 5764
B.
De C komt terug in Brazilië (?)
Avatar
Posts: 8301
@Bill,
Ik had juist begrepen dat de C-spec niet geschikt was op grote hoogte waar ze in Mexico rijden.
Motorvermogen zou gelijker zijn, omdat er minder zuurstof is.
Ik denk dat ze in Mexico gewoon met de B-spec gaan rijden.
NL MacGyver 22 okt 2018 10:43+1
Posts: 2220
Ook brazilië ligt hoger dan de meeste circuits, c-spec zien we niet meer terug tot abudhabi
NL Billgates307 22 okt 2018 11:030
Avatar
Posts: 5764
Ah, oke, thanks
NL wissewasse# 22 okt 2018 21:180
Posts: 307
Max zeibij peptalk dat deb spec erin gaat in mexico. Dus geen c spec.

Over de kapotte schoen. Was die soms gesponsort door Renault haha
 
Avatar
Posts: 5416
Wat een kanonskogel wat hij weer. Ik kan er nog steeds niet over uit.
70 pk erbij en Lewis kan gewoon van de zijlijn gaan toekijken hoe Max het hele veld gaat domineren. Subliem, foutloos, volwassen, geniaal en bij vlagen buitenaards. This guy comes from outer space. De lichten gingen uit, die Bull schoot als een raket weg en 5 ronden voor het einde zette Max de naverbranders nog ff aan.
Posts: 912
Heb je wel geslapen?
Avatar
Posts: 570
Heeeeeeeee.....Raket is terug..😂
NL Pastor Maldonado 22 okt 2018 09:25+15
Avatar
Posts: 387
Volkomen onnodig dat hij zijn schoen vernielde, weet hij zijn materiaal eindelijk een beetje heel te houden, dan gaat zijn werkschoeisel er weer aan. Volgens goed ingelichte bronnen heeft Horner er zijn buik van vol en staat de positie van Max binnen Red Bull inmiddels zwaar onder druk!
NL V10lover 22 okt 2018 09:30+3
Avatar
Posts: 1268
Van begin tot eind heerlijk zitten genieten van de race. Kimi eindelijk weer een zege en Max een fantastische race. Lewis die een weekje later de titel ophaalt. Seb die weer eens door het ijs zakt in de 1e ronde. Stroll met een pannenkoek actie op Alonso.
De vernielde schoen gaat rechtstreeks naar het museum van Max.
NL Remedy81 22 okt 2018 09:39+1
Posts: 4830
@PASTOR MALDONADO: Ik heb vernomen toen Horner een beetje bedaard was en toen hem verteld was dat het specials waren die alleen bij deze lelijke overal welke alleen deze race gebruikt wordt hoorde wou hij Max nog één laatste kans geven in Mexico... ;)
NL Wouter666 22 okt 2018 09:43+15
Avatar
Posts: 1873
En dan te bedenken dat er mensen (ook hier op het forum) aan het begin van dit seizoen riepen dat hij teruggezet moest worden naar Toro Rosso. Hahahaha.

Start je P18, 70 pk minder op een powercircuit en je verslaat gewoon de polesitter...

Max is buitenaards. Voor mij al de beste rijder van het veld. Ja, beter dan Lewis. Lewis is briljant maar als hij niet vooraan rijdt blijkt alles toch wat lastiger te zijn.
NL Maxiaans 22 okt 2018 09:47+5
Avatar
Posts: 6551
Wat zal Daniël slecht hebben geslapen, hij een gat in de muur, Max een gat in z’n schoen...
Renault heeft excuses aangeboden via Horner..... waren beetje bang voor de honey badger;)
Posts: 276
@Wouter666

+10 (helaas kan ik er maar 1 geven)
NL MacGyver 22 okt 2018 10:45+1
Posts: 2220
Angry Badger zo langzamerhand, zijn emotionele uitlating na uitschakeling in de kwalificatie in Japan staat ook nog genoteerd
NL FastRickey 22 okt 2018 10:51+2
Avatar
Posts: 1453
Lekker toch dat ook Rimmer zich even laat gaan :-)
Was een gave race en dat mag wat mij betreft vaker!
NL flyingfokker 22 okt 2018 13:120
Avatar
Posts: 1614
Next level overdrijven.
NL Snelrondje 22 okt 2018 17:07+1
Posts: 3225
Niet alleen @Rimmer is zo positief. Die Honda mensen worden ‘gek’ bij het idee dat ze volgend jaar een dergelijke toprijder met een goede auto hebben. Die gaan er nog harder tegen aan om mee te gaan delen in het te verwachten succes. Als die motor volgend jaar goed is, barst in Japan een hype los.
 
NL Billgates307 22 okt 2018 09:320
Avatar
Posts: 5764
Bill vernielt salontafel bij verdedigen tweede plaats.....
NL Maxiaans 22 okt 2018 09:50+7
Avatar
Posts: 6551
Bill vandaag gespot in IeKeeJaa met nieuwe salon tafel ‘Ericsson’...
NL Nino Farina 22 okt 2018 10:030
Avatar
Posts: 1076
Nino ramt huisdieren bij het juichen
NL Billgates307 22 okt 2018 10:05+1
Avatar
Posts: 5764
Bij dat "Ericsson" model heb ik nog ff staan te kijken ja, maar het is toch de "Mongol"geworden.
NL Pastor Maldonado 22 okt 2018 10:140
Avatar
Posts: 387
Pastor verzuipt goudvis bij verdedigen tweede plaats
 
NL Carrinthe 22 okt 2018 09:35+2
Avatar
Posts: 577
Wat is Max toch een geweldenaar. Bizar dat er geen simulaties waren waarin de SS in leven bleef tot het eind en Max het toch gewoon doet terwijl hij Lewis op verdere verder rubber achter zich houd, bizar goed.

Wat is er toch aan zijn rijstijl bijzonder dat hij niet alleen snel is maar ook zo zuinig op zijn banden?
NL Carrinthe 22 okt 2018 09:380
Avatar
Posts: 577
* verdere = veel
Avatar
Posts: 570
Dat zou ik ook graag willen weten. Iemand hier die het kan verklaren.?
DE Feldwebel 22 okt 2018 10:11+1
Avatar
Posts: 97
Het zit hem in de super perfecte racelijnen. Kijk bijv bij Vettel, die zijn toch vaak wat ruwer en 'hoekiger'.
NL Maxiaans 22 okt 2018 10:21+8
Avatar
Posts: 6551
@jullie boven mij...

Om te beginnen hanteert Max een soepele rijstijl, waardoor het van buitenaf lastig is om te zien wanneer hij precies stopt met remmen en richting de apex stuurt. Daarbij moet worden opgemerkt dat Verstappen vrij laat instuurt. In jargon noemen ze dat een hoekige rijstijl, wat weer niet helemaal correspondeert met de soepele stuurbewegingen van de beste man. Beide zaken (soepel en hoekig) kunnen echter met elkaar worden gecombineerd. Zet dat in een Red Bull RB14 en je krijgt Max.

Zo’n hoekige rijstijl heeft een belangrijk voordeel en een niet te onderschatten nadeel. We beginnen met het pluspuntje. De auto blijft langer vlak op de baan liggen, dus de banden hebben langer grip. Het nadeel is dat er een grotere stuuruitslag moet worden gebruikt om de bocht te kunnen halen.

Gevechten op de baan

Maakt deze rijstijl over één rondje nou echt het verschil? Volgens Mansell niet. Wel zorgt deze stijl ervoor dat eventuele foutjes minder hard worden afgestraft. Ook blijft er meer ruimte in het hoofd over voor andere zaken. Daarom is Max zo’n killer als het om gevechten op de baan gaat en het verklaart ook waarom hij in de regen vaak sneller is dan de concurrentie. Deze rijstijl verklaart ook tot op zekere hoogte waarom Max regelmatig excelleert in de eerste ronde van races.

Gevoel en “lekker naïef”

Is dit het hele verhaal? Neen. Max heeft naast genoemde rijstijl veel “gevoel” voor de auto en dan met name tijdens het remmen. Die uitglijer tijdens de race in Hongarije vergeten we voor het gemak even. Ook meent Mansell dat Verstappen veel te danken heeft aan een gezonde dosis naïviteit. Zo verkende hij de natte baan in Brazilië vorig jaar door als een dronken tor over het asfalt te zwalken achter de safety car. Max wist daarom precies waar de grip lag. Andere coureurs deden dit niet, waarschijnlijk omdat ze niet eens op het idee kwamen.

Door juist wat hoekiger te rijden spaart hij meer rubber @Feldwebel...
NL F1AllWeek 22 okt 2018 10:240
Posts: 15
Mocht je de race terug kunnen kijken kun je zien dat Verstappen andere lijnen rijdt dan de andere coureurs. In een bepaald shot halverwege kon je het heel goed zien. Verstappen nam hem heel mooi rond en (ik denk Bottas) deed een hele scherpe hoek. Toen dacht ik al Verstappen gaat weer lekker met zijn banden om. Wat dus ook waarheid werd aan het einde van de race. Dit is hoe F1 bedoelt is! Ik heb genoten.
Avatar
Posts: 570
Thanks jij @ boven mij;)
NL Hooligans Racing 22 okt 2018 10:440
Avatar
Posts: 826
@MAXIAANS .. uit welk artikel haal je die quotes van Mansell? .. ik wil dat artikel wel een keer teruglezen :)
Avatar
Posts: 6551
Ff voor de goede orde @Hooligans, niet Nigel maar driver coach Scott is de Mansell..;)
AutoblogpuntNL.
Avatar
Posts: 6551
Check ook eens het ‘Driver 61 story’..
NL Hooligans Racing 22 okt 2018 12:060
Avatar
Posts: 826
Thanks Maxiaans :)
Avatar
Posts: 772
Hoe minder laterale krachten hoe minder de banden slijten, nu ga ik absoluut simracen niet vergelijken met echt racen, maar ook daarin merk je het verschil als je smooth raced of hakkerig bent.
Verstappen is hier echt de absolute grootmeester in, en zal waarschijnlijk door zijn Vader vanaf eerste kleine stapjes op de kartbaan op zitten te oefenen, en komt voor hem als een tweede natuur over.

Het is ook een skill die al zou je in de hedendaagse F1 wagens iets minder snel zou zijn in ruwe snelheid, als jij je banden langer kan laten werken voor je, win je uiteindelijk meer race pace.

Dit is het subtiele spelletje waar menig strateeg zijn hooft op breekt, want het is een balans die zo gevoelig is en per ronde kan verschillen, en voor ons fans zonder inzicht op de data zeer moeilijk is om te volgen, en zelfs door de teams zelf, mede duidelijk er regelmatig ook fouten in worden gemaakt.

Juist coureurs die hun banden "aanvoelen" zoals Lewis en Max in verleden meerdere malen hebben laten zien, maken het verschil tussen winnen en verliezen
Avatar
Posts: 6551
@Arran, waar ze vroeger nog konden of moesten driften door de bochten is voorbij, juist het niet remmen in maar voor de apex is de sleutel maar wel genoeg snelheid houden om op het juiste moment weer het gaspedaal in te trappen om goed weg te komen is Max erg goed in en spaart het rubber.. De continuïteit van de racerondes is echt fenomenaal.
Als hij net als Hamilton op pole kan starten gaat hij weg rijden zoals Hamilton vaak heeft laten zien. Max zegt zelf dat er dan geen reet meer aan is;) maar zo is het hedendaags.
Wat Max gister liet zien was, tsjah.. was best wel exceptional, door op de gele band door het veld te snijden en ze in leven houden..man, na de vroege stop van Lewis wist ik dat hij deze niet ging uitrijden met een Kimi die steeds dichterbij lewis kwam en Max kon volgen had ik dit scenario echt in m’n hoofd. Drie auto’s die gaan vechten!

Die laatste 80km, Max op vrij oude SuperSofts, Hamilton op de nieuwe Softs en Kimi op de wat oudere gele band..
De 3.9 seconden achterstand werd ingelopen en Lewis ging de eerste paar rondes een 0.8 sec sneller... billenknijpen, maar daar was toch te veel gevraagd van de banden om sneller achter de RB te komen.
Eenmaal in DRS berijk ging Max zijn rechterschoen kapot om Lewis van zich af te houden en kon geen geplande aanval op Kimi maken en moest zich breed maken voor de Mercedes..
Met verve de tweede plek opgeëist en Kimi weer eens een overwinning..
Ik reken op een vergelijkbaar weekend in Mexico, Brazilië en Abu Dhabi!
 
Avatar
Posts: 970
jos heeft hem het goed geleerd .
 
Avatar
Posts: 1717
Niet naast je schoenen lopen Max!
 
Avatar
Posts: 98
Engineer: 'Max, we will probably not make it to the end of the race with these tyres..and those shoes.. '
Max: 'Hold my beer!'
Avatar
Posts: 6551
“Don’t sell de huid bevoor yoe shot de Beer,”..
NL MacGyver 22 okt 2018 10:47+1
Posts: 2220
Reply Max: wanna bet?
 
Posts: 12
Nu was die kleur + de rest van die outfit ook best discutabel lelijk :) Dus Max dacht ik trap er een gat in en hoef ik het de volgende race niet meer aan.
NL Tifoso-01 22 okt 2018 11:130
Avatar
Posts: 1617
Ik vond die overall juist heel erg leuk staan en die witte bovenkant stonden Max en Daniel heel goed.
Het leek net een wit overhemd met spijkerbroek inclusief riem en cowboylaarzen.

Die lederhose outfit destijds in Oostenrijk vond ik echt afschuwelijk staan.
 
Posts: 1590
goh wat een nieuwswaarde... ik zou bij Puma gaan klagen, dat ze zulke slechte schoenen maken.. :P
 
NL Wwrrooeemm 22 okt 2018 11:320
Avatar
Posts: 135
Ik vind dit een probleem van de Renault motor, die geeft zo weinig pk's dat je zelfs met je schoenen moet helpen om meer snelheid te krijgen.. :)
 
Avatar
Posts: 8051
‘T is wat
NL Pastor Maldonado 22 okt 2018 13:210
Avatar
Posts: 387
Nou! Inderdaad! Snotverdomme toch aan toe jongens!
 
BE Ernie5335 22 okt 2018 13:270
Avatar
Posts: 1561
Wat een sloper ;)
 
NL inflatable 22 okt 2018 14:530
Posts: 483
Ja, zat een gat bij zijn kleine teen die bijna door was tot op zijn vel zei hij en liet hij zien.. Leuk die aangepaste pakken, maar zorg dan wel dat je de juiste materialen gebruikt.. Mag niet gebeuren in een organisatie als die van Red Bull.. Gelukkig liep het nu net goed af, voor hetzelfde geld had Max zijn voet/teen daardoor opengehaald c.q. geblesseerd.. Weer een leermomentje dus voor diegenen binnen Red Bull die daar over gaan..
NL Tifoso-01 22 okt 2018 14:580
Avatar
Posts: 1617
Misschien een leuke werkschoen met stalen neus aanschaffen bij de bouwmarkt en een RB logootje erop haha...
 
NL Rotax Max 22 okt 2018 15:080
Avatar
Posts: 49
Ik denk dat Max de aanval op Kimi bewust gestaakt heeft, een "shoey" zat er toch niet meer in! 😁
Avatar
Posts: 772
Max zal toch echt een andere moeten verzinnen, Shoey's zijn al geclaimed door downunder..
Ik zeg, BITTERBALLEN MET SATE op podium voor Max...
 
Avatar
Posts: 2014
Slechte schoenen, is brol.
 
NL Spielberg 23 okt 2018 22:450
Avatar
Posts: 2704
Haha , Nancy Sinatra ...These Boots Are Made For Walking .😊
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
14:10 - 16:10
 
 
Snelste ronde
14:10 - 16:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
11:00 - 12:00
 
 
Kwalificatie
14:00 - 15:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
10:00 - 11:30
 
 
Vrije training 2
14:00 - 15:30
 
 
 
Geef je mening
Gaat Kimi Raikkonen volgend jaar een podium scoren met Sauber?






Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (21)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco