'Chassis van de Mercedes W09 vreet achterbanden op'

Gepubliceerd op 13 maa 2018 09:41
image

De nieuwe auto van Mercedes is zeer veeleisend voor de banden. Die conclusie trok oud-coureur Robert Doornbos in het Ziggo Sport-programma Peptalk. Tijdens de wintertests circuleerden al foto's van zwaar versleten achterbanden op de nieuwe Mercedes W09. Daar kan voor Red Bull Racing de sleutel tot succes liggen, want qua pure snelheid komen ze nog net iets tekort.

Doornbos: "Waar staat Red Bull Racing? Een tienden of drie, vier achter Mercedes in de kwalificatie, mede omdat die Mercedes-motor nog zo goed is. In de races kan Red Bull Racing dat goedmaken met de balans van de auto, want Mercedes schijnt last te hebben van hevige slijtage van de achterbanden. Hun chassis is te agressief en vreet eigenlijk de banden op. Red Bull Racing heeft daar geen last van."

Mark Hughes van Motorsport Magazine uitte eerder al het vermoeden dat Mercedes kampt met problemen met de bandenslijtage. "Alle teams hadden in Barcelona last van blaren op de achterbanden, maar bij geen enkele renstal waren ze zo hevig als bij Mercedes. Vraagtekens omringen de drie topteams. Is de Mercedes te veeleisend voor de achterbanden? Heeft Ferrari een probleem met brandstofverbruik? Heeft Red Bull Racing wel genoeg pure snelheid?"

Viervoudig wereldkampioen Alain Prost denkt dat Red Bull Racing dit jaar de aansluiting kan vinden bij Mercedes en Ferrari. Aan Nice Matin deelde hij mede: "Afgaande op de wintertests is Lewis Hamilton licht in het voordeel ten opzichte van Sebastian Vettel, maar de verschillen zijn klein. Het is een lang seizoen, 21 races! Er kan van alles gebeuren en verrassingen zijn mogelijk. In mijn ogen maakt Red Bull Racing ook een zeer competitieve indruk tot nu toe."



Reacties (153)
NL Tonrossi 13 maa 2018 09:45+1
Avatar
Posts: 1011
Joho! Kansen voor andere teams!
NL Billgates307 13 maa 2018 10:26+7
Avatar
Posts: 4347
Ik zou toch niet te vroeg juichen. Ja de banden sleten harder bij Merc, maar de pace was ook sneller bij Merc. Het is maar de vraag wat ze allemaal testen. Je kan na 20 ronden met mooie bandjes terug komen in de garage, maar als je pace 1 sec per ronde langzamer was heb je er niet zo veel aan.
NL flyingfokker 13 maa 2018 10:330
Avatar
Posts: 1315
Volgens mij heb je gelijk Bill, Mercedes kan dezelfde prestatie leveren dan de rest, maar wel op een compound harder. Volgens mij heeft Mercedes niet echt een probleem...
Avatar
Posts: 417
Ja Mr WC Eend zegt dat het Renault aangedreven team aansluiting heeft gevonden.
Avatar
Posts: 417
Persoonlijk ben ik bang, dat de wens, hier de vader van de gedachte was....
NL Raket Beest 14 13 maa 2018 12:20+2
Avatar
Posts: 770
Iedereen die hier zo negatief is weet niet wat er allemaal speelt momenteel. Ik heb heel sterk een gevoel dat we aan de vooravond van een historisch seizoen staan. Red Bull heeft nog hele belangrijke dingen afhter de hand, iets wat ik twee weken geleden al riep en hier een paar dagen geleden gewoon bevestigd werd door prominenten. Tijdens de filmdag zouden ze al het een en ander getest hebben. Nu als we logisch nadenken: Red Bull staat al iets voor Ferrari wat met problemen kampt (Teds Notebook) en dan heb je de bandenstory van Mercedes!! En vergeet de Halo niet! RB is de enige van de top 3 die de Halo echt mooi heeft weten te integreren in het totaal design. De Renault gaat heus niet Mercedes verslaan maar ze waren ook niet de beste motor in de Vettel tijd. Max pakt nog een tiende of 2, het chassis een tiende of 2, en dan hebben ze nog OOK nog een motor update voor AUS. Ik durf mijn geld op RB te zetten dit seizoen, Max en Daniel zullen van vrienden veranderen in keiharde rivalen, a Ros/Ham.
NL Snelrondje 13 maa 2018 12:33+1
Posts: 2044
@Bill, vergeet hierbij niet dat de temperatuur in Barcelona nog onder de 20 graden was. Als de bandentemperatuur daar bij Mercedes een kleine rol speelt is het interessant om te zien hoe de impact bij echt hoge temperaturen is. Verleden jaar was het gat tussen Mercedes en Red Bull te groot om Mercedes onder druk te zetten. Maar als men het komende jaar de 2 Mercedes rijders kan splitsen, kan Mercedes weleens kwetsbaarder zijn dan verwacht.
NL Rick F1 13 maa 2018 12:57+10
Posts: 339
@Raket Beest 14
"Iedereen die hier zo negatief is weet niet wat er allemaal speelt momenteel."

Iedereen die positief is weet wel wat er allemaal speelt?
Avatar
Posts: 5064
Normaal slijt de buitenkant van de band harder dan de binnenkant. Dus afgaande op de foto lijkt mij hier vooral een probleempje met de camber-instelling aan de orde.
NL Snelrondje 13 maa 2018 13:260
Posts: 2044
Overigens neemt Pirelli voor Australië de softs, supersofts en ultrasofts mee
NL flipjef1team 13 maa 2018 13:47+4
Posts: 815
Volgens MaxWCEend14: "Iedereen die hier zo negatief is weet niet wat er allemaal speelt momenteel. Ik heb heel sterk een gevoel dat we"
Dus iedereen die negatief is weet niet wat er speelt omdat het Orakel een gevoel heeft....
Gosj, tijd niet zo gelachen.
NL Orange lion gives you wings 13 maa 2018 15:59+2
Avatar
Posts: 360
Ik ben bang dat ik me deze keer toch een beetje zal aansluiten bij wat raket Beesd zegt. Heb de laatste dagen diverse artikelen gelezen en wat interessante reviews op internet gezien en ik moet zeggen dat het erop lijkt alsof red Bull iets achter de hand heeft. Zoals het er nu naar uitziet komt er inderdaad nog een Motor update en op aerodynamisch vlak komen er ook nog een aantal zaken op de auto waarvan ze al zeker weten dat die gaan werken. Als de drie topteams inderdaad zo dicht bij elkaar zitten en red Bull zich zoals voorgaande jaren ook weer zo snel ontwikkeld in de loop van het seizoen dan kan het nog wel eens erg spannend worden zeker als Renault een beetje betrouwbaarheid in het blok weet te krijgen en wat extra vermogen. Feit is dat ik het rooskleurig in zie en ik er alvast zin in heb.
NL beamer e46 13 maa 2018 19:070
Avatar
Posts: 110
flippie en rickie : plusjes scoren door raketbeest voor gek te zetten,klasse hoor (not) schijnbaar hebben jullie niet meegelezen gister,stakkers.
Posts: 339
@BeamerE46

Ik heb heel goed meegelezen.

Ik speel dan ook op de bal en niet op de man. Ik heb het namelijk over de bewering die @RaketBeest14 doet en niet over hoe hij/zij is. Want hij/zij is vast een hele leuke vent/vrouw met in ieder geval een positieve kijk op de zaken.
Posts: 339
@beamer-e46

Iemand stakker noemen, hoe zie jij dat na het artikel van @f1todaynl?

Speel je dan op de man of op de bal?
 
Posts: 48
nou 25-3 weten we alles,begint me nu echt te lang te duren :)
Avatar
Posts: 4543
Nope. Australië is een stratencircuit en dan weten we nog steeds niet alles.
Pas na een race of drie kun je beter voorspellen hoe de verhoudingen echt liggen.
Vergeet niet dat in de zomerstop iedereen keihard lachte om Horner terwijl daarna bleek dat de verhoudingen daadwerkelijk anders waren komen te liggen.
Maar je hebt geluk, begint nu wel te lang te duren :)
Avatar
Posts: 8283
De verhoudingen kwamen incidenteel anders te liggen na de zomerstop vorig jaar.....dat is toch wel iets anders dan hoe jij het zegt.
NL Duckface 13 maa 2018 12:18+1
Avatar
Posts: 991
Nee hoor DutchF1...Dat was puur nog de motor...Maar het chassis van RBR was echt een wereld van verschil...

Nu zijn die 3/4 tienden in een race echt wel goed te maken door het goede chassis die nu zeer waarschijnlijk al vanaf race 1 goed is...
Posts: 339
@Rimmer

Nope... we weten pas alles na de 21e GP van het jaar.
Avatar
Posts: 4543
Rick F1: ik zeg ook “pas na drie races kun je beter VOORSPELLEN hoe de verhoudingen echt liggen”
Avatar
Posts: 8283
Dus toen de motor werd opgeschroefd kwamen de prestaties pas echt....en dan nog ligt het alleen aan de auto, apart.
Posts: 339
@Rimmer

Je hebt gelijk.

Wat wilde je eigenlijk zeggen met het feit dat iedereen Horner uitlachte in de zomerstop? Wat heeft dat met de eerste 3 races te maken.
NL Snelrondje 13 maa 2018 17:31+1
Posts: 2044
Klopt, @Dutch, zo werken veranderingen nu eenmaal vaak in de praktijk. Eerst zie je incidenteel veranderingen en als dat doorzet, komen de structurele veranderingen.
 
Avatar
Posts: 1029
Als mercedes balansproblemen heeft en ferarri problemen met het verbruik kan Red Bull wel eens met de prijzen vandoor gaan
NL DextroRacing 13 maa 2018 10:000
Avatar
Posts: 93
Laten we het hopen
NL jaapdeaap 13 maa 2018 10:16+2
Posts: 579
Kan iemand mij aub uitleggen waarom aangenomen wordt dat de Ferrari veel verbruikt?
De race sim werd duidelijk naar een delta gereden, maar is dat kan evengoed bewust zijn om de snelheid niet prijs te geven. Niemand weet toch hoeveel brandstof exact in de tank zit, ze kunnen evengoed tot de nok vol zitten en de race sim eindigen met 10 kg brandstof over, zodat de snelheid niet opvalt enzoverder.

aan de hand van foto's kan je inderdaad bandenslijtage en dergelijke dingen vast stellen, en langs de baan kan je zien hoe een wagen ligt, maar brandstofverbruik berekenen is toch onmogelijk?
NL F1Fan1993 13 maa 2018 10:27+1
Posts: 2355
@jaapdeaap wat voor nut heeft het om niet alle snelheid te gebruiken tijdens een racetrim. Dan krijg je ook onjuiste feedback over brandstofverbruik, bandenslijtage ect.
NL Speedpuppet 13 maa 2018 10:400
Avatar
Posts: 7002
Je vergeet even dat RBR met Renault racet...
NL jaapdeaap 13 maa 2018 10:410
Posts: 579
Die feedback krijgen ze door de long runs die ze ook testen, ze rijden ook 15 a 20 laps en gaan terug de box in. Dan hebben ze de data ook zonder dat iemand weet hoeveel kg erin zat.

De race sim is ook voor de procedures en dergelijke te testen, niet noodzakelijk om bandenslijtage te meten en verbruik, die data kunnen ze ook verkrijgen bij de aparte stints die ze door de dag doen.
Avatar
Posts: 2560
Jaap de Aap... Er werd al melding gemaakt door insiders dat Ferrari veel aan het liften was in de langzame en snellere bochten. Reden, brandstof sparen. Bovendien had Mercedes vorig jaar het brandstofverbruik al beter voor elkaar dan Ferrari. Ik hoorde zelfs 10 liter minder. Nu de regels ten aan zien van de olie strenger zijn is het duidelijk dat Ferrari daar moeite mee heeft. Dikke rookpluimen zie ik nou niet iets als heel positief. Anders had ieder team dat wel.
NL SwiftMichael91 13 maa 2018 11:160
Posts: 313
Vettel heeft verklaard na de racesim nog genoeg brandstof in de tank te hebben. Ik stond tijd bij turn 9 en hij lifte inderdaad vaak. Ik denk persoonlijk dat het ook wel plan is geweest steeds naar delta te rijden. Maar het blijft lastig oordelen.
NL Nino Farina 13 maa 2018 11:270
Avatar
Posts: 388
Mercedes staat er een eindje voor. Ze kunnen zelfs wat conservatiever zijn en nog sneller dan de rest van het veld. Team to beat.
Avatar
Posts: 225
Ferrari heeft inderdaad een brandstofverbruik probleem, maar die rook heeft daar totaal niets mee te maken
Avatar
Posts: 473
@ARKADY: klopt, dat heeft temaken met de ontluchting van de motor.
Vorig jaar mochten ze die het inlaat traject weer inleiden, dat is nu verboden.
Waardoor blijkt dat de Ferrari meer Motorolie verbruikt dan de andere fabrikanten.
Aangezien ook Haas & Sauber er last van hadden.
Bron: een andere site.
 
Avatar
Posts: 493
we hebben allemaal kunnen zien dat de Mercedes op harde compund banden dezelfde tijden reed als de rest op 1 of 2 compounds softer!! persoonlijk denk ik dat de mercedes welliswaar agressiever is maar dat ze dit op lossen door met hardere banden te starten
NL Erwinnaar 13 maa 2018 09:56+1
Avatar
Posts: 3962
Ligt ook maar net wat er gereden mag worden dat weekeinde.
Avatar
Posts: 6317
Ze moeten sowieso starten op de banden waarmee ze de snelste tijd in Q2 hebben gezet.
Dat zal niet de hardste band zijn.
Avatar
Posts: 493
ze zullen de q2 derhalve met de hardste band die toegewezen wordt gaan starten! denk ik!
in mijn ogen zou dat kunnen aangezien ze daar wel degelijk op getest hebben, laat ik het zo zeggen ik verwacht dat!
Avatar
Posts: 2131
Klopt Beerkuh. Als je de afgelopen seizoenen terugkijkt, zie je al dat ze op de mediums en de harde compound altijd al indrukwekkend snel zijn geweest.
Avatar
Posts: 6317
Op de hardste band starten heeft een nadeel, want je komt minder snel weg bij de start.
Dus dat is een heel groot risico. Als je bij de start wordt gepakt door 4 man, dan ben je je voordeel meteen weer kwijt. Hooguit zullen ze 1 compound harder gaan gebruiken in Q2.
Die speling was er vorig seizoen niet, maar dat zou dit seizoen zomaar wel weer kunnen.
Avatar
Posts: 599
Q2 op een hardere band dan de rest had in veel gevallen vorig seizoen Mercedes geen pole position opgeleverd hoor. Dat zou dus ontzettend dom zijn om te doen. Daarnaast is wat Nicos zegt ook een ding. Als je bij de start slechter weg komt, heb je het niet naar je zin de rest van de race. Dus zeer onwaarschijnlijk allemaal.
Avatar
Posts: 599
Ach ik verkoop onzin natuurlijk, Q2 en pole hebben niet zo gek veel met elkaar te maken. Q3 redden ze ook op hardere banden. Neemt niet weg dat wat Nicos schrijft overeind blijft.
NL Billgates307 13 maa 2018 11:42+1
Avatar
Posts: 4347
BEERKUH

Als het allemaal waar is wat je zegt hebben ze bij Merc wel de verkeerde bandenkeuzes gemaakt voor in Australië. Ham heeft maar 1x soft en Bot 2x.
Avatar
Posts: 1608
@BEERKUH
Voor Australie wordt de soft band al niet eens gebruikt zo lijkt het. Race zal worden verreden op ultra en supersoft. Dus daar gaat je theorie.
ALS het waar is dat Mercedes de zachtere banden veel sneller oproken dan de rest hebben ze gewoon een groot probleem. Dat ga je niet oplossen door je strategie aan te passen.
Avatar
Posts: 1608
Leuk he al dat gissen;)

Wel leuke discussie trouwens, t mag ook wel eens gezegd worden
Avatar
Posts: 331
Inderdaad The Dre. Zo kan het ook. Laten we hopen op een spannend seizoen. Wie dan wint is zelfs minder belangrijk. En ik ben een Max fan.
Avatar
Posts: 493
@Tietske @Billgates ik zeg alleen dat ze op basis van de banden altijd de hardste zullen selecteren, ik weet natuurlijk ook wel dat de selectie door Pirreli gemaakt wordt, overigens ik heb het lijstje bekeken en ben idd verrast door de keuze van Mercedes welke slechts 1 set zacht geselecteerd heeft!! das op zijn zachts gezegd in strijdt met mijn theorie! tenzij ze deze alleen in de race gebruiken
Avatar
Posts: 473
Ik vraag me dan alleen af waar de eventuele winst vandaan zou komen?
De slijtage van de hardere band is ook erger dan bij de concurrentie.
Dus ze kunnen harder op een hardere band, maar die zou bewijze van net zo snel slijten als een compound zachter(waardoor ze net zo snel naar binnen moeten als de rest met een zachtere band). waardoor het voordeel al weer minder word.
Of zit ik nu heel simpel te denken?
In mijn gedachte ga ik er wel van uit dat het verschil tussen de top3 wel wat minder is dan de start van vorig seizoen(lees RBR er dichter op)
 
NL thestig1812 13 maa 2018 09:470
Avatar
Posts: 122
Hoppaaa kansen voor Red Bull!
 
Avatar
Posts: 198
Is dat zo? Ik zie een foto van SuperSofts.
Hoe lang gaan die mee als je ze volle bak belast?
Maar als Roberto Foresta Di Spine's uitspraken kloppen, dan zeg ik Max's Melbourne Mania!
NL thestig1812 13 maa 2018 09:52+2
Avatar
Posts: 122
Ik zeg gewoon over het gehele seizoen. Max Mania
 
NL alonso fan 13 maa 2018 09:520
Avatar
Posts: 8178
Dit was toch alleen bij ss?
NL Robinho85 13 maa 2018 09:57+2
Posts: 229


Als ik deze foto bekijk, was het ook bij de zachte banden het geval
NL hondamp4/4 13 maa 2018 10:110
Avatar
Posts: 850
Zou het zo'n kieskeurig wagentje zijn dat ie alleen supersofts lust?
NL flyingfokker 13 maa 2018 10:360
Avatar
Posts: 1315
Is het ook bekend hoe lang de stints waren op de supersoft? Langer of korter dan Pirrelli voorschrijft?
NL alonso fan 13 maa 2018 13:090
Avatar
Posts: 8178
@ FLYINGFOKKER daar was ik ook wel benieuwd naar.
 
NL zoirritantisda 13 maa 2018 09:54+8
Posts: 34
IK lees vooral veel bla bla bla en verrassend hoe mensen meteen dingen lezen over bijvoorbeeld Red Bull die er niet staan.
Avatar
Posts: 225
Doornbos die positief is over Red Bull en negatief over een concurrent, je verwacht het niet...
NL Speedpuppet 13 maa 2018 12:51+2
Avatar
Posts: 7002
Niet veel anders dan afgelopen jaar inderdaad.
Maar iedereen ziet dat RBR gewoon te kort komt. Kunnen weer in de achtervolging helaas.
NL Duckface 13 maa 2018 13:00+2
Avatar
Posts: 991
Speedpuppet jij hebt een handje eraan om alles van RBR naar het negatieve te trekken en durft dan ook heel arrogant te blijven in je antwoorden...

Voel je eens niet zo verheven en sta eens open voor ook positiviteit van andere teams.

Er valt nog niet veel te zeggen over alle teams. Iedereen heeft wel iets en hoe dat zich uiteindelijk verhoudt met elkaar zien we pas tijdens de race weekenden.
NL flipjef1team 13 maa 2018 13:50+1
Posts: 815
Inderdaad ARkady, Alsof Doornbos bij RB gereden heeft...tss.
Of hij praat de Ziggoslaafjes naar de mond, dat kan ook nog.
NL Speedpuppet 13 maa 2018 15:02+1
Avatar
Posts: 7002
Misschien omdat er ook niets positiefs te melden valt over RBR???
Hoezo zou ik mij verheven moeten voelen? Omdat ik niet meedoe aan de jubelstemming? Vorig was het hier ook groot feest tijden de wintertests. We weten allemaal hoe dat geëindigd is. Ik ben liever gewoon realistisch.

Verder ben ik positief over Ferrari en Mercedes, welke er wel goed voor staan...
Ik ben de 1e die positief over RBR is hoor, maar dan moet er wel aanleiding voor zijn!
NL Duckface 13 maa 2018 15:15+1
Avatar
Posts: 991
Dan zou ik het F1 nieuws maar eens beter in de gaten houden Speedpuppet en dan heb ik het niet alleen over deze website...

Er is heel veel positief nieuws te vinden en te lezen over RBR...Dus niet iets roepen als het niet zo is ;)
NL Spielberg 13 maa 2018 22:560
Avatar
Posts: 2281
@Flipje , toevallig hè .. dat Doornbos bij Red Bull heeft geracet ?
 
NL Vaxmerstappen 13 maa 2018 09:550
Avatar
Posts: 970
En dat is in Barcelona gebeurd in relatief koele omstandigheden.. Als het in Melbourne straks
27 graden is met een asfalttempratuur van 45/50 graden kan het wel eens heel interessant worden.
Avatar
Posts: 2554
Ja, zul je ineens zien dat Mercedes geen enkel probleem met zijn bandenmanagement heeft.

Zulke foto's van de wintertests zeggen mij niet zoveel, net als die rookwolken uit de Ferrari box. Je weet nou eenmaal niet wat ze er precies mee getrst of geprobeerd hebben.

Misschien hebben ze wel hele extreme setups op de auto gezet om inzicht in de maximale belastbaarheid van de achterbanden te krijgen.

Pas als ze tijdens de eerste 4 a 5 races structurele problemen met bandenmanagement hebben kun je gaan stellen dat deze verhalen kloppen.
Posts: 146
Zou het nieuwe asfalt in barca hier ook van 8nvloed op zijn?
Ik denk het wel en aus kan een ander verhaal zijn
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 maa 2018 21:550
Avatar
Posts: 2422
Mogito. Is waar opzich. Maar ik zie het toxh niet vaak datbteams testen hoe het niet moet. Ze zullen het best oplossen bij mb. En in het begin van het team met schumacher was dit juist het zelfde probleem.dus ik denk dat er wel degelijk iets aan de hand is bij de zilverpeilen. Maar zullen ze ook wel oplossen
 
Avatar
Posts: 156
Ja logisch dat je dit seizoen erg kijkt naar de bandenslijtage! De banden zijn veel zachter dan voorheen, dus bandenslijtage is de sleutel voor succes dit seizoen. Maar ik hoop wel echt dat dit geen seizoen wordt waarin hele races gedomineerd worden door bandensparen, wat in het verleden wel zo was bij hele zachte compounds!
 
Avatar
Posts: 592
Dat verklaart waarom de Ferrari zo snel is met de zachtere banden.
Ik zou zeggen, alleen nog super en hypersoft banden.
Posts: 146
In dat geval moet je ook vaker pitten, immers die zachtste compounds gaan kinder lang mee.
Posts: 146
Kinder=minder
NL Spielberg 13 maa 2018 22:580
Avatar
Posts: 2281
Kinder = minder ??? ....;-)
 
NL Wingleader 13 maa 2018 09:59+4
Avatar
Posts: 1338
Wishfull thinking van Doornbos. Ik denk dat Mercedes nog steeds het te kloppen team zal zijn, dat akkefietje met de achterbanden lossen ze wel op.
NL alonso fan 13 maa 2018 10:010
Avatar
Posts: 8178
Ja gaat niet gebeuren.
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 maa 2018 21:560
Avatar
Posts: 2422
Gaat op zeker gebeuren
 
NL Little Ducky 13 maa 2018 10:010
Avatar
Posts: 83
Is het niet zo dat mercedes expres bij het binnenkomen bij de pits, ze de achterbanden een dikke wielspin gaven. Hierdoor konden ze kijken hoeveel ze de banden konden belasten (thermisch). Ik heb zelf geen bron hiervoor, maar heb het gelezen om andere fora. Dus mijn vraag is, wanneer is deze foto genomen? Tijdens de racesimulatie, of na zo'n wielspin actie...
NL kooleracer 13 maa 2018 10:030
Posts: 970
Mercedes deed inderdaad hele lange burnouts wanneer ze pits in kwamen en soms wanneer ze de pits verlieten.
Posts: 146
Die burn-out tests zijn bedoeld voor na de overwinning(en)
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 maa 2018 21:570
Avatar
Posts: 2422
Ja hoorrrrr. Tijdens de test zag je op zowel de voor als achter banden blaren ontstaan. Tegenwoordig 4 x 4 in de f1 ofzo
 
Avatar
Posts: 190
Dan liggen er kansen op circuits waar geen medium compound wordt mee genomen :P

Nog 10 dagen en dan gaat het beginnen....
 
Avatar
Posts: 1979
Ach, de Red Bull rijdt met een oud ERS systeem, de Ferrari heeft een te hoog brandstofverbruik, de Mercedes heeft een hoge bandenslijtage ...

Laten we gewoon de eerste races afwachten. Melbourne zegt ook nog niet zoveel.
Avatar
Posts: 991
Precies wat ik hierboven ook ergens heb gezegd. Iedereen heeft wel iets, het is gewoon afwachten...
NL Tieske73 13 maa 2018 13:12+1
Avatar
Posts: 1608
Ok dan spreken we je tegen die tijd weer.
Wij speculeren nog even door hier #geenleven #wemoetentochwat
 
NL Matthijs1982 13 maa 2018 10:14+1
Posts: 8
When the flag drops, the bullshit stops...
NL Pietje2013 13 maa 2018 10:25+3
Avatar
Posts: 6420
Normaal wel, hier alleen niet.
 
Avatar
Posts: 404
Aaaahhh, Robert Doornbos, oranje bril opportunist nummer 1, of nummer 2 na Rob kampheus. Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag zien dat mercedes, ferrari en red bull gelijkwaardig zijn, met red bull als 1 of 2, maar ik vind Robert Doornbos echt een waardeloze bron, die roept altijd maar wat de oranje massa wil horen.
Avatar
Posts: 1112
Ben ik het niet helemaal mee eens. Hij laat zich vaak meeslepen door Kamphues, maar wanneer dit niet gebeurd vind ik Doornbos de enige vaste analist van Ziggo die nog enigszins objectief kan zijn.
Avatar
Posts: 404
@Bonsai, heb je wel gelijk in, Tom Coronel is erger. Doornbos is af en toe wel objectief.
NL F1Fan1993 13 maa 2018 10:39+2
Posts: 2355
@Bonsai precies zoals jij al aangeeft. Doornbos heeft zich niet helemaal ingelezen voor deze uitzending van peptalk. Het is inderdaad jammer dat doorbos zich de afgelopen tijd (te) veel laat meeslepen door Kamphuis.

Enkele jaren geleden was hij de enige van de Ziggo presentatoren die goede analyses kon maken. Het afgelopen jaar vind ik zijn analyses echter een stuk minder scherp.
Hopelijk vindt hij dit seizoen zijn objectiviteit terug.
Avatar
Posts: 1112
Helemaal met je eens @F1Fan.

@Jello. Tom Coronel is inderdaad veel erger, maar wat te denken van 'liefhebbers' Bart Chabot en Chris Zegers? Tenenkrommend vaak.
Avatar
Posts: 404
@Bonsai, zeker, de liefhebbers zijn inderdaad tenenkrommend. Tim Coronel vind ik meestal wel goed. Doornbos is nu ik er bij nadenk vooral in interviews en die stukjes op de site van ziggo erg opportunistisch, in het programma lijkt hij zittend naast kampheus en tom coronel een geweldige neutrale journalist. Maar hij is inderdaad erg gevoelig voor dat opfokken van kampheus.
Avatar
Posts: 1112
Ik zou ook het liefst zien dat Doornbos als (co) commentator bij wedstrijden aanwezig is. Lijkt me een prima rol voor hem. Dan Allard Kalf als interviewer ipv Jack Plooij. Qua analisten moet het toch wel mogelijk zijn om mannen als Giedo van der Garde en Robin Frijns te strikken. Tuurlijk, die hebben nog hun carriere, maar er lopen wel wat (oud) coureurs rond die de rol van analist prima zouden kunnen invullen.
NL Getuige X 13 maa 2018 11:23+3
Posts: 1718
Mark Hughes vind het ook....dus misschien zijn er meer mensen die het is opgevallen dat ze daar wat te verbeteren hebben bij Mercedes....
Maargoed veel mensen hier op het forum vinden dat de mensen die blijkbaar hun geld verdienen met hun kennis en ervaring in de autosport die in tv programma’s praten over F1 tenenkrommend en waardeloos.

Als ik Ted Kravitz soms hoor of Herbert dan is het ook wel eens ongemakkelijk.
Dus misschien is het lastig om de perfecte tv persoonlijkheid te vinden?
Vraag mij dan oprecht wel eens af wie het dan moet zijn die je bij Ziggo neer zou moeten zetten....iemand een idee?
Avatar
Posts: 2554
Kamphuis is inderdaad geen goede host voor in de studio, beter zouden ze die door die gast van pitspraat vervangen.

Doet geloof ik ook FE en Indycar commentaar, en niet onverdienstelijk van wat ik er van gehoord heb.
Avatar
Posts: 473
Laat AUB Kalf thuis. die man praat met veel comma's
Avatar
Posts: 404
@Mojito, sluit ik me helemaal bij aan. René Hoogterp bedoel je denk ik. Ik vind hem erg goed bij Formule E en Indycar en is vooralsnog altijd zeer neutraal. Ik kan het ook enorm waarderen hoe hij bij pitspraat is. Positief wanneer dat terecht is, maar ook gewoon kritisch wanneer dat terecht is. Ik zou hem inderdaad graag zien bij de F1 verslaggeving.
Posts: 339
Een beetje fatsoenlijke sport journalist met presentatie talent kan wel gastheer zijn in de studio. Hij moet goede vragen stellen en objectief zijn. Presentator hoeft zelf niet de F1 deskundige te zijn, daarvoor zijn de gasten. Alleen moet hij er genoeg van weten om naast eenvoudige ook diepgaandere vragen te kunnen stellen.
Avatar
Posts: 1112
@Maximist

Kalf was afgelopen jaar een keertje bij ziggo, ik meen F1 cafe. Daarin vond ik hem zeer sterk en objectief. Alleen was het steeds zo dat als hij met een technisch en objectief verhaal kwam dat Kamphues er door kwam met: Ja we gaan even kijken hoe geweldig Max dit interview deed met Jack Plooij.
NL Fireblade 13 maa 2018 13:37+1
Avatar
Posts: 658
Doornbos is oké en hij heeft meer contacten dan alle forumleden hier bij elkaar. Coronel is een praatjesmaker die lang niet zo bij dat wereldje betrokken is als Doornbos en vd Garde, maar heeft wel race ervaring en weet toch wat er in die mannen omgaat. Kampheus moet het geheel een beetje gezellig maken en dat gaat hem best goed af vind ik. Dat ze een oranje bril op hebben is logisch (bij Sky lopen alle grootheden ook als jonge pubers om Max heen te dartelen)

Vwb alle voorspelling die ik hier zie... iedereen roept wat, maar niemand weet hoe het daadwerkelijk zit, zelfs niet met die mooie (weinig zeggende) tijdenlijstjes. Hoeveel peut zat erin, wat was de afstelling, in hoeverre hebben ze het achterste van hun tong laten zien en zo zijn er nog wel 100 mitsen en maren te bedenken. Ik kan me zelf namelijk niet voorstellen dat Haas ineens dicht bij de top 4 terecht gaat komen, maarja, zelfs ik schat dingen wel eens verkeerd in. ;) Ik wacht het maar rustig af en vertrouw een beetje op de relaxte uitstraling van het RBR team. Zij weten meer dan wij denken.
NL SCHOUTEN RACING FAN 13 maa 2018 21:590
Avatar
Posts: 2422
Ja hoor doornbos snapt er niks van als die niet zegt wat de anti willen horen maar goed
NL Spielberg 13 maa 2018 23:060
Avatar
Posts: 2281
Kunnen ze Jos niet strikken als pitt-reporter ?
 
NL F1Fan1993 13 maa 2018 10:340
Posts: 2355
Mercedes heeft tijdens de test ook absurd lang doorgereden op de verschillende compounds. Dus misschien is het wel een doelbewuste actie geweest. Daarnaast reed Bottas 27 rondes op de mediums tijdens zijn eerste stint in de race simulatie. Dit is bijna een halve GP afstand. Hieruit kan je concluderen dat, hoewel Mercedes het misschien zwaar heeft op de zachtere compounds. Ze dit goed kunnen maken door met de hardere compounds te rijden.
Avatar
Posts: 943
Ik verwacht dat de Mercedessen gewoon vooraan rijden, met af en toe een succesje van RB en Ferrari.
Avatar
Posts: 592
Dat zeg ik.Gewoon alleen de zachtere compounds toestaan. Zal ff een belletje doen naar Pirelli ;-)
Avatar
Posts: 1608
Je gaat voorbij aan het feit dat de hardere compounds in de meeste races niet beschikbaar of geschikt zijn. Te beginnen met Australie. Die race wordt op SS en US verreden.
 
NL F1Marshmallow 13 maa 2018 10:45+3
Avatar
Posts: 170
Voel hem al aankomen straatfeest.
Avatar
Posts: 4543
Waar woon je? Kom ik ook :)
NL F1Marshmallow 13 maa 2018 11:00+3
Avatar
Posts: 170
Je bent van harte welkom in Den Haag.
Avatar
Posts: 943
Bier staat koud?
NL F1Marshmallow 13 maa 2018 11:23+2
Avatar
Posts: 170
Yep bier staat koud en een lekker hapje erbij komt helemaal goed.
Avatar
Posts: 599
+1 voor Den Haag!
Avatar
Posts: 90
Bitterballen en/of Sate?
NL Billgates307 13 maa 2018 13:300
Avatar
Posts: 4347
Ff over die hapjes. Geen broodje ei met ui toch?
NL F1Marshmallow 13 maa 2018 15:19+1
Avatar
Posts: 170
Nee broodje ei met ui is zo achterhaald.Klinkt alleen lekker uit een bek van een Hagenees meer niet.
Posts: 4023
@WALTEIJ lees even je eerdere posts terug, staat misschien wel interessante reacties onder ;)
 
Avatar
Posts: 5817
Je moet toch wat zeggen, liefst iets spraakmakends .... Laten ze een fotootje/beelden van een versleten achterband zien.... Kan ook Max in de grindbak laten zien en dan gaan roepen dat de RB totaal geen wegligging heeft........ ach ja.... Next.......
NL TOTOPDEVELG 13 maa 2018 12:30+1
Posts: 88
Dat ze......iets meer op max.....gericht zijn is duidelijk. Dat ze iets moeten vertellen ook. Maar mischien.....is het ook.....echt zo. Weet jij veel. Ik had het nog niet opgemerkt. Nu weet ik het en wellicht dat ze over drie races wel een probleem hebben. Wat is de toegevoegde waarde van die puntjes in je zin. Het leest irritant.
NL Pietje2013 13 maa 2018 12:310
Avatar
Posts: 6420
Precies. Pas in de race, onder dus gelijke omstandigheden, zeggen blaren e.d wat als het eerder gebeurt dan de concurrentie.
 
Posts: 1407
maar wat heb je er aan als ze na 15 ronden al een gat van 13 seconden hebben, en de laatste 5 ronden voor de stop de redbull 8 tienden per ronde inloopt..
Avatar
Posts: 1608
Op welke band zou dat dan zijn?
NL schwantz34 13 maa 2018 22:030
Avatar
Posts: 8278
@JV Daar zullen ze bij Mercedes vast wel voor tekenen ;)
 
NL SwiftMichael91 13 maa 2018 11:20+1
Posts: 313
Vorige week dinsdag, de eerste dag Bottas reed een stint op softe banden. Na 8 rondjes stonden er al grote en dikke strepen op de achterbanden. Wel redelijk in het midden. Heb dat mooi op de foto gekregen. En toen was het nog geeneens super warm. Dus zal wel voor stuk bezorgdheid zorgen bij Mercedes.
Posts: 146
Waren het nieuwe banden of gebruikte?
NL SwiftMichael91 13 maa 2018 17:470
Posts: 313
Volgens mij nieuwe, maar dit weet ik niet 100% zeker. Daarvoor deden ze een run met medium.
 
Avatar
Posts: 145
En Lewis heeft voor Australie 9 setjes ultrasoft en 1 set soft geselecteerd... ik ben benieuwd!!
Posts: 146
Lewis is voorbereid op de ene na de andere burn-out op de ultras ;-)
 
NL schwantz34 13 maa 2018 11:350
Avatar
Posts: 8278
Het slijtagepatroon van de SS band op de foto is totaal niet realistisch, sandbaggen 2.0
 
BE Cavallino 13 maa 2018 11:51+4
Avatar
Posts: 1905
Allez, MB vreet banden...Ferrari verbruikt teveel brandstof...en enkel mooi weer bij RB :)
Het gaat spannend worden...en op het einde winnen de Duitsers.


...Vettel dus :) (we mogen dromen)
NL perestijn 13 maa 2018 12:01+2
Avatar
Posts: 1339
de meeste dromen zijn bedrog................
NL flipjef1team 13 maa 2018 13:540
Posts: 815
Cavillino: u vergeet de Heiligverklaringen van TR richting Honda!
Want Honda is het nu helemaal......
 
NL Jimi Hendrix 13 maa 2018 12:360
Avatar
Posts: 280
Stiekem een "in season" test met Pirelli en alles komt weer goed. Net zoals vorige keer ......
 
NL TOTOPDEVELG 13 maa 2018 12:390
Posts: 88
Heeft de keuze van Merc om geen hyper te testen hier mee te maken of is dat vooraf bepaald. Temperatuur was natuurlijk ook niet goed.
 
Avatar
Posts: 223
Ik zie het al gebeuren , Melbourne 1 en 2 Ferrari's die aan de horizon verdwijnen met 2 MGP op afstand daar achter daar een stuk achter de RBR en Renaults aan het knokken voor plaats 5 en 6 . Tja daar gaan dan al die experts en analisten. Ik zou dubbel liggen van het lachen. Nog even en we weten het.
 
Avatar
Posts: 223
Ik zie het al gebeuren , Melbourne 1 en 2 Ferrari's die aan de horizon verdwijnen met 2 MGP op afstand daar achter daar een stuk achter de RBR en Renaults aan het knokken voor plaats 5 en 6 . Tja daar gaan dan al die experts en analisten. Ik zou dubbel liggen van het lachen. Nog even en we weten het.
Posts: 146
John013, we kunnen niks helemaal uitsluiten, dromen mag.
En na max 21 races wordt de wk bekend en gelukking niet na aus ;-)
NL Snelrondje 13 maa 2018 18:360
Posts: 2044
John026, en toen werd je wakker?
Avatar
Posts: 268
en mclaren dan?? ;-)
Avatar
Posts: 223
delingen,
Oops sorry McLaren knokt ook mee om die 5 of 6 plaats ;)
Avatar
Posts: 223
delingen = delange.
Traagrondje,
Jij begrijpt het niet echt of wel ??
 
Avatar
Posts: 136
2010 Mercedes chassis vreet achterbanden op
2011 Mercedes chassis vreet achterbanden op
2012 Mercedes chassis vreet achterbanden op
2013 Mercedes chassis vreet achterbanden op, doen (illegale) bandentest en lijken de problemen te kunnen beheersen
2014-2016 Fric ophanging Bandenprobleem opgelost
2017 Mercedes chassis vreet achterbanden op na verbod Fric, gelukkig is het probleem niet zo erg ivm de nieuwe regels. (De limieten van het nieuwe chassis worden nog niet opgezocht en de motor kan het allemaal nog verdoezelen.)
2018 Mercedes chassis vreet achterbanden op

Niks nieuws onder de zon. Het almachtige Mercedes is beter in het bouwen van motoren dan in het ontwikkelen van een goed chassis binnen de regels.
DK BENNY DONKER 13 maa 2018 18:250
Posts: 1129
Mooi overzicht.
 
NL MoetDatNou 13 maa 2018 14:12+1
Avatar
Posts: 339
Denk dat ze bij Mercedes binnenkort een belletje doen naar Doornbos. Hebben ze een hope zachte banden besteld en nu pas horen ze van Robert dat ze dus banden vreten. Hadden ze beter medium's kunnen bestellen.
NL Pietje2013 13 maa 2018 17:300
Avatar
Posts: 6420
Je kunt beter softs vreten. Die mediums zijn zo taai.
 
Avatar
Posts: 228
Leuk om al die verschillende meningen en reacties te horen.

Maar ik hoor niemand zeggen, dit is TESTEN, met deze data gaan ze verder aan de slag en gaan kijken of ze het voor de start van de race er uit kunnen krijgen.

Uiteraard hopen we allemaal van niet en dat Max en andere rijders kansen krijgen.

Maar reken er op dat ze bij Mercedes ook gaan kijken hoe dit op te lossen.
Is het een klein iets als camber dan is dat snel aan te passen ( sterker nog dan HADDEN ze het al lang aangepast.)

Is het niet zo makkelijk dan is het rekenen, wat verliezen we als we het zo laten en wat winnen we als we het aanpassen. en wat kost het weer OM het aan te passen qua tijd

Met andere woorden We gaan het allemal zien na de eerste race
 
DK BENNY DONKER 13 maa 2018 17:580
Posts: 1129
Mercedes kennende organiseren ze wel weer een illegale privé bandentest...
 
Avatar
Posts: 268
bizar ........ik dacht ergens gelezen te hebben dat mercedes de bevestigingspunten voor de achterwiel ophanging verhoogde om de luchtstroom te verbeteren en zodoende net minder slijtage te hebben.
Avatar
Posts: 225
Idd beter voor de luchtstroom, maar heeft niks met bandenslijtage te maken
 
NL haakse slijper 14 maa 2018 00:190
Posts: 54
De terpentine en drop truc...voor de race 'n kwart liter terpentine in de mond nemen ..wat zoete drop erbij en goed kauwen...dit mengsel op de achterbanden spuwen als even niemand kijkt...en je bent sneller weg dan de rest v.h. veld !!
 
NL mud-lover 14 maa 2018 02:590
Avatar
Posts: 56
wie kan me vertellen wat een oorzaak is van hoge banden slijtage en wat een oorzaak is van weinig banden slijtage, wat word er bedoeld met een agressief chassis?
NL haakse slijper 14 maa 2018 17:210
Posts: 54
Dat d'r tandjes opzitten ??
 
NL haakse slijper 16 maa 2018 11:220
Posts: 54
Dat vleugeltje op de bodemplaat net vóór de achterband zal wel tegen de band krassen als de band begint te slijten ???
 

CN
        Grand Prix van China
Lokale tijd
Geef je mening
Moet Daniel Ricciardo nu na 2018 bij Red Bull Racing blijven of niet?






Coureursprofiel
Naam GB Lewis Hamilton
Actief Als Mercedes Coureur in Formule 1
Geboortedatum 7 jan 1985 (33)
Gewicht 66 kg
Lengte 1,75m
Woonplaats Monaco