Günther Steiner: "Geen Amerikaanse coureurs beschikbaar voor ons"

Gepubliceerd op 13 jan 2018 10:02
image

In de Verenigde Staten neemt de populariteit van de Formule 1 steeds meer toe en er wordt ook aan een tweede race gedacht. Een Amerikaanse coureur zou die populariteit nog eens een boost kunnen geven, maar dat zit er voorlopig nog niet in zo denkt Günther Steiner, teambaas van Haas F1. 

Niemand beschikbaar

Het Amerikaanse Haas F1-team zou natuurlijk als eerste in aanmerking komen om een Amerikaanse coureur in te zetten. Zij hebben ook Santino Ferrucci als ontwikkelingscoureur onder contract staan, maar de stap is nog te groot. Tegen Racer zegt Steiner: "Het is uiteraard onze ambitie, maar op dit moment is niemand in de VS klaar om Formule 1 te gaan rijden."

Amerikanen kiezen voor Indy Car

Steiner vervolgt: "Het staat bij ons bovenaan de lijst als er een goede coureur is. Natuurlijk willen wij er één." Steiner denkt dat coureurs met kwaliteiten ook eerder voor een stoeltje bij een competitief IndyCar team gaan dan dat hij zal kiezen voor een plaats ergens in het middenveld van de Formule 1. In 2016 had Indy 500 winnaar Alexander Rossi de kans om het seizoen af te maken bij Manor F1, maar koos toch voor Andretti-Herta Autosport



Reacties (17)
NL first place 13 jan 2018 11:350
Avatar
Posts: 346
Probleem is dat er geen Amerikaans supertalent rond rijdt op dit moment. T zou nu veldvulling zijn. Geen idee of er in de junior klasses wel een groot Amerikaans talent is. Zou Newgarden wel willen zien, als IndyCar kampioen, maar denk dat ook hij niet het absolute talent heeft.
Avatar
Posts: 601
Het probleem is dat iedereen veldvulling is buiten Mercedes en 3 motoren
 
NL neppatsrev 13 jan 2018 13:010
Avatar
Posts: 3371
Héehh.. booootsjungen, wilst dich fur mir fahren? .......NO!
 
Avatar
Posts: 2629
Ik denk dat ze prima voor een middenveldteam te porren zijn. Maar dat is Haas niet en was Manor ook niet.
@first place Newgarden heeft wel getest voor Williams een paar jaar terug en viel toen niet tegen. Verder lopen de Amerikaanse juniorklassen en de klassen van de rest van de wereld parallel aan elkaar. De natuurlijke weg is richting Indy of Narcist zoals deze hier richting F1 of GT is. Het is geen toeval dat ook daar weinig Amerikanen te vinden zijn.
Avatar
Posts: 3407
En dat Rossi wel naar de F1 wil is ook niet zo moeilijk: hij heeft niet voor niks alle junior klasses in Europa doorlopen in plaats van de Indy lights.
 
NL schwantz34 13 jan 2018 15:41+1
Avatar
Posts: 11358
Rahal en Rossi zijn het duidelijk niet met Steiner eens!

Graham Rahal

@GrahamRahal
Complete BS. @HaasF1Team if you really believe that, why don’t you call some of us, give it a shot?
Tweet


Alexander Rossi

@AlexanderRossi
Word.

7:02 PM - Jan 12, 2018
 
NL Appie Happie 14 jan 2018 00:280
Avatar
Posts: 406
325 miljoen mensen(give or take) en daar zitten geen F1 coureurs tussen? Er zijn in de USA geen goede vervangers voor Ericsson,Stroll,Bottas, Raikkonen en die 2 kampioenen van Haas????????????????????????
 
NL Larry Perkins 14 jan 2018 01:100
Avatar
Posts: 16125
F1 is in Amerika al niet zo populair en als je in de F1 dan ook nog bij een achterhoede team met weinig mogelijkheden en niet echt grote ambities moet instappen is de keuze om in de Indy Car te blijven rijden makkelijk gemaakt.
 
NL Larry Perkins 14 jan 2018 01:180
Avatar
Posts: 16125
“In de Verenigde Staten neemt de populariteit van de Formule 1 steeds meer toe.”

Die stelling uit de intro van dit artikel is snel gemaakt maar klopt dat wel? Is daar wel eens onafhankelijk onderzoek naar gedaan?

Krijg namelijk het idee dat voornamelijk Snorremans en kornuiten het in The States door de Amerikaanse strotjes heen willen duwen.
Ze krijgen niet voor niet van de ene tot de andere city een “NO!” te horen.

Het draait uiteraard vooral om de pecunia bij Liberty Media.
 
Avatar
Posts: 2149
Misschien na 2020 dat het weer spannend kan worden met de F1, tot die tijd lopen ze in de VS zeker niet warm voor de F1.
NL schwantz34 14 jan 2018 02:000
Avatar
Posts: 11358
Tegen de tijd dat ze in de VS warm lopen voor de F1, is de rest van de wereld al afgehaakt!
Avatar
Posts: 6313
De indycar 2018 ziet eruit als een kogel, de 2018F1 lijkt op een tractor.. Mede door de halo, Amerikanen kijken naar 'mannensport' Football, nascar en de Indy.. De F1 is daar sissy..
Avatar
Posts: 2149
Er strijden maar een paar wagens voor de zege, dat weten we al voor 2019, je denkt toch niet dat die Amerikanen helemaal gek zijn. Of dit altijd zo geweest is of niet, je zal dat moeten veranderen, anders is er over een 10 jaar geen F1 meer.
 
Avatar
Posts: 5730
Voor mijn gevoel toont Günther Steiner zich hier een Trumpje van eigen deeg - lekker bot door de porseleinkast en geen idee hebben waar je het over hebt.

Of er werkelijk geen F1 capabel Amerikaans talent rondloopt lijkt me uitermate onwaarschijnlijk, maar beeldvorming is sterker dan realiteitszin.
Binnen Het Circus zelf heerst een vergelijkbaar geloof dat F1 te moeilijk is voor Hamburger Country, en omgekeerd denken veel cowboys eveneens dat ze weinig in F1 te zoeken hebben, om wat voor reden dan ook (ver van huis, geen rolmodellen, naargeestige bedrijfscultuur, geen fanbase, enz.).
Het lijkt of de ene Andretti de erfenis van de andere Andretti heeft uitgewist.

Jammer, jammer. Eigenlijk snakt F1 al tientallen jaren naar een behoorlijke Amerikaanse coureur, zoals het ook natuurlijk zou zijn als minstens 1 Japanner meedeed.
NL Larry Perkins 14 jan 2018 14:280
Avatar
Posts: 16125
Grappige is dat op de Duitse site MsMag. een artikel staat waarin je kunt lezen dat er zo weinig Duitse F1-coureurs zijn in 2018, ‘nog maar twee’. Een aantal jaren geleden waren dat er nog zeven (van de 24).
Avatar
Posts: 5730
7 was ook een beetje teveel van het goede...
NL Larry Perkins 14 jan 2018 20:330
Avatar
Posts: 16125
Ja en twee (Vettel en Hulkenberg) is wel genoeg en die tweede mogen ze houden omdat het en halve Nederlander is...
In 2018 zijn de Fransen in de meerderheid met drie coureurs: Ocon, Grosjean en Gasly. En dan is er nog de ‘halve’ Fransoos Leclerc uit Monaco.

Spanje (Fernando Alonso en Carlos Sainz) en Finland (Kimi Raikkonen en Valtteri Bottas) hebben net als onze oosterburen ook twee F1-coureurs, Engeland (Hamilton) en Nederland (Verstappen) moeten het met één racer doen maar dat zijn dan wellicht wel meteen de besten?

Om het lijstje maar ff af te maken... De andere landen die vertegenwoordigd zijn: België (Vandoorne), Canada (Stroll), Australië (Ricciardo), Nieuw-Zeeland (Hartley), Mexico (Perez), Zweden (Ericsson), Denemarken (Magnussen) en waarschijnlijk Rusland (Sirotkin).

Met Perez en Stroll zien we dus slechts twee vertegenwoordigers uit Zuid-, Midden- en Noord-Amerika en voor het eerst sinds mensenheugenis geen Braziliaan.
Twee coureurs uit Oceanië (Ricciardo en Hartley) zou je opvallend kunnen noemen.
Verder blijkt het wat coureurs betreft een Europese aangelegenheid te zijn.
 

US
        Grand Prix van de VS
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
20:10 - 22:10
 
 
Snelste ronde
20:10 - 22:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
20:00 - 21:00
 
 
Kwalificatie
23:00 - 00:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
17:00 - 18:30
 
 
Vrije training 2
21:00 - 22:30
 
 
 
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Coureursprofiel
Naam US Santino Ferrucci
Actief Als Trident Coureur in Formule 2
Geboortedatum 31 mei 1998 (20)
Gewicht 52 kg
Lengte 1,65m
Woonplaats