McLaren kieskeurig in zoektocht naar nieuwe Hamilton

Gepubliceerd op 13 feb 2018 12:08
image

Het klaarstomen van de volgende generatie sterren voor de Formule 1 is iets waar menig team zich mee bezighoudt. Red Bull Racing, Mercedes, Renault en Ferrari hebben allemaal een eigen opleiding. Ook McLaren heeft een talentenprogramma. De Britse renstal leidde Lewis Hamilton vanaf 13-jarige leeftijd op en dat was een groot succes. Sindsdien zijn ze in Woking op zoek naar een nieuw supertalent.

McLaren is daarbij erg kieskeurig. Momenteel bestaat het opleidingsprogramma van de Britse renstal slechts uit twee talenten. McLaren ondersteunt alleen Nyck de Vries en Lando Norris. De Vries maakt al sinds januari 2010 deel uit van de opleiding van het team. Norris is pas sinds vorig jaar aan de Britse renstal verbonden. Nobuharu Matsushita is na de breuk tussen McLaren en Honda uit het programma gezet.

Nyck de Vries

De Vries timmert al jaren aan de weg en lijkt de boot naar de Formule 1 gemist te hebben, aangezien hij inmiddels alweer 23 jaar is en de meeste debutanten van tegenwoordig op jongere leeftijd doorstromen. De Nederlander heeft nog één kans; komend seizoen racet hij voor topteam Prema Racing in de Formule 2. Het is het jaar van de waarheid voor De Vries. Met een titel zou hij misschien nog promotie naar de Formule 1 af kunnen dwingen.

"Voor mijn gevoel ben ik er klaar voor", beseft De Vries. "Winnen is het enige dat telt. Ik kan me niet permitteren tweede of derde te worden. Het lijkt alsof er daardoor veel druk op me staat, maar ik ben vrij relaxt. Eigenlijk voelt het alsof ik niks te verliezen heb. Ik heb de beste kansen en moet gewoon mijn job doen. Er wordt een nieuwe auto geïntroduceerd en de strijd zal pittig worden, maar ik heb er zin in. Ik kan alleen maar hopen dat ik met mijn prestaties een kans kan afdwingen in de Formule 1, want er zijn geen garanties in deze wereld."

Lando Norris

Norris vertoont alle contouren van een supertalent. De 18-jarige Brit is de voorbije drie seizoenen kampioen geworden in opstapklasses. In 2015 pakte hij de titel in de MSA Formula, in 2016 veroverde titels in de Toyota Racing Series en Formule Renault 2.0 Eurocup en in 2017 schreef hij het Europees kampioenschap Formule 3 op zijn naam. En passant eindigde hij ook nog als tweede in de Macau Grand Prix. Komend seizoen racet Norris voor Carlin in de Formule 2.

"Ik vang het seizoen aan met de gedachte dat ik de titel kan pakken. Charles Leclerc heeft het in 2017 ook gedaan. Als ik hem wil verslaan of wil bewijzen dat ik minstens net zo goed ben als hij, dan moet ik het kampioenschap winnen. Dat is het belangrijkste. Het heeft geen zin om voor de tweede of derde plek te gaan."

"Het is natuurlijk lastig in te schatten wat mijn kansen zijn. Het is nog niet helemaal duidelijk tegen welke coureurs ik het komend seizoen op moet nemen, wie in de Formule 2 blijft, wie de ervaren krachten zijn en welke nieuwkomers erbij komen. Dat is allemaal aan verandering onderhevig. Maar het winnen van het kampioenschap is absoluut het doel", aldus Norris.



Reacties (17)
NL Spielberg 13 feb 2018 12:42+1
Avatar
Posts: 2340
Dat wordt nog een hele kluif voor Nyck om Lando te verslaan .
Avatar
Posts: 6676
Dat wordt nog een hele kluif voor Lando om Nyck te verslaan .
Avatar
Posts: 2867
Met alle respect voor Nyck zie ik die sowieso geen F2 kampioen worden.

Beetje te wisselvallig in prestaties altijd naar mijn idee.
Avatar
Posts: 6676
Ook Nyck kan leren van fouten in het verleden.
Hij rijd nu voor het topteam Prema, dus nu is zijn kans, dat zal hij zich ook wel beseffen.
NL Pietje Bell 13 feb 2018 13:550
Posts: 2958
Dat beseft Nyck ook Nicos. Daarentegen wordt Norris zo ongelooflijk de hemel ingeprezen door Zak Brown, die daardoor wel eens zou kunnen denken dat zijn kostje al gekocht is voor een stoeltje, en misschien is dat ook wel zo, maar hierdoor zou hij ook iets minder gefocust kunnen zijn, waardoor Nyck vervolgens beter presteert. Ik hoop echt voor Nyck dat hij een super goed seizoen tegemoet gaat. Vind het jammer dat hij zo netjes en bedeesd is, terwijl Norris nogal vlot van de tongriem gesneden is en niet onder stoelen of banken steekt dat hij zichzelf zo goed vindt. Neemt niet weg dat hij tot nu toe mooie dingen heeft laten zien.
Avatar
Posts: 2867
@Pietje

Nyck zijn uitstraling in de media spreekt inderdaad ook niet erg in zijn voordeel.

Echt sterk en zelfverzekerd komt hij doorgaans in ieder geval niet op me over.
NL Spielberg 13 feb 2018 16:170
Avatar
Posts: 2340
@NICOS, dat Nyck voor een topteam Prema rijdt en Lando voor het mindere Carlin wil nog geen garantie geven op de titel.
Ik hoop natuurlijk van ganser harte dat Nyck die titel pakt , want zoals in het artikel aangegeven is "laatste kans"
Lando kan het zich nog veroorloven om net naast de titel te grijpen . Die komt er wel.
NL Larry Perkins 13 feb 2018 19:140
Avatar
Posts: 16125
Hoe goed is Nyck? Zoals ik bij een topic van 6 februari al meldde...

Op de Duitse site MsMag is men nog niet zo overtuigd van Nyck. Men vermoed zelfs dat pa Stroll bij Prema expres voor een mindere line-up (Sean Gelael en Nyck de Vries) heeft gezorgd om nog meer concurrentie voor Lance Stroll te voorkomen. Geen idee of het waar is!
NL Larry Perkins 13 feb 2018 19:190
Avatar
Posts: 16125
Norris en De Vries hebben niet alleen een hele kluif aan elkaar, er zijn nog een paar titelkandidaten. Misschien wordt dit wel de spannendste jaargang van de afgelopen jaren in de F2 (GP2)?
 
Avatar
Posts: 815
Dat is bijzonder, ik las laatst nog dat norris totaal niet het doel had om dit jaar kampioen te worden in de F2 en dat Mclaren hier ook niet op rekende. je hoort ook steeds weer een ander verhaal in de racerij
 
Avatar
Posts: 1701
McLaren zien Norris als Brit het liefst als opvolger van Hamilton en daar komt bij dat Norris niet naar een aantal seisoenen vertrekt bij McLaren als hij overwinningen behaalt zoals Hamilton dat heeft gedaan met een WK om daarna te vertrekken naar Mercedes.
Avatar
Posts: 2867
Welke garantie heeft McLaren dat een Norris na een paar seizoenen niet ook vertrekt?
 
Avatar
Posts: 3582
Met 1 HEEL groot verschil: Toen ham debuteerde hadden ze de snelste wagen van het veld.
Je kan niet verwachten dat iemand kampioen wordt met een net niet motor.

Ze leven nog een beetje teveel in het verleden. ´nieuwe hamilton´ kom op zeg. Zorg eerst maar dat je kampioen kan worden en zet dan Max er maar in, Dan heb je een verbeterde Hamilton.
Avatar
Posts: 854
Nee hoor, het was Ferrari die in 2007 de meeste snelste rondes pakte, de meeste punten en de titel bij coureurs. Je kan dus eerder zeggen dat Ferrari de snelste wagen had.
BE Runningupthathill 13 feb 2018 16:48+1
Avatar
Posts: 12633
Dan heb je gewoon 2007 niet bekeken. Dat ze de meeste snelste ronden hadden, bewijst natuurlijk niets. De meeste punten bij de coureurs kwam ook alleen maar omdat Hamilton en Alonso elkaar in de haren hingen. McLaren had normaal makkelijk beide titels moeten oprollen, maar Hamilton zijn knullige optreden de laatste twee races en Alonso zijn knullige optreden in onder meer Fuji, leverde Raikkonen alsnog een titel op en dan had hij nog de hulp van Massa nodig in Brazilië.
Avatar
Posts: 968
@ Royalere - sorry hoor, maar een verbeterde Hamilton? Ik heb Max hoog zitten, maar het niveau Hamilton heeft ie nog niet. Kan misschien ooit wel komen, maar nu? Nee. Dan zijn er nog wel een of twee die als rijder ietsje hoger zitten. Voor zijn leeftijd en met zijn ervaring is Max absoluut geweldig, dat wel.
 
NL Pietje Bell 13 feb 2018 17:270
Posts: 2958
De nieuwe wagen van Nyck.
Tweet
 

FR
        Grand Prix van Frankrijk
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
16:10 - 18:10
 
 
Snelste ronde
16:10 - 18:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
13:00 - 14:00
 
 
Kwalificatie
16:00 - 17:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
12:00 - 13:30
 
 
Vrije training 2
16:00 - 17:30
 
 
 
Geef je mening
Was het sterke weekend van Max Verstappen het keerpunt van zijn seizoen?




Coureursprofiel
Naam NL Nyck de Vries
Actief Als Prema Racing Coureur in Formule 2
Geboortedatum 6 feb 1995 (23)
Gewicht 52 kg
Lengte 1,65m
Woonplaats