Red Bull schroefde motor Verstappen terug na uitvalbeurt Ricciardo

Gepubliceerd op 02 jul 2018 12:07
image

Red Bull Racing heeft de Renault-krachtbron van Max Verstappen teruggeschroefd nadat teamgenoot Daniel Ricciardo uitviel tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Dat heeft teambaas Christian Horner verklaart tegenover onder meer Motorsport.com. Het team wilde een uitvalbeurt van Verstappen voorkomen en nam daarom voorzorgsmaatregelen.

Max Verstappen Win in Silverstone? 11x your bet!

"We waren vrij bezorgd dat een vergelijkbaar probleem zich bij Max zou voordoen, dus we hebben zijn motor vervolgens teruggeschroefd in een poging de temperaturen omlaag te brengen", aldus Horner tegenover Motorsport.com.

Verstappen reed gedurende de race lang een seconde of zeven voor Kimi Raikkonen, maar zag de Fin in de slotfase in rap tempo naderen. "We draaiden de motor pas vijf ronden voor het einde weer open om ervoor te zorgen dat de Ferrari's niet binnen DRS-afstand zouden komen", verklaart Horner. 

Over de boardradio meldde Verstappen dat hij zich geen zorgen maakte om zijn achtervolgers, maar de Red Bull-teambaas was minder kalm. "Ik begon het behoorlijk warm te krijgen in mijn oude lederhosen, maar Max leek alles redelijk onder controle te hebben. Alleen heeft hij geen invloed op de betrouwbaarheid van zijn auto. Dat was waar ik me tijdens het laatste kwart van de race misschien wel de meeste zorgen over maakte."



Reacties (55)
NL neppatsrev 02 jul 2018 12:08+4
Avatar
Posts: 3407
Super samengewerkt, top strategie, petje af voor het hele RB team..
 
US ESTEBAN STROLL 02 jul 2018 12:080
Avatar
Posts: 281
En dan nog winnen. dan heb je het goed op orde in je kop Max.
Avatar
Posts: 1573
Max heeft uitstekend en foutloos gereden, maar het is niet zo dat hij motorvermogen miste he. Ze hebben hem teruggeschroefd net zoveel als nodig om net genoeg over te houden.
 
NL Camping33 02 jul 2018 12:13+1
Avatar
Posts: 281
Goed gemanaged van het team. Die hebben alles goed gedaan tijdens de race.
Avatar
Posts: 431
ik snap alleen niet hoe ze de motor terug schroeven vanaf de pitmuur. dit soort telemetrie was toch verboden, dus naar de wagen toe?
NL Nino Farina 02 jul 2018 15:48+1
Avatar
Posts: 981
Ik vermoed dat Max een enginesetting heeft moeten aanpassen op het stuur. Een setting die al beschikbaar was in de software.
Avatar
Posts: 1146
Dat denk ik ook @Nino
Want: under FIA rules, it is not possible to send electronic information to the cars. So this system is a one-way system that sends data from the cars to the pit.

Bron formula1-dictionary
NL Camping33 02 jul 2018 18:560
Avatar
Posts: 281
Werkt uiteraard door een engine setting. :)
 
ES Darlos Cainz 02 jul 2018 12:170
Avatar
Posts: 5493
Achteraf bleek het dus de uitlaat te zijn van RIC. Iemand met kennis enig idee of het uitvallen van RIC alsnog ook met de motor te maken heeft (te hoge temperaturen)?
NL Hoofhearted? 02 jul 2018 12:190
Avatar
Posts: 286
Via de uitlaat wordt warmte weg gevoerd, als dat niet goed lukt kun je een probleem met warmte ophoping krijgen lijkt me. Details weet ik er niet van trouwens.
Avatar
Posts: 2278
Ik las gisteren in een Twitterbericht (kan de bron niet meer terugvinden) dat de uitlaat onbedoeld warmte terug onder het bodywork zou hebben geblazen, waarna de boel te warm werd, met motorfalen als gevolg.
NL laagvliegerT 02 jul 2018 12:35+1
Avatar
Posts: 1281
Niet motor falen maar elektronica wat doorgebrand is door de hitte volgens mij.
NL DraconianDevil 02 jul 2018 13:01+2
Posts: 438
Ik begreep uit de commentaren bij Sky Sports dat er een lek zat in de uitlaat van Ricciardo waardoor er overhitting ontstond.

De hitte blijft dan onder het bodywork en dat kan heel veel gevolgen hebben.

Je ziet wel eens foto's filmpjes van uitlaten en turbo's die letterlijk rood gloeien door de hoge temperatuur. Er is niet heel veel onder de kap van een (F1) auto wat daar tegen bestand is.
 
Avatar
Posts: 4710
Zo extreem warm weer was het nou ook weer niet, hopelijk kan Renault snel achterhalen of er een probleem is met de nieuwe krachtbron.
Avatar
Posts: 32
Het was niet extreem warm, maar wel zowat 10 graden warmer dan verwacht. Dat kan flink doorwerken in alle berekeningen die ze van tevoren doen.
 
Avatar
Posts: 906
de plof van Hulk deed mij wel bibberen, was wel een catagorie Ubervette Ploff compleet met vlammen en zoeen die je tegenwoordig nog maar zelden ziet!

op dat moment was ik wel even bang voor de Renault en werd nog banger toen Ricci uitviel, was doodzonde een dubbele puntenfinish was wel terecht geweest
NL alonso fan 02 jul 2018 12:48+1
Avatar
Posts: 10316
Met vlammen en al net vroeger...
NL KiekisNL 02 jul 2018 14:15+2
Avatar
Posts: 949
blijft jammer dat ze bijziggo dit niet mee namen in de nabeschouwing (of ik moet het gemist hebben. hoop dat ze ooit nog eens koel worden als MAx wint en gewoon een gedegen nabeschouwing houden...

maar die plof was echt wel een dikke 8
NL Snelrondje 02 jul 2018 16:46+1
Posts: 2921
Yep, @Beerkuh en toen de voorsprong van Max van 7 seconden terugliep tot 2,5 werd het extra spannend. Maar het lijkt erop dat Max daar minder last van had dan de meelevende fans.
Posts: 177
Die vlammen zagen we goed... top ploffing als je het mij vraagt..
NL SCHOUTEN RACING FAN 02 jul 2018 20:560
Avatar
Posts: 3355
Ja hulk hield gewoon lekekr t gas derop. En gelijk heeft die. B8j renault lappen ze graag een motor op als dat nog kan hulk zal gedacht hebben dan moet die total ook
Avatar
Posts: 128
@SRF
🤣🤣🤣 Hij wilde die hele car total hebben maar die stewerds zijn ook zo snel met die blussers
NL DraconianDevil 02 jul 2018 22:190
Posts: 438
@SCHOUTEN RACING FAN 02 jul 2018 20:56

Dat zal je nog tegenvallen. Motorblokken worden na de race compleet verzegeld door de FIA.

Na de race plaatst de FIA verzegelde afsluitplaten op de uitlaataansluitingen van de motor met per cilinder een 1 cm groot inspectiegat om de cilinders inwendig te kunnen bekijken.

De motor kan ook niet draaien, gestart worden of op een of andere manier gebruikt worden, zoals op een testbank zonder de verzegeling te verbreken.
 
NL Andre Janssen 02 jul 2018 12:380
Avatar
Posts: 433
Misschien een domme vraag (hoewel die eigenlijk niet bestaan), maar het team kan het vermogen van de motor tijdens de race toch niet "vanaf afstand" terugschroeven ???. Data mag toch alleen mag toch alleen van de auto naar het team en niet andersom ?
US ESTEBAN STROLL 02 jul 2018 12:400
Avatar
Posts: 281
Max! Engine mode X please, Engine mode X.
Avatar
Posts: 906
ik denk dat ze bedoelen dat Max de settings aan heeft moeten passen! (dat mag uiteraard wel) en met ze bedoelen ze het Team waar Max ook deel vanuit maakt!
safesettings in een rustigere stand lagere toeren etc
overigens dat is niet nieuw Mercedes doet het ook als ze de wedstrijd controleren, in deze stand gebruik je ook minder brandstof
NL Star Mazda 02 jul 2018 12:430
Avatar
Posts: 331
Zoiets lag me inderdaad ook bij. In het verleden mocht dat wel, maar als ik me niet vergis is dat sinds vorig seizoen (?) verboden.
NL Grotestappen 02 jul 2018 13:230
Posts: 203
Mercedes heeft 8 of 9 verschillende engine modussen. Geen idee hoeveel de Renault heeft. Aan het einde van de wedstrijd mocht Max weer meer van de motor vragen om Raikkonen van zich af te kunnen houden.

Het team adviseert de rijder in welke modus hij moet rijden. Ze gebruiken het ook om iemand in te halen.
NL Andre Janssen 02 jul 2018 13:540
Avatar
Posts: 433
Zoiets vermoede ik ook al wel, maar zoals het in het artikel staat beschreven, lijkt het als of het team de settings heeft aangepast tijdens de race.
 
Avatar
Posts: 1987
En dan nog met een derde rangs Renault motor winnen! Dat is echt straf, zo slecht is die motor toch niet volgens mij. Veel geluk met Honda dan volgend jaar.
NL Snelrondje 02 jul 2018 13:030
Posts: 2921
Inderdaad @Louc, dat gaat een topjaar worden. Honda gaat het volgende seizoen weer GP’s winnen.
Avatar
Posts: 3414
Kijk maar eens hoe goed McLaren het doet met die Renault..................
NL Tuurlijk! 02 jul 2018 13:42+2
Posts: 764
Dat zagen we in de quali.....hoe goed die motor was...
Max maakte deze keer gewoon het verschil, hoe vervelend sommigen dat ook vinden.
NL DraconianDevil 02 jul 2018 17:090
Posts: 438
@StevenQ 02 jul 2018 13:12

Dat zegt meer over hoe de zaken er bij McLaren voor staan dan bij Renault.

Voor de goede orde:
op p6 bij de constructeurs staat McLaren Renault
op P8 Toro Rosso Honda
op p9 Sauber Ferrari
op P10 Williams Mercedes

Dan zou je de conclusie moeten trekken dat Renault de beste motor maakt?
Avatar
Posts: 3414
Toro Rosso doet het niet veel slechter dan vorig seizoen en McLaren doet het niet veel beter, er zit dus gewoon amper verschil tussen de motoren maar het McLaren chassis was al jaren gewoon slecht
NL DraconianDevil 02 jul 2018 21:530
Posts: 438
@StevenQ 02 jul 2018 20:39

McLaren staat nu op P6 t.o.v. P9 eind vorig jaar, Toro Rosso staat nu P8 t.o.v. P7 eind vorig jaar en McLaren heeft nu al 1,5 keer zoveel punten als over heel 2017, terwijl het seizoen nog niet op de helft is, Alonso en Vandoorne hebben samen na 9 wedstrijden nog niet zoveel motoren verbruikt als Vandoorne in zijn eentje vorig jaar na 4 wedstrijden.
Posts: 2498
Toro Rosso haalde vorig jaar weliswaar 53 punten, maar 48 daarvan waren met dank aan Sainz. Gasly en Hartley haalden in hun races zelfs geen enkel punt.
McLaren haalde vorig jaar 30 punten, maar slechts 2 punten daarvan waren behaald in de eerste 10 wedstrijden.

Zowel McLaren als Toro Rosso lijken in deze eerste 9 wedstrijden het beter te doen dan in de laatste 9 wedstrijden van vorig jaar. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat een en ander ook wel te maken heeft van de enorme terugval van Force India en Williams.

Ik denk dat de Honda en de Renault motor sinds eind vorig jaar redelijk aan elkaar gewaagd zijn. Renault is denk ik nog net iets sneller en heeft een betere betrouwbaarheid.
Voor de lange termijn is Honda denk ik wel een betere optie.
 
Avatar
Posts: 3541
Het is alleen jammer dat ze hier bij F1today er zo lang over te doen om de stand in het kampioenschap bij te werken.
NL SchrodingerCat 02 jul 2018 13:360
Avatar
Posts: 115
als je op resultaten klik, hier boven in de balk, dan zie je alles up to date!
Avatar
Posts: 3541
Als ik op resultaten klik, zie ik resultaten voor 2015, 2016 en 2017 maar niet voor 2018. Kan mischien komen doordat ik de desktop versie gebruik op mijn i phone. Ik vind de desktop versie vele male duidelijker.
 
NL Martin0465 02 jul 2018 13:09+1
Posts: 67
wel grappig dat ik nu niemand hoor over de Fam/sponsor/manager die er bij was.
Avatar
Posts: 5326
Ik snap niet dat Mercedes al die figuren in de box toelaat. Vrouw van Bottas, Russel, paar sponsorbobo’s, geheime vriendje van Lewis, dochter van Toto, werkelijk waar alles en iedereen liep daar door de box. Dan is het wachten tot het fout gaat en dat gebeurde dan ook. Niet te geloven. Dan kunnen ze beter een voorbeeld aan RBR nemen. Daar stonden alleen Jos en Frits op een afstandje te kijken en dat geeft rust.
Of bedoelde je dat niet :p
NL Martin0465 02 jul 2018 13:460
Posts: 67
OOK.
Maar ze hadden het er vorige week over dat max veel beter presteerde als hij alleen zou reizen omdat zijn focus dan veel beter was. En nu heeft niemand het er meer over.
Avatar
Posts: 5326
Denk wel degelijk dat Max even moest resetten. Of de grote aanhang daar mee te maken had weet ik niet maar ik denk stiekem toch een beetje van wel. Dat Max er de eerste zes races een potje van maakte is duidelijk. Dat er met zijn talent of skills niks mis is is ook duidelijk. Toch liep het even niet. Daarna rust gepakt, ff wat minder mensen mee naar de raceweekenden en voila het ging weer als vanouds. Zeg jij het maar, we kunnen er alleen naar gissen maar dat mag. Daar is dit forum voor.
NL Pietje Bell 02 jul 2018 14:390
Posts: 3837
Met Jos, Frits en Raymond heeft hij buiten het circuit rust in de tent.
Daarvoor had hij ook nog vrienden en vriendinnen bij zich waarmee hij
buiten het circuit om toch hele andere dingen doet, lijkt me. Dan kom
je niet echt tot rust, toch?
 
NL Flying Dutchman 02 jul 2018 13:540
Avatar
Posts: 628
Als het niet hoeft dan hoeft het niet, gewoon sparen. En weer gebruiken als het weer nodig is. Zelfde geldt voor banden en de rest.
 
Avatar
Posts: 7676
Mooi ook de beelden van die ''afterparty'' Matechitz,, die Max nog net niet gaat zoenen..
NL Flying Dutchman 02 jul 2018 14:050
Avatar
Posts: 628
Hij moet zeker blij zijn. Met RBR winnen in thuisland op RBR ring is zeker een schouderklopje waard.
Avatar
Posts: 949
en een xtratje van mr redbull zal er wel in zitten hahaha
Avatar
Posts: 3414
Hij is de 1e Red Bull coureur die op de Red Bull ring wint, dus Dietrich was extra blij.
NL FastRickey 02 jul 2018 23:150
Avatar
Posts: 1335
@Bschuit: Zijn die nog ergens te zien.
Ik was 'helaas' op het circuit zelf ;-)
 
NL schwantz34 02 jul 2018 14:430
Avatar
Posts: 11412
Motortje terugschroeven is ook bandjes sparen, prima gedaan.
 
Posts: 118
Max heeft gewonnen door zijn aggressieve maar oplettende akties in de eerste ronde.
Ook door de tactische fout van Mercedes.
Hij heeft zijn banden goed gehouden.
En kon zijn positie behouden ondanks dat ie zijn maximaal vermogen moest terugschroeven.

Hier mogen we als Nederlanders trots op zijn.
 
Avatar
Posts: 2320
Het was de uitlaat blijkt nu... maar voorzorg is toch prima...
Avatar
Posts: 128
Das toch ook wel weer goed wat minder belast die pu.. hij lag zo ver voor dat konden ze zich makkelijk veroorloven.. 🤪
 

US
        Grand Prix van de VS
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
20:10 - 22:10
 
 
Snelste ronde
20:10 - 22:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
20:00 - 21:00
 
 
Kwalificatie
23:00 - 00:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
17:00 - 18:30
 
 
Vrije training 2
21:00 - 22:30
 
 
 
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (21)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco