Stoffel Vandoorne: "Geen excuses voor deze slechte race"

Gepubliceerd op 15 apr 2018 15:44
image

Voor het eerst dit seizoen is het Stoffel Vandoorne niet gelukt om punten te scoren. De Belg finishte de race als dertiende, terwijl Fernando Alonso een zevende plaats scoorde. Vandoorne is niet blij met zijn race, volgens is duidelijk geworden waar McLaren tekort komt.

Vandoorne zat in het begin van de race vast achter de Williams-coureurs en even later achter Sergio Perez en Esteban Ocon. Volgens Vandoorne zijn dat geen excuses voor het resultaat van vandaag: "Het was geen goede race vandaag. Onze snelheid was niet goed genoeg om gemakkelijk andere auto's in te halen, dat was in de twee races hiervoor een stuk beter. Qua aerodynamica zitten wij nog lang niet op het niveau van Renault en Red Bull Racing."

Dankzij een negende en een achtste plaats in de eerste twee races staat Vandoorne nu op zes punten in het kampioenschap, teamgenoot Fernando Alonso heeft 22 punten.



Reacties (55)
ES Darlos Cainz 15 apr 2018 15:56+1
Avatar
Posts: 4990
Schijnt te rommelen binnen McLaren. Volgens Ziggo staat de positie van Eric Boullier zelfs ter discussie. De overstap naar Renault heeft nog niet gebracht wat ze ervan gehoopt hadden.
Ik vraag mij ook af of Alonso niet onderhand keihard probeert om bij een ander team terecht te komen...maar Merc. Ferrari en RBR lijken geen optie dus kom je uit bij een team als Renault....ook daarme reig je voorlopig de podiums niet aaneen.
BE Zambiorix 15 apr 2018 16:15+1
Avatar
Posts: 906
Ik geloof niet dat ze Alonso nog bij Renault willen, ik denk dat ze op dit moment het geld liever in de ontwikkeling van hun wagen steken.

Waar heb je dat trouwens gelezen dat de positie van Boullier ter discussie staat? Ik geloof het dadelijk, maar heb er zelf nog niets over gelezen op andere websites of zo. Uiteindelijk is hij eindverantwoordelijke voor de technische staat van de wagen (en na hem Zak Brown). Als de veranderingen in Spanje niet een pak verbetering brengt dan denk ik dat hij stilaan zijn koffers mag pakken.
Avatar
Posts: 2488
@Zambiorix, volgens de laatste herstructurering valt Boullier tegenwoordig onder Zak Brown.

McLaren heeft dit jaar duidelijk gekozen voor een concept dat gericht is op aerodynamische performance; in mijn ogen zijn ze daar iets teveel in doorgeslagen, want de topsnelheid is bij McLaren het laagst.

De vergelijking die Stoffel maakt met RB die begrijp ik nog wel, dat team heeft een veel beter chassis. Maar ik vind dat McLaren absoluut niet onder doet voor Renault. Vorige week in Bahrein zag je dat Alonso op het laatste van de race zelfs behoorlijk sneller als Hulkenberg was.

Ik denk wel dat ze bij McLaren gehoopt hadden in dit stadium meer vooruitgang geboekt te hebben. Nasr vooralsnog wil ik eerst eens kijken waar ze na Monaco staan, dat lijkt me een mooi meetpunt.
ES Darlos Cainz 15 apr 2018 16:55+2
Avatar
Posts: 4990
@ZAMBIORIX op de Nederlandse F1 zender ZIGGO Sport zei iemand dat in de uitzending...volgens mij was het Jack Plooij de (amateuristische) pitreporter die dit verhaal ophing. Meer weet ik ook niet en of dit betrouwbaar is dus ook niet.
Avatar
Posts: 864
@darlos en Zambiorix dat was ene Mol die dat verhaal ophing.
Posts: 37
@politik Je moet wat minder naar die Rick Winkelman luisteren, Red Bull rijdt de zelfde topsnelheid als McLaren. Zo irritant dat dit elke keer klakkeloos herhaald wordt.
Avatar
Posts: 229
@TIMOFTOM

Nou nee hoor, McLaren is qua topsnelheid het langzaamste Renault aangedreven team. Dit was duidelijk te zien op tv.
Avatar
Posts: 2488
@Oxygen, tja we moeten maar aannemen dat wat we horen of lezen uit gerenommeerde media, klopt.
NL dutchiceman 15 apr 2018 18:120
Avatar
Posts: 1527
Ik had gelezen, net voordat Renault werd aangekondigd, dat ze ook een Mercedes konden hebben. Ik snap alleen niet waarom niet?! tevens rijdt dat hok gewoon voor geen meter. Renault en Haas doen het beter.
Avatar
Posts: 1411
Kans hebben op een Mercedes en kiezen voor Renault? Onbegrijpelijk als dit zo is. Met een beetje deftig chassis (zoals FI vorig jaar) kom je gewoon goed mee.
NL Beemerdude 15 apr 2018 21:060
Avatar
Posts: 3276
Dat kans hebben op Mercedes is een mooi verhaal, maar totaal niet te realiseren. Tenzij Mercedes een oplossing had gehad waar Honda tevreden mee was geweest, die hadden een exclusieve deal met McLaren. Daar zit dus de swap Sainz - Renault en STR - Honda in beklonken. Dus tenzij Mercedes of Williams of Force India had kunnen bewegen om de Mercedes PU in te ruilen voor de Honda was dit een weg gedoemd te mislukken.
NL alonso fan 15 apr 2018 21:190
Avatar
Posts: 9580
@COOL CAT Waarop baseer je dat? Renault en McLaren waren gewoon ruk en daarom kon FI scoren.
Avatar
Posts: 1411
@Alonso fan, FI was toch gewoon snel vorig jaar? Met een slecht chassis gingen ze het zeker slechter hebben gedaan, al is het maar in mindere ronde tijden. Vooral hun doorontwikkeling was goed.
BE Zambiorix 16 apr 2018 11:05+1
Avatar
Posts: 906
Intussen is bekend waarom Vandoorne het zo slecht deed in de race op zondag. Voorkant van de bodem zat los en hij verloor neerwaardse druk en kon geen snelheid maken. Op het einde van de race begon de motor dan ook nog eens nukkig doen en wou Vandoorne de race zelfs stoppen opdat deze heel zou blijven voor volgende races. Maar team zei dat hij de race kon uitrijden.
NL Beemerdude 16 apr 2018 11:13+1
Avatar
Posts: 3276
@Zambiorix; fout van het team? Heb niet gezien (of gelezen) dat ie zelf die schade heeft gereden..? Maar; met een halfbakken McLaren is het lastig racen inderdaad.
BE Zambiorix 16 apr 2018 11:43+1
Avatar
Posts: 906
@ BEEMERDUDE

Hij heeft ook nergens schade gereden, denk ik. Daar spreken ze niet over. In een interview ze hij dadelijk dat er geen snelheid in te krijgen was. Engineers hebben bij het demonteren van de wagen ontdekt dat de bodemplaat los zat .. tja
 
NL neppatsrev 15 apr 2018 15:58+2
Avatar
Posts: 2163
Da's dan weer het voordeel voor Stoffel, Tís bijna niemand opgevallen en niemand valt erover.
Avatar
Posts: 4630
Had er meer van verwacht
Avatar
Posts: 5718
Idd @Neppatsrev... ik struikel hier over de ‘Max berichten’... maar da’s ook geen Belg hé..;)
NL Rogier hier 15 apr 2018 18:360
Avatar
Posts: 3312
Precies wat ik laatst ook al aangaf. Stoffel is een top coureur, maar mist de x-factor. Tel daarbij dat men alles doet om Alonso te pleasen en van het beste te voorzien, dus hij krijgt ook geen eerlijke behandeling t.o.v Alonso. Hij mag hopen dat Alonso zijn helm aan de wilgen gaat hangen, anders is volgend jaar de line-up Alonso-Norris
Avatar
Posts: 1320
Sad but true voor Stoffel. Iedereen heeft het over Max.
 
Avatar
Posts: 4611
Eerlijk is eerlijk, ik had dit jaar meer gelijkwaardige strijd tussen Stoffel en Alonso verwacht.

Ookal had Stoffel vorige week een solide, maar helaas op TV vrij onzichtbare race, hij moet heel erg snel aanhaken bij Alonso, want bij McLaren gaan ze hoe dan ook Norris een stoeltje willen geven in 2019 en als Stoffel zijn stoeltje wil behouden moet hij minimaal aanhaken bij Alonso en dan hopen dat Alonso vrijwillig gedemotiveerd met pensioen gaat. Maar zo als het nu gaat krijgt Alonso het gevoel dat hij weer heer en meester is bij het team en als McLaren dan alsnog een stap weet te maken gaat Alonso er nog een jaar aan vastplakken en dan is Stoffel zijn F1 carriere alweer voorbij voor die goed en wel is begonnen.
BE Zambiorix 15 apr 2018 16:19+1
Avatar
Posts: 906
Hij is ook heer en meester in het team. De stickers die op beide wagens staan (en ook op de helm van Vandoorne) is Kimoa, waar hij investeerder is. Vandoorne zal dit jaar nog wel meer laten zien. Maar Alonso heeft volgens mij een pak meer controle over het team dan wij denken...
Avatar
Posts: 781
Dat denk ik ook. Kijk maar wie alsneerste de upgrades krijgt en wie een tow moet geven bij quali
NL Cherokee 15 apr 2018 17:14+3
Avatar
Posts: 1148
Die tow gaven ze beide, om de beurt. Dus daar is niets mee aan de hand.
BE Cool Cat 15 apr 2018 18:39+2
Avatar
Posts: 1411
Norris naast Alonso zal hetzelfde resultaat geven: nl Alonso helpen en braaf 2e rijder spelen. Alonso is geen teamplayer, nooit geweest. Maar dat Stoffel beter moet (en kan) is duidelijk.
 
Avatar
Posts: 697
Ben al tien jaar fan van Vandoorne en zal hem altijd blijven steunen, maar vandaag was het geen al te beste prestatie van hem. Vooral tijdens de openingsronde is hij teveel plaatsen kwijtgespeeld door zich niet goed te positioneren. Dat moet beter in wat het jaar van de bevestiging moet zijn. De pitstopstrategie heeft hem niet geholpen, maar toch...
Avatar
Posts: 781
Ik geef het je te doen, chassis valt tegen, speelt tweede viool (krijgt nooit eerste, tow voor ALO afgelope quali, etc), slechte strategie. Valt dan ook niet mee je te bewijzen. Denk dat VAN echt nog wel een tijdje in de F1 rijdt en steeds meer groeit.
Avatar
Posts: 2488
Klopt, maar ook na de hervatting na de SC vond ik hem niet sterk en liet hij zich gemakkelijk aftroeven.
Avatar
Posts: 1411
Inderdaad. Net zoals hij zegt. Geen excuus voor deze slechte race. Was idd niet goed. Hij kan veel beter. Vraag mij wel af hoe het met zijn motivatie zit. Telkens Alonso moeten helpen, het team is al Alonso dat de klok slaat. Hopelijk heeft hij iets van garanties op papier staan, anders is zijn carrière voor niets gekraakt. Te lief zijn helpt je ook niet verder.
BE Canson Po 15 apr 2018 19:060
Avatar
Posts: 993
@Politik idd viel me ook hard tegen beide Force India's zijn hem na 2-3 bochten voorbij gegaan dit kan niet..

Vond dit alles in acht genomen het slechtste weekend van Stoffel tot nog toe in de F1, in Baku kan hij best maar eens gaan knallen imo ..
Avatar
Posts: 1411
Ik hoorde wel ergens dat er na zijn pitstop problemen problemen waren met zijn wagen en het team hem vroeg om de race gewoon uit te rijden. Iemand die hier meer over weet?
Avatar
Posts: 1057
Hij kwam weeral slecht uit de startblokken ivm Alonso. Los daarvan viel alles niet echt mee.
Posts: 9
Hij zou wat meer met het mes tussen de tanden moeten rijden. Zijn "stay out of trouble" kost hem plaatsen. Na de pacecar zat hij vlak achter Alonso, maar die rijdt wel met het mes tussen de tanden en die reed zo van hem weg. Het lijkt wel of hij heeft schrik tijdens die starts. Stoffel zegt altijd dat hij bijna even snel is als Alonso, dat heb ik gezien. Zeer teleurstellend. Dan zie ik liever Max rijden, ook al maakt hij fouten.
BE Stoffelman 15 apr 2018 23:390
Avatar
Posts: 2157
@COOL CAT

De problemen waar je op doelt waren vibraties.
Die boodschap is pas de laatste ronde uitgezonden.

Het tweede probleem lag eerder bij de strategie van Mclaren.
Alonso heeft aangedrongen op een andere strategie, helaas Stoffel niet.
BE Zambiorix 16 apr 2018 11:080
Avatar
Posts: 906
Bodemplaat zat los, weg snelheid ... dat was de oorzaak van zijn slechte race. Kwam er op het einde nog eens vibraties in de motor bij. Wou zelfs stoppen, maar kon op aanwijzen van de engineers de race uitrijden.

Maar zijn start was (weer) niet goed.
Avatar
Posts: 697
@Zambiorix, heb dat van die losse bodemplaat ook net gelezen. Op die manier zal het idd nooit lukken.
 
Avatar
Posts: 17
Stoffel is een sympathieke gast en ik gun hem het allerbeste. Maar sinds hij zijn vaste zitje heeft zoeken we zowat ieder race naar excuses waarom het er niet uit komt. Dat is niet wat ik verwacht had op basis van zijn prestaties voor de F1 en ook niet voldoende om als top talent door het leven te blijven gaan. Hij zal toch echt eens moeten verbazen met een mooie prestatie en laten zijn dat hij Alonso bij kan benen.
Avatar
Posts: 229
En het is ook helemaal geen schande als hij de prestaties van Alonso niet kan evenaren. Alonso is buitencategorie. Wel is het voor hem zaak om er minimaal bij in de buurt te zitten. In de kwalificatie hooguit 2 tienden toegeven is geen schande. Echter is zijn racepace en racecraft niet van het gewenste niveau wat je van hem mag verwachten.
Avatar
Posts: 1411
Deze race was zijn racepace idd slecht. Vorige race was het dan weer top. Buiten de start waar hij geen schuld aan had. Maar idd, hij moet dichter op Alonso zitten en meer pit tonen. Al vraag ik mij af in hoeverre hij het Alonso mag moeilijk maken. En of dit zo motiverend is... Ik hoop alvast dat we nog een mooi seizoen zien van hem.
NL Commando 15 apr 2018 19:10+1
Avatar
Posts: 1320
Stoffel is net als Palmer een topgozer die nog kan rijden ook. Ook kan ik hem niet betrappen op negativiteit over zijn team/wagen wat hem siert. Een echte gentleman.

McLaren moet hem eerst een fatsoenlijke wagen geven en dan pas kan hij laten zien wat hij kan.
NL Beemerdude 15 apr 2018 21:12+1
Avatar
Posts: 3276
@Stiggy: hij presteert eigenlijk precies zoals ik had verwacht obv zijn jaar GP2. Ja, hij was oppermachtig in kwali in de beste GP2 auto en dominant als ie van pole ging. Maar verder naar achteren kwam het er om de 1 of andere reden niet uit. Van rij 3 of verder naar achteren was het vaak kleurloos. Waar dat aan lag heb ik nooit echt kunnen zien, wellicht toch ietsje gebrek aan killer mentaliteit, tikkie te bescheiden? En nu zie je in F1 precies hetzelfde. En ja, je moet ook een beetje fatsoenlijke auto hebben en, denk voor Stoffel extra belangrijk, support van het team. Heb niet het idee dat ie dat heeft, maar hij dwingt het ook onvoldoende af imho.
 
NL Senninha1981 15 apr 2018 17:02+2
Avatar
Posts: 979
Ik zou Vandoorne wel eens bij een ander team willen zien dan McLaren. Volgens mij kan hij veel meer dan dat hij tot nu toe heeft laten zien. Anders wordt je geen GP2 en Super Formula kampioen. Volgens mij moet hij onder het juk van Alonso vandaan zien te komen.
Avatar
Posts: 781
Helemaal mee eens. Dat VAN een aardige gast "lijkt"* te zijn helpt volgens mij niet. Heb het idee dat hij binnen het team en soms op de baan zich de kaas van het brood laat eten.

*lijkt... baseer ik natuurlijk alleen wat ik in de media zie.
NL Senninha1981 15 apr 2018 17:130
Avatar
Posts: 979
Klopt, hij komt wel over in de media als een goedzakje. Ik hoop dat het allemaal niet tegen hem gaat werken en hij uiteindelijk buiten beeld gaat raken. Zou echt heel jammer zijn.
NL Cherokee 15 apr 2018 17:17+2
Avatar
Posts: 1148
Stoffel is een prima rijder, maar de auto is nog lang niet wat ie moet zijn. Alonso is niet zomaar een teammaat. Hij staat erom bekend zich te kunnen aanpassen aan vrijwel elke auto en vooral uit middelmatige auto's altijd het maximale te kunnen halen. Daarbij heeft hij natuurlijk bakken meer ervaring dan Stoffel. Ik vind dan ook niet dat we Stoffel daar zomaar op kunnen afrekenen.
Avatar
Posts: 1411
Mee eens Cherokee. Alonso is idd gekend voor het maximale halen uit niet-top wagens. Dat is zijn sterkte. Ik zou heel graag Stoffel naast een andere coureur als bv Hulk, Sainz, Perez,... zien in deze McLaren. Ik denk dat beiden dan wel eens zeer gewaagd aan elkaar zouden zijn. Stoffel zie ik als het kaliber van de Hulk. Net niet top, maar wel erg constant.
BE Stoffelman 15 apr 2018 20:300
Avatar
Posts: 2157
Het plan van Mclaren zit bij Stoffel voor de lange termijn.
Alonso gaat niet lang meer blijven, die zoekt andere uitdagingen.
Volgens mij gaat dit zijn laatste seizoen worden, hooguit voorlaatste.
Voor ik meer zeg over Stoffel zijn race ,moet 'k eerst de pitlane uitzending zien.

Alonso heeft niet gratis twee titels F1 op zijn naam staan hé.
 
BE Stoffelman 15 apr 2018 18:130
Avatar
Posts: 2157
@ZAMBOIRIX

Wat Eric Boullier betreft schijnt te kloppen, alleen moeten ze nog niet zo snel zijn.
Het is wel aan hem te danken dat Mclaren nog een team heeft, iedereen stond op het punt van verdwijnen toen ze nog bij Honda zaten.

Verder over Stoffel geen commentaar meer.
Die heb ik in een andere topic al gegeven.
Posts: 417
Niet mee eens. Boullier heeft bij Renault ook nooit iets gepresteerd en ik snap niet waarom ze hem ooit aangenomen hebben. Ik zou gaan voor Otmar Szafnauer heeft met een beperkt budget in het verleden toch het e.e.a. waargemaakt.
Avatar
Posts: 178
boullier kunnen ze nog niet missen,. ze moeten eerst nog een andere frans vertaler hebben voor de motor
NL Beemerdude 15 apr 2018 21:140
Avatar
Posts: 3276
Ik zou niet weten waarom ze Boullie niet kunnen missen, ik heb me altijd afgevraagd waarom ze die nodig hebben... Maar dat had ik al toen ie nog bij Lotus/Renault zat.
 
NL alonso fan 15 apr 2018 21:140
Avatar
Posts: 9580
Zeer leuke gast maar zal toch een tandje bij moeten schakelen om er ook in 2019 te rijden...
NL schwantz34 15 apr 2018 21:47+1
Avatar
Posts: 10329
Toffe gast, maar hij mag af en toe wel wat agressiever rijden zoals die andere Belg ;)
BE Zambiorix 16 apr 2018 11:51+3
Avatar
Posts: 906
Toffe gast, maar het team moet wat minder steken laten vallen of er kan er daar binnenkort "Jin tegen zen mulle" krijgen.

In Bahrein berekenen ze zijn grip niveau bij de start verkeerd.
In China zit zijn bodemplaat los en doet de motor op het einde "raar".
 

BE
        Grand Prix van België
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
15:10 - 17:10
 
 
Snelste ronde
15:10 - 17:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
13:10 - 14:10
 
 
Kwalificatie
16:10 - 17:10
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
11:40 - 13:10
 
 
Vrije training 2
15:40 - 17:10
 
 
 
Geef je mening
De Grand Prix van Nederland komt naar Assen





Coureursprofiel
Naam ES Fernando Alonso
Actief Als McLaren Coureur in Formule 1
Geboortedatum 29 jul 1981 (37)
Gewicht 68 kg
Lengte 1,71m
Woonplaats Oviedo