Gridstraf en strafpunten op licentie voor Romain Grosjean na incident GP van Spanje

Gepubliceerd op 13 mei 2018 19:18
image

Haas-coureur Romain Grosjean heeft een gridstraf van drie plaatsen gekregen voor de volgende Grand Prix in Monaco. De Fransman veroorzaakte chaos in de eerste ronde door in de derde bocht te spinnen en terug het circuit op te spinnen. Grosjean gaf daarbij vol gas, wat er voor zorgde dat hij zelf, Renault-coureur Nico Hülkenberg en Toro Rosso-coureur Pierre Gasly uitvielen. 

In een interview na de race dacht Grosjean vrij uit te gaan, omdat het volgens hem vaker was voorgekomen dat een spinnende auto in de eerste ronde voor chaos zorgt. De wedstrijdleiding was echter niet gediend van het rijgedrag van Grosjean en laat weten dat de Fransman een gridstraf van drie plaatsen krijgt en twee strafpunten op zijn superlicentie. Het totaal aan strafpunten van Grosjean staat nu op vijf, bij twaalf strafpunten binnen de periode van twaalf maanden volgt een schorsing van een race.



Reacties (29)
Posts: 160
Verstand van een stokbrood.... Die zit niet goed in zijn vel GRO.... Pfff
Posts: 923
die kan met de franse gezin cheeta's gaan knuffelen :)
 
NL alonso fan 13 mei 2018 19:30+2
Avatar
Posts: 8408
Had 5 plaatsen verwacht...
NL Jan Almere 13 mei 2018 19:46+3
Avatar
Posts: 2357
Tja ik vond dit ook erger als bv Sir.
NL _Firebeats_ 14 mei 2018 11:130
Avatar
Posts: 953
NL Beemerdude 14 mei 2018 16:32+1
Avatar
Posts: 3093
Even de volgende race op de tribune. Samen met z’n idiote team maat graag, voor z’n levensgevaarlijke move op Gasly in Baku.
 
NL schwantz34 13 mei 2018 19:31+2
Avatar
Posts: 8749
Welke idioot gaat nu volgas geven bij een spin, als hij dat niet had gedaan was hij netjes buiten de baan gespind ipv weer terug te komen met alle gevolgen van dien.
Avatar
Posts: 640
GRO doet dat dus. Zou hij wel nagedacht hebbem of het veilig was? ;-)
 
NL RJHvandaag 13 mei 2018 19:40+3
Avatar
Posts: 1022
Klein strafje voor zo'n actie. Het leek zelfs gewoon met opzet te zijn, uit frustratie.
Hier hadden ze heel eenvoudig ook 1 race schorsing voor kunnen geven.
 
NL F1Fan1993 13 mei 2018 19:40+7
Posts: 2625
De spin verwijd ik hem niet want hij moest heel snel reageren op Magnussen. Het volop het gaspendaal inhouden sloeg echter helemaal nergens op. Als hij dat niet deed konden Hulkenberg, Gasly en hoogwaarschijnlijk hijzelf de race gewoon vervolgen.
Avatar
Posts: 640
Klopt, post race liet Sky zien dat hij wel moest ivm MAG. Maar daarna... dat was maf
BE Stoffelman 13 mei 2018 19:48+6
Avatar
Posts: 1551
Hij had misschien last van 150 pk extra? ;-)
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 mei 2018 19:580
Avatar
Posts: 2563
Opzich doen alle rijders dat als ze op de baan komen te staan. Het knullige was dat die terug de baan op ging hij had eenvoudoger de boel op kunnen vangen.
 
NL Tifoso-01 13 mei 2018 19:460
Posts: 607
Ik had ook een grotere straf verwacht, wat een belachelijke gevaarlijke actie was dat zeg en zeer gevaarlijk bovendien.
De andere coureurs zagen helemaal niets meer.
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 mei 2018 19:590
Avatar
Posts: 2563
Nu wil ik niet gros verdedigen maar opzich doen alle rijders dat als ze spinnen dan zetten hem.met spinnende wielem de juiste kant op enkel had gros niet in de situatie moeten komen
NL Snelrondje 13 mei 2018 20:130
Posts: 2138
@Schouten, alleen zette Grosjean hem niet in de juiste richting maar spoot de baan over en vernielde 2 bolides.
NL Sambalbei 13 mei 2018 22:410
Posts: 325
@Schouten. Klopt wat je zegt... maar zoiets doe je niet in de eerste ronde als het retedruk is op dat punt, dan kijk je eerst uit je doppen of dat wel kan....
NL Feanfan35 14 mei 2018 06:16+2
Avatar
Posts: 14
@Schouten Als je wil spinnen om je neus recht te krijgen, stuur je mee met de spin, dan draai je een donut, op ongeveer de plaats dat je bent. Gros draaide tegen de spin in, wat resulteerd in een drift, een drift is overdwars va locatie A naar locatie B. De tweede goede optie was de banden vastzetten, door hard te remmen, dan glij je door in de richting dit je hebt, was dus nu de uitloopstrook geweest, mogelijk had Alonso dan moeten uitwijken maar dan had iedereen nog zicht en kleinere kans op ongelukken. Van mij had de straf hoger mogen zijn, al was het alleen al om de gevaarlijke situatie die hij creeert met de smokescrean
Posts: 1916
Andere coureurs laten hun auto uitspinnen/rollen en wachten tot het veld voorbij is voor ze hun auto weer in de goede richting zetten met een halve donut. Belangrijkste reden: je wil geen andere auto's tegen jouw auto aan laten rijden, dus zo smal mogelijk blijven en zo min mogelijk rook. Precies het tegenovergestelde wat Grosjean dus deed. Lijkt wel weer terug in zijn mindset van een paar jaar geleden, toen hij ook de een na de andere crash veroorzaakte...
Avatar
Posts: 227
Inderdaad wel bijzonder mild gestraft voor de pannenkoek-actie van het jaar. Hij had buiten de baan moeten wachten tot het veld voorbij was en dan pas terug de baan op gaan. Actie was extreem gevaarlijk en hij dupeert 2 andere rijders.
 
Avatar
Posts: 1318
Komt hij mooi mee weg 😕
 
Avatar
Posts: 893
De spin op zich was niet zijn schuld, maar alles daarna.....waar ben je dan mee bezig? Voor hetzelfde rijden ze dwars door je heen......
NL laagvliegerT 13 mei 2018 20:22+1
Avatar
Posts: 1214
 
Posts: 2149
Grosjean wou gewoon bij de start nog even een paar donuts draaien.

Heel vreemd incident. Ergens snap ik nog wel dat hij wou voorkomen dat hij met zijn achterwielen vast kwam te zitten in de grindbak, maar dit was nou niet bepaald een verstandige keuze.

Je zag aan de houding van Grosjean hoe hij er na de crash bij zat dat hij ook wel door had dat hij hier niet zo slim was.

Die gridstraf voor Monaco komt hard aan, die plekken zijn daar lastig goed te maken in de race.
 
Avatar
Posts: 4398
Je krijgt nog een hogere straf als je versnellingsbak het begeeft..
NL Andre Janssen 13 mei 2018 21:19+2
Avatar
Posts: 382
Precies, ik heb de wedstrijdleiding zwaardere straffen zien uitdelen voor minder ernstig domme (lees, gevaarlijke) acties. Hier komt meneer stokbrood aardig mee weg, en de opmerking dat spinnen bij de start vaker is gebeurd zonder straf, doet er natuurlijk helemaal niet toe. Ik heb ook vaker mensen zonder gordel zien rijden, die niet bestraft werden. Daar trapte meneer agent ook niet in toen ik dit een keer als argument gebruikte toen ik zelf betrapt werd. Gewoon een fikse bon van 140,-- gekregen.
NL Feanfan35 14 mei 2018 06:190
Avatar
Posts: 14
Dit is helaas incorrect. Als je bak het begeeft, terwijl je niet finished, krijg je geen penaltie. Je krijgt alleen een penaltie als je geclasseerd bent geweest in de race, of als je hem tussen 2 sessies in het zelfde weekend wisselt.
 
NL senna the first 14 mei 2018 10:590
Posts: 11
Ik begrijp het team Haas niet ERUIT met die vent ,een gevaar op de baan voor iedereen.
Avatar
Posts: 407
Omdat hij 1 keer een foute inschatting maakt moet hij maar gewoon voor het leven geschorst worden?

Ik ben het wel eens met de straf, hij had het beter op moeten lossen, maar vergeet niet dat hij in een fractie van een seconde een beslissing moet maken. Grojean maakte hier nu de verkeerde beslissing en is daar ook voor gestraft.
 

MC
        Grand Prix van Monaco
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
15:10 - 17:10
 
 
Snelste ronde
15:10 - 17:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
12:00 - 13:00
 
 
Kwalificatie
15:00 - 16:00
 
 
Donderdag Weather image
Vrije training 1
11:00 - 12:30
 
 
Vrije training 2
15:00 - 16:30
 
 
 
Geef je mening
Wie was schuldig aan de aanrijding tussen beide Red Bull-coureurs in Bakoe?





Coureursprofiel
Naam FR Romain Grosjean
Actief Als Haas F1 Coureur in Formule 1
Geboortedatum 17 apr 1986 (32)
Gewicht 71 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco