McLaren niet optimaal voorbereid voor seizoen 2018

Gepubliceerd op 21 maa 2018 10:41
image

Het team van McLaren durft het vooralsnog niet aan om doelstellingen voor komend seizoen te formuleren. De Britse renstal nam na drie moeizame jaren afscheid van Honda en stapte over op Renault als motorleverancier, maar tijdens de wintertests werd McLaren opnieuw geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen. Volgens directeur Eric Boullier zijn die problemen opgelost, maar het team heeft te weinig kunnen rijden om iets zinnigs over de mogelijkheden met de MCL33 te kunnen zeggen.

Boullier erkent dat de voorbereiding alles behalve optimaal is verlopen. Aan RMC verkondigde hij: "Het doel is om competitief te zijn en regelmatig vooraan mee te doen. Eerst moeten we zien hoe ons nieuwe pakket zich houdt. De relatie met Renault is nieuw. We moeten de auto, de motor en de manier van opereren ontdekken. We zullen wel zien hoe de eerste paar races zich ontvouwen. We proberen klaar te zijn voor Australië omdat het gelijk een mogelijkheid biedt om punten te scoren, maar we zijn door de vele kleine problemen tijdens de tests niet optimaal voorbereid. We zullen er echter voor zorgen dat we klaar zijn voor de start van het nieuwe seizoen."

Het contrast met Scuderia Toro Rosso, dat tegenwoordig met Honda-motoren actief is, was groot tijdens de twee wintertests. Boullier vervolgt: "Er zijn teams die het beter hebben gedaan dan wij, waaronder Toro Rosso. Het feit dat we maar acht testdagen hadden, waarvan drie in het water vielen door het slechte weer, hielp ons niet. Maar het is te vroeg om te zeggen waar we staan. We hebben niet genoeg gereden. We hebben nog geen racesimulatie gedaan, we hebben meer data nodig."

McLaren heeft voor de Australische Grand Prix in elk geval weer gekozen voor dezelfde sleuven in de motorkap ten behoeve van de koeling als waar ze op de slotdag van de tweede test mee reden. Coureur Stoffel Vandoorne waagt zich in Het Laatste Nieuws niet aan voorspellingen. "Achter Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing is het lastig te voorspellen. Het feit dat we over een andere motor beschikken vertegenwoordigt een grote stap voorwaarts. Hoe groot die stap precies is, dat is op dit moment nog lastig in te schatten."



Reacties (48)
Avatar
Posts: 270
Ik hou het niet meer. Laat komen dat weekend.......
Ik wordt gek. Hoe spannend is het aan de top. Wie vechten er voor de rest van de punten. Kan Sainer aansluiting vinden? Brrrr ik wordt er helemaal gek van
Avatar
Posts: 270
Sainer =Sauber
NL thestig1812 21 maa 2018 11:340
Avatar
Posts: 122
Iedereen wil dat het nu begint
Avatar
Posts: 5098
Ik denk dat het ook het jaar van de waarheid wordt voor Vandoorne zelf. Hij moet echt wat laten zien, bijvoorbeeld 40% van de GP's voor Alonso kwalificeren zou een goed begin zijn.
 
Avatar
Posts: 8327
Ach, wintertests zijn er voor om eventuele problemen tegen te komen en op te lossen, ze hebben in ieder geval veel meer gereden dan een jaar daarvoor tijden de wintertests.
We gaan het zien.
NL Rogier hier 21 maa 2018 11:36+2
Avatar
Posts: 2226
Ik vrees dat McLaren helemaal niet zo een grote stap voorwaarts weet te zetten...
NL DraconianDevil 21 maa 2018 12:30+1
Posts: 245
@Rogier hier 21 maa 2018 11:36

Met 380 plaatsen straf, 16 DNF's en 2 DNS's, slechts 30 punten en een 1 na laatste plaats in het constructeurskampioenschap (alleen Sauber had nog minder punten) durf ik wel te beweren dat ze de bodem hebben bereikt.
Posts: 345
@Draconiandevil: de bodem ligt toch echt nog een plaats lager hoor ;)
 
NL FastRickey 21 maa 2018 10:510
Avatar
Posts: 889
Met een beetje pech (of geluk) is Toro Rosso de betere wagen. McLaren zal in de loop van het seizoen wel verbeteringen tonen schat ik in, maar toch..... Het doel was Red Bull uitdagen? Of hebben ze echt verstoppertje gespeeld.
NL DraconianDevil 21 maa 2018 11:06+12
Posts: 245
Vorige week op Sky Sports F1 een aflevering gezien van F1 Testing Report met daarin 3 kenners: Mike Gascoyne, Craig Scarborough en natuurlijk Ted Kravitz.

De inschatting van deze heren was dat Toro Rosso het 8e team op de grid zou zijn, net voor Williams en Sauber.

Nou moet het F1 seizoen nog beginnen natuurlijk, maar eerlijk gezegd hecht ik meer waarde aan de onderbouwde mening van deze heren dan aan die van de deskundologen op dit podium waarvan ruim een kwart denkt dat Toro Rosso het 4e team op de grid gaat zijn.
BE Zambiorix 21 maa 2018 11:40+5
Avatar
Posts: 792
@ DRACONIANDEVIL

Ik denk dat op dit forum meer emotie speelt dan kennis. Op zich niks mis mee als we dat met z'n allen van elkaar weten. Als F1 liefhebbers praten we gewoon graag over deze sport.

De feiten zullen voor zich spreken en dan zullen er mensen zijn -hier en experts te lande- die zich op de borst kloppen om zoveel inzicht, en omgekeerd, mensen die verklaringen en excuses zoeken omdat ze de bal misgeslagen hebben.

Persoonlijk hou ik van het hele circus, van a tot z
NL Smurfmark 21 maa 2018 12:590
Posts: 65
Mooi gesproken. :)
Avatar
Posts: 6348
@Draconia,

Volgens de poll die op deze site stond, kwam Renault er als beste uit om dit seizoen de 4e plaats voor zich op te offeren. Dat strookt niet met jou bewering dat Toro Rosso de 4e plaats gaat halen volgens de forumleden. Toro Rosso kwam daar niet bij in de buurt.;)
NL DraconianDevil 21 maa 2018 15:580
Posts: 245
@NicoS 21 maa 2018 15:00

Goed lezen. Ik schreef dat meer dan een kwart dat dacht.
Avatar
Posts: 6348
Meer dan een kwart?
Dan zou Toro Rosso op meer dan 25% hebben gestaan, maar dat stonden ze niet.
Misschien dat de ultra optimist dat misschien denkt, maar een kwart van dit forum zeker niet.
NL DraconianDevil 21 maa 2018 18:170
Posts: 245
@NicoS 21 maa 2018 18:10

Dan geloof je het toch lekker niet joh.

Renault stond in de pol op 1 met ergens tegen de 50%.

Toro Rosso stond 2. De eerste dagen zelfs met 28% van de stemmen maar de laatste keer dat ik het voorbij zag komen stond er 26% van de stemmen achter die naam.

En 26% is volgens mij nog altijd ruim een kwart.

Maar nogmaals, als feitjes je niet uitkomen, vooral niet geloven dan.
Avatar
Posts: 6348
McLaren stond op twee, maar dat was je ontgaan waarschijnlijk.
Geeft niet.
NL DraconianDevil 22 maa 2018 07:520
Posts: 245
@NicoS 22 maa 2018 00:14

Tuurlijk knul. Droom lekker verder.
 
Avatar
Posts: 244
en voor de winter test maar roepen, we zijn op tijd klaar.........

ik kijk mede name de betrouwbaarheid erg uit naar komend weekend.
NL DraconianDevil 21 maa 2018 11:00+1
Posts: 245
Een F1 auto is nooit "klaar".
 
Avatar
Posts: 4709
Oei.. negen van de tien keer is het zo dat als je een probleem oplost door compromissen te sluiten er spoedig een probleem ontstaat door de compromissen die zijn toegepast.
Dan ga je vanzelf een domino effect creëeren dat niet meer te stoppen valt.
Ik hou m’n hart alvast...
Avatar
Posts: 8327
Het oplossen van problemen is vaak een kwestie van compromissen maken.
Avatar
Posts: 4709
En gaat te vaak gepaard met onderhuidse kwaaltjes die vroeg of laat weer de kop opsteken.
NL lambo4all 21 maa 2018 11:53+3
Avatar
Posts: 142
De geschiedenis leert ons echter dat een onbetrouwbare snelle wagen makkelijker betrouwbaar te maken dan een betrouwbare langzame wagen snel.. Exact het tegenovergestelde van uw comment..
Avatar
Posts: 4709
Welk comment @Lambo4All?
 
NL thestig1812 21 maa 2018 11:340
Avatar
Posts: 122
De problemen zijn opgelost, maar ze kunnen zich nog niet bij de top aansluiten...
Avatar
Posts: 5884
De problemen opgelost,, terwijl ze geen flauw idee hebben waar ze staan... tja...
Avatar
Posts: 120
Inderdaad...! De hele winter roepen dat ze voor overwinningen gaan,en voor plaats 3.Hoe anders klinkt het nu.
Posts: 997
Nergens geroepen dat ze voor overwinningen gaan en top 3.wel dat ze weer competitief willen zijn en RB als benchmark zien.
 
NL Samsonait 21 maa 2018 11:100
Avatar
Posts: 268
Dit jaar kunnen ze in ieder geval Honda niet de schuld geven :-)
Avatar
Posts: 2134
Die hadden we nog niet gehoord.
Zelf verzonnen?
Avatar
Posts: 596
Zeg er maar 1 ding op KARMA!
Posts: 587
GP2 chassis, GP2 chassis, I neverrrrrrrr raced with less wheels.
Avatar
Posts: 6348
Ik zeg niks....;)
 
Avatar
Posts: 4251
McLaren heeft in iedere geval voor elkaar gekregen dat er misschien wel de meeste aandacht uit zal gaan naar waar zij dit jaar staan.

Voormalig topteam, dt jaar geen excuses meer voor de prestaties qua motor t.o.a. RB en Renault, van oktober tot voor de wintertests door McLaren hoog van de toren geblazen dat ze het Red Bull lastig gaan maken en gaan voor de winst bij sommige races....

Kortom "all eyes on McLaren"
Avatar
Posts: 2134
@Maximo, ik hoop voor je dat er morgen weer een topic over McLaren geplaatst wordt.
Kun je weer termen roeptoeteren als 'voormalig topteam' , 'geen excuses meer' , ' hoog van de toren blazen' bla bla bla bla bla.

Lekker eentonig en in herhaling vallend brallen, net zoals je de laatste weken gedaan hebt. Lekker voorspelbaar ook.
Een dag zonder je gal spugen over McLaren is voor jou een dag niet geleefd. Chapeau!
Avatar
Posts: 798
McLaren is altijd een team dat aandacht verdient.

Ze wilde graag de strijd aangaan met Red Bull, dat is iets anders dan het Red Bull lastig gaan maken, maar is niet de eerste keer dat de woorden van McLaren gehypet worden.
 
NL Supersoft 21 maa 2018 12:120
Avatar
Posts: 315
Wat lijkt me dat lastig voor de coureurs, met name voor Alonso. Een top coureur en heeft afgelopen jaren helemaal niets kunnen laten zien. Stoffel kan mooi leren, maar dat ben je na 2 jaar ook wel zat en wil je verder naar voren. Dat er één drama jaar tussen zit is wel te begrijpen, maar op gegeven moment moet je toch dingen anders gaan doen om aansluiting te krijgen bij de top 4.
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen met de Renault motor!
BE Stoffelman 21 maa 2018 13:480
Avatar
Posts: 1428
Wat Stoffel betreft, niet 2 jaar maar 1 seizoen.
Die ene race in 2016 kan je moeilijk echt meetellen hé.
Stoffel een beetje kenende is die altijd voorzichtig met boude uitspraken.
Eerst werken en daarna kijken wat beter kan.

Als er dit seizoen echt niks inzit, heeft niet alleen Stoffel een groot probleem.
 
NL schwantz34 21 maa 2018 12:530
Avatar
Posts: 8356
Mclaren zal even tijd nodig hebben om de auto en motor beter te leren begrijpen, maar zullen in de loop van het seizoen wel aanhaken en kunnen vechten om p4 met Renault, FI en Haas.
Avatar
Posts: 745
Haas gaat niet in de buurt komen van P4. Dan kan je net zo goed stellen dat iedereen achter de top drie strijdt om P4 (wat ergens wel weer waar is! 😁)
NL schwantz34 21 maa 2018 14:17+1
Avatar
Posts: 8356
Ben absoluut geen fan van de Haas coureurs, maar de auto lijkt behoorlijk goed te zijn. Ben wel een beetje bang dat ze daar (weer) veel moeite hebben om een auto goed door te ontwikkelen tijdens het seizoen.
 
NL haakse slijper 21 maa 2018 13:440
Posts: 54
Ik vind dat Opel in de F1 moet stappen.
 
Avatar
Posts: 996
Huh? In een ander artikel is het team er 100% klaar voor?
Avatar
Posts: 798
Huh? In een ander artikel geeft een coureur aan dat de wagen klaar is voor de eerste race.
 
NL patrizio84 21 maa 2018 18:170
Avatar
Posts: 194
Voorspelling: 1 Mclaren valt in de opwarmronde stil (zoals vorig jaar Ricciardo en de andere wordt 11e
 
Posts: 345
Ik begin hoe langer hoe meer te vrezen dat het een seizoen vol pech wordt voor mclaren. Ik hoop maar dat het meevalt.
 

AZ
        Grand Prix van Azerbeidzjan
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
14:10 - 16:10
 
 
Snelste ronde
14:10 - 16:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
12:00 - 13:00
 
 
Kwalificatie
15:00 - 16:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
11:00 - 12:30
 
 
Vrije training 2
15:00 - 16:30
 
 
 
Geef je mening
Max Verstappen eindigt komend weekend in Bakoe op het podium




Coureursprofiel
Naam BE Stoffel Vandoorne
Actief Als McLaren Coureur in Formule 1
Geboortedatum 26 maa 1992 (26)
Gewicht 65 kg
Lengte 1,77m
Woonplaats Roeselare