Fernando Alonso spiegelt McLaren aan Red Bull Racing

Gepubliceerd op 11 dec 2017 11:04
image

McLaren moet volgend jaar tot ongeveer dezelfde prestaties in staat zijn als Red Bull Racing. Dat stelt McLaren-coureur Fernando Alonso in gesprek met Sky Sports F1. McLaren stapt deze winter over naar Renault, dezelfde motorleverancier als Red Bull Racing. Qua chassis had de Britse renstal de zaakjes al goed voor elkaar.

Alonso gelooft dan ook dat McLaren-Renault zich in 2018 kan mengen in de strijd om het podium. "We zien waar Red Bull Racing toe in staat is met de Renault-motor. Ze zijn misschien niet het snelst, maar ze winnen wel races en behalen podiumplekken. Dat zou voor ons al een heel mooie stap zijn, als we dat voor elkaar weten te krijgen. Niemand in de Formule 1 kan iets garanderen. Zelfs bij Mercedes kunnen ze niet 100 procent zeker zijn dat ze volgend jaar weer competitief zijn."

De overstap naar Renault betekent ook een einde aan de samenwerking tussen McLaren en Honda. Een mislukt avontuur, geeft Alonso toe. "Toen ik de stap naar McLaren maakte, was dat in eerste instantie vanwege Honda. Als kind ben ik geïnspireerd geraakt door de prestaties van Ayrton Senna en Alain Prost in de McLaren-Honda. Het werkte alleen niet, de performance was er niet. Aan de ene kant stemt me dat verdrietig, aan de andere kant ben ik opgelucht en blij."

"Ik denk dat volgend jaar veel beter zal verlopen voor ons. Dit jaar heb ik als iets beter ervaren. Dat kwam vooral door de Indy 500. Die twee weken vormden het hoogtepunt voor mij dit seizoen. We knokten voor de voorste startrij, we leidden de race, we waren competitief. In de Formule 1 was het weer frustrerend. Te veel uitvalbeurten, te veel pijnlijke momenten. In Rusland kon ik niet eens de race starten."



Reacties (18)
NL FastRickey 11 dec 2017 11:18+3
Avatar
Posts: 815
Het zou kunnen, maar ik wacht toch echt liever de eerste 3-5 races af voor daar een echt oordeel over te kunnen vellen.
Het kan namelijk zo maar zijn dat de McLaren met een krachtigere motor opeens rariteiten vertoont qua wegligging en gedrag. Daarnaast denk ik niet dat de Honda nu echt zoveel slechter was dan men denkt. Er is geen vergelijkingsmateriaal met die motor - dat wilde McLaren dus (pre se) niet.
NL KiekisNL 11 dec 2017 11:42+1
Avatar
Posts: 742
dat zat ik dus ook al te denken, de driveability veranderd compleet met een andere motor waardoor de luchtstromen wellicht iets anders over de body gaan lopen, de banden harder slijten, etc.

Ben benieuwd volgend jaar, hoop echt dat er 8 auto's voor het podium en de overwinning kunnen strijden, dan heb je een tof seizoen ongeacht wie er kampioen word.
denk ook dat zo'n kampioenschap meer waard is als dat je dat dominant doet zoals mercedes de laatste jaren
Avatar
Posts: 7694
De Honda motor niet eens zoveel slechter dan men denkt??
Gast....heb je überhaupt wel de races van dit jaar gezien?
Dan laat ik de races van de 2 jaar daarvoor nog maar even buiten beschouwing.
NL Remedy81 11 dec 2017 16:44+1
Posts: 3667
@KIEKISNL: banden slijtage kan veranderen door een andere motor met andere driveablity... Maar de wind gaat echt niet anders over het chassis heen als je een andere vermogen afgifte hebt....
NL Winchester 12 dec 2017 01:410
Avatar
Posts: 7
@REMEDY81
Hoe meer vermogen hoe sneller je gaat hoe meer de druk van de lucht over de oppervlakte en er omheen veranderd. Net zoals vliegtuigen in een keer lift kunnen verliezen als ze over hun maximale snelheid gaan (BV in een duikvlucht). De balans zou hierdoor zwaar verstoord kunnen worden. Maar dat is op zich makkelijk op te lossen door middel van kleinere vleugels en inhammen de lucht te vertragen of zelfs meer te versnellen of verspreiden. Maar dat is wel precies werk waar je tienden kan verliezen en winnen.
Posts: 3667
@WINCHESTER: Goed onderbouwt verhaal maar dat verandert niet de driveability op lager snelheden, hooghuid verandert het iets in de stabiliteit bij het aanremmen...
 
Avatar
Posts: 1716
Ik begrijp nog steeds niet dat McLaren zo achter Alonso blijft lopen, ik had het gewoon bij Honda gehouden als ik McLaren was.
Avatar
Posts: 595
Denk je nou echt dat Alonso heeft gezegd, kom jongens weg met die Honda, en dat ze dat dan braaf hebben gedaan?
Avatar
Posts: 7694
Dan snap jij er niet veel van....
Wat zou jij doen wanneer jou auto (lees de motor) het steeds begeeft....geef je op een briefje mee dat die auto van jou al binnen het jaar weg is.
Ze lopen niet achter Alonso aan...daar is McLaren een te groot bedrijf voor.
 
NL James Stunt 11 dec 2017 11:290
Avatar
Posts: 207
We zullen het allemaal zien in de 1e Kwalificatie
 
Posts: 764
ze passen de huidige chassis niet te veel aan, ze zullen dit seizoen niet aan de niveau komen aan redbull met de zelfde motor. we zullen wel zien bij de seizoen start :)
 
NL vectraf1 11 dec 2017 11:41+1
Avatar
Posts: 292
Tsja, ik weet niet.
Ergens gun ik ze nog wel een lastig jaartje!!
 
NL Richardt. 11 dec 2017 12:000
Posts: 1495
Tja, een andere motor is niet plug&play daar komt wel iets meer bekijken. Ik vraag mij dus af of McLaren de motor direct perfect op de auto afgestemd krijgt, iets wat Red Bull natuurlijk al wel een tijdje heeft.

Afgezien daarvan schat ik de auto an sich van Red Bull ook nog iets beter in dan de McLaren.

We zullen zien hoe de winter verloopt, ben in elk geval erg benieuwd wat ze gaan doen.
 
Avatar
Posts: 595
Alonso heeft gelijk als hij zegt dat McLaren ongeveer op RBR peil moet kunnen komen. Als topteam zijn ze dat aan hun stand verplicht.Anders doen ze iets niet goed met de auto. Alonso zegt nergens dat het zo gaat zijn, alleen dat het zo zou moeten zijn.
 
Avatar
Posts: 1154
Slechte avonturen bestaan niet.... bij Honda was het misschien wordt het morgen beter,maar het wordt toch nooit goed!! (tekst Corneles Vreeswijk rip.) Renault is een chainsong waar het veel beter gaat Alonso.
 
Avatar
Posts: 5353
Lijkt een inkoppertje maar moet het eerst zien... Andere motor vergt misschien weer aanpassingen aan het chassis , moet je weer afwachten in de praktijk hoe het allemaal uitpakt.... Vindt het gejublel , of noem het optimisme , van Alonso beetje voorbarig... Niet raar kijken als het een soort RB 13 scenario wordt, pas eind van het seizoen alle fouten en foutjes opgelost... En mag/moet hij nog hopen dat de Renaultmotor betrouwbaar is in 2018...
 
Avatar
Posts: 2687
Sean Bull heeft wel een aantal mooie renders gemaakt voor McLaren-Renault voor volgend jaar :)

www.google.nl/url?(...)st=1513086675195757
 
NL Larry Perkins 12 dec 2017 07:470
Avatar
Posts: 16123
Ongetwijfeld zal McLaren met argusogen de wintertests ingaan en daarna nog aanpassingen moeten doen om voor Melbourne klaar te zijn.
Dat moeten uiteraard alle teams maar na de motorwissel zal m.i. de intensiteit bij McLaren veel groter zijn om bij Red Bull in de buurt te komen.
Misschien hebben ze daarvoor zelfs nog wat GP’s nodig.
 

Testsessies
AU
        Grand Prix van Australië
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
07:10 - 09:10
 
 
Snelste ronde
07:10 - 09:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
04:00 - 05:00
 
 
Kwalificatie
07:00 - 08:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
02:00 - 03:30
 
 
Vrije training 2
06:00 - 07:30
 
 
 
Geef je mening
Wat vinden jullie van de Red Bull Racing RB14?







Coureursprofiel
Naam ES Fernando Alonso
Actief Als McLaren Coureur in Formule 1
Geboortedatum 29 jul 1981 (36)
Gewicht 68 kg
Lengte 1,71m
Woonplaats Oviedo