Max Verstappen sluit eerste testdag als snelste af

Gepubliceerd op 15 mei 2018 20:42
image

Red Bull-coureur Max Verstappen heeft de eerste dag van de eerste in-season test van 2018 als snelste afgesloten. De 20-jarige Nederlander, die afgelopen zondag zijn eerste podium van het seizoen pakte met een derde plaats, reed aan het einde van de dag de snelste tijd op de superzachte band. Ook was voor het eerst in 2018 dat Verstappen op het de hyperzachte band in actie kwam.

Los van een snelle rondetijd was Verstappen ook bijzonder productief. De Nederlander rondde het Circuit de Catalunya maar liefst 148 keer. Verstappen richtte zich vrijwel de hele dag op lange runs op de medium-band, maar stapte in het laatste uur van de dag over op de superzachte band. Daarmee zette de drievoudig Grand Prix-winnaar een snelle tijd op de klokken. Renault-coureur Carlos Sainz Jr. ging op de hyperzachte band nog sneller. Verstappen had direct een antwoord klaar en sluit de dag af met een tijd van 1:17:528. Carlos Sainz eindigde als tweede met een 1:17:562.

Ferrari-coureur Sebastian Vettel sloot de dag af als derde, op een tiende van de snelste tijd van Verstappen. De top-vijf werd besloten door Force India-testcoureur Nicholas Latifi en Mercedes-coureur Lewis Hamilton. Mercedes reed in opdracht van de FIA met een nieuwe vorm van verlichting op de achtervleugel. McLaren-coureur Stoffel Vandoorne stond een groot deel van de ochtend binnen, maar wist de verloren tijd in de middag grotendeels goed te maken. Vandoorne reed de zevende tijd en ging het circuit 85 keer rond.

De enige rode vlag van de dag werd veroorzaakt door Antonio Giovinazzi. De Italiaan viel door nog onbekende oorzaak stil met de Sauber in de laatste sector. Giovinazzi neemt morgen de honneurs waar voor Ferrari. De tijdenlijst werd afgesloten door Oliver Rowland, die zijn testdebuut maakte bij Williams, Lando Norris, George Russell en Oliver Turvey, Turvey reed in twee verschillende bolides om banden te testen. De Brit reed in de McLaren en de Force India. Toro Rosso-testcoureur Sean Geleal, in de Formule 2 teamgenoot van Nyck de Vries, eindigde ook in de achterhoede. De Indonesiër kende problemen met de Honda-motor en moest voortijdig stoppen.

Morgen is de tweede en laatste dag van de in-season test op het Circuit de Catalunya.


15 mei 2018 - Test - Dag 1
  Coureur Team Tijd Verschil #
1. NL Max Verstappen Red Bull Racing 1:17.528 148
2. ES Carlos Sainz jr Renault 1:17.562 +0.034 119
3. DE Sebastian Vettel Ferrari 1:17.659 +0.131 136
4. FR Romain Grosjean Haas F1 1:18.449 +0.921 129
5. CA Nicholas Latifi Force India 1:18.530 +1.002 107
6. GB Lewis Hamilton Mercedes 1:18.543 +1.015 151
7. BE Stoffel Vandoorne McLaren 1:18.981 +1.453 85
8. IT Antonio Giovinazzi Sauber 1:19.693 +2.165 135
9. GB Oliver Rowland Williams 1:20.009 +2.481 121
10. GB Lando Norris McLaren 1:20.997 +3.469 76
11. GB George Russell Force India 1:21.478 +3.950 123
12. ID Sean Gelael Toro Rosso 1:21.935 +4.407 50
13. GB Oliver Turvey McLaren 1:23.070 +5.542 58
 
Bekijk alle resultaten van dit evenement

Reacties (46)
NL schwantz34 15 mei 2018 21:01+6
Avatar
Posts: 10329
"We hebben heel wat dingen over de wagen beter begrepen. Ik kan niet in detail gaan over wat dat precies is, maar we zijn nog maar vijf wedstrijden ver dus de wagen is nog vrij nieuw. Het was een positieve dag voor het team. We hebben zelfs meer kunnen doen dan het geplande programma, dus dat is altijd goed."

Verstappen is tevreden dat hij twee en een halve Grand Prix kon afleggen zonder noemenswaardige problemen. Dat zou vooral vorig seizoen niet zo vanzelfsprekend zijn geweest: "Ja, dat is altijd goed. Ik moet zeggen dat het dit jaar echt goed is geweest [met de betrouwbaarheid]. Hopelijk gaan we op dezelfde weg verder."
NL neppatsrev 15 mei 2018 21:26+3
Avatar
Posts: 2163
en het punt is?
NL schwantz34 15 mei 2018 21:38+12
Avatar
Posts: 10329
Volgens mij is de bedoeling van een forum dat je je mening geeft of info deelt?
Avatar
Posts: 1194
@ Schwantz, maar je hoeft het niet persé te doen he. ;)
NL Pietje Bell 16 mei 2018 08:33+4
Posts: 3328
Maar het is wel fijn dat Schwanz dat doet @EDGAR.
NL neppatsrev 16 mei 2018 10:410
Avatar
Posts: 2163
ach zo, dan begrijp ik het.
Avatar
Posts: 145
"Mijn auto begrijpt mij niet...."

zo iets?
 
Posts: 406
Max is los! 🎉🎊😁😉
NL BrRacing 15 mei 2018 21:40+2
Avatar
Posts: 8167
Van Sainz :D
 
Posts: 8
Rijden ze met een motor uit de pool of een 4e die niet meedoet in het WK?
NL alonso fan 15 mei 2018 21:290
Avatar
Posts: 9580
Doet niet mee in het WK nee.
Avatar
Posts: 2154
Motoren die tijdens testdagen worden gebruikt komen niet uit de 'pool'.
Wel vind ik het vreemd dat sommige teams met twee auto's testen. Of is dat i.o.v. Pirelli of FIA?
Avatar
Posts: 3056
ze testen met 1 auto die 2 coureurs dan delen
NL Patrick_St 15 mei 2018 22:32+2
Avatar
Posts: 115
Normaal delen ze een auto maar nu waren er 1 of 2 teams met twee auto's op de baan, deze waren aan het testen voor Pirelli.
 
Avatar
Posts: 6838
Ha ha, toen hij zag dat vriend Sainz bovenaan stond , weliswaar op de veel snellere Hyper soft, dacht Max, dat gaat niet gebeuren..... ;)
Avatar
Posts: 1148
En dus monteerde RBR ook hypersofts........
Avatar
Posts: 6838
Verstappen reed zn snelste ronde echter op SS
 
NL alonso fan 15 mei 2018 21:28+1
Avatar
Posts: 9580
Problemen voor Honda?
Avatar
Posts: 6838
Ja, was nog een afdankertje van Mclaren....
NL Pietje Bell 15 mei 2018 21:38+1
Posts: 3328
Nee, wel met het chassis van STR.

"Testing update: Due to a chassis-related issue, we have had to change the power unit as a precautionary measure."

Waarschijnlijk een smoesje, want Honda wil de nieuwe sterkere motor uitproberen.
Avatar
Posts: 9427
Past het chassis niet goed om die Honda heen?
NL Pietje Bell 16 mei 2018 10:00+2
Posts: 3328
Er is inmiddels meer bekend, Chief Race Engineer:

"We had a failure on an oil radiator which caused a very big oil leak, and as a precaution we decided to change the power unit."

Met de motor gaat alles naar wens.
 
Avatar
Posts: 102
Weet iemand hoe het zit met het aantal banden dat de teams van Pirelli krijgen? Zit hier een maximum aan?

Zou namelijk zelf verwachten dat teams zo veel mogelijk op de softs ipv de mediums zouden willen testen, daar die band praktisch bij elke grandprix door Pirelli meegenomen wordt.
 
Posts: 409
Reken maar dat ze met enige extra aandacht voor de derde sector die hypers (en de afstelling) hebben gereden vandaag.
Avatar
Posts: 7237
Max heeft niet op de hypers gereden.
Posts: 409
Dan staat het niet goed in de eerste alinea @nicos
NL Patrick_St 15 mei 2018 22:060
Avatar
Posts: 115
@NICOS, volgens het artikel wel: "Ook was voor het eerst in 2018 dat Verstappen op het de hyperzachte band in actie kwam."
Posts: 409
Zou wel logisch zijn met het oog op Monaco...
NL Billgates307 15 mei 2018 22:160
Avatar
Posts: 5277
@Nicos
Wat wel vreemd is gezien de aankomende GP
Avatar
Posts: 6838
Verstappen heeft wel op de HS gereden, zn snelste tijd echter op de SS....
 
Avatar
Posts: 368
En Lando meteen sneller dan Stoffel.
Maarja het zijn maar tests :-)
BE f1 benelux 15 mei 2018 22:110
Avatar
Posts: 1408
Waar zie jij dat? :-)
Avatar
Posts: 368
beetje sarcasme mag hè nadat het hele forum hier Lando al in dat stoeltje van Stoffel ziet zitten.
BE f1 benelux 15 mei 2018 23:160
Avatar
Posts: 1408
Ah, okay!! Lando is niet te stuiten man!! Zette meteen het hele veld op een ronde!! ;-)
Avatar
Posts: 740
2 seconden langzamer dan de man die structureel langzamer is dan 36 jaar oude Alonso. Ik denk niet dat Norris volgend jaar al in een McLaren zit. Al weet ik niet wat voor banden, hoeveel brandstof, wat voor programma, etc. ze zaten is dit wel een groot verschil.
 
NL F1Fan1993 15 mei 2018 23:280
Posts: 3106
Max zijn tijd is op hypersofts
Vettel op soft
Hamilton op medium
Avatar
Posts: 3255
Toch nog even het staatje van gisteren opnieuw bekijken F1Fan....
NL F1Fan1993 16 mei 2018 07:570
Posts: 3106
Dit komt uit de officiële staat van Pirelli.
Avatar
Posts: 1397
Op Twitter van Pirelli staat wat F1Fan1993 zegt.
Avatar
Posts: 1059
@f1fan.
Op de officiële F1 app staat dat de tijd van Max op Super soft gereden is.
wie van de 2 is hier fout?
NL F1Fan1993 16 mei 2018 10:150
Posts: 3106
Ik denk dat de f1 app het fout heeft. Je ziet wel vaker (ook tijdens live uitzendingen) dat de officiële f1 het fout heeft.

Pirelli weet echt wel welke bandjes ze leveren aan de teams.
Avatar
Posts: 3255
In dat geval... Excuus F1Fan :)
Avatar
Posts: 1059
Op verstappen nl staat dit.
Met een op supersofts geklokte 1:17.528 eindigde Max tevens bovenaan op de tijdenlijst.
Hij zou het toch wel geweten hebben(;
Avatar
Posts: 1397
Ok dus we weten het dan toch niet :)
 
Avatar
Posts: 8167
Zie nu pas dat McLaren 3 coureurs in actie had. Als je dan de rondes bij elkaar optelt hebben ze toch flink wat kilometers gemaakt.
 
NL josdaboss 16 mei 2018 10:390
Avatar
Posts: 120
Hmm nog erg weinig verschil tussen de Hyper van RB en de mediums van MER. Belooft niet veel goeds. Alleen Monaco bied mogelijkheden voor de Hyper..
 

BE
        Grand Prix van België
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
15:10 - 17:10
 
 
Snelste ronde
15:10 - 17:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
13:10 - 14:10
 
 
Kwalificatie
16:10 - 17:10
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
11:40 - 13:10
 
 
Vrije training 2
15:40 - 17:10
 
 
 
Geef je mening
De Grand Prix van Nederland komt naar Assen





Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (20)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco