McLaren slechts 0,1 seconde sneller op Spa dan in 2017

Gepubliceerd op 26 aug 2018 10:37
image

De gifbeker bij McLaren zal helemaal leeg moeten. De Engelse formatie kwam tijdens de kwalificatie op Spa Francorchamps niet verder dan een 17e en 20e tijd. Door diverse gridstraffen zullen Alonso en Vandoorne iets opschuiven op de grid.

Kijkende naar de tijden die McLaren in Q1 noteerde kan men er vanuit gaan dat de motorenwissel van Honda naar Renault het team uit Woking slechts 0,1 seconde tijdwinst heeft opgeleverd. In 2017 reed McLaren 1.45,0 op het Belgische circuit, gisteren was dat slechts 0,1 seconde sneller.

De grote baas bij McLaren, Zak Brown, is overigens dit weekend afwezig op Spa. De Amerikaan zit in de Verenigde Staten om lopende dossiers af te werken, aldus de PR-baas van McLaren.



Reacties (55)
Avatar
Posts: 365
Goed genoeg toch...
Avatar
Posts: 6313
Je heb toch wel humor...:)
NL SuperSpecial 26 aug 2018 11:02+2
Avatar
Posts: 1601
Altijd al geweten dat het aan Honda lag.
Avatar
Posts: 1378
Precies... Alonso wordt elk jaar nog beter.
NL Billgates307 26 aug 2018 11:33+2
Avatar
Posts: 5573
Abiteboul heeft al verklaard dat de tijdwinst bij McLaren puur door de motor is ontstaan. "Met de B-spec heeft Renault enorme progressie laten zien" aldus Cyril. Daarnaast laat de teammanager weten dat de C-spec nog meer vermogen heeft......
NL Maxiaans 26 aug 2018 12:07+1
Avatar
Posts: 6313
EenBietjeBoell laat wel de C-Spec los voor RBR en McLaren maar durft het niet aan om z'n Renault’s er mee te laten rijden. Dit zal in Monza kunnen plaatsvinden, het betreft een ‘verbeterde’ ICE.. Er zit nog een addertje onder het gras, de oude MGU-H past niet op de C-Spec waardoor RBR verplicht een koel element moet verplaatsen wat de huidige aero configuratie in de war zou schoppen..
BE Runningupthathill 26 aug 2018 13:410
Avatar
Posts: 13016
" Er zit nog een addertje onder het gras, de oude MGU-H past niet op de C-Spec waardoor RBR verplicht een koel element moet verplaatsen wat de huidige aero configuratie in de war zou schoppen.."

Alsof het Renaults probleem is dat Red Bull dit al weken aan een stuk weigert te doen. Ze gaan hun motor voor een klant die hun alleen maar heeft afgezeken in de pers en laat zitten toch niet meer aanpassen?
Avatar
Posts: 6313
Nee, idd @Ruth
BE Tegenstuur 26 aug 2018 13:580
Avatar
Posts: 61
Zegt veel over de kwaliteiten van het huidig team. 4 weken zomerpauze en geen onderdeel veranderd... Triest om een team met zo'n reputatie de laatste jaren te zien afzwakken naar het niveau van Minardi, Arrows, Spyker,... Heel erg triest.
 
NL RobVerstappen 26 aug 2018 10:430
Posts: 127
Amateurisme ten top 😂
Zak Brown staat synoniem voor Zak Stront
BE Zambiorix 26 aug 2018 12:500
Avatar
Posts: 1065
Trending topic op twitter #SackBrown
Posts: 30
qua kleur zeker al een synoniem dat kan tellen
 
Avatar
Posts: 1132
Die Honda was zo slecht nog niet met dat bagger chassis.
Avatar
Posts: 1378
Het kan best zijn dat het chassis vorig jaar beter was en dat McLaren moeite heeft gehad zich aan te passen aan de grotere Renault motor. Het lijkt toch wel wat complex te zijn.
NL Max_hometown 26 aug 2018 11:270
Posts: 89
@Rick; O? McLaren gaat nu wel ineens naar Renault luisteren, terwijl het met Honda precies omgekeerd was?

Chassis van McLaren was bagger. Met Renault erbij een zak stront. Voilà: drague merde!
Posts: 1545
Chassis was goed vorig jaar, kijk maar naar Bahrein vorig jaar toen ze in het 2de deel best goed waren, en Monaco, als het chassis het ene jaar goed is hoef het in het volgende jaar niet zo te zijn
Ferrari 2004 - 2005
Red Bull 2014 - 2015
McLaren 2012 - 2013
Williams 2012 - 2013

Om maar wat voorbeelden te noemen ..
NL TylaHunter 26 aug 2018 12:100
Avatar
Posts: 1628
Haal Red Bull 2015 er maar uit... Daar was de Ferrari en Mercedes motor een hogere doorslag dan de tekortkoming van het chassis. Het chassis was niet geweldig... maar nog steeds goed.
Posts: 30
Misschien was vorig jaar het chassis goed en de motor bagger en nu de motor goed en het chassis bagger.
Wie zal het ons zeggen?
NL iOosterbaan 26 aug 2018 19:240
Avatar
Posts: 788
Njah de Toro Rosso is nu 1,1s sneller in vergelijking met 2017....
Posts: 169
Misschien was vorig seizoen de motor wel goed, maar de chassis bagger. Alleen omdat de schuld volledig bij Honda werd neergelegd, hebben ze het chassis bijna niet verbeterd. Dit seizoen is dan ook duidelijk te zien dat tijdens een seizoen McLaren moeite heeft met het snel aanpassen van het chassis. Beter gezegd, het lijkt meer alsof ze het alleen maar slechter kunnen maken.
 
Posts: 433
Progressie heet dat toch.
 
NL Elektropunkz 26 aug 2018 10:45+1
Avatar
Posts: 184
Totaal OT, maar Ik hoor zojuist dat er een klopjacht op een Nederlander is in Spa, vanwege het doodschieten van een politieagent. We staan er dus weer eens goed op. Ik zeg gisteren nog tegen mijn eega, wanneer er een race in Nederland komt, dan gaat dat echt niet goed met al die voetbal supporters, hun drank, drugs en verstappen petjes.
Avatar
Posts: 6313
Hij is opgepakt!!
NL Camping33 26 aug 2018 13:150
Avatar
Posts: 281
Wat heeft dat incident met een GP te maken?
NL Elektropunkz 26 aug 2018 14:060
Avatar
Posts: 184
Ik zeg toch, totaal off topic. Heer camping33. En dat incident heeft natuurlijk met de gp te maken, waarom anders zou er een groep ollanders in spa de kroeg in willen.
NL Camping33 26 aug 2018 14:210
Avatar
Posts: 281
Is gewoon een mafkees die dat gedaan heeft, niks met de GP te maken en dat wij er als Nederlanders weer slecht voor de dag komen.
 
Avatar
Posts: 7616
Gister hadden ze wind mee, in 2017 wind tegen. Is die 0.1 ook weer verklaard...
Avatar
Posts: 1378
Het was ook lekker koud voor de motoren gisteren.
NL TheStijg 26 aug 2018 11:27+3
Avatar
Posts: 617
@RICK F1

Gold dat alleen voor McLaren? ;-)
 
Avatar
Posts: 3407
maar verleden jaar waren ze 11e en 15e, nu 17e en 20e

overigens was Hamilton in Q2 1,4 seconden sneller dan verleden jaar, Vettel 2,4 seconden en Max ook 1,4 seconden sneller dan verleden jaar in Q2
Avatar
Posts: 1378
Toro Rosso was ongeveer 1,5 seconden sneller dan vorig jaar. Haas meer dan 2 seconden sneller. Renault 0,5 seconde sneller. Sauber 3,5 seconde sneller. Williams 1 seconde sneller.

Dus zelfs Williams is meer vooruit gegaan dan Renault & McLaren. Van RedBull weten we dat dit seizoen het chassis beter is. Dan kun je enkel concluderen dat Renault de minste progressie met de motor gemaakt heeft van alle fabrikanten (zegt niks over het absolute verschil tussen Renault en Honda op dit moment).
 
NL Max_hometown 26 aug 2018 10:540
Posts: 89
Uit bovenstaande stelling gaat men dus uit van een gelijkblijvend chassis en geen verbeteringen aan het aeropakket bij McLaren...

Hondabashers en Rukklootbelievers zullen wel zeggen dat de huidige auto van McLaren nog slechter is dan de vorige...
Avatar
Posts: 1378
De Honda motor was natuurlijk compacter, dat had McLaren mooi afgedwongen. Dus Renault levert voordelen, maar ook nadelen.
NL Max_hometown 26 aug 2018 11:08+2
Posts: 89
Ik durf zelfs de stelling aan dat Renault nog slechter is dan vorig jaar en RB een extreem goede auto gebouwd heeft (met hier en daar een compromis) om het tekort van RijdtNooit op te vangen. Reklooit heeft nu zoveel veiligheidsmarge ingebouwd om de betrouwbaarheidsproblemen van vorig jaar op te kunnen vangen. Zodra ze meer snelheid erin krijgen, steken de betrouwbaarheidsproblemen weer de kop op. Vandaar ze nu spec 3 leveren/vrijgeven met garantie tot aan de deur. Pathétique!
NL Max_hometown 26 aug 2018 11:180
Posts: 89
@Rick; voordelen?
Na verloop van tijd een slechte ervaring rijker? Zolang Belazerboul daar zit wordt het niets. Het doet gewoon pijn om een grootheid als Prost daar te zien zitten, maar het zal wel in zijn nationale genen zitten. Pathétique.
Avatar
Posts: 1378
@Max_Hometown

In Mexico gingen die Renaults als de brandweer... maar daardoor ook stuk. Vorig jaar leek Renault gestage progressie te maken, sneller te zijn dan de Honda en minder vaak kapot te gaan. Dus McLaren had na vele jaren niet waargemaakte beloftes van Honda wel een reden om daar weg te gaan.

Maar de Renault motor is natuurlijk minder compact, wat wel gevolgen heeft voor het chassis. De integratie is niet vanzelf gegaan (herinner ons de schroeiplekken tijdens de wintertests). Daarnaast laat Renault het dit jaar ernstig liggen met de vooruitgang en rommelt het binnen McLaren zelf.
NL TylaHunter 26 aug 2018 12:130
Avatar
Posts: 1628
Rick F1... die motoren gingen niet als de brandweer in Mexico... de 8 kilometer boven zee geeft de motoren minder zuurstof waardoor het meeste voordeel van Mercedes en Ferrari weg is. In Mexico kunnen motoren hun piek niet halen, dat terwijl de snelheden hoger zijn door minder weerstand op aero onderdelen.
NL Max_hometown 26 aug 2018 12:190
Posts: 89
@Rick; klopt. Blijf het beschamend vinden dat McLaren de motorswitch puur op emotie heeft gedaan (arrogantie achterwegen gelaten). Op z'n minst had ik verwacht dat ze eens uitvoerig zijn gaan buurten bij RB over de Renaultmotor. Het lijkt wel alsof ze alleen naar Belazerboul hebben geluisterd. Moet nageven dat het knap is om een zak stront voor goud te kunnen verkopen.

Je stelt dat ze weg zijn gegaan omdat Honda de waargemaakte beloftes niet nakwam. Gedeeltelijk klopt dat. De verantwoordelijke binnen Honda die dat gezegd heeft is ook overgeplaatst, maar Honda heeft nooit de intenties gehad om hoog van de toren te blazen. Bij Reklooit hebben ze nog nooit een beoordelingsgesprek gehad, en lijkt het erop dat er geen goede vertaling is voor het woord 'overleg' in het Frans.
BE Zambiorix 26 aug 2018 12:54+1
Avatar
Posts: 1065
Blijkt dat Prost een goede vriend is van Mansour Ojjeh (aandeelhouder bij McLaren) en heeft hem aangeraden om bij Honda te blijven.

Dat zou Prost gisteren gezegd hebben tijdens een informele babbel met een Belgische journalist die hij al jaren kent.
Avatar
Posts: 1378
@MAX_HOMETOWN

Op den duur is het ook echt op. Na al die jaren was Honda nog steeds de zwakste en meest onbetrouwbare motor. Dus deel ik jouw mening niet dat McLaren een puur emotionele keuze gemaakt heeft.
Avatar
Posts: 1378
@ZAMBIORIX

Mooi stukje info. Prost kent 'm natuurlijk uit de tijd dat hij nog reed voor McLaren. Het zou mij dus niet verbazen dat hij naar een oude vriend eerlijk is, ook al gaat dat ten kostte van het bedrijf waar hij diensten voor verleent.
NL Max_hometown 26 aug 2018 14:490
Posts: 89
@Rick; puur op emotie zal ook niet besloten zijn. Maar goed de pro’s en con’s afwegen is er ook niet gedaan. Dat kunnen ze waarschijnlijk ook niet meer, aangezien ze geen zelfreflectie meer kennen.
 
BE Stoffelman 26 aug 2018 11:13+2
Avatar
Posts: 2562
Misschien is het chassis in staking omdat het nog geen chocolade gekregen heeft. :-)

Het echte probleem is dat ze nog niet diep genoeg in de shit zitten, en maar bluffen.
Hopelijk is er volgend seizoen beterschap als Norris zou komen, anders is die zijn motivatie ook snel opgebrand.
 
Posts: 15
Diep triest.
 
ES Darlos Cainz 26 aug 2018 11:42+2
Avatar
Posts: 5466
NL Camping33 26 aug 2018 13:170
Avatar
Posts: 281
Haha, die vind ik goed! :D
 
Posts: 834
0.1 sec progressie is in de basis ~1.5 sec achteruitgang.
Nagenoeg elk team heeft ~1.5 sec winst geboekt tov 2018, uiteraard wegens gewijzigde aero regels.

Een eenvoudige conclusie is dat of het chassis van McLaren minder is dan 2017, zelfs na de gewijzigde aero regels (Williams zit ook in die hoek) of de Renault motor is minder krachtig dan de Honda.

Doe dezelfde vergelijking met TR verleden jaar en u dan blijkt dat zij gemiddeld dezelfde vooruitgang geboekt hebben dan andere team... concluderend, de motoren van Renault en Honda zouden derhalve nagenoeg gelijk moeten zijn
NL Max_hometown 26 aug 2018 12:310
Posts: 89
Ben hier niet zo van overtuigd. Het aeropakket van TR is niet 1.5 sec sneller dan vorig jaar. Het aeropakket van Renault is wel beduidend sneller dan vorig jaar, maar laat de behouden afstelling van de Reklooit motor het afweten. De Honda motor wordt wel tegen de max gebruikt om zoveel mogelijk input te krijgen voor verbetering. Daar laat Rijdtnooit het ook liggen en zullen op deze wijze nooit de top bereiken.
 
Avatar
Posts: 969
en met de banden van vorig jaar was het?
 
Avatar
Posts: 6313
Stoffel en Sainz starten achteraan door motor wissel !
BE Stoffelman 26 aug 2018 12:430
Avatar
Posts: 2562
Tja,Stoffel moet wat laten zien hé.
Ze hebben dit weekend nog niet genoeg met zijn sjokkedeize gerammelt.
 
NL inflatable 26 aug 2018 12:500
Posts: 389
Ter vergelijking, Max was in Q2 met de RB14 al een volle seconde sneller dan vorig jaar..
 
Posts: 30
Misschien een beetje te vroeg met de regenafstelling gereden :-)
 
Avatar
Posts: 3142
Ik denk dat veel wat bij McLaren geroepen is over de auto met een korrel zout moet worden genomen. Over de betrouwbaarheid hoeven we het hier niet over te hebben, dat is wel duidelijk. Ik denk dat de auto nooit echt goed is geweest, toen ze met de Mercedes motoren reden was het al achteruit aan het gaan met McLaren. Ze hebben net als Honda geen goed werk gelevert. Ik denk dat men bij McLaren twee fouten heeft gemaakt de laatste jaren. Van Mercedes overstappen naar Honda en van Honda naar Renault.
 
NL FastRickey 26 aug 2018 17:460
Avatar
Posts: 1321
Tja.... in een jaar tijd dus achteruit ontwikkeld? De Renault is dit jaar echt sneller dan de Honda van vorig jaar en dan win je 0,1 sec!
 

US
        Grand Prix van de VS
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
20:10 - 22:10
 
 
Snelste ronde
20:10 - 22:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
20:00 - 21:00
 
 
Kwalificatie
23:00 - 00:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
17:00 - 18:30
 
 
Vrije training 2
21:00 - 22:30
 
 
 
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Coureursprofiel
Naam ES Fernando Alonso
Actief Als McLaren Coureur in Formule 1
Geboortedatum 29 jul 1981 (37)
Gewicht 68 kg
Lengte 1,71m
Woonplaats Oviedo