Bottas worstelde vorig jaar continu met zijn zitpositie

Gepubliceerd op 12 feb 2018 11:03
image

Mercedes-coureur Valtteri Bottas heeft zich vorig seizoen geen seconde op zijn gemak gevoeld met zijn zitpositie in de W08. De Fin werd pas in januari aangetrokken door de zilverpijlen als opvolger van Nico Rosberg, die Mercedes voor het blok zette door na zijn titel zijn pensioen aan te kondigen.

De Duitse renstal weekte Bottas los bij Williams, maar door de late overgang was er geen tijd meer om de zitpositie helemaal af te stemmen op de wensen van de Fin. Bij de W09 voor 2018 zou dat geen excuus meer mogen zijn. Bottas vertelde aan Ilta Sanomat: "De grootste verandering deze winter is misschien wel mijn zitpositie. Vorig jaar worstelde ik continu met mijn zitpositie, maar nu heb ik mezelf een betere zitpositie kunnen verschaffen."

Bottas is positief over wat hij in de fabriek en de simulator van de nieuwe auto mee heeft gekregen. Tegenover MTV vervolgde hij: "Ik ben een paar keer in de fabriek geweest en heb in de simulator gezeten. Het team heeft puik werk geleverd. Het hangt altijd af van wat de andere teams hebben gedaan, maar wij geloven dat onze auto beter is dan vorig jaar. Het enige doel voor komend seizoen is om voor de titel te knokken. Ik ken alle mensen nu en weet hoe alles werkt."

Het was vorig jaar even omschakelen, geeft hij toe. "Ik realiseerde een jaar geleden niet hoeveel ik nog te leren had." De Fin begon nog aardig aan het jaar en boekte in Rusland zijn eerste Grand Prix-overwinning, maar met name na de zomerpauze was er een lange periode waarin hij onzichtbaar was. Terwijl teamgenoot Lewis Hamilton met de titel aan de haal ging, raakte Bottas in de knoop met zichzelf en de auto.

Komend seizoen zal hij beter moeten presteren om een nieuw contract voor 2019 af te dwingen. Daniel Ricciardo en Esteban Ocon zitten op het vinkentouw om hem af te lossen bij Mercedes. Bottas: "Het beste argument om mijn contract te verlengen is door dit jaar zoveel mogelijk races te winnen."



Reacties (28)
NL Hoofhearted? 12 feb 2018 11:090
Avatar
Posts: 207
Oké, dus daarom was hij nagenoeg heel 2017 langzamer dan Hamilton. Ben benieuwd wat hij dit jaar kan laten zien.
 
NL neppatsrev 12 feb 2018 11:27+4
Avatar
Posts: 1794
Volgens mij zat zijn haar ook niet goed, dat scheelde ook veel..Nu heeft hij een andere gel. Dat gaat echt een enorm verschil maken.
 
NL WalterWhite 12 feb 2018 11:380
Posts: 227
Wellicht pastte zijn postuur niet in de W08. Dat was dan ook een diva die niet veel op had met het postuur van Bottas.
 
NL Casaboontha 12 feb 2018 11:400
Avatar
Posts: 42
een corset heeft hij nodig, of toch maar op dieet....
Avatar
Posts: 1268
makkelijk... maar wel leuk.. hehehe.
 
Avatar
Posts: 489
Moet eerlijk zeggen dat ik dit maar een smoes van hem vind. Waarom zou Mercedes dit probleem niet op hebben kunnen lossen gedurende het jaar? Is het technisch dan zo ontzettend moeilijk om je zitpositie aan te passen?
BE Stoffelman 12 feb 2018 11:590
Avatar
Posts: 1716
@DROOPY

Zulke dingen zijn in het verleden nog gebeurd hoor.
Technisch is het niet zo moeilijk, het grote struikelblok is altijd de tijd die er aan besteed wordt.
Die hebben ze net niet tijdens ,en vlak voor het seizoen.
 
Avatar
Posts: 268
Wat een lul smoesjes zeg. Een stoeltje aanpassen is ook geen mega klus.
NL Maxiaans 12 feb 2018 12:07+1
Avatar
Posts: 5228
Maar wel als de monocoque en chassis al klaar is.
Avatar
Posts: 5228
Er is gewoon heel weinig ruimte en elke millimeter wordt gebruikt, Hamilton is veel tengerder als of dan Bottas.. Ongemakkelijk zitten in een F1 auto is beslist nadelig, no doubt.
NL schwantz34 12 feb 2018 12:360
Avatar
Posts: 9207
De zitpositie aanpassen is idd onwijs lastig als de auto al helemaal klaar is. Toen Ocon Harryanto verving bij Manor zat hij met zijn helm bijna vast in de airbox. Bottas is een stevig proppie vergeleken bij Ham en Ros, met een veel dikkere reet en alles ;)
NL Larry Perkins 13 feb 2018 00:060
Avatar
Posts: 16125
Dat Bottas last had met zijn itpositie kan goed zijn maar dat kan niet als excuus worden gebruikt waarom hij na de zomerpauze en lange periode onzichtbaar was. Neem toch aan dat de zitpositie toen niet nòg slechter is geworden.

Als de zitpositie zo’n invloed had gehad dan zou de Fin er toch vooral aan het begin – toen hij er nog aan moest wennen – last van hebben gehad.
Avatar
Posts: 5228
Ik heb 't idee dat wat je omschrijft @Larry, juist averechts werkt..
 
Avatar
Posts: 4689
Dus voor dit seizoen geen excuses meer. Hij zal het Hamilton op regelmatige basis (lees: iedere race) lastig moeten gaan maken om in aanmerking te komen voor een stoeltje in 2019.
NL hupholland 12 feb 2018 12:060
Posts: 522
denk dat ze bij Mercedes liever zien dat hij het Vettel en Verstappen moeilijk maakt. Mercedes was vorig jaar met Bottas 3 wedstrijden voor het einde al kampioen en Bottas zat nog geen 60 punten achter Hamilton. Perfecte 2e rijder dus, al mag het misschien nog wel een stukje constanter.
Avatar
Posts: 5228
Ricciardo beslist eind april of hij bijtekent of niet.
NL Larry Perkins 13 feb 2018 00:120
Avatar
Posts: 16125
Eens met @HH. Hoewel het inderdaad nog wel wat beter zal mogen/moeten wat de Mercedes-leiding betreft. Als er niets verandert bij Bottas en de concurrentie gaat wel beter scoren dan kan het WCC gevaar lopen.
 
NL MS for ever 12 feb 2018 12:310
Posts: 77
Bottas ging regelmatig beter dan Hamilton maar moest Hamilton via stalorders voor laten.
Zo slecht als sommige aangeven was hij dus niet. En smoes of niet.... als je niet fatsoenlijk zit in een F1 auto dan is dat behoorlijk k.ote.
Door de acceleratie, het remmen en in bochten schuif je bij een beetje speling al continue.
Weet effe niet welke coureur en in welk jaar, maar er zijn er al de pits ingereden omdat de gordel niet goed vastzat.
Avatar
Posts: 5228
Als de gordel niet goed vast zit en tijdens de race losraakt móet je naar binnen.
 
Avatar
Posts: 4757
Ach ach ach. Het stoeltje. Hoe kon het ook anders.
Drie maanden geleden lag het probleem nog ergens anders volgens Bottas:
Okt 2017:
Bottas suggereerde dat het grootste verschil tussen hemzelf en Hamilton is hoe de respectievelijke rijstijlen van invloed zijn op de bandentemperatuur. “Het managen van de banden is een van de belangrijke zaken”, zei Bottas. “Bij mij wordt het loopvlak van de banden al snel te warm. Als de algemene temperatuur van de band dan te veel verschilt van het loopvlak, verlies je de grip. Dat heeft mij soms problemen opgeleverd in de afgelopen races. Ik denk dat het draait om vertrouwen in de auto en je eigen kunnen. Het is belangrijk om comfortabel in de auto te zitten en dat was bij mij niet het geval.”
Hij vervolgde: “Het is niet goed wanneer je in de auto stapt en niet helemaal zeker bent dat je snel kunt zijn. Ik moet dat gevoel terugkrijgen en weer plezier krijgen in het rijden en iets losser worden.”

In juni 2017 waren de problemen voor Bottas voor te wijten aan de set up:
Bottas: "Problemen zijn vooral te wijten aan set-up"

In juni 2018 zal blijken dat Lewis nog net zo snel is als drie maanden geleden en kan Bottas weer op zoek naar een nieuw excuus.
BE Jean Alesi 12 feb 2018 15:15+1
Avatar
Posts: 16812
Ergens is het natuurlijk ook niet leuk voor Bottas dat je al zijn smoezen onthoud en hem daar nu mee om de oren slaat...
NL Echtefans? 12 feb 2018 19:500
Posts: 6
Maar Rimmer daar stond het al: het is belangrijk om comfortabel in de auto te zitten en dat was bij mij niet het geval. Tja dat is logisch met verkeerde zitpositie 🤣
Dus eigenlijk is het oud nieuws van oktober 2017!
NL Larry Perkins 13 feb 2018 00:200
Avatar
Posts: 16125
Voordeel is wel dat Bottas hier meeleest dus nou zal hij wel de opsomming van @Rimmer boven zijn bed hebben gehangen om niet nog eens in de fout te gaan.

Sorry, niet boven zijn bed maar boven zijn eettafel uiteraard.
 
NL TradeMark 12 feb 2018 16:290
Avatar
Posts: 3048
Afgelopen jaar zat het stoeltje niet goed, zou me niet verbazen als hij volgend jaar zijn stoeltje zelfs kwijt is.
 
BE f1 benelux 12 feb 2018 20:070
Avatar
Posts: 1404
Aambeienzalf helpt ook!! :-D
 
Avatar
Posts: 1213
Weet hij nu nog niet dat hij het tweede stoeltje heeft .
 
NL Larry Perkins 13 feb 2018 00:270
Avatar
Posts: 16125
Wellicht klopt het wat Valtteri vertelt maar hij had het beter niet in het openbaar kunnen zeggen.
Dit forum houdt het altijd beschaafd maar het barst van de andere fora waarop hij ondertussen vanwege zijn “slechte zitpositie” flink in de maling wordt genomen.

Gelukkig is dat hier niet het geval en ik zou me ook meteen van dergelijke stijlloze opmerkingen distantiëren.
BE Jean Alesi 13 feb 2018 09:280
Avatar
Posts: 16812
Klopt ik erger me ook mateloos aan sommige fora waar het geteisem met termen als "dikke reet" enzo smijt, respectloos ten opzichte van die vetkle..eehm Vallteri
 

FR
        Grand Prix van Frankrijk
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
16:10 - 18:10
 
 
Snelste ronde
16:10 - 18:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
13:00 - 14:00
 
 
Kwalificatie
16:00 - 17:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
12:00 - 13:30
 
 
Vrije training 2
16:00 - 17:30
 
 
 
Geef je mening
Was het sterke weekend van Max Verstappen het keerpunt van zijn seizoen?




Coureursprofiel
Naam FI Valtteri Bottas
Actief Als Mercedes Coureur in Formule 1
Geboortedatum 28 aug 1989 (28)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,73m
Woonplaats Monaco