Sainz eerlijk: "Hebben meer power nodig, Honda heeft aangetoond dat het mogelijk is"

Gepubliceerd op 09 okt 2018 13:59
image

Carlos Sainz zegt dat het gebrek aan vooruitgang van de motor de hoofdreden is voor het verval van Renault, gedurende het tweede gedeelte van het seizoen. Aan het begin van het seizoen waren de Fransen nog regelmatig te zien aan de top van het middenveld, maar doordat Renault de C-spec niet is gaan gebruiken, zijn ze achterop geraakt.

"Aan de kant van de motor zijn we nog verder achterop geraakt", is Sainz eerlijk tegenover Autosport. "We hadden niet verwacht dat Mercedes en Ferrari zo'n grote stap zouden zetten gedurende het jaar. We dachten dat de B-spec net genoeg zou zijn, maar we zien nu dat dat niet zo is. We hebben de auto wel ontwikkeld, die is dus waarschijnlijk niet eens zo slecht. Maar op het gebied van topsnelheid zijn we niet waar we willen zijn."

"Op het gebied van betrouwbaarheid is het goed dat we de C-spec niet zijn gaan gebruiken. Het team is er vrij zeker van dat we met onze brandstof niet betrouwbaar zouden zijn geweest. Dus ik sta op dit gebied volledig achter het team. We hebben echter wel meer power nodig. Dat hebben we niet en dat gaan we ook niet krijgen voor wat voor reden dan ook. Om in Japan in Q3 te komen hadden we alleen maar meer power nodig en Honda heeft aangetoond dat het mogelijk is."



Reacties (80)
US World Traveller 09 okt 2018 14:01+1
Avatar
Posts: 212
Sainz is eerlijk omdat hij weggaat bij Renault, that's all
Posts: 1619
Waar denk je dat die volgend jaar mee gaat rijden?
NL schwantz34 09 okt 2018 14:13+2
Avatar
Posts: 11954
@Zomer Een trapauto!
Avatar
Posts: 747
@Z0MER, met een X-raid Mini.
Hij stapt van Peugeot over naar mini, ooh wacht dat is Sr.
NL M@ximumOverdrive 09 okt 2018 14:420
Avatar
Posts: 1463
Danoontje powerrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Posts: 143
Kan me niet voorstellen dat Ric zich zo in de maling heeft laten nemen voor die paar miljoen die hij ook bij RB kon krijgen .
De auto is gewoon 1.5 sec langzamer in de race als de rb daar moet meer op stapel staan anders is de grijns van ric zo weg.
Posts: 1619
Ik wel, want Ricciardo denkt zelf dat hij Hulkenberg wel kan verslaan, terwijl hij tegen Verstappen volkomen kansloos is. Hij wil niet door het leven gaan als de Räikkönen van Ferrari en daarom is die naar Renault gegaan. Ieder weekend hopeloos achter je teamgenoot aanhobbelen doet je geestelijke gesteldheid ook geen goed en Renault is en blijft een fabrieksteam.
NL Billgates307 09 okt 2018 15:21+1
Avatar
Posts: 5764
Vermoedelijk heeft Sainz een tip van Alonso gekregen. Gooi de knuppel maar in het hoenderhok. GP2 engine ;-)
Avatar
Posts: 1003
Sainz gaat er in ieder geval niet op vooruit volgend jaar............Nu heeft hij nog een redelijk chassis en een ruk motor.
Volgend jaar is alles ruk, en met een beetje pech hebben ze ook geen banden...........
NL RJHvandaag 09 okt 2018 15:45+1
Avatar
Posts: 2199
@Joop Met McLaren weet je het nooit. Die zullen toch wel allang aan de 2019 werken nu, en dat barrel van nu laten zitten voor wat het is.
Posts: 580
Avatar
Posts: 2683
McLaren heeft de auto voor dit jaar al lang opgegeven en rijden er het seizoen mee uit. Alles is op 2019 gericht.
Wat Sainz verder zegt is reëel en bizar. Blijkbaar is de eigen brandstof niet goed genoeg om de C-spec heel te houden, maar kan RBR dat wel voor elkaar krijgen met een andere brandstof die Renault zelf niet kiest. Huh?
Verder zegt Sainz dat de auto wel goed is, maar de motor vermogen mist. De auto is niet goed, de maatstaf is RBR die met de RB14 incl. Renault motor wel vooraan rijdt. Renault hobbelt er achteraan met 1 - 1,5 seconden verschil. Hoe kan je de auto dan goed noemen?
NL wissewasse# 09 okt 2018 16:370
Posts: 307
Aaaaach Carlos toch! Nu al bezig met soliciteren voor 2020? Zou het een voorzichtige solicitatie zijn om in 2020 terug te keren op het oude honk van Torro Rosso nu hij heeft gezien dat kvyat terug keert daarzo!? A bit (van een hel)e boul zal dit niet zo heel erg leuk gaan vinden van Sains jr denk ik Maar, hij heeft wel degelijk gelijk. Zelf denk ik dat Renault de spec C alvast achter houden voor komend jaar. Het gevalletje Ricciardo zal wel niet zo blij zijn als hij nu ziet hoe ver Renault terug valt. Middenmoot zal de rest van et seizoen moeilijk gaan worden als er niets meer aan de bak gedaan word. Uitrijden dit seizoen zal wel het motto zijn daar. Redbull is niet voor niks na 10(?) jaar een andere weg ingeslagen. En terecht!!!
NL M@ximumOverdrive 09 okt 2018 18:440
Avatar
Posts: 1463
Ik denk persoonlijk dat ze bij Renault denken dat ze een maas in de regelementen hebben gevonden zoals ze dat een jaar of 12 geleden ook hadden en dat ze daarmee op gelijke hoogte van Red Bull/Ferrari kunnen komen en dat ze Ric hiermee overgehaald hebben .

Ric refereerde al aan zoiets in een van de intervieuws dat t in 2020 richting de top gaat komen bij Renault , maar of t gaat lukken lijkt me erg sterk ..
De motor heeft nu al bijna 60/70 pk minder , en dat gat zal met t huidige ontwikkelings tempo alleen maar groter worden , een superchassis of een geniale uitvinding zal daar niet snel bij helpen
Avatar
Posts: 2400
Die Sainz durft nu wel zijn waffel op te trekken ! Hij is toch weg bijna. Eerst was het onzin maar wil hij wel eerlijk zijn.
Avatar
Posts: 2400
World Traveller... 100% eens met je. Die Sainz is een onbetrouwbaar figuur.
Avatar
Posts: 3788
@snork, ik zelf dacht ook al...hoezo auto is redelijk goed.
NL Beemerdude 10 okt 2018 08:060
Avatar
Posts: 3498
@Snork; absoluut dat McLaren al voor 2019 bezig is!! Alleen dat waren ze vorig seizoen al voor de zomerstop en kijk dan tot wat voor moois dat allemaal heeft geleid....🙈🙈
Avatar
Posts: 102
@Zomer: Een bolide met GP2-motor! :D
 
NL Dragon-Riders 09 okt 2018 14:02+4
Avatar
Posts: 72
Oh? Is dit niet een beetje veeleisend :)
NL Tieske73 09 okt 2018 15:46+3
Avatar
Posts: 1887
En ook niet netjes naar Renault toe!
Kom er maar in Alonso Fan, dit is ontoelaatbaar gedrag!
 
NL Kika Mähkinen 09 okt 2018 14:02+8
Posts: 109
HAHAHA oeps. zowel de motor ALS de brandstof bij renault een probleem. die a bit boul die krijgt nu wel erg veel te verwerken, zelfs vanuit zijn eigen team lijkt iedereen te zijn verandert in een veeleisend persoon.
NL Grotestappen 09 okt 2018 15:220
Posts: 232
Volgens mij zijn de problemen die RBR met de C-spec heeft niet eens gerelateerd aan de brandstof, maar aan de omgeving (weer, hoogte, temp, vocht etc).

Ze hebben daar idd nog een hele bite boel te doen. In de techniek is het idd stilstand is achteruitgang.
NL hennie013 09 okt 2018 18:160
Avatar
Posts: 755
GROTESTAPPEN,
Ik had begrepen dat de problemen die RBR heeft met die C-spec motor aan de Engine Mapping oftewel software te wijten was, dat die vooral niet goed werkte op de hoog gelegen circuits ?
 
NL Maxiaans 09 okt 2018 14:04+9
Avatar
Posts: 6551
“Abiteboul: Carlos is een veeleisend persoon.”;)
NL Ramshoek2 09 okt 2018 14:40+2
Avatar
Posts: 1503
Tsjah. Carlos probeert zich nog steeds te meten aan Verstappen. Probeert nu dus ook veeleisend te zijn.
 
NL Maximaal Verslapen 09 okt 2018 14:06+2
Avatar
Posts: 230
Was Renault eerder niet aan aan het roepen dat Redbull niet het volledige potentieel van de motor had omdat ze een andere brandstof leverancier hebben... nu werkt de eigen brandstof van Renault blijkbaar totaal niet en die van Redbull wel. Lekker zooitje daar bij Renault...
NL Maxiaans 09 okt 2018 14:11+2
Avatar
Posts: 6551
Onze motor is tot grootste dingen in staat!
Avatar
Posts: 747
@Maxiaans, dat laat Max race op race zien ;-)
NL RJHvandaag 09 okt 2018 15:340
Avatar
Posts: 2199
Abiteboul heeft gewoon staan liegen.
NL wissewasse# 09 okt 2018 16:380
Posts: 307
@maxiaans, zeker de motor van zijn vrouw's uuuuh.....je weet wel. Haha
NL Freek-Willem 10 okt 2018 06:52+1
Avatar
Posts: 1188
Daar zit wel een 'ster' op @wissewasse# ;-)
 
NL Pietje Bell 09 okt 2018 14:07+8
Posts: 4084
"Om in Japan in Q3 te komen hadden we alleen maar meer power nodig en Honda heeft aangetoond dat het mogelijk is."

Auww, dit zal hard aankomen bij Abiteboul. Hulkenberg heeft dit ook al gezegd.
NL Tifoso-01 09 okt 2018 14:10+9
Avatar
Posts: 1617
Blij te horen dat Max veel bijval krijgt uit onverwachte hoek aangaande de motor.
 
NL FastRickey 09 okt 2018 14:12+2
Avatar
Posts: 1453
Met permissie Carlos...,

"We hebben de auto wel ontwikkeld, die is dus waarschijnlijk niet eens zo slecht. ", dan heeft Renault twee hele slechte coureurs aan boord of je beoordeelt het verkeerd. De RBR rijdt met dezelfde motor steevast in de top zes zonder problemen. Daaroner gaapt meestal wel een groter tijdsgat.
Avatar
Posts: 2683
Precies. De RB14 maakt duidelijk hoe groot het verschil is tussen beide auto's. Mega groot....
 
NL schwantz34 09 okt 2018 14:12+2
Avatar
Posts: 11954
Abitebull "Ik ben helemaal klaar met die zeikende coureurs, die maar commentaar blijven geven op mijn Franse supertorretje. Ik wil dringend in gesprek met Max en Sainz, en als Vettel zin heeft mag hij er ook bij komen zitten wat mij betreft".
NL Tifoso-01 09 okt 2018 14:19+2
Avatar
Posts: 1617
@Scgwantz: je vergeet Hulk nog in deze.
 
DE Feldwebel 09 okt 2018 14:13+3
Avatar
Posts: 97
Hoogste tijd dat die Franse zak met schroeven plaatsmaakt voor de Honda PU. Zelfs de eigen coureurs steken hun mening niet meer onder stoelen of banken. Ik wens Ricciardo dan ook veel succes volgend jaar in zijn strijd om P15 t/m P20
NL Pietje Bell 09 okt 2018 14:210
Posts: 4084
Best wel allemaal heel vervelend voor Ricciardo dit.
Jammer dat zo'n goede coureur voor dit team heeft gekozen.
US Mex Versteppen 09 okt 2018 14:36+3
Avatar
Posts: 54
@Pietje Bell
Hij heeft er zo'n kleine 30 miljoen redenen voor, moet je maar denken. Hij zat echt goed bij RBR. Maarja...
Avatar
Posts: 10409
Hij zat helemaal niet goed meer bij RBR.....was gewoon tijd voor wat anders.
NL schwantz34 09 okt 2018 15:31+5
Avatar
Posts: 11954
@DutchF1 De reden waarom Ricciardo niet meer goed zat bij RBR heeft uiteraard helemaal niks met de prestaties van Verstappen te maken toch?
Avatar
Posts: 10409
Joh, lekker goedkoop scoren bij vriendjes.......teer daar maar lekker op.
NL M@ximumOverdrive 09 okt 2018 17:37+2
Avatar
Posts: 1463
Toch wel apart dat ik mensen spontaan last van maagzuur zie krijgen en ook enige vorm van opstandigheid zie opkomen zodra er 3 letters voorbij komen in een post .. iets met een M en een A en ook een X geloof ik
NL schwantz34 09 okt 2018 18:12+1
Avatar
Posts: 11954
@MO Het is maar goed dat het etenstijd is, en kunnen die mensen al dat overtollige maagzuur ff flink aan het werk zetten ;)
Avatar
Posts: 478
Hee Dutch, waarom zo negatief? Soms begrijp ik je echt niet.
 
NL OfficialPradero 09 okt 2018 14:17+1
Avatar
Posts: 470
Ik denk persoonlijk, dat dit harder aankomt bij het team waar hij volgend jaar bij rijd, dan bij Renault xD
 
ES Darlos Cainz 09 okt 2018 14:19+4
Avatar
Posts: 5665
Onzin Carlos! Abiteboul gaf gisteren nog aan dat de huidige C-spec tot grootse dingen in staat is....en die C-spec heeft maar liefst 20 pk meer meer dan de B-spec woohoooo volgend jaar Renault aan de top!

;)
Avatar
Posts: 2683
En dan moeten ze nog steeds om de problemen heen rijden...
 
BE Ernie5335 09 okt 2018 14:22+2
Avatar
Posts: 1561
Sjonge, hak nooit gedacht...
 
NL FastRickey 09 okt 2018 14:450
Avatar
Posts: 1453
Positieve is dat die nu eindelijk eens een blijk van kritiek durft te geven, mogelijk wel na suggestieve vraagstelling.
Iemand originele interview ergens gezien?
NL schwantz34 09 okt 2018 15:06+2
Avatar
Posts: 11954
"Er was een grote tegenslag aan de kant van het motorische vermogen", vertelde Sainz aan Autosport. "We hadden niet verwacht dat Ferrari en Mercedes zo'n grote stap zouden zetten dit jaar. We dachten dat de B-specificatie waarschijnlijk net voldoende zou zijn, maar we kunnen nu constateren dat het niet genoeg is."

"We brachten verbeteringen in het chassis, maar qua topsnelheid staan we niet waar we willen staan." Sainz denkt niet dat het team beter af geweest was met de C-motor. "Als het komt zonder betrouwbaarheid, niet. Het team is er zeker van dat het met onze brandstof gewoon niet betrouwbaar genoeg is, dus ik sta achter het team."

"Ik denk dat we meer vermogen nodig hebben, daar ontbreekt het aan. We krijgen het om wat voor reden dan ook niet. Als we in Q3 in Japan wilden zijn, hadden we een betere motor nodig. Honda heeft laten zien dat het kan."
NL FastRickey 09 okt 2018 15:140
Avatar
Posts: 1453
Aha, niet goed gelezen door me: "Vertelde Sainze aan Autosport". Dus geen publiekelijk interview wss.
 
NL Sergeant Gneisbaard 09 okt 2018 15:010
Avatar
Posts: 2774
Heerlijk, al die tegensprekende veeleisende personen bij Renault. Abiteboul heeft zijn evil empire nog steeds niet onder controle zo lijkt het.

Maar het is ook wel zo dat Renault náást de motorische achterstand nog een ander probleem heeft, de laatste weken beginnen hun strategische keuzes ook steeds slechter te worden. Eerst niet rijden in Q2, waardoor ze te ver achterop de grid staan, dan te lang doorrijden op de hardste band waardoor ze teveel tijd verliezen op de rest. Het is idd niet best met die motor,maar de strategie maakt het nog een factor 1,5 erger
 
Avatar
Posts: 59
gelukkig roept max dit al 2 jaar :D
 
NL Carrinthe 09 okt 2018 15:200
Avatar
Posts: 577
Renault heeft 0,7 tot 1sec achterstand qua motor op de concurrentie. Maar RB laat zien dat ze minimaal 1,5 sec achterstand hebben met hun chassis. Ik begrijp dan ook niet de redenatie van Carlos dat het alleen aan hun motorvermogen ligt.

Vooralsnog lijkt de keuze voor Honda door RB een hele goeie, Renault krijgt voorlopig het lek nog niet boven. Al helemaal niet zolang Abiteblabla met oogkleppen op hun eigen falen niet onder ogen wil zien.
Avatar
Posts: 2416
Ik ben zelfs bang dat er geen lek zit bij Renault. Het ontbreekt ze gewoon aan pure ontwikkelingssnelheid wat betreft pu. Dat gaat ook niet snel veranderen denk ik.
Avatar
Posts: 250
Ik vraag me wel een af dat als die BiteBull niet bij Renault had gezeten, Red Bull ooit naar Honda was gegaan.
Avatar
Posts: 478
Hij vergelijkt Renault niet met de top 6 maar met de middenmoot. En tov die teams missen ze vooral pk's.
 
NL RJHvandaag 09 okt 2018 15:330
Avatar
Posts: 2199
Invoegen <<leedvermaak>>
 
NL Billgates307 09 okt 2018 15:420
Avatar
Posts: 5764
Is het een gekke gedachte dat men aan de stoelpoten van A Bite Boul aan het zagen is?
Alle Renault mensen zien toch ook die onzinnige uitlatingen van die man voorbij komen.
NL Sergeant Gneisbaard 09 okt 2018 15:450
Avatar
Posts: 2774
ik vraag me af hoe zeer men het Abiteboul nu kwalijk neemt dat hij Fred Vasseur heeft weggepest richting Sauber. Die kwamen er nadien redelijk bovenop, terwijl het met Renault alleen maar in dalende lijn is gegaan.
NL Billgates307 09 okt 2018 16:000
Avatar
Posts: 5764
Zou kunnen Sergeant G,

Kan ook zijn dat Cyril verantwoordelijk is voor de inschatting betreft de motoren afdeling.
Weinig geïnvesteerd omdat hij dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen met die pu's.
plus het vooruitzicht dat RBR zou kunnen stoppen met afname.
Verkeerde zuinigheid heet zoiets.
 
Posts: 198
blijft apart dat Renault een motor ontwikkeld (spec c) die totaal niet goed werkt met hun eigen brandstof. volgens mij heb je dan ergens iets gemist met de doorontwikkeling in de fabriek...
 
NL Race-Pace 09 okt 2018 16:270
Avatar
Posts: 165
Off topic: Ricciardo zit wat mij betreft echt helemaal verkeerd nu. Vermoedelijk volgens hem zelf, volgens Ferrari, en volgens fans ook.
NL Pietje Bell 09 okt 2018 16:510
Posts: 4084
Hij wou weg bij RBR. Waar had hij anders naar toe gekund?
Avatar
Posts: 753
Sauber mc laren haas
NL Freek-Willem 10 okt 2018 06:590
Avatar
Posts: 1188
 
NL MadMax2.0 09 okt 2018 16:400
Avatar
Posts: 579
Heeeeel slecht dat hele team, kwa communicatie is dit alles zo amateuristisch ongelofelijk. Die Fransman roept deze week nog onze motor is helemaal niet slecht kijk eens hoe goed Max presteert met onze motor......en een paar dagen later mag Sainz zo'n uitspraken doen in de pers. Natuurlijk is de vraag heeft de pers nog wat verdraait of aangedikt, maar deze uitspraken liggen lijnrecht tegenover elkaar dat kan echt niet.........
Maar oooo wat geniet ik ervan als eens iemand van buiten het RB kamp klaagt over de Renault PU en dan is het uitgerekend Sainz heerlijk!!!
 
Avatar
Posts: 250
Beide Coureurs EN Alain Proost hebben al aangegeven dat het met die Renault motor niet zo goed gaat als verwacht. En die BiteBull blijft maar roepen dat OOIT dat ding meedoet voor het podium.

Ik denk dat BiteBull gelijk heeft. Ooit gaat dat lukken maar pas zonder hem.
Avatar
Posts: 753
Dat ding staat anders vaak op het podium.
Alleen niet in de reno of mc laren.
 
Avatar
Posts: 2848
Carlos weet waarschijnlijk al dat abiteboul Renault gaat verlaten. Zelf onslag genomen of ontslagen laat ik in het midden.
 
Avatar
Posts: 1636
Sainz en Hulkenberg voelen de bui al hangen voor volgend jaar. Ik doe niet mee aan de discussie of de motor van Honda nou beter is dan die van Renault. Het feit is dat het Renault stomweg niet lukt om ook maar een tiende seconde in te lopen op de concurrenten. Met dit gegeven in het achterhoofd, zou Renault zich beter wat nederiger kunnen opstellen.
 
Avatar
Posts: 1561
Zou het kunnen dat iedereen hier voor zijn beurt praat en dat Renault nu RBR weg is wel gaat inversteren in ontwikkeling en dat de motor in 2020 er heel anders voor staat
 
Posts: 630
Kijk nou uit wat je zegt Carlos, anders moet je je morgen op kantoor melden dat je deze energie beter in de races kunt stoppen.....
 
Avatar
Posts: 404
Renault en Power......

We wachten al jaren op die power....maar het komt maar niet.

Onbegrijpelijk dat na zoveel jaar Renault nog steeds niet de weg naar boven heeft gevonden.

En dan trek je een Ricciardo aan die straks verder en verder in de stront zakt met Renault want ik zie Sauber / Toro Rosso / Haas volgend jaar toch echt een stuk sterker voor de dag komen en daar hebben ze nu al hele grote problemen mee.

Huilen met de pet op daar....en verschrikkelijk voor de Hulk en Danny die straks gewoon weer ergens in de middenmoot zich eigen het licht uit de ogen moeten rijden voor P10.

Denk ook niet dat er meer inzit volgend jaar als ik naar de andere teams kijkt.
 
Avatar
Posts: 167
Hoezo zou het met de B-spec net genoeg zijn? Voor wat dan? De middenmoot?
Ongelofelijk dat Renault niet een beetje meer ambitie toont dan de middenmoot.
Met zo’n instelling vinden ze natuurlijk nooit de aansluiting.
NL MoetDatNou 09 okt 2018 20:190
Avatar
Posts: 853
@Tuftuf, ik heb afgelpen races nog auto's met een B-Spec op het podium zien terecht komen. Dus vooraan meedoen kan best goed met de B-Spec
Avatar
Posts: 167
Zeker, maar dat geld niet voor Renault dus in hun situatie is die B-spec niet voldoende om op een podium te eindigen.
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
14:10 - 16:10
 
 
Snelste ronde
14:10 - 16:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
11:00 - 12:00
 
 
Kwalificatie
14:00 - 15:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
10:00 - 11:30
 
 
Vrije training 2
14:00 - 15:30
 
 
 
Geef je mening
Gaat Kimi Raikkonen volgend jaar een podium scoren met Sauber?






Circuit Yas Marina Circuit
 
Circuit Yas Marina Circuit
Plaats AE Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
Website Website
 
Team profiel
Naam IT Ferrari
Oprichtingsdatum 1 jan 1929