Circuit Zolder vernoemt chicane naar Thierry Boutsen

Gepubliceerd op 03 apr 2018 10:15

Oud Formule 1-coureur Thierry Boutsen is vereeuwigd op het circuit van Zolder. De chicane bij bocht 5, voorheen bekend als 'Kleine Chicane', gaat voortaan door het leven als 'Thierry Boutsen Chicane'. Zolder heeft wel meer bochten vernoemd naar oud-coureurs. Zo bevat het Belgische circuit de Jacky Ickx-bocht, de Jochen Rindt-bocht en de Lucien Bianchi-bocht.

Circuitdirecteur Sven Pribylla: "De jaren zeventig en tachtig vormden de gouden jaren voor Thierry Boutsen. Datzelfde geldt voor Circuit Zolder. Met deze nieuwe naam voor de chicane brengen we een eerbetoon aan de glorieuze geschiedenis van een Formule 1-held. We wilden hem erkenning geven voor wat hij voor de Belgische autosport betekend heeft. Vanaf heden zal Thierry altijd verbonden blijven aan het circuit van Zolder."

Boutsen: "Ik heb hier geleerd om te rijden. Mijn eerste race was op Zolder. In 1978 won ik het Benelux-kampioenschap en dat opende allerlei deuren voor mij. Ik was de eerste ambassadeur van dit circuit, in het kader van 'Racing for Zolder'. Mede dankzij deze steun heb ik de Formule 1 gehaald. Het feit dat ik nu benoemd ben tot ambassadeur voor het leven is een grote eer voor mij. Mijn respect gaat uit naar het team van Circuit Zolder."

De 60-jarige Boutsen was in de Formule 1 actief voor teams als Arrows, Benetton, Williams, Ligier en Jordan. Tussen 1983 en 1993 startte de Belg in 163 Grand Prix, waarvan hij er drie winnend afsloot. In totaal eindigde hij vijftien keer op het podium en verzamelde hij 132 punten.

 



Reacties (18)
Avatar
Posts: 2700
Vandaag de dag hebben we het Vettel kapsel, back in the days het Boutsen kapsel.
BE Jean Alesi 03 apr 2018 10:39+1
Avatar
Posts: 16538
Thierry Boutsen, de F1 coureur bekend vanwege zijn Lego-mannetjes-kapsel
BE Canson Po 03 apr 2018 11:180
Avatar
Posts: 696
LoL! nu je het zegt :p

Toch wel een wrange nasmaak voor Thierry hij was de ultieme testpiloot, die Williams was zo sterk in '91 had er best wel een paar meer gewonnen mocht hij en niet Riccardo Patresse een vernieuwd contract gekregen hebben ..
BE Jean Alesi 03 apr 2018 11:210
Avatar
Posts: 16538
@CANSON PO, idd zuur vond ik dat, Boutsen was gedurende seizoen '90 duidelijk de betere piloot. 1991 had hij kunnen oogsten. Helaas werd het nog een paar jaar in de marge rondrijden bij Ligier en Jordan
NL Maximiliaan 03 apr 2018 12:090
Avatar
Posts: 2844
Ik had Boutsen ook meer gegund. Een zeer sympathiek, introverte man, wellicht te zacht voor de F1. Tijdje terug een mooie docu gezien over hem op de Belgische tv.
Avatar
Posts: 3237
Dat was de schuld van zijn manager.Die wou gezien de goede prestaties meer geld voor Thierry. Iets dat Williams niet wou geven. Heel stom achteraf gezien. Anders hadden we al en Belgische wereldkampioen gehad.
BE Zambiorix 03 apr 2018 16:190
Avatar
Posts: 799
In de regen was hij on-par met Senna. Was WK materiaal, in een fatsoenlijke wagen...
BE Canson Po 03 apr 2018 19:300
Avatar
Posts: 696
mwaah zou kimi zeggen, hij was beter dan Patrese dat wel! maar goed in de bovenvernoemde doc vertelde Boutsen dat hij eigenlijk geblesseerd rondreed in zen Williams tijd (pre-season crash op jacarapagua geraakt aan de ruggewervel), ik ben geneigd het te geloven aangezien hij ronduit subliem was in zen laatste Benneton jaar.
 
Avatar
Posts: 5202
Als kind was ik echt in de veronderstelling dat een bocht vernoemd werd naar iemand die een speciale band had met die bocht, bijvoorbeeld deze sneller kon nemen dan wie dan ook, of het leuk vond om altijd maar weer dwars te staan. Maar zo werkt het dus niet. Maar goed, als kind had ik wel meer malle ideeën.
NL Pietje2013 03 apr 2018 11:08+3
Avatar
Posts: 6472
Ik dacht altijd dat Tarzan al slingerend door die bocht ging. Mijn voorstelling spat uit elkaar na jouw reactie :-(
Avatar
Posts: 5202
En dat Jane na afloop in het tunneltje zat te wachten.
 
Avatar
Posts: 4628
Ik reed mijn eerste race ook op zolder.
Toen nog op een Toshiba MSX II. De graphics waren vreselijk en het spel was niet te besturen. Althans, met racen had het niks te maken.
Ja ja, die oude zolder/rukbunker.
NL Billgates307 03 apr 2018 11:000
Avatar
Posts: 4593
Beetje verwarrend Rimmer. Een zolder is meestal een hooggelegen verdieping. Een bunker onder de grond....
Avatar
Posts: 4628
Een bunker is een schuilplaats, niet noodzakelijkerwijs onder de grond. Ze kan ook bovenop een klif aan het strand staan bv. Of aan de oevers van de Ijssel. Soms behelst ze slechts de zolderkamer van een individu, niet nader bij naam te noemen.
 
Avatar
Posts: 1793
En ze vergeten de Gilles Villeneuve bocht nog.
 
NL ghislain.kersten@outlook.com 03 apr 2018 12:130
Posts: 1
Na de Thierry Bouten chicane en de beruchte heuvel is er al de GillesVilleneuve chicane sinds de jaren tachtig. Gelegd na het vreselijke ongeval. Het ongeval gebeurden door 'n dodelijke misverstand, maar de rechterbovenhoek was toch veel te snel in die periode.
NL Pietje2013 03 apr 2018 13:50+1
Avatar
Posts: 6472
Denk dat je het druk gaat krijgen in je inbox :-)
BE Canson Po 03 apr 2018 19:260
Avatar
Posts: 696
waaah lig plat! ja mss best andere handel nemen Ghislain :p
 

MC
        Grand Prix van Monaco
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
15:10 - 17:10
 
 
Snelste ronde
15:10 - 17:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
12:00 - 13:00
 
 
Kwalificatie
15:00 - 16:00
 
 
Donderdag Weather image
Vrije training 1
11:00 - 12:30
 
 
Vrije training 2
15:00 - 16:30
 
 
 
Geef je mening
Wie was schuldig aan de aanrijding tussen beide Red Bull-coureurs in Bakoe?





Circuit Monte Carlo
 
Circuit Monte Carlo
Plaats MC Monte-Carlo, Monaco
Website Website
 
Team profiel
Naam GB Williams
Oprichtingsdatum 1 jan 1967