Fernando Alonso houdt pessimisme buiten de deur

Gepubliceerd op 13 maa 2018 09:12
image

McLaren-coureur Fernando Alonso is vol goede moed voor het nieuwe Formule 1-seizoen, ondanks dat de voorbereiding voor hem en zijn team opnieuw gemankeerd is verlopen. McLaren grossierde tijdens de wintertests in technische problemen, terwijl de Britse renstal juist afscheid had genomen van Honda en overgestapt was naar Renault om van dat soort problemen af te zijn.

Desalniettemin blijft Alonso opgewekt en staat hij nog volledig achter die keuze van zijn team. "Ik zie geen enkele reden om pessimistisch te zijn", vertelde de Spanjaard op radiozender Onda Cer. "McLaren is het op één na beste team in de geschiedenis van de Formule 1, Renault is een van de beste motorleveranciers ooit en wij lopen over van ambitie. Ik zie niet in waarom dit niet goed uit zou pakken."

Doelen

Het ziet er echter niet naar uit dat McLaren-Renault komend seizoen al een bedreiging kan vormen voor de grote drie. Alonso: "Normaal gesproken eisen Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing de eerste drie startrijen voor zich op. Dan blijft daarachter de vraag over; McLaren, Haas F1, Renault of Force India? Wij moeten eerst die strijd maar eens zien te winnen. McLaren kan een sprong voorwaarts maken, van de negende plaats bij de constructeurs naar knokken in de top van de middenmoot."

"Toen we de keuze maakten voor Renault, waren we het er allemaal over eens dat het voor McLaren al heel goed zou zijn als we dit jaar dicht achter de top drie zouden staan. Elke race in de top vijf, altijd in Q3 terecht komen en vechten voor podiumplekken wanneer dat mogelijk is, dat is het doel. Wij zijn heel blij met onze overstap naar Renault, we hebben ons met vier seconden per ronde verbeterd ten opzichte van vorig jaar."

Honda

Ondertussen verging het Honda aan de zijde van Scuderia Toro Rosso stukken beter dan de voorgaande jaren bij McLaren. Hoe kijkt Alonso daar tegenaan? "Ik heb geen problemen met Honda. We zullen hoe het ze in Australië vergaat. De wintertests zijn goed verlopen voor ze en als ze in Melbourne in de top vijf eindigen, dan ben ik de eerste om ze daarmee te feliciteren. Maar ik denk niet dat dit het geval zal zijn. Een test is toch wat anders dan een seizoen met drie motoren voor 21 races. Ik denk dat zij bij de onderste drie, vier teams zullen behoren, wij bij McLaren gaan voor de bovenste vijf, zes posities."



Reacties (55)
NL thestig1812 13 maa 2018 09:15+1
Avatar
Posts: 122
Vol goede moed? De auto heeft elke training wel stil gestaan....
Avatar
Posts: 4543
Ach er is nog niks verloren. Australië zal nog wel niet zoveel zijn maar het is heel goed mogelijk dat ze na drie of vier races gewoon het 4e team zijn en incidenteel een podium mee pakken. Het is al waanzinnig lang geleden dat we Fernando op het podium zagen dus als dat lukt dan is het gewoon toch een goed seizoen.
Dat gezegd hebbende was de voorbereiding gewoon ruk en leek helemaal nergens op maar dat kan wel een gevolg zijn van een ambitieuze auto (denk aan de wielophanging die zelfs Newey inspiratie gaf). Het kan even tijd kosten om dat werkend te krijgen. RBR stond er begin vorg jaar vrijwel net zo beroerd voor met 1,5 sec op Mercedes. Dat is ongeveer ook waar McLaren nu staat maar RBR heeft bewezen dat zoiets goedgemaakt kan worden.
NL RJHvandaag 13 maa 2018 10:18+2
Posts: 896
Nadat 'ie vorig jaar Honda zo had afgebrand, en hij de laatste tijd zo lyrisch was over Renault, moet 'ie dat nu wel volhouden, ook al was het niks voor McLaren.
Anders staat 'ie wel te kijk.
Maar goed er is nog niets waaruit blijkt dat er al weer reden is voor pessimisme. Alonso had alleen beter iets behoudender kunnen zijn met zijn optimisme.
NL Remedy81 13 maa 2018 10:38+1
Posts: 4023
Wat heeft ambitieuze wielophanging te maken met de betrouwbaarheid van de aandrijving?
Posts: 66
Alonso schijnt al mopperend gespot te zijn in de teamgarage. Vermoed dat 50% van zn goede hoop al weg is
Avatar
Posts: 4543
Remedy: Helemaa niks of misschien juist wel alles.
De achterwielophanging is een voorbeeld van de ambitieuze auto.
Net als de ranke taille en de extreem dicht op elkaar gepositioneerde onderdelen.
Het een werkt niet 100% als het andere daar geen onderdeel van is.
Zonder een ranke taille geen goede airflow naar de achterwielophanging of vleugel etc.
Een ambitieuze auto benaderd al deze facetten tot het randje. Dat doen de grote drie ook.
McLaren verdiend daarom wel lof dat ze het toch proberen en zo gewoon op gelijke hoogte met RBR proberen te komen. Dat bedoelden ze met be brave. Niet gaan voor een plekje achter Renault maar gaan voor de top.
McLaren is dat eigenlijk ook gewoon aan haar stand verplicht. Maar goed, zoiets is risicovol en kan betekenen dat je teveel tijd nodig hebt om het werkend te krijgen. Vooral als je de ervaring met de Renaultmotor nog mist. Het lijkt er nu op dat ze zich iets vergaloppeerd hebben en daar kunnen we, soms ook wel terecht, wat lacherig over doen maar ze proberen het wel. Net zoals Sauber nog steeds laatste staat maar het tenminste probeert i.p.v. de blokkendozen waarmee Monisha standaard de laatste plek afdwong.
Ik schrijf McLaren nog niet af, althans voor een regelmatige top 5 klassering in de race vanaf race 4. Alles meer is knap, alles minder is toch wel teleurstellend.
Avatar
Posts: 4241
ALonso is toch eigenaar of groot aandeelhouder van zo'n beetje de grootste sponsor op de MCL33, KIMOA?

Nou... dan begrijp ik ook wel dat ie naar buiten toe positief is, als sponsor.
BE ludwig.gistelinck1@gmail.com 13 maa 2018 13:180
Posts: 11
Het is niet omdat de wagen stil stond er ook geen oplossingen zijn gevonden. we zien de resultaten bij de 1ste GP van Europa maar volgens mij veel vroeger.
Posts: 4023
@RIMMER kijk goed verhaal! Wat ik wel vind is dat ze het laten klinken dat ze verder zijn gegaan in het uiterste dan de grote drie, maar als je het mij vraagt zijn ze redelijk gelijk en niet extremer dan b.v. RBR.
Avatar
Posts: 792
Elk auto staat even stil. Maar bij de eerste testweek heeft de McLaren wagen op donderdag niet stil gestaan door problemen met de wagen/motor.

Ook woensdag was dat niet het geval maar dat was een dag waar eigenlijk iedereen stil stond.
 
Avatar
Posts: 269
Realistisch verhaal dit.
NL thestig1812 13 maa 2018 09:170
Avatar
Posts: 122
Ik snap de keuze voor Renault, maar de bolide is gewoon niet goed genoeg. Alonso (Fernando Alonso red.) probeert alles nog positief te zien.
Avatar
Posts: 269
Klopt maar de snelheid was er wel. Plek 5of 6 is heel reeël voor McLaren.
NL thestig1812 13 maa 2018 09:190
Avatar
Posts: 122
Klopt, maar dat is Renault.. De snelheid was er trouwens ook bij STR..
Avatar
Posts: 269
FI zal normaal gesproken buiten bereik blijven. Renault ziet er sterk uit maar zeker als het seizoen vordert zal McLaren de aansluiting vinden bij de subtop.
Avatar
Posts: 269
#thestig1812, STR zag er idd ook goed uit maar reden hun snelle tijden op de zachtere compounds. Op de medium compound was het niet heel speciaal.
Avatar
Posts: 1062
@TheStig1812, nu wil ik niet lullig doen hoor, maar redacteer je nu jezelf?
 
Posts: 397
Ben benieuwd hoelang hij dat gaat volhouden... het pessimisme buiten de deur houden... vast niet al te lang...
NL thestig1812 13 maa 2018 09:180
Avatar
Posts: 122
Idd, dat zal moeilijk worden als je nog geen 1 fatsoenlijke test hebt kunnen doen
Posts: 466
@ABGJ
Ik heb ook een beetje die vrees... wetende dat de Renault verleden jaar ( al jaren zeg maar ) een pak minder pk's had dan Merc. en Fer. en er door RBR meermaals over geklaagd is. Het zou zo maar eens snel uit de mond van Alonso kunnen komen moest dit hen een keer parten spelen.
NL schwantz34 13 maa 2018 11:490
Avatar
Posts: 8275
Als de druk en frustratie oploopt, kan Alonso altijd nog zandzakken voor de deur leggen ;)
 
NL F1Marshmallow 13 maa 2018 09:240
Avatar
Posts: 170
Tja Alonso kan niet anders dan positief blijven.
NL RJHvandaag 13 maa 2018 10:230
Posts: 896
Het kan niet veel slechter dan vorig jaar voor de McLaren, maar door nu vooraf al zo positief te zijn gaan ze 'm wel uitlachen, mocht het straks weer meerdere keren tegen zit.
Avatar
Posts: 1456
@Marsmallow het is wel duidelijk dat je het niet begrijpt, Alonso heeft er een betere kijk op dan menig geen die aan de zijlijn staan of op de boven lijn (zie hier boven) en dat personen met de meeste posts zoals Rimmer duidelijk uitleg geeft wat mij weer scheelt dat ik het niet hoef op te schrijven en daarvoor heeft hij wel een plusje verdiend en positief kun je ook negatief zien in het geval van jou zonder onderbouwing.
NL F1Marshmallow 13 maa 2018 22:250
Avatar
Posts: 170
@MUSKY Begrijp niet waar jij je druk om maakt zeg alleen dat Alonso niet anders kan dan positief blijven wat is daar mis mee dan.
Misschien begrijp jij m'n reactie niet dat zou ook nog kunnen.
 
NL Wingleader 13 maa 2018 09:25+1
Avatar
Posts: 1338
Ik gun Alonsa en McLaren een goed seizoen toe. Had met hem te doen vorige seizoenen. Alonso is een van de beste die er rond rijdt, echter meestal in een niet winnende auto.
NL lenc1313 13 maa 2018 09:50+2
Posts: 168
ik ben nooit zo wild geweest van Alonso. en ja hij was zeker goed maar ik ben benieuwd of die nu nog steeds zo goed is als men hier doet overkomen. zou leuk zijn voor de f1 maar ik twijfel
Avatar
Posts: 8283
Heb je vorig seizoen zeker niet gekeken? Zowel in de kwali als in sommige races deed Alonso het gewoon uitstekend.
Posts: 4023
Ik was nooit wild van Alonso maar dat kwam meer door het rode team waar hij voor reed ;) Moet zeggen dat ik wel meer respect voor hem heb gekregen met zijn deelname aan de Indy 500 en nu de endurance racerij....
 
Avatar
Posts: 2131
Ja, McLaren had de minst productieve testweken van alle teams, dat is waar. Met (oplosbare) problemen.Maar we moeten niet overdrijven.
Vergeleken bij vorig jaar was het voor McLaren den prima testweek.
Ook de snelheid is echt wel aanwezig, de tijd van Alonso was met nog aardig wat brandstof aan boord, terwijl hij bij de geschrapte tijd 2 tot 3 tienden sneller onderweg was, voordat hij de chicane afsneed.
Ook qua raceafstand kwamen ze samen met Renault op een gedeelde 4e plek uit de bus.
Q3 moet mogelijk zijn in Australië en dat is helemaal geen gek begin.
BE Zambiorix 13 maa 2018 09:470
Avatar
Posts: 764
Zou hij bewust de chicane afgesneden hebben? Ik bedoel, hij kan een stukje rijden, t is niet dat hij zijn bochten plots niet meer kan nemen. Waarom zou hij dan de chicane afsnijden op een zeer snelle run? Ik beweer niet dat ze aan het sandbaggen zijn, ik vraag het met gewoon echt af waarom..
Posts: 168
omdat ie toch niet meer zo goed is :p... nee geen idee ook maar sandbaggen daar geloof ik ook niet in...
Avatar
Posts: 2131
@Zambiorix, het zou kunnen maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in.
Radio verkeer: ' Alonso, you go to fast, cut the chicane please, i repeat cut the chicane please' ;-)

Nee ik denk eerder dat het nog de onwennigheid van de auto is, het was ook niet de eerste keer dat hij een chicane afsneed.
Avatar
Posts: 5815
Blijkbaar tricky chicane , simpel... Veel coureurs hebben hem “afgesneden”
BE Zambiorix 13 maa 2018 12:060
Avatar
Posts: 764
Allemaal interessant, maar waarom zouden ze vanop de radio moeten roepen dat hij te snel gaat en dat hij daardoor de chicane moet afsnijden? Ik boedoel, dat voelt Fernando in de auto toch veel beter aan? Hij weet toch zelf perfect wanneer hij de bocht niet kan pakken?
Dat moeten ze toch niet over de radio roepen? Meer nog, tegen de tijd dat ze die informatie (indien het om een waarschuwing gaat) bij hem krijgen is hij de bocht al lang voorbij. Ik vind sandbaggen een veel te geladen woord, maar mij lijkt het dat ze nog niet het achterste van hun tong hebben willen laten zien. Zeker nu je zegt dat ze het over de radio gevraagd hebben, dat wist ik niet.
Avatar
Posts: 2131
@Zambiorix, excuus als het niet als grap overgekomen was, maar zo was het wel bedoeld.
Dat radiocontact is dus niet waar :-)
Ik vind het moeilijk te zeggen hoe of wat, er gaan zoveel verschillende verhalen de ronde, over ruim anderhalve week zullen we meer weten.
NL lambo4all 13 maa 2018 12:390
Avatar
Posts: 142
ZAMBIORIX ik denk dat je het punt volledig mist, als ze al naar Alonso hebben geroepen dat hij de chicane moest afsnijden, dan deden ze dit puur om rondetijd te drukken en natuurlijk niet halverwege de bocht om hem te vertellen dat hij de bocht niet ging halen (dat laatste is volslagen belachelijk, maar lijkt wel wat je bedoelt).
BE Zambiorix 13 maa 2018 13:140
Avatar
Posts: 764
@lambo

Ik bedoel exact wat jij bedoelt. Ik probeerde (in gezamenlijke discussie) te begrijpen waarom ze Alonso vragen de chicane af te snijden. Want ik kan daar zelf geen enkele reden voor bedenken dan dat ze idd de rondetijd wat willen drukken. Maar voor wie? Voor de publieke opinie? Want de sectortijden zijn toch ook bekend?
BE Zambiorix 13 maa 2018 13:16+1
Avatar
Posts: 764
Nu blijkt dat @POLITIK “pulled my leg” (grrr ;-) zal @BSCHUIT ‘s uitleg de meest plausibele zijn: een beetje overenthousiast de bocht in
 
Avatar
Posts: 1011
Kenmerkend genoeg noemt hij Williams niet in het verhaal!

Hoe zou dat toch komen? :-)
Avatar
Posts: 392
Of Toro Rosso....

Maar ik gun hem een mooi jaar met af en toe een podiumpie.
Avatar
Posts: 1456
@Kraai jawel de verslaggever vroeg wat hij van STR vindt, volgens Alonso hebben zij het goed gedaan in de twee testweken maar uiteindelijk aan het eind van het seizoen tweede of derde eindigen onderin het klassement.
Avatar
Posts: 392
je hebt gelijk @MUSKY.
Ik doelde op deze zin: Alonso: "Normaal gesproken eisen Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing de eerste drie startrijen voor zich op. Dan blijft daarachter de vraag over; McLaren, Haas F1, Renault of Force India?

Ik had wat duidelijker moeten zijn. ;)
 
NL _Firebeats_ 13 maa 2018 10:420
Avatar
Posts: 907
Alonso heeft zich zo in Renault vast gebeten dat die blind is van liefde
Avatar
Posts: 1456
Als je het zo ziet is het niet waar Alonso geeft meer om McLaren dan de Renaultmotor, maar de keuze die McLaren gemaakt heeft is de omslag.Voor Alonso is het maken van wat er van te maken is/valt.
 
Avatar
Posts: 5815
Lijkt me ook niet meer dan normaal , anders zou hij beter niet eens kunnen beginnen aan een nieuw seizoen.
 
Avatar
Posts: 2476
Wacht maar tot de 1e uitvalbeurten of slechte resultaten en er gaan weer teksten komen als "Formula 2 engine" en "looking like amateurs"
NL schwantz34 13 maa 2018 11:53+3
Avatar
Posts: 8275
Alonso wou perse Renault motoren, en volgens hem is Mclaren nog steeds een topteam dus hij kan geen kant meer op met zijn kritiek.
Avatar
Posts: 4241
Dat is misschien wel onderdeel van het probleem SCHWANTZ34, dat Alonso bij McLaren intern steeds pushed voor de verkeerde zaken. Deed ie achteraf gezien bij Ferrari ook.

Alonso is 1 van de allergrootste coureurs aller tijden, maar hij lijkt niet erg handig in het bouwen van een team en wie / wat dan gesteund moet worden.
In zijn beste jaren bij Renault in 2005 / 2006 was ie nog maar een beginnende ster en had misschien nog niet zo veel invloed op de beleidskeuzes binnen Renault waardoor Renault in staat was een goede wagen en team te bouwen.

Alonso is volgens mij gewoon een hele goede coureur en had er gedurende zijn carrière beter aan gedaan om a la Kimi, gewoon op te komen draven om van vrijdag tot en met zondag zo hard mogelijk te rijden bij de GP weekend en verder zich niet te bemoeien met de ontwikkeling van de wagen en de mensen binnen de teams. Dan had ie mogelijk wel meer dan 2 titels weten te pakken.
 
Avatar
Posts: 355
Ik gun Alonso de strijd om de betere posities. Dat zal best wel met de benodigde hindernissen gaan, maar ik ben er van overtuigd, dat de opwaartse lijn is ingezet. (kan ook bijna niet anders)
 
BE ludwig.gistelinck1@gmail.com 13 maa 2018 13:150
Posts: 11
We moeten nu de lat niet metershoog gaan leggen voor mclaren.Gewoon hopen op mooi wedstrijden met de MCL33 strijdend vooraan.
Avatar
Posts: 2258
Vooraan meestrijden met McLaren is een behoorlijk hoge lat als je bekijkt waar ze vandaan komen.
Laat eerst maar vooraan het middenveld meestrijden.
Het is ook jiet zo dat de Renault PU zo'n topper is momenteel.
Posts: 582
Beste Ludwig, het is niet verboden om de naam Stoffel uit te spreken.
 
Avatar
Posts: 1012
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij zijn team publiekelijk gaat afzeiken.
 
Posts: 341
Hij schaalt McLaren in bij Force India, Haas en Renault maar ik vrees dat ze ook al grote moeite gaan krijgen met Sauber, Williams en Toro Rosso.
 

CN
        Grand Prix van China
Lokale tijd
Geef je mening
Moet Daniel Ricciardo nu na 2018 bij Red Bull Racing blijven of niet?






Coureursprofiel
Naam ES Fernando Alonso
Actief Als McLaren Coureur in Formule 1
Geboortedatum 29 jul 1981 (36)
Gewicht 68 kg
Lengte 1,71m
Woonplaats Oviedo