Lastige middag voor Daniel Ricciardo in Spanje: "Auto was lastig te besturen"

Gepubliceerd op 13 mei 2018 18:08
image

Waar Max Verstappen in Spanje zijn beste race van het seizoen 2018 tot dusver kende met een podiumplaats, ging het bij teamgenoot Daniel Ricciardo minder voorspoedig. Ricciardo finishte de race op de vijfde plaats en klaagt na afloop over de bestuurbaarheid van de RB14 gedurende de race. Volgens Ricciardo gedroeg de auto zich af en toe listig gedurende de race.

In de eerste fase van de race hield Ricciardo de aansluiting bij teamgenoot Max Verstappen en de Ferrari van Kimi Raikkonen, maar na de stops en de Virtual Safety Car werd het een eenzaam vervolg van de middag voor de zesvoudig Grand Prix-winnaar: "Mijn start was goed,al verloor ik wel wat terrein ten opzichte van Max Verstappen na de eerste serie bochten. Op zeker moment had ik het gevoel dat ik sneller was dan Kimi Raikkonen, maar dat was een tijdelijke opleving. Bij de herstart na de Virtual Safety Car spinde ik omdat ik de banden niet op temperatuur kreeg. Daarna was het een race in niemandsland en een kwestie van het heel aan de finish brengen van de auto."

Ricciardo baalt dat hij in de race niet het ware potentieel van de verbeterde auto van Red Bull heeft kunnen laten zien: "De auto gedroeg zich niet zoals ik dat graag wilde. Op sommige momenten voelde het allemaal goed aan, maar op andere momenten had je het gevoel dat de auto onder je vandaan wilde stappen. Het was een lastige race, maar we weten dat we snel kunnen zijn met deze auto."



Reacties (70)
NL F1Fan1993 13 mei 2018 18:16+2
Posts: 2594
Knullige spin en een weekend om te vergeten voor Daniël.
Avatar
Posts: 2991
Zou hij last gehad hebben van de wind. Iedereen had er last van, maar ik denk dat Verstappen net iets meer behendig is in lastige situaties.
NL Raket Beest 14 13 mei 2018 19:52+2
Avatar
Posts: 841
Daniel weet diep van binnen ook wel dat het een gelopen zaak is. Mercedes is nog niet geinteresseerd en Ferrari twijfelt ook nog. Max begint nu op stoom te komen en dan is Ricciardo gewoon rijp voor de slachtbank. Elke race zal Ricciardo zn marktwaarde zien kelderen vanaf nu, Max is alleen maar sterker aan het worden, het is echt een aflopende zaak voor de sympathieke Aussie. Als ik hem was zou ik Ferrari smeken voor een habbekrats hem te laten tekenen!
Avatar
Posts: 433
Raket beest 14, Ricciardo had gewoon een slecht weekend en Verstappen een goede, maar Verstappen mag in zn handjes knijpen dat het belangrijkste deel van zijn voorvleugel er nog op zat na die domme actie door tegen die Williams op te rijden. Het scheelde geen haar of dit was gewoon weekend nummer 5 op rij waar Verstappen zijn eigen glazen had in gegooid.
NL Raket Beest 14 13 mei 2018 20:44+1
Avatar
Posts: 841
Jello je kunt het ook als pech beschouwen dat zo’n malloot als Stroll zn auto op de racelijn tijdens een groene vlag niet vooruit krijgt, dat is hetzelfde als in de remmen gaan als je iemand op de snelweg vlak achter je hebt. Maar ben het met je eens dat het veel slechter had kunnen aflopen voor Max.
NL MustFeed 13 mei 2018 20:53+1
Posts: 2143
Bij Ricciardo is ook vaak op een haar na zijn hele weekend mislukt geweest. Succes en falen zit heel dicht bij elkaar.

Vorig weekend heeft voornamelijk Ricciardo zijn eigen glazen en die van Verstappen ingegooid. Verstappen verdedigde aggressief en nam daarmee een risico. Maar Ricciardo wou dat pareren met een nog aggressievere actie en maakte een fout.
Avatar
Posts: 144
jello; en tweede weekend op rij dat ricc loopt te prutsen...............
Posts: 912
ricciardo is en blijft een goed coureur , aangezien raikonen al naar de bejaarden te huis, is ricciardo coureur met de meeste potentie om hem te vervangen, theoretisch bij Mercedes ook, Allls hamilton vertrekt. momenteel hebben ze een anti-ego tegen een ego gezet blijkbaar goed te werken voor mercedes.
NL DutchTreath 13 mei 2018 22:02+1
Avatar
Posts: 4600
@Jello, heb jij naar een andere race gekeken? Waar Max scherp was en direct reageerde op de beëindiging van de VSC. Daar zat mijnheer Stroll duidelijk te slapen en vergat zijn gaspedaal in te trappen. Max deed niets anders dan vertrouwen op het feit dat Lance ook wakker zou zijn en op het gas zou gaan. Maar in plaats daarvan stond meneer zo goed als stil. Maar ik neem aan dat je weer eens probeert om goedkoop te scoren hier.
Posts: 6411
Naar mijn weten moet je altijd waakzaam na een safetycar en de voorligger het tempo aangeeft , het woord " slapen " is dan niet van toepassing , ja eerder voor de achterligger...
Posts: 2143
@DutchThreath

Ik heb de beelden teruggekeken. Het lijkt erop dat op het moment dat Verstappen tegen Stroll rijdt dat de lichten langs de baan nog knipperen en dat de VSC nog actief was.

Het lijkt er wel op dat Stroll van zijn gas ging. Dat kan ermee te maken hebben dat op zijn stuur een melding kwam dat zijn delta tijd niet goed was. Het is wel apart om dit zo plotseling in een bocht te doen. Dat is nog een stukje onervarenheid van Stroll denk ik.

Mogelijk was Verstappen op dat moment ook op zijn delta tijd aan het letten en reageerde daarna iets te laat op Stroll.

Dit ziet er heel knullig uit, maar zo'n foutje is eigenlijk heel makkelijk gemaakt in deze situatie. Daarmee is het natuurlijk niet meteen een "domme" actie zoals Jello het omschrijft.
Posts: 2143
@Sailor

Bij een safety car geeft de voorligger het tempo aan. Bij een VSC dienen de coureurs zich aan een delta tijd te houden.
Posts: 6411
Sorry de raceleider geeft het tempo aan na de safetycar , ik zat er even naast , trek dan ook mijn opmerking van 22.21 terug
Avatar
Posts: 433
Raket beest en Dutchtreath, dit valt ook onder het kopje achterop komende auto is op zijn minst gedeeltelijk fout. Tuurlijk, Stroll was traag in zijn reactie en Verstappen scherp (chapeau daarvoor) maar hoe dan ook, hij rijdt tegen de achterkant van strolls auto. Even Baku 2017 vettel/hamilton incident. Hamilton ging niet op zijn gas bij het uitkomen terwijl Vettel daar wel op rekende. Toch wordt Vettel schuldig bevonden. Dus ja, het is een domme fout die gelukkig geen al te grote gevolgen had. Het is een schrammetje op een verder zeer sterke race, maar dom is het zeker.
NL zoirritantisda 14 mei 2018 08:170
Posts: 86
@ raketbeest....wat jij zegt is als een scheet in de lucht. Ik ben het zo eigenlijk weer vergeten
NL DutchTreath 15 mei 2018 13:050
Avatar
Posts: 4600
@ MustFeed

Kijk dan nog maar eens goed naar de onboard beelden van Max. En op zijn stuur stond het lichtje op groen, en in de desbetreffende bocht schuin links voor Stroll stond het baanlicht op groen. Misschien heb jij naar een andere race gekeken dan ik, dat kan natuurlijk ook.
NL DutchTreath 15 mei 2018 13:110
Avatar
Posts: 4600
@Jello

Je haalt twee totaal verschillende situaties door elkaar heen. Baku SC situatie waarin Hamilton de snelheid mag aangeven. Dus duidelijk een fout van Vettel. Barcelona een VSC situatie waar iedereen zich aan een bepaalde snelheid heeft te houden. Zodra groen wordt gegeven mag iedereen weer op zijn gas en inhalen en hoeft geen rekening te houden met een SC lijn, aangezien overal op het circuit de VSC opgeheven kan worden. Op zo'n moment mag je er van uitgaan dat je voorganger ook op het gas gaat, en niet in de ankers.
 
Posts: 6411
Tja nou , een mindere race kan iedereen wel eens gebeuren , op naar Monaco , daar zal mijn favoriet zeker weer iets moois laten zien , ben daar helemaal van overtuigd
Posts: 601
Op Monaco is vertrouwen alles, ik zag na de race echt een Ricci met twijfel, hij zei het pakket werkt wel maar is heel kritisch, en dan zie je Max zo van je wegrijden nadat Kimi’s turbo plofte. Ook bij de race start had hij al een uitstapje (wat hem gelukkig net geen plaats kostte). Ik denk dat Ricci,s vertrouwen hier een knauw heeft gekregen. Hij is normaal wel goed op Monaco, we gaan het zien!
Avatar
Posts: 3313
Ik heb vandaag 400 euro gewonnen op een podium plaats voor Ver. En ik ga over 2 weken 200 op Ric gooien.
NL Breakaway 13 mei 2018 18:530
Avatar
Posts: 167
Komt goed denk ik ROYALERE met je centen. Ik kijk ENORM uit naar kwalificatie in Monaco. Denk dat Red Bull daar Pole gaat pakken. Wie hem bestuurt durf ik niet te zeggen.
NL Wouter666 13 mei 2018 19:010
Avatar
Posts: 1468
Ik heb binnen onze familie al een wedje gelegd op pole + winst voor Max in Monaco. Geloof er heilig in!
NL neppatsrev 13 mei 2018 19:210
Avatar
Posts: 1672
Wat was je inzet @royalere?
NL MaxiDaans 13 mei 2018 19:260
Posts: 126
Heeft Max de race in Monaco al een keer goed uitgereden dan?
NL Breakaway 13 mei 2018 19:340
Avatar
Posts: 167
Vorig jaar keurig uit gereden.
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 mei 2018 19:410
Avatar
Posts: 2563
What if . Ric max op 22 seconden had geredeen
Posts: 6411
Alsof Max geen mindere wedstrijden heeft gehad dit jaar...
Avatar
Posts: 634
RIC was bij de quali gelijk aan VER. In de race was hij vreemd off pace tov VER, terwijl ze normaal toch in mijn ogen een gelijkwaardig racetempo hebben.
Avatar
Posts: 1441
Pole voor RBR? Ik moet het maar eens zien. RB strijdt nu tegen twee teams... Zuur is wel dat RIC Monaco had MOETEN winnen in 2016. Nu betwijfel ik het. Daarnaast was Max vorig jaar ook erg sterk. Maar een gokje kan geen kwaad. ;)
NL Nino Farina 14 mei 2018 08:430
Avatar
Posts: 464
Ricciardo had een minder weekend. Blijkbaar voelde de auto niet aan zoals hij graag wilde. Wellicht nog wennen aan de updates of de afstelling. Max zijn Q3 was niet top overigens. Het verschil met Max in de race was groter dan het daadwerkelijke krachtsverschil tussen beiden. Max is denk ik iets sneller dan Ric, maar niet zoveel als gisteren. Ric heeft alle kans om Monaco te winnen denk ik. Die Red Bull gaat erg hard door de bochten. Ben benieuwd.
Avatar
Posts: 3313
NEPPATSREV

130.
 
Avatar
Posts: 2605
Momentum is moeilijk vast te houden. En dat is alleen maar door twee duizenste van een sec. Max gaat lekker naar Monaco, en ik denk dat het wel eens zijn eerste pole kan worden.
 
Avatar
Posts: 5184
Maar tegen het eind vd wedstrijd zette ie wel een snelste ronde neer.
Posts: 601
Dat was 2x, daartussen zal hij de batterij vol hebben geharvest, je krijgt bij RBR 100.000 bonus voor de snelste race ronde.
NL JDinkelman 13 mei 2018 18:340
Posts: 1309
Wat Sieper zegt. In de periode dat hij snelste ronden reed, liep hij, over meerdere ronden gezien, geen donder in.
Avatar
Posts: 370
Tsja, wat moet je anders als je in niemandsland rondtuft. Dan laat je de batterijen effe goed op, je gaat er een rondje voor zitten en knalt er een snelste ronde uit om daarna weer terug te zakken in rondetijden.
Avatar
Posts: 199
Beetje troosteloos prijsje als je bijna de hele race in niemandsland en schone lucht rijdt.
 
Avatar
Posts: 1066
Ik denk als je teamgenoot met een iets beschadigde vleugel je op 20 seconden rijdt je toch weleens in de spiegel moet kijken.
Als Max foutloos rijdt zie ik Ricciardo eigenlijk niet gauw voor Max rijden, je zag vorige race al wat voor rondes hij even rijdt tijdens Daniels pitstop en ook dat gaat toch wel bij Daniel in het koppie zitten.

Maar hoop dat ik het mis heb en dat ze gewoon lekker wiel aan wiel blijven racen want dat ziet er toch altijd wel top uit.

Als je naar het totale plaatje kijkt was dit toch wel een saaie race met weinig inhaalacties wat toch het probleem blijft.

Als Monaco ook zo'n optocht wordt hoop ik dat Liberty wat knopen gaat doorhakken en zeg dit soort races willen we niet meer ook al heeft Monaco en andere circuits zo'n rijke history in de F1.
Avatar
Posts: 887
Spin gemist? Dat foutje van Daniel verklaart die 20 seconden namelijk.
Posts: 4155
Inhalen op Barcelona is nog nooit mogelijk geweest...
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 mei 2018 19:510
Avatar
Posts: 2563
Ja mischien begrijpen dan ook meer mensen dat max zich nket door horner als tweede rijder laat maken. Dan maar kritiek
NL Raket Beest 14 13 mei 2018 19:55+2
Avatar
Posts: 841
Onzin cherokee voor die spin en de vsc was zn achterstand al dik 10 seconden!
Avatar
Posts: 887
Dus Raketje, volgens jou heeft die spin en het uitstapje wat er op volgde Daniel maar 10 sec gekost? Dat zou werkelijk uniek zijn.......
NL Raket Beest 14 13 mei 2018 21:390
Avatar
Posts: 841
Het is de waarheid Cherokee. Max is gewoon veel sneller in de race, en ook in de kwali is die vaak sneller. Alleen zn onervarenheid breekt hem soms op, maar iedere race wordt hij sterker terwijl Ricciardo gelijk blijft.
NL M@ximumOverdrive 14 mei 2018 04:240
Avatar
Posts: 348
volgens horner kostte t 12 seconden in totaal ..
Posts: 4155
@CHEROKEE Zet er is de stopwatch op aan.... Het moment van spinnen is bij 3seconden... Het moment dat hij weer normaal op de baan is is bij 16 seconden en dan heeft hij alweer een stukje baan afgelegd naast de baan... Dus zijn verlies is daar rond de 10 seconden tel er nog een seconde of 2 bij door de fuile banden dan zit je rond de 12 / 13 seconden... Voor dat hij spinde zat hij al op ruim 7 seconde van Max....

De link plaats ik zo die zal wel even in het filter blijven hangen...
NL FastRickey 14 mei 2018 19:010
Avatar
Posts: 897
Wiens fout was die spin? ........
 
Posts: 207
I'm quicker let me pass...Yeah sure we will look at it.
Avatar
Posts: 370
Dat heeft RIC niet gezegd, hij dacht alleen dat zijn pace beter was.
 
NL schwantz34 13 mei 2018 18:42+6
Avatar
Posts: 8683
Ric zei dat hij sneller was dan Max in het begin van de race, maar dat was bs omdat Max niet in de vuile lucht van Kimi wou rijden want dat is funest voor de bandjes.
Avatar
Posts: 1441
Ric zei dat niet. Ric zei: I got more pace. En dat is interpetabel.
Max gaf netjes antwoord met prima tijden en daarna niks meer gehoord. Ook zei Max dat als je achter je teamgenoot rijdt, vaak de snellere denkt te zijn.
NL M@ximumOverdrive 14 mei 2018 04:280
Avatar
Posts: 348
Ik denk dat zelfs Ric t wel snapte dat Max zn banden niet aan gort wou rijden achter Kimi , hij gaf gewoon aan dat ie harder kon , datzelfde geld dan automatisch voor max
 
Avatar
Posts: 144
ricc duidelijk sneller, max had aan kant gemoeten[ ffpissen of zoiets] zodat de snellere ric podium kon pakken. sarcasme
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 mei 2018 19:520
Avatar
Posts: 2563
Ja ze hebben t wel geprobeerd maar niet gelukt deze keer. Horner en cornuiten gaan er weer vol voor in.monaco
 
NL Wheel2Wheel 13 mei 2018 19:320
Posts: 133
Als het slecht is het de auto als het goed gaat de coureur...
Posts: 362
Nah, daar ben ik het slechts deels mee eens; regelmatig lees ik 'de auto was heel goed vandaag'.
 
Avatar
Posts: 143
Ja, dat zou ik ook zeggen als ik hem was en een dergelijke wanprestatie zou leveren. Hij probeert op alle onmogelijke manieren zijn marktwaarde te verhogen, maar hij vergeet dat hij zichzelf daarmee omlaag haalt.
Posts: 6411
Met die Marktwaarde is ook maar gel.l van iedereen , niemand weet hoe dat precies zit , met bewijzen onderbouwen kan niemand
NL Cherokee 13 mei 2018 21:32+2
Avatar
Posts: 887
Als je deze race met die fout (spin) en een vijfde plaats als wanprestatie neerzet, wat heeft Max dan gedaan de eerste vier races? Wat een onzin man.
Avatar
Posts: 370
Grindbak, beetje ad hoc conclusie...
Daniel heeft een aantal goede races gehad, nu een wat mindere. Het gaat erom wat over meerdere races en seizoenen de prestatie is. Mercedes of Ferrari kijken echt niet naar de resultaten van een enkele race.
 
Avatar
Posts: 6039
Geloof gelijk wat Ricciardo zegt, die RB heeft al vanaf Australië af en toe rare kuren... Hamilton en Vettel zouden het waarschijnlijk herkennen als 'diva-gedrag' .. Ze zijn er echt nog niet bij RB... Gelukje dat Ferrari weer lijkt in te kakken,, maar Mercedes wordt weer niveau buitencategorie....
 
NL zoirritantisda 14 mei 2018 08:120
Posts: 86
Ja was niet zijn beste weekend
 
NL Race-Pace 14 mei 2018 09:510
Avatar
Posts: 130
Als we lezen "De auto was lastig te besturen" Moet ik dan lezen, we konden de goede afstelling niet vinden?
En hoe gaat dat in team's bekijken en delen ze elkaars afstelling of zijn dat geheimen per coureur?
Avatar
Posts: 370
Daniel vertelde dat de auto listig was, af en toe onder hem weg leek te trekken. Kan met de banden te maken hebben, met de afstelling, combinatie daarvan. Maar ook met de rijder die een minder gevoel met de auto heeft. Tijdens de race kan je daar niks meer aan doen. Afstellen doen ze in de training en kwalificatie, heel soms tijdens een pitstop nog een aanpassing aan de voorvleugel, maar dat zie je weinig.

Afstellingen worden intern gedeeld, het blijft uiteindelijk een team die graag twee auto's vooraan wil zien rijden. Maar de afstelling van Max kan heel goed slecht uitpakken bij Daniel, hoe de autor afgesteld wordt hangt ook deels af van de voorkeuren van de rijder.
 
NL kingcreole 14 mei 2018 13:430
Avatar
Posts: 422
De ideale schoonzoon had een slecht weekend....en kreeg zondag een pak slaag van Max
Avatar
Posts: 222
ja ja ...en weg was die brede smile..
 
Posts: 79
Riccardo is en goed coureur maar niet de top. Hij is als 2de coureur prima voor welk team dan ook. Maar dat wil hij niet en bij Redbull wordt er geen onderscheid gemaakt al is zo ik al vaker aan gaf de rol eerste rijder toch echt wel voor Verstappen die toch beter uit de verf komt ondanks de pech en soms domme ongelukken. Maar ik snap Riccardo eigenlijk niet zo want hij legt enorm veel druk bij zich zelf terwijl hij toch moet weten dat als hij onder huidige omstandigheden bij dan wel Ferrari dan wel bij Mercedes instapt hij 1 ding zeker weet en dat is dat hij 2de coureur wordt.
Avatar
Posts: 199
@BOKITO
Bij Mercedes gaat niemand vertrekken want zowel Lewis als Valteri tekenen bij en of Kimi er mee gaat stoppen is ook de vraag, want hij presteert nog steeds goed.
 

ES
        Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
Geef je mening
Wie was schuldig aan de aanrijding tussen beide Red Bull-coureurs in Bakoe?





Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (20)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco