Red Bull en Renault leven al jaren op gespannen voet samen

Gepubliceerd op 13 maa 2018 13:52
image

Het is inmiddels een jaarlijks terugkerend ritueel, de moeizame verstandhouding tussen Red Bull Racing en Renault. De Oostenrijkse renstal en de Franse autofabrikant hebben al jaren een haat-liefde verhouding met elkaar. In tijden van voorspoed is alles koek en ei, maar in fases waarin het een beetje tegenzit, deugt er gelijk ook niets meer van de ander.

Toch zijn Red Bull Racing en Renault elkaar altijd trouw gebleven. Red Bull Racing debuteerde in 2005 met Cosworth als motorleverancier en stapte voor 2006 over op Ferrari-krachtbronnen, maar sinds 2007 is Renault steevast de vaste motorenpartner geweest. Die relatie heeft door de jaren heen meermaals scheurtjes en scheuren vertoond, maar de samenwerking is nooit meer verbroken.

Wel is de samenwerking sinds 2016 in een andere vorm gegoten, met TAG Heuer als naamgever voor de Renault-motoren voor Red Bull Racing. Zodoende staat de naam van Renault al twee seizoenen niet meer op de bolides van de Oostenrijkse renstal. Sterker nog, komend seizoen prijkt wel groot de naam van titelsponsor Aston Martin op de RB14, maar is geen plek ingeruimd voor motorleverancier Renault.

De vraag dringt zich op of Red Bull Racing na 2018 verder gaat met Renault. Al jaren leven beide partijen op gespannen voet samen en is er veelvuldig gespeculeerd over een andere motorenpartner voor het team van de energiedrankenfabrikant, maar Renault en Red Bull bleven toch altijd loyaal naar elkaar toe. Dat zou voor 2019 kunnen veranderen, aangezien Red Bull Racing in Honda een mogelijk alternatief heeft.

Renault-directeur Cyril Abiteboul schetst de situatie tegenover Gazzetta dello Sport: "Het is nog te vroeg om te zeggen hoe het zich gaat ontvouwen. Ik wil één ding benadrukken; er is geen enkel seizoen voorbijgegaan waarin we geen intensieve gesprekken met Red Bull Racing hebben moeten voeren, maar toch zijn we al twaalf jaar partners! Ik zeg niet dat dit in 2019 ook zo zal zijn. Wij willen graag zo snel mogelijk duidelijkheid over onze samenwerking."



Reacties (44)
Avatar
Posts: 4474
Wist ik niet,goed om te weten.
NL DoetvanBulmen 13 maa 2018 14:03+1
Posts: 7
Haha... ik deel je sarcasme. Echt nieuwswaardig.
NL TylaHunter 13 maa 2018 14:330
Avatar
Posts: 730
Het schijnt zelfs dat het ontstond doordat Red Bull in 2014 geen zaterdag party's meer te vieren hadden ten opzichte van de 12 pole position party's in 2013... Iedereen weet dat op zaterdag de beste artiesten komen bij het F1 festijn. Die overwinningen en het verlies van Vettel had er zelfs niks mee te maken...
Avatar
Posts: 4474
@TYLAHUNTER

Dus Renault is boos omdat ze zaterdag Frans Bauer,Corrie Konings en de Toppers mislopen?Zit wel wat in ja!
 
Avatar
Posts: 444
kijk dit is nou eens inside info waar we wat aan hebben!
Avatar
Posts: 1034
Update: Ondanks de tegenvallende resultaten die Renault op motorisch vlak boekt, zullen ze ook in 2019 en verder motoren aan RB blijven leveren. De motoren gaan dan echter het label van dochteronderneming Dacia dragen.
Dit omdat dit meer in lijn is met de prestaties die de motor levert.
Posts: 194
In ieder geintje zit een seintje.
 
NL Flying Dutchman 13 maa 2018 14:03+1
Avatar
Posts: 420
Het zou wel echt spannend(voor RBR dan) worden als Renault ineens veel sneller dan RBR wordt.
Avatar
Posts: 223
En die kans zit er toch wel dik in. Ze zijn wel op de goede weg bij Renault met hun uitbreidingen en personeel.
Avatar
Posts: 444
Avatar
Posts: 223
Droopz,
Ja zou kunnen toch, waarom niet ??
NL Tuurlijk! 13 maa 2018 15:28+3
Posts: 451
NL ROYALERE 13 maa 2018 15:41+1
Avatar
Posts: 3022
JOHN013
Eend maand geleden riep je hier ook dat Renault dit jaar sneller zou zijn als RB. Denk je dat nog steeds?
NL Snelrondje 13 maa 2018 15:47+1
Posts: 2045
@Royalere, dat riep hij. Maar durfde er niets om te verwedden. Waarschijnlijk is die overtuiging niet zo overtuigend.
Avatar
Posts: 223
Royalere ,
Ja ik denk nog steeds dat ze een concurrent kunnen zijn en/of worden van RBR. En ik riep niets ,gaf mijn redenering hierin en mijn mening daarin. De enigste die hier loopt te roepen ben jij Roy. Maar een mening en redenering kun jij niet verdragen als het tegen het zere been is van RBR. Ook dram ik mijn zin mijn mening en redenering niet door. Ik accepteer ieder zijn mening en redenering. En even voor de goede orde nogmaals voor jou : Ik ben fan van Vettel en heb niets met Renault.
Avatar
Posts: 223
Snelrondje,
Als jij dat was die de weddenschap aanbood voor een goede fles whiskey moet je dat stukje even terug zoeken en mijn reactie daarop. Heb je toen aangeboden al staan mijn odds een stuk lager als die van jou. Ik durf altijd een leuke weddenschap aan te gaan , blue label heb ik aangeboden met de voorwaarde de eerste samen te drinken waarop jij de rest van de fles kreeg. Ik ben het niet vergeten hoor ;)
NL Snelrondje 14 maa 2018 00:33+1
Posts: 2045
@John, sorry heb ik totaal gemist. Die weddenschap staat!
Avatar
Posts: 223
snelrondje,
Prima als RBR van Renault wint eind van het jaar in punten krijg jij de rest van de fles , als Renault boven RBR staat eind van het jaar krijg ik de rest van de fles die jij dan haalt (johnnywalker bluelabel 70cl). De eerste borrel doen we samen en we ontmoeten elkaar op een afgesproken plek. Weddenschap staat, succes en een mooi seizoen gewenst.
 
BE Stoffelman 13 maa 2018 14:060
Avatar
Posts: 1397
Hmmm, een slinkse manier om weer uit te komen op twistpunt 15 mei.
Avatar
Posts: 223
15 mei , RBR wij beslissen pas na de zomer. 16 mei Wiliams komt naar buiten dat ze in 2019 gebruik gaan maken van de Renault PU's. 16 mei Renault komt naar buiten wij verlengen ons contract met RBR niet. 17 mei RBR probeert bij Mercedes de PU's te kopen , maar Mercedes weigert en verwijst hen door naar Honda want die levert nog maar aan 1 team en hun zelf aan 2.
Avatar
Posts: 6324
Waarom zou Williams naar Renault motoren willen overstappen?
Ze hebben nu de beste motor die er is....
NL JohnNada 13 maa 2018 15:13+1
Avatar
Posts: 792
Zo werkt het volgens mij niet John013. Als je er niet drie levert, moet je leveren op aanvraag, ook al lever je zelf aan twee teams en de andere gegadigde aan een team. Als Mercedes niet meer levert aan Williams en Red Bull wil een Mercedes motor en geen Honda, zou Mercedes mee moeten werken en tevens een gelijkwaardige motor leveren.
Avatar
Posts: 417
In dat geval, een zak geld naar Williams, daar zijn ze kennelijk erg gevoeilig voor. Zodat ze hun motorencontract opzeggen. Zodat RBR Merc motoren af kan nemen.
NL F1Marshmallow 13 maa 2018 15:330
Avatar
Posts: 170
@NICOS Tja Williams wil de toekomst wel weer Honda motoren hebben.
Avatar
Posts: 223
johnnada,
Dat weet ik eerlijk gezegd niet hoe dat zit met een PU moeten leveren, jij wel ?
Als je er 2 levert en een andere fabrikant maar 1 levert dan zou die je na mijn mening toch door kunnen verwijzen naar die fabrikant. Ook zou dan Mercedes zo'n astronomisch bedrag aan die PU kunnen hangen zodat RBR dat dan ook niet wil. Of mogen ze maar een x bedrag voor die PU vragen ook dat weet ik niet. Jij wel ?
Nico's,
Als Honda een optie is waarom niet een Renault dan ?
BE Stoffelman 13 maa 2018 16:030
Avatar
Posts: 1397
@JOHN013

Het twistpunt speelt zich af tussen RBR en Renault.
Renault en FIA zeggen 15 mei, RBR leest iets anders.
Mja, we zullen zien wie het laken naar zich kan toetrekken.
Avatar
Posts: 223
Stoffelman,
Idd wat daar allemaal achter de schermen gebeurd ivm regelgeving en wat wel en niet kan blijft voor ons toch een raadsel. We zien het vanzelfs wel idd.
Avatar
Posts: 792
Als het toch zo makkelijk ging John013, dat je er een hoger prijskaartje aan gaat hangen omdat je niet wil samenwerken... dat is eerder competitievervalsing, lijkt me logisch dat dit niet zonder meer kan.
Avatar
Posts: 223
johnnada,
Er staat toch duidelijk dat ik dat niet weet, weet jij dat dan wel ? Ik zou ook graag daar meer info van willen logischer wijs. En competitievervalsing gebeurd niet in de F1 dan ? Volgens mij al doen ze dat al vanaf de allereerste GP ;).
 
Posts: 128
En infinity dan?
Avatar
Posts: 1299
Da's ook maar een labeltje. Net als Alfa Romeo bij Sauber.
NL Robinho85 13 maa 2018 14:480
Posts: 231
Infiniti is indirect ook van Renault, de luxe tak van Renault-dochter Nissan. Staat ook niet meer op de auto's van Red Bull Racing, wel op die van Renault.
 
Avatar
Posts: 1034
".........maar Renault en Red Bull bleven toch altijd loyaal naar elkaar toe."

Complete onzin. Als het RB 2 jaar terug gelukt was een deal met Mercedes te maken, hadden ze Renault zo aan de kant geschoven. Het is pure noodzaak geweest om met die Fransen verder te gaan, geen loyaliteit.
 
Avatar
Posts: 573
 
NL Need5Speed 13 maa 2018 15:380
Avatar
Posts: 1312
Het zal allemaal wel.

Als de geruchten kloppen dan had Max een contract tot en met 2018 op zak en hij verlengde het tot 2020 na ... een bezoek aan de Honda fabriek!
Maakt de overstap naar Honda toch wel logischer.
ES Darlos Cainz 13 maa 2018 17:360
Avatar
Posts: 4298
Klopt! Het huwelijk is gewoon op zn eind. Tijd voor een nieuwe frisse vriendin!
 
Posts: 31
Johnnada Volgens mij is er de verplichting meerdere teams te leveren indien noodzakelijk. Als team heb je het niet voor het kiezen. Als geen enkel team wil leveren dan kan de FIA een fabrikant verplichten
BE Stoffelman 13 maa 2018 18:190
Avatar
Posts: 1397
@PLEIN19

Het gaat niet over hoeveel teams bevoorraad moeten worden.
Het gaat erover dat RBR iets wil uitstellen, wat volgens de regels niet zomaar mag.
 
ES Darlos Cainz 13 maa 2018 17:270
Avatar
Posts: 4298
Ik heb respect voor Renault, alleen al voor hun rijke F1 historie plus het feit dat ze het aandurven om anno 2018 in de F1 te zitten.

Wat ik wel duidelijk wil stellen: Sinds 2014 heeft RedBull nooit DANKZIJ de Renault motor het podium gehaald maar eerder dankzij hun chassis of fantastische coureurs. Renault loopt namelijk al sinds 2014 achter Ferrari en Mercedes aan als het gaat om kracht en betrouwbaarheid. Indien RedBull afscheid neemt na dit seizoen dan gaat Renault voorlopig niet meer winnen of regelmatig podiums halen voorspel ik.
BE Stoffelman 13 maa 2018 18:150
Avatar
Posts: 1397
@DARLOS CAINZ

Er bestaat geen kampioenschap voor motorleveranciers.
NL schwantz34 13 maa 2018 18:350
Avatar
Posts: 8303
Renault is een sleeping giant en een team in opbouw qua personeel, infrastructuur en budget, die zou ik zeker niet afschrijven voor de komende jaren.
ES Darlos Cainz 13 maa 2018 19:070
Avatar
Posts: 4298
@STOFFELMAN ja wat is je punt? Ik hoop serieus dat je begrijpt wat ik bedoel...anders ga ik heel erg twijfelen aan het Belgisch onderwijssysteem.
NL Appie Happie 13 maa 2018 21:160
Avatar
Posts: 402
@schwantz, Renault is te krenterig om serieus te investeren terwijl ze inderdaad een slapende gigant zijn. Wat betreft, RBR, ik verwacht dat zij kunnen beslissen tot iig eind September, zoals ook McLaren kon doen. En dat was nog met de hulp van RBR of STR, als je dat wilt. Renault heeft Sainz gehuurd, hij is niet gekocht. Ik,persoonlijk denk dat RBR rustig het contract van Ricciardo afwacht voordat zij ook maar serieus gaan kiezen voor Honda of Renault. Gaat Ricciardo weg dan hebben ze Sainz nog. Blijft Ricciardo dan hebben ze een heel goede onderhandelings positie met Renault. Wat Darlos Cainz ook al aangaf heeft RBR zijn resultaten niet door de motor maar door chassis en coureurs behaald. Cristian Horner zei dat ze meerdere opties hebben en ik geloof inderdaad dat dat zo is. Maar zoals altijd, ik kan me ook gigantisch vergissen natuurlijk. Afwachten dus maar.
 

CN
        Grand Prix van China
Lokale tijd
Geef je mening
Moet Daniel Ricciardo nu na 2018 bij Red Bull Racing blijven of niet?






Circuit Shanghai International Circuit
 
Circuit Shanghai International Circuit
Plaats CN Sjanghai, China
Website Website
 
Team profiel
Naam AT Red Bull Racing
Oprichtingsdatum 1 jan 2005