Verstappen na derde plaats: "Vanaf pole had ik kunnen winnen"

Gepubliceerd op 12 jun 2018 11:52
image

Max Verstappen stelt dat hij de Grand Prix van Canada had kunnen winnen als hij vanaf pole position vertrokken was. Dat vertelt de Nederlander na afloop van de race tegenover het officiële Formule 1-kanaal. Volgens Verstappen speelt het gebrek aan topsnelheid hem parten.

Verstappen kwalificeerde zich als derde, nadat hij in iedere training de snelste tijd wist te noteren. Volgens de Red Bull-rijder zit pole position er simpelweg niet in omdat Mercedes en Ferrari hun vermogen tijdens de kwalificatie kunnen opschroeven.

"Als ik dat had kunnen doen en ik van pole vertrokken was, had ik de race gewonnen", stelt Verstappen. Ik had absoluut de snelheid. Als je er een keer voor zit is het heel moeilijk om nog in te halen de rest van de race. Volgens mij hadden we de snelheid."

"Ik zat vlak achter Valtteri en Sebastian reed daar een seconde of zeven voor, maar na de stops bleef dat gelijk. Als Valtteri als eerste gestart was, had hij de race waarschijnlijk gewonnen", vervolgt de Nederlander, die in Canada zijn tweede podiumplaats van het jaar behaalde.

Verstappen is van mening dat het grootste probleem de topsnelheid van de Renault-motor betreft. "Hoe langer de rechte stukken, hoe groter de problemen voor ons worden. Wat mij persoonlijk betreft had ik zeker de snelheid om de race te winnen."



Reacties (42)
Avatar
Posts: 704
Had gekund....
NL Nino Farina 12 jun 2018 12:41+4
Avatar
Posts: 765
Daar zit de frustratie een beetje. Doe je de kwalificatie nog 0.200 sneller en je pakt 25 punten. En dat is geen als als als discussie. Puur vanwege het niet kunnen laten pieken van je PU.

So close but yet so far
NL Maxiaans 12 jun 2018 14:26+2
Avatar
Posts: 5718
Dat je zoveel moeite neemt @Nino..;)
Posts: 2740
Denk het niet doordat hij op de Hypers was gestart en daardoor eerder moest stoppen. Vettel en Bottas reden sneller tijden op de 'oude' ultras dan Max, Daniel en Lewis op de verse supers. Reden dat Vettel zo laat stopte was ook om Bottas te pareren. Anders zou Bottas de achterstand goed kunnen maken voor zijn stop.
Posts: 645
Tifoso, als ze op P1 hadden kunnen kwalificeren hadden ze Q2 natuurlijk nooit op hypers gereden. Sterker nog, als RBR de nr1 pole gegadigden waren dan hadden merc en Ferr misschien wel op hypers gegokt en was het voor Max behalve bij de start net zo mooi in de zetel geweest als het nu voor Vettel was.
 
NL Rogier hier 12 jun 2018 12:060
Avatar
Posts: 3312
Maar ja, is Honda de oplossing voor dat probleem?
Posts: 230
Weten we niet, maar feit is dat je de Honda motor exclusief krijgt, je met hen kan ontwikkelen en je de motor in je eigen chassis kunt passen. Bij Renault is dit allemaal lastiger, omdat het fabrieksteam voor gaat. Dan kunnen ze wel roepen dat elk team een gelijke behandeling krijgt (klopt ook deels, omdat ze altijd dezelfde spec. hebben), maar over het ontwerp heb je minder te vertellen.

Dus bij gelijkwaardig vermogen en betrouwbaarheid is Honda altijd de betere keus.
Avatar
Posts: 7237
Ik denk dat het vooral afhangt wat Honda en Renault nog gaan doorontwikkelen, en vooral wat ze nog in het vat hebben zitten.
Renault heeft al voorzichtig laten doorschemeren dat ze na dit seizoen zich volledig gaan richten op de nieuwe motor voor 2021. Dat kan betekenen dat ze de huidige motor niet of nauwelijks verder gaan ontwikkelen.
Als Honda dat wel blijft doen, is de kans groot dat ze met Honda beter af zijn.
Ik denk dat na de laatste update, de prestatie verschillen tussen Honda en Renault verwaarloosbaar zijn.
Ik denk dat de keuze op Honda gaat vallen. Of dat uiteindelijk de beste keuze is, dat weten we over een jaar pas.
Avatar
Posts: 3380
Nou gaat RB natuurlijk niet tegen Honda vertellen dat ze de layout van hun motor moeten veranderen, omdat het beter uitkomt voor hun chassis. Ze kunnen kleine dingen veranderen in samenspraak met Honda, maar als RB dingen wil die niet of moeilijk mogelijk zijn gebeurd dat niet.
Ik zit zelf in techniek en heb regelmatig te maken met designers, het belangrijkste is "form follows function" dus eerst de techniek en daar moet je dus omheen bouwen.
Ga je het andersom doen dan kom je veel meer problemen tegen die je met compromissen moet oplossen, en compromissen in de F1 werkt niet als je wil winnen.
Hier ging McLaren ook de mist in met hun SizeZero concept.
Avatar
Posts: 790
Tja, daar trap je me een open deur in. Ik bedoel het niet negatief hoor, maar het zou toch werkelijk van de zotte zijn als RBR nu om een nieuwe layout zou vragen. Volslagen ondenkbaar. Ik denk eigenlijk dat RBR allang bezig is met het ontwerp voor volgend jaar met als uitgangspunt die Honda motor erin. Mocht het toch niet doorgaan, dan kunnen ze altijd het huidige ontwerp behouden. Kost wel een paar miljoen extra, maar als Honda toch betaalt... En misschien hebben ze intern al wel een beslissing genomen, wie weet.
FR Cyril Ratatouille 12 jun 2018 15:150
Avatar
Posts: 517
Ik denk eigenlijk dat Honda binnen Red Bull al gebruik mag maken van bepaalde faciliteiten en dat zijn betere faciliteiten dan alle andere fabrikanten ter beschikking hebben. Als Red Bull actief met Honda aan de slag gaat, denk ik dat Renault volgend jaar het blokje voor schlemielen is.
FR Cyril Ratatouille 12 jun 2018 15:28+1
Avatar
Posts: 517
Ik vergat nog iets: Red Bull heeft met Renault natuurlijk veel successen behaald, maar ik denk dat dat zeer zeker niet door Renault kwam. Natuurlijk waren ze in die jaren betrouwbaar en was de rijdbaarheid erg goed, maar iedereen weet ook dat zowel Ferrari als Mercedes in die periode meer vermogen produceerden. Het verschil was toen simpelweg wel overbrugbaar door team Newey. Nu niet. Renault heeft eigenlijk al die jaren een blok gehad dat niet het beste was, maar ze hadden het geluk dat hun belangrijkste team wel het beste was. We moeten allemaal nog maar afwachten wat Honda uiteindelijk kan, maar Renault vaarwel zeggen, is nou niet per se een grote aderlating, denk ik.
Avatar
Posts: 1537
@PIPO, helemaal mee eens, form follows function. In de F1 er echter een dikke "maar"...
Het ontwerp van de motor kan aerodynamische gevolgen hebben, denk aan de koeling. Het kan zijn dat ontwerp van de motor te nadelige gevolgen heeft voor aero/koeling/enz, dat er een optimum gevonden moet worden.
Groot voordeel is dat Honda exlcusief voor het RB/TR kamp kan ontwikkelen en dit soort overwegingen dus gemaakt kunnen worden.
 
NL schwantz34 12 jun 2018 12:080
Avatar
Posts: 10330
Inhalen is zo goed als onmogelijk, dus een goede startpositie is cruciaal.
 
NL ConkersF1 12 jun 2018 12:09+4
Avatar
Posts: 590
En als je met een vagina geboren was, was je een meisje geweest max!
Posts: 2253
Dat weet je tegenwoordig maar nooit met dat gendergedoe
DK BENNY DONKER 12 jun 2018 18:420
Posts: 1976
Dat was dan mooi kut geweest voor raceminnend Nederland.
FR Cyril Ratatouille 12 jun 2018 20:250
Avatar
Posts: 517
Dan zou het stuk dus gaan om een merrie in een hengst terwijl het toch meestal andersom is.
 
NL zoirritantisda 12 jun 2018 12:11+3
Posts: 145
Als als als.....Ik denk dat RBR niet op de hypers had moeten starten. Hij was pas competitief toen hij op de supersofts reed. Op de hypers kon hij Vettel gewoon niet volgen
Avatar
Posts: 7237
Ik denk dat de keuze voor de hypers de enige mogelijkheid was om plaatsen te winnen bij de start. Helaas lukte dat niet. Als ze voor dezelfde band hadden gekozen als Ferrari en Mercedes, dan weet je bijna zeker dat het niet lukt.
Ze wisten dat Mercedes met de ultra's ging kwalificeren, dat was al lang duidelijk.
Als je weet dat je de snelheid om pole te pakken hebt, dan hadden ze ook voor de ultra's gegaan. De keuze voor de hyper zachte band was dus puur strategisch, voor Daniel werkte het wel, die heeft daardoor twee plaatsen goed kunnen maken.
Degene die als eerste de eerste bocht doorkwam, had de race in feite al gewonnen.
NL DutchTreath 12 jun 2018 12:56+4
Avatar
Posts: 4961
Max had de hyper softs prima kunnen managen in clear air. Dus de gok was om als eerste uit bocht 1 of 2 te komen. Dan had Max naar mijn idee ook een langere stint kunnen rijden op de hyper softs, omdat hij dan zelf het tempo had kunnen bepalen. De bottleneck zit hem nog steeds Q3, waar RBR geen extra vermogen kan oproepen t.o.v. Mercedes en Ferrari. Daarom vond ik die 3e kwalificatietijd van Max geweldig. Heel knap gedaan.
Avatar
Posts: 790
@Nicos: Hoezo 'helaas lukte dat niet'. Het lukte Max inderdaad niet, maar Ricciardo wel. Dus 2 plaatsen winst voor Redbull!
Avatar
Posts: 7237
@Hemex,
Volgens mij heb ik toch ook geschreven?
Avatar
Posts: 790
Heb je gelijk in, blijkbaar overheen gelezen. Zijn we het eens, dus...
 
NL schwantz34 12 jun 2018 12:22+2
Avatar
Posts: 10330
Het Italiaanse medium La Voce vroeg aan Verstappen of hij stiekem op het stoeltje aast van Kimi Raikkonen. “Ik ben daar nu helemaal niet mee bezig. Ik heb een langlopend contract bij Red Bull en ik denk dat we ons nog kunnen ontwikkelen. Er staan namelijk een aantal updates op de planning en hiermee kunnen we in elke Grand Prix meevechten om de winst."

De drievoudig Grand Prix winnaar is van mening dat hij genoeg tijd heeft om ooit over te stappen naar Ferrari. “Raikkonen is achttien jaar ouder dan ik, dus ik heb alle tijd"
NL Tifoso-01 12 jun 2018 12:340
Posts: 1045
Heb ik ook net gelezen maar dan op 365
NL HoekieWoutstra 12 jun 2018 13:060
Avatar
Posts: 1075
Jup, en daar op 365 brand villeneuve Max maar wee eens af.
DK BENNY DONKER 12 jun 2018 18:450
Posts: 1976
Hier ook, klik maar op het Britse vlaggetje. En als ze eindelijk klaar zijn met vertalen, dan komt het ook nog op Nederlandse versie te staan.
Avatar
Posts: 576
Max en Lauda worden afgebrand, hij is weer lekker op zijn teentjes getrapt met die vergelijking.
 
Avatar
Posts: 5056
Vanaf de start in de schone lucht rijden scheelt met deze auto’s enorm. Je kan zo de banden extra sparen. Maar ik denk toch dat de wondermotor van Cyril gewoon nog tekort komt en autoracen blijft nou eenmaal gebaseerd op pk’s. Als je die niet hebt kan je bijna niet winnen, zeker op een powercircuit waar die pk’s zo hard nodig zijn.
 
Avatar
Posts: 4199
de baan in Frankrijk lijkt toch wel een beetje op die van canada. paar lange rechte stukken en stop en go bochten? dus daar zouden ze het ook wel aardig kunnen doen.
NL DutchTreath 12 jun 2018 12:59+1
Avatar
Posts: 4961
Ik denk dat RBR op elk circuit nu redelijk kan meekomen. In principe ook winnen. Maar dan wel met de juiste strategie en bandenkeuze natuurlijk.
 
Posts: 6871
Iedereen die vanaf pole start, kan m winnen
Posts: 2740
Dan heb je Stroll wel hoog zitten...
NL flipjef1team 12 jun 2018 17:12+1
Posts: 935
inderdaad open deur.
Morgen Kimi:Vanaf Pole had ik kunnen winnen!
Over morgen Magnussen:Vanaf Pole had ik kunnen winnen
vrijdag Stroll: Als ik ballen had had ik een man kunnen zijn.
Posts: 6871
Stonden die dan op pole?
 
Avatar
Posts: 155
In Monaco had het ook gekund, gemiste kans
Posts: 645
Daar heb je de honing das!
 
BE Runningupthathill 12 jun 2018 19:120
Avatar
Posts: 12865
Verstappen gaat wel erg makkelijk voorbij aan het feit dat Vettel op geen enkel moment heeft moeten pushen nadat zijn voorsprong veilig was en ook aan het feit dat Bottas hem even langs de baan zetten waardoor diens bandjes eraan waren en hij een hoop seconden verloor. Verstappen is nooit in de race geweest om te winnen, achter Bottas eigenlijk niemand en zelfs Bottas zelf niet.
NL ROYALERE 12 jun 2018 19:33+2
Avatar
Posts: 4199
Dat zegt hij ook helemaal niet, Wel lezen. Hij zegt dat als hij als eerste had gestart hij hem had kunnen winnen. Pole is belangrijk op dit soort banen.
BE Runningupthathill 13 jun 2018 23:410
Avatar
Posts: 12865
""Ik zat vlak achter Valtteri en Sebastian reed daar een seconde of zeven voor, maar na de stops bleef dat gelijk. "

Ik doelde meer op dit stuk, hij gaat wel erg gemakkelijk voorbij aan het feit dat Vettel nooit onder druk stond. Als hij van pole wil winnen, moet hij de pole halen.
 
Avatar
Posts: 1256
Ik won vorige maand bijna de loterij 😬
 

BE
        Grand Prix van België
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
15:10 - 17:10
 
 
Snelste ronde
15:10 - 17:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
13:10 - 14:10
 
 
Kwalificatie
16:10 - 17:10
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
11:40 - 13:10
 
 
Vrije training 2
15:40 - 17:10
 
 
 
Geef je mening
De Grand Prix van Nederland komt naar Assen





Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (20)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco