Valtteri Bottas start van pole position, Max Verstappen zet 6e tijd neer

Gepubliceerd op 25 nov 2017 15:00
image

Valtteri Bottas start morgen van pole position in de Grand Prix van Abu Dahbi. Het is zijn derde pole position en de best mogelijke uitgangspositie om Vettel alsnog voorbij te gaan in de stand om het wereldkampioenschap. Lewis Hamilton staat naast Bottas op de eerste startrij en de tweede startrij is voor Vettel en Ricciardo. Verstappen kwalificeert op plaats zes in Abu Dhabi.

Q1: Grosjean op de valreep uitgeschakeld door Stroll

Als het eerste deel van de kwalificatie begint zijn het van de topteams de Mercedessen die de eerste tijden laten noteren en het begint meteen met een nieuw baanrecord. Vettel komt daarna maar blijft daar nog ruim zeven tienden achter. Als we richting de laatste vijf minuten gaan zijn het de Toro Rosso-coureurs en de beide Saubers die in de gevarenzone zitten aangevuld met Lance Stroll. En op de vlag weet Lance Stroll alsnog Q2 te halen en daar is Romain Grosjean het slachtoffer van. 

Q2: Massa in zijn laatste kwalificatie net door naar Q3

De Silver Arrows zijn de eerste twee wagens die de baan op gaan in deel twee van de kwalificatie en zij zetten direct ook snelle tijden neer waar de Ferrari's vervolgens nog niet aan kunnen komen. Als iedereen een eerste run heeft gemaakt valt het op dat het gat tussen Verstappen en de kop 1,4 seconden is, maar hij blijft ook zes tienden achter Ricciardo. 

Als Q2 tot een einde is gekomen heeft Felipe Massa nog net Fernando Alonso aan de verkeerde kant van de streep gedrukt en daarmee is het voor McLaren voorbij vandaag. Sainz redt het ook niet, die blijft zes tienden achter teamgenoot Hülkenberg die wel Q3 weet te halen. De andere uitvallers zijn Stroll en Magnussen. 

Q3: Bottas pakt derde pole van zijn carrière

Nu is het de Ferrari van Raikkönen die als eerste buiten is, maar zijn rondetijd blijft maar heel even bovenaan staan als Bottas gelijk zeven tienden sneller is, gevolgd door Hamilton en Vettel. Het verschil tussen de Mercedessen en de Ferrari's blijft aanzienlijk. Ricciardo en Verstappen zitten zelfs bijna 1,5 seconde achter Bottas. 

Als de vlag gevallen is heeft Bottas pole position in handen, de derde in zijn carrière en naast zich staat Hamilton. De tweede startrij is voor Vettel en Ricciardo, laatst genoemde zet een geweldige laatste ronde neer en is ruim een halve seconde sneller dan zijn teamgenoot. 


25 november 2017 - Grand Prix van Abu Dhabi - Kwalificatie
  Coureur Team Tijd Verschil
1. FI Valtteri Bottas Mercedes 1:36.231
2. GB Lewis Hamilton Mercedes 1:36.403 +0.172
3. DE Sebastian Vettel Ferrari 1:36.777 +0.546
4. AU Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:36.959 +0.728
5. FI Kimi Räikkönen Ferrari 1:36.985 +0.754
6. NL Max Verstappen Red Bull Racing 1:37.328 +1.097
7. DE Nico Hülkenberg Renault 1:38.282 +2.051
8. MX Sergio Perez Force India 1:38.374 +2.143
9. FR Esteban Ocon Force India 1:38.397 +2.166
10. BR Felipe Massa Williams 1:38.550 +2.319
Q2
11. ES Fernando Alonso McLaren 1:38.636 +2.405
12. ES Carlos Sainz jr Renault 1:38.725 +2.494
13. BE Stoffel Vandoorne McLaren 1:38.808 +2.577
14. DK Kevin Magnussen Haas F1 1:39.298 +3.067
15. CA Lance Stroll Williams 1:39.646 +3.415
Q1
16. FR Romain Grosjean Haas F1 1:39.516 +3.285
17. FR Pierre Gasly Toro Rosso 1:39.724 +3.493
18. DE Pascal Wehrlein Sauber 1:39.930 +3.699
19. SE Marcus Ericsson Sauber 1:39.994 +3.763
20. NZ Brendon Hartley Toro Rosso 1:40.471 +4.240
 
Bekijk alle resultaten van dit evenement

Reacties (45)
Avatar
Posts: 376
Tja. Dan maar een plof, Max. Hopelijk volgend jaar een betere aandrijflijn.
Benieuwd hoe de race gaat zijn morgen. Ik verwacht er niet heel veel van.
NL Raket Beest 14 25 nov 2017 16:230
Avatar
Posts: 929
Het is een verschrikkelijk drama zo een grote achterstand op Mercedes dat is bijna onmogelijk goed te maken in de winter. Volgend seizoen ziet er gewoon helemaal niet gunstig uit voor Max momenteel en er moet een wonder gebeuren om de RB14 mee te laten doen. Maar het is mogelijk, maar de kansen zijn na dit weekend zeer klein om deze achterstand goed te maken. Ontzettend jammer, want ik heb nu een beetje het gevoel alsof RB nauwelijks is ingelopen in een heel seizoen.
Avatar
Posts: 376
Mwah. Renault heeft die motoren weer geknepen. Dat zal 1 van de redenen zijn, plus dat Max de auto niet voor elkaar kreeg. Ik zou nog niet wanhopen, hoor ;)
 
NL Formule 1 MSC F1 25 nov 2017 15:050
Avatar
Posts: 1489
Knap van Bottas zonde van dat foutje van Hamilton in de laatste bocht. Gat is weer groot naar Ferrari en helemaal Red Bull maar geweldig gedaan door Ricciardo. Hulkenberg ook top gereden.
Avatar
Posts: 6341
Zo is het..
Max ook teleurgesteld in zijn kwali, Sainz op een halve seconde van Nico maar die zullen geen last hebben van STR of Haas als alles heel blijft.

Ik voorspel al vast een grote crash in het middenveld..;)
 
Avatar
Posts: 1986
Il vermoed dat renault de motoren weer terug geschroefd heeft. Wat een gat tussen red bull en mercedes.
 
NL SCHOUTEN RACING FAN 25 nov 2017 15:06+1
Avatar
Posts: 3356
Top van riciardo. Wel vreemd om te zien dat de bulls weer een groot gat hebben tenopzichte van de top 3. Renault toch op safe?.hulk bottas top. Massa kan het nog steeds . Witte lijn hoef je schijnbaar in kwali niet binnen te blijven
NL Speedpuppet 25 nov 2017 16:19+1
Avatar
Posts: 7834
Verhaal van het seizoen toch? Na de zomer leek het nog een paar races wat maar toen plofte weer de ene na de andere renault.
NL SCHOUTEN RACING FAN 25 nov 2017 16:490
Avatar
Posts: 3356
Ja je mag het hier niet zeggen maar het lijkt er verdacht veel op hulkenberg was wel ineens heel dichtbij. Hebben ze daar ineens een andere auto gebouwd lijkt me niet dua dan weten we genoeg
 
Avatar
Posts: 373
Netjes van Bottas. Mercedes gaat wel heel hard hier. Wellicht kan Red Bull in de race het gevecht met Ferrari aan. Knap rondje van Ric ook, maar natuurlijk niet ruim een halve seconde sneller dan Max zoals in het artikel staat, maar ruim drie tienden. Nog steeds een aardig gaatje. Max heeft het het hele weekend nog niet gehad hier, behalve misschien in FP1.
 
Avatar
Posts: 376
Sinds wanneer is 4 tienden een halve seconde, by the way?
 
ES Darlos Cainz 25 nov 2017 15:07+2
Avatar
Posts: 5506
Ongelofelijk goede lap van Ricciardo. In mijn ogen de verassing van deze kwalificatie. Is het 'kwalificatiebeest' terug???
NL Nino Farina 25 nov 2017 15:200
Avatar
Posts: 985
Die was er altijd al wel. Max heeft niet de goede afstelling gevonden en gleed alle kanten op. Daniel had het beter voor elkaar. Maar de rondjes van Ric zijn vrijwel altijd optimaal. Knap gedaan.
 
Posts: 1633
Jammer dat Massa afscheid neemt terwijl Stroll er weer niets van bakt.
Avatar
Posts: 651
Stroll was juist top hoor, hij zat weer lekker onrustig in zijn bakkie.
Ongeloooflijk gewoon die gast.
Massa idd stukken beter.
 
Avatar
Posts: 5764
75% kans dat een van de twee Red Bulls uitvalt (als we de statistieken van dit seizoen doortrekken).
Avatar
Posts: 5764
Ik meen me te herinneren dat ook vorig jaar Max de laatste race niet al te edgy meer was. Toch een beetje het "de schoolvakantie komt eraan, wat maakt het uit-gevoel"
 
NL Larry Perkins 25 nov 2017 15:10+1
Avatar
Posts: 16125
Max op p6..., nou ik ga dit hele jaar geen F1 meer kijken. ;)
BE Stoffelman 25 nov 2017 15:190
Avatar
Posts: 2602
Goed gereden van Max.
Hij was wel iets zwaarder geladen hé.
Max was aan het oefenen met de slijpschijf :-)
Avatar
Posts: 121
maak je geen uitzondering voor morgen?
 
NL thestig1812 25 nov 2017 15:120
Avatar
Posts: 128
Bottas is beast
ric is goed
Avatar
Posts: 651
Bottas beast?
Nouja dat nu ook weer niet.
 
Posts: 202
Duidelijk dat Renault de motor op de heel-houd-stand heeft gezet. Helaas maakt het de Red Bulls kansloos op een goed resultaat. Ook lijkt de baan de FIA weer genoeg kansen te bieden om lekker selectief te straffen. Als dat maar goed gaat voor de rijders die niet in een SF of MB zitten, maar wel (zoals ALLE coureurs) 'Four Wheels Off Track' gaan in sommige bochten. Fingers crossed.
 
BE Schumi-NR1 25 nov 2017 15:160
Avatar
Posts: 135
Ricciardo doet dat op het einde nog goed hij is al bijna heel het weekend sneller dan Verstappen met uitzondering VT1 maar wat een groot gat met Mercedes weer pff zal geen leuke race worden denk ik.
 
Avatar
Posts: 1517
Helaas voor alle optimisten, Mercedes gewoon net als altijd met 2 vingers in de neus. Zie het somber in voor 2018.
NL ROYALERE 25 nov 2017 15:21+1
Avatar
Posts: 5222
Ik ook, Ik had verleden jaar meer vertrouwen, Maar als Hammi dan vanmiddag roept dat Ver nog een tandje moet bijschakelen dan krijg ik jeuk. Ja Ric is sneller hier. Maar die andere 12 keer.... Ham en Vet denken nog steeds dat het puur aan hun ligt. Nope het is gewoon de wagen.
NL F1Fan1993 25 nov 2017 15:22+6
Posts: 3392
@Royale zijn er maar 13 races volgens jou?
NL ROYALERE 25 nov 2017 15:45+1
Avatar
Posts: 5222
Die 12 of 11 keer dat hij sneller was als Ric in de quali vriend. En dat krijgt 3 plusjes?? Lezen we helemaal niet meer?
Posts: 7026
Wel fijn dat je weer zo positief bent over Ric.... , na zijn goede resultaat vandaag , misschien is dat wel de reden dat je geen plusjes krijgt en anderen wel.
 
Posts: 7026
Toppie van Ric en de Hulk , Max even wat minder , maar dat kan altijd wel eens gebeuren
 
Posts: 699
Ricci heeft een motor die maar 1 race oud is, staat op vol vermogen denk ik.
Verstappen rijdt waarschijnlijk met een teruggeschroefde unit.
Dat verklaart die halve sec van Max.
NL F1Fan1993 25 nov 2017 15:28+2
Posts: 3392
Wat een onzin in kwalificatie wordt een auto niet teruggeschroefd.
Posts: 729
Drie en een half tiende, geen halve seconde.

Zit hem in de afstelling, ze hebben het niet voor elkaar gekregen.
NL DutchTreath 25 nov 2017 16:050
Avatar
Posts: 5057
idd, het zat Max gewoon niet mee met de afstelling. Maar zoals gewoonlijk wordt er altijd naar de afstelling van de snelste van die twee gekeken. Dus misschien valt er nog iets aan te passen morgen vlak voor de race.
 
AU Mag Verslappen 25 nov 2017 15:370
Avatar
Posts: 2130
Ricciardo en Bottas zijn weer wakker geworden!

Leuk, want een beetje tegenstand hebben hun teamgenoten wel nodig om het interessant te houden. Hoop op een mooi Ricciardo vs Verstappen duel morgen.
 
NL Progames1981 25 nov 2017 15:53+1
Posts: 1419
Ja lauda, wie gelooft je nu nog? Ff motortje open gedraaid en zie t verschil met Ferrari. Verrassend!
NL TradeMark 25 nov 2017 16:02+1
Avatar
Posts: 3165
Oh wat was het close ja! Dit zag echt niemand aankomen!
NL Progames1981 25 nov 2017 16:07+1
Posts: 1419
En maar roepen dat Ferrari de betere auto had. Mercedes motor heeft t hele seizoen op 95% gedraaid
NL Speedpuppet 25 nov 2017 16:22+1
Avatar
Posts: 7834
Gewoon weer een dominante mercedes dit jaar, maar gelukkig wel iets minder dan de vorige jaren.
 
NL Tifoso-01 25 nov 2017 16:270
Posts: 1372
Net op het moment (paar races terug) dat Max nog riep dat ze de beste auto hadden bij RB heeft hij plotsklaps zijn contract verlengd, misschien toch wat te impulsieve beslissing.
Clever van Ric om toch nog maar eens even te wachten.
NL spiderman 25 nov 2017 17:040
Avatar
Posts: 163
Het gaat even minder en gelijk roepen dat hij misschien te vroeg heeft verlengd? Beetje kort door de bocht, je weet helemaal niet wat er in het contract staat. Zag ook al opmerkingen voorbij komen dat Max niet mag klagen over de auto, dat hij zelf de keuze heeft gemaakt om te blijven. Zoiets van eigen schuld dikke bult!?!?
 
NL Jermaine 25 nov 2017 16:46+1
Posts: 5812
Netjes van bottas! niet verwacht...
RedBull weer op hun positie blijkbaar... Maar Daniel wel echt netjes!

Massa netjes!
Stroll wat een ramp! 0.9 seconde in q1 en 1.1 in q2... Serieus wat doet hij in f1?
Avatar
Posts: 3652
rondjes rijden, zoals SAI...
 
Posts: 2340
Stroll best goed weer. Zwaar overrated die coureeur.
 

US
        Grand Prix van de VS
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
20:10 - 22:10
 
 
Snelste ronde
20:10 - 22:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
20:00 - 21:00
 
 
Kwalificatie
23:00 - 00:00
 
 
 
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (21)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco