Pirelli onthult tijdverschillen tussen verschillende bandencompounds

Gepubliceerd op 10 maa 2018 10:50
image

Nu de wintertests er op zitten en de teams zich in de fabriek storten over de verzamelde data heeft Pirelli informatie vrijgegeven over de verschillen tussen de bandencompounds. De data is gebaseerd op de afgelopen twee weken en daarbij is het Circuit de Catalunya als ijkpunt gebruikt. De verschillen kunnen uiteraard anders zijn per circuit en hangen ook af van de weersomstandigheden.

De meeste teams kozen er voor op de harde banden niet te testen in Barcelona, alleen Mercedes-coureur Lewis Hamilton en Sauber-coureur Charles Leclerc waagden zich daar gisteren nog even aan. De verwachting van Pirelli is dat de hardste bandencompound alleen zal worden ingezet bij bijvoorbeeld extreem hoge temperaturen of hogere bandenslijtage dan verwacht. 

Verschillen bandencompounds

Medium Soft 0.8 seconden
Soft  Supersoft 0.4 seconden
Supersoft Ultrasoft 0.6 seconden
Ultrasoft Hypersoft 0.8 seconden


Pirelli laat verder weten dat de verzamelde data van de hypersoft overeenkomt met de data die vorig jaar werd verzameld in Abu Dhabi, toen de teams na afloop van de Grand Prix nog twee dagen testten op het Yas Marina Circuit. 

Marco Isola van Pirelli laat weten dat de test in Barcelona een schat aan informatie heeft opgeleverd: "De eerste week was natuurlijk niet zo productief, maar toch hebben we daar genoeg data kunnen verzamelen. Het liet ons zien hoe onze banden zich gedragen bij lage temperaturen. Afgelopen was een zeer productieve week voor alle teams en we hebben een enorme schat aan belangrijke data weten te verzamelen. Het circuit is veel vriendelijker voor de banden, de oude asfaltlaag stond erom bekend om banden om te kunnen 'vreten'. Op basis van de verzamelde data in deze test hebben we dan ook besloten dat de harde band bij de Grand Prix van Spanje niet nodig is."



Reacties (36)
NL InfinityG35 10 maa 2018 11:05+4
Avatar
Posts: 1151
Snapt toch niemand meer wat van... Super, Ultra,Hyper, MegaUltraHyperDeluxe....

Wat is er mis met Soft - Medium - Hard? Snapt iedereen.
NL ROYALERE 10 maa 2018 11:14+1
Avatar
Posts: 3015
Idd, Al kun je dan beter ook nog supersoft erbij nemen, Dus gewoon van de hyper/ultrasoft supersoft maken. Van de supersoft soft en van de soft medium. Hard wordt toch nooit gebruikt.
NL World Citizen 10 maa 2018 11:16+1
Posts: 83
Nou, dit is een simpel probleem.
Voor het gemak zouden ze elke race 3 banden moeten kiezen en die gewoon hernoemen naar soft med hard. Dan maakt het dus niet uit welke van de 80.000 ze kiezen, want tijdens de race is het dus gewoon s/m/h.

Maar het valt natuurlijk iedereen wel op dat Pirelli hard bezig is de consumenten markt te vergroten. We zien ineens grote reclames in beeld met een daadwerkelijk consumentenproduct. De nieuwe banden met de kleuren van de F1 banden gaan als warme broodjes.

En dan zegt het marketing team van Pirelli natuurlijk, "Er zit wel een ander kleurtje op de consumenten band, maar de banden zijn wel hetzelfde. Waarom zouden we er niet nog 3 kleuren bij doen. De Customization scene wil graag kunnen kiezen"

En dat vloekt met elkaar. Die kleurtjes verkopen enkel goed als mensen ze ook op een F1 auto zien.
Avatar
Posts: 3015
Van de medium soft bedoel ik.

Hyper of ultra-supersoft
supersoft-soft
soft-medium.
NL ScuderiaVettel#5 10 maa 2018 11:170
Avatar
Posts: 1938
Ik als doorgewinterde kijker heb er niet zo veel problemen mee. Echter lijkt hij mij niet onverstandig als ze dit wat versimpelen. Gewoon naar elke race de Soft-Medium-Hard meenemen alleen voor elke baan zijn de hardheden dan weer anders. Dus in Monaco bijvoorbeeld is de Soft zo zacht als de Hypersoft en op een baan als China is de soft net zo hard als de soft. Dit zal het voor de kijker zeker makkelijker maken.
NL dutchiceman 10 maa 2018 11:390
Avatar
Posts: 1202
Wat mij leuk lijkt is alle banden niet voorzien van een markering en de teams gewoon maar geven, dat de coureurs tijdens het eerste rondje erachter komen welke band het is.
Avatar
Posts: 3015
Gewoon tijdens de race iedereen blind banden laten pakken tijdens de pitstop, Dat je ineens rechtsvoor een medium hebt en linksvoor een hypersoft.:p
Avatar
Posts: 1943
DAar sta ik dan met mijn 1,2 en 3. Inderdaad zoals hier gezegd soft medium en hard voor elke baan. Wat het werkelijk is maakt geen reet uit natuurlijk.
NL SuperSpecial 10 maa 2018 12:05+1
Avatar
Posts: 1437
Gaan ze dit systeem ook toepassen op bandenstapels?
NL Beemerdude 10 maa 2018 12:18+1
Avatar
Posts: 3038
Sluit me aan bij ScuderiaVettel#5; ik vind het prima, het zal mij worst zijn welke kleurtjes er op zitten tijdens het weekend. Denk dat de meeste fans hier ook al voor de 1e VT weten weten smaken bandjes er zijn voor dat weekend. Dat de last minute 15.11 inschakelaars tijdens de opwarmronde het niet snappen zal me worst zijn. Moet je maar eerder je TV aanzetten.
Avatar
Posts: 1030
Het bevestigd maar weer hoe slim je bent royalere
Avatar
Posts: 3015
Thanks Gates.
Avatar
Posts: 51
Is dat nou zo moeilijk? Een paar bandencompounds onthouden?

Voor de vergeet-tachtigen hebben ze een kleurtje gekregen.
 
Avatar
Posts: 115
Dan had Mercedes inderdaad gemakkelijk 1.16 laag kunnen rijden tijdens de tests.
Avatar
Posts: 3015
Denk het ook. Ferrari en RB rijden dan ook wel wel een 116.5. Vettel hield zich in op het laatste rechte stuk las ik ergens anders met bij zijn ronderecord.
Avatar
Posts: 115
F1 had de onboard van het rondje van Vettel op Facebook gepost. Leek zich naar mijn mening nergens echt in te houden. Hij ging zeker niet van het gas op start/finish.
Avatar
Posts: 3015
Kenners die de beelden hebben gezien zeggen van wel.
Avatar
Posts: 115
Ik neem aan dat die kenners luisteren naar het motor geluid. Daar was namelijk weinig tot niets te horen wat betreft het liften op start/finish.
 
NL F1Fan1993 10 maa 2018 11:340
Posts: 2371
Op basis van dit kan Mercedes dus een mid tot laag1.15 rijden.
Avatar
Posts: 3015
Op de hypers is een hoge 1:15 wel mogelijk maar die gaan ze dit seizoen niet gebruiken in barcelona. Op de soft/supersoft is een hoge 1:16 of lage 1:17 wel mogelijk denk ik
 
NL Trekhaak 10 maa 2018 11:39+2
Avatar
Posts: 118
Maak races 15 rondjes langer, zodat minimaal 2x pitstops komen, waarom dat geklooi met compounds.
Volgende band Qualisoft , 5 rondes en de pits weer in.. ben geen die hard F1 fan maar ik zie het even niet.
NL schwantz34 10 maa 2018 11:590
Avatar
Posts: 8293
Het was ook de bedoeling dat er dit seizoen 2 pitstops gemaakt zouden moeten worden. Maar vooralsnog gaat Pirelli weer op de ultra voorzichtige tour de eerst 5 races, en durven ze nog geen compound over te slaan om een aanvallende strategy te bevorderen.
Posts: 112
Races langer maken kan niet, want ze mogen maximaal 2 uur duren.
Posts: 179
Inderdaad, heb het gevoel dat de bandentypes weer veel te conservatief zijn, een pitstop per race. Die hypers zouden vaker de raceband moeten zijn. OT Ik was trouwens deze week en had sinds jaren weer eens tuitende oren.. dat geluid is wel beter geworden.
Avatar
Posts: 780
de Hyper band gewoon altijd mee nemen en kwalificatie band van maken.
Q1 team kwalificatie (sprint ronde met staande start over 1 ronde tussen team genoten)
Q2 Verliezer Team sprint, normale kwalifcatie van 15min voor de vuile kant van het startgrid
Q3 winnaar team sprint, normale kwalificatie 15min voor de schone kant van het startgrid

vanaf P11 vrij keuze van banden.
starten op de hypersofts van Q2 of Q3
en dan ook alleen maar hypers gebruiken voor de kwalificatie :-)
 
Avatar
Posts: 1943
Of gewoon nr. 1, 2, 3, 4, 5 enz. 1 staat voor zachtste band die ze op dat moment bij Hebben.
 
Avatar
Posts: 315
Ze moeten de teams gewoon zelf laten beslissen welke banden ze meenemen naar een gp ipv Pirelli
Dan wordt het pas interessant.
NL FerrariRules 10 maa 2018 21:210
Avatar
Posts: 2576
Vind ik ook. Er kan prima een advies gegeven worden door Pirelli, maar de teams zelf laten kiezen is gewoon leuker voor de races.
 
NL RJHvandaag 10 maa 2018 14:190
Posts: 897
Ben geen voorstande4r van zoveel verschillende banden, maar als ze dat dan doen, laten de teams ze dan in ieder geval ongemarkeerd kunnen monteren. Gewoon geheim dus tijdens de race. Dan kunnen concurrenten niks afkijken en afstemmen.
Maar nogmaals: al die trucjes om het zogenaamd spannend te maken, maakt het alleen maar rommelig.
NL schwantz34 10 maa 2018 14:420
Avatar
Posts: 8293
Das mooi die "mystery tyre", maar hoe moeten wij dan weten waar we naar zitten te kijken ;)
NL RJHvandaag 10 maa 2018 15:260
Posts: 897
@Schwantz Begrijpelijke en voordehand liggende vraag :). Eerlijk gezegd zou me dat persoonlijk niet veel uitmaken. Maakt het speculeren over race snelheden wel leuker.
Intenser.
Maar goed. Ik ben dan ook voorstander van maximaal 3 verschillende bandjes.
Avatar
Posts: 64
Kunnen ook mysteriebanden aan de teams geven! Dat ze niet weten welke banden ze monteren. Lijkt me voor een fun race weleens grappig hahah. Verder maakt het me niet zoveel uit.. als maar duidelijk is welke compounts ze per race gebruiken, snap ik als kijker het ook nog tenminste.
 
Avatar
Posts: 592
Die tijden zeggen geen hol. Hooguit een indicatie. Zijn dit gemiddelde tijden of van een bepaald team. De ene auto is namelijk aanzienlijk sneller dan de ander met een zelfde compound. Baantemperatuur, degradatie van de band etcetera.
Na meer dan twintig jaar kart ervaring kan ik wel zeggen dat dit lijstje vooral leuk is voor scorebord journalistiek.
 
Avatar
Posts: 4248
Wat een vreselijk gecoördineerde rommel zeg!

Er is maar één formule 1 waardige oplossing voor en dat is meer dan 1 bandenleverancier zodat er geen bandensoorten zijn, maar dat het aan de leverancier en het team is om te bepalen of ze 1, 2, of geen pitstops willen maken. Lekker onvoorspelbaar. An s.v.p. geen budgetlimiet, lekker veel geld er tegenaan smijten en flinke bandenoorlog tussen meerdere leveranciers.
CA James Raven 12 maa 2018 14:590
Posts: 1123
Eens voor wat betreft de banden.

De budgetlimiet is naar mijn mening cruciaal voor de F1 om te overleven. Teams als Williams en McLaren, en nieuwe teams als privateers, moeten een kans hebben tegen de kolossen Mercedes en Ferrari.
 
NL M@ximumOverdrive 11 maa 2018 03:330
Avatar
Posts: 287
Dat verschil tussen ultra en hypersoft ....
gaat die hypersoft maar 5 rondjes mee?
 

CN
        Grand Prix van China
Lokale tijd
Geef je mening
Moet Daniel Ricciardo nu na 2018 bij Red Bull Racing blijven of niet?






Coureursprofiel
Naam GB Lewis Hamilton
Actief Als Mercedes Coureur in Formule 1
Geboortedatum 7 jan 1985 (33)
Gewicht 66 kg
Lengte 1,75m
Woonplaats Monaco