Chase Carey: "Zonder verandering kun je niet groeien"

Gepubliceerd op 14 feb 2018 09:59
image

Formule 1-baas Chase Carey verwerpt de stroom van kritiek die is ontstaan na enkele recente besluiten van Liberty Media voor de Formule 1. Het mediabedrijf wijzigde onder meer de starttijden van de Grands Prix en schafte het fenomeen 'grid girls' af. Eerder had de internationale autosportbond FIA al de 'halo' verplicht gesteld voor 2018.

Allemaal ontwikkelingen waar een groot deel van de fans zich niet in kan vinden. In Sport Bild verdedigt Carey de beslissingen van Liberty. "De fans zijn ongelooflijk belangrijk voor ons, zoals Europa de bakermat van de Formule 1 is en blijft. Ons motto is ook: 'Hetzelfde spelletje, maar een andere aanpak.' We willen een product neerzetten waar alles in zit waar de huidige fans mee opgegroeid zijn, maar we moeten ook mee met de tijd. Zonder verandering kun je niet groeien."

"Bernie Ecclestone zei zelf in 2016 dat hij geen kaartje voor een Grand Prix zou kopen. De Formule 1 bevond zich in een negatieve spiraal en die moesten we doorbreken."

Carey ziet ook veel positieve aspecten aan de huidige Formule 1, zoals bijvoorbeeld een aantrekkelijk deelnemersveld. "Lewis Hamilton is een zeer speciale persoonlijkheid. Half Nederland loopt uit om Max Verstappen aan te moedigen bij de races. En Ferrari is het felste licht in deze sport."

Hij hoopt voor 2018 wel op meer spanning en drama. "Vorig jaar was het te veel een duel tussen Hamilton en Sebastian Vettel. Ik zie liever dat soms een underdog met de winst aan de haal gaat in plaats van alleen maar de favorieten. Kan Fernando Alonso weer eens zegevieren? Kan McLaren de aanval openen met Renault-motoren? Heeft Max Verstappen meer geluk in de eerste seizoenshelft dan in 2017? Dat zouden allemaal mooie scenario's zijn."



Reacties (43)
Avatar
Posts: 1992
Laat het dan ten minste positieve veranderingen zijn.
FR Cyril Ratatouille 14 feb 2018 13:17+2
Avatar
Posts: 419
Grote man achter het verhaal is miljardair John C. Malone. Hij is de echte eigenaar. Als je info over hem opzoekt en Chase Carey erbij betrekt, wordt meer duidelijk. Malone is een media tycoon. Hij is via onder meer Liberty ook (deels) eigenaar van Sky en Live Nation, dat tal van concerten en evenementen organiseert. Als je F1 in dat plaatje plaatst, zie je een eenheid van sport, entertainment en verslaggeving. Je zou kunnen zeggen dat hij het volledige pakket in handen heeft om er vervolgens goed aan te verdienen. Het is, zo lijkt het, niet het type investeerder dat organisaties ontleedt en uitkleedt. Dat niet iedereen blij is met alle beslissingen is logisch. Ik vind ook niet alles top. Echter, ik denk wel dat ze alles op alles zetten om een heel sterk totaalpakket op te zetten en de kwaliteit van de Formule 1 speelt hierin een sleutelrol. Bernie was natuurlijk een charlatan hè. Dat kan gewoon niet meer. Ik verwacht eerlijk gezegd dat F1 iets eerlijker zal worden en dat de competitie er in z'n geheel op vooruit zal gaan. Dat is namelijk in het belang van Sky, Live nation, Liberty, alle betrokken enz..
Avatar
Posts: 1308
@Cyril, duidelijk en sterk verhaal, maar dat verhaal bevat ook een wisselwerking. Om dat succes te bereiken is men compleet afhankelijk van het publiek. Zonder publiek geen show. Veel van de veranderingen die tot nu toe zijn doorgevoerd worden door het publiek eerder als negatief dan positief ervaren, met alle mogelijke gevolgen. Uiteraard roept verandering altijd protest op, maar men zoekt hier wel de grens op en gaat daar soms (flink) over. Los dus van de (goede) intenties, vind ik dat LM zich goed moet realiseren dat nog meer misstappen zeer schadelijk kan zijn voor de sport.
FR Cyril Ratatouille 14 feb 2018 19:120
Avatar
Posts: 419
Dat ben ik met je eens. Feit is echter dat sommige veranderingen - wellicht zelfs de 'ergste' - op conto van de FIA staan. Ik denk dan natuurlijk aan de halo. Dat van de grid girls vind ik ook wel jammer, maar ik krijg de indruk dat ze van een F1-weekend meer een familie-evenement probeert te maken, zodat het voor elk wat wils bevat, er weinig scheve gezichten zijn en het toch vooral om autosport draait. Ik denk soms met weemoed terug aan vroeger tijden, toen mannen nog borsthaar hadden en motoren 10 of 12 cilinders telden. Maar weemoed is een slecht raadgever. Tijden veranderen. Als je achter het nieuws duikt, is het zelfs nog maar de vraag of we nog lang van F1 kunnen genieten.
NL Larry Perkins 15 feb 2018 03:150
Avatar
Posts: 16125
Waarom moet het een familie-evenement worden? Dat doen ze absoluut niet voor de F1-liefhebbers maar alleen om de F1 nog meer uit te melken.
FR Cyril Ratatouille 15 feb 2018 10:270
Avatar
Posts: 419
Ik zeg niet dat ik er blij mee ben hè ;) Maar ik denk niet dat het anders op lange termijn levensvatbaar is. Inmiddels zijn er sowieso heel veel vrouwen fan van de sport, steeds meer. Dan moet je de evenementen ook minder op 'de man' toespitsen. Bovendien denk ik dat fans nu meer te zien krijgen en dichterbij kunnen komen dan voorheen.
 
Avatar
Posts: 737
Er groeit niks meer bij mannen zonder grid girls
 
Posts: 223
Als je zo vaak Max Verstappen noemt,doe er dan ook moeite voor de Grand Prix naar Nederland te halen.
Avatar
Posts: 8143
Er is nog helemaal geen Nederlandse Grand Prix, enkel het initiatief en het verlangen. We weten nog helemaal niet of dit verlangen ook beantwoord gaat worden.
 
NL BrRacing 14 feb 2018 10:16+1
Avatar
Posts: 8143
"We willen een product neerzetten..." Dat is ook precies wat de F1 voor Liberty is, een product.

Producten zijn om te verkopen, in tegenstelling tot dit word sport gedreven vanuit passie en ik 'bang' dat het de heren van Liberty het hier juist aan ontbreekt en helemaal geen feeling hebben met de fans die ermee zijn opgegroeid.
NL RJHvandaag 14 feb 2018 11:100
Avatar
Posts: 1196
Dat het Amerikaanse Liberty geen gevoel heeft bij de belevenissen van Europeaanse fans, daaraan hoef je niet te twijfelen.
Dat je zonder verandering niet kunt groeien, dat is maar hoe je het bekijkt. Je kunt een boom snoeien en dan groeit 'ie heel mooi, maar je kunt 'm ook kapotsnoeien, en dan gaat 'ie dood.
CA James Raven 14 feb 2018 15:310
Posts: 1139
Voor hen is het een product. Dat is een hele verbetering t.o.v. wat het was: een korte termijn investering.
 
BE Jean Alesi 14 feb 2018 10:24+2
Avatar
Posts: 16815
"Ons motto is ook: 'Hetzelfde spelletje, maar een andere aanpak.' "

Door in het DNA vd sport te lopen roeren blijft het dus NIET hetzelfde spelletje Carey, maar verder leuk geprobeerd!
Avatar
Posts: 8143
Roeren? Die Carry ziet er uit als een mijnwerker. U bent gewaarschuwd!
NL JasVerstoppen 14 feb 2018 11:550
Avatar
Posts: 2058
Wat is tegenwoordig eigenlijk het DNA van de sport? Grid penalties?
BE Jean Alesi 14 feb 2018 12:34+1
Avatar
Posts: 16815
Simpel; veiligheid en duurzaamheid @Jas V.
NL JasVerstoppen 14 feb 2018 12:390
Avatar
Posts: 2058
ah ja natuurlijk ;p
Avatar
Posts: 2867
Ook frappant ja....

Iedereen schreeuwt om afschaffing van de grid penalties, en de grid girls gaan in de ban.
BE Jean Alesi 14 feb 2018 13:58+1
Avatar
Posts: 16815
dat krijg je nu eenmaal met een onervaren Chevy Chase aan het roer,
grid girls, grid penalties, het is ook moeilijk uit elkaar te houden.

Zijn bedoelingen waren iig goed....
NL JasVerstoppen 14 feb 2018 14:220
Avatar
Posts: 2058
Hij drukt zijn snor iig. niet :D
NL Larry Perkins 15 feb 2018 03:200
Avatar
Posts: 16125
@@JasV. Het DNA van de sport is dat de sport nu een product is.
 
Avatar
Posts: 489
Ja, en soms moet je een stap terug doen om er 2 of meer vooruit te zetten.
Avatar
Posts: 268
ze hebben al heel wat stappen terug gedaan, dan moet er wel heel veel vooruitgang komen.
NL JasVerstoppen 14 feb 2018 11:55+1
Avatar
Posts: 2058
als je teveel stappen achteruit zet zie je niet waar je loopt en ga je vallen... :P
 
NL flyingfokker 14 feb 2018 10:470
Avatar
Posts: 1390
Even voor de duidelijkheid, met groeien bedoelt Charlatan natuurlijk, de centen die onderaan de streep voor Liberty Media overblijven.
 
NL schwantz34 14 feb 2018 11:12+2
Avatar
Posts: 9220
Die man l.lt maar wat, net alsof LM invloed heeft op een aantrekkelijk deelnemersveld met Hamilton, Vettel of Max, daar hebben zij 0,0 invloed op. Laten LM en de FIA zich eerst maar eens gaan inspannen voor een eerlijkere geldverdeling, fatsoenlijke regelgeving en een goedkopere motorformule zodat er misschien weer teams en fabrikanten durven in te stappen.
Avatar
Posts: 268
Quote "Laten LM en de FIA zich eerst maar eens gaan inspannen voor een eerlijkere geldverdeling, fatsoenlijke regelgeving en een goedkopere motorformule zodat er misschien weer teams en fabrikanten durven in te stappen."

Helemaal mee eens !!

Het enige wat op deze manier groeit zijn de schulden van de F1 , 200 miljoen inmiddels ?
Avatar
Posts: 224
+1

"Hij hoopt voor 2018 wel op meer spanning en drama.";
Ja, dan zijn ze ook echt met goede 'veranderingen' bezig, want van een starttijd veranderen en grid girls afschaffen ga je dit echt aanpakken, wat zal het spannend worden komend jaar met deze gegroeide sport...
 
Avatar
Posts: 6307
Tja, als je de bal niet in het netje schopt heb je niet gescoord.. als hunnie winnen heb jij verloren... de bal is rond... Ik heb snorremans sinds hij in de F1 rondloopt nog niet op een bepaald inzicht kunnen betrappen, behalve het meelopen met de politiek correcte “elite”.. Triest hoe topsport omzeep geholpen wordt...
Avatar
Posts: 268
idd de sport is niet alleen het spelletje, maar een compleet pakket, en dat pakket is langzaam aan het afbrokkelen
 
NL JasVerstoppen 14 feb 2018 11:570
Avatar
Posts: 2058
spelletje, product, show. Gezellige familiebijeenkomst met een popconcertje en een leuke show over snelle auto's, paar kids erbij. wow. top.
 
Avatar
Posts: 176
Met een nieuw logo en de grid kids staan alle poorten naar een glansrijke toekomst wagenwijd open!
 
Avatar
Posts: 5233
De naam Chase Carey doet me steeds denken aan Chevy Chase en Jim Carrey.. Alleen is Chase niet grappig.
NL schwantz34 14 feb 2018 13:180
Avatar
Posts: 9220
Om Carrey kan ik lachen, om Carey alleen janken.
 
NL Senninha1981 14 feb 2018 13:15+2
Avatar
Posts: 904
Welkom op F1-azijnzeikerds-today :)
Avatar
Posts: 4784
Waarom die smiley erachter? Dan lijkt het alsof je het grappig bedoeld terwijl je het gewoon bij het juiste eind hebt.
Avatar
Posts: 8143
Ja waarom? :-)
NL Senninha1981 14 feb 2018 21:190
Avatar
Posts: 904
Ja weet ik ook niet, was serieus bedoeld overigens.
 
Avatar
Posts: 1712
Carey half Nederland loopt uit om Max aan te moedigen, waar haalt Carey die wijsheid vandaan. Na megastallen nu in de voorverkoop megatribunes om half Nederland plaats te bieden om Max aan te moedigen en gij geloofd dat Carey!!
 
 
BE f1 benelux 14 feb 2018 23:160
Avatar
Posts: 1404
Veranderen in negatieve zin geeft ook geen groei ...
 
NL Larry Perkins 15 feb 2018 03:240
Avatar
Posts: 16125
“Half Nederland loopt uit om Max Verstappen aan te moedigen bij de races.”

Pffft. Alsof er maar 100.000 Nederlanders zijn...
BE f1 benelux 15 feb 2018 20:010
Avatar
Posts: 1404
De rest zijn Hollanders en Limburgers!! ;)
 

FR
        Grand Prix van Frankrijk
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
16:10 - 18:10
 
 
Snelste ronde
16:10 - 18:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
13:00 - 14:00
 
 
Kwalificatie
16:00 - 17:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
12:00 - 13:30
 
 
Vrije training 2
16:00 - 17:30
 
 
 
Geef je mening
Was het sterke weekend van Max Verstappen het keerpunt van zijn seizoen?




Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (20)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco