Renault geeft toe dat ontwikkeling 'te agressief' was

Gepubliceerd op 06 dec 2017 16:32
image

Renault legt bij de ontwikkeling van de aandrijflijn voor 2018 de nadruk op betrouwbaarheid nadat de Franse autofabrikant dit jaar enigszins gehaast updates voor de performance heeft doorgevoerd. Die haast ging echter ook gepaard met de nodige motorproblemen en uitvalbeurten. Renault-directeur Cyril Abiteboul geeft toe dat er fouten zijn gemaakt en benadrukt dat Renault geleerd heeft van dit jaar.

ESPN F1 vernam van de Fransman: "De prioriteit met het oog op komend seizoen is de betrouwbaarheid. We hebben dit jaar gezien dat je eerst moet kunnen lopen voordat je kunt rennen. In veel gevallen zijn we te agressief geweest in de manier waarop we extra performance aan de krachtbron probeerden toe te voegen. Daarin zijn we te gehaast te werk gegaan vanwege de verwachtingen van onze klantenteams en ons eigen fabrieksteam."

"We zullen het nu anders aanpakken, stap voor stap. Eerst betrouwbaar zijn om tijdens de wintertests zoveel mogelijk kilometers te maken en data te vergaren, dat is belangrijk voor elke constructeur. Als we het over Red Bull Racing hebben, ik heb begrepen dat zij hun filosofie wat gewijzigd hebben en van plan zijn om de nieuwe auto eerder te presenteren. Maar als de motor onbetrouwbaar is, is dat ook zinloos."

"Daarom moeten wij voor een betrouwbaar product zorgen. Als we dat voor elkaar krijgen, dan heb ik er alle vertrouwen in dat we technologisch gezien alles tot onze beschikking hebben om ook met de performance stappen te zetten en Mercedes te vangen."



Reacties (27)
NL TradeMark 06 dec 2017 16:370
Avatar
Posts: 2805
Op zich een goed plan, maar klinkt nu al alsof Renault begin volgend seizoen qua snelheid dus flink tekort komen. Ze lagen al wat achter en Ferrari en Mercedes gaan heus niet wachten.
Avatar
Posts: 704
Klinkt alsof ze zich alvast indekken ja. De betrouwbaarheid en snelheid hadden ze beide al wat mogen opschroeven richting 2018.
NL Beemerdude 06 dec 2017 17:00+5
Avatar
Posts: 2917
@Trademark; op zich een goed plan, maar ik las hetzelfde eind 2014, 2015 en 2016...

Tis weer een boel Franse blabla bull shit. Wat heeft het eerder presenteren van RB14 in hemelsnaam te maken met meer of minder betrouwbaarheid? Ik bedoel, als het ontwerp en de afmetingen van de PU niet wijzigen maakt dat voor het klaar hebben van de auto toch geen zak uit?
NL TradeMark 06 dec 2017 17:27+1
Avatar
Posts: 2805
Hij bedoelt daarmee dat RBR weinig kan testen als de motor vervolgens onbetrouwbaar blijkt. Maar ja met Renault is het elk jaar een hoop praatjes, maar uiteindelijk komt er steeds weinig van terecht ja.
NL Beemerdude 06 dec 2017 17:500
Avatar
Posts: 2917
@Trademark; juist ja.. Maar voor het eerder presenteren van de auto maakt het geen verschil toch? Er mag toch niet eerder gereden worden als tijdens de eerste wintertest. En shakedown wellicht. (geen idee of dat pre season al mag, iemand?)
NL schwantz34 06 dec 2017 17:55+1
Avatar
Posts: 7326
@Beemerdude Tijdens de filmdagen voorafgaand aan de testdagen mogen de teams 100 kilometer rijden met hun nieuwe wagen. De teams zijn dan wel verplicht om de demobanden van Pirelli te gebruiken.
Avatar
Posts: 3882
lijkt erop dat ze (bij Renault) nu alweer achter lopen op schema ...
NL Edward M 06 dec 2017 22:32+1
Avatar
Posts: 578
Word weer niks ze lopen al achter en volgend jaar maar 3 motoren ,hopelijk krijgt Honda het voorelkaar daar zie ik een grotere progressie TR word volgend jaar echt opgeofferd als
testlab daar gaan iedere race nieuwe motoren in met alle steun van RB en illien.
NL Larry Perkins 07 dec 2017 00:280
Avatar
Posts: 16123
Het is m.i. beter om niet te hoge verwachtingen te hebben aan het begin van het seizoen, dan komt een eventuele tegenvaller minder hard aan.

Kan me nog van Marko herinneren halfweg 2016 toen Renault met een grote update kwam met hun motor dat de Oostenrijker zei dat dit een uitzonderlijke grote stap was geweest.
Voor de zomer van 2017 herhaalde hij nog eens dat we dit seizoen niet zo’n grote stap konden verwachten als in 2016.

Kortom, waarom zou Renault dat nu wel lukken?

Een grote stap nu zou betekenen dat zowel de snelheid als de betrouwbaarheid van de winter een zeer flinke boost krijgen.
Hoop het van harte maar blijf het liever realistisch volgen voor zover dat volgen de komende vier maanden kan.
NL Beemerdude 07 dec 2017 10:460
Avatar
Posts: 2917
@Schwantz34; zoiets meende ik al, maar was niet zeker. En te lui om het uit te zoeken...☺
Thanks.
 
NL The president 06 dec 2017 16:430
Posts: 10
O jee.., laten we hopen dat het zand strooien is naar concurrentie, in plaats van ingraven...
NL schwantz34 06 dec 2017 17:130
Avatar
Posts: 7326
Laat Renault er eerst maar eens voor zorgen dat ze geen zand in hun eigen motoren flikkeren ;)
 
NL neppatsrev 06 dec 2017 16:530
Avatar
Posts: 1124
"ik heb begrepen dat zij hun filosofie wat gewijzigd hebben en van plan zijn om de nieuwe auto eerder te presenteren. Maar als de motor onbetrouwbaar is, is dat ook zinloos."

"Daarom moeten wij voor een betrouwbaar product zorgen.. Daarom? omdat ze eerder komen met de nieuwe wagen? Ze moeten gewoon met een goed product komen.punt.
Avatar
Posts: 1061
Wat had jij van die cryptomunt gedacht ? BIEM!
NL neppatsrev 06 dec 2017 21:170
Avatar
Posts: 1124
vreselijk hoe hij gaat. maar ik had hem toch weer verkocht na een kleine winst. en daarna steeg hij alleen maar. 11 ruggen nu..we konden kopen beneden 5 @a.if1... pff
Avatar
Posts: 1061
Ja , ik heb wel de kogel gebeten , gekocht bij 8600.... balen inderdaad van die 4700, maar we zeiden toen al dat was hét moment :-). Het is niet te snappen dat je met niks doen nu meer binnen harkt dan met werken. 14K nu....
 
Avatar
Posts: 405
Klinkt alweer goed. Die beloofde kwalificatiemodus gaat Australië al niet meer halen, mark my words.
NL Opdeplank 06 dec 2017 18:17+1
Avatar
Posts: 653
Ze krijgen zelfs die verdraaide MGU-H niet voor elkaar helaas. Laat staan dat ze hem lichter krijgen. Heel 2017 is voorbij gegaan en nimmer iets vernomen.
 
Avatar
Posts: 318
Wordt weer jaartje achteraan hobbelen
BE Stoffelman 06 dec 2017 17:480
Avatar
Posts: 1117
Dan kan je samen met Mclaren hobbelen hé.

Hobbelen, hobbelen.
 
NL Nino Farina 06 dec 2017 18:000
Avatar
Posts: 195
Het feit dat performance en reliability beperkt samen lijken te gaan zegt wel het een en ander. Het zijn niet noodzakelijkerwijs vijanden van elkaar. Kwestie van beter je producten vrij geven.
 
NL Frits Pits 06 dec 2017 18:36+2
Avatar
Posts: 78
2015 was nog een rampjaar met de Renault moter waardoor Ilmor betrokken werd wat op posieve wijze duidelijk te merken was, direct al vanaf het begin van 2016. Tot Renault na dat seizoen het hele concept op de schop gooide en ook bleek dat de samenwerking met Ilmor beëindigd was. Wat betreft Ilmor daar de reden van was heb ik nooit ergens gelezen, maar ik heb wel altijd gedacht dat Renault het wel weer zelf dacht af te kunnen zonder hulp van buitenaf.
 
Posts: 1771
Renault heeft dit jaar agressief ontwikkeld, het eigen fabrieksteam moest dit jaar nog flink stappen maken.
Dat RedBull schreeuwt om meer performance kwam goed uit om nu te kunnen zeggen dat ze zich hebben laten opjagen.

Volgend jaar willen ze met het fabrieksteam ook goed scoren dus is betrouwbaarheid topprioriteit.

De agressieve ontwikkeling van dit jaar betrouwbaar maken en komend jaar dus updates die hout snijden en niet kapot gaan
BE Stoffelman 06 dec 2017 21:450
Avatar
Posts: 1117
Uw eerste alinea is perfect tussen de regels gelezen.
Neem Torro Rosso er nog bij afgelopen seizoen en je weet wat je volgend jaar kan verwachten.
 
NL Ernie5335 06 dec 2017 23:30+1
Avatar
Posts: 812
Dat wordt weer een inhaalrace :(
 
Avatar
Posts: 1716
Renault komt bij mij heel chaotisch over, ben nu alweer bang voor hele saaie Gp's in 2018, is het Mercedes Lewis, of zal Vettel deze GP winnen, even live verslag.
 
Posts: 110
Je zou nu maar de naam drager zijn van de renault motor bij RBR... #gaathemnietworden
 

Testsessies
AU
        Grand Prix van Australië
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
07:10 - 09:10
 
 
Snelste ronde
07:10 - 09:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
04:00 - 05:00
 
 
Kwalificatie
07:00 - 08:00
 
 
Vrijdag Weather image
Vrije training 1
02:00 - 03:30
 
 
Vrije training 2
06:00 - 07:30
 
 
 
Geef je mening
Wat vinden jullie van de Red Bull Racing RB14?







Circuit Albert Park
 
Circuit Albert Park
Plaats AU Melbourne, Australië
Website Website
 
Team profiel
Naam FR Renault
Oprichtingsdatum 1 jan 1977