Renault komt in Canada met upgrade voor de aandrijflijn

Gepubliceerd op 17 apr 2018 09:41
image

Renault is van plan om bij de Canadese Grand Prix begin juni een verbeterde versie van de aandrijflijn te introduceren. Dat bericht brengt de Spaanse krant AS. Renault voorziet naast het eigen fabrieksteam ook de klantenteams Red Bull Racing en McLaren van motoren en heeft de ambitie om het verschil met de krachtbronnen van Mercedes en Ferrari te verkleinen.

AS vernam van bronnen in de paddock dat Renault in Canada met een upgrade voor de aandrijflijn komt. Die update zou goed zijn voor zo'n 30 pk extra, wat op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal ongeveer drie tienden aan tijdwinst op zou leveren. Het Spaanse dagblad voegt er echter aan toe dat de krachtbron van Renault hierdoor een vermogen van 950 pk zou produceren, maar de Franse autofabrikant claimde aan het begin van het seizoen die barrière al geslecht te hebben.

Renault-directeur Cyril Abiteboul: "Als we ons aan onze plannen houden, dan duurt het nog wel even voordat de tweede specificatie van de aandrijflijn zijn opwachting maakt. Maar we komen wel met een evolutie van de verbrandingsmotor en de brandstof."

Ondertussen zit ook Honda niet stil. Scuderia Toro Rosso ontvangt in Canada of in Frankrijk een verbeterde uitvoering van de aandrijflijn, die na de upgrade zo'n 40 pk extra zou moeten genereren, al circuleren er ook verhalen dat het om 27 pk zou gaan. Volgens AS heeft Red Bull aan de Japanse autofabrikant laten weten dat een gelijkwaardig pakket aan Renault een voorwaarde is om de samenwerking voor 2019 uit te breiden naar Red Bull Racing.



Reacties (48)
Avatar
Posts: 1582
Iets met zien en geloven?
NL Tieske73 17 apr 2018 10:01+1
Avatar
Posts: 1862
Ik heb in eerste instantie nog moeite met het zien, laat staan het geloven. Wat staat hier nou eigenlijk concreet?
NL Pietje Bell 17 apr 2018 10:03+6
Posts: 3887
Concreet staat hier een verhaal dat compleet uit de duim gezogen is!
NL Tieske73 17 apr 2018 10:13+1
Avatar
Posts: 1862
Haha.
Op zich is het wel ongeveer de GP waarin je een nieuwe motor wil als je er drie mag gebruiken...
Avatar
Posts: 7967
Het gaat hier om een Spaans dagblad, meer hoeft je niet te weten, om te weten dat dit duimzuigerij is.
Zelfs als Renault het zelf naar buiten brengt, moeten we nog een slag om de arm nemen, want de plannen wijzigen daar net zo vaak als het weer.
Avatar
Posts: 814
Nee, niet uit de duim gezogen maar diverse 'geruchten' op een rijtje gezet. Komt feitelijk op hetzelfde neer, hiermee weten we nog niets. Daraom het volgende 'belangrijke' nieuws: met zekerheid kan ik stellen dat Renault op enig moment een ander motor levert die waarschijnlijk een beetje meer vermogen levert en als alles goed gaat ook nog enige tijd heel blijft.
Avatar
Posts: 7967
@Tieske,
Dat wordt voor Ricciardo dan z'n derde motor, dus die kan minmaal rekenen op twee keer een gridpenalty dit seizoen.
Avatar
Posts: 1695
Zal per team verschillen.

Er zijn teams met de 'machtige' MERC motor maar onderaan bungelen
NL Tieske73 17 apr 2018 10:58+1
Avatar
Posts: 1862
Volgens mij is die nog niet officieel overleden NICOS. Zo iets hoorde ik Marko zeggen. Dat ze gewisseld hadden zodat de 'kapotte' nog gerepareerd kon worden en in de poule kon blijven.
Avatar
Posts: 1582
En volgens Olav was het sneller/makkelijker om een PU volledig te vervangen dan de Turbo van een PU.
Avatar
Posts: 7967
@Tieske,
Dat zou kunnen, maar als er een update komt, dan zal Ricciardo hem ook wel krijgen.
En dan heeft hij wel de derde motor in de auto, daar gaat hij de rest van het seizoen niet mee uitrijden.
Avatar
Posts: 1862
Daar heb je gelijk in NICOS. Als hij die upgrade krijgt zullen ze daarna niet weer terugvallen op de motor zonder upgrade. Scherp
Posts: 620
Ligt er maar net aan welk onderdeel verbeterd en dus vervangen moet worden
 
Avatar
Posts: 1993
 
Avatar
Posts: 1993
Ik zou liever zien dat ze het ERS eens voor elkaar krijgen. Volgens mij rijden ze nog steeds met die oude meuk uit 2016
Avatar
Posts: 1378
Ook als dat minder winst oplevert?
Avatar
Posts: 1993
Het systeem waar ze nu nog mee rijden is 5 kg te zwaar wat ook al 3/10 zou schelen volgens de insiders. En dat is alleen het gewicht al.
Avatar
Posts: 268
@rickf1 Die ERS KOST winst hebben ze zelf toegegeven, hij is a) te zwaar en b) geeft minder power dan verwacht.
NL TradeMark 17 apr 2018 10:57+2
Avatar
Posts: 3165
5 kg is geen 0.3 seconden. Elke keer als ik een cijfer lees, lijkt het meer te worden. 10 kg is 3 tot 4 tienden, dus 5 kg is ongeveer 0.175 seconden. Daarnaast is dat alleen zo als je door die 5kg boven het minimumgewicht zit. Dat zit RBR niet, dus dan gaat het alleen om het verschuiven van ballast en dat is minder.

Rick heeft gewoon gelijk dat de focus moet liggen waar ze meeste winst te halen valt. Natuurlijk is een betere ERS beter, maar dat geldt ook voor andere onderdelen.
Avatar
Posts: 1862
Ik dacht dat ze die ook rond Canada zouden introduceren
Avatar
Posts: 1378
@Mrjem En-en is natuurlijk beter, maar @TheDre stelde dat ERS eerst een update nodig had, of-of dus. Met dank aan @Trademark is dat nu haarfijn uitgelegd (daar waar ik middels een vraag dezelfde gedachte probeerde te triggeren).
Avatar
Posts: 1993
Gewicht kan ik in mee gaan, maar er speelt ook een vermogen issue met het huidige ERS.
 
Avatar
Posts: 659
Misschien moeten ze eens met Max gaan praten, die vond zonder moeite 150 pk extra
Avatar
Posts: 709
Haha goeie man, 1 week geleden...
Avatar
Posts: 659
ja want een week geleden stond dit artikel er ook al op.
NL TradeMark 17 apr 2018 10:580
Avatar
Posts: 3165
Nee, maar de grap is wel al behoorlijk uitgemolken
NL Wheel2Wheel 17 apr 2018 11:030
Posts: 267
Ja denk je dat die 950pk inclusief turbo/electro motor is?
NL TradeMark 17 apr 2018 11:04+1
Avatar
Posts: 3165
Ja dat is inclusief
 
Avatar
Posts: 1395
Waar hebben we dat vaker gehoord........?
 
NL Wingleader 17 apr 2018 09:550
Avatar
Posts: 1569
Brandstof evolutie heeft RBR toch niets aan geloof ik? Die rijden toch met hun eigen olie en brandstof? Is dat wel slim eigelijk?
 
Avatar
Posts: 3532
Heb dat getal van 30 PK vaker voorbij zien komen in allerlei uitlatingen, maar volgens mij is dat er nog steeds niet.... Eerst maar zien en dan geloven...
 
Avatar
Posts: 659
hoe vertaald 30 pk zich naar tijdswinst?
NL FastRickey 17 apr 2018 10:26+2
Avatar
Posts: 1351
0,2 tot 0,3 sec per rondje (Canada)
 
NL Marcooooo 17 apr 2018 10:24+1
Avatar
Posts: 387
Ik vraag me stiekem altijd hardop af... die motoren worden op de dyno getest alvorens ze verscheept worden. Als ze nu 6 motoren testen dan neem ik 'gemakshalve' aan dat ze de 2 krachtigste voor zichzelf houden en de rest in een krat stoppen met 'McLaren' en 'RedBull' erop, of denk ik dan te kort door de bocht? Iemand enig idee hoe zo'n procedure werkt?
Neem wel aan dat ze bij RedBull de krachtbron zelf nogmaals op de testbank zetten met hun eigen smeermiddelen en brandstofsystemen...
NL Wouter666 17 apr 2018 10:31+1
Avatar
Posts: 1811
Vroeger had je dat met blueprinten. De beste onderdelen met de meest nauwe toleranties bij elkaar voegen en je had het beste blok. Dat gaat tenminste op bij een motor in een straatauto. Ik ga er echter vanuit dat de toleranties bij de onderdelen van een F1 motor dusdanig nauw luisteren dat het nagenoeg niets meer uitmaakt en al die blokken dezelfde output hebben.
NL Patrick_St 17 apr 2018 11:000
Avatar
Posts: 134
Geen idee wat de procedure is. Persoonlijk zou ik de beste twee naar Red Bull sturen. Red Bull heeft de grootste kans om te winnen met deze motoren. Als ze dit doen, is dat ook positief voor Renault.
Posts: 620
Ja behalve dat er in de uitslag dan als motor TAG Heuer staat :P
 
ES Darlos Cainz 17 apr 2018 10:260
Avatar
Posts: 5534
Klinkt allemaal leuk maar Ferrari en Mercedes staan ook niet stil dus je kan verwachten dat het gat naar de top blijft op zo'n 30-40 pk.
CA James Raven 17 apr 2018 15:18+1
Posts: 1280
Verbeteringen zijn uiteraard steeds moeilijker te vinden dus Honda en Renault zullen relatief meer moeten kunnen vinden.
 
Avatar
Posts: 613
Wanneer moest RB nou die engine beslissing maken !!!!! Ik denk dat Renault heeft nagedacht over deze datum en wat moet je af en toe met de uitspraken van Renault ? We gaan ut zien.
 
NL Billgates307 17 apr 2018 10:41+1
Avatar
Posts: 5602
De woorden van Abiteboul in januari;

“Clearly power unit number two will be a step and power unit three will be another step.”

When asked how much potential there was for much talked-about qualifying engine modes, Abiteboul said: “I am really curious to see what is left with the qualifying modes now that there have been a number of clampdowns on fuel and oil. Let’s see.

“We have an extra performance mode for qualifying. Let’s see. I don’t want to say too much about this at this moment in time.”

na race 7 en 14 dus een upgrade. Hoeveel weten we niet. De extra power voor Q3 is niet gelukt en kan misschien ook nog komen. De nieuwe ERS zou na race 5 klaar kunnen zijn zei Abiteboul maar daar is verder niets over vermeld sinds race 1.

Begin seizoen was al hier en daar te lezen dat Renault 50 PK achter loopt op de rest uitgezonderd Honda in 2018. Merc heeft een piekvermogen van 1000PK. Wat zal dat in de praktijk zijn? 970/980 PK?

Wat zegt dat dan over de huidige Renault PU? 920/930 PK?
Mijn hemel wat een gat.
NL Pietje2013 17 apr 2018 10:530
Avatar
Posts: 6915
Moet je niet appels met peren vergelijken. Of piek tegen piekvermogen, of nominaal tegen nominaal vermogen.
NL Pietje2013 17 apr 2018 10:560
Avatar
Posts: 6915
Ik moet beter lezen :-(
NL schwantz34 17 apr 2018 14:100
Avatar
Posts: 11510
"Er valt gedurende het huidige seizoen nog zeker een halve seconde per ronde wint te behalen met de geplande updates voor de krachtbron. De stap die we daarmee kunnen maken is denk ik groter dan de achterstand die we hebben op de topteams", aldus Abiteboul.

"In Bahrein zijn we een proces begonnen, waarmee we meer pk's uit de huidige configuratie willen halen. Dat richt zich specifiek op topprestaties in de kwalificatie, noem het een kwalificatiemodus."

"Net als andere teams beschikken ook wij daarover, maar is die niet zo goed als die van onze concurrenten. Het traject dat we nu zijn ingegaan moet dat speelveld gelijktrekken."

"Daarna komt er natuurlijk nog meer aan voor wat betreft nieuwe hardware, maar dat kunnen we pas introduceren als teams aan hun tweede motor van het seizoen toe zijn. Hopelijk duurt dat dus nog even."
NL Pietje Bell 17 apr 2018 15:32+1
Posts: 3887
Abiteboul over de kwalificatie modus:

"Of de huidige ontwikkeling een tiende van een seconde oplevert?
In die orde van grootte, het is iets meer dan een tiende.

Dat is echt een enorme verbetering! Top, meneer Abiteboul!
Avatar
Posts: 6364
@Bill, dat Renault zo rond de 930PK zit aan het eind van 2017 was al bekend toch.
Ik denk alleen dat daar niet veel is bijgekomen, ook afgaande op de reactie van Max tijdens de wintertests. Daar vroeg Mol of er veel veranderd is qua gevoel van vermogen, waarop Max niet of nauwelijks waar te nemen op antwoord. Het kan ook het zogenoemde sandbaggen zijn geweest maar dan had ie langer over het antwoord na gedacht.

Ik denk dat Mercedes de motor minder belast dan in 2017, gewoon omdat het moet mbt motoren regelement. Betrouwbaarheid gaat de doorslag geven want de gridpenalties helpen niet. Ik denk dat daarom FI en Williams ondermaats presteren. De VJM is lomp en zwaar werd gezegd en Ocon moest zich uitmergelen om tijdwinst te boeken.
De Williams oogt ook lomp en onbenullig, tel het PK verlies erbij en hoppa.. achteraan sluiten a.u.b.
 
Avatar
Posts: 1021
Het blijven kleine stapjes die Renault zet en helaas is de betrouwbaarheid tijdens de races tot nu toe ook niet geweldig gebleken. Pas bij 7e GP komt de update en dan kan je zomaar al een heel eind achterop liggen in de WK stand.
NL Tieske73 17 apr 2018 11:02+3
Avatar
Posts: 1862
Vind het wel meevallen hoor met de betrouwbaarheid tijdens de races. Op welke uitvalbeurten doel je precies?
 

US
        Grand Prix van de VS
Lokale tijd
Zondag Weather image
Snelste ronde
20:10 - 22:10
 
 
 
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Circuit Circuit of the Americas
 
Circuit Circuit of the Americas
Plaats US Austin, Verenigde Staten van Amerika
Website Website
 
Team profiel
Naam FR Renault
Oprichtingsdatum 1 jan 1977