Russische miljardair maakt zich sterk voor Sirotkin

Gepubliceerd op 18 dec 2017 09:59
image

Boris Rotenberg, een schatrijke en machtige Russische zakenman, heeft bevestigd dat hij betrokken is bij de poging om Sergey Sirotkin een racestoeltje in de Formule 1 te bezorgen voor 2018. Sirotkin geldt als belangrijkste gegadigde voor de plek naast Lance Stroll bij Williams, maar de Britse renstal heeft een beslissing over de line-up uitgesteld tot januari.

Sirotkin krijgt waarschijnlijk de voorkeur boven Robert Kubica. Niet alleen was 22-jarige Rus bij de bandentest in Abu Dhabi sneller dan Kubica, ook heeft hij een budget van meer dan 15 miljoen euro tot zijn beschikking. Sirotkin wordt onder meer gesteund door SMP Bank van Rotenberg, die nauwe banden onderhoudt met de Russische president Vladimir Poetin.

Tegenover Russische media geeft Rotenberg toe dat hij zich sterk maakt voor Sirotkin, al weigert hij op de zaken vooruit te lopen. "Ik hou er niet van om me rijk te rekenen. Het is als met voetbal, waarbij de trainer en spelers vaak niet verder kijken dan de volgende wedstrijd. We hopen allemaal en doen er alles aan om Sergey te helpen, maar we hebben het niet volledig in eigen hand."

"Het belangrijkste is dat Williams begrijpt wie we zijn en wat we doen. Hoe dan ook, Sergey verdient een plekje in de Formule 1. Hij heeft de concurrentie verslagen, was sneller dan Kubica bij de test en minstens net zo snel als Stroll. We hebben de mogelijkheid om hem voor volgend jaar in de auto te zetten."

Sirotkin eindigde in 2015 en 2016 als derde in de GP2. Dit jaar stond hij als test- en reservecoureur onder contract bij het team van Renault.



Reacties (46)
Avatar
Posts: 9009
Ruim een seconde sneller en ruim 15 miljoen, met deze ogenschijnlijke feiten is het wel klaar.
NL Robinho85 18 dec 2017 10:090
Posts: 234
Wel gek dat ze de beslissing uitstellen dan, nietwaar?
Avatar
Posts: 825
Inderdaad bijzonder, of zijn ze misschien ook nog met kvyat bezig ? Aangezien hij ook steun heeft van SMP, zouden ze misschien hem er ook tussen willen drukken bij williams
Avatar
Posts: 9009
Details....?
NL Sergeant Gneisbaard 18 dec 2017 10:270
Avatar
Posts: 2532
Punt is natuurlijk dat door de sancties die het Westen aan Rusland oplegt dat soort geldstromen extra onder een vergrootglas liggen. Zo'n beetje alle Russische coureurs hebben dat probleem (Mazepin, Aleshin, Kvyat, Shwartzman): geld genoeg, maar het duurt altijd even voor het op de juiste plek is.
NL Pietje Bell 18 dec 2017 10:44+1
Posts: 2994
@ Madmax33
Kvyat wordt idd ook door SMP gesponsord. Hij krijgt echter iets minder van hen dan Sirotkin.
Kan Williams beter voor iets minder geld gaan en een coureur met meerdere jaren ervaring, die wellicht weer op gaat bloeien nu hij onder het strenge regime van RB uit is. Hij kan dan weer op zijn oude niveau van zijn eerste twee jaar bij RB terug keren. Minpunt is wel dat hij meer salaris zal ontvangen dan Sirotkin. We zullen zien of Williams idd geld belangrijker vindt dan een ervaren coureur, die zeker beter is dan Stroll.
NL Larry Perkins 18 dec 2017 11:250
Avatar
Posts: 16125
Eens, @Pietje. Zelfs Marko heeft nu het talent van Kvyat nogmaals bevestigd, dat zegt m.i. heel wat.
NL RJHvandaag 18 dec 2017 11:37+1
Avatar
Posts: 1214
Kubica is een Pool, en en zint Russen in het algemeen gewoon niet dat Polen succes hebben.
Dus zelfs al was Kubica sneller geweest, dan had 'ie nog een hoop poen extra moeten ophoesten, daarvan kun je op aan.
Avatar
Posts: 1615
De enige reden dat Williams de bekendmaking uitstelt is, mijns inziens, vanwege er in het hoger management geen overeenstemming is. Naar verluidt wilt Lowe toch verder met Kubica en kijkt vooral Frank in de richting van O'Discroll die liever voor een rijder gaat die zich nog moet bewijzen, waarbij de eerste tests zeer positief verlopen zijn en die een smak meer geld meeneemt dan het alternatief wat een grote onzekere factor is.

Er broeit iets in Grove en dit keer is het geen goed teken met een ontevreden Paddy.
NL Larry Perkins 18 dec 2017 11:47+2
Avatar
Posts: 16125
Zijn mooie woorden voor Sirotkin en ze worden al snel als feiten behandeld, maar Williams heeft nog niets van wat de Rus allemaal verkondigt bevestigd. Dus enige scepsis en terughoudendheid is m.i. (nog) op zijn plaats.
 
Avatar
Posts: 6351
Minstens net zo snel als Stroll.... Op het rechte stuk??
Avatar
Posts: 9009
Dus was Stroll ook sneller dan Kubica....op een rondje.
BE Jean Alesi 18 dec 2017 10:230
Avatar
Posts: 16839
dat is veelzeggend, Strolls sterke punt is nml dat hij zo gruwelijk snel is op de rechte stukken...
NL Larry Perkins 18 dec 2017 11:420
Avatar
Posts: 16125
Rotenberg braalt er ook voor dat Sirotkin altijd wind mee heeft op de rechte stukken...
NL ScuderiaVettel#5 18 dec 2017 11:430
Avatar
Posts: 2020
Het schijnt dat hij het gaspedaal net iets dieper kan indrukken dan de rest..
NL Larry Perkins 18 dec 2017 11:490
Avatar
Posts: 16125
braalt = betaalt
Avatar
Posts: 1268
1 ding is zeker... dat aller aller laatstje vrije stoeltje van Williams wordt duur verkocht...

Slim. Heel slim van Williams.
 
NL William-E 18 dec 2017 10:190
Avatar
Posts: 255
Williams is gevoelig voor miljardairs. Dus zal Sirotkin vanaf volgend jaar voor ze rijden.
 
Avatar
Posts: 183
Arme Paddy, ik heb met je te doen. Drie keer wereldkampioen met Mercedes, werken met Hamilton en Rosberg, gelokt naar Williams met aandelen en nu mag je werken met $troll en $irotkin.
BE Zambiorix 18 dec 2017 10:440
Avatar
Posts: 801
Misschien is hij ook gezwicht voor geld? Hij wordt er ook niet jonger op .. pensioen beetje aandikken!
Avatar
Posts: 445
liever $troll en $irotkin dan een coureur met 1 arm die geen geld meebrengt en ruim een seconde langzamger
Posts: 2168
Ruim een seconde langzamer ???
Avatar
Posts: 6351
Tuurlijk is Lowe voor het geld gegaan.. Hij heeft aandeeltjes Williams gekregen toen hij kwam ... Paddy denkt nu ook ,liever een pay-driver dan één of andere armoedzaaier zonder poen..
 
Posts: 8
Wit geld.......
Avatar
Posts: 1615
Erg boeiend...............................................
Avatar
Posts: 1268
Deze Russische meneer zal in Nederland zeker een postbus firma hebben. Iets met faciliteren van....
 
NL neppatsrev 18 dec 2017 10:470
Avatar
Posts: 1800
Hoe dan ook, Sergey verdient een plekje in de Formule 1. Hij heeft de concurrentie verslagen, was sneller dan Kubica bij de test en minstens net zo snel als Stroll.

Zowel Stroll als Kubica verdienen geen plek in de formule 1. Dus Sirotkin ook niet.
Avatar
Posts: 1247
Ik snap jouw conclusie niet echt. Hij is minstens net zo goed, dus altijd beter. Dan zou hij toch juist wel een plekje verdienen?
NL neppatsrev 18 dec 2017 13:38+1
Avatar
Posts: 1800
sorry dat bovenste is een quote uit de tekst. had ik even tussen haakjes moeten zetten.
 
Avatar
Posts: 541
Twee miljardairs aan het roer bij Williams. Wie heeft het straks voor het zeggen? Soap continue...
 
Avatar
Posts: 996
Ik weet eigenlijk te weinig van die vent. Als je twee jaar op rij derde wordt in de GP2 moet je toch wel een beetje kunnen sturen zou je zeggen....maar hoever zat hij er achter? Die test zegt niet zoveel, het is maar een test. Aan de andere kant, Stroll als ijkpunt nemen is niet echt geweldig, maar die heeft ervaring die Sirotkin dan weer minder heeft....tsja...ik weet het dus niet....het klinkt niet vertrouwenwekkend....
 
ES Darlos Cainz 18 dec 2017 11:010
Avatar
Posts: 4648
Wordt echt fantastisch aankomend jaar bij Williams: Genoeg geld maar weinig resultaten. Een twijfelachtige rookie en hemelbestormer Stroll. Ik had nooit verwacht dit nog te gaan zeggen maar ze hadden beter Massa nog een jaar kunnen vastleggen!
NL neppatsrev 18 dec 2017 11:18+1
Avatar
Posts: 1800
Ga jij heel snel je mond spoelen..! Absoluut liever Sirotkin, alleen al omdat het geen Massa is.
Avatar
Posts: 2038
Torro Rosso leek voor mij een 'sure' thing om achteraan te eindigen volgend jaar. Ze krijgen warempel nog tegenstand ook.
NL Larry Perkins 18 dec 2017 11:34+1
Avatar
Posts: 16125
@Darlos. Hoop toch echt dat je Wehrlein ff was vergeten (als het niet om het geld gaat). Vermoed dat Pascal momenteel m9nstens zo snel is als Massa en hij heeft de toekomst.
ES Darlos Cainz 18 dec 2017 12:55+2
Avatar
Posts: 4648
@Larry klopt, Wehrlein lijkt mij dan ook het beste.
@NEPPATSREV ik denk niet dat Sirotkin een toegevoegde waarde heeft voor Williams, behalve zijn bankrekening. Sirotkin is niets anders dan de zoveelste excuus-rus in de F1. Ze zitten niet in de F1 op basis van prestaties, ze zitten er alleen maar omdat de Russische markt zo groot is. Komt had aan voor jou ik weet het maar zo is het gewoon. Mocht Sirotkin alsnog een topper blijkt te zijn in 2018 dan beloof ik alsnog mijn mond te gaan spoelen :)
NL neppatsrev 18 dec 2017 14:30+3
Avatar
Posts: 1800
ben het met je eens hoor, Sirotkin hoort niet in F1, gaat ook niets worden, Maar Massa terug, dat mag echt niet gebeuren.
 
NL Larry Perkins 18 dec 2017 11:210
Avatar
Posts: 16125
Als de familie Rotenberg in beeld komt dan weten ‘we’ genoeg!
Vooral Boris, dat is de ergste...
Avatar
Posts: 1615
Voor de mensen die door Larry's reactie nu geïntrigeerd zijn, kijk de (Franstalige) docu over Poetin op Netflix maar eens: Putin's hidden treasure.
NL Larry Perkins 18 dec 2017 12:240
Avatar
Posts: 16125
Voor wie voorafgaand aan de documentaire al wat over Boris Rotenberg wil weten…

‘Boris Boef’ Rotenberg, oorspronkelijke Engelse namen Peg-Leg Pete, Pistol Pete of Black Pete, is een schurk uit Rusland.
Hij is een grote en pafferige schobbejak die vooral bekend is als één van de aartsvijanden van de Polen.
Het personage werd in 1957 gecreëerd door zijn ouders.

In de eerste jaren was het nog onduidelijk welke soort witteboordencrimineel Boris Boef was, het kon alles zijn tussen een lid van de Russische maffia en een beer.

Pas in 1973, toen hij voor het eerst in contact kwam met Vladimir Poetin in de tekenfilm The Gallopin’ Gaucho, is besloten dat hij een loopjongen van Poetin zou zijn, als natuurlijke vijand van de Polen en dus ook van Robert Kubica.
 
Avatar
Posts: 1095
Niemand zit te wachten op inmenging van een oligarch. Ik mag hopen dat het verstand bij Williams wint en alsnog gekozen wordt voor Wehrlein.
Avatar
Posts: 1268
Money talks. Wees voorbereid op een teleurstelling.
 
Avatar
Posts: 570
Er schijnt in het altijd gastvrije Polen een ontzettende hetze opgang te zijn gezet door de ultra nationalistische media en Kubica fans om Sirotkin en Rusland zwart te maken. Als ik dat zo hoor ben ik blij dat er geen 1 Pool rondrijdt in de F1.
Avatar
Posts: 1268
Wat Duitsland voor Nederland is is Rusland voor Polen. Stukje geschiedenis.
 
NL FastRickey 18 dec 2017 15:100
Avatar
Posts: 908
Uitstel besluit soms te maken met 'echte' euro's i.p.v. papier?
 
Avatar
Posts: 2874
Bij Kubica zijn twijfels, dat begrijp ik wel. Maar hoelang heeft hij niet gereden en hoeveel sneller zal hij worden. Hoe waardevol is hij voor het team? Williams viel achteruit en miss dat Kubica met zijn ervaring het team juist vooruit kan brengen. Maar daar is ook geld voor nodig, iets wat die Rus meer meebrengt. Maar ik blijf hopen dat Kubica dadelijk dat stoeltje krijgt en miss nog wat moois laat zien.
 

FR
        Grand Prix van Frankrijk
Lokale tijd
Zondag Weather image
Snelste ronde
16:10 - 18:10
 
 
 
Geef je mening
Was het sterke weekend van Max Verstappen het keerpunt van zijn seizoen?




Coureursprofiel
Naam RU Sergey Sirotkin
Actief Als Williams Coureur in Formule 1
Geboortedatum 27 aug 1995 (22)
Gewicht 71 kg
Lengte 1,84m
Woonplaats