Jos: "Max nam zelf het initiatief om te gaan karten"

Gepubliceerd op 11 jan 2018 13:52
image

Racen is Red Bull Racing-coureur Max Verstappen met de paplepel ingegoten. Wat wil je ook met iemand als Jos Verstappen als je vader. Als kind wandelde Max Verstappen al aan de hand van zijn pa door de paddock. De jonge Nederlander hoeft dan ook niet lang na te denken bij de vraag wie zijn rolmodel was. "Ayrton Senna is nooit mijn idool geweest, mijn vader was altijd mijn idool", aldus Max Verstappen tegenover Speed Week.

Een carrière als coureur leek hem dan ook niet te kunnen ontgaan, maar Jos Verstappen heeft zijn zoon nooit iets opgedrongen. "Het was Max die zelf het initiatief nam. Hij was vierenhalf jaar oud toen hij zei dat hij wilde gaan karten. Ik reed destijds nog voor Arrows. Ik had er wel over nagedacht om hem in een kart te zetten, maar eigenlijk wilde ik daar nog even mee wachten. Ik dacht dat hij alles op zijn zesde beter zou begrijpen, maar Max moest en zou op zijn vierde al beginnen met karten."

Zo gezegd, zo gedaan. Jos Verstappen ging zich pas twee jaar later echt serieus bemoeien met de race-activiteiten van Max. "Ik herinner me nog een situatie op zijn zesde. Max was al snel geweest in de karts en was in zijn ontwikkeling veel verder dan zijn leeftijdsgenootjes. Maar op die leeftijd moest hij het ook opnemen tegen tegenstanders die twee, drie jaar ouder waren dan hij. En Max was iets langzamer dan zij."

"De grote stap kwam op een dag toen onze vertrouwde kartbaan in Genk dicht was en we uit moesten wijken naar een andere kartbaan in de buurt. Max kende dat circuit nauwelijks, maar hij was wel gelijk competitief. Ik hoefde hem niet echt iets te leren over de verschillende lijnen door de bochten. Toen zag ik dat Max het door begon te krijgen. Terug op de kartbaan in Genk was deze aanmerkelijke stap vooruit ook direct zichtbaar."

De rest is geschiedenis. Max Verstappen reeg de successen aaneen in de karts, zette in 2014 in de Formule 3 zijn eerste schreden in de autosport en promoveerde voor 2015 als 17-jarige naar de Formule 1. Hij is de jongste Formule 1-coureur aller tijden, de jongste puntenpakker aller tijden, de jongste podiumklant aller tijden en de jongste Grand Prix-winnaar aller tijden. De jongste wereldkampioen aller tijden lijkt een logische volgende stap.



Reacties (31)
Avatar
Posts: 400
Goh, dit verhaal hebben jullie nog nooit eerder gepost in tien verschillende vormen...
Avatar
Posts: 779
Sterker nog, dit verhaal was al bekend uit een filmpje van Holland Sport van zo'n tien jaar geleden toen Max als klein menneke de kartbanen al onveilig maakte.
NL neppatsrev 11 jan 2018 14:190
Avatar
Posts: 1082
echt stokoud en ontelbaar keer herhaald in allerlei vormen.
Avatar
Posts: 4742
Niet dat die kartbaan dicht was. Ik stond mooi voor een gesloten deur, terwijl ik die dag er zin in had en mijn grote doorbraak had gepland. The rest is history...
NL neppatsrev 11 jan 2018 16:380
Avatar
Posts: 1082
Dus omdat de kartbaan gesloten was op de dag van jouw grote doorbraak, besloot je om in plaats daarvan maar forumlid te worden op F1Today. Begrijpelijk alternatief. ;)
Avatar
Posts: 4742
Ja zo is het ongeveer gegaan. Kan raar lopen in het leven, niet?
Avatar
Posts: 3865
Jongens ik heb het vrijwel live gelezen op de Verstappen site toen Max nog vier en een half was. Ik heb toen nog gekscherend tegen mijn broer gezegd, dat Max waarschijnlijk met zijn vijftiende in een F1 auto zou zitten. Goed dat was net iets te optimistisch ...
NL Larry Perkins 12 jan 2018 02:220
Avatar
Posts: 16001
Ik zei het als eerste en niet gekscherend!
 
NL schwantz34 11 jan 2018 14:00+1
Avatar
Posts: 7215
Uiteindelijk is Max "redelijk" op z'n pootjes terechtgekomen ;)
 
Avatar
Posts: 394
Stroll is de jongste podiumklant aller tijden :)
Avatar
Posts: 57
Nee, de jongste rookie op het podium
NL ROYALERE 11 jan 2018 18:08+1
Avatar
Posts: 1707
En de slechtste rijder ooit ook op een podium.
NL erikworld 11 jan 2018 21:570
Avatar
Posts: 634
Klopt Stroll was in Baku een week jonger dan Max in Spanje was
NL Larry Perkins 12 jan 2018 02:230
Avatar
Posts: 16001
Stroll is de jongste kneus in de F1 aller tijden.
DE Der Schumi 12 jan 2018 17:190
Avatar
Posts: 408
Max van 11 dagen jonger in Spanje 2016 dan Stroll in Baku 2017.
 
NL Billgates307 11 jan 2018 14:03+1
Avatar
Posts: 3887
"De jongste wereldkampioen aller tijden lijkt een logische volgende stap."

En misschien ook wel de moeilijkste.
Avatar
Posts: 4250
Dankzij Cyril bijkans onmogelijk!
Avatar
Posts: 1707
Nog 3 jaar de tijd hoor. Als het goed is wordt hij in 2020 gewoon wereldkampioen in een mercedes.
Avatar
Posts: 1707
Je gaat mij niet vertellen dat als ze volgend jaar weer ruk zijn, En de Honda het jaar erna ook hij daar blijft. Never gonna happen. Mercedes en Ferrari staan dan te springen.
 
Avatar
Posts: 5318
Jos liegt het,,, Max wilde op zn 3e graag roze rolschaatsen hebben , dat mocht niet van zn pa....
Avatar
Posts: 365
En toen max 4 werd wou hij graag een tutu, ook die kreeg hij niet. Toen een half jaar later koos hij toch maar voor karten.
NL Appie Happie 11 jan 2018 21:020
Avatar
Posts: 372
Dus Pa, ik mag geen roze rolschaatsen en geen Tutu? Okay, dan ga ik racen! Ik krijg jou wel. Lekker puh.
NL Appie Happie 11 jan 2018 21:130
Avatar
Posts: 372
En ,Pa, heb je nou je zin, eigenwijs? IK denk het wel, dik verloren.
 
NL OrangeArrows 11 jan 2018 14:260
Avatar
Posts: 1350
Natuurlijk. Als je 4 jaar bent al een zelfstandig besluit nemen uit vrije wil..
Avatar
Posts: 5554
Jij hebt nog geen kinderen?
Zo ja, dan had je kunnen weten dat kinderen op jonge leeftijd al snel een eigen willetje hebben.;)
Ze iets dwingen om te doen wat ze niet leuk vinden, of niet willen, valt niet mee, of werkt niet.
NL Duckface 11 jan 2018 16:30+1
Avatar
Posts: 521
Iemand van 4 weet al heel goed wat die wilt, het is wel nog allemaal momentopname, maar het is wel degelijk zo dat ze weten wat ze willen.

Sterker nog, ze manipuleren je tot je erbij neervalt om te krijgen wat ze willen. :)
NL Larry Perkins 12 jan 2018 02:290
Avatar
Posts: 16001
Ze hebben zo’n sterke wil dat als je jouw neefje op jonge leeftijd een jurk aantrekt hij dat op latere leeftijd nooit meer zal willen... ;)
 
NL MS for ever 11 jan 2018 14:290
Posts: 47
Mooie doelen en ambities, alleen ben ik bang dat Max de komende jaren (in elk geval dit jaar) helaas bij het verkeerde team zit om wereldkampioen te worden.
De tijd zal het ons leren. Kan niet wachten ( maar moet het wel šŸ˜šŸ˜‚šŸ˜‰) totdat het F1 circus weer begint.
 
NL Wastegate 11 jan 2018 17:360
Avatar
Posts: 317
www.youtube.com/watch?v=YC2tO9ZZNBQ

Staat na +/- 2:07 min. Toto naast Jos?
 
Avatar
Posts: 1707
De jongste iedereen op een rondje zetten staat ook nog op de lijst. Wereld kampioen gaat hij echt wel worden hoor. Ik denk een keertje of 10/11.
BE Runningupthathill 11 jan 2018 21:500
Avatar
Posts: 12334
Ja hoor, in meer dan 60 jaar F1 is er nog niemand meer dan 7 keer kampioen kunnen worden, maar heilige Max zal het wel een keer of 10 doen...
 

Testsessies
AU
        Grand Prix van AustraliĆ«
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
07:10 - 09:10
 
 
Snelste ronde
07:10 - 09:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
04:00 - 05:00
 
 
Kwalificatie
07:00 - 08:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
02:00 - 03:30
 
 
Vrije training 2
06:00 - 07:30
 
 
 
Geef je mening
Het is belachelijk dat het WEC de kalender aan heeft gepast voor Fernando Alonso





Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (20)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco