L'Equipe: 'Robert Kubica wordt reservecoureur bij Williams Racing'

Gepubliceerd op 13 jan 2018 09:35
image

Robert Kubica gaat komend seizoen toch een rol vervullen in de Formule 1, hij wordt reservecoureur bij het team van Williams. Dat meldt de Franse sportkrant L'Equipe

Moeite met Pirelli-banden

Inmiddels lijkt binnen de Formule 1 iedereen erop te rekenen dat de Rus Sergey Sirotkin het stoeltje naast Lance Stroll gaat krijgen bij het team van Williams Racing. De Rus kan een sponsor meebrengen van tussen de vijftien en twintig miljoen en dat is teveel om te laten liggen voor een team als Williams. Daarnaast kwam BBC-verslaggever eerder deze week met het verhaal naar buiten dat Kubica ook moeite had met de nieuwe Pirelli-banden en dat dit nog een reden zou zijn om voor Sirotkin te kiezen. 

Snel bekend

In de Franse krant valt te lezen: "De beslissing zal snel geformaliseerd worden. Kubica zal de rol als testcoureur op zich nemen en ook diverse vrijdagochtend trainingen voor zijn rekening gaan nemen." Vanuit het kamp van Sirotkin wordt nog niets bevestigd, namens de sponsor zei Mika Salo: "Ik kan nergens commentaar op geven."

 



Reacties (40)
NL caracciola 13 jan 2018 10:04+1
Posts: 273
Wat een treurnis voor deze gelauwerde coureur. Deze man is in staat om Williams eindelijk weer een RACE-team te maken in plaats van een cash cow.
NL alonso fan 13 jan 2018 10:04+10
Avatar
Posts: 7771
Dat weet je niet.
NL caracciola 13 jan 2018 10:09+1
Posts: 273
Ik ken mijn klassieken....;)
NL alonso fan 13 jan 2018 10:16+9
Avatar
Posts: 7771
Dat was voor zijn ongeval.
Avatar
Posts: 2290
Het is een beetje net als de terugkeer van Van Persie bij Feyenoord: hij WAS goed vroeger......

maar dat is alweer jaren geleden, Kubica reed al ruim 7 jaar geen GP meer
NL DutchTreath 13 jan 2018 10:30+1
Avatar
Posts: 4126
Voorlopig zijn dit weer de standaard geruchten die de kop opsteken. Voorlopig is er nog geen officieel geluid vanuit het Williams kamp te horen. Alleen maar de media, die hun best doen om iedereen die het maar horen en lezen wil te doen laten geloven dat zij het al weten.
Avatar
Posts: 2290
denk ook even aan de terugkeer van Schumacher bij Mercedes, die was er 'maar' 3 jaar uit maar werd bij zijn terugkeer toch behoorlijk om de oren gereden door Nico Rosberg(met bijna 2x zoveel punten voor Rosberg)
NL DutchTreath 13 jan 2018 11:030
Avatar
Posts: 4126
@StevenQ

En hoelang heeft het geduurd bij Ferrari voordat Schumacher echt spijkers met koppen kon slaan? En dit in een periode waarin hij constant F1 reed. Het is was niet lastig voor Rosberg om dit te doen in een bolide die voor hem al bekend terrein was. En je kunt Rosberg echt niet gaan vergelijken met Stroll.
NL first place 13 jan 2018 11:27+5
Avatar
Posts: 194
@DutchTreath, Rosberg kwam in 2010 over van Williams om tegelijk met Schumi in de nieuwe Mercedes te stappen. Rosberg kende de auto dus ook niet, had wel ervaring met de recentere techniek.

Maar de huidige successen van mercedes worden ook nogal eens toegewezen aan Schumi. Ontwikkelen kon hij als geen ander, net als de juiste mensen op de juiste plek kiezen. Hij had dan wellicht de snelheid niet helemaal meer, maar de technische bagage was absoluut nog aanwezig! En ik denk dat Kubica een soortgelijke ontwikkelingsrol ook op het lijf is geschreven. De absolute snelheid is weg, maar de kennis en kunde is er nog absoluut. Denk alleen dat Williams sneller zou ontwikkelen met Robert als racecoureur dan als reserve/testcoureur
NL neppatsrev 13 jan 2018 13:220
Avatar
Posts: 1085
shit foutje, @FP -1 dus. Hoe kun je een de ontwikkeling van een wagen toeschrijven aan iemand, terwijl zijn teamgenoot significant sneller is?
NL DutchTreath 13 jan 2018 14:18+1
Avatar
Posts: 4126
FP +1 , ik ben het helemaal met je eens. Met Kubica zou Williams een veel betere ontwikkelingsrijder binnen halen. Ik vind dan ook persoonlijk dat men te snel een oordeel over Kubica veld t.o.v. zijn snelheid. Zolang eruit geweest, en dan nu een paar testdagen om je te bewijzen vind ik veel te kort om daadwerkelijk een oordeel te vormen. Williams wordt gedreven door geldnood op dit moment. Waar kies je voor? Geld voor de ontwikkeling van je bolide of een goede 2e coureur. Naar wat in de media is verschenen en je moet geloven, gaat Williams puur voor het geld. Erg jammer, maar aan de andere kant ook begrijpelijk. Het gaat hier om het overleven in de sport als team zijnde.
Avatar
Posts: 1481
Als hij in staat was geweest om williams weer naar boven te trekken, had hij wel dat stoeltje gehad lijkt me.
Avatar
Posts: 2290
@DutchTreath

in 2010 was het het 1e jaar van Mercedes, het was voor beide coureurs een nieuw team en een nieuwe auto.
NL neppatsrev 13 jan 2018 22:080
Avatar
Posts: 1085
@dutchstreat, Als je op zoek bent naar duizendste van een seconde, ben je niet op zoek naar Kubica
Avatar
Posts: 374
Eerste seizoen van Schumacher bij Ferrari (1996) werd hij derde in het kampioenschap. Hij versloeg toen gelijk zijn teamgenoot.

Het jaar erop deed hij mee om te titel in 1997, werd tweede net als in 1998.

1999 had hij de pech om zijn been te breken. Wel won Ferrari toen het kampioenschap van constructeur.

Het grote succes kwam na 3 jaar om vervolgens 6 jaar lang te oogsten.
NL Larry Perkins 14 jan 2018 00:320
Avatar
Posts: 16042
Eens met @FP en @Dutchstreat. Williams gaat, eventueel noodgedwongen, voor het geld van de Rus.
Dat snoept men nu waarschijnlijk ook nog van Kubica mee, alhoewel de Pool nu minder zal betalen dan voor een racestoeltje, neem ik aan.

Wat ontwikkeling betreft zal in het persbericht of op de persconferentie ongetwijfeld naar voren komen dat Williams blij is dat Robert ook aan diverse vrijdagsessies meegaat doen om zo een eminente rol in de doorontwikkeling van de auto te spelen. Blablabla...
Posts: 88
Mijn idee, naast dat ik Kubica zoal een slechte keuze had gevonden, het Williams team een beetje in de uitverkoop staat. Frank zien we haast nooit meer en Claire heeft nu wel andere dingen aan haar hoofd. Dus is een overnamen van het team Williams op korte termijn.
NL DutchTreath 14 jan 2018 12:260
Avatar
Posts: 4126
@elflitso,

dat vind ik wel een beetje kort door de bocht van jou. Frank Williams is niet meer aanwezig aangezien zijn gezondheid dit niet meer toe laat. Maar dat wil niet zeggen dat hij achter de schermen wel degelijk de boel scherp in de gaten houd, en zijn dochter hem op de hoogte houd van de lopende zaken en daarbij zijn input en ervaring goed kan gebruiken.

En dat Claire de laatste tijd niet aanwezig was vanwege haar zwangerschap doet niets af aan haar betrokkenheid bij het team. Dus om nu gelijk al een conclusie te gaan trekken dat daarom Williams wel eens in de uitverkoop zou kunnen staan vind ik pure speculatie.
 
GB VeerTheMan 13 jan 2018 10:22+1
Avatar
Posts: 619
Hij mag gelijk al invallen als het geld uit Rusland niet binnen komt. Constructie van Williams om in ieder geval geld binnen te halen.
NL Ridertje 13 jan 2018 10:53+1
Avatar
Posts: 1604
Ja dat zou kunnen, maar hoe zit het dan met Kubica en zijn verzekering?
Alshij F1 ging rijden moest er toch terugbetaald worden?
Als hij reserve coureur wordt, moet hij toch ook terug betalen, wie gaat dat doen dan?
Ik geloof er niet veel van!
Avatar
Posts: 467
Verzekeringstechnisch lijkt me dit uitgesloten idd, maar daarnaast hoop ik dat Kubica genoeg trots in zijn lijf heeft om dit niet te doen.
Avatar
Posts: 835
carac.... Onzin zeg.. Hij is zo traag als ik weet niet wat, die test bij zowel renault als WR... Was lachwekkend. Ze nemen die jongen tegen zich zelf in bescherming. Kan ook niet anders als je een gehandicapte arm hebt, dan past F1 niet voor. Het niveau is gewoon veel te hoog.
NL Appie Happie 13 jan 2018 23:030
Avatar
Posts: 372
@ray1975,waar haal jij de wijsheid vandaan dat hij traag is? Je zegt, (hij is zo traag als ik weet niet wat) Inderdaad, jij weet dat niet! Jij praat over het niveau van Kubica alsof jij hem door en door kent.Ik weet niet hoe oud of jong jij bent maar om over iemand van 33 jaar te praten of dat het een jongen is? Ik ben geen fan van Kubica maar ik denk toch wel zeker te weten dat hij het sowieso beter zal doen dan die 2 kampioenen bij Williams. Al die tijd is hij blijven racen en dat ging hem ook goed af. Ik weet een ding wel zeker, jouw niveau is te laag. @ridertje, hoe dat verzekeringstechnisch gaat met hem ,denk ik hetzelfde als jij maar als hij dat toch wil doen dan zullen er wel regels voor compensatie van Williams tegenover staan. Anders is hij wel heel dom bezig. @aesop, jij weet net als ik niet hoe die voorwaarden van zijn verzekeringen zijn. Je hebt wel gelijk dat hij inderdaad de eer aan zichzelf zou moeten houden maar weet jij hoe graag hij nog eens een kans had willen hebben? Persoonlijk vind ik dit spelletje diepdroevig. En Williams gun ik echt alles wat ze toekomt. Wat een zielig aftreksel van een glorierijk team.
NL Larry Perkins 14 jan 2018 00:410
Avatar
Posts: 16042
@Veertheman. We hoeven enkel de geldstroom vanuit Rusland te blokkeren. Wie is daar handig in? ;)
NL Sergeant Gneisbaard 14 jan 2018 14:100
Avatar
Posts: 2325
@larry: de EU en Amerika zijn daar handig in, want alle sancties die zijn opgelegd zorgen onderhand dat elke Russische coureur met geld buiten eigen land nauwelijks aan de bak (zie ook Michael Aleshin, de teruggetrokken sponsoring van Lukoil bij de TCR en de SMP en GDrive teams die ondanks Russische sponsoring toch ook paydrivers uit andere landen aan moeten nemen)
 
NL alonso fan 13 jan 2018 11:130
Avatar
Posts: 7771
Kan er ook nergens anders iets over vinden.
 
Avatar
Posts: 779
Lijkt me helemaal vreemd. Een tijdje terug was er sprake van dat Kubica een eenjarig contract als coureur zou willen tekenen, omdat hij zijn verzekering terug moet betalen als blijkt dat hij wel gewoon kan rijden. Dit was de reden dat hij voor minimaal twee jaar vastgelegd zou willen worden. Nu als testcoureur zou hij dus ook gewoon kunnen rijden en zal die verzekering naar mijn idee toch ook wel aan de bel trekken?
Avatar
Posts: 467
Op Skysports staat het onder gossip. En de formulering is anders dan hierboven, nl dat Williams mogelijk Kubica als testcoureur probeert in te lijven.
En dat snap ik,want Kubica zou best waardevol kunnen zijn in die rol.
Maar het is dus speculatie, en wat Kubica er van vindt is nog onduidelijk, laat staan dat het snel geformaliseerd zal worden, zoals hier wordt beweerd.
 
NL neppatsrev 13 jan 2018 13:300
Avatar
Posts: 1085
Professioneel staaltje geld harken daar bij Williams. Oh Kubica heeft ook nog geld, zullen we die dan blij maken met wat vrijdagtrainingen voor 7 miljoen...+ 15 van Sirotkin + 35 van Stroll..
NL neppatsrev 13 jan 2018 13:320
Avatar
Posts: 1085
Zijn ze toch nog ergens goed in binnen f1 deze dagen..
Avatar
Posts: 4250
Ja maar ja wat anders?
Als Sirotkin meer snelheid uit de banden wist te halen en ook nog eens meer geld meeneemt?
Kuba’s arm was al een beperking en een klein vraagteken maar als dit er dan nog bij komt dan zijn dat risico’s die Williams eigenlijk niet wil nemen.
Aan de andere kant is Sirotkin al op snelheid en belooft gouden (geld)bergen maar heeft geen ervaring. Hoe goed kan hij het 2018 chassis naar voren brengen?
Stroll kan niks. Dat is duidelijk. Daar kan je niet op bouwen en die gaat de auto niet naar voren brengen.
Williams heeft zichzelf in deze lastige positie gebracht door slecht beleid en slechte keuzes. Uit alle coureurs van over de wereld hebben zij zich in de positie gebracht dat ze uit deze twee moeten kiezen.
Misschien moeten ze Flip of Pascal maar nemen. Ik zou daar niet wild van worden maar het kan wel eens de meest verstandige beslissing zijn.
NL schwantz34 13 jan 2018 13:480
Avatar
Posts: 7222
Als het zo doorgaat ben ik bang dat Williams (binnenkort) misschien wel gedeeltelijk, of in z'n geheel te koop komt te staan.
NL neppatsrev 13 jan 2018 14:550
Avatar
Posts: 1085
@Swantz, dat zeg ik toch al een tijdje. Williams is geld aan het binnen harken, en daarna gaat het naar Mgp. Slim werk, als je weet dat je nooit meer tot de top kunt behoren tenzij je een goede motorleverancier bent.
NL Larry Perkins 14 jan 2018 00:540
Avatar
Posts: 16042
@Schwantz. Wordt er niet vrolijk van maar dat is op zich niet eens zo’n raar idee maar dat zal dan niet van Paddy komen.

Als het gebeurt hoop ik dat Claire nog zoveel eergevoel heeft en respect voor haar vader heeft dat ze het alleen verkoopt aan een partij die Williams in de naamvoering moet houden en als hoogste doel heeft om Williams sportief weer naar het hoogste niveau te brengen.

Het moet geen B-team worden van Mercedes want dan nemen ze definitief afscheid van de glorietijden en is het strijden om het WK definitief voorbij.
 
NL Tifoso-01 13 jan 2018 13:54+1
Posts: 359
Off topic: Richard Verschoor heeft wel glansrijk en met afstand de 1e TRS race gewonnen in Nieuw Zeeland.
Hopelijk kan hij de komende 5 weken bewijzen dat hij misschien wel ten onrechte uit het RB programma is gezet (Net als Illott die volgens mij nu in het Ferrari junior programma zit)
Avatar
Posts: 2290
Leuk maar in de FR 2.0 waren er geen resultaten, dus onterecht is het niet.
NL Appie Happie 13 jan 2018 23:320
Avatar
Posts: 372
@tifoso, ik mag Verschoor wel hoor, maar met afstand? 1,2 sec verschil op nr.2 en 2,1 sec op nr.3. Niet overdrijven he?
 
NL Erwinnaar 13 jan 2018 17:25+1
Avatar
Posts: 3837
Zorgelijk dat een team als Williams de bezetting niet op orde heeft. Niet vaak meegemaakt en een teken aan de wand.
 
NL flyingfokker 14 jan 2018 09:110
Avatar
Posts: 935
Een mooie oplossing van Williams, toch de ervaring van Kubica en wellicht wellicht krijgt hij kilometers om wellicht te proberen op niveau te komen.
 
NL bRAMMSTEIN 14 jan 2018 12:170
Posts: 305
Met deze aktie wordt er voldaan aan de sponsoreisen (oudere coureur ivm alcohol). Geeft weer ruimte om een jongere rijder aan te trekken. Daardoor lijkt me dat de stoelendans nog niet is afgelopen.
 

Testsessies
AU
        Grand Prix van Australië
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
07:10 - 09:10
 
 
Snelste ronde
07:10 - 09:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
04:00 - 05:00
 
 
Kwalificatie
07:00 - 08:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
02:00 - 03:30
 
 
Vrije training 2
06:00 - 07:30
 
 
 
Geef je mening
Het is belachelijk dat het WEC de kalender aan heeft gepast voor Fernando Alonso





Coureursprofiel
Naam RU Sergey Sirotkin
Actief Als Williams Coureur in Formule 1
Geboortedatum 27 aug 1995 (22)
Gewicht 71 kg
Lengte 1,84m
Woonplaats