Wurz: "Hangt spanning in de lucht bij Red Bull Racing"

Gepubliceerd op 12 maa 2018 08:37
image

Van de drie topteams heeft Red Bull Racing de meest interessante en aan elkaar gewaagde line-up. Die conclusie trekt oud-coureur Alexander Wurz een kleine twee weken voordat het nieuwe Formule 1-seizoen van start gaat. De Oostenrijker is benieuwd hoe het duel tussen Max Verstappen en Daniel Ricciardo zich in 2018 gaat ontvouwen.

Wurz vertelde aan Speed Week: "Bij Ferrari is er een duidelijke rolverdeling, met Sebastian Vettel als leider en Kimi Raikkonen ter ondersteuning. Bij Mercedes wordt het voor Valtteri Bottas erg moeilijk om Lewis Hamilton te verslaan. Maar bij Red Bull Racing ligt alles veel meer open. Het is onmogelijk om te voorspellen hoe de rivaliteit tussen Verstappen en Ricciardo zich gaat ontwikkelen, maar het is een extreem interessant vooruitzicht. Er hangt spanning in de lucht."

Verstappen en Ricciardo gaan hun tweede volledige seizoen als teamgenoten in. Vorig jaar moest de Nederlander zijn Australische stalgenoot - met name door een flinke dosis pech - voor zich dulden in het kampioenschap, maar hij beslechtte het onderlinge kwalificatieduel wel in zijn voordeel. En dat terwijl Ricciardo de reputatie heeft een kwalificatiebeest te zijn.

Over de situatie van Raikkonen bij Ferrari had Wurz ook nog wel het een en ander te melden. "Ik vraag me af hoe lang hij daar nog mag blijven. Ze zeggen dat een kat negen levens heeft, maar Kimi heeft er twaalf of zoiets. De stopwatch houdt geen rekening met de leeftijd van een coureur, dus als Ferrari overtuigd is dat ze met deze line-up de maximaal haalbare resultaten behalen, dan zou Raikkonen zomaar ook na 2018 voor de Scuderia kunnen racen."



Reacties (63)
Avatar
Posts: 8283
Is er ook nog iets nieuws te melden? Dat van die line-ups is toch wel een beetje uitgekauwd.
NL William-E 12 maa 2018 08:51+3
Avatar
Posts: 247
Nee joh, we hadden het nog niet gehoord van Wurz.. dat was het verschil... Morgen horen we het van Juan Pablo Montoya...
Avatar
Posts: 156
Heb jij iets te melden dan?
Avatar
Posts: 228
ik ben benieuwd hoe die twee dit jaar met elkaar om gaan als de strijd heftiger gaat worden. Met de test hadden we het eerste akkefietje al...... maar een sterk team zijn ze zeker
Avatar
Posts: 8283
@Basgee....ik ben geen nieuws site of forum...
Avatar
Posts: 786
Wat was er nou voor akkefietje tussen Verstappen en Ricciardo tijdens de testweek? Kreeg hier tijdens de chat al iets van mee, maar niet genoeg om te weten wat er nou aan de hand was. Can someone tell me? Heb het gemist geloof ik.
NL Frysk famke 12 maa 2018 09:080
Avatar
Posts: 255
@MRJEM Welk akkefietje hadden ze dan tijdens de test? Daar heb ik niks over gehoord / gelezen...
NL Starscreamer 12 maa 2018 09:090
Avatar
Posts: 410
Ik heb niks gehoord van een akkefietje???
Avatar
Posts: 228
Het schijnt dat RBR en het management van Ricc aan Max heeft gevraagd te wisselen op de eerste tesdag van week 2 ivm de regen van week 1. Dit heeft Max of zijn management afgewezen. Daarom zou Ricc zich ziek hebben gemald op de eerste dag van testweek 2
Avatar
Posts: 591
Onzin verhaal weer! Spanning gaat pas komen aan eind van seizoen als het er eventueel om het halen van WK titel is! Anders zie ik niet in waarom!
NL Frysk famke 12 maa 2018 09:25+1
Avatar
Posts: 255
@MRJEM Nou, ik weet niet of dat wel waar is hoor. Daniel klonk nog erg nasaal (verkouden) na de test op woensdag. Kijk het interview maar eens terug.
Avatar
Posts: 228
@ap Dit verhaal komt van F1Today af so dont schoot the messenger ! Dit hele verhaal heeft zich in de eerste testweek afgespeeld met een reporter van F1today er bij.
NL Supersoft 12 maa 2018 09:370
Avatar
Posts: 302
Ik heb gelezen dat ROC verkouden was en dat daarom Max ging testen ipv ROC.
Avatar
Posts: 1029
NL misstappen 12 maa 2018 10:570
Avatar
Posts: 1314
@DBGates, ROC: de broer van RIC..
NL Supersoft 12 maa 2018 12:010
Avatar
Posts: 302
Rocciardio, kennen jullie die niet?? ;-p
NL MAXNietVerslappen! 12 maa 2018 13:440
Avatar
Posts: 22
 
ES Darlos Cainz 12 maa 2018 08:56+4
Avatar
Posts: 4285
We hebben vorig jaar duidelijk de krachtsverhoudingen gezien binnen RedBull. Als Max zijn stijgende lijn blijft doorzetten dan laat hij Ricciardo kansloos achter. Ik vermoed dat Daniel het liefst vertrekt bij RedBull.
Avatar
Posts: 8283
Klopt, anders was dat contract al lang ondertekent.
Avatar
Posts: 228
Maar waar moet (kan) hij heen ? Alleen Merc en Ferrari zijn teams die in aanmerking komen lijkt me.
Avatar
Posts: 1636
Op zich zou Renault dan de beste optie voor hem zijn!
Daar kan hij ( eerste ) rijder worden. En Renault wil meestrijden om de knikkers.
ES Darlos Cainz 12 maa 2018 12:520
Avatar
Posts: 4285
ik denk dat hij inderdaad aast op Mercedes en/of Ferrari
Avatar
Posts: 5817
Vraag me dan wel af of Ricciardo al met andere teams praat, of zelfs bepaalde toezeggingen heeft. Lijkt me ook niet bepaald logische als hij in April/mei al beslist om niet bij te tekenen maar geen stoeltje heeft voor 2019, en zelfs met niemand zou praten... Stel dat hij domweg nergens nodig is....
NL neppatsrev 12 maa 2018 19:130
Avatar
Posts: 1463
@darlos, en vrij snel ook, dwz hij gaat snel tekenen, tenzij de RB het wonderlijk gaat doen, maar die kans is niet heel groot. Elke quali / race die hij verliest gaat hem centen kosten in de onderhandelingen.
 
Avatar
Posts: 1940
Het zal ook aan de resultaten van de contractbesprekingen van Daniel liggen hoe de verhoudingen dit seizoen gaan worden.
NL Pieterzji 12 maa 2018 09:56+1
Posts: 875
Dat betwijfel ik ten zeerste. Maarja. dan gaan we een oude discussie overdoen.
Als een van de twee beter is had de mindere voor een andere wagen/team moeten kiezen.
 
Avatar
Posts: 198
Een ijskonijn heeft 12 levens...
 
Avatar
Posts: 681
Raikkonen nog een jaar ? als ze dat doen, willen ze Leclerc in 2019 in de Ferrari... anders kan ik me niet voorstellen dat je nog een jaar met Kimi door gaat
NL schwantz34 12 maa 2018 11:440
Avatar
Posts: 8278
Ferrari kennende zullen ze Leclerc als hij het goed doet bij Sauber, eerst nog wel een paar jaartjes stallen bij Haas tot hij een jaar of 25 is.
Avatar
Posts: 1456
Vreemde personage hier.....


Als Alexander Wurz als bekende coureur zegt dat Kimi in 2019 ook nog wel voor Ferrari rijd dan ben ik een leek die het afgelopen weekend verkondigde dat Kimi in 2019 een contract in zijn achterzak heeft. Nu maken mij die + jes niets uit maar ik bedoel maar.
 
Avatar
Posts: 2131
"Dus als Ferrari overtuigd is dat ze met deze line-up de maximaal haalbare resultaten behalen, dan zou Raikkonen zomaar ook na 2018 voor de Scuderia kunnen racen."
Ik denk dat Ferrari met deze line up de meeste kans zien om Vettel WDC te laten worden, Raikkonen is verworden tot de categorie Irvine, Barrichello en Massa.
Als Ferrari serieus WCC zou willen worden, hadden ze Raikkonen al lang ingeruild.

Wat betreft RB, ik ben er nog niet zo van overtuigd dat Ricciardo kansloos is tegen Verstappen.
BE Jean Alesi 12 maa 2018 09:45+1
Avatar
Posts: 16398
Ik vermoed dat Verstappen een tandje beter is qua race skills, echter is het verschil volgens mij niet zo groot als de meesten hier willen doen voorkomen.
Grote kans dat het verschil in de eindstand ook dit seizoen weer wordt bepaald door pech/geluk.
En eens vwb Ferrari, als het om de rijderstitel te doen is, dan is Raikkonen de perfecte teammaat om het maximale uit Vettel te halen, Vettel is niet de piloot die het best tot z'n recht komt met team-interne druk, als hij zich vol kan focussen op het duel met concurrerende teams dan hebben ze aan hem een goede.
Avatar
Posts: 8283
Nee, niet zozeer kansloos....maar dan moet hij exact hetzelfde materiaal krijgen en op hetzelfde moment.
NL Snelrondje 12 maa 2018 09:48+1
Posts: 2044
Inderdaad, @Dutch. Geen dag later. Lol
NL Billgates307 12 maa 2018 09:56+1
Avatar
Posts: 4347
Het is nog even afwachten. Maar als Verstappen wederom een de stap zet die hij vorig jaar ook maakte heeft Ricciardo weinig kans imo. Laten we even afwachten tot na de eerste 3 races.

Misschien heeft Ric dit ook in zijn redenatie en maakt hij daarna de keuze of hij blijft of weg gaat bij RBR.
NL Carrinthe 12 maa 2018 10:00+1
Avatar
Posts: 471
Riccardo is zeker niet kansloos tegen Max. Het verschil in snelheid tussen deze twee was afgelopen seizoen structureel 0.1 tot 0.2 sec. Maar dan wel vrij structureel in het voordeel van Max. Dat betekend echter wel dat als Daniel zich iets kan verbeteren dat hij dan weer de bovenliggende partij kan zijn.

Op de lange termijn is mijn verwachting wel dat Max de sterkere is. Een fractie sneller, (nog) betere raceskills met een groter arsenaal aan inhaalwapens, duidelijk betere verdedigende skills en VEEEL sneller in de regen.
Avatar
Posts: 2131
Ik denk dat Verstappen inderdaad net wat sneller is dan Ricciardo, maar dat laatstgenoemde op dit moment net weer iets completer is, in de breedste zin van het woord. Daar kan Verstappen nog in groeien, dus wie weet.
Als beiden vrij van pech blijven, krijgen we hoe dan ook een juiste afspiegeling van de krachtsverhoudingen dit jaar.
En dat lijkt me een prachtig gevecht!
Posts: 771
Het verschil tussen Verstappen en Ricciardo blijft, nationaal en internationaal alsmaar gesprek van onderwerp... de twee vormen ene sterk paar en lijken gevoelsmatig dicht bij elkaar te zitten. Op basis van meningen komt men tot deze gevoelskwestie... als we echter op basis van getallen kijken dan komt er (mijn inziens) een veel duidelijker conclusie naar boven.

- Q1, 2 en 3 gecombineerd scoort Verstappen bijzonder hoog, in zo'n 90% van de sessies is Verstappen sneller
- Q3, Verstappen verslaat Ricciardo 13 uit 20 sessies
- het onderlinge tijdsverschil van de snelst getimede rond in Q3 is op twee na het grootste tijdsverschil tussen twee teamgenoten
- ronden voorop, Verstappen 361 tot Ricciardo 156 Inclusief de 46 ronden in Monaco).. bij geen ander team is het verschil zo groot.
- inhaalacties, Verstappen haalde alle rijders op de grid in, het lukte Ricciardo niet om Verstappen, Vettel en Hamilton in te halen
- onderling, Verstappen haalde Ricciardo 4 maal in, Ricciardo heeft Verstappen nog nimmer in hetzelfde materiaal ingehaald.

De cijfers duiden er op dat de beide rijders qua prestatie niet heel dicht bij elkaar zitten.
in sommige gevallen zelfs verder uit elkaar dan elk willekeurig ander duo.
Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op actual tracktime, bij de puntentelling spelen DNF's een dermate grote rol dat elke vergelijking mank gaat.

Mijn conclusie is dan ook dat de 'kloof' tussen Ham-Bot, Vet, Rai veel minder groot is dan bij Ver- Ric het geval is.
Posts: 339
@Matn

Hou je die gegevens zelf bij, of kun je dit soort informatie relatief vlot vinden op het internet?
Posts: 771
@ Rick F1
Ik hou de Q sessies bij, dus de gewonnen sessies en van Q3 de tijden.
De FP sessies vind ik niet relevant genoeg.

in eindejaarslijstjes van diverse sites, met namen voorheen F1 fanatic, nu Racefans.net staan mooi statistieken over met namen quali duels, laps ahead ed.
Zet een aantal teamgenoten naast elkaar en je kunt als snel conclusies trekken.

Overigens zou ik Ricciardo zonder meer boven Botas en Raikkonen ranken, echter voorgenoemde twee staan in de statistieken beduidend dichter op hun teamgenoot.
Dat zegt veel over hoe Verstappen zich verhoud tov Vettel en Hamilton... het is niet voor niets dat teambazen Verstappen als 2nd best ranken.
Avatar
Posts: 991
@MATN

Ik kan even iet verifieren of het allemaal klopt wat je zegt, maar mits het waar is, dan is het onderlinge verschil idd heel groot, maar dat gevoel had ik sowieso al. Daarom stoor ik me ook altijd aan de scorebord journalisten die alleen maar zeggen dat de punten in het kampioenschap tellen.

Maar RBR ziet dit ook en die weten ook dat als Max geen pech heeft dat hij Ric naar huis rijdt...
Posts: 771
Verstappen DNF-ed van P4, 3, 2, 4, 6, 5 en 2 > gemmideld P 3.14
Ricciardo DNF-ed van P20, 7, 6, 9 en 4 > gemmideld P 10

Verstappen DNF-ed 6 x voor Ricciardo
Ricciardo DNF-ed 0 x voor Verstappen

Bovenstaand verklaart veel over de puntenvoorsprong van Ricciardo
Posts: 339
@Matn

Dank voor het uitgebreide antwoord en de tips.

Ik heb ook e.e.a. bijgehouden, maar niet alles zoals jij dat doet. Kost wat werk, maar dan zie je inderdaad een preciezere verhouding tussen Ricciardo en Verstappen. Geen giswerk, maar een dominantere Verstappen dan velen op basis van gevoel veronderstellen.

Leuk om jouw statistieken te lezen!
Posts: 771
Laatste dan.. in percentage-index getal (??)

Quali 13-7 > 65%
Races 5-2 > 71%
Laps ahead 371-156 > 70%
Q1, 2 and 3 gecombineerd 49-11 > 82%
Gemiddelde DNF positie P3.14 - P10 > 69%

Ver gemiddelde 71,4% tov Ricciardo 28.6% overall performance on track
Posts: 75
thanks voor de statistieken Matn.
interessant.
 
Posts: 179
Het lijkt me dat Ricciardo zijn positie in het team niet versterkt door te schermen met evt. weggaan, terwijl Max dat vertrouwen wel uitspreekt. Als de sfeer tussen die twee de komende races verziekt door incidenten zal het team toch de kant van Max kiezen.
BE Jean Alesi 12 maa 2018 09:52+1
Avatar
Posts: 16398
Dat geloof ik ook, en het team (met Marko voorop) kan vrij duidelijk zijn in het kiezen van een kant zo hebben we in het verleden met Ricc/Vet wel gezien, opeens was Vettel niet langer Marko's 'lievelingetje' toen hij naar Ferrari lonkte, opvallend dat Vettel opeens meer te maken kreeg met defecten en Ricciardo vaak de betere strategie had..
NL F1Fan1993 12 maa 2018 12:280
Posts: 2355
Uit een interview

Marko wie is je favorieten coureur?
Marko: de snelste van de twee.
 
NL Nino Farina 12 maa 2018 09:500
Avatar
Posts: 388
Je hebt niks aan 'als' maar als Ric en Max beide geen pech hadden gehad was Ric met enige marge verslagen door Max in 2017. Ric is net even iets minder dan Max. Als ik Ric was zou ik Max proberen te ontregelen. Op waarde gaat hij hem niet pakken. Game on!
NL perestijn 12 maa 2018 12:10+1
Avatar
Posts: 1339
Ontregelen? jeukpoeder in zijn racepak? Laxeermiddel door zijn eten? ..............
NL ESTEBAN STROLL 13 maa 2018 10:260
Avatar
Posts: 96
Ja, en punaises in z'n zitje. Dan issie wel ontregeld denk ik.
 
BE Cavallino 12 maa 2018 09:560
Avatar
Posts: 1905
En ik die dacht dat het over Newey ging gaan...
 
NL Opdeplank 12 maa 2018 09:560
Avatar
Posts: 751
Daniel zal moeten kiezen uit het minst kwade voor hem. Binnen een paar races weet hij of RBR kan meekomen en zijn de eerste cijfers/resultaten van de Honda bekend. Wetende dat bij bemoedigende resultaten RBR de Renault zal inruilen. Als hij dan nog het idee heeft een vuist te kunnen maken naar Max dan zal hij zeker blijven tot (aan) de nieuwe motorformule (lees t/m 2020). Een rol naast Hamilton of Vettel, in mijn ogen de enige 2 interessante opties voor de periode tot 2021, is een achteruitgang ten opzichte van de huidige verhouding met Max.
 
Posts: 260
Is Ric beter dan Ver of is het vraagstuk is de Mercedes, Ferrari of Red Bull de beste wagen. Volgens mij wil Ric daar rijden waar hij wk kan worden. In de huidige verhoudingen zou volgens mij Ric in een Mercedes beter zijn dan Ver in een Red Bull over een seizoen gemeten. Ric wil wk worden, dus...hij heeft bevesting van het krachtverschil van de wagens nodig en wil weten of er voor hem een plek is bij de beste wagen en anders gaat het om de poen.
Avatar
Posts: 991
Goh, wat een open deur over de Mercedes...Vettel in de Mercedes zou ook beter zijn en zelfs Ericsson zou in de Mercedes kans maken...

Wat een manke vergelijking. Overigens praat je dan wel over afgelopen seizoenen. Hoe de verhoudingen nu staan weet nog niemand...
Avatar
Posts: 228
ik denk dat geld niet het probleem is vor Ricc, hij gaat voor het kampioenschap en dat snap ik helemaal. en wie van de twee beter is ? Ric of max ? ik denk dat ze gedelijk gelijk zijn. Maar ik heb mn voorkeur voor Max :)
 
Avatar
Posts: 493
Marko weet als geen ander hoe het spel gespeeld wordt, das logisch, beter slechter ach het is een geweldige line up voor zowel Verstappen als Ricciardo ze stuwen elkaar telkens hoger, het feit dar Ricciardo wil rondkijken en afwachten doet mijns inziens daar niks aan af!

persoonlijk denk ik dat Ricciardo gelijk heeft en rustig afwacht net zoals RB afwacht te beslissen welke pu het volgend jaar gaat gebruiken, ook dat kan een onderdeel zijn waarom Ricciardo wil afwachten!

afschrijven zal RB hem zeker niet zomaar doen, ze willen hen behouden dat is duidelijk maar tegen welke prijs? dat weet niemand, en Ricciardo wacht het verder rustig af
Posts: 179
'Ricciardo wacht rustig af'.
Hij zal altijd ergens onderdak kunnen vinden maar als Max de lijn van vorig jaar doortrekt en de eerste races gewoon de betere is heeft onze vriend geen beste onderhandelingspositie.
Avatar
Posts: 403
Ik denk dat Bottas en Räikkönen niet heel erg relaxed zitten als ze weten dat Ricciardo op de markt komt. En dat weet Daniel ook. Dus ik denk dat we hem volgend jaar gewoon weer bij één van de topteams zien rijden, de vraag is alleen welk team dat is en voor hoe lang. Want Ocon en Leclerc staan ook in de rij.
NL M@ximumOverdrive 12 maa 2018 18:28+1
Avatar
Posts: 287
@pixel
Laat leclerc zn eerste meters eens rijden in een race alvorens m aan een topteam te koppelen ..

Zelfs bij max duurde t meer dan 1 seizoen
NL mud-lover 14 maa 2018 04:010
Avatar
Posts: 56
ik denk ric in slechte onderhandelingspositie zit voor toekomst,bedoel: hij zal eerst moeten laten kijken dat hij max de baas kan. ric naast ham wordt dezelfde oorlog als ham en rosberg[daarom zijn ze volgens mij blij met bot en laten ocon lekker rijpen voor als ham stopt]. bij ferrari zelfde verhaaltje, ook daar rijd iemand in dienst voor vettel anders word het oorlog en laten leclerc lekker rijpen voor als vettel stop. ik denk dat ric of zou moeten neerleggen bij rbr en max verslaan [ga er maar aan staan] of naar renault of mclaren [en alonso vervangen als die er de brui aan geeft] kijken en hopen dat hun weer de top bereiken[wat heel goed mogelijk kan zijn] er zit overal goede jeugd aan te komen zoals norris bij mc-laren. ric zal nu dus eerst iets moeten laten kijken en als max het dit jaar van hem zou winnen ziet het er niet zo goed uit voor ric ben ik bang.
NL mud-lover 14 maa 2018 04:110
Avatar
Posts: 56
ric heeft wel vettel verslagen maar had gewoon dikke vette pech dat de rb toen geen auto was [en tot nog toe niet meer geweest] om er een wk mee te winnen. denk dat dat toen zijn enige kans is geweest op een wk als de auto goed genoeg was geweest. klasse rijder [heeft vettel maar mooi verslagen]maar dikke vette pech dat toen auto niet in staat was om wk te winnen en nu max naast zich in team heeft zitten.
 
Posts: 517
Die spanning is er al een tijdje en kwam mooi tot uiting in Hungary 2017. Als die twee om de titel gaan strijden (laten we het hopen) is het over met de brotherlove.
 

CN
        Grand Prix van China
Lokale tijd
Geef je mening
Moet Daniel Ricciardo nu na 2018 bij Red Bull Racing blijven of niet?






Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (20)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco