Pirelli slaat weer een compound over voor Grand Prix van Duitsland

Gepubliceerd op 20 mei 2018 14:42
image

Pirelli heeft de bandenselectie voor de Grand Prix van Duitsland bekend gemaakt en het opvallendste is het ontbreken van de supersoft-compound. De selectie is vergelijkbaar met China waar ook een compound werd overgeslagen in de nominatie.

Voor de Grand Prix die op de Hockenheimring wordt gereden heeft de bandenleverancier van de Formule 1 de banden medium, soft en ultrasoft genomineerd. Door het weglaten van één compound biedt dit uitlopende strategieën voor de teams. De teams krijgen van iedere compound één set en zij vrij om de andere tien sets uit deze compounds te kiezen. 

Het is de tweede keer dat Pirelli niet opeenvolgende compounds kiest, de eerste keer was China waar we dezelfde keuze zagen. Tijdens de tests in Barcelona afgelopen week hebben coureurs gevraagd om vaker een compound over te slaan zodat er meer variantie komt in racestrategie.

Dit zijn de nominaties tot dusverre dit seizoen:

 



Reacties (21)
NL Raikkonen-FAN 20 mei 2018 15:030
Avatar
Posts: 10057
Heeft iemand een idee waarom Pirelli voor Silverstone zulke harde banden heeft gekozen? Lijkt mij (extreem) conservatief namelijk.
NL neppatsrev 20 mei 2018 15:14+3
Avatar
Posts: 1794
Engelsen zijn ook conservatief.
Avatar
Posts: 785
Min of meer dezelfde vraag voor Canada. Waarom zulk zachte banden? Monaco snap ik, maar Canada?
En nee, in begrijp ze allebei niet, maar dat komt vooral omdat ik de keuzes van Pirelli toch al niet snap. Als je de race kunt uitrijden met 1 bandenstop dan is dat extreem conservatief te noemen, inderdaad.
Posts: 2182
Canada heeft geen bochten die zwaar zijn voor de banden, hetzelfde geldt voor Monaco. Engeland daarentegen heeft wel enkele bochten die heel zwaar zijn voor de banden.

Daarnaast zal het asfalt ook wel meespelen. Misschien dat een stratencircuit of semi-stratencircuit een zachtere compound vereist.
Posts: 3569
Silverstone heeft volgens mij behoorlijk grof asfalt. In combinatie met snelle bochten slijten de banden dan behoorlijk hard. Dat zal de reden zijn om harde banden te kiezen.
@Hemex: Canada is beetje andersom volgens mij. Stratencircuit, en dat is volgens mij vaak niet zo grof asfalt. Tel daarbij de bochten die gemiddeld een stuk langzamer zijn in GB, dan is de slijtage minder hevig.
NL OrangeArrows 20 mei 2018 15:350
Avatar
Posts: 1472
Canada is een semi stratencircuit. Worden altijd zachte banden voor geselecteerd.
NL neppatsrev 20 mei 2018 16:26+1
Avatar
Posts: 1794
Vroeger werd er gewoon voor elk circuit een bepaalde compound gemaakt. Zacht/medium/ hard. om de inters en de wets even achterwege te laten. Dat verschil was op ieder circuit anders, toen er nog een bandenoorlog was. De verwarring is gewoon triest te noemen. In de tijd dat er nog een zeswieler reed, werd daar speciaal een band voor gemaakt. Als je dit wilt gaan uitleggen op Ziggo niveau, dan blijven we over hetzelfde praten. Wat ook gebeurt.
Avatar
Posts: 785
Ben er zelf nog nooit geweest hoor, maar wat ik in de race zie (en wat op GM te zien is), lijkt het in niets op een stratencircuit. Ook geen semi-stratencircuit. Het lijkt (en is volgens mij) een heel normaal, prima geasfalteerd circuit. Het heeft inderdaad wel minstens één langzamere bocht, en het zal daar dan ook iets minder slijtage hebben. Voor de rest?? Het zal wel.
Maar voor de duidelijkheid: hoe zachter de banden, en hoe meer slijtage, hoe liever ik het heb.
Posts: 3569
@Hemex: Het is idd geen volledig stratencircuit, maar wel semi. Rest van het jaar kan je er ook gewoon op fietsen en is het (onder voorwaarden?) ook toegankelijk voor autoverkeer. Doet er verder niet toe. Bandenkeuze wordt voornamelijk gebaseerd op type asfalt, karakter van het circuit (snelle/langzame bochten) en wellicht verwachte temperaturen. Oja, het circuit gilles villeneuve heeft een stuk of 4 langzamere bochten en vrijwel geen lange snelle bochten die meer van de banden vragen, misschien bocht 5. Dat is niet te vergelijken met bochten als Copse, Maggots, Beckets, stowe en Farm (heb het ff moeten opzoeken) op Silverstone. Daar gebruiken ze dus harder rubber anders staan ze elke 10 rondjes binnen...
 
NL OrangeArrows 20 mei 2018 15:04+2
Avatar
Posts: 1472
Volgend jaar vaker doen. Snap ook niet dat het zo lang heeft geduurd dat ze hier mee kwamen. Heb het al veel eerder geopperd hier.
NL schwantz34 20 mei 2018 15:56+1
Avatar
Posts: 9220
Volgend jaar? Dit jaar al, en het liefst elke race, Pirelli speelt veels te veel op safe met dat behoudende gedoe van ze.
Posts: 315
Ik ben er helemaal niet voor. Komt omdat ik het liefst races wil zien waar de rijders vol kunnen pushen. De hele race. Ik denk dat als een team een vrije bandenkeuze heeft voor de start van de race dat dan altijd minimaal 1 auto op de ideale strategie zal staan.
Ik ben wel een roepende in de woestijn, dat weet ik. Het moet ook gekoppeld worden met wat andere maatregelen, waaronder geen brandstof limiet.
Okay dan. Met de huidige regelgeving is dit een goed alternatief. Maar het zijn weer eens van die nep regels om een race interessant te maken. Echter, nagenoeg alle regels zijn in het voordeel van het team met de snelste motor. Inhalen in de pit en drs is nep inhalen. Mercedes zet een paar rondjes het knopje om en wint in de paar rondes 3 seconde rond het pitten. Inhalen onder drs... ze zijn al het snelst. Opponenten zijn een "sitting duck".
Als de keuze vrij is dan zijn er in ieder geval minder undercuts of overcuts mogelijk. Die worden namelijk 9 van de 10 keer gewonnen door merceds.
 
Avatar
Posts: 1636
Ik vind het helemaal super.

Nu volgende races ook. China was ook een succes.
NL schwantz34 20 mei 2018 18:21+1
Avatar
Posts: 9220
Er moet gewoon veel meer verschil tussen de compounds komen om verschillende afstellingen van de auto's en strategieën mogelijk te maken. Zonder SC was het ook in China een saaie optocht gebleven met alle toppers op dezelfde 1 stopstrategie.
Posts: 692
Was er in China niet het geluk dat de safety car gunstig viel? Anders reed Red Bull de race ook gewoon uit op dezelfde banden als Ferrari en Mercedes.
 
Avatar
Posts: 338
Op 11 races 2 keer een compound overslaan is wel heel gewaagd van Pirelli. Banden kunnen een significant verschil maken in de strategie van teams, maar helaas doet de fabrikant die de banden voor de F1 levert er slechts weifelend aan mee. Jammer een gemiste kans.
 
NL Evertse28 20 mei 2018 20:480
Posts: 43
Als je nou echt verschil wil, kies dan hard,soft en hyper. Dan heeft het verschil echt zin.

Want waarschijnlijk gaat niemand een pitstop extra wagen voor de hypers In de top 6.

Dus 1 stoppers met de hardste compounds.....
 
NL Aapnootmies 21 mei 2018 06:590
Posts: 120
Ik snap niet waarom niet iedereen gewoon zijn eigen keus banden per race mag uitkiezen
Avatar
Posts: 2030
NL johan_sb2 21 mei 2018 08:530
Posts: 336
Je kan toch aan begin van seizoen ieder team zijn lijstje laten invullen? Of denk ik dan te simpel?
 
Avatar
Posts: 1126
Conclusie die ik hier dan aan verbindt is dat de verschillen tussen de compounds veel te marginaal zijn.
Dan zijn die tussenliggende compounds er dus voor Jan Jurk gekomen.
Gossie.
 

FR
        Grand Prix van Frankrijk
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
16:10 - 18:10
 
 
Snelste ronde
16:10 - 18:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
13:00 - 14:00
 
 
Kwalificatie
16:00 - 17:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
12:00 - 13:30
 
 
Vrije training 2
16:00 - 17:30
 
 
 
Geef je mening
Was het sterke weekend van Max Verstappen het keerpunt van zijn seizoen?




Circuit Paul Ricard
 
Circuit Paul Ricard
Plaats FR Castellet-lès-Sausses, Frankrijk
Website Website
 
Team profiel
Naam IT Pirelli
Oprichtingsdatum 1 jan 1872