Sainz: "Blaren op de banden maakten auto onbestuurbaar"

Gepubliceerd op 03 jul 2018 12:54
image

Carlos Sainz vond zijn Renault gedurende de Grand Prix van Oostenrijk onbestuurbaar vanwege de blaren die ontstonden op de banden. De Spanjaard moest een ongeplande tweede pitstop maken, omdat hij zijn zachte banden na 19 ronden volledig had vernield. Volgens Sainz waren blaren op de banden het probleem. 

"Helaas kregen we op elke compound behalve de supersofts na vijf ronden blaren", vertelt Sainz tegenover Motorsport.com. "We waren aanvankelijk een van de snellere teams in het middenveld, achter Haas en de Force India's. Toen we de zachte banden monteerden, verloren we de snelheid na vijf ronden."

Volgens Sainz moet de oorzaak van de problemen snel achterhaald worden. "Dit nooit meer. Het is iets dat we moeten onderzoeken, want de auto was voor 55 van de 70 ronden onbestuurbaar. Alles vibreerde, ik kon de rempunten niet zien en ik kon mijn stuur amper draaien. We moeten dit analyseren en begrijpen."

De problemen werden volgens Sainz niet veroorzaakt door zijn rijstijl, maar door de omstandigheden op de Red Bull Ring. "Ik paste beter op mijn banden dan vrijdag en toch maakte het geen verschil. Het moet iets fundamenteels zijn dat te maken heeft met de baantemperatuur en onze auto."



Reacties (21)
NL Rogier hier 03 jul 2018 12:540
Avatar
Posts: 3812
De problemen werden niet veroorzaakt door zijn rijstijl... nee natuurlijk niet. Je zou ook eens in de spiegel moeten kijken! Waarom konden sommige coureurs (Haas, Ferrari, Max) dan wél de banden goed managen en sommige (Sainz, Hamilton, Ricciardo) niet? Van Hamilton en Ricciardo was het voor mij duidelijk dat ze met hun verse (koude) rubber te agressief waren en kregen ze daarom snel last. Ik ben bang dat het voor Sainz het zelfse was. Te hard gepusht in het begin.

Of we dit als fans willen zien, dat coureurs niet vol kunnen aanvallen, maar ook hun banden moeten managen is een andere discussie lijkt me...
NL Camping33 03 jul 2018 13:21+1
Avatar
Posts: 281
Vind ik iets te kort de bocht. Horner zei zelf dat de banden zeer gevoelig waren. Max heeft niet echt te hoeven aanvallen of te verdedigen, dus dat scheelt enorm.
Avatar
Posts: 118
Sowieso was er wel bij ongeveer iedereen sprake van meer dan gemiddelde degradatie. Er is dus wel duidelijk iets wat dat circuit loodzwaar maakt voor de banden.
Het leek wel rijden in de regen...degene die het beste de natuurlijke grip in de auto wist te bewaren eindigde bij de top 3.
NL Rogier hier 03 jul 2018 14:08+2
Avatar
Posts: 3812
@Camping33: de Ferrari’s en de Hazen deden niks anders dan aanvallen en verdedigen. Die wisten hun banden ook genoeg te sparen.
NL Camping33 03 jul 2018 20:250
Avatar
Posts: 281
Dat viel ook wel mee vind ik, maar wat Spaedie aangeeft...
 
Avatar
Posts: 1617
 
Avatar
Posts: 808
Hij vergeet gewoon tegen zijn bandjes te fluisteren! Doet Max ook en kijk wat er van komt! (Lol)
NL F1Fan1993 03 jul 2018 13:25+1
Posts: 3575
Geloof mij, Max fluistert helemaal niets wanneer hij flink moet strijden voor zijn plaatsen.
Avatar
Posts: 518
Max leert van de vrije training ( waar die training voor bedoeld is ) in tegenstelling tot Carlos die als een wilde met volle tak ze banden aan gort rijdt.
 
NL F1Fan1993 03 jul 2018 13:24+1
Posts: 3575
We willen juist coureurs zien die de hele wedstrijd kunnen pushen. Slaat toch nergens op dat binnen 10 rondjes je banden op zijn.

Leuk dat Max gewonnen heeft, maar dit is wel de reden waardoor we vaak saaie races zien.
71 rondjes bandjes sparen, geweldig.
Posts: 409
Als iedereen alle ronden pusht dan wordt het er niet spannender op denk ik. Soms banden sparen zorgt voor meer variatie in snelheden van coureurs en dus meer spanning. Eigenlijk moeten de banden nog sneller aan gort gereden worden dan krijgen we meer pitstops en dus meer spanning.
Avatar
Posts: 2537
Volgens mij zitten we al een paar jaar te zeuren dat die banden sneller kapot moeten en over de klif heen moeten gaan.

Hebben we eindelijk zo'n wedstrijd met een geweldig verloop. Eindelijk actie ip de baan is het nog niet goed.


Nog meer wedstrijden met hoge slijtage, krijgen we eindelijk weer tactiek en inhaalpogingen
 
Avatar
Posts: 4821
Jeetje.... en daar had jij in ronde 1 al last van Carlos?
 
DK BENNY DONKER 03 jul 2018 13:41+2
Posts: 1976
Sainz, knul, ga eens met Max praten! ;-)

Kortom: weer een coureur die maar niet wil inzien dat zijn eigen rijstijl debet is aan het vernielen van de banden. Sainz heeft het gewoon niet...
 
Posts: 616
ligt bij niemand aan de coreur niet bij Ricardo niet bij Sainz bij niemand

Goh waarom kan een ander het dan wel soms zelfs met een indentieke auto

Dat is moeilijk accepteren he heren
 
NL Snelrondje 03 jul 2018 14:350
Posts: 3274
Banden: coureur bezorgt ons brandblaren!
 
Avatar
Posts: 1250
"ik kon de rempunten niet zien" is ook inherent aan formule racen.
Ze hebben het blikveld van een mier omdat ze zo dicht op het asfalt zitten.
Als je hoger zit heb je meer overzicht maar is het zwaartepunt anders.
DK BENNY DONKER 03 jul 2018 20:15+1
Posts: 1976
Hij kan het gewoon niet. Een echt goede coureur hoeft de rempunten helemaal niet te zien, die weet gewoon waar hij is. Ooit een fimpje gezien waarin Senna met zijn ogen dicht een rondje op een circuit mindmapte. Toen hij klaar was en finish zei, bleek hij slechts een tiende seconde van zijn eigen rondetijd af te wijken. Maar ja, dat kan Sainz allemaal niet...
 
NL Nino Farina 03 jul 2018 15:370
Avatar
Posts: 1099
De slijtage van de banden was zo snel en zwaar, dat moet ook aan de auto zelf hebben gelegen. Als Sainz er de oorzaak van zou zijn dan had hij al driftend zijn rondjes moeten rijden.
 
NL schwantz34 03 jul 2018 21:400
Avatar
Posts: 12234
Gaat vast weer leuk worden met de hoge temperaturen die ze dit weekend verwachten op Silverstone.
 
BE Ernie5335 04 jul 2018 00:290
Avatar
Posts: 1619
Sainz... Poefff!
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Geef je mening
Robert Kubica gaat volgend jaar indruk maken in de Formule 1






Circuit Yas Marina Circuit
 
Circuit Yas Marina Circuit
Plaats AE Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
Website Website
 
Team profiel
Naam IN Force India
Oprichtingsdatum 1 jan 2008