Onrust bij McLaren na een tegenvallende seizoensstart

Gepubliceerd op 16 apr 2018 12:14
image

Het team van McLaren bezet na drie Grands Prix in 2018 de vierde plek in het kampioenschap voor constructeurs en scoorde al bijna net zoveel punten als heel vorig seizoen, maar toch rommelt het binnen de Britse renstal. In Woking hadden ze na de overstap van Honda naar Renault als motorleverancier een grotere sprong voorwaarts verwacht.

McLaren had de stille hoop dat ze begin dit jaar al de aansluiting zouden vinden bij de top drie, al zullen ze dat niet snel toegeven. De Britse renstal gaf in China wel toe dat ze te voorzichtig zijn geweest met het chassis voor de MCL33. De lat heeft deze winter te laag gelegen en dat is een pijnlijke conclusie.

"Er is niets serieus of afgrijselijk mis met het ontwerp voor de auto", legde McLaren-directeur Eric Boullier uit aan Marca. "We komen alleen overal net een beetje snelheid tekort, zowel in de bochten als op de rechte stukken."

Marca bericht dat McLaren overweegt om bij de Spaanse Grand Prix een B-versie van de MCL33 te introduceren. Boullier deed daar geen uitspraken over, maar vervolgde met: "Onze coureurs zijn allebei te spreken over de balans van de auto en als we de set-up veranderen, dan reageert de wagen zoals het hoort. De bolide voldoet aan de doelstellingen die we uitgestippeld hebben, dus het is mogelijk dat die doelen te laag waren."

De vraag is dan ook of Boullier de Grand Prix van Spanje in mei wel haalt. Ziggo Sport­-commentator Olav Mol zei in China dat McLaren mogelijk iemand gaat slachtofferen vanwege de tegenvallende seizoensstart en dat zou zomaar Boullier kunnen zijn.



Reacties (66)
NL Pietje2013 16 apr 2018 12:17+5
Avatar
Posts: 6466
Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen. Betreft Marca en Olaf :-)
NL henny jr 16 apr 2018 12:25+8
Avatar
Posts: 1201
Zou toch wel blij zijn als die eric vertrekt, bij lotus er een potje van gemaakt en heb mclarens keuze voor hem nooit begrepen.
Avatar
Posts: 639
Ben wel benieuwd, 1 man kan het verschil maken maar vaak zijn er meer onderliggende problemen in dit soort situaties
NL BrRacing 16 apr 2018 12:39+6
Avatar
Posts: 8125
Verklaar je nader, een potje bij Lotus ervan gemaakt?
DE max33181920 16 apr 2018 12:500
Posts: 114
De auto vodoet aan de doelstellingen die we uitgestippeld hadden, dus is het mogelijk dat die doelen te laag waren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Daar snap ik helemaal niks van. Ik dacht dat je een auto ontwikkelt die beter is dan je tegenstander. En een winnende auto is.
NL brabham-bt50 16 apr 2018 15:09+3
Avatar
Posts: 7411
Bij Lotus lieten ze nog leuke dingen zien ondanks de financiële malaise. Volgens mij ben je niet helemaal goed geïnformeerd Henry
Avatar
Posts: 830
Ben niet echt fan van Eric maar had het zeker niet slecht gedaan bij Lotus, met zelf een overwinning.
Posts: 1243
Marca is uitstekend ingevoerd bij McLaren.
Avatar
Posts: 92
Precies zoals Brabham het zegt. Lotus presteerde erg goed ondanks hun financiële tekortkomingen. Er zaten weekenden bij dat ze het tweede of derde team waren. Twee overwinningen gepakt met Kimi. Ik snap dan ook niet hoe mensen er steeds bij komen dat Boullier daar slecht werk geleverd heeft.
Avatar
Posts: 1201
De financiele tekortkomingen hebben ze toch echt zelf veroorzaakt. Kimi gaven ze voor ieder punt dat hij zou halen geld, ervan uitgaande dat kimi niet zoveel puntjes zou gaan pakken. Dat kun je eric als teamchef toch wel mede aanrekenen. Vervolgens de boel moeten redden door pastor maldonafo
Avatar
Posts: 1201
Moest nog wat bij:
Als coureur aan te nemen. Dus hij heeft het toch niet zo goed gedaan als teamchef. Vervolgens zoals ik had aangeven nooit mclarens keuze begrepen voor eric, daarnaast heb ik hem nog niet op iets goeds kunnen betrappen bij mclaren
NL brabham-bt50 17 apr 2018 09:200
Avatar
Posts: 7411
Er moest gewoon geld in het laatje komen Henny dus heel veel opties had hij niet. De venozolaanse oliedollars waren zeer welkom. Boullier tekende de cheques niet. Hij heeft niet voor niks de eer aan zichzelf gehouden en is daar opgestapt.
Avatar
Posts: 1201
ik weet ook wel dat er geld moest komen, en er was toen niks zo makkelijk als pastor met zijn oliedollars aan te nemen. dat was een logisch gevolg van het tekort dat ze hadden, wat ik wel begrijp. Echter door kimi aan te nemen en per punt geld te geven heeft verkeerd voor ze uitgepakt aangezien ze niet hadden verwacht dat hij zoveel punten zou pakken. dat is hem als teamchef/baas toch voor een deel wel aan te rekenen.
 
Avatar
Posts: 1318
Ron Dennis lacht zijn billen uit de broek.
NL Ouw-sjagerijn 16 apr 2018 13:48+1
Avatar
Posts: 1374
NL patrizio84 16 apr 2018 14:16+1
Avatar
Posts: 219
Hij zal teveel hart voor het team hebben om erom te lachen. Maar wat mij betreft onterecht en onnodig opzij geschoven en als hij wat jonger was geweest zouden zijn handen vast gejeukt hebben om het roer weer over te nemen.
Avatar
Posts: 377
McLaren zonder Ron Dennis is niet McLaren.
Avatar
Posts: 830
McLaren is niet een man. Niemand blijft eeuwig in de Formule 1, zelfs Ron Dennis niet.
Posts: 512
McLaren zonder McLaren is toch nog steeds McLaren gebleken.
 
Avatar
Posts: 3002
"Er is niets serieus of afgrijselijk mis met het ontwerp voor de auto", legde McLaren-directeur Eric Boullier uit aan Marca. "We komen alleen overal net een beetje snelheid tekort, zowel in de bochten als op de rechte stukken."

Dat lijkt mij te beteken dat ze dus, te weinig downforce kunnen creëren, maar met de mindere downforce wel veel luchtweerstand creëren, anders hadden ze wel minder problemen gehad op de rechte stukken.
Of een slechte vloer, daar creëer je dus downforce zonder veel luchtweerstand.
 
NL Rogier hier 16 apr 2018 12:39+1
Avatar
Posts: 2343
Zo een top-chassis had men dus niet bij McLaren... wanneer zou Alonso er mee klaar zijn? Ze blijven maar een midden-moter op z’n best momenteel.
ES Darlos Cainz 16 apr 2018 12:45+1
Avatar
Posts: 4444
Ik vraag mij ook al een tijd lang af hoelang Alonso nog zin heeft om voor plek 9 te strijden.
Posts: 1043
@rogier hier wat heeft dit chassis met het vorige te maken? Andere PU...
NL Rogier hier 16 apr 2018 14:32+1
Avatar
Posts: 2343
McLaren roept al 2 jaar ‘dat ze het beste chassis van het veld hebben en als ze een andere PU hadden, dan zouden ze het wel even laten zien’... nu hebben ze die andere PU...
ES Darlos Cainz 16 apr 2018 16:180
Avatar
Posts: 4444
@ROGIER kleine correcte...ze repten meestal dat ze het op één na beste chassis hadden :)
Avatar
Posts: 92
Wellicht hadden ze ook wel het beste of op 1 na beste chassis. Feit is dat dat nooit meer aangetoond kan worden omdat deze auto een aangepast chassis heeft met een grotere motor. Ik geloof persoonlijk wel dat de 2017 McLaren tot de top van de chassis behoorde.
Posts: 1043
@rogier hier. Je moet de Engels versie van de interviews rond McLaren eens lezen. Je zal zien dat de nuances een beetje anders liggen en dat ze niet hebben geroepen dat ze met de nieuwe PU zomaar even zouden aansluiten bij de top. Ze hebben die ambitie uitgesproken wat niet meer als normaal is als voormalig topteam. Wilt helemaal niet zeggen dat ze nu al die aansluiting hebben.
Posts: 914
de laaste jaren met MErcedes motor was ook niet meer zoals het was eerlijk gezegd.sinds newey weg is gegaan is het alleen maar naar achter gegaan ipv voorruit... als 2017 mclaren goed was zou deze jaar ook nog wel goed moeten zijn, echt veel veranderd is het niet...alleen vorig jaar konden ze die problemen op honda's buik schrijven. nu niet meer :)
 
NL Bertrand Gachot 16 apr 2018 12:400
Avatar
Posts: 140
Ligt het aan mij, of zou het ook niet gewoon een keer mogelijk zijn dat McLaren gewoon eens een keertje de race in kwalificatie setting rijdt, gewoon een race in rondjes 1.33 blank rijden, dan wordt je fluitend eerste.

Uiteraard volgt diskwalificatie maar de aandacht wordt gelijk gericht op de regels. Het is toch idioot dat auto's vanwege beperkingen en besparingen in de race gemiddeld 4 seconden per ronde langzamer zijn.

Dit geld voor alle teams die voor spek en bonen meerijden.
Posts: 270
Het grootste verschil tussen de race ende kwalificatie zit hem in de bijna 100 kg minder brandstof die ze meenemen en ook op nieuwe banden rijden.
Avatar
Posts: 639
Welke regels zouden ze daarmee overtreden? Volgens mij moeten ze na 5 rondes de pit in om banden te wisselen en vallen ze na 6 rondes stil omdat de brandstof op is.
Avatar
Posts: 1219
En daarbij kun je niet een gehele race in kwali setting rijden. Want bij een kwali lap wordt de gehele accu voor de elektromotor leeggetrokken. In de race moet die steeds opgeladen worden.
NL Bertrand Gachot 16 apr 2018 15:220
Avatar
Posts: 140
@ Silsur, dat bedoel ik dus ook, gewoon meer brandstof meenemen (grotere tank etc),
Avatar
Posts: 639
Oh hehehe die is wel interessant, meer gewicht maar geen brandstof sparen, kan je dan gemiddeld sneller rijden?
Avatar
Posts: 639
Bedoel daarmee dat ik het niet precies weet. Misschien 1 vd meer technisch onderlegde forummers?
NL Pietje2013 16 apr 2018 16:320
Avatar
Posts: 6466
Sowieso de MP4-18.
NL Pietje2013 16 apr 2018 16:330
Avatar
Posts: 6466
Damn. Moest hieronder bij The Dre
Posts: 1043
Teams hebben uit de data gehaald dat minder brandstof en brandstof sparen sneller is als met een volle tank het vermogen op te schroeven. Het extra gewicht zorgt voor een tragere tijd en snellere banden slijtage.
Avatar
Posts: 639
 
Avatar
Posts: 2218
Dat ze de direct aan het begin van het seizoen de aansluiting met de top 3 zouden hebben, had Ik niet verwacht.
Dat ze zich stevig als 4e team zouden profileren, ruim binnen een seconde van de top en dat ze structureel Q3 zouden halen, had Ik wel verwacht.

In dat opzicht is de start licht teleurstellend, al vind ik dat de racepace wel aardig is, relatief gezien kwamen ze de 2e helft van de race ongeveer 6-7 tienden per rondje tekort op Lewis Hamilton.
Vorige week op het einde sneller als Renault en gisteren veel sneller als beiden Hazen.
Ik wil het eerst nog een race of 4 aankijken voor ik echt een oordeel vorm.
NL Pietje2013 16 apr 2018 13:01+2
Avatar
Posts: 6466
Ombouw naar Renault, hitte probleempjes tijdens testen en daardoor de eerste 3 races een vrij kale auto. Ik wacht ook nog even af. Ik hoor dat de update 1 sec per rondje is, al vind ik dat veel. Indien het een halve seconde is dan ben je eigenlijk al het 4e team.
Avatar
Posts: 1662
Hun pace ten opzichte van Ham was slecht. 7/10 is enorm en zeker als je bedenkt dat lewis totaal geen snelheid had.
Avatar
Posts: 2218
@the dre, het is maar net hoe je het bekijkt. Als je bedenkt wat het verschil recent nog was tussen de McLaren en de Mercedes (2 sec), dan is 7 tienden niet verkeerd tegen 1 van de snelste auto's van het veld.
Avatar
Posts: 377
McLaren moet wel met een grote update komen in Barcelona, dat doen nagenoeg alle andere teams ook. Dus die 1 seconde winst (vind ik overigens erg veel) ben je deels kwijt doordat andere teams ook met upgrades tijdswinst gaan halen. Allemaal relatief dus.
NL Pietje2013 16 apr 2018 16:22+2
Avatar
Posts: 6466
Snork

Was ik vergeten, dat het relatief is. Komt door die magische update van Honda. Met die 27pk extra komende zomer zijn zij Renault voorbij. Want dan telt relatief niet.
 
Avatar
Posts: 551
1 ding is iigeval duidelijk: van alle Renault klanten heeft RBR het allerbeste chassis. Newey flikt het dus wederom.
Avatar
Posts: 1219
Dit komt ook echt als een verrassing..
NL Baksteen 16 apr 2018 13:35+3
Avatar
Posts: 551
Je bent nog een jong Bonsaaitje vermoed ik want anders had je ook bepaalde design flaters van Newey meegemaakt
Avatar
Posts: 1662
Noem dan eens 3 desighn flaters van newey @BAKSTEEN?
NL Pietje2013 16 apr 2018 16:34+4
Avatar
Posts: 6466
Avatar
Posts: 1662
Dat is er maar 1.
Was wel een groffe trouwens...
Avatar
Posts: 1219
Ik reageerde niet op het Newey gedeelte, maar meer op het gedeelte dat Red Bull het allerbeste Renault aangedreven chassis zou hebben, dat kwam nu niet bepaald als een verrassing. En ik ben inderdaad relatief jong, 23 jaar, maar heb wel interesse in de geschiedenis van de sport. Newey heeft misschien een flater gemaakt met de Mclaren MP4-18 en misschien waren zijn Mclaren jaren in de tijd van de dominantie van Ferrari niet top, maar zijn resultaten spreken verder voor zich.
 
NL Richardt. 16 apr 2018 13:060
Posts: 1507
Tja, het wordt meer en meer bevestigd dat de prestaties van McLaren - Honda vorig jaar niet alleen aan de Honda motor lag. Ze bleven bij hoog en laag beweren dat de auto an sich een van de beste van het veld was, reden expres met veel downforce zodat het in de bochten nog wat leek en de motor op de rechte stukken nog slechter tot uiting kwam.

Nu na drie GP's blijkt de auto toch ook niet zo goed te zijn (alhoewel het de vraag is in hoeverre je de auto van dit seizoen met die van vorig seizoen kan/mag vergelijken).

Daar komt nog bij dat Haas en Renault wel een flinke stap hebben gezet dit seizoen. McLaren zit daar bij in de buurt, maar ik zie ze dit seizoen niet de vierde plek in het constructeurskampioenschap pakken.
NL Pietje2013 16 apr 2018 13:11+1
Avatar
Posts: 6466
"Daar komt nog bij dat Haas en Renault wel een flinke stap hebben gezet dit seizoen"

Wel een flinke stap zoals jij zegt impliceert dat McLaren geen stap heeft gemaakt. Ik zie dat toch anders.
NL Richardt. 16 apr 2018 13:340
Posts: 1507
Laten we "wel een flinke stap" dan vervangen door "een grotere stap...".

Ik vind het stapje van McLaren t.o.v. vorig jaar namelijk niet zo groot als de stap van m.n. Haas en Renault. Ik had meer van McLaren verwacht en had gedacht dat ze dit seizoen flink zouden strijden voor plek 4, dat zie ik nu nog niet zomaar gebeuren.
Avatar
Posts: 830
McLaren van p9 2017 naar voorlopig p4 2018
Haas van p8 naar p7
Renault van p6 naar p5

Het is dus voorlopig echt wel McLaren die de grootste stap heeft gemaakt. Niemand kan zeggen hoe het echt verder zal gaan dit seizoen maar belangrijk zal zijn hoe de teams zich ontwikkelen en daar is McLaren echt niet de minste in, zeker niet van deze 3.
Avatar
Posts: 92
Als je de kwalificatie uitslagen erbij pakt van dit jaar en vorig jaar kom ik op het volgende uit:

Australie 1.9 seconde winst ten opzichte van vorig jaar.
Bahrein 1.8 seconde winst ten opzichte van vorig jaar.
China 1.1 seconde winst ten opzichte van vorig jaar.

Ik denk dat het wel voor zich spreekt.
 
Avatar
Posts: 1219
Ik meende dat ze in de winter zeiden dat ze juist heel agressief te werk zijn gegaan, wat leidde tot de problemen die ze hadden tijdens de tests.
 
Posts: 543
"We komen alleen overal net een beetje snelheid tekort, zowel in de bochten als op de rechte stukken." DUSSSS overal kom je snelheid te kort. Het is gewoon kort door de bocht een zooitje bij McLaren. En constant wissel van de wacht doet dat geen goed, en 100 miljoen de deur uit smijten om van motor te wisselen blijkt nu al weer dat het OOK een verkeerde keus is geweest, wanneer komt Dennis terug??
Avatar
Posts: 830
Verkeerde keus? Team staat vierde, dat was vorig jaar negende en we hebben alleen nog maar banen gehad die lastig zijn voor de wagen, ook door testtijd verlies door problemen bij de wintertest. Over "zooitje" kun je al helemaal niet spreken met nu al bijna evenveel punten dan vorig jaar. Dit soort geruchten (onrust) kun je over bijna elk team wel vinden als je maar gaat zoeken, grote vraag is wat er van waar is en vaak blijkt helemaal niets.

Met al de respect voor Ron Dennis maar hij komt nooit meer terug.
 
Avatar
Posts: 1809
Voor mij is het geen verrassing, en als het tegen zit wordt volgende jaar nog erger, ik weet niet wie ze er allemaal uit willen gooien.
 
NL alonso fan 16 apr 2018 14:550
Avatar
Posts: 8378
Neem Briatore maar aan.
 
DK BENNY DONKER 16 apr 2018 15:33+2
Posts: 1258
Ha! Eindelijk gaat Boulliers kop op het hakblok! Daar heb ik lang op moeten wachten.
Avatar
Posts: 830
Je zal er wel langer op moeten wachten, Olav Mol zit er wel vaker gigantisch naast 😂
DK BENNY DONKER 17 apr 2018 10:150
Posts: 1258
Hopelijk heeft Olav het deze keer dan toch volledig bij het rechte eind!
Avatar
Posts: 830
En waarom dan? Een wagen met een Renault motor heeft net een GP gewonnen, zo verkeerd was de keuze dus niet om over te stappen. Het team staat daarnaast na 3 lastige banen voor hun op een vierde plek, daar konden ze de afgelopen jaren alleen maar van dromen.

McLaren heeft nog een grote sprong te maken maar die moet vooral gemaakt worden door de mensen die de wagen ontwerpen en ontwikkelen. "Boulliers kop op het hakblok" helpt daar niets bij.
 

ES
        Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
Geef je mening
Wie was schuldig aan de aanrijding tussen beide Red Bull-coureurs in Bakoe?





Circuit Circuit de Catalunya
 
Circuit Circuit de Catalunya
Plaats ES Barcelona, Spanje
Website Website
 
Team profiel
Naam GB McLaren
Oprichtingsdatum 1 jan 1963