Red Bull Racing ligt voor op schema met de nieuwe auto

Gepubliceerd op 20 dec 2017 11:52
image

Het team van Red Bull Racing adopteert voor volgend jaar een andere strategie. Jarenlang ging de Oostenrijkse renstal er prat op om de nieuwe auto zo laat mogelijk pas op te leveren. Technisch directeur Adrian Newey nam altijd zoveel mogelijk tijd om de bolide zo lang mogelijk te ontwikkelen. Die aanpak gaat in 2018 overboord, bevestigde Red Bull-motorsportadviseur Helmut Marko in het Servus TV-programma Sport und Talk aus dem Hangar-7.

Marko: "Het is ons opgevallen dat we in de tweede seizoenshelft vaak beter presteren dan in de eerste. Het was altijd de filosofie van Adrian Newey om de auto zo laat mogelijk klaar te hebben om de wagen uit de rusten met de nieuwste ontwikkelingen. De eerste test was voor ons dan ook nooit een echte test, maar meer een kwestie van rijden om de bolide betrouwbaar te maken."

"We hebben nu stappen ondernomen om in 2018 voor de eerste wintertest een roll-out met de nieuwe auto te verrichten. We liggen tweeënhalve week voor op schema. Als de nieuwe Renault-motor stabiel is, dan verschijnen we straks goed voorbereid aan de start van de eerste race en hebben we ons manco van de voorbije jaren verholpen. Dan zouden we vanaf de eerste Grand Prix in Australië vooraan mee moeten kunnen doen."

"Wij hebben een zelfde serie neergezet als Mercedes nu neerzet met vier titels op een rij. Bij ons vormden de nieuwe motorreglementen de spelbreker. Mercedes heeft ongelooflijk werk geleverd met de huidige motorformule. Ze hebben in het eerste jaar met deze turbomotoren de toon gezet en zijn nog steeds superieur dankzij de performance van hun krachtbron."

"In 2017 waren ze voor het eerst in dit turbotijdperk kwetsbaar. Wij zijn zwak aan het seizoen begonnen, onze auto was pas in Spanje echt klaar. We hebben ons herpakt na correlatieproblemen en in de laatste zes races was Max Verstappen degene die de meeste punten scoorde van iedereen. Jammer genoeg was hij tussen Bahrein en Singapore ook zeven keer uitgevallen in twaalf races. Het gebrek aan betrouwbaarheid bij de aandrijflijn was onze grootste zwakte. Max heeft twee keer een onnodige fout gemaakt, in Hongarije en op Monza."

"Over het hele seizoen genomen had Ferrari de beste auto. Zij begingen alleen te veel fouten, zowel tactisch als technisch. Toen Sebastian Vettel nog voor Red Bull Racing reed, was zijn topvorm na de zomerpauze een van zijn sterke punten. Hij was na de vakantie altijd goed uitgerust en mentaal ijzersterk waardoor hij steevast een serie overwinningen neerzette. Na de startcrash in Singapore besefte ik al dat hij dat dit jaar niet zou kunnen."

Verstappen

Red Bull verlengde het contract met Verstappen eerder dit jaar tot en met 2020. Marko legt uit waarom de Nederlander zich langer aan de Oostenrijkse renstal verbonden heeft: "We hebben hem uitgelegd wat onze plannen voor de toekomst zijn. We hebben hem de garantie gegeven dat al onze goede mensen tot en met 2020 vastliggen. En op motorisch vlak hebben we een alternatief."

"We zijn in de Honda-fabriek in Sakura geweest en ze beschikken over ongelooflijke faciliteiten. Dat alles bij elkaar heeft Max overtuigd om bij te tekenen. Hij heeft natuurlijk een salarisverhoging gekregen, maar zijn loon is nog lang niet te vergelijken met dat van Lewis Hamilton of Sebastian Vettel. Wanneer hij wereldtitels gaat winnen, stijgt zijn salaris vanzelf naar dat niveau. We hebben een relatief laag basissalaris, maar een mooi bonussysteem voor punten, overwinningen en het kampioenschap. Dan rinkelt de kassa."



Reacties (59)
NL Jas Verstoppen 20 dec 2017 12:08+2
Avatar
Posts: 659
Kortom, Max rijdt op provisie basis...
Posts: 130
met een ontsnapping clausule naar een andere team,
NL DutchTreath 20 dec 2017 12:280
Avatar
Posts: 5053
Je kunt er idd vanuit gaan dat dit de eerste eis was van het management van Max, voordat er uberhaubt sprake zou kunnen zijn van een contractverlenging.
NL maxracepace 20 dec 2017 13:180
Posts: 169
@ twaron. Ik begreep dat de ontsnappingsclausule aangescherpt is van de beste 3 teams naar de beste 3 coureurs.
Avatar
Posts: 2292
50.000 dollar per punt is toch een aardige bonus marge !bizar wat een geld...
NL Larry Perkins 20 dec 2017 22:090
Avatar
Posts: 16125
@MRP. Ben heel benieuwd waar je dat vandaan hebt. Waar heeft de Red Bull-leiding of Max dat gezegd?
 
Avatar
Posts: 519
Dus RB gaat ook met Honda rijden
Avatar
Posts: 3481
Marko zegt alleen dat ze een alternatief in Honda hebben.

Dat ze er ook mee gaan rijden is daarmee nog geen voldongen feit.
NL Bernoldi 20 dec 2017 14:27+1
Posts: 10
RB -honda wereldkampioen 2019!
Avatar
Posts: 2292
ja zeker.....niks mis mee. Mc laren heeft al het vuile werk gedaan en honda staat er straks echt wel weer. WK titel voor 2019 Max ? zou dat lekker zijn zeg...
BE Stoffelman 20 dec 2017 19:410
Avatar
Posts: 2569
@MOJITO

Marko verbloemd nog graag dat ze uiteindelijk zeer weinig andere keuzes hebben.
Einde 2018 stopt de samenwerking met Renault.
Een andere motor leverancier die plots top of the bill gaat zijn?
Avatar
Posts: 384
@stoffelman,

Doe mij ff je bronnen waarin duidelijk gemaakt wordt dat ze de samenwerking beëindigen.

IK weet namelijk niet beter dan dat eind 2018 het contract termijn tussen beide afloopt , maar dat er nog niks officieel bekend gemaakt is over een verlenging of stopzetting van een van de 2 partijen.

Bronnen met slechts speculerende verhaaltjes mag je achterwegen laten...die ken ik al zat.
Alleen je officiële bron van RBR of Renault zelf , of liever van beide als dat niet te veel moeite is , is van harte welkom
NL Larry Perkins 20 dec 2017 22:490
Avatar
Posts: 16125
@Mojito heeft het bericht aardig samengevat. Dat dus, plus dat ze in 2018 afhankelijk zijn van hoe goed de rukmotor zal zijn.
 
Avatar
Posts: 4699
Dus alle HONDA bashers gaan lelijk op hun neus kijken komende jaren.
Avatar
Posts: 5000
Dus jij verwacht ze sterker dan Mercedes en Ferrari? Alleen omdat Marko zegt dat de faciliteiten goed zijn? Of omdat Max overtuigd is? Marko en Max waren ook overtuigd dit seizoen, al liet de motor ze vaak in de steek was de wagen zelf ook niet top in het begin. Het woord "kunnen" mis ik in je tekst daar waar nu "gaan" staat.
NL Jan Almere 20 dec 2017 15:340
Avatar
Posts: 2761
@M.M Geloof jij dan dat Honda de komende jaren er niet komt met een goede motor, ik wel namelijk.
Avatar
Posts: 5000
@Jan Almere, ja dat geloof ik. De achterstand van Honda is dusdanig groot dat ik het niet zie gebeuren dat ze Mercedes en Ferrari voorbij gaan. Met bemoedigend woorden over hoe mooi en geavanceerd hun faciliteiten zijn maakt dat hun motor niet sneller en betrouwbaarder.
Sterker nog ik denk dat het nog 2 jaar duurt voordat ze op het niveau van Renault komen (al hoop ik dat iedereen wat dichter bij elkaar komt en RBR met hun chassis het verschil kan maken). Ik denk dat volgend jaar de beste kans ligt voor Max op een wereldtitel voor de komende 3 jaar.
NL Larry Perkins 20 dec 2017 22:150
Avatar
Posts: 16125
Laten we eerst maar eens afwachten wat Honda in 2018 kan brengen. Als de motor snel in het seizoen flink verbetert is de kans aanwezig dat die volgend seizoen in de Red Bull zit, maar hezelfde kan ook nog steeds voor de Renault-motor gelden.
 
ES Verstoppen 20 dec 2017 12:150
Avatar
Posts: 1252
Is Max ook in Sakura geweest?
NL Esdamion 20 dec 2017 12:59+1
Avatar
Posts: 746
Ja. Maar goed, het is al snel indrukwekkend wat je daar ziet. Als je bij Williams op bezoek gaat snap je ook niet waarom ze zo aankloten. Dus of een bezoekje aan Honda nu het beste criterium is kun je je afvragen.
NL Snelrondje 20 dec 2017 13:13+3
Posts: 2907
Tijdens dat bezoek zullen de nodige vragen gesteld zijn. Red Bull zal minder snel enthousiast zijn dan de gemiddelde fan op excursie.
NL Billgates307 20 dec 2017 13:25+1
Avatar
Posts: 5575
Het bezoekje aan de Honda fabriek zal er weinig mee te maken hebben. Wat Team Verstappen over de streep heeft getrokken zal meer met het geplande offensief te maken hebben. Meerdere partijen zijn al met die PU bezig incl Ilmor en RBR Technologies.
 
NL neppatsrev 20 dec 2017 12:180
Avatar
Posts: 3373
Ik mag hopen dat Max wel een betere ontsnappingsclausule heeft. Met de garantie dat alle goede werknemers blijven tm 2020, koop je niet veel.
 
Avatar
Posts: 7631
Mm, ik heb toch niet of nauwelijks een kwetsbaar Mercedes gezien, je zag het als simpele toeschouwer ook gewoon aankomen dat Mercedes, met name Hamilton, de 2e seizoenshelft superieur zouden zijn, en dat is uitgekomen... Maar Marko zal er meer verstand van hebben.... Ik als leek voorspel ik nu al een oppermachtig Mercedes in 2018 als ze hun chassis weten te verbeteren,,, zodat ze meer de kant van RB opgaan naar het schijnt... Als ze dat voorelkaar krijgen wordt 2018 een 'walk in the park' voor Merc...
Avatar
Posts: 7874
Tja, als Ferrari de beste motor en chassis heeft, worden ze fluitend kampioen.
Als dit als dat....zo kan ik ook voorspellen.;)
Mercedes is de huidige kampioen, dus zijn ze automatisch de grootste favoriet voor 2018.
Het is aan Ferrari en RBR (misschien McLaren) om het ze zo moeilijk mogelijk te maken.
Ook Mercedes kan fouten maken, het zijn tenslotte ook gewoon mensen.;)
NL DutchTreath 20 dec 2017 12:320
Avatar
Posts: 5053
Als RBR idd kans ziet bij de start van het seizoen al competitief te zijn qua chassis en aerodynamica, dan zal Mercedes en Ferrari het nog behoorlijk zwaar gaan krijgen. RBR is in staat sneller door te ontwikkelen dan de twee hiervoor genoemde teams. Maar een hoop zal ook afhangen van de Renault krachtbron.
Avatar
Posts: 1442
Mclaren gaat niet vooraan meedoen, in 2019 misschien maar in een overgangsjaar geloof ik niet zo in
Avatar
Posts: 7631
Mwoah, Mercedes beste PU, maar ook een veel betere coureur dan de Ferrari-boys... Vettel begint een beetje een loterij te worden hoe hij presteert, soms goed ,maar veel rare momenten.. Waar Hamilton zegge en schrijven afgelopen seizoen één echte fout heeft gemaakt ... Ferrari ,zelfs als ze een superieure auto weten te bouwen, moet dan ook nog een betrouwbare piloot scoren, ben niet overtuigd dat Vettel dat zal zijn...
NL Snelrondje 20 dec 2017 13:14+2
Posts: 2907
Mercedes is wel degelijk meer kwetsbaar dan 2016. Het team ging van 18 naar 12 overwinningen.
Avatar
Posts: 1570
@Dutchtreath

Is het wel zo dat RB sneller kan ontwikkelen dan Ferrari en Mercedes? De laatste jaren was dit wel het geval, maar ze moesten toen ook van een achterstand komen. Iemand bijhalen is immers makkelijker dan afstand nemen van iemand. Als RB straks het beste chassis heeft wil ik nog weleens zien of ze ook echt afstand kunnen nemen door hun goede ontwikkeling.
NL DutchTreath 20 dec 2017 17:180
Avatar
Posts: 5053
Wat ik al aangaf. Een hoop gaat ook afhangen hoe de Renault motor gaat presteren t.o.v. Mercedes en Ferrari. Je kunt nog zo goed chassis hebben, zonder goede motor red je het niet.

En ja, ik heb vertrouwen Newey dat hij met exceptionele upgrades gaat komen.
 
Avatar
Posts: 746
Beetje vreemd dat een dergelijk bedrijf waar honderden miljoenen in omgaan en op het spel staan jaren nodig heeft om er achter te komen dat tot laat doorontwikkelen nadelig is. Maar goed, als Renault een paar tienden weet te vinden, er een kwali modus op de motor komt én ze net zo betrouwbaar worden als Mercedes geef ik RB een aardige kans in 2018. Als als als...
Avatar
Posts: 5308
In de tijd dat ze met Vettel alles wonnen hanteerden ze dezelfde tactiek en sloegen soms de eerste test noodgedwongen over. Het is dus niet zo dat ze het al 10 jaar zo doen en nu pas merken dat het niet werkt. Daarnaast was de Renault in 2014/2015 en 2016 dusdanig slecht dat het überhaupt niet uitmaakte of je wel of niet sterk aan he seizoen begon, kansloos was het toch.
Dit jaar had een misschien toch iets meer ingezeten als ze tijdig klaar waren geweest al had dt de correlatieproblemen niet verholpen. De klos waren ze dus toch al.
Voor komend jaar verandert er niet veel en de RB13 is nu een goede auto. Geen enkele reden dus om weer mega laat met de RB14 te komen. Dit keer is betrouwbaarheid en goed afstellen het belangrijkste en dat kan alleen als ze er op testdag 1 direct 100+ ronden mee kunnen rijden. Dan komen de belangrijkste updates misschien pas na twee of drie races ipv dat voor de wintertest al proberen te implementeren met alle ellende van dien.
 
Posts: 10
O ja hij heb nog niet het niveau van vettel of Hamilton vind je het gek met zo moter ik vind dat wel kort door de bocht ik ken maar twee rijders met niveau dat is Hamilton en Alonso vettel past daar niet tussen zeker niet met zijn rijstijl wat zeer onsportief is er is er maar 1 waker dat is Hamilton die roept altijden max hou ik in de gaten je heb eenmaal mensen die gelijk ergens goed in zijn zo als Senna en daar valt max ook onder als hij de goede auto en moter heb zal Marco ze worden in moeten slikken wie waker is dat is Hamilton en Otto Wolf
NL tracklimits 20 dec 2017 13:47+3
Avatar
Posts: 246
Haha,Otto Wolf.
Verder zou een paar leestekens ook geen overbodige luxe zijn.
Verder ben ik her helemaal eens met je post als er achter ben wat er nou eigenlijk staat. ;)
Avatar
Posts: 7874
Leestekens zou wel makkelijk zijn, kan er geen soep van koken zo.;)
Avatar
Posts: 617
Zooooww @Grevelt. Dat is een lange zin, maar net als je vorige bericht snap ik er helemaal niets van.
Avatar
Posts: 3481
Even wat beter opletten op school bij de Nederlandse les kan ook helpen.

Of gauw terug naar school als je niet meer schoolgaand bent, maar dat lijkt me sterk!
NL Pietje Bell 20 dec 2017 14:36+3
Posts: 3801
Er zal vast een reden voor zijn dat Grevelt schrijft zoals hij schrijft.
Als je rustig leest, zie je zelf wel waar de punten en komma's moeten
staan en is het goed te volgen.
Posts: 36
Al lees ik het rustig, de spelfouten die er staan .
NL Wastegate 20 dec 2017 15:54+1
Avatar
Posts: 377
Geef niet Grevelt. Ik ben zelf dyslectisch.

O ja hij heeft nog niet het niveau van vettel of Hamilton. Vind je het gek met zo motor. Ik vind dat wel kort door de bocht. Ik ken maar twee rijders met niveau dat is Hamilton en Alonso. Vettel past daar niet tussen zeker niet met zijn rijstijl en zeer onsportief is. Er is er maar 1 wakker. Dat is Hamilton; die roept al tijden "Max hou ik in de gaten"". Je hebt eenmaal mensen die gelijk ergens goed in zijn zoals Senna. En daar valt Max ook onder als hij de goede auto en motor heeft. Dan zal Marco ze woorden in moeten slikken wie wakker is. Dat is Hamilton en Toto Wolf.
Avatar
Posts: 1442
Goed verhaal grevelt ik begreep je wel in een keer, laat ze maar kletsen, de betweters
NL Larry Perkins 20 dec 2017 22:55+1
Avatar
Posts: 16125
Zo is dat @Pietje. Er staan hier wat reacties die beneden peil zijn.
 
BE Belgianf1fan 20 dec 2017 13:55+1
Posts: 288
Ik lach me steeds weer rot met die opmerkingen dat Ferrari de beste auto had in 2017.
Ferrari begon met het beste chassis aan 2017 en de nieuwe reglementen, naarmate het seizoen vorderde en de rest op gebied van chassis kon bijbenen werd de motor steeds belangrijker en daarin lijkt Mercedes me wel onverslaanbaar. Read my lips, 2018 begint exact waar het in 2017 eindigde.
NL Snelrondje 20 dec 2017 14:040
Posts: 2907
Misschien dat het verminderen van oliegebruik in 2019 een rol gaat spelen bij Mercedes? Het afgelopen jaar waren ze min of meer gedwongen om alles uit de PU te halen omdat het chassis niet goed genoeg was.
Avatar
Posts: 7874
Hoezo moet je daar om lachen?
Ferrari had dit seizoen een auto waarmee ze kampioen hadden kunnen worden.
Door fouten/pech van Vettel en Ferrari zelf, hebben ze de kansen op een WK om zeep geholpen, daar ben ik van overtuigd.
NL Larry Perkins 20 dec 2017 22:570
Avatar
Posts: 16125
Eens, vermoed dat Ferrari tot en met Abu Dhabi mee had kunnen strijden om de titel.
 
Avatar
Posts: 617
"We zijn in de Honda-fabriek in Sakura geweest en ze beschikken over ongelooflijke faciliteiten. "

Ik ben hier niet van onder de indruk. Een jaar geleden had hij hetzelfde gezegd. Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe Honda het gaat doen.
 
NL Wastegate 20 dec 2017 16:040
Avatar
Posts: 377
Is het een gekke gedachte dat RBR parallel nu al een RBR 14 met een Honda erin aan het ontwikkelingen is. En vriend en vijand verrast als deze verschijnt tijdens de testdagen.

Alles is goed tot uitmuntend: rijders, team. Alleen nog de motor...
NL Pietje Bell 20 dec 2017 16:11+1
Posts: 3801
"Is het een gekke gedachte dat RBR parallel nu al een RBR 14 met een Honda erin aan het ontwikkelingen is."

Dat lijkt me geen gekke gedachte, zodat ze deze wagen halverwege het jaar in kunnen zetten indien de Renault motor sterk tegenvalt.
Tijdens de testdagen gaan ze gewoon met de Renault motor rijden.
Ze hopen uiteraard dat Renault met een goede motor komt.
Avatar
Posts: 5000
Denken jullie niet dat de contracten dusdanig dichtgetimmerd zijn?
NL Pietje Bell 20 dec 2017 17:01+1
Posts: 3801
Welke contracten?
RBR betaalt netjes voor de Renault motoren en neemt ze gewoon af.
Vervolgens worden ze aan de kant gelegd en na het seizoen
weer netjes afgeleverd, mits dit een voorwaarde is, dat terug geven.
Avatar
Posts: 5000
Leuk bedacht, maar Renault is niet gek (die hebben hun mensen daar werken, de data van de wagens nodig etc.) dat dit contractueel helemaal dichtgetimmerd zal zitten. We hebben het over grote fabrikanten, wereldspelers met batterijen aan advocaten.
NL Wastegate 20 dec 2017 17:32+1
Avatar
Posts: 377
Ja dichtgetimmerd met ontsnappingsclausules. Wat denk je als RBR op een podiumplaats afstevent en de motor houdt er mee op. Geloof maar dat net als bij AH een korting op zit van -35%. En dat is dan operationeel, dan heb ik het nog niet eens over de ambitie van RBR (strategisch/image schade RB).
NL Mr Marly 20 dec 2017 18:02+2
Avatar
Posts: 5000
Ontsnappingsclausule? Omdat Renault de enige fabrikant was die RBR van motoren wilde voorzien? Voor de goede orde Renault wil van RBR niet andersom! En hoe vaak zie je dat een team in het seizoen even overstapt op een andere leverancier, al dan niet tijdens het testen? Nooit namelijk (althans de laatste 20 jaar niet), waarom zou dat zijn? Omdat fabrikanten niet gek zijn.
Blijf het verwonderlijk vinden dat wanneer het om Red Bull gaat (of eigenlijk Max) de meest vreemde en ongeloofwaardige conclusies getrokken worden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind beide jullie ideeën zeer goed. Maar we hebben het even niet over de plaatselijke badmintonclub waar een contractje mee opgesteld is.
BE Stoffelman 20 dec 2017 21:010
Avatar
Posts: 2569
Wat mij bezighoud ?
Is Red Bull eigenlijk al door de crashtest met de halo geraakt?
Zolang je dat niet hebt, blijf je met balans problemen zitten.
Dus voor op het schema is dan totale nonsens.
NL Larry Perkins 20 dec 2017 22:210
Avatar
Posts: 16125
@Stoffelman. Als je de crashtest met de halo niet haalt hoef je ’m niet te gebruiken. ;)
BE Stoffelman 20 dec 2017 22:300
Avatar
Posts: 2569
Oké, maar dan kan je de auto ook niet gebruiken hé.
Geen auto ook geen punten.
NL Larry Perkins 21 dec 2017 01:530
Avatar
Posts: 16125
Jazeker wel, je mag dan gewoon in je bolide stappen en meeracen. Dat is het eerste wapenfeit dat de nieuwe GPDA heeft binnen gehengeld. ;)
 

US
        Grand Prix van de VS
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
20:10 - 22:10
 
 
Snelste ronde
20:10 - 22:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
20:00 - 21:00
 
 
Kwalificatie
23:00 - 00:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
17:00 - 18:30
 
 
Vrije training 2
21:00 - 22:30
 
 
 
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (21)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco