Bottas pakt derde zege van seizoen in Abu Dhabi, Verstappen blijft steken op P5

Gepubliceerd op 26 nov 2017 15:38
image

De laatste Grand Prix van het seizoen 2017 is gewonnen door Valtteri Bottas. De Finse Mercedes-coureur bleef zijn teamgenoot Lewis Hamilton voor, ondanks forse druk gedurende de hele race. Sebastian Vettel pakte de laatste podiumplaats, terwijl Max Verstappen niet voorbij Kimi Raikkonen kwam en het seizoen afsluit als vijfde.

De start van de laatste Formule 1-race van 2017 verliep vrijwel probleemloos. Alle auto’s kwamen zonder schade door de eerste bochten, maar Kevin Magnussen kwam toch in de problemen: hij spinde in de derde bocht. Later in de eerste ronde bracht Nico Hülkenberg zichzelf in de problemen door Sergio Perez buiten de baan in te halen. Het leverde de Duitser een straf van vijf seconden op. Veel pijn had de Renault-coureur uiteindelijk niet van zijn straf, want na het inlossen bij zijn pitstop kwam hij weer voor Perez de baan op.

De vrij matte openingsfase, waarin de eerste twaalf rijders op dezelfde plaats rondreden als dat ze gestart waren, werd opgeleukt door een gevecht tussen Lance Stroll en Romain Grosjean. Meerdere ronden achter elkaar waren de Williams-coureur en de Haas-rijder met elkaar in de slag, met Grosjean uiteindelijk als winnaar. Stroll nam zijn verlies en dook in de twaalfde ronde als eerste coureur de pits in.

Drie rondjes later deed Verstappen hetzelfde. De Nederlander leek enigszins klem te zitten achter Raikkonen en probeerde met een vroege stop voorbij te komen aan de Fin. Dat plan mislukte echter, omdat Raikkonen een ronde later zelf stopte en weer voor Verstappen de baan op kwam. In de twintigste ronde probeerde Daniel Ricciardo op dezelfde manier voorbij te gaan aan Vettel, maar door dezelfde counter slaagde ook Ricciardo niet in zijn opzet. Het maakte uiteindelijk weinig uit, want een ronde later kon de Australiër zijn Red Bull in het gras parkeren met een hydraulisch probleem.

In dezelfde ronde maakte Bottas zijn pitstop en volgde er een aanval op de leidende positie door zijn teamgenoot Hamilton. De Brit stopte pas in ronde 25 en kwam tot op enkele tienden van een seconde van de Fin. Een echte confrontatie om de koppositie kwam er niet, mede doordat Hamilton een paar kleine foutjes. Een foutje werd er ook gemaakt tijdens de pitstop van Carlos Sainz. Zijn linkervoorwiel werd niet vastgezet en dat leverde de Renault-coureur een uitvalbeurt op.

In het vervolg van de race gebeurde er niet veel meer. Hamilton drong nog heel even aan bij Bottas, maar de Fin wist de aanval af te slaan en won zodoende zijn derde race van het seizoen. Hamilton en Vettel mochten mee naar het podium, terwijl Raikkonen Verstappen voorbleef voor de vierde plaats. Hulkenberg werd zesde en stelde zodoende de zesde plek voor Renault veilig, voor Perez, Ocon, Fernando Alonso en Felipe Massa.


26 november 2017 - Grand Prix van Abu Dhabi - Race
  Coureur Team Verschil #
1. FI Valtteri Bottas Mercedes 1h34:14 55
2. GB Lewis Hamilton Mercedes + 3.899 55
3. DE Sebastian Vettel Ferrari + 19.330 55
4. FI Kimi Räikkönen Ferrari + 45.386 55
5. NL Max Verstappen Red Bull Racing + 46.269 55
6. DE Nico Hülkenberg Renault + 85.713 55
7. MX Sergio Perez Force India + 92.062 55
8. FR Esteban Ocon Force India + 98.911 55
9. ES Fernando Alonso McLaren 54
10. BR Felipe Massa Williams 54
11. FR Romain Grosjean Haas F1 54
12. BE Stoffel Vandoorne McLaren 54
13. DK Kevin Magnussen Haas F1 54
14. DE Pascal Wehrlein Sauber 54
15. NZ Brendon Hartley Toro Rosso 54
16. FR Pierre Gasly Toro Rosso 54
17. SE Marcus Ericsson Sauber 54
18. CA Lance Stroll Williams 54
Uitvallers
19. ES Carlos Sainz jr Renault 31
20. AU Daniel Ricciardo Red Bull Racing 20
 
Bekijk alle resultaten van dit evenement

Reacties (70)
Avatar
Posts: 2786
De inhaalactie van Alonso op Massa, vlak nadat hij de pits uitkwam, was het enige hele kleine momentje van opwinding .
Dat zegt genoeg over deze race denk ik.
#Het wordt tijd voor de winterstop
NL SonOfTheDutchDevil 26 nov 2017 15:40+1
Avatar
Posts: 48
@POLITIK hoe laat begind de race :)
Avatar
Posts: 376
Ik zei het gisteren al, dat wordt niet veel. Saaie race, jammer. BOT en HAM maakten het nog een beetje aan te gluren. En Renault haalt het doel om nog 6e te worden.

Op naar volgend jaar!
Avatar
Posts: 611
Het was de saaiste race tot nu toe ook de laatste.. zucht
NL SCHOUTEN RACING FAN 26 nov 2017 16:040
Avatar
Posts: 3356
En zo willen we de races graag zien. Iedereen netjes op 2 sec.
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:18+1
Avatar
Posts: 16125
@Q3F1. Kun je 2018 ook meteen ff voorspellen, dan kunnen we meteen met 2019 beginnen. ;)
Avatar
Posts: 376
@ Larry: hilarisch weer, opmerking van de dag. Kom niet meer bij. Geweldig. Hopelijk ben je komend seizoen ook weer zo op dreef. Kan haast niet wachten.
NL SonOfTheDutchDevil 26 nov 2017 16:30+1
Avatar
Posts: 48
@ LP They killed the F1 in 2014 dus zo moeilijk zal 2019 wel niet zijn om te voorspellen het gaat om MB/Fer en RBR Williams is nog een ? en ik vermoed dat je al wat meer jaartjes F1 fan bent dus ook voor jou zal het dan wel ook niet zo moeilijk zijn toch :)
NL SonOfTheDutchDevil 26 nov 2017 16:32+1
Avatar
Posts: 48
@ LP Sorry Williams moet Mc Laren zijn :(
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:390
Avatar
Posts: 16125
Dankjewel! Vast wel @Q3F1, maar het jaar is nog niet voorbij.
NL Spielberg 26 nov 2017 18:340
Avatar
Posts: 2608
In de beginfase was het ook echt wel leuk om de gevechten in het middenveld (Grosjean /Stroll) en Alonso / Massa te zien .
NL Maximiliaan 27 nov 2017 23:210
Avatar
Posts: 2969
De komkommertijd is voor Larry de kers op de taart, denk ik...
 
NL Mr Marly 26 nov 2017 15:39+2
Avatar
Posts: 5006
Wat een saaie seizoensfinale.
Ik weet dat ik zuur klink en zo erg bedoel ik het ook weer niet, maar ik vond het allemaal wat tegenvallen dit seizoen. Althans ik had er meer van verwacht. Persoonlijk door wederom een slecht jaar voor McLaren en Max (laatste over het gehele seizoen genomen), maar ook de titelstrijd die na 3 kwart seizoen eigenlijk beslist was. De eerste paar races was ik heel enthousiast over de mooiere en stoerdere bolides, maar daar wen je ook aan na een paar wedstrijden en ga je toch de nadelen zien. En dat is het feit dat de wagens amper vlak achter elkaar kunnen rijden. Ik hoop dat het volgend seizoen wat gecompenseerd wordt door de zachtere banden van Pirelli (niet iedereen zal het met mij eens zien maar ik heb liever kunstmatig dan klinisch), zodat er wat meer variabelen in de strategie zullen zijn.
Nee, vind het niet erg dat het seizoen erop zit. Lewis de terechte kampioen.
Oja, en ook de sfeer is er hier niet beter op geworden. Na elkaar niet (maar dat vind ik niet zo boeiend) maar vooral niet naar coureurs en teams die de mooie sport voorschotelen.
 
NL HoekieWoutstra 26 nov 2017 15:40+2
Avatar
Posts: 1170
Hoogtepunt van de race, de donuts.
Avatar
Posts: 100
Diepte punt dat jij weer op het forum bent. Je bent niet alleen een verader maar je hebt ook geen ruggengraat blijkt wel.
NL dutchiceman 26 nov 2017 15:59+8
Avatar
Posts: 1749
WoW heftig. Gister ruzie gehad in de kroeg?
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:200
Avatar
Posts: 16125
@Hoekie, is @Tootje in het echie je buurman? Of buurvrouw? ;)
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:240
Avatar
Posts: 16125
Of je zus?

Of ben je het zelf?
NL HoekieWoutstra 26 nov 2017 16:370
Avatar
Posts: 1170
Het zit blijkbaar diep bij hem. Of haar.
Posts: 1966
Zo ook een lekker comment van 'nieuwkomer' Tootje wat een Niveautje.
 
Avatar
Posts: 2058
Gelukkig was de dominantie van Mercedes voorbij ... :(
 
NL Formule 1 MSC F1 26 nov 2017 15:41+1
Avatar
Posts: 1489
Saaie race Bottas goed gedaan jammer voor Ricciardo maar Red Bull pijnlijk Renault toch nog P6 top. Was niet de mooiste jaar maar toch leuke momenten ook spannende momenten.
NL Formule 1 MSC F1 26 nov 2017 15:43+4
Avatar
Posts: 1489
Nou dit was ook mijn laatste GP het was leuk hier. Misschien dat ik nog ga reageren op belangrijke momenten. Het ga jullie goed!
NL HoekieWoutstra 26 nov 2017 15:46+2
Avatar
Posts: 1170
Het ga je goed. Bedankt voir de 1482 posts. Kom laten we samen een pensionado biertje drinken, 😉
NL Nino Farina 26 nov 2017 15:56+1
Avatar
Posts: 985
Ik post nog niet zo lang, maar heb met plezier kennis genomen van je input. Zou je geluid wel langer willen horen, want je moet steeds meer het dode hout tussen de reacties uitblazen.
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:090
Avatar
Posts: 16125
NIX18...?

Proost!
NL Formule 1 MSC F1 26 nov 2017 16:210
Avatar
Posts: 1489
LP dan drink ik wel Jip en janneke champagne.
NL Formule 1 MSC F1 26 nov 2017 16:210
Avatar
Posts: 1489
 
NL schwantz34 26 nov 2017 15:42+1
Avatar
Posts: 11427
Zo'n optocht kunnen we in Zandvoort ook makkelijk organiseren, en dan kunnen we nog lekker bier drinken ook nog ;)
Avatar
Posts: 10221
Was het bier thuis op dan...
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:07+1
Avatar
Posts: 16125
En wat dacht je van het heerlijke visje erbij? Zandvoort? Ik zeg DOEN!
NL schwantz34 26 nov 2017 16:120
Avatar
Posts: 11427
Staan nog 2 volle kissies Heineken op het balkon, maar die hebben we ook hard nodig na zo'n race ;)
 
Avatar
Posts: 2058
Wat vinden jullie trouwens van zo'n 5 seconden straf na zo'n actie? In principe is het een vrijbrief om de baan af te snijden in de weet dat je sneller bent en dat die 5 seconden uiteindelijk je geen pijn gaat doen.
NL SonOfTheDutchDevil 26 nov 2017 15:490
Avatar
Posts: 48
Gewoon een spijkermat naast de curb ( auto breedte tracklimit ) dan hoeft er geen 5 sec straf meer zijn
NL Maximiliaan 27 nov 2017 23:240
Avatar
Posts: 2969
Ouderwetse grindbak doet wonderen
 
Posts: 7026
Saaie race , jammer dat door al die pech wat Ric de laatste tijd heeft gehad, Kimi hem nog net voorbij is gestreefd in het wk , maar ja dat is motorsport
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:140
Avatar
Posts: 16125
Wat resultaten betreft zijn Ricciardo en Verstappen het seizoen geëindigd zoals ze begonnen: respectieveliek met een uitval en een vijfde plaats...

Tsss... Hoe is het mo-ge-lijk? ;)
 
ES Darlos Cainz 26 nov 2017 15:470
Avatar
Posts: 5507
Hulkenberg en Alonso drivers of the day.

Dit is voorlopig de laatste race zonder Halo en wat ook erg is volgend jaar maar 3 motoren per seizoen dus iedereen gaat nog zuiniger rijden. Het publiek worden de pineut van de groenlinks-FIA! Die verraders allemaal tegen de muur zetten als je het mij vraagt. De aankomende jaren wordt afzien en ik voorspel een volledig Mercedes dominantie omdat de motor steeds belangrijker wordt en dat hebben die Duitsers veel beter voor elkaar dan de rest.
Avatar
Posts: 5006
@Darlos, misschien toch FE kijken? Die rijden namelijk zonder Halo.
Ach in de F1 komt er in ieder geval een microfoontje op de uitlaat voor een beter geluid :-).
Zonder gekheid, ik heb het serieus met je te doen.
Avatar
Posts: 169
Benzine sparen, banden sparen, motor sparen, energy sparen. Het lijkt wel de Rabobank!
NL F1Fan1993 26 nov 2017 16:160
Posts: 3392
Hulkenberg niet, vindt het wel raar dat je buiten de baan iemand mag inhalen en maar 5 seconden penalty krijgt.
Had Verstappen of Hamilton dan ook kunnen doen, dan had Hamilton de race gewonnen.
ES Darlos Cainz 26 nov 2017 16:220
Avatar
Posts: 5507
@Marly don't worry about me. Ik ben zo iemand die als het nodig is jarenlang ergens tegenaan kan trappen totdat het bouwwerk eindelijk instort. Ik laat mij niet wegjagen van mijn sport Formule 1, zelfs niet door.de FIA. Ooit komt het weer goed en krijgen de fans hun zin :)
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:55+2
Avatar
Posts: 16125
@Darlos. Je weet dat die drie motorenregel niets met groenlinks-gedoe te maken heeft toch?

Todt de FIA-tuinkabouter heeft verteld waarom er maar drie motoren per seizoen komen: “Het besluit is nou eenmaal genomen...”

Ik vind dat een zeer steekhoudend argument en daar is werkelijk niets tegenin te brengen. ;)
Als het niet zo triest was, kon je er bijna om lachen.
NL NathieF1 26 nov 2017 19:21+1
Posts: 1966
Haha @ Darlos ik sluit me aan bij je beweging. Laten we een vuist maken! ;-p Lol @LP
 
NL dutchiceman 26 nov 2017 15:47+1
Avatar
Posts: 1749
NL Larry Perkins 26 nov 2017 16:280
Avatar
Posts: 16125
Was ik toch maar thee gaan drinken bij m’n schoon m o e d e r.
Was dit keer vast boeiender geweest...
 
Avatar
Posts: 207
Slaapverwekkende race
 
Posts: 5812
was wel weer een saaie race bah bah. Formule 1 word alleen maar meer en meer saai.... Eerst keek ik echt nu heb ik het meer op de achtergrond staan en kijk ik het echt alleen nog maar om te kijken hoe max het doet, niet om de spanning...
 
NL tracklimits 26 nov 2017 15:53+1
Avatar
Posts: 246
Knap hoor van Bottas, nu net zoveel overwinningen als Max alleen hij heeft 't wel in een Mercedes moeten doen , toch een stuk lastiger als in een dominante RB.
Avatar
Posts: 5006
Bottas kan wel met vertrouwen de winter in. Dat zal bij Max en Red Bull wat anders zijn na dit weekend.
NL SonOfTheDutchDevil 26 nov 2017 16:050
Avatar
Posts: 48
@ Mr Marly Dat vertrouwen was Max en Ricciardo al kwijt in de wintertest dus het kon alleen maar beter worden
NL SonOfTheDutchDevil 26 nov 2017 16:060
Avatar
Posts: 48
Ps : Wisten toen al dat ze maximaal 3e zouden worden als team
Avatar
Posts: 5006
Dat snap ik maar na de goede resultaten van Max de laatste races kwam het vertrouwen en het geloof in een sterk 2018 weer terug, dat zal de laatste 2 races toch een knauw gekregen hebben.
NL SonOfTheDutchDevil 26 nov 2017 16:160
Avatar
Posts: 48
@ Mr Marly voor Max teld alleen 1e plaats dus zal wel niet zo'n vaart lopen :)
 
NL PKracing 26 nov 2017 15:53+1
Posts: 435
Nou het was weer feest....Baku was leuker..
NL tracklimits 26 nov 2017 16:360
Avatar
Posts: 246
Idd. puntje op je stoel werk,maar meer zo van wanneer kan ik weer een nieuw biertje pakken. :)
 
Posts: 1504
Een ''final race'' moet een mooi toetje zijn, waardoor iedereen weer enthousiast raakt voor het volgende seizoen.

Wat een vreselijke optocht, je zit te kijken alleen maar omdat je een diehard fan bent, maar hier gaat niemand voor z'n plezier naar kijken.
Posts: 7026
Ik vond het ook wel wat lastig om de hele race af te kijken , het was een saaie race en bovendien konden er bijna geen verschuivingen meer zijn in de wkstand , Ham is al wk , Max kon Ric niet meer voorbij in het wk , en zo waren er nog wel meer , blij dat het seizoen voorbij is in elk geval
NL SonOfTheDutchDevil 26 nov 2017 16:150
Avatar
Posts: 48
@ Mika1 Voor de diehard fan was het na de wintertest was het dat voor de Max/Ric/RBR fan dat het een ruk jaar zou worden en dat dit het gevecht tussen Vet en Ham zou gaan worden Fer/MBdus was het seisoen als in Feb beslist ( i wish to go back to the 80' and 90'
 
NL schwantz34 26 nov 2017 15:55+1
Avatar
Posts: 11427
Brundle en Coulthard hadden zich verkleed als begravenisondernemers, RIP F1
 
Avatar
Posts: 2058
Zou Stroll zichzelf weer een 8,5 geven vandaag? ><
 
Avatar
Posts: 340
Nog 116 dagen :(
NL tracklimits 26 nov 2017 16:390
Avatar
Posts: 246
Jaaaaaaaaa,eindelijk kunnen we op zondag weer eens wat nuttigs doen. :{
 
Avatar
Posts: 1144
redbull gaat volgend jaar geen kampioen worden dat zie ik nu al. als er niks gebeurt met de motorformule dan gaat mercedes nog jaren kampioen worden en gaat lewis de record van shcumacher verbreken en niet max.
NL Max de Groot 26 nov 2017 16:100
Avatar
Posts: 109
Huh? Max het record van Schuhmacher verbreken, de nummer zes van de ranglijst?
 
Avatar
Posts: 2179
Was een hele saaie race, laten we hopen dat het in 2018 dichter bij elkaar zit, maar ik ben er heel bang voor.
 
NL Jimi Hendrix 26 nov 2017 16:040
Avatar
Posts: 374
Slotrace terug op Interlagos!!! Come on!!!
 
Avatar
Posts: 471
Wat een saaie race zeg. Logo mwuah. Volgend jaar Halo. En waarschijnlijk nog steeds een dominant mercedes. Stand in coureurs kampioenschap is letterlijk op volgorde van de auto waarmee men rijdt. F1 wordt vermoord.
 
NL patric1964 26 nov 2017 16:24+1
Avatar
Posts: 6
En ja hoor weer in slaap gevallen... 😂😂😂
 
GB Kevin-R34 26 nov 2017 17:150
Avatar
Posts: 861
Saaiste race van het seizoen misschien wel. Inhalen gewoon echt totaal onmogelijk. Amper tot geen actie gezien en dan ook nog eens dat grote gat tussen Mercedes en Ferrari/Red Bull. Was weinig aan. Maar Mercedes heeft wel weer laten zien waartoe het in staat is. De concurrentie is gewaarschuwd voor volgend jaar.
 

US
        Grand Prix van de VS
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
20:10 - 22:10
 
 
Snelste ronde
20:10 - 22:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
20:00 - 21:00
 
 
Kwalificatie
23:00 - 00:00
 
 
 
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (21)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco