Lauda: "Mercedes maximaal twee tienden voor op Red Bull"

Gepubliceerd op 21 maa 2018 12:14
image

Mercedes krijgt door de buitenwereld de status van favoriet voor komend seizoen en in elk geval de eerste races van dit jaar opgespeld. Sterker nog, op basis van de wintertests op het Circuit de Catalunya in de buurt van Barcelona vrezen sommigen dat de Duitse renstal een aanzienlijke voorsprong op concurrenten Red Bull Racing en Ferrari heeft.

Die vrees is ongegrond, stelt Mercedes-teampresident Niki Lauda in gesprek met Kronen Zeitung. De drievoudig kampioen betoogt: "Ik ben geen wedkantoor en ik heb geen idee hoe zij aan hun quoteringen komen. Ik schat in dat we op dit moment maximaal twee tienden van een seconde voor liggen op onze naaste belager, dat zal Red Bull Racing zijn. Daarachter volgt Ferrari."

Mercedes heeft zich tijdens de tests vooral op betrouwbaarheid gericht. Lauda vervolgt: "Rijden op de hyperzachte compound behoorde nooit tot ons programma. De focus lag op betrouwbaarheid, aangezien we dit seizoen maar drie motoren mogen gebruiken. Onze voorbereiding was beter dan de afgelopen jaren, dus ik ben met vertrouwen naar Australië afgereisd. Maar ik geloof niet dat Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari elkaar veel toegeven."

De Oostenrijker gaf wel toe dat de nieuwe W09 een goede eerste indruk heeft achtergelaten. "De nieuwe auto is makkelijker te besturen, ook Valtteri Bottas kan er goed mee overweg. Wat me op is gevallen zijn de ongelooflijke bochtensnelheden, dat is geweldig voor de toeschouwers langs de baan. Zoals ook het volume toe is genomen."

Oud Formule 1-coureur Felipe Massa is bang dat Ferrari en Red Bull Racing ook dit jaar geen vuist kunnen maken tegen Mercedes. "Het zou leuk zijn, maar ik denk niet dat het gaat gebeuren. Tijdens en na de tests wordt van alles geroepen, maar de races zijn toch anders. En Mercedes heeft de kaarten nog niet op tafel gegooid. Van de gezichten van Valtteri Bottas en Lewis Hamilton valt af te lezen dat ze zeer tevreden zijn. Als rijder kun je dat nooit zo goed verbergen", aldus de Braziliaan in Corriere della Serra.



Reacties (59)
NL DextroRacing 21 maa 2018 12:140
Avatar
Posts: 112
Lauda neem ik altijd wel serieus, dus het zou wel mooi nieuws zijn
NL Raket Beest 14 21 maa 2018 12:17+2
Avatar
Posts: 929
Als hij gelijk heeft zouden de coureurs het verschil kunnen gaan maken. Een Max heeft op Bottas sowieso een tiende of 3 al te pakken. Met Hamilton wordt het dan heel spannend.
Avatar
Posts: 425
Dat ben ik met je eens. Echter zijn lang niet alle teams tot het uiterste gegaan. Dus volgens mij kan nog niemand aangeven wat de verschillen gaan zijn. Zelfs Lauda niet.

Hoe graag ik ook wil dat het waar is.
Posts: 549
Mee eens. Misschien heeft hij ongelijk, maar hij speelt geen spelletjes.
Posts: 278
En anders Massa wel!...
NL RJHvandaag 21 maa 2018 15:580
Avatar
Posts: 2287
RBR kan in Australië met een beetje handige tactiek best voorbij Mercedes en Ferrari komen, zoals Ferrari vorig jaar deed bij Mercedes.
Ik vertrouw op de vechtersmentaliteit van Verstappen.
Posts: 208
Lauda heeft andere belangen, niemand wil elkaar onnodig wijzer maken in dit stadium. Ik heb het idee dat 't ietsje meer is dan twee tienden, we gaan het zien de komende races. Maar zo'n klein verschil zou wel eens een spannend seizoen kunnen opleveren en dat heeft de F1 ook een beetje nodig met al die 'race' optochten met treintjes van bocht 1 tot finish.
Avatar
Posts: 377
Waarschijnlijk zegt Niki hier dat ze de motor de eerste races 2 tiende sneller afstellen als Red Bull.
Zo hou je het aantrekkelijk voor de toeschouwers en heb je meer glorie van een overwinning.
Maar dat betekent niet dat ze niet sneller kunnen dan 2 tiende.
 
Avatar
Posts: 10465
Heeft Lauda een glazen bol? Volgens mij is niemand echt voluit gegaan en op de longruns weet niemand hoeveel benzine er werd meegenomen bij de ander.
NL Billgates307 21 maa 2018 13:08+2
Avatar
Posts: 5853
Lauda ziet toch meer dan wij?
O.a. Simulaties van computers bij Mercedes die ook de concurrentie in de gaten houd. De vraag is meer; verteld Lauda de waarheid.
Avatar
Posts: 268
Maar als je de race sim bekijkt van de teams heb je toch een redelijke indruk. Dan MOET je wel een volle tank hebben.
Avatar
Posts: 10465
Hij ziet feitelijk alleen de ronde tijden van een ander....Voor de rest niet. Het zou wat zijn als hij inhoudelijk in de data van andere teams kon kijken.
NL F1Fan1993 21 maa 2018 17:45+1
Posts: 3570
Racetrims zijn juist uitermate geschikt om de verschillen te meten.
Ieder teams start met de brandstof die ze nodig hebben om een raceafstand af te leggen en eindigt met een lege tank.
Posts: 556
het is niet gezegd dat ze met een lege tank eindigen. ik zou eerder zeggen beginnen met een 100 % volle tank en meten wat je elke keer overhoudt.
 
NL De Zeswieler 21 maa 2018 12:17+2
Avatar
Posts: 5085
Mercedes 1, maar die plaats 2 fascineert me. Ik ben echt nieuwsgierig of er een duidelijk verschil is tussen Ferrari en RB, of dat t slechts heel marginaal is.
Avatar
Posts: 1565
De vraag is hoeveel PK de Renault te kort komt. Iedere 10 PK is 0.15 seconden. Merendeel van de banen telt de hoeveelheid PK's die je hebt enkel op de langzamere banen denk ik dat RB kan winnen zonder hulp. De kans dat 2018 een kopie van 2017 word is groter dan een ander verloop.
NL Christiaan 21 maa 2018 13:420
Avatar
Posts: 36
Exact Mercedes op 1. Qua betrouwbaarheid en meer Pk's. Maar wat "key" is hoe gaan de 2018 auto's om de bandenslijtage i.c.m de extra pk's.
Avatar
Posts: 3534
Als het verschil tussen Ferrari en RB marginaal is maakt Ferrari geen kans. Vettel en Raikkonen hebben niet het niveau van Verstappen en Ricciardo.
 
NL xaMVerstappen 21 maa 2018 12:18+3
Avatar
Posts: 935
Weer een bericht om een ieder zand in de ogen te strooien, ik blijf zeggen dat Mercedes toch echt wel een grotere voorsprong heeft en dat Mercedes zich van de domme houd.
 
Avatar
Posts: 80
De laatste 4 jaar hoor ik al hetzelfde rond deze tijd van het jaar, we zijn helemaal niet zo goed, de rest heeft ook niet stil gezeten, ik verwacht echte concurrentie, blablabla. Zal me weer niets verbazen als het gat gewoon weer 8 a 9 tienden is met de rest.
Avatar
Posts: 332
Dat is wel zo, maar zo stellig heb ik ze niet eerder gehoord. Ben benieuwd, ik hoop dat hij gelijk heeft :-)
Avatar
Posts: 8472
Vorig jaar zeiden ze dat Ferrari er sterk uitzag, en daar hadden ze gelijk in.
Bij Mercedes beschikken ze over data, en kunnen ze best heel veel opmaken hoe andere teams er ongeveer voor staan.
In de kwalificatie zullen ze nog steeds het te kloppen team zijn, maar in de race kunnen Ferrari en RBR er wel eens heel dichtbij zitten.
NL MadMax2.0 21 maa 2018 13:190
Avatar
Posts: 581
Gisteren een ruime samenvatting gezien van de 2 eerste reces van vorig seizoen, het gat in de kwalificatie tussen MB en RB was dan wel gigantisch maar is de race zaten ze toch veel dichterbij zeker in Bahrein!! Door pech viel max uit maar MB kwam niet weg, de tests blijven gewoon heel moeilijk te beoordelen alleen als insider in een team met alle data, gps enz. heb je een vermoede!! indien RB in de kwalificatie in de eerste race echt dicht erop zit kunnen er zeer mooie gevechten ontstaan het komende seizoen. Nog een paar dagen en we weten weer iets meer, maar waarschijnlijk nog niet alles!!
NL Billgates307 21 maa 2018 13:440
Avatar
Posts: 5853
@MADMAX2.0

Het gat in Bahrein was idd klein maar dat was een vertekend beeld in de openingsfase doordat Bottas de boel ophield. Uiteindelijk was het gat nog flink bij de finish van de race.
Ric finishte op 40 sec afstand.
 
NL neppatsrev 21 maa 2018 12:300
Avatar
Posts: 3616
Als dat werkelijk zo was, zou hij dit niet naar buiten brengen. Puur spektakel nieuws.
 
NL schwantz34 21 maa 2018 12:32+4
Avatar
Posts: 12215
Vanavond om 23.00h komt de F1 film Rush op rtl7, waarin Lauda het aan de stok heeft met James Hunt, dikke aanrader!
Avatar
Posts: 314
Één van de betere zodan al niet de beste F1 film in mijn optiek... 👌👌
NL schwantz34 21 maa 2018 12:400
Avatar
Posts: 12215
Zegels, is een topfilm ;)
Posts: 883
the shawshank redemption
NL neppatsrev 21 maa 2018 13:180
Avatar
Posts: 3616
Ik heb de film meteen gekocht op dvd, en zeker in de winter is het heerlijk om te kijken, elke keer weer. En het verbaast me iedere keer hoe ze aan zulke goede hoofdrolspeler zijn gekomen. Topfilm, beste ooit. Lauda heeft daar een goed verhaal aan gegeven, en eerlijk ook. Voor diegene die hem niet gezien hebben, ga kijken!!! en neem hem op! Dit is een film die je wel 10 keer wilt zien.
Posts: 174
Lauda was er zelf van geschrokken toen ie t gezicht na de crash voor t eerst zag. T zelfde als iedereen destijds van hem schrok. Een mooi stukje historie. Met orginele beelden er in verwerkt.
 
Posts: 17
Twee tienden voor de race pace, en 2 seconde voor de kwalificatie...

...maar dat maakt allemaal niet uit. Het gaat zondag toch gewoon keihard regenen en dan rijdt Max ze allemaal voorbij!
Avatar
Posts: 5416
Het blijft zondag droog.
DE Feldwebel 21 maa 2018 12:560
Avatar
Posts: 97
Kijk even op weerplaza rimmer. Zondag kunnen de Full Wets uit de kast.
Avatar
Posts: 8472
De meeste weersites geven inderdaad steeds meer kans op regen.
Dus wie weet, ik ga ook uit van een droge race, dan kan het altijd meevallen als het toch regent.;)
BE Jean Alesi 21 maa 2018 13:45+1
Avatar
Posts: 17675
ik ga uit van een droge race, maar ben stiekem tóch n regendansje aan het doen
Let it rain! Enige kans op een vermakelijke race imo..
NL Billgates307 21 maa 2018 14:000
Avatar
Posts: 5853
@Jean,
Daar hadden we toch een forumlid voor die altijd regendansjes deed?
Wie was dat ookalweer... Daddy ofzo?
NL Tieske73 21 maa 2018 14:15+2
Avatar
Posts: 1897
Larry, maar die is spoorloos :(
NL Billgates307 21 maa 2018 14:230
Avatar
Posts: 5853
Ja, Jammer dat Larry niet meer post.
Al was het maar om te battlen met pindasaus recepten.
NL MrStef85 21 maa 2018 14:31+1
Avatar
Posts: 1773
Daddy Stroll.
NL Billgates307 21 maa 2018 16:510
Avatar
Posts: 5853
Oh ja, dank @MRSTEF85
 
NL sordidus187 21 maa 2018 12:500
Avatar
Posts: 37
Het grappige aan al dat koffiedik kijken is nog wel dat we zelfs na zondag bijna niks weten over het vervolg van het seizoen. ALs het een nat weekend wordt zo als verwacht, weten we naast wie de winaar is waarschijnlijk ook welk team het beste chassis heeft. Met een natte baan heb je nu eenmaal een coureur met ballen nodig plus een goede auto. Punt van Melborne is dat het nog al een eigennaardig circuit is.
 
Avatar
Posts: 8260
Downplayen doet Mercedes al jaren.. Proberen ze het gigantische krachtsverschil beetje te maskeren... Vorigjaar de eerste maanden beetje spannend gehouden, na de zomerstop mocht Hamilton gasgeven... Mercedes speelt met het hele zooitje..... Komt nog een moment dat ze titel een jaartje laten lopen om de sport geloofwaardig te houden....
NL TOTOPDEVELG 21 maa 2018 13:270
Posts: 159
Wat? Haha. Ik denk zelfs dat ze zometeen ham en bot in de safetycar zetten. Je gaat ze toch niet laten lopen. Het zijn autocoureurs.
Avatar
Posts: 155
Doe ff normaal joh beschuitje :D
 
NL inflatable 21 maa 2018 12:50+1
Posts: 514
Slechts 2 dagen nog, dan zullen we een goede indicatie hebben met de 1e vrije trainingen achter de rug in Melbourne.. Na zaterdag en zondag weten we het zeker.. Ik denk dat als RBR op minder dan een halve seconde staat dat ze erg tevreden kunnen zijn.. Vorig jaar was het gat nog ruim 1,5 seconde..
 
NL ROYALERE 21 maa 2018 12:54+1
Avatar
Posts: 6054
Ferrari is gewoon minstens net zo snel als RB hoor. Let maar op. Geen glazen bol voor nodig.
Posts: 47
Zou mooi zijn! Aan verschillen heb je weinig
 
Avatar
Posts: 3292
We zullen zien hoe iedereen ervoor staat na een paar races. Ik heb wel het idee dat Ferrari onderschat wordt. Ik hoop echt dat 2 tienden eerder 1 tienden zal zijn, dat bied meer mogelijkheden. Kan niet wachten tot de eerste race :)
NL TOTOPDEVELG 21 maa 2018 13:440
Posts: 159
Inderdaad, uiteindelijk zal het in de race leiden tot mooie gevechten. De 14 in RB14 staat uiteindelijk toch voor 14 racewins?:).
Avatar
Posts: 1329
Vandaag is bekend geworden dat de Ferrari motor dit jaar 10 pk meer heeft tov vorig jaar dus dat kan een kleine winst betekenen voor Ferrari. 10 pk lijkt misschien weinig, maar vorig jaar moest de motor 5 races meegaan en dit jaar 7. Ze hebben hem dus niet alleen krachtiger weten te maken, maar ook betrouwbaarder. En dat allemaal met minder olie verbranding ;)

Turbo is verder lichter gemaakt, reageert sneller en geeft een grotere boost. En dan komen er in de loop van het jaar ook nog de nodige updates aan voor de motor.
Avatar
Posts: 8472
Uiteraard is het nog steeds afwachten of de motor het ook 7 races gaat uithouden he?
Dat weet nog niemand.
 
Posts: 82
Lauda baseert dit waarschijnlijk op de data van de wintertest. Lauda is een man die altijd recht door zee is...niet altijd politiek correct, maar hij zegt wat hij denkt en heeft lak aan wat een ander ervan denkt of zegt. Bij RTL Duitsland gaf hij ook co-commentaar voor en na de races en ook daar altijd een uitgesproken mening. Ook als Mercedes er niet goed opstond in de vrije trainingen dan sprak hij vaak de waarheid en wond er geen doekjes om.

Met het aanzienlijke update-pakket van RB in Melbourne zou RB dus die 0.2 sec. weleens vanaf race 1 gedicht hebben en er mss weleens voor zou kunnen staan. Ik heb geen info gezien hoeveel dit pakket RB gaat brengen in tienden...maar Lauda heeft dit hoogstwaarschijnlijk nog niet meegenomen in zijn betoog.
NL TradeMark 21 maa 2018 15:17+1
Avatar
Posts: 3234
Ik zou er niet op rekenen dat Lauda die update niet heeft meegenomen hoor...
NL Progames1981 21 maa 2018 15:270
Posts: 1523
Deel voor een groot deel je mening, behalve het punt van de kracht van Mercedes. Deze is belachelijk dominant en beticht ze ook van het spelletje opzettelijk spannend houden... Gezien ook het feit dat de Mercedes zo super betrouwbaar is, dat kan alleen maar duiden op niet voluit gaan! Dat zie je bij Ferrari en red bull juist niet
Posts: 82
Heeft RB al een prognose gegeven over de winst die ze denken te maken na deze upgrade...als dat niet zo is...dan weet Lauda het n.l ook niet....vandaar dat ik denk dat hij dit juist niet heeft meegenomen. Of heeft iemand wel info gezien over het update-pakket ?
 
Avatar
Posts: 74
*Phoenikx danst de regendans...*
 
NL BrRacing 21 maa 2018 21:37+1
Avatar
Posts: 8183
Grappig dat Mercedes het steeds over Red Bull heeft. Dat zegt mij dat ze Ferrari het meest vrezen:-)
Avatar
Posts: 1565
Haha als je maar genoeg al die meningen gelezen hebt, ben je rijp voor strootjes trekken voor de beste kans berekening. Ik ga denk ik tot Zondag F1 nieuws sites laten blokkeren kan er niet meer tegen al het gespeculeer en niemand weet het zeker dat is het enige dat zeker is. koekoek tot zondag :)
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Geef je mening
Robert Kubica gaat volgend jaar indruk maken in de Formule 1






Coureursprofiel
Naam FI Valtteri Bottas
Actief Als Mercedes Coureur in Formule 1
Geboortedatum 28 aug 1989 (29)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,73m
Woonplaats Monaco