Haas: "Woorden Steiner over Amerikaanse coureurs verkeerd geïnterpreteerd"

Gepubliceerd op 13 feb 2018 17:15
image

De woorden van Günther Steiner over Amerikaanse coureurs zijn uit hun verband getrokken. Dat zegt Gene Haas, de eigenaar van het Amerikaanse Haas F1 Team. 

Deze winter raakte Steiner, teambaas van Haas, in opspraak nadat hij gezegd had dat Amerikaanse coureurs niet goed genoeg zijn voor de Formule 1. Haas denkt dat Steiner niet een dergelijke sneer wilde uitdelen, maar dat hij bedoelde dat zijn team daar nog niet klaar voor is. "Ik denk dat ik weet waar die discussie vandaan komt. Günther Steiner, onze teambaas, kreeg een vraag over het inzetten van een Amerikaanse coureur in de Formule 1, in het specifiek bij Haas. Hij antwoordde door te zeggen dat het niet aan de top van onze prioriteitenlijst staat, wat op verschillende manieren geïnterpreteerd werd en waarbij verkeerde aannames gemaakt werden."

"Het feit is dat we nog steeds lerende zijn in de Formule 1 en het aantrekken van een onervaren coureur is momenteel waarschijnlijk niet het beste voor ons. Afgelopen jaar had ik soms het gevoel dat onze coureurs beter waren dan de auto, dus we moeten een stapje omhoog gaan. We weten waar we ons moeten verbeteren, vooral dankzij onze ervaren coureurs. We zeggen geen nee tegen een Amerikaanse coureur, maar de realiteit is dat de Amerikaanse coureurs met een superlicentie ook een competitief zitje zouden moeten hebben. Zij verdienen een team dat als hun maatstaf fungeert en niet andersom. Wij hopen ooit in die positie te komen, het liefst zo snel mogelijk, maar dit is pas ons derde jaar en we moeten ons nog op meerdere vlakken verbeteren. Romain Grosjean en Kevin Magnussen spelen daar een grote rol in door hun ervaring. Ze helpen met het beoordelen of de ingeslagen richting de juiste is, of dat we onze aanpak moeten heroverwegen. Die ervaring is  van onschatbare waarde, omdat we een team willen worden dat meestrijd voor podia in plaats van punten."

"Het debat over Amerikaanse coureurs is geen echt debat. Ik geloof in ze: mijn NASCAR-team zit vol met ze en we hebben vele races en kampioenschappen gewonnen. Het is natuurlijk een andere discipline, maar er zijn zeker competente Amerikanen die mee kunnen strijden in de Formule 1. Wij zijn er echter nog niet klaar voor en met de beperkte testdagen, is het lastig om iemand klaar te stomen. Ik denk dat Günther dat wilde zeggen."



Reacties (20)
NL schwantz34 13 feb 2018 17:200
Avatar
Posts: 7248
Amerikaanse coureurs brulden massaal tegen Steiner "Shut up!!!"
 
NL ff tussendoor 13 feb 2018 17:31+1
Avatar
Posts: 6
Als ik kijk hoe makkelijk Alonso als F1 coureur even een race afhandelde in de indycar, vraag ik me af of dat andersom ook zou kunnen. Ik denk het niet :)
Avatar
Posts: 589
Aan de andere kant kun je ook stellen: als hij zo gemakkelijk kan overstappen, waarom zij dan niet?
NL ff tussendoor 13 feb 2018 17:530
Avatar
Posts: 6
Zou kunnen Cherokee, dat vraag ik me dus af.
Avatar
Posts: 1739
Omdat je veel technischer moet zijn in de f1. Meestal meer bochten en het gaat natuurlijk een beetje harder nog.
NL TylaHunter 13 feb 2018 19:570
Avatar
Posts: 529
Royalere... Veel technischer? Iedereen die in het gameconsol tijdperk geboren is kan een stuur met 20 knoppen besturen... Dat is automatisme op een gegeven moment. F1 heeft stuurbekrachtiging en Indycars niet... Coureurs die dus Watkins Glen of Long beach winnen kunnen dus een behoorlijk potje technisch sturen. Ja t gaat harder een goede coureur past zich aan op die 5 seconden per ronde sneller.

Ik ben van mening dat er een aantal coureurs zijn die mooi mee zouden kunnen doen in een Force India of een Williams. F2 is namelijk ook behoorlijk langzamer en minder technisch qua bediening. Toch zijn deze coureurs altijd "geweldig"...
Avatar
Posts: 1739
Oke. De beste indy rijders rijden Ham vet en max de goot in. Sterker nog: Het is niet eens eerlijk. Kom op nou. Heb je stroll wel eens zien sturen? Die kon in de f2/3 ook best mee maar in de F1 gaat het een beetje sneller allemaal. Ja ook de indycars zijn speeltjes vergeleken met de F1.

Ik hoop echt dat ze een keer in dezelfde wagens tegen elkaar gaan rijden, Het liefst op spa in gt5000 wagens. Wedden dat de F1 rijders alles winnen?
Avatar
Posts: 1739
gt 500 bedoel ik.
Posts: 692
Kijk maar eens even naar de onboard beelden van de nieuwe indycars met de low downforce Body. Zo heb ik een f1 coureur al lang niet meer zien vechten met de wagens. Komt serieus wat skills bij kijken en ben er ook zeker van dat er indycar coureurs zijn die vlot de overstap zouden aankunnen.
Avatar
Posts: 368
@Royalere er moet echt met een bepaalde techniek ingestuurd worden op een oval anders kun je de bocht wel vergeten. Daarnaast hebben ze in de indycar ook nog circuits die bochten naar rechts hebben dus ze kunnen beide kanten op sturen net als formule 1 coureurs.

Daarnaast kan een coureur die niet in de formule 1 racet een prima coureur zijn, wat jij hier schijnt te vergeten is dat er in de formule 1 ook altijd een zak geld/sponsors nodig zijn. Dat is iets wat niet iedere coureur heeft (sommige coureurs, kuch stroll, teveel) en dan komen ze in andere klassen terecht terwijl ze net zo goed zijn.

Kortom ik denk dat je niet zo moet stellen dat formule 1 coureurs zoveel geweldiger zijn als andere coureurs, en ik wil het nog wel eens zien als ze met z'n allen een race op spa doen.
NL alonso fan 13 feb 2018 22:530
Avatar
Posts: 7775
@ ROYALERE Waarom weer Max naast Ham en Vet noemen?
 
NL Larry Perkins 13 feb 2018 20:34+1
Avatar
Posts: 16123
Het was vrij duidelijk wat Steiner bedoeld maar niet bepaald handig. Die Gene Haas dacht toen vast: “Dit is de F1, ik hang een mooi loelverhaal op over verkeerd begrepen en verkeerde aannames en door...
Liegen en bedriegen horen bij de normale gang van zaken in de F1 en als je eerlijk regageert verklaren ze je voor gek.” Of zoiets.

Ook wel een snelle reactie van Haas trouwens...
NL Larry Perkins 13 feb 2018 20:400
Avatar
Posts: 16123
bedoeld = bedoelde
BE Jean Alesi 14 feb 2018 08:280
Avatar
Posts: 15681
Het verhaal van Gene Haas snijdt wél hout, wellicht is hij wat beter in het verwoorden van het standpunt dan z'n teambaas Steiner?

Haas is namelijk een team in ontwikkeling, en hoewel ik nou niet bepaald fan ben van hun huidige piloten zal een Europese 'race-opleiding' en wat jaren F1 ervaring onder de riem hen ongetwijfeld helpen bij die ontwikkeling.
Ik geloof best dat een Indycar piloot competitief in de F1 kan zijn, alles hangt af van waar deze piloot kan instappen, als dit bij een topteam is waar ze deze rijder van de beste begeleiding kunnen voorzien dan heeft het zeker kans van slagen.
Een Josef Newgarden bijvoorbeeld bij een team als RB/FER/MB zou zeker mooie dingen kunnen laten zien.
Probleem is dat het ook een andere 'cultuur is in de US, daar is het volkomen normaal dat wat oudere en ervaren piloten naast jongere coureurs deelnemen.
Kijk maar naar de kampioenen van laatste jaren als Hunter-Reay, Dixon, Pagenaud enzo die allen tegen de 40 aan draaien..
Vroeger zag de F1 er ook zo uit met piloten als Prost, Mansell, Piquet ....
Tegenwoordig is de situatie in F1 zo ontstaan dat debuteren als je de 20 ruim gepasseerd bent al moeilijker gaat worden, dan sta je al niet meer te boek als toptalent.
Niks ten nadele van Max (voordat ik de fans op m'n dak krijg), maar ik vind het ergens wel jammer dat F1 een kinderen voor kinderen circus geworden is, de oudere piloten stralen vaak nét wat meer karakter uit
Avatar
Posts: 4758
Dit is diplomatieke schadebeperking van Haas. Maar de waarheid is denk ik deze: als een Amerikaans coureur in F1 wil slagen, doet ie er goed aan al op jonge leeftijd naar Europa te verhuizen opdat ie de mentaliteit en circuits leert kennen.
Het is niet de enige weg, maar word je op latere leeftijd als meer gelouterd coureur 'ingevlogen' dan krijg je niet alleen te maken met hogere verwachtingen, maar ineens wel heel veel voor je kiezen.
BE Jean Alesi 14 feb 2018 11:060
Avatar
Posts: 15681
Ik heb het niet specifiek over rijders van Amerikaanse komaf, maar veel gasten die in de Indycar Series furore maakten hebben in een vroeg stadium hun race opleiding in Europa genoten, kijk naar bijv. Kanaan of Franchitti. Grootste struikelblok is toch de leeftijd vermoed ik. Anders zouden grote namen uit de Amerikaanse racerij een aanwinst voor F1 zijn, zeker voor een Amerikaans team als Haas, en wellicht wat sponsors uit thuisland losweken.
Rossi was natuurlijk ook een verdienstelijk rijder, deed het bij Manor aardig en won als Rookie de Indy 500.
Waarom ze hem bij Haas geen kans gaven is mij een raadsel, K-Mag en Grosjean is hetzelfde laken 1 pak, beide geen échte toppers, gooi 1 van beide eruit en pak Rossi bijv..
Af en toe krijg ik de indruk dat Haas geen écht Amerikaans team wil zijn, vooralsnog stralen ze die F1-saaiheid uit op mij..
 
NL MAXNietVerslappen! 14 feb 2018 08:360
Avatar
Posts: 5
Optiefeuh!! Günther Steiner
Avatar
Posts: 4758
Je bent kennelijk nieuw hier, dus zeg ik maar even als vervelende ouwe man dat men dit soort bijdragen niet zo heel erg constructief vindt...
 
NL JasVerstoppen 14 feb 2018 12:000
Avatar
Posts: 2011
"He was quoted incorrectly, he meant to say they can only drive on ovals."
:P
(dat zal helpen)
 

Testsessies
AU
        Grand Prix van Australië
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
07:10 - 09:10
 
 
Snelste ronde
07:10 - 09:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
04:00 - 05:00
 
 
Kwalificatie
07:00 - 08:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
02:00 - 03:30
 
 
Vrije training 2
06:00 - 07:30
 
 
 
Geef je mening
Wat vinden jullie van de Red Bull Racing RB14?







Coureursprofiel
Naam FR Romain Grosjean
Actief Als Haas F1 Coureur in Formule 1
Geboortedatum 17 apr 1986 (31)
Gewicht 71 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco