Ross Brawn: "Formule 1 zou overleven zonder Ferrari"

Gepubliceerd op 12 jan 2018 14:27
image

Een Formule 1 zonder Ferrari is ondenkbaar, maar toch behoort dat scenario tot de mogelijkheden. Althans, dat wil Ferrari-president Sergio Marchionne de wereld doen geloven. Het Italiaanse automerk trekt de Scuderia terug uit de Formule 1 als de plannen van Liberty Media te ver afdrijven van wat Ferrari van de koningsklasse van de autosport verlangt.

Brawn schrok van de felle reactie van motorleveranciers op de voorstellen van Liberty

Sky Sports F1 vroeg sportief directeur Ross Brawn of de Formule 1 een dergelijke klap te boven zou komen. Zijn antwoord luidde: "De Formule 1 zal altijd overleven, ook zonder Ferrari. We hebben het allemaal kunnen zien. Wereldkampioenen hebben de sport verlaten, de Formule 1 heeft tragedies gekend. De sport heeft zich daar altijd van hersteld. De Formule 1 blijft bestaan, met óf zonder mij, Liberty Media, Ferrari of wie dan ook."

"Zou het beter zijn voor de sport als Ferrari vertrekt? Dat denk ik niet. Het zou beter zijn als we samen met Ferrari oplossingen weten te vinden, maar dan moeten de parameters wel juist zijn. We kunnen niet een situatie hebben waarbij we doen wat een bepaald team wil, ongeacht welk team dat is. We kunnen de Formule 1 niet inrichten naar de wensen en grillen van een deelnemer."

Brawn gelooft net als Formule E-baas Alejandro Agag dat Ferrari het dreigement om te stoppen met de Formule 1 niet snel tot uitvoering zal brengen. "Ze maken zich er alleen sterk voor om de belangrijke elementen van de Formule 1 te waarborgen. Ik denk dat we op dat punt niet sterk van mening verschillen. Ferrari hoort bij het DNA van de Formule 1. Dat willen we niet kwijtraken, maar de omstandigheden moeten wel kloppen. Er zijn grenzen aan wat wij correct achten voor de sport."



Reacties (47)
ES Darlos Cainz 12 jan 2018 14:440
Avatar
Posts: 4329
Ferrari is emotie...Ferrari is historie...F1 zonder Ferrari zou een gigantische klap zijn voor deze klasse...is mijn mening althans. Hoort idd bij het dna van de F1 zoals Brawn beaamt.
Posts: 1606
Emotie zag ik vooral bij de Ferrari nr. 1 rijder zelf. En van doelbewust anderen aanrijden werd ik als F1 fan toch echt niet blij.
Avatar
Posts: 6348
Als je Ferrari fan ben snap ik dat @Darlos, echter zal het mij aan me reet roesten of ze vertrekken of niet.
Ik zou het jammer vinden, want dat betekent een team minder op de grid, maar ik zal er verder ook geen seconde van wakker liggen. Dit geld overigens voor elk team, jammer als ze om wat voor reden dan ook stoppen, maar er zullen wel weer nieuwe teams opstaan.
Mits de reglementen dat toelaten natuurlijk, want dat is nu juist het manco dat er geen nieuw teams een F1 avontuur aandurven. Te duur, en te complex.
NL ScuderiaVettel#5 12 jan 2018 15:30+3
Avatar
Posts: 1947
Als je F1 al langer volgt zul je waarschijnlijk begrijpen dat Ferrari een bijzondere toegevoegde waarde heeft. Daarbij heeft Ferrari rond de wereld een hele grote schare aan fans en liefhebbers. Ik denk dus wel dat het negatief zou uitpakken voor de commercie van de F1 en dat is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om draait.
NL Mr Marly 12 jan 2018 15:38+2
Avatar
Posts: 4661
Eens met Darlos, en ik ben voor McLaren. De grootste fanschare wereldwijd, de historie van het team en groote van het merk Ferrari maken ze belangrijk voor de sport.
Als Sauber, Toro Rosso, Haast, Renault (als team) zouden verdwijnen is dat jammer. Ferrari zou een enorm gemis zijn, niet voor niks wil elke coureur voor ze rijden en geeft het de concurrentie de meeste voldoening als ze Ferrari verslaan.
Tegen elke prijs Ferrari behouden? Nee, dat niet. Maar zeggen dat het je geen reet roest vind ik getuigen van geen echte fan van de sport (of je moet sinds Max pas kijken want Ferrari en met name Vettel zijn niet bepaald populair onder deze fans). Sorry dat ik er zo over denk @ Nicos, no hard feelings.
NL ROYALERE 12 jan 2018 16:15+1
Avatar
Posts: 3070
Pas in de schummi tijd kregen ze veel fans, Successupporters dus. Daarna zijn ze wel gebleven maar de resultaten zijn al 10 jaar dramatisch.
Avatar
Posts: 6348
Geeft niks @Mr Marley, dit is gewoon mijn mening, en hoe ik sta tegenover een eventueel vertrek van Ferrari. Ferrari zal overigens niet stoppen, dus feitelijk is dit slechts een hypothetische discussie.;)
Waarschijnlijk zullen er fans afhaken, maar ik kijk naar de F1 om de sport, niet wie er meedoen. Wanneer mensen stoppen met kijken als Ferrari stopt, dan zijn dat dus geen F1 supporters.
Avatar
Posts: 4661
@Nicos, ik mis het woordje "ook" tussen "dus" en "geen" in je lastste zin ;-).
Avatar
Posts: 6348
Omdat Ferrari dreigt te stoppen, en ik er niet wakker van lig, ben ik geen F1 supporter?
Oke.....;)
Posts: 1606
Ja, ik volg F1 al lang, heel lang (30+ jaar)
Ja, ik heb een mooie jas van Ferrari

En elke, maar dan ook elke sport kan zonder boegbeelden. Want iedereen komt en gaat. Grote clubs degraderen, helden worden oud en stoppen, maar er komen altijd weer nieuwe toppers én nieuwe fans die niks weten van die oude glorie.

Het geld wordt de komende 15 jaar verdiend aan jongens en meisjes die nu nog niet volwassen zijn. Die zullen Ferrari echt niet missen als ze opstappen.
BE Jean Alesi 12 jan 2018 16:51+3
Avatar
Posts: 16423
Ervan wakker liggen is een ander uiterste, maar als je werkelijk fan van de sport bent zou je wél kunnen inzien dat een vertrek van Ferrari de sport schade toebrengt.
NL Maximiliaan 12 jan 2018 17:130
Avatar
Posts: 2776
Er wordt telkens maar 1 kant van het verhaal belicht namelijk: Wat gebeurd er met de F1 als Ferrari vertrekt? Maar wat gebeurd er eigenlijk met het imago van Ferrari als ze vertrekken? F1 is de hoogste klasse, in welke andere klasse ( andere dan de zogenaamde eigen opgerichte klasse) moet het dan deelnemen om exposure te behouden? Dat vraag ik mij dus af.
NL flyingfokker 12 jan 2018 19:170
Avatar
Posts: 1324
@nicos, jij behoort tot degene die de echte Formule 1 liefhebber een slechte naam geven.
Avatar
Posts: 6348
Tjee @FF, dat is me nogal een beschuldiging zeg.;)
Dus omdat ik niet dezelfde mening heb als de jouwe, bezorg ik de Formule1 liefhebber een slechte naam......(proest).
Nou ik zal vooraan in de Ferrari polonaise meelopen hoor, mochten ze weer eens kampioen worden, al is het maar om de Formule1 fans geen slechte naam te bezorgen.;)
Moeten ze natuurlijk wel blijven hè.
Het moet niet gekker worden met jou zeg.....
Avatar
Posts: 596
Haha dat verklaart het commentaar van Vettel! Ferrari is Emotie egg niet eerder frustratie en maffia praktijken ik zou ze echt niet missen!
NL flyingfokker 12 jan 2018 22:490
Avatar
Posts: 1324
@Nicos, je hebt het recht jouw mening te vertolken, jammer dat hij zo oppervlakkig en kortzichtig is. Jij behoort zeker tot de “nieuwe lichting”.
Avatar
Posts: 6348
@FF,
Enige diepgang bij jou mening is vaak ook ver te zoeken, dus kunnen we elkaar de hand geven.;)
Grappig dat je aan de hand van mijn mening kan inschatten hoe lang ik F1 kijk.
Kennelijk heb je daar geen kijk op, want je zit ernaast vriend, tenzij je met de nieuwe lichting al zo’n ruim 25 jaar bedoeld.
Avatar
Posts: 593
Als er één een succes supporter is ben jij het wel Royalere.
En dan ook nog één met het iq van nog geen 40.
BE Runningupthathill 13 jan 2018 02:06+1
Avatar
Posts: 12455
Als je werkelijk gelooft dat Ferrari pas fans kreeg tijdens het Schumacher-tijdperk heb je de F1 ervoor gewoon nooit gezien. Ik kan me nog herinneren hoe de tifosi met 1000en Alesi begonnen uit te jouwen terwijl zijn Ferrari de geest had gegeven. In die tijd waren Ferrari-fans net nog fanatieker dan nu. Ze zijn er altijd met grote getalen geweest.
NL Larry Perkins 13 jan 2018 02:45+1
Avatar
Posts: 16123
Ferrari weg zou een enorme klap zijn voor de F1, daar kan geen twijfel over bestaan. Overleeft de F1 zo’n klap? Ja, en op den duur zal het gemis vervagen.

Kan Ferrari zonder de F1? Dat is een lastiger te beantwoorden vraag. Mijn reactie is dan ook: ik vraag het me af.

Maar..., de verwachting is dat er uiteindelijk wel een (slap?) compromis uit de hoge hoed getoverd zal worden.
NL flipjef1team 13 jan 2018 16:01+1
Posts: 817
Royalere: hetzelfde met RB. Voor het Verstappen tijdperk was een een prikfabrikant die ook een beetje een raceteam had. in 2016 was het de "beste team ever", daarna moest Max weer weg want het was een butteam. Dus eerst eens in de spiegel kijken en dan pas naar een ander team wijzen...
 
Avatar
Posts: 4565
Ross praat met de pet van Liberty op dus daar mag een korrel zout bij.
Daarnaast hoeft Liberty ook helemaal geen voorkeurspositie aan Ferrari te geven. Daar zijn de FIA en Charlie al voor geronseld. (Oeee Rimmer pas op, je trapt op hele zere teentjes nu)
Ross kan dus weliswaar vrijuit spreken maar toch niet geheel zonder stiekum te gluren in de agenda die hij onder zijn arm draagt.
NL ScuderiaVettel#5 12 jan 2018 15:31+6
Avatar
Posts: 1947
Als jij dat gelooft is dat best hoor.
NL ROYALERE 12 jan 2018 16:17+1
Avatar
Posts: 3070
Er valt niks te geloven. Bernie heeft het zelfs toegegeven.
Avatar
Posts: 6348
Ja maar Bernie is een seniele oude man, die maar wat roept....toch?;)
Avatar
Posts: 3070
Wie zegt dat? Ik niet hoor.
 
NL jeroennn04 12 jan 2018 14:57+1
Posts: 118
Prima reactie van Brawn.
F1 overleeft ook zonder Ferrari wel. Misschien dat een ander team dan wat meer rood op zijn wagen verft.. :)

Maak me eerder zorgen over bijv. het aantal motoren naar beneden schroeven, gebrek aan mogelijkheid tot testen, de 'teenslipper', etc..
 
NL brabham-bt50 12 jan 2018 15:340
Avatar
Posts: 7365
Ben benieuwd, het is het team met de allergrootste groep fans en ik denk dat een aanzienlijk deel daarvan afhaakt. Alleen het vertrek van Ferrari zal het niet om zeep helpen maar er zitten al wat grote nagels in de doodskist zoals de halo waar het merendeel van de fans tegen is, en over drs zijn de meningen ook al flink verdeeld. Mocht men met de regelementen in 2020 deplank misslaan kan het heel hard teruglopen met de kijkcijfers.
NL Larry Perkins 13 jan 2018 02:54+1
Avatar
Posts: 16123
@Brabham. Met het vertrek van Ferrari geven we hen de halo en Todt mee. Dan kunnen de (motor)reglementen worden doorgevoerd die de raceliefhebbers bekoren en de kijkcijfers doen stijgen.
 
BE Jean Alesi 12 jan 2018 15:49+2
Avatar
Posts: 16423
Vertrek van Ferrari zou natuurlijk een grote aderlating voor de formule 1 zijn. Dat kunnen Brawn en consorten niet laten gebeuren, dat zou wereldwijd vele fans kosten.
Neemt niet weg dat het inderdaad niet mag gebeuren dat een dreigende deelnemer veranderingen/verbeteringen die hoog nodig zijn tegenhoudt. Dat wordt dus een hoop politiek bedrijven voor Brawn, maar ach hij wilde die job dus suc6!
Avatar
Posts: 223
Idd denk alle rood op de tribune's maar eens weg , blijft er nog maar weinig over. Laatste 10 jaar is het aantal al gehalveerd , en dan nog eens halveren blijft er een kwart over van wat 10 jaar geleden er nog zat. Ik zeg suc6 Brawn . Daarbij als Ferrari vertrekt is Mercedes ook weg om diezelfde reden.
Avatar
Posts: 6348
@John,
Als het echte Formule1 fans zijn, trekken ze wel een ander kleurtje aan.;)
Maar wees niet bang, blaffende honden bijten niet. Ferrari zal gewoon blijven hoor, ze kunnen niet zonder F1.
BE Jean Alesi 12 jan 2018 16:57+2
Avatar
Posts: 16423
wat John zegt is helemaal zo gek niet, met een vertrek van Ferrari (ik denk trouwens ook niet dat het zo ver komt) zal Mercedes de f1 deelname wss ook nog eens gaan heroverwegen, kost kapitalen en de sport word feitelijk minder waard. F1 heeft de bestaande fabrikanten/merken hard nodig, zeker degene met de meeste historie en de grootste aanhang
Avatar
Posts: 3070
Daarom heeft Mercedes de raaries ook op weg geholpen dit jaar. Anders was er helemaal geen klote aan. Lekkere sport is dat. Ik zou echt niet geholpen willen worden in topsport door mijn concurrent. En het mooie is: Ze zijn te schijterig om RBR motoren te leveren.

Er is maar 1 echte snelle motor en dat is de Mercedes, En er is maar 1 echte geniale autobouwer: RBR. Ferrari heeft ''hulp'' gehad van Mercedes. Ik zou me doodschamen.
Avatar
Posts: 173
@ royaleremax, ik zou me doodschamen als je echt alleen maar denkt dat RBR een geniale autobouwer is. Ik heb liever dat ze geholpen worden, dan weer iets illegaals op de auto zetten. Na Mexico heeft de FIA even een bericht gestuurd over de vering. Na laatste 2 races kwam jou team er weer niet aan te pas, beetje raar. En ook in 2018 gaat jou team geen potten breken als ze weinig kunnen doen met de rijhoogte verstellen.
Avatar
Posts: 6348
O, nu is het weer de vering volgens @Makske. Heeft duidelijk de bel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.;)
NL Appie Happie 12 jan 2018 21:350
Avatar
Posts: 403
@Jean, geloof jij nou werkelijk dat Ferrari stopt? Er komt nooit een vertrek van Ferrari uit de F1. Alle exposure van Ferrari komt voort uit de F1. Ze maken nooit reclame voor Ferrari, want iedereen kent hen van de F1. Gaan ze weg, dan is het bye-bye voor Ferrari als zwaar overgewaardeerd automerk. Oh, en niet te vergeten veel te duur autootje. Trouwens, ze hebben een grote aanhang die het echt niet pikt dat ene Marchionne, (Wie?, inderdaad. het is de plaatselijke dorps idioot), hen dus de F1 afpakt. 99% van de Ferrari-fans, kijken al heel lang en accepteren dat holle gebrul van Marchionne niet. Laat Ferrari maar afscheid nemen dan breekt pas echt de pleuris uit. Kortom, of ik kom van een andere planeet of ik zie het redelijk goed.
NL Larry Perkins 13 jan 2018 03:01+2
Avatar
Posts: 16123
@Jean. Het zal zekerveel fans kosten, maar onder meer omdat de meeste F1-liefhebbers en kenners achter de plannen van Brawn staan schat ik eerder in dat die Marchionne vooral de sjaak is als Ferrari vertrekt uit de F1. Dan krijgt hij niet alleen half Italië over zich heen...
Posts: 997
@nicos hoezo als het echte f1 fans zijn trekken ze wel een ander kleurtje aan? Zouden supporters van Ajax voor Feyenoord gaan supporteren als Ajax verdwijnt? Zie je de fans van Manchester city al supporteren voor United? Die van Barcelona voor Madrid? Als Ferrari verdwijnt verliest de f1 zijn grootste uithangbord en grootste aantal fans. Die vervang je niet zomaar door een nieuw of ander team.
Avatar
Posts: 6348
@Box,
Ik ben ook voetbal fan, en mijn favoriete Nederlandse club is Ajax.
Voetbal is natuurlijk niet helemaal te vergelijken, want dat in veel groter.
Nee, een Feyenoord supporter zal geen Ajax supporter worden, maar het wil niet zeggen dat hij geen voetbal meer zal kijken als Feyenoord niet meer zou bestaan.
Ik weet ook wel dat bepaalde supporters misschien afhaken als Ferrari zou stoppen, maar komen misschien later wel weer terug, omdat ze de sport toch wel mooi vinden.
Want uiteindelijk draait het om de sport F1, en draait de F1 niet om Ferrari.
Maar nogmaals, Ferrari stopt echt niet, dus is deze discussie niet echt van belang.
Posts: 997
@nicos Dan zullen ze nog wel f1kijken maar niet meer bakken geld uitgeven om langs het circuit te gaan supporteren voor hun favoriete team. Hopelijk is deze discussie idd zinloos maar het belang van grote teams met naam en historie is echt wel groot voor de f1. En de f1 lijkt te evolueren naar een format waar zelfs de meeste kijkers problemen mee hebben dus het verbaasd me niet dat een fabrikant zich dan vragen stelt bij een langere deelname. Ik vind zelfs dat er wel meerdere teams hier eens tegen in mogen gaan en aan 1 zeil trekken zodat de Fia en Liberty voor het blok worden gezet en niet de teams.
 
NL flyingfokker 12 jan 2018 19:140
Avatar
Posts: 1324
In Nederland, tot Max stopt... :-)
 
NL schwantz34 12 jan 2018 21:090
Avatar
Posts: 8355
Blaffende honden...
BE Stoffelman 13 jan 2018 04:210
Avatar
Posts: 1426
@SHWANTZ34

Zolang ze blaffen niet, maar als ze stoppen kun je maar beter aandachtig zijn
NL Larry Perkins 13 jan 2018 19:410
Avatar
Posts: 16123
Worden bijtende honden niet heropgevoed en als dat niet lukt, krijgen ze dan niet een spuitje...?
 
Avatar
Posts: 163
Brawn heeft hier volkomen gelijk mee! Kijk naar 1994, 2 doden....waaronder mijn idool....jaren voordien zijn er nog kampioenen gestorven en hebben grote merken de F1 verlaten en zoals Brawn zegt, de F1 heeft zicht altijd hersteld!
Ferrari denkt altijd dat ze het van het zijn, zo kunnen zelfs in andere raceklasses niks meer winnen, dus ja, goed bezig Ferrari!!!!
 
Avatar
Posts: 230
Als Ferrari als team stootwillen ze toch graag hun spullen blijven verkopen aan andere teams.
Wellicht komen er wel 3 teams voor terug
 

AZ
        Grand Prix van Azerbeidzjan
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
14:10 - 16:10
 
 
Snelste ronde
14:10 - 16:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
12:00 - 13:00
 
 
Kwalificatie
15:00 - 16:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
11:00 - 12:30
 
 
Vrije training 2
15:00 - 16:30
 
 
 
Geef je mening
Max Verstappen eindigt komend weekend in Bakoe op het podium




Circuit Baku City Circuit
 
Circuit Baku City Circuit
Plaats AZ Bakoe, Azerbeidzjan
Website Website
 
Team profiel
Naam IT Ferrari
Oprichtingsdatum 1 jan 1929