Williams presenteert nieuwe auto voor komend seizoen

Gepubliceerd op 15 feb 2018 20:15
image

Het team van Williams heeft de wagen voor het seizoen 2018 onthuld in Londen. Technisch directeur Paddy Lowe, hoofd aerodynamica Dirk de Beer en hoofdontwerper Ed Wood zijn verantwoordelijk voor de FW41, die zoals dit jaar verplicht is een 'halo' bevat. Met Lance Stroll en Sergey Sirotkin beschikt de Britse renstal dit seizoen over het jongste rijdersduo.

Stroll: "Op weg naar elk nieuw seizoen heerst er veel spanning en zijn er een hoop onbeantwoorde vragen, wat bijdraagt aan de opwinding. Met een seizoen ervaring op zak kan ik niet wachten om weer de baan op te gaan en een indruk op te doen van hoe de nieuwe auto zich gedraagt. Pas op het circuit komen we erachter wat de overige teams hebben gedaan, maar ik ben opgewonden en enthousiast over de wagen die Williams heeft gecreëerd. Vorig jaar was een steile leercurve voor mij en ik ben benieuwd wat 2018 voor mij in petto heeft."

Sirotkin debuteert dit jaar in de Formule 1. "Ik verheug me heel erg op komend seizoen. Ik heb al veel tijd doorgebracht in de fabriek, het was bijna mijn tweede thuis en dat werkt motiverend voor zowel de teamleden als voor mij. Het is een genot om samen te werken met de monteurs en engineers van Williams. Ik heb hard getraind en veel tijd gespendeerd in de simulator om verschillende set-ups uit te proberen, circuits te leren kennen en te werken aan mijn zitpositie. Daarnaast heb ik veel vergaderd met de engineers. Het zijn dus drukke tijden, maar ik geniet ervan. Ik prepareer me zo goed mogelijk op komend seizoen."

Robert Kubica neemt plaats op de reservebank bij Williams. "Ik ben terug in de Formule 1. Het is in een andere rol dan toen ik 2011 nog racete, maar ik maak wel weer permanent onderdeel uit van de Formule 1-paddock. Het wordt interessant om plekken te bezoeken die ik ken uit het verleden, plekken ook waar de nodige emoties aan verbonden zijn. Soms zal het lastig zijn om anderen te zien racen, maar ik heb nu een andere rol. Het wordt een lang en zwaar seizoen met veel raceweekenden. Ik moet mijn taken voor het team goed uitvoeren. Dus, waar wachten we nog op?"



Reacties (126)
NL Lightning13 15 feb 2018 20:17+4
Posts: 6
Mooie WC bril hebben ze er op gezet :)
Posts: 1560
vind het wel een goede ergonomie :)
NL Lightning13 15 feb 2018 20:34+2
Posts: 6
@RINGO, uitermate geschikt om een mooie bolus bovenop de helm van Stroll te draaien :D
GB zoefroef 15 feb 2018 20:49+1
Avatar
Posts: 809
@lightning de stroll droll
NL core2duo 15 feb 2018 20:50+4
Avatar
Posts: 921
Goed grap bassie! Nu nog even de Stroll grappen en we hebben weer flink kunnen lachen........
NL Lightning13 15 feb 2018 20:510
Posts: 6
@Zoefroef, +1 :'''')
NL Lightning13 15 feb 2018 20:56+3
Posts: 6
@core2duo, hey zuurpruim, weer lekker met het verkeerde been uit bed gestapt? Laat ons toch lekker, wat moet je er anders zeggen over die lelijke Halo..
NL core2duo 15 feb 2018 21:07+17
Avatar
Posts: 921
@Lightning13, over het verkeerde been uit bed gestapt gesproken.... Begint steeds meer op een kleuterklas te lijken hier, bashen en nog eens bashen.

Iets zinnigs komt er helaas niet meer uit: " Stroll Droll" serieus?!? deze grap heb ik nog nooit gehoord.

We kunnen het beter ClownF1 noemen, ben al sinds 2009 volger van deze site maar met de jaren worden de reageerders zieliger hier. Iedereen heeft uiteraard recht om zijn mening te ventileren maar het lijkt wel een sport om met de meest sneue opmerking te komen.
Avatar
Posts: 4237
OT: Als je dat witte gedrocht op de auto wegdenkt, dan staat er eigenlijk best een leuke auto. Iets wat me tot op de dag van vandaag echter ook nog steeds iriiteerd is die dildoneus. Dat hadden ze gewoon voor iedereen verplicht moeten stellen dat die mooi rond en dicht is, zoals die vroeger altijd was. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Het toont ook aan dat men het racen wel spannend vind, maar zulke misvormingen niet echt uit het hoofd krijgt.
Avatar
Posts: 654
Ziet er agressief uit met een mini haaienvin.
BE Jean Alesi 16 feb 2018 07:45+1
Avatar
Posts: 17675
@Stitch,
Ja, clitoris-neus is het eigenlijk meer, zagen we vorig seizoen ook veel, op de Ferrari, Haas, Williams, etc
Enkel de MB voorzijde zag er acceptabel uit.
En tja, als je de Halo zou wegdenken ziet de Williams er redelijk uit.
Maar ja, kun je niet écht los van elkaar zien, het zit er nou eenmaal op.
Dat is hetzelfde als je zou zeggen; wat een prachtige dame......je moet alleen eventjes niet letten op dat klokkenspel wat tussen de benen hangt....
 
Avatar
Posts: 485
Mwuah. Hele hierop wel ech lelijk. Zwart in de livery is wel een verbetering.
NL Rogier hier 15 feb 2018 20:290
Avatar
Posts: 3809
Toch jammer dat een team die zo vaak een sponsor heeft met Nederlandse roots, geen Nederlandse coureur ooit een kans heeft gegeven. Nu ook weer... Rexona = Superunie = Nederlands en een Canadees, een Rus en een Pool aan het stuur.
NL Harco Sorbato 15 feb 2018 20:35+2
Avatar
Posts: 97
Randstad is toch ook al jaren sponsor van Williams?
NL 250 GT Lusso 15 feb 2018 20:35+3
Avatar
Posts: 631
Rogier ik denk dat je Unilever bedoelt en dat is Nederland/Engels. Zo sterk Engels gericht dat men serieus aan het overwegen is het hoofdkantoor naar Engeland te verplaatsen. Verder lijkt het mij juist en pre dat sponsoren zich daar juist niet mee bemoeien.
Avatar
Posts: 809
Super unie is echt anders dan Unilever welke Brits nederlands is.
Posts: 1613
@Rogier Hier

Gijs van Lennep heeft ooit voor Frank Williams gereden.
NL Fretznet 16 feb 2018 00:03+1
Avatar
Posts: 216
Auto lijkt een mix van 2017 ferrari en mercedes. Bewust het zwart om aero onduidelijker te maken?
Ik vind de auto vooralsnog niet boeiend, side pods zijn een kopie van vorig jaar en die vleugels daarvoor zijn erg breed en banaal. Het is wel een verbetering van vorig jaar, maar deze renders zijn saai. Hopelijk imponeert het meer in Barcelona.
NL Rogier hier 16 feb 2018 08:550
Avatar
Posts: 3809
Sorry, ik bedoelde uiteraard Unilever! Het was al laat... en ja Randstad is ook een Nederlands bedrijf net als Philips die in het verleden bij Frank op de wagens stond.
Posts: 1613
@FRETZNET

Ik dank dat alle auto's een Ferrari & Mercedes kopie worden van vorig jaar.

Alleen Ferrari, Mercedes en RedBull zie ik potentieel met verrassend nieuwe vindingen komen.
 
Avatar
Posts: 5416
Je ziet zo dat ze enorm veel downforce tekort komen en dat proberen te ondervangen door een andere airflow te creëren waardoor de cw-waardes exponentieel toenemen en men in de cockpit amper hoeft te stoken om het warm te krijgen.
Daardoor kan er minder motorwarmte naar de ventilator waardoor de auto zuiniger rijdt.
Dit scheelt 0,4 seconden per rondje maar wordt deels tenietgedaan door de grotere luchthapper die daar weer 0,245 seconden vanaf haalt.
Tel daar de nieuwe software bij op en de lichtgewicht stickers en dan kan je voorzichtig concluderen dat Williams ergens tussen p4 en p18 zal kwalificeren.
Avatar
Posts: 1154
Optimistisch van je om p19 en p20 uit te sluiten! :-)
Avatar
Posts: 2133
Hahaha Rimmert, je blijft een toffe peer.. Fijn dat je me hebt laten lachen vanavond met je komische sketch!
Posts: 501
ja rimmer je weet het altijd mooi te verwoorden en lees het met plezier altijd!
NL InfinityG35 15 feb 2018 20:480
Avatar
Posts: 1196
Staat er gewoon op hoeveel sneller hij is als vorig jaar: 18 tienden
Avatar
Posts: 1695
Hahaha die @ Rimmer
 
NL ROYALERE 15 feb 2018 20:22+4
Avatar
Posts: 6043
Mooie wagen.
Avatar
Posts: 1895
Vind ik ook! Had van tevoren gedacht dat 't een van de lelijkste zou zijn, vond ik vorig jaar althans. Dat zwarte doet 't 'm wel, kleine verandering met grote impact. Ik vind mooi
NL flyingfokker 15 feb 2018 22:060
Avatar
Posts: 1640
Vind het ook een rete-strak ding. Mooi stukje werk afgeleverd.
NL TylaHunter 15 feb 2018 22:15+1
Avatar
Posts: 1931
Oogt wel een stuk complexer al dan de variant laat 2017... Als we iets konden opmaken waren het de complexe auto's met een goede ligging in 2017. Het oogt in iedergeval een stuk veller dan de Haas.
NL Larry Perkins 15 feb 2018 23:150
Avatar
Posts: 16125
@Tieske. Dat zwart is m.i. antraciet. Er circuleert nog een andere foto van de auto waarop dat nog wat beter zichtbaar is.
Avatar
Posts: 1895
Oh ok Larry. Zou kunnen. Mooi antraciet is niet lelijk zullen we aar zeggen. Het 'lijnenspel', vooral aan de zijkant naast de cockpit vind ik erg mooi

1 Williams
2. Haas

Haas ook niet lelijk hoor, maar die gaat zeker nog een paar plaatsen verliezen..
 
Avatar
Posts: 1154
Interessant dat ze toch nog een soort van t wing hebben kunnen plaatsen. Helemaal aan het eind van het bodywerk.
NL BenettonB194 15 feb 2018 20:410
Avatar
Posts: 648
Volgens mij is al een tijdje bekend dat er ruimte in de reglementen was om toch de t-wing te kunnen plaatsen. Diverse websites maakten hier al melding van.
Avatar
Posts: 1154
Tis geen echte t wing natuurlijk. Daarvoor zit ie te laag. Hij viel me op en vondt het interessant.
NL BenettonB194 16 feb 2018 18:160
Avatar
Posts: 648
Klopt maar dat die daar op die plek zou komen omdat dit ruimte in het reglement is was al even bekend. o.a. Giorgio Paola die op een andere website veel stukken over technische aspecten schrijft heeft hierover al het e.e.a. uit de doeken gedaan ik geloof eind vorig jaar, begin dit jaar.
 
 
NL dutchiceman 15 feb 2018 20:280
Avatar
Posts: 1898
Altijd mooie Livery met Martini. Sidepod ziet er “veranderd” uit. O enneee leuke teenslipper joh. Is dat nieuw ofzo?
 
Avatar
Posts: 182
Die ziet er mooi uit zeg!
 
Avatar
Posts: 2133
Hele mooie auto. Radicaler dan de vorige evoluties vanaf 2014.
NL core2duo 15 feb 2018 20:48+1
Avatar
Posts: 921
Eens! Williams moet ook wel, ik heb veel vertrouwen in Dirk de Beer.
NL Tifoso-01 15 feb 2018 23:040
Avatar
Posts: 1655
Ik vind hem in ieder geval mooier dan de versie van de laatste jaren en dat ondanks, jawel de halo. Net als bij de Haas toch een veel mooiere achterkant zonder die haaievin.
Door de zwarte onderkant heeft de auto een slankere en daardoor "snellere"uitstraling maar ik hoop toch nog op veel meer spectaculaire liveries.
Avatar
Posts: 2133
Het zwart maakt de auto agressiever. De side pods van de beer die hij bij Ferrari introduceerde zijn nu ook bij Williams aanwezig. En er zijn foto's van het "bargeboard-gedeelte", dat ziet er echt heel radicaal uit. Zelfs zo dat Mercedes daar een puntje aan kan zuigen in mijn ogen.
 
NL schwantz34 15 feb 2018 20:31+1
Avatar
Posts: 12190
Was de witte verf op?
Avatar
Posts: 2133
Het is blank carbon. Dus geen verf. Dus geen extra gewicht. Dus simpelweg compenseren voor het extra gewicht van de Halo.
AU Mag Verslappen 15 feb 2018 21:510
Avatar
Posts: 2163
Dankzij het geld uit Rusland is de livery niet helemaal zwart..
BE Runningupthathill 16 feb 2018 01:480
Avatar
Posts: 13239
Als die verf voor zoveel kilo's zou goedmaken, dan reed iedereen rond met een carbon-auto. Zelfde als het verhaal van de RBR matte verf vorig seizoen die zogezegd een "gewichtsvoordeel" zou geven.
 
NL _Firebeats_ 15 feb 2018 20:35+4
Avatar
Posts: 1061
ziet er niet uit .... next
Avatar
Posts: 2133
Jij ziet er niet uit.
 
Avatar
Posts: 1242
Ik moet heel goed m'n best doen om een verschil te zien met de FW40
NL InfinityG35 15 feb 2018 20:46+1
Avatar
Posts: 1196
kijk eens naar dat stuk vangrail in het midden
Avatar
Posts: 921
erg knap op basis van 1 foto. Zure reactie dit!
NL flyingfokker 15 feb 2018 22:120
Avatar
Posts: 1640
Als je overal naar kijkt behalve het wit, met uitzondering van de sidepods, da zie je het verschil. Deze auto is heel anders dan zijn voorganger.
NL Larry Perkins 15 feb 2018 23:230
Avatar
Posts: 16125
Op de Duitse site Ms Mag staat nog een foto van de auto maar dan van de voorkant genomen.
 
Posts: 1601
Ik wil wel eens zien of een rijder geen last heeft van de halo over een volledige raceafstand. Dat moet toch gewoon irriteren zo een brede steun recht voor je neus.
NL Maximiliaan 15 feb 2018 21:020
Avatar
Posts: 2969
Precies, waarom dan niet twee steunen uit het midden? Lijkt me steviger en de coureur heeft een vrij blikveld
NL Remedy81 15 feb 2018 22:17+1
Posts: 4878
Als jullie even de autos van de laatste decennia bekijken ziet je dat antennes en allerlei apparatuur daar altijd in het midden staan... waarom omdat een coureur nooit recht vooruit kijkt... dus twee steunen uit het midden zou juist gevaarlijk zijn... Google maar is en zie hoeveel gt, toer en lmps de ruitenwisser rechtop in het midden hebben staan in de uit stand...
NL schwantz34 15 feb 2018 22:32+1
Avatar
Posts: 12190
Als je die steunen links en rechts van de cockpit zouden komen te staan, kan een coureur de bochten niet goed meer doorkijken.
NL Larry Perkins 15 feb 2018 23:59+1
Avatar
Posts: 16125
Alsnog het Indy-aeroscreen erop zetten is helaas te kort dag maar anders...
Posts: 1616
een coureur kijkt haast niet naar het midden, concentreert zich meer op de wielen
Posts: 1601
Een antenne is 10 keer zo smal als de steun van de halo. Net zoals een ruitenwisser minder dik is en deze wagens een veel grotere ruimte hebben om door te kijken. Dat ze nooit rechtdoor kijken is onzin. Zijn namelijk ook rechte stukken en als ze hun hoofd draaien komt die elke keer in het gezichtsveld.
Posts: 104
Volgens mij heeft het te maken met het feit dat je ogen uit elkaar staan en wanneer je je focust op een punt ‘ver’ weg, je hersenen dat deel wat precies in het midden staat een soort van uitfiltert, waardoor het niet opvalt.
NL Jim Clark 16 feb 2018 09:200
Avatar
Posts: 2419
Die ruitenwisser staat ook in het midden vanwege de geringere luchtweerstand.
NL Larry Perkins 16 feb 2018 10:53+1
Avatar
Posts: 16125
Wat Box zegt plus dat de dingen die @Remedy opnoemt allemaal verder uit het zicht zijn geplaatst. Die staander van de halo staat bijna vlak voor het hoofd.
Posts: 1601
En ik zeg ook niet dat het een feit is dat ze er last van hebben, wel dat ik het nog wil zien na een volledige race afstand. Ik hoop voor de rijders van niet, maar voor het lot van de halo wel :)
Posts: 4878
Kijk ook is na het bouwwerk dat redbull vorig jaar op het midden van de neus had staan...
Posts: 1601
Gezien, nog niet bijna zo storend als de halo
 
Posts: 1601
De Livery was te verwachten. Maar hoe creatief ze ook gaan zijn, die halo verpest het gewoon helemaal. Verknoeid de volledige stroomlijn van de wagen.
 
Avatar
Posts: 6571
Ik wil nog meer foto's zien voordat ik een oordeel vel.
NL schwantz34 15 feb 2018 20:520
Avatar
Posts: 12190
Ik zou ze het liefst in daglicht willen zien.
NL AnalizeThis 15 feb 2018 21:040
Posts: 23
Op andere sites staan filmpjes die meer laten zien
NL Maxiaans 15 feb 2018 21:16+1
Avatar
Posts: 6571
Heb al ff scarbstech gekeken, best radical!
NL Larry Perkins 15 feb 2018 23:520
Avatar
Posts: 16125
Het ontwerp van de auto ziet er heel fraai uit, inderdaad een stuk agressiever.

Ook wat livery betreft zijn er duidelijk inspanningen verricht. Of het allemaal zo fraai is geworden of niet vraag ik me ook af. Graag zou ik ’m eerst in het echie, buiten willen zien.
Want is dat wat nu antraciet lijkt ook echt antraciet of toch zwart? Ik hoop op het laatste.

Wat de halo betreft hebben ze m.i. een goede keuze gemaakt door deze wit te maken. Vermoed dat ’t in de praktijk, buiten, het minst storend is.

Je kunt overigens niet echt zeggen dat de haaienvin verdwenen is, er is eerder een hoek ‘afgehakt’ zodat de sponsor op de achtervleugel beter in beeld komt.

Volgorde livery’s tot nu toe:
? Williams
10. Haas

Mercedes, Ferrari, Red Bull, Force India, Renault, Toro Rosso, McLaren en Sauber moeten hun auto nog presenteren.
Maandag 19 februari Red Bull, zou er wit toegevoegd zijn aan de livery...?
NL De Zeswieler 16 feb 2018 08:240
Avatar
Posts: 5080
Larry:

het wit weglaten was juist een meesterlijke zet en maakte de livery vd RedBull super apart en agressief. Door weer wit toe te voegen gaan ze wat mij betreft weer twee stappen terug, dus hopelijk niet!
NL Larry Perkins 16 feb 2018 10:090
Avatar
Posts: 16125
@Zeswieler. Wat dat wit betreft is het m.i. ook hoe het gebruikt wordt. Zolang het subtiel wordt toegepast kan het wat toevoegen.
Maar smaken verschillen en het blijft afwachten tot maandag.
 
NL De Zeswieler 15 feb 2018 20:54+1
Avatar
Posts: 5080
Onderste gedeelte lijkt nog in de grondverf te staan. Het ziet er wat raar uit. En had gehoopt dat ze Martinistreepjes weer n keer op n andere manier weergaven. Heb zulke mooie designs gezien, en dan wordt het weer de meest voorspelbare. Jammer, maar had ook geen hoge verwachting. Ik gun Williams n fikse verbetering in ieder geval.
Avatar
Posts: 2133
Als je een bepaald merk uitstraalt en je bent al 4 seizoenen dat merk (Martini en de bekende livery), dan verander je dat niet ineens door iets radicaals. Dus dat de livery zo zou worden, dat was bekend.
NL De Zeswieler 16 feb 2018 08:220
Avatar
Posts: 5080
Beri: dat bedoel ik niet. Ik bedoel niet dat ie ineens paars met geel is. Gewoon die Martinistriping net anders op de auto. Groter langer, vetter! Er zijn zoveel van die Sean bull-achtige designs die prachtig zijn en vele, vele malen mooier dan dit minimale. dus NIET radicaal anders maar gewoon een mooiere, dikkere, vettere Martinilivery!
NL Larry Perkins 16 feb 2018 10:200
Avatar
Posts: 16125
Vond de Martini-livery van de Brabham BT45 uit 1977 wel heel gaaf met een rode bolide. Maar toen hing er ook een motor van Alfa Romeo in en nu in de Williams natuurlijk niet. Plus dat de Ferrari’s al rood zijn en daar de Saubers wellicht bij komen in het (gedeeltelijk) rood.

Begrijp @Beri zijn punt maar men zou per jaargang bijvoorbeeld het lichtblauw wat kunnen opvoeren om het eentonige wit te breken.
 
Avatar
Posts: 792
TSJA........... wat mot je daar nou over zeggen ?
 
NL De Zeswieler 15 feb 2018 20:570
Avatar
Posts: 5080
Die sidepod is wel heel interessant! Kijk dan hoe vierkant! Zouden ze t zwart hebben gemaakt aan de onderkant om dingen wat onzichtbaarder te maken en n beetje gezichtsbedrog te creëren?
Avatar
Posts: 6571
Precies wat ik dacht..!
NL Maxiaans 15 feb 2018 21:38+1
Avatar
Posts: 6571
De sidepod is in een D vorm met daaromheen een ] waardoor het vierkant lijkt.. De bargeboards en de voorvleugel zijn echt radicaal, net als het achterwerk waar ik nog geen wastegates heb kunnen ontdekken.
NL Larry Perkins 15 feb 2018 23:250
Avatar
Posts: 16125
Dat zwart lijkt me eerder antraciet.
NL De Zeswieler 16 feb 2018 08:200
Avatar
Posts: 5080
inderdaad Maxiaans.

en dat zwart lijkt op m'n telefoon antraciet en op de computer zwart. Het is dezelfde kleur als t rubber v de banden dus ik verwacht toch zwart Larry.
NL Larry Perkins 16 feb 2018 10:230
Avatar
Posts: 16125
Dat denk ik inmiddels ook @Zeswieler, na het zien van meerdere foto’s op andere sites. Gelukkig maar want zwart straalt toch wat meer kracht en agressie uit.
 
ES Darlos Cainz 15 feb 2018 20:59+1
Avatar
Posts: 5665
Ziet er heel plat uit die auto....maar die fucking Halo verpest het mooie plaatje helemaal...en Williams is zo dom geweest de Halo wit te spuiten waardoor het nog lelijker opvalt...V-E-R-S-C-H-R-I-K-K-E-L-I-J-K.
NL Mr Marly 15 feb 2018 21:13+1
Avatar
Posts: 5093
Achter een witte achtergrond had ie minder opgevallen :-). Geen idee wat er tijdens een race het minst opvalt een witte of zwarte Halo. Je kunt er over klagen wat je wilt maar je verandert er weinig aan, probeer het te omarmen zodat je er niet stoort. Hoe moeilijk ook.

Niet een verassende livery, maar blijf het wel een mooie "retro" combi vinden. In tegenstelling tot vele verwacht ik niet dat Williams het heel slecht gaat doen (beter dan Haas, Toro Rosso en Sauber vermoed ik).
Avatar
Posts: 6571
R-U-S-T-A-A-A-A-G-H!
Avatar
Posts: 921
Ik denk ook dat Williams het beter gaat doen dan velen hier denken. Williams heeft in de afgelopen jaren een erg goed team van mensen (o.a. Dirk de Beer) bij elkaar gebracht. Ja de coureurs moeten zich nog bewijzen maar door dat iedereen (reageerders hier) denkt dat het niets gaat worden kan je juist verassen. Laten we niet vergeten dat er nog steeds een Mercedes blok in deze wagen hangt en met de verbeterde aerodynamica zie ik Williams toch echt nog leuke dingen doen dit jaar.
Posts: 1613
De halo onder zonlicht op een circuit oogt vast anders dan op de foto's. Geen idee of zwart dan wel zo mooi is.
NL Larry Perkins 15 feb 2018 23:270
Avatar
Posts: 16125
Vermoed ook dat buiten op de baan de witte halo het minst storend is.
ES Darlos Cainz 16 feb 2018 08:090
Avatar
Posts: 5665
@Marly jij hoort bij de schapen die zich laten overheersen door de herdershond. Met zo'n instelling gebeurt er nooit wat je wil en heeft de macht (FIA) vrij spel. Klagen helpt! Als maar genoeg fans de FIA blijven bestoken en met spandoeken naar het circuit gaan + Ludieke acties dan gaat het wel lukken om binnen enkele jaren iets veels beters te krijgen.
Avatar
Posts: 5093
@Darlos, ik geef je alleen een tip om de pijn wat bij je te verzachten. De hoofdbescherming zal blijven, ik hoop dat men voor een fraaiere oplossing kan zorgen in de toekomst.
Noem mij maar een makke schaap, dat de races boeiender worden, het veld korter op elkaar en meer concurrentie in de vorm van nieuwe teams en/of fabrikanten vind ik persoonlijke veel belangrijker. Ik kan makkelijk aan dingen wennen (en nee ik heb geen lelijke vrouw, al zeg ik het zelf).
 
BE Cavallino 15 feb 2018 21:18+3
Avatar
Posts: 2049
Wel, ik zeg: mooi!
BE Zambiorix 15 feb 2018 22:390
Avatar
Posts: 1083
Avatar
Posts: 6571
Dan stap ik ook in.
NL Larry Perkins 16 feb 2018 01:20+1
Avatar
Posts: 16125
Busje komt zo...
NL Maxiaans 16 feb 2018 09:37+1
Avatar
Posts: 6571
Ik wacht al een tijdje en het is koud buiten...⛄️ @Larry..
NL Larry Perkins 16 feb 2018 10:290
Avatar
Posts: 16125
Busje kapot, rukmotor zei “plof”.

Weet niet welk merk motor maar het was geen Mercedes of Ferrari...
 
Avatar
Posts: 8183
Ze mogen deze nieuwe net als een Tesla de ruimte inschieten. From earth to space:-).

Net filmpje gezien, vette bak met mooie details en ja, de Halo is wel even wennen hé.
 
NL alonso fan 15 feb 2018 21:220
Avatar
Posts: 10412
Was al vergeten hoe groot die neus van die gast was.:p
AU Mag Verslappen 15 feb 2018 21:54+1
Avatar
Posts: 2163
Waarom denk je dat Kubica niet rijdt? Die had met z'n zinksnijder die halo geraakt!
 
Posts: 5839
"er een hoop onbeantwoorde vragen" eens... wat doet hij in f1? (Stroll)
NL alonso fan 15 feb 2018 22:020
Avatar
Posts: 10412
Dat vroegen we ons ook af over Massa op het laatst.:p
 
NL HoekieWoutstra 15 feb 2018 21:380
Avatar
Posts: 1241
Hmmm...als die halo echt het zicht belemmerd en de rijders zijn er uiteindelijk fel op tegen, bestaat de kans dan dat ze de eerste wintertests gaan boycotten met als doel de FIA onder druk te zetten?

Stand presentatie.

Williams
Haas
Avatar
Posts: 5416
Nee dat zal niet gebeuren. Ik zeg niet dat de HALO voor altijd blijft maar dit seizoen wordt er gewoon mee gereden.
Verder vind ik de Williams wel mooi ogen maar de foto’s zijn veel te onduidelijk om er echt iets van te zeggen. Daarnaast is het een presentatie dus de auto die de eerste testdag verschijnt kan er alweer behoorlijk anders uitzien dan deze.
Eigenlijk kan je pas echt goed oordelen als je de auto’s op de eerste testdag ziet in normaal daglicht op asfalt. De huidige foto’s van Haas Williams zijn duidelijk genomen met het idee om de HALO zo min mogelijk op te laten vallen.
Avatar
Posts: 6571
Er zijn al mooie duidelijke foto's te vinden @Rimmer, ook met witte achtergrond.
 
BE Zambiorix 15 feb 2018 22:430
Avatar
Posts: 1083
Sirotkin heeft de e-mail gemist waarin ze vragen om tijdens de presentatie een donkere broek te dragen.
NL Larry Perkins 16 feb 2018 00:060
Avatar
Posts: 16125
De coureurs staan er vanaf links gezien ook steeds net iets slordiger op. Van Stroll nog strak in het gelid tot Kubica met zelfs een hand in zijn broekzak en de kraag in ‘Elvis-look’...
NL Pietje Bell 16 feb 2018 08:330
Posts: 4184
Vond Kubica erg teleurgesteld overkomen, wat begrijpelijk is, staande naast Sirotkin, die in het interview niet bepaald sympathiek over kwam, er kon geen lachje vanaf. Je zou toch verwachten dat hij heel blij zou zijn. Dan was Kubica een heel stuk vriendelijker.
Die "Ëlvis kraag" is trouwens de nieuwe look van Williams, Larry. Hadden ze alle drie, maar Kubica stond er echt een beetje voor spek en bonen bij naast Stroll en Sirotkin. Best wel sneu.
NL Larry Perkins 16 feb 2018 10:340
Avatar
Posts: 16125
Ja@Pietje, dat is altijd al zo met een reserve- en/of testrijder, maar omdat Kubica toch een persoonlijkheid is en Stroll en Sirotkin – met alle respect – nog min of meer snotnezen stond het exrtra sneu.
NL Pietje Bell 16 feb 2018 12:050
Posts: 4184
Precies (dat laatste).
 
NL tracklimits 15 feb 2018 22:520
Avatar
Posts: 246
Ja,ik ga 't dan toch maar is hier op het forum zeggen.
Ik vind die HALO echt lelijk!!!!!
Avatar
Posts: 2330
Lijkt mij dat je er last van hebt als je rijdt,kan minder zien, gevaarlijk lelijk ding is het.
NL De Zeswieler 16 feb 2018 08:190
Avatar
Posts: 5080
Maar beste Tracklimits,

Echt niet lullig bedoeld, maar we weten toch dat iedereen dat vindt?! De 1 wat meer dan de ander, maar we vinden allemaal dat dat ding de auto niet bepaald mooier maakt. Categorie 'ik verwacht dat de nieuwe Ferrari rood is.'
 
NL mister mouse 16 feb 2018 00:300
Posts: 591
Ik denk dat de Williams wel potentie heeft. De voorkant heeft veel weg van de Mercedes/Force India van vorig jaar. De sidepots zijn bijna een 1 op 1 kopie van de 2017 Ferrari. De achterkant daarintegen vind ik erg interessant. Ik zie iets aan de ophanging maar ik kan mijn vinger er nog niet op leggen. In ieder geval staat de ophanging ver naar voren en gaat die de sidepot in. Daarnaast een winglet die vrij scherp omhoog gaat. En net als Haas die dubbele bevestiging van de achtervleugel.
Ook interessant is dat de T-wing tussen die dubbele bevestiging uit twee lagen bestaat.
Kortom ze hebben de goede dingen van Mercedes en Ferrari gekopieerd en zijn agressief met de achterkant.
 
Avatar
Posts: 2330
Zag dit langs komen, F1 2018 Kubica and WILLIAMS FW41 soon preseason with Mercedes Ferrari McLaren

www.youtube.com/watch?v=8Z1rmRbdAYk&t=48s
 
Posts: 1369
Gaat mij niet om Williams hoor, maar het ziet er niet uit zo'n halo....
 
NL Senninha1981 16 feb 2018 11:100
Avatar
Posts: 1029
Ik vrees het ergste voor Williams. Auto ziet er ingewikkeld uit, veel veranderingen doorgevoerd terwijl ze geen rijders hebben die goede technische feedback kunnen geven. Afgelopen jaar waren ze al vaker zoekende naar de juiste afstelling, dat zal dit jaar nog vaker gaan gebeuren. Williams zal verder af gaan glijden met enkele uitschieters daartussen.
 
NL JasVerstoppen 16 feb 2018 15:290
Avatar
Posts: 2065
inderdaad een wc bril.. ok het eerste wat in mij opkwam.
 
NL BenettonB194 16 feb 2018 18:340
Avatar
Posts: 648
Ik vind hem er van boven best interessant uitzien eigenlijk. Voor mijn gevoel was het eerder de meer traditionele 'flessenhals' van bovenaf. Maar vandaag de dag lijkt het meer op een gekantelde V: >

De sidepots lijken van bovenaf daardoor echt veel agressiever. Het oogt mijns inziens sneller. Maar dat moeten we op de baan maar zien.
NL BenettonB194 16 feb 2018 18:400
Avatar
Posts: 648
Edit:

Ik kan me voorstellen dat een agressiever ontwikkelde V ofwel > meer downforce mee brengt omdat de versmalling veel groter is dan bij ruimere Bodyworks vanuit de lucht/wind die je aan de voorkant vangt. Puur omdat je de hoeveelheid lucht dat je opvangt in een kleiner en geleidelijkere uitgang weer moet laten gaan.

Of is dit een hele rare gedachte bij de technici onder jullie ? (ik ben nl. helemaal niet technisch onderlegt, maar ik heb het gevoel dat als je een bepaalde hoeveelheid massa ergens indrukt en dat uit een heel klein gaatje moet laten gaan, dit een aerodynamisch/downforce voordeel oplevert. Kanttekening is mijns inziens dat je dit op snelheid/rechte stukken helemaal niet wenst.)
 
NL Max Verstoppen 16 feb 2018 22:210
Avatar
Posts: 88
Gridgirls zijn niet meer toegestaan in F1.....maar alcohol nog wel?

Op MS.com had ik dit bericht gezet bij de aankondiging van de nieuwe Williams auto.
Want ja er staat wel reclame op voor sterke drank.
Ik had veel plusjes bij mijn opmerking maar de redactie van MS.com heeft mijn bericht verwijderd.

Haha wat een zielige mensen daar op die redactie.
 
Avatar
Posts: 1034
Vraag me af of de Halo nu voor een negatieve luchtstroom zorgt voor de luchthapper. Als ik dit zo zie dan heeft die luchthapper in het midden bij hoge snelheden geen enkele zin meer.
 

AE
        Grand Prix van Abu Dhabi
Lokale tijd
Geef je mening
Robert Kubica gaat volgend jaar indruk maken in de Formule 1






Coureursprofiel
Naam RU Sergey Sirotkin
Actief Als Williams Coureur in Formule 1
Geboortedatum 27 aug 1995 (23)
Gewicht 71 kg
Lengte 1,84m
Woonplaats