Vettel: "Positieve dag kon nog beter, verdiende overwinning voor Max"

Gepubliceerd op 01 jul 2018 17:49
image

Het wereldkampioenschap voor coureurs en constructeurs heeft een nieuwe leider. Sebastian Vettel neemt met zijn derde plek de leiding over van Lewis Hamilton, terwijl Ferrari daardoor over Mercedes springt.

Vettel sprak na afloop van de Grand Prix van Oostenrijk dan ook over een positieve dag, maar die had nog beter kunnen zijn. In de openingsfase viel Vettel terug toch achter de Haas-bolides, waardoor hij met een achterstand begon aan zijn jacht op het podium. Mede door de uitvalbeurten van Hamilton, Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo wist hij daar toch te geraken. Na afloop was de Duitser vol lof over winnaar Max Verstappen, die drie seconden eerder over de meet kwam. “Ik vertelde hem dat hij goed werk geleverd had. Erg consistent en geen fouten. We maakten op het einde jacht op hem, maar we redden het niet.”

“Het was geen slechte dag voor ons. Bij de start probeerde ik een aantal posities goed te maken, maar dat werkte niet echt", vervolgt Vettel. "Ik kon nergens anders heen dan naar de uitloopstrook en daardoor verloor ik momentum. In bocht 3 gebeurde daarna eigenlijk hetzelfde. Aanvankelijk moest ik dus vechten met Haas en Renault, waardoor ik wat tijd verloor. Dat geldt ook voor de stop. Daarna was het vooral het limiteren van de schade, maar de snelheid en het bandenbeheer was erg goed. Een positieve dag die beter had gekund, maar een verdiende overwinning voor Max.”



Reacties (77)
NL Adenauer Forst 01 jul 2018 17:50+2
Avatar
Posts: 115
Netjes van Seppie
Avatar
Posts: 1739
mooi compliment... heerlijke race, wat een feest was het. nog na genieten.
 
Posts: 2791
"Mede door de uitvalbeurten van Hamilton, Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo wist hij daar toch te geraken."

Alleen was hij Hamilton al voorbij voordat Hamilton uitviel. Met een zeer goeie inhaalactie.
Ik weet dat het moeilijk is Vettel enige vorm van kunde toe te kennen maar probeer het toch maar eens f1today.
Avatar
Posts: 165
Vettel is een topgozer. In een interview met topgear heb ik mij kapot gelachen om hem. Hoop oprecht dat hij Ferrari WC maakt.
NL Raytestrak 01 jul 2018 18:56+1
Posts: 97
In de reacties verwacht je het (helaas), maar van het nieuws zou je meer verwachten.
NL Snelrondje 01 jul 2018 19:00+1
Posts: 2656
Inderdaad @Audio, dat was een leuk interview. Met veel humor. Vettel probeert regelmatig nog iets. Hamilton reed vandaag na de pitstop zonder overtuiging zijn rondjes. Vroeger was hij een racer. Maar dat zie je tegenwoordig niet meer terug. De Mercedes is daar ook niet echt voor gebouwd maar voor een coureur die gezien wordt als 1 van de allergrootsten is het wel opvallend.
Posts: 2740
En niet vergeten dat Ricciardo ook 20 seconden achter Vettel reed toen hij uitviel. Maar dat zijn we onderhands wel gewend in Nederland. Ook het commentaar op Ziggo, toen Vettel na de VSC snel voorbij ging aan de Haas gaat ie lopen klagen dat de Haas natuurlijk geen eerstand biedt aan Ferrari, maar vergeet hij weer dat Grosjean in de eerste ronde Vettel aan tikte. Zo irritant het stemming makerij.
NL Progames1981 01 jul 2018 20:40+4
Posts: 1199
En Kimi die de snelste Raceronde zet maar ff belachelijk gemaakt wordt door Mol, zielig
Posts: 21
hij heeft hamilton fair ingehaald in de race hoor , hij heeft het toch zelf moeten doen.
 
NL bRAMMSTEIN 01 jul 2018 17:52+2
Posts: 354
Geweldig ook dat redbul blikje die VET tevoorschijn toverde bij het opkomen van het podium
Avatar
Posts: 2166
Zag ik ook. Foutje, bedankt? Wel gaaf.
Avatar
Posts: 649
Had hij verstopt onder zijn overall. Hij trok het op het podium open en dronk het leeg. Prachtig!
NL Freek-Willem 01 jul 2018 20:080
Avatar
Posts: 1105
Toch misschien een swasp tussen Ric en Vet? ;-)
Posts: 483
Vettel naar RBR en Leclerc naast de ervaren Raikkonen. Mercedes blijft bij Hamilton en Bottas (of neemt Ocon over en Bottas stapt over naar FI).
Ricciardo blijkt te hoog ingezet te hebben en belandt bij McLaren.

Goed, allemaal onzin natuurlijk; Vettel draagt zijn oude team gewoon nog een warm hart toe.
Avatar
Posts: 164
Tjah, het circuit heet niet voor niets de Red Bull Ring. Volgens mij heb ik wel vaker branded drankjes gezien achter het podium. Het zou vreemder zijn als daar ineens Monster of Golden Power blikjes stonden.... ;-)
 
Posts: 558
Het verbaasde mij in positieve zin dat ze Kimi tweede lieten worden. Ik dacht dat Kimi Max onder druk aan het zetten was door teveel te pushen om later door Vettel ingehaald te worden. Chapeau voor Ferrari dat ze Kimi tweede hebben laten worden en een sportive reactie van Vettel.
 
NL -Baron- 01 jul 2018 17:55+12
Posts: 2791
"Mede door de uitvalbeurten van Hamilton, Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo wist hij daar toch te geraken."

Ricciardo was al weggevallen door z'n 2e pitstop en Vettel had Hamilton al ingehaald met een actie die onwaarschijnlijk breed was uitgemeten als deze door max was gemaakt....
DE max33181920 01 jul 2018 18:200
Posts: 167
Soms zit het mee en soms zit het tegen.
BE Runningupthathill 01 jul 2018 18:30+7
Avatar
Posts: 12868
Inderdaad, eigenlijk heeft ie alleen geprofiteerd van de uitvalbeurt van Bottas. Vettel reed een slimme race vandaag.
NL TradeMark 01 jul 2018 18:59+1
Avatar
Posts: 3065
En van bottas reed al achter Hamilton dus de kans dat die ver vooraan had gereden terwijl ze bij Hamilton de strategie verklootten en de banden het niet uit houden is erg klein
NL Freek-Willem 01 jul 2018 20:100
Avatar
Posts: 1105
@trademsrk, die strategie kon alleen foutg aan omdat het Bot was die de VSC veroorzaakte
 
NL ScuderiaVettel#5 01 jul 2018 17:56+11
Avatar
Posts: 2071
Fantastische race van de Scuderia! Kimi moet alleen zich minder makkelijk laten piepelen hij had makkelijk voor Max kunnen finishen.
NL ROYALERE 01 jul 2018 17:57+7
Avatar
Posts: 4224
Geef Max nu eens gewoon de credits vriend, Ouwe zuurpruim.
Avatar
Posts: 1994
@ROYALERE

Sommige forumleden krijgen dat gewoon niet uit hun toetsenbord ;-)
NL schwantz34 01 jul 2018 18:11+1
Avatar
Posts: 10370
Goeie actie van Max, beetje tourwagenaction in de F1 haha
Posts: 483
Jammer, zulke opmerkingen.
Posts: 555
Kimi is een aantal maal buiten de baan geweest tijdens de 1e lap. Ik vond dat op het randje.
BE Runningupthathill 01 jul 2018 18:31+3
Avatar
Posts: 12868
Wat is hier jammer aan? Hij zegt toch gewoon de waarheid, dat twee keer wijd gaan in de eerste ronde en daarna het kleine tikje van Verstappen heeft hem gewoon de overwinning gekost.
NL Tuurlijk! 01 jul 2018 19:20+1
Posts: 709
Had, was, kon, tja...
NL Nino Farina 01 jul 2018 19:51+1
Avatar
Posts: 766
Nee, het was een geweldige, risicovolle en onverwachte actie. Ben een enorme Kimi fan, maar je comment klopt gewoon niet. Ook niet gezien de pace de hele race.
Avatar
Posts: 163
Inderdaad prima resultaat van Ferrari. Het is duidelijk dat ze het beste met deze type banden om kunnen. Mooi resultaat dus en de achterstand is weer opgehaald.

@Royalere: topic gaat toch over het Ferrari team en hun resultaat?
Trouwens Vettel geeft een mooi compliment aan Max (die een schitterende race reed).
Niet elk topic moet over de winnaar gaan, wie dat ook werd.

Vermakelijke race, en kop op aan de Merc fans. Pech gehad, maar dat zetten ze vast wel recht.
NL ScuderiaVettel#5 01 jul 2018 20:47+9
Avatar
Posts: 2071
Volgens mij hoef ik niet onder elk bericht Max veren in zn reet te steken, zat anderen die het doen. Max reed inderdaad een strakke race maar als Kimi beter had gereden had in de eerste ronde had hij waarschijnlijk voor Max kunnen blijven en kunnen winnen. Ik denk dat Vettel of Hamilton dit niet gebeurd was dat was meer mijn punt ouwe Max rukker.
Posts: 483
@RUTH Zeker wel jammer, want Raikkonen liet zich niet piepelen. Hij deed weinig fout, ik ken weinig coureurs die beter hadden gehandeld en toch weet men het te verkopen alsof Raikkonen heeft gefaald.
Avatar
Posts: 1547
Raikkonen heeft heel goed gereden en is supersportief in zijn mening over de wheelbang met Max. Goede kerel die betrouwbaar rijdt.
BE Runningupthathill 02 jul 2018 00:09+1
Avatar
Posts: 12868
"Zeker wel jammer, want Raikkonen liet zich niet piepelen. Hij deed weinig fout, ik ken weinig coureurs die beter hadden gehandeld en toch weet men het te verkopen alsof Raikkonen heeft gefaald."
Dus zijn remmen blokkeren in een onmogelijk poging om Hamilton langs buitenom in te halen is geen fout? Hij gaat langs de baan en bijgevolg verliest hij nog twee plekken en gaat nog eens wijd bij de volgende bocht, waardoor Verstappen uberhaupt in de positie komt om hem dat tikje te geven.
 
Avatar
Posts: 1739
Max rijdt gewoon 35 ronden langer dan Ricciardo nog een keer moest wisselen hoe is dat mogelijk. 55 ronden je teamgenot en jij maar 20.... tuurlijk hij had RIA in zijn nek en moest verdedigen maar toch wel enorm bizar vind ik heb, wat een management van de banden, bizar wat een race....
Posts: 483
Ergens ben ik wel benieuwd tot in hoeverre dit ook te maken heeft met het verschil in afstelling tussen de beide wagens.
BE Runningupthathill 01 jul 2018 18:32+1
Avatar
Posts: 12868
Verschil in afstelling inderdaad. Bovendien had Verstappen er wel last van, kon je duidelijk zien, maar hij kon natuurlijk net wat rustiger aan doen dan Ricciardo.
Avatar
Posts: 1778
Ric kon pace niet volgen met als gevolg: druk van achter. Dat werkt ook niet mee. Banden gesloopt. En die Merc kan niet met verkeer omgaan.
Posts: 2740
Wat dacht je van schone lucht als je op P1 rijdt? Lewis reed ook erg sterk tot hij die P1 kwijt raakte. Hij moest zelfs nog een keer stoppen ondanks dat hij later dan de anderen stopte.
NL flyingfokker 02 jul 2018 11:150
Avatar
Posts: 1519
Zoals Max zelf al aangaf, als je in de eerste vijf ronden te veel vraagt van de banden, heb je kans op blaarvorming. Heb je eenmaal een blaar dan kun je de banden ook niet meer managen. Precies dat gebeurde bij Hamilton en Ricciardo.
Daarnaast heeft Max goed kunnen profiteren van de schone lucht die hij had als koploper.
BE Runningupthathill 02 jul 2018 15:170
Avatar
Posts: 12868
Grappig, het was anders duidelijk in beeld dat Verstappen ook met blaren op de banden rondreed.
 
NL The1Dijk 01 jul 2018 18:01+3
Avatar
Posts: 360
Stiekem mag Seb Max wel. Volgens mij herkent hij best veel in Max van zijn eerste jaren.
Avatar
Posts: 1994
@THE1DIJK

Denk het ook wel en laten we vooral niet vergeten dat VET in z'n beginjaren bekend stond als 'The Crash Kid'
HAM en VET zien (denk ik) ook wel het potentieel van VER
NL Polleken 01 jul 2018 18:25+2
Posts: 597
Die liggen elkaar wel ! Kon je ook zien na afloop in de ruimte voor de podiumceremonie
NL ScuderiaVettel#5 01 jul 2018 20:48+2
Avatar
Posts: 2071
De enige die denken dat dat niet zo is zijn sommige van hun fans.
 
NL Phantom01 01 jul 2018 18:04+1
Avatar
Posts: 295
Moet zeggen dat vettel heel rustig oogt dit jaar en beter reativeert, zou bijna fan worden van ferrari.
Posts: 483
Dit is de Vettel waarvoor ik zou juichen als hij kampioen wordt en die ik goede resultaten in races gun. Gelukkig hebben we de andere Vettel al even niet meer gezien.
NL hupholland 01 jul 2018 18:550
Posts: 600
die andere Vettel valt ook reuze mee, vanaf een roze wolk kijk je er gewoon wat anders tegenaan dan vanaf donderwolk.
Posts: 483
@ hupholland De Vettel die de controle over zichzelf verliest en de auto van zijn concurrent opzettelijk een beuk verkoopt is zeer vermakelijk maar slecht voor het kampioenschap, ik zie liever de relaxte Vettel die keihard rijdt en competitie biedt aan Hamilton (of wie dan ook).
Avatar
Posts: 181
Idd. Ondanks dat Max mijn nr.1 is laat ik mijn avatar nog even staan omdat dit wel weer de Vettel is waar ik ooit fan van geworden ben.
Avatar
Posts: 181
Oops, lang niet gereageerd en vergeten dat ik hem al veranderd had, sorry Sebas.
 
NL schwantz34 01 jul 2018 18:100
Avatar
Posts: 10370
Topdag voor Ferrarri, en Vettel kan door de dubbele uitvalbeurt van de mercs gelukkig weer een stuk optimistischer vooruit kijken.
IT mr.Monza 01 jul 2018 20:29+7
Avatar
Posts: 5365
Bovendien heeft Seb Lewis op de baan ingehaald, en Lewis op verse bandjes, Vettel kan zeer tevreden terug kijken op de race.
 
IT mr.Monza 01 jul 2018 18:32+3
Avatar
Posts: 5365
Well done Max.
Topdag voor de Maxfans en een topdag voor de Ferrarifans, het kan verkeren ;)
Wat een cadeautje van MB, snelheid is niet altijd betrouwbaarheid.
Opvallend feitje, alle 6 de Ferrarimotoren in de top 10, dat geeft ook vertrouwen voor de rest van het seizoen.
IT SanderF1 01 jul 2018 18:47+1
Avatar
Posts: 1514
Haha toch prachtig een paar aardige woorden over Max en seppie is weer een goede gozer.

Monza, is het niet zo dat Ferrari de nieuwe motor langzaam in stappen tot zijn volle vermogen brengt???
IT mr.Monza 01 jul 2018 19:18+4
Avatar
Posts: 5365
@Sander,
Ja dat heb ik ook gelezen op een Italiaanse tech site, na de zeperd van Kimi's motor in Spanje brengt Ferrari de vermogensupdates beetje bij beetje, betrouwbaarheid heeft prioriteit over snelheid.
Overigens is Vettel nog niet helemaal tevreden over de updates, hij erkent dat ze veel potentie hebben, maar ze maken het afstellen lastiger en voornamelijk de balans van de wagen.
Vettel schijnt zelfs gevraagd te hebben om een korte stop van updates op zijn wagen totdat de huidige volledig naar zijn wensen functioneren.
Hij heeft er duidelijk vertrouwen in.
NL Snelle Eddy 01 jul 2018 22:53+1
Avatar
Posts: 3270
Dit is gewoon een lekker dagje zo. Baal wel een beetje van Kimi zijn slaapstand in de eerste rondes, maar Max reed ook erg strak. Maar dat juist deze race beide Mercs uitvallen terwijl ze zo aan het roeptoeteren waren over die fantastische updates dat is wel heel erg lekker.

Weten we al waardoor Hamilton uitviel?
IT mr.Monza 01 jul 2018 23:12+2
Avatar
Posts: 5365
@Eddy,
Iets met benzinedruk geloof ik, maar beter nog, MB heeft nog 5 dagen om beide problemen te analyseren en op te lossen.
Daarentegen op Silverstone wel weer de dunne Pirelli's die de Mercs lekker schijnen te vinden.
NL Snelle Eddy 01 jul 2018 23:28+2
Avatar
Posts: 3270
Oh ja, weer een race op die andere banden inderdaad. Wel de laatste als ik het goed heb. En inderdaad, 5 dagen om te analyseren, sorry te zeggen tegen elkaar en alles op te lossen. Mag toch hopen dat dat te kort is :)

Maar we hebben nog wel snelheid nodig en een vanaf nu foutloze Vettel. Al te veel punten laten liggen nu, want als Merc niet finisht dan moeten wij bovenop dat podium staan. Punt.
 
Posts: 483
De top 3 van het WDC komt ook binnen bereik voor Verstappen... En een echte dromer zou zelfs nog kunnenkunnenfantaseren fantaseren over een kampioenschap ;)
NL Freek-Willem 01 jul 2018 20:150
Avatar
Posts: 1105
Alleen als de betrouwbaarheid echt een probleem gaat worden bij Ver en Mer. En het bij RBR dit juist niet optreed. Maar ik denk dat iets te optimistisch is.
Posts: 483
Daarom, een echte dromer.
 
BE Ernie5335 01 jul 2018 18:400
Avatar
Posts: 1266
Word ie toch weer een beetje zichzelf?
 
Posts: 6871
Het is wel steeds stuivertje wisselen tussen Hamilton en vettel , nooit gedacht dat Vettel weer de koppositie zou overnemen na die machtsvertoning van Mercedes de laatste tijd , wel spannend allemaal
Avatar
Posts: 169
Inderdaad, waarbij Hamilton als het allemaal niet mee zit toch begint te klagen over de boordradio terwijl je Vettel praktisch niet hoort.
Avatar
Posts: 1778
En die Merc kan alleen knallen in free air.
NL ScuderiaVettel#5 01 jul 2018 20:50+1
Avatar
Posts: 2071
Ik denk dat Ferrari in race pace nog steeds de snelste auto is.
Posts: 2740
Voordat Bottas uitviel zag het er allemaal heel goed uit voor Mercedes en was ik al aan het uitrekenen hoeveel achterstand Vettel nu weer gaat oplopen. Daarna werd het alleen maar mooier voor de Tifosi's eerst Mercedes die onbegrijpelijk Lewis laat door rijden tijdens de VSC en vervolgens de inhaal actie van Seb op Lewis en het uitvalbeurt van Lewis. Snelheid van Mercedes is nog steeds heel goed, vooral in de kwalificatie. Als dat zo blijft wordt het lastig om die voorsprong te behouden, want dan zie je ze niet meer terug. Alhoewel, als Ferrari op de zachtste banden net zo lang mee kan rijden als de concurrentie op een compound harder kunnen ze daarmee nog wat goed maken in de race, maarik betwijfel of dat voldoende is.
 
Posts: 815
Sportief van vettel. En logische opluchting gezien zijn wk belager uitgevallen is.
Ik vraag me af of dat makkelijk inhalen niet te maken had met de mer motor die aan het sterven was. Ham klaagde daar al over. Een mb makkelijk inhalen en rbr niet eens kunnen bedreigen, dan klopt er iets niet
NL Speedpuppet 02 jul 2018 09:15+1
Avatar
Posts: 7495
Ja dat is typisch fanboy gedrag. Als je idool ingehaald wordt moet het wel aan de auto liggen.
BE Runningupthathill 02 jul 2018 15:190
Avatar
Posts: 12868
Raikkonen ging toch ook gewoon voorbij Ricciardo? Het lag op dat moment aan de banden. Hamilton kloeg helemaal niet eerder erover, wel over het feit dat hij niet meer tempo uit zijn banden kon halen.
 
Posts: 21
Forza FERRARI , inhaalactie op hamilton was fenomenaal. klasse
 
NL mister mouse 01 jul 2018 22:18+2
Posts: 550
En waar is nu iedereen die altijd roept dat raik alleen maar in dienst van vettel rijdt. Want dan hadden ze vettel wel voorbij raik gelaten in de laatste ronde
Avatar
Posts: 164
Lees de regels nog even na. Je mag in de laatste rondes geen teamorders geven die de stand bepalen.
Als FER had gewilt dat VET voor RAI was geëindigd, hadden ze dat pakweg een ronde of 10-15 voor het einde al geregeld moeten hebben, maar toen zat VET nog net te ver achter RAI. Dan had RAI zich dus terug moeten laten zakken, waardoor het gat met VER naar de 10 seconden was gegaan, waardoor VER dus nog minder druk van zijn achtervolgers zou krijgen en dus nog beter zijn banden zou kunnen managen.

Nee, de enige verstandige keuze van FER was on RAI de druk zo hoog mogelijk te laten opvoeren bij VER en hopen dat hij zijn banden zou slopen. Alleen op die manier hadden ze een 1-2 overwinning er uit kunnen slepen. Dit hebben ze dus geprobeerd en het is niet gelukt.
BE Runningupthathill 02 jul 2018 15:250
Avatar
Posts: 12868
"WelkeLees de regels nog even na. Je mag in de laatste rondes geen teamorders geven die de stand bepalen."

Hahahaha, ben je nou regels aan het verzinnen ofzo? Ik weet niet of je eigenlijk de race gekeken hebt, maar onder andere Ericsson liet Leclerc opnieuw voorbij, nadat het 3 ronden eerder omgekeerd was gebeurd. Er staat helemaal niets meer over team orders in de regelgeving, al niet meer sinds 2010.
 
NL phoenikx 01 jul 2018 23:47+1
Avatar
Posts: 41
Ik begin hem, hoe onwaarschijnlijk ook, steeds meer te mogen.
 

BE
        Grand Prix van België
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
15:10 - 17:10
 
 
Snelste ronde
15:10 - 17:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
12:00 - 13:00
 
 
Kwalificatie
15:00 - 16:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
11:00 - 12:30
 
 
Vrije training 2
15:00 - 16:30
 
 
 
Geef je mening
De Grand Prix van Nederland komt naar Assen





Coureursprofiel
Naam DE Sebastian Vettel
Actief Als Ferrari Coureur in Formule 1
Geboortedatum 3 jul 1987 (31)
Gewicht 58 kg
Lengte 1,76m
Woonplaats Kemmental