Flörsch: "Vrouwen kunnen makkelijk mee in de F1"

Gepubliceerd op 11 jan 2018 16:46
image

Het gebrek aan vrouwelijke coureurs in de Formule 1 blijft een terugkerend onderwerp. Niet in de laatste plaats omdat er onder vrouwen onenigheid bestaat over hun rol in de autosport. Voormalig Renault-testcoureur Carmen Jorda pleitte voor een speciaal kampioenschap voor vrouwen, iets dat bij veel vrouwelijke collega's in het verkeerde keelgat schoot. Toen de Spaanse ook nog een rol in een commissie voor vrouwen in de autosport bij de FIA kreeg, was het hek helemaal van de dam.

Lees hier meer over de benoeming van Jorda tot lid van een FIA-commissie

Vrouwelijke rijders als Pippa Mann en Tatiana Calderon staken hun onvrede daarover niet onder stoelen of banken. Ondertussen is de discussie over de vraag of vrouwen het in zich hebben om in de Formule 1 te rijden nog lang niet verstomd. Er zijn momenteel eigenlijk geen vrouwelijke talenten die in aanmerking komen voor een plekje in de koningsklasse van de autosport. Giovanna Amati was in 1982 de laatste die zich drie keer (tevergeefs) probeerde te kwalificeren voor een Grand Prix.

Lella Lombardi blijft vooralsnog de enige vrouwelijke coureur die enigszins voet aan de grond kreeg in het mannenbolwerk der Formule 1. Zij verscheen twaalf keer aan de start van een Grand Prix en scoorde een half puntje. Sophia Flörsch is een van de weinige jonge vrouwen die in de opstapklasses actief is. De 17-jarige Duitse zou niet weten waarom een vrouw niet in de Formule 1 zou kunnen racen.

Aan Auto Bild deelde ze mede: "Fysiek gezien is de Formule 1 niet van het kaliber van andere kracht- of duursporten. Autosport speelt zich voornamelijk in het hoofd af. Vrouwen moeten makkelijk meekunnen in de Formule 1." Dat vindt ook voormalig DTM-coureur Ellen Lohr. "Je hoeft maar naar de jonge mannelijke Formule 1-coureurs van tegenwoordig te kijken. Die zijn 1.60 meter lang en wegen 55 kilo. Waarom zouden vrouwen het dan niet kunnen maken?"

Misschien omdat er tegen vrouwelijke coureurs toch anders aangekeken wordt dan tegen mannelijke rijders. Flörsch: "Als vrouw moet je meer doen om potentiële sponsors en teambazen te overtuigen." Monisha Kaltenborn, tot halverwege vorig jaar teambaas van Sauber, gelooft ook dat het probleem schuilt in een ongelijke behandeling. "Zou Ron Dennis bijvoorbeeld ook Louise Hamilton onder zijn hoede genomen hebben? Of zou Willi Weber zich ontfermd hebben over Michaela Schumacher? Ik denk het niet."



Reacties (26)
Avatar
Posts: 779
Ik ben het niet met haar eens over de opmerking dat je als vrouw meer moet doen om sponsors te overtuigen. Indien een vrouw net zo goed is als ik noem een Perez, dan is het voor sponsoren toch juist interessant om haar te gaan sponsoren. Kijk eens wat een media aandacht je krijgt voor een vrouw die de formule 1 zou bereiken. Vrouwen zijn naar mijn mening gewoon mindere coureurs dan mannen. Of dit komt door fysieke redenen, mentale redenen of iets anders laat ik maar in het midden.
NL TylaHunter 12 jan 2018 07:490
Avatar
Posts: 526
Ik weet zeker dat als Carmen Jorda meer talent had gehad, dat een organisatie als Playboy wel toe zou happen om haar te steunen. Revererend naar wat ze eerder deden in de MotoGP met Randy de Puniet die vooral door zijn bredere bouw dan andere coureurs mee hielp aan die sponsor overeenkomst. Dat vrouwen het niet aan kunnen is onzin. Danica Patrick reed Indycar en dat is zonder stuurbekrachtiging waar in F1 stuurbekrachtiging het verste is ontwikkeld.
 
NL ROYALERE 11 jan 2018 17:00+1
Avatar
Posts: 1711
De meeste missen de pure kracht en het ´alles of niks´. De beste vrouwelijke rijder ter wereld verslaat op dit moment jos Verstappen niet eens in een F1 wagen denk ik.
 
Avatar
Posts: 940
Laat vrouwen toch lekker op de grid staan....voor de auto welteverstaan, met een bord in hun hand, met de naam van de mannelijke coureur van de desbetreffende raceauto.
Posts: 3646
Lekker kortzichtig zeg... Als er een vrouw komt van het kaliber Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Ocon, Verstappen dan graag in de auto. Zelfs een dame van het niveau Grosjean, Perez mogen van mij in de auto zitten. Anders gezegd als ze goed genoeg zijn maakt het mij niet uit van welk geslacht ze zijn. Meestal zijn vrouwelijke auto coureurs goed afgetraind en zien ze er niet verkeerd uit dus dan heb ik zelfs nog wel een voorkeur voor bij interviews ;)
 
Avatar
Posts: 326
en de vrouwen gooien het meteen weer op de "minderwaardigheid"... hebben ze geen andere kaart om te spelen?
er is gewoon nog geen vrouw goed genoeg geweest lastig is dat he om toe te geven? Danica Patrick was ook al zon talent, heeft wel 1 race gewonnen in de IndyCar en speelde niks klaar in de Nascar, kreeg alleen maar sponsors en aandacht omdat het een vrouw was, was dat een man geweest was die allang ontslagen geweest.
Daar hoor je ze dan ook weer niet over
Posts: 3646
Dan heb je echt niet goed opgelet... Er zijn ook genoeg mannelijke coureurs in de Indycar die niet winnen of op het podium komen maar die het verdienen om langere tijd in de Indycar rijden. Danica was meer dan goed genoeg voor de Indycar en heeft naast die overwinning genoeg goeie resultaten gehaald om een plekje in de Indycar af te dwingen. Ongeacht haar geslacht...

Als je nu Milka Duno als voorbeeld had gepakt had ik je een plusje gegeven want ja die zat in de Indycar om haar dikke tieten.
NL Larry Perkins 12 jan 2018 08:22+1
Avatar
Posts: 16042
Net natuurlijk even naar de foto’s van Milka Duno gegoogled... geweldige coureur: twee plusjes!
Zag toen ook Maryeve Dufault uit Canada op beeld: kampioensmateriaal, drie plusjes. ;)
Posts: 3646
@LARRY PERKINS: Moet je wel van het "temperament" van zuid Amerikaanse vrouwen houden ;) Ik heb toch een lichte voorkeur voor de wat mindere exotische europese dames ;)
NL Remedy81 12 jan 2018 10:22+1
Posts: 3646
@LARRY PERKINS Ik vind Christina Nielsen, Doreen Seidel en Mikaela Åhlin-Kottulinsky meer kampioenschap materiaal... ;) Al moet ik wel zeggen dat de zuid Amerikaanse dames gevaarlijke outsiders zijn voor het kampioenschap ;)

We hebben natuurlijk ook een lijstje van vrouwelijke coureurs die iig niet volledig op het uiterlijk de autosport in zijn gekomen. Zoals Pippa Man, Simona De Silvestro, Katherine Legge, sussie wolff, Sarah Fisher en Danica Patrick.
NL Remedy81 12 jan 2018 12:07+1
Posts: 3646
Ohw... ik vergeet Beitske Visser natuurlijk bij het laatste lijstje
NL Larry Perkins 12 jan 2018 12:460
Avatar
Posts: 16042
En uiteraard de Nederlandse legendarische Liane Engeman.
Ook bekend van Andere Tijden Sport.
 
NL schwantz34 11 jan 2018 17:120
Avatar
Posts: 7223
"Misschien omdat er tegen vrouwelijke coureurs toch anders aangekeken wordt dan tegen mannelijke rijders"

Ik mag toch hopen voor die vrouw dat ik het verschil kan zien ;)
Avatar
Posts: 1711
´Ik mag toch hopen voor die vrouw dat ik het verschil kan zien ;)´

eerder te hopen voor die man.....
NL Larry Perkins 12 jan 2018 01:370
Avatar
Posts: 16042
Van Sophia Flörsch hadden ze best een foto kunnen plaatsen, daar zie je meteen aan dat het een (knappe) vrouw wordt.
“Wordt” want het is nu nog een kind van 17 jaar.
 
Avatar
Posts: 532
Lukt Hamilton ook aardig, dus waarom niet...
 
Avatar
Posts: 3833
Volgens mij zouden vrouwen best mee moeten kunnen komen op top niveau in de F1, enige echte oorzaak waarom ze er (nog) niet zijn is omdat er relatief erg weinig vrouwen zijn die de race sport in gaan op jonge leeftijd. Als dat er meer zouden zijn drijven er vanzelf meer toptalenten naar boven.
Avatar
Posts: 1711
Denk het niet, Ze missen killermentaliteit en fysiek vermogen. Je kunt geen bodybuilder in zo´n wagen gooien natuurlijk.
BE Runningupthathill 11 jan 2018 21:43+1
Avatar
Posts: 12334
De F1 is echt niet zo fysiek veeleisend dat vrouwen er niet in meekunnen hoor. Het is niet zo alsof die mannen afgepeigerd zijn na de aankomst, moe wel, maar zeker niet afgepeigerd. Er is gewoon een kleine groei aan vrouwelijke coureurs, dus is de kans ook kleiner dat er een groot genoeg talent tussen zit. Dat ze killermentaliteit missen is ook gewoon onzin, zoals te zien in zowat elke andere vorm van topsport.
NL Larry Perkins 12 jan 2018 01:480
Avatar
Posts: 16042
@Maximo heeft m.i. gelijk, dat gaf Beitske Visser onlangs trouwens ook aan. Dat generaliseren wat @Royalere doet door alle vrouwen op één hoop te gooien wat killermentaliteit betreft raakt natuurlijk kant noch wal.

De auto sport heeft een soort vrouwelijke Max Verstappen nodig om aantrekkelijk te worden voor meisjes. Zie het Nederlands Dameselftal (voetbal) of een Dafne Schippers.
Avatar
Posts: 855
@Larry Perkins, Aub niet haha. Nog een Max en dan ook nog eens vrouwelijk overleven wij niet meer ;p

@Royalere, Als Max op zijn 16e in de F1 kon rijden dan kan een vrouwelijke coureur van in de 20 het ook.
 
GB VeerTheMan 11 jan 2018 19:180
Avatar
Posts: 619
Ik denk dat vrouwen een kans moeten krijgen in F1. Ik werd de continue door dames op de kartbaan ingehaald, terwijl ze volgens mij ook nog eens aan het appen waren.
 
Posts: 1626
Schaken speelt zich ook voornamelijk in het hoofd af, maar toch staat de eerste en enige vrouw in de top 100 van de wereld pas op plaats 64 ...
NL Larry Perkins 12 jan 2018 01:530
Avatar
Posts: 16042
Veel vrouwen houden niet van saaie denksporten.
Veel mannen gaan schaken om niet bij hun schoonmoeder op de koffie te hoeven.
 
NL Snelrondje 11 jan 2018 22:16+1
Posts: 1694
Hamilton in een jurk?
NL AlonsoSF 11 jan 2018 23:41+1
Avatar
Posts: 1740
Hij is al vrouw genoeg zonder schattig jurkje.
 

Testsessies
AU
        Grand Prix van Australië
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
07:10 - 09:10
 
 
Snelste ronde
07:10 - 09:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
04:00 - 05:00
 
 
Kwalificatie
07:00 - 08:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
02:00 - 03:30
 
 
Vrije training 2
06:00 - 07:30
 
 
 
Geef je mening
Het is belachelijk dat het WEC de kalender aan heeft gepast voor Fernando Alonso





Coureursprofiel
Naam CO Tatiana Calderon
Actief Als Arden International Coureur in GP3
Geboortedatum 10 maa 1993 (24)
Gewicht 57 kg
Lengte 1,63m
Woonplaats Madrid