Horner: "Met Honda hadden we dit jaar ook races gewonnen"

Gepubliceerd op 19 jul 2018 14:46
image

Red Bull-teambaas Christian Horner is van mening dat Red Bull Racing dit jaar ook races gewonnen zou hebben, als ze met Honda-motoren gereden zouden hebben. Horner is van mening dat Honda bijzonder gewaagd is aan Renault als het aankomt op vermogen en snelheid.

“We zouden nog altijd de races gewonnen hebben die we nu ook gewonnen hebben”, vertelt Horner tegenover Motorsport.com. “Honda zit binnen een procentpunt van onze huidige leverancier. Er is nog een significante achterstand ten opzichte van Ferrari en Mercedes, maar de volledige focus van een fabrikant als Honda, gecombineerd met de steeds groter wordende focus van Renault op het eigen team, heeft mij ervan overtuigd dat we absoluut de goede beslissing gemaakt hebben om deze route te bewandelen.”

Eén van de belangrijkste redenen voor Red Bull om over te stappen op Honda, is het feit dat ze bij de Japanse fabrikant functioneren als fabrieksteam. Volgens Horner zorgde de klantenstatus bij Renault voor problemen. "Elke keuze die Renault momenteel maakt is gebaseerd op de wensen van het eigen team. Wij moeten ons aanpassen op alles wat Renault Enstone wil doen. Soms moeten we compromissen maken om dat mogelijk te maken."

"Met Honda hebben we mogelijkheid om daarover te discussiëren en te proberen om de integraties tussen de motor en het chassis te optimaliseren. We zitten wat dat betreft iets verder op de curve en Honda heeft de middelen en capaciteit om dat waar te maken."



Reacties (64)
NL KoiFreak 19 jul 2018 14:53+4
Posts: 320
slaat nergens op! red bull heeft nog nooit geprobeerd dus kan niet zeggen dat met Honda ook zomaar races gewonnen werd
Avatar
Posts: 1134
Avatar
Posts: 2276
KoiFreak, ooit gehoord van data? En dat je die kan meten en daarmee vergelijk kan trekken. En dat die data voorhanden is doordat de Honda in de Toro Rosso zit?
En dat ze dus weten waar ze het over hebben?
NL Damon Hill 19 jul 2018 15:040
Posts: 10893
En ook hier viert kortzichtigheid weer enorm. Alleen als je naar Monaco kijkt zou die kans enorm groot geweest zijn, omdat motorvermogen in Monaco een bijzonder kleine rol speelt. Zoals je misschien weet (of misschien weet je het niet meer) pakte Ricciardo daar pole en won vervolgens de race..... met een gehavende motor (o ja, gaat het belletje weer rinkelen?).

Daarnaast benoemd Snork een terecht punt. Red Bull heeft de data van STR-Honda. Die weten dus waar ze over praten. Jij hebt die data niet en roept maar wat.
NL KoiFreak 19 jul 2018 15:13+5
Posts: 320
Wagen van red bull en Honda samen is niet te vergelijkbaar als de data met toro Rosso en Honda hoor
NL Opdeplank 19 jul 2018 15:180
Avatar
Posts: 940
Gooi een lijntje uit. Of heb je al een zonnesteek opgelopen langs de waterkant?!
Posts: 320
Opdeplank, gaat goed goed met je hoofd? Volgens mij niet
Posts: 784
Koifreak heeft hier gewoon gelijk. Je weet het niet omdat het niet gebeurd is. Daarbij valt TR dit jaar tegen. Veel technische problemen en buiten een uitschieter nog niet veel laten zien. Dan kan je wel zeggen dat het kortzichtig is maar het is gewoon realistisch.
NL Remedy81 19 jul 2018 15:37+4
Posts: 4729
@KOIFREAK Wat denk je van testbank data van de renault motor en de Honda motor? Op de dyno kunnen ze alles testen met alle vormen van belasting, enz, enz, enz... Denk je nu echt dat jij het met je karper kennis beter weet dan afgestudeerde hoog opgeleide engineers?
NL OfficialPradero 19 jul 2018 15:40+3
Avatar
Posts: 435
Dat van vorig jaar TR met Renault en dit jaar wordt vergeleken. Data sheets van de Motor staan totaal los van het ontwerp van de wagen. Het gaat immers om getallen van de motoren niet van de wagens. Ik verbaas mij altijd over mensen die denken dat ze het beter weten dan de mensen die bij de teams werken en beschikken over middelen waar wij als "normale" burgers van mogen dromen.
Avatar
Posts: 1378
Ik heb ook nog nooit geprobeerd tegen Ajax te voetballen met 10 man van Real Madrid en ik in het veld... Toch heb ik wel een idee wat daaruit gaat komen.
Posts: 784
Het zal uiteraard dat ze data kunnen vergelijken maar een groot gedeelte is ook gewoon een marketingpraatje. En als iemand daar niet vies van is dan is dat Horner wel.
Posts: 1073
Koifreak heeft wel een punt omdat het in dit artikel als feit wordt gepresenteerd. Tuurlijk zullen ze met alle beschikbare data een goede indicatie hebben maar zeker weten doen ze het niet. Ben benieuwd of het woordje “probably” is weggelaten in dit artikel.
Posts: 1496
Koifreak heeft gewoon gelijk. ze kunnen de resultaten van de testbank wel langs elkaar leggen maar dat wil niet zeggen dat je die motor zomaar even in het chassis past zonder weer de nodige data te vergaren en met veel updates te komen. Is gewoon onmogelijk om te zeggen of ze dan ook overwinningen hadden. Voor hetzelfde geld loopt de integratie van de Honda PU niet zo vlot en lopen ze een heel seizoen achter de feiten aan.
Posts: 1330
uiteindelijk kun je het pas volgend jaar zien..na een grandprix de motoren gaan linea recta naar motorleverancier dus is weinig testen.. Maar ze hebben voorgaande jaren data en deze data en rb presteerd ze kennen de verschil van de chassis, gaat zoiezo om veel getallen. uiteindelijk gaat erom wat RB aan honda data ingeeft en uiteindelijk samenwerkt voor motoren van volgendjaar. De versnellingsbak van RB moet daar nu ook op worden aangepast. een dynamo heb je bepaalde data maar uiteindelijk weet je nooit wat in een auto doet. aangezien RB een betere chassis heeft dan een mclaren zal de honda ook beetje beter presteren is verder gewoon koffie dikkijken...
Avatar
Posts: 158
Ik kan me zo voorstellen dat ze de data van 4 verschillende wagens vergelijken. Als je de winst in de RB wilt weten, kijk je naar wat de TR dit jaar doet tov vorig jaar met de Renault motor. Hoeveel tijdwinst zit er in per lap inclusief de VT en testdagen. En dan leg je dat naast de RB van vorig jaar vergeleken met dit jaar, hoeveel tijdwinst zit daar? Stel dat de RB dit jaar 2 tienden sneller is gemiddeld dan vorig jaar, en de TR is 2,5 tienden sneller dan vorig jaar, dan heb je met Honda dus 0,5 tienden tijdwinst. Ik ken de data niet hoor, maar lijkt me de meest logische wijze van vergelijken.
Avatar
Posts: 5752
Iedere voorstander van de Honda-deal roept dat Red Bull best weet wat het doet, maar dat moet nog blijken. In ieder geval vind ik het fabrieksteam-argument persoonlijk vrij pover. McLaren viel daar ook al voor, en we weten hoe dat is afgelopen. Concreet vertaald betekent dat vooral dat je updates een of twee GP's eerder krijgt dan als klantenteam, maar dat voordeeltje valt in het niet bij een intrinsiek sterke motor.
Posts: 370
Wat RB niet weet is of de Honda motor tijdens de race opgeblazen is. Theoretisch hadden ze het ook gewonnen. Maar werkelijkheid werkt alles anders. Vooral betrouwbaarheid speelt een grote rol. Wel een beetje makkelijk van Horner
Posts: 2132
Als mijn moeder wieltjes had gehad was ze een karretje geweest.... als als als
NL Snelrondje 20 jul 2018 08:010
Posts: 2919
Een fabrieksstatus heeft wel iets meer voordelen dan alleen de snelheid van updates @Caramba.
In ontwerpfase kan je zaken afstemmen. En je weet dat er minder motivatie is om een dubbele agenda te hanteren.
Posts: 4729
@CBR600F: Dat is wel een manier van vergelijken waar je geen drol aan hebt, de auto van vorig jaar race x heeft nog weinig weg van dit jaar race x...
 
Avatar
Posts: 1206
Haha natuurlijk..wat McLaren in de verste verte niet lukte, zou RB wel lukken? RB is een klap beter dan McLaren op het moment, maar overschatting is ook een zonde in mijn ogen.
Avatar
Posts: 2276
Honda van 2017 is niet de Honda van 2018. Dus.
Avatar
Posts: 1206
Ik denk dat Horner de RB zeepkisten race bedoeld, op de Vaalserberg.
NL Snelrondje 19 jul 2018 15:080
Posts: 2919
Tis wat @Edgar. Biecht Horner eerlijk iets op en wordt dat toch weer als een zonder beschouwd.
Avatar
Posts: 2133
@EDGAR

Het verschil tussen McLaren en RBR is dat het op dit moment bij McLaren prutsers zijn met een enorme grote mond die dit jaar wel 'even' de strijd met RBR zouden aangaan ;-)
NL red slow 19 jul 2018 17:00+2
Avatar
Posts: 728
McLaren zit midden in een reorganisatie.

Daarnaast schreeuwde McLaren destijd hetzelfde wat RBR nu doet.

Hoogmoed komt voor de val. Tenzij Honda iets gaat vinden in de komende 8 maanden.
Avatar
Posts: 2777
@Kobus, ik vind dat RB anders ook een behoorlijk grote bek heeft, jij niet?
Alleen de kop boven dit artikel al.
Posts: 1330
Japanners kennen ook hun trots... met RB hebben ze hun tweede kans na mclaren ze zullen zeker hun best doen om te slagen...
 
NL red slow 19 jul 2018 15:02+2
Avatar
Posts: 728
Vooral hard gaan roepen. Als het volgend jaar tegenvalt. Moet RedBull niet gaan klagen.
 
NL alonso fan 19 jul 2018 15:15+3
Avatar
Posts: 10315
Wat rookt deze man?
Avatar
Posts: 2133
@AF

In ieder geval beter spul dan jouw zuurpruimtabak :-)
Avatar
Posts: 1378
Hetzelfde als McLaren vorig jaar, voor ze uitspraken over hun eigen chassis deden.
Avatar
Posts: 2492
KOBUS, je moet pruimtabak ook niet roken
Avatar
Posts: 2133
@CTRA

Ohhhh, okee - wist ik niet joh TOP ;-)
NL alonso fan 19 jul 2018 18:320
Avatar
Posts: 10315
Daar gaan de Max fans weer en McLaren dan? Bericht ging over Red Bull....
Posts: 2132
Horner is altijd cryptisch, maar eerlijk, typisch engels.

Horner is een teambaas alla Frank Williams vroeger, heeft zelf geracet mar had niet de snelheid en is een team begonnen, Arden, jarenlang was dat een top team in verschillende klasses.

Deze man rookt niets denk ik
Avatar
Posts: 1378
@AlonsoFan

Jij hebt Alonso/McLaren in de naam. Dus alles wat jij schrijft relateer ik daaraan. Dat maakt mij geen Max fan.
 
Avatar
Posts: 283
Dit soort uitspraken zijn hopelijk uit hun verband gerukt. Ze kunnen her bij RB beter rustig houden en er volgend jaar gewoon staan.Nu wekken ze verwachtingen die ze eerst nog maar eens waar moeten maken dit zij gewoon nietszeggende domme uitingen.
 
Posts: 320
Sommige van jullie moeten leren om te stoppen met vooroordelen!
Niet te vroeg oordelen als jullie denken dat ik geen verstand heeft van F1 heeft!
Posts: 320
Sorry had hierboven moet plaatsen bij reacties
 
BE Runningupthathill 19 jul 2018 15:17+3
Avatar
Posts: 13032
Nogmaals, hard roepen maakt je keuze niet beter. Afwachten is het sowieso, maar je moet wel wat als je weet dat het team met Hondamotoren het enige team was dat in Australië geen vooruitgang had gemaakt tov vorig jaar, dat STR op hun zwakste positie in het WCC staat sinds 2013 etc etc.

Bovendien is een Honda-motor inpassen nu eenmaal niet hetzelfde als een Renault-motor inpassen, dus welk gevolg had het gehad voor de aerodynamica etc? je kan veel roepen, maar het feit dat ze zoveel moeten roepen, boezemt mij geen hoop in, integendeel zelfs.
BE Stoffelman 19 jul 2018 15:410
Avatar
Posts: 2588
Bluffen is ook een kunst hé.
Met of zonder data.
Horner heeft al vaker gebluft.
Avatar
Posts: 2133
@RUTH

Even naar aanleiding van je laatste stuk tekst (over inpassen Honda t.o.v. Renault) zegt Horner nu juist dat het bij Honda gemakkelijker zal gaan. Ook wel logisch, Renault zal bij het ontwerp van de motor(componenten) eerst naar hun eigen team kijken en zal minder aandacht hebben voor de klanten dan als enige klant bij een motorleverancier.
ES Darlos Cainz 19 jul 2018 21:100
Avatar
Posts: 5491
Volgend jaar weten we alles. Ik zou graag jullie mening dan weer zien als Honda overwinningen heeft gescoord en de Renault nul komma nul.
BE Runningupthathill 19 jul 2018 22:310
Avatar
Posts: 13032
Als dat zo is heeft dat nog 0,0 met de motor van dit jaar te maken.

@kobus, dat klopt, maar dan nog weet je niet wat voor effect dat heeft op de motor of op jouw wagen. Andere motor is ander compromis sluiten.
NL Speedpuppet 20 jul 2018 11:070
Avatar
Posts: 7819
Ik vrees ook met grote vrezen. Al hoop ik dat ik er volledig langs zit! En wat Horner zegt is in deze natuurlijk niet van belang. Horner zei ook dat Max ineens miraculeus een aantal PK's erbij kreeg tijdens de kwalificatie in Bahrein...
 
NL schwantz34 19 jul 2018 15:29+1
Avatar
Posts: 11412
Zoals ik gister nog zei, "Horner is de grootste l.llo die in de F1 te vinden is met zijn domme gekakel"

Waarom doet die man zulke uitspraken? Renault bashen? Is de druk bij RBR en Honda nog niet hoog genoeg Christian? Stel dat het wel tegenvalt volgend seizoen, ga je dan ook ontslag nemen?
Avatar
Posts: 1378
Hoe is de vraag gesteld?

"Zou je ook met Honda dit jaar races gewonnen hebben?"

Als hij dat -nee- zegt of ontwijkt, dan is het verhaal weer dat hij geen vertrouwen heeft in Honda. Of dat Honda nog niet op hetzelfde niveau staat als Renault en dat Horner en Marko's beoordelingsvermogen niet op orde is.
NL schwantz34 19 jul 2018 15:58+1
Avatar
Posts: 11412
Natuurlijk hebben ze wel vertrouwen in Honda, anders waren ze wel bij Renault gebleven. Ik ben ook blij met de switch, niet geschoten is altijd mis. Maar blaas niet zo hoog van de toren, dan ga je ook niet zo hard op je bek als het ff tegenzit (zie Mclaren).
Avatar
Posts: 1378
Ik bedoel te zeggen dat niet antwoorden ook negatief kan worden neergezet. Het is echt niet makkelijk om de juiste zaken te zeggen in de pers. En bij alle kopieer en vertaalslagen die dit soort interviews krijgen, gaat ook veel context verloren.
 
Avatar
Posts: 938
het je moeten vervoegen met een motor die net niet aan je wensen voldoet kwa passing en vermogens koeling en dergelijken of een motor waarbij je als rb zegt zo willen we het is een heel verschil .
rb is nu een jaar bezig met deze honda en ze weten wat ze willen ,honda geeft hun dat ook .
dat tr opgeofferd lijkt te worden klopt ook maar die krijgen volgend jaar veel hulp van rb .
er is grote kans dat tr meer de haas van rb wordt en alles wat maar mag van rb krijgt .
dat de rijders van tr alleen rijden voor de data is wel duidelijk
 
NL dutchiceman 19 jul 2018 17:480
Avatar
Posts: 1746
Dit is geen boter na de vis, maar boter voor de vis......
NL dutchiceman 19 jul 2018 18:150
Avatar
Posts: 1746
Wach ff, dit bestaat nie
BE Stoffelman 19 jul 2018 18:290
Avatar
Posts: 2588
Natuurlijk bestaat dat.
Boter voor bakken en braden. ;-)
NL alonso fan 19 jul 2018 18:490
Avatar
Posts: 10315
Boter op zijn hooft denk ik eerder bij Horner.
NL Alonso fan jr 20 jul 2018 16:080
Posts: 156
Het is ‘hoofd’ AF.. graag gedaan😉
 
Avatar
Posts: 1360
Het veren steken is in volle gang.
Wat een marketing geouwehoer is het soms toch hè ;)
NL schwantz34 19 jul 2018 20:490
Avatar
Posts: 11412
Als ze hun kontjes in de lucht steken lijken het net een stellegie geile paauwen met paringsdrift.
 
Posts: 501
Ik denk ook een marketingpraatje.

RB heeft t zelf niet geprobeerd en testdata??? Op de testbank (theorie) had Honda het 4 jaar geleden ook voor elkaar.... toen moest de motor nog in de wagen..(Praktijk) .... oeps.
 
Avatar
Posts: 1338
Wat McLaren destijds kon, kan RBR dus ook..........van tevoren al hosanna roepen. Hopen dat het niet op dezelfde manier afloopt.
 
IT SanderF1 19 jul 2018 22:52+1
Avatar
Posts: 1565
RedBull heeft bij geen kampioenschaps aspiraties duidelijk niks anders te doen dan te speculeren. Horner: Als je tante ballen had gehad was het je oom. Just shut up and drive or built an engine.
 
Avatar
Posts: 385
Denk echt dat Renault en Honda heel dicht tegen elkaar aanzitten.

Honda heeft 3 voordeeltjes de motor is +- 5 kilogram minder zwaar en ligt veel lager in het chassis en de motor is een stuk kleiner zoals die van Mercedes.

Ik heb geen toegang tot de data van Toro Roso en Red Bull maar als Horner dt zegt neem ik aan dat het iig heel dicht op elkaar zit.
Avatar
Posts: 162
Vergeet niet dat RBR ook nog eens hele slimme engineers in dienst heeft die erg veel kunnen bijdragen aan het ontwerp van de motor, alles hangt af van de verstandhouding tussen RBR en Honda en het respect voor elkaar en de wil om te willen samenwerken, dit was bij McL wel anders want daar is de sfeer te snijden en het enige dat ze kunnen doen is zichzelf op de borst kloppen als ze een boutje op de goede manier hebben vast gedraaid.
Ik geloof echt wel dat Honda en RBR samen hele grote stappen kunnen zetten.
Daarnaast zijn de engineers ook super gemotiveerd met 2 van zulke goede rijders in de auto.
En ze hebben het grote voordeel dat ze alles dit jaar nog in de praktijk kunnen testen bij STR, zullen ze daar echt niet erg vinden hoor, dit betaald zich volgend seizoen dubbel en dwars uit.
De kans is groot dat STR volgend seizoen het 4e team op de grind zal zijn.
 

US
        Grand Prix van de VS
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
20:10 - 22:10
 
 
Snelste ronde
20:10 - 22:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
20:00 - 21:00
 
 
Kwalificatie
23:00 - 00:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
17:00 - 18:30
 
 
Vrije training 2
21:00 - 22:30
 
 
 
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Circuit Circuit of the Americas
 
Circuit Circuit of the Americas
Plaats US Austin, Verenigde Staten van Amerika
Website Website
 
Team profiel
Naam IT Ferrari
Oprichtingsdatum 1 jan 1929