Ricciardo benut transfervrije status als Red Bull in 2018 bijrol vertolkt

Gepubliceerd op 13 sep 2017 12:14
image

Daniel Ricciardo heeft Red Bull Racing duidelijkheid gegeven over hoe hij tegen zijn toekomst aankijkt. De Australiër wil koste wat het kost minstens één keer de wereldtitel veroveren in de Formule 1. Mocht hij volgend jaar niet overtuigd raken dat hij met Red Bull Racing voor het kampioenschap kan gaan, dan maakt hij voor 2019 gebruik van zijn transfervrije status.

Die waarschuwing deelde Ricciardo mede aan Autosport. De teamgenoot van Max Verstappen zou het liefst met Red Bull Racing de titel winnen omdat dat de cirkel rond zou maken, maar hij schuwt niet om uit te kijken naar een andere werkgever als zijn team in 2018 opnieuw een bijrol vertolkt. "Wat mij betreft moet het volgend jaar gebeuren met Red Bull Racing. We moeten een grotere stap zetten dan dit jaar en ze moeten me overtuigen dat ik met hen de titel kan pakken."

Ricciardo had veel meer van het huidige seizoen verwacht, zo geeft hij toe. "Ik had gedacht dat we dit jaar al zover zouden zijn dat we voor het kampioenschap konden gaan." Dat bleek te optimistisch ingeschat; Mercedes en Ferrari zijn een klasse beter. Ricciardo wist wel de Grand Prix van Azerbeidzjan te winnen, maar die zege kwam met het nodige geluk tot stand.

"Ik wil in staat zijn om elk weekend voor de overwinning te gaan", aldus Ricciardo. Red Bull Racing dient maar te bewijzen dat zij hem dat kunnen bieden. Anders zal de Australiër zijn geluk elders beproeven. Ricciardo: "Ik zal keuzes moeten maken zodra mijn contract bij Red Bull Racing afloopt. Voor het eerst in mijn professionele loopbaan ben ik transfervrij. We zullen zien hoe het zich ontvouwt."



Reacties (78)
Avatar
Posts: 540
Alles zal van Renault afhangen.
Avatar
Posts: 7093
Nee, van Newey.
Die moet gewoon eens wat meer betrokkenheid tonen al vanaf de winter en niet pas na 4 races in het seizoen.
NL Rogier hier 13 sep 2017 13:44+3
Avatar
Posts: 1765
Stel dat RBR en Renault het weer voor elkaar hebben komend seizoen dan moet Daniel eerst afrekenen met Max die steeds beter wordt en die Daniel steeds vaker verslaat...
NL mister mouse 13 sep 2017 14:430
Posts: 289
Ook op aerodynamisch vlak ligt RB nog achter Ferrari en Mercedes. Ook daar moet een stap gemaakt worden.
Posts: 1599
Red Bull doet het veel beter dan Toro Rosso en het fabrieksteam van Renault.
Kan ik dan aannemen dat de Renault motor de beslissende factor is?
 
NL xaMVerstappen 13 sep 2017 12:14+3
Avatar
Posts: 726
Allemaal leuk en aardig, maar je moet ook wel ergens terecht kunnen Ricciardo.
Geen oude schoenen weg gooien voordat je nieuwe hebt.
NL Damon Hill 13 sep 2017 12:43+2
Posts: 9435
Ferrari? Raikkonen blijft niet eeuwig rijden daar en Ferrari heeft duidelijk gemaakt dat als ze een topper naast Vettel willen zetten dit gewoon gaan doen. Ricciardo past goed in het Ferrari plaatje (snel, ervaren en constant) en ik zie Verstappen uiteindelijk eerder bij Mercedes terecht komen.
NL Tieske73 13 sep 2017 13:01+2
Avatar
Posts: 1235
Ricciardo is zo ongeveer bij ieder team welkom lijkt me
NL Larry Perkins 13 sep 2017 13:15+6
Avatar
Posts: 11698
Nu nog wel @Tieske, maar als Verstappen hem nog meer gaat overklassen in 2018, ook wat race-uitslagen betreft, zullen de topteams niet zo snel de tweede rijder van Red Bull in dienst nemen.
NL petertje 13 sep 2017 13:24+2
Avatar
Posts: 543
@larry, ricciardo 144 punten, max 68 punten wie overklast wie? het gaat om de harde punten in de race en niet wie wie de baas is bij de kwalificatie.
NL Straks Verstappen 13 sep 2017 13:31+6
Avatar
Posts: 190
ga maar efkes wisselen petertje..........gaat steeds beter.....
GB NEXT SPARE VAMP 13 sep 2017 13:32+1
Avatar
Posts: 1524
Precies. Neutrale buitenlandse F1-liefhebbers zien in Verstappen weliswaar een groot talent, maar ze zien ook dat Riccardo momenteel al zijn kansen optimaal benut en Max niet.
En voor er nu iemand begint over pech: Max heeft het voor een deel ook zelf laten liggen, bijvoorbeeld recent op Monza.
Avatar
Posts: 107
Gelukkig dat degene die over de knikkers gaan zich niet inlaten met enkel scorebordjournalistiek.
NL Larry Perkins 13 sep 2017 13:38+3
Avatar
Posts: 11698
Effe goed lezen @Petertje.
Avatar
Posts: 543
@paul, met scorebordjounalistiek wordt je uiteindelijk kampioen. show is leuk om naar te kijken maar uiteindelijk moet het wel doeltreffend zijn.
NL Larry Perkins 13 sep 2017 13:57+1
Avatar
Posts: 11698
Sinds wanneer bestaat er een WK journalistiek? ;)
Posts: 1599
Aparte reacties.
De een schrijft dat Daniel Ricciardo Max Verstappen overklast. De ander schrijft Daniel Riccardo momenteel al zijn kansen optimaal benut.

Dat is allemaal niet moeilijk als je bijna geen uitvalbeurten hebt.
Zelfs Petertje & Next Spare Vamp zouden Max Verstappen in dit geval hebben overklast.
NL Mr Marly 13 sep 2017 16:19+1
Avatar
Posts: 4280
@Axel, even de strijd tussen Ricciardo en Max buiten beschouwing gelaten is Ricciardo al jaren een zeer snelle en stabiele coureur die veel races uitrijdt (ik meen zelfs een paar keer de meeste top 10 notities en hoogste percentage in finishes). Daar kijkt een team ook na, dat telt voor een constructeur. Al denk ik wel dat Max meer de superster binnen een team kan zijn ipv een Vettel of Hamilton, toch denk ik dat zodra de twee genoemde bij hun team blijven dat daar een coureur als Ricciardo beter bij past. Vanuit het team perspectief gekeken dan.
NL Larry Perkins 13 sep 2017 16:300
Avatar
Posts: 11698
@NSV. Wat maakt het uit wat (buitenlandse) F1-liefhebbers ervan vinden?
Teambazen (etc.) worden geacht de keners te zijn en nemen sowieso de beslissingen.
Posts: 740
Elk team kijkt naar het potentieel van een rijders, de teambazen sluiten hun ogen niet voor problemen die naast in de races ook in FP en Q voordoen. Diezelfde teambazen zien in Ricciardo een rijder die 7 uit 8 kwalificaties verslagen is, eentje die nagenoeg elke race achter zijn teammaatje op het circuit zit... ook zien ze dat ook Ricciardo risico neemt en toevallig niet lek rijdt waar zijn teammaat wel die pech heeft.

Ocon en Blomqvist reden geen F1 in 2015, er wordt naar meer gekeken dan punten
Avatar
Posts: 302
@xamverstappen, Nieuwe shoeys?
Avatar
Posts: 543
@matn, potentieel hebben is een ding het waar maken is een ander. er zijn heel veel getalenteerde coureurs die in de f1 nooit heeft waargemaakt waartoe ze in staat zijn. natuurlijk kijken de teambazen naar je potentieel maar als je zaterdag steeds de baas ben maar zondag de mindere is dan zeg dat ook iets over je potentieel. als ik teambaas ben dan kies ik liever een talent die het steeds waarmaakt dan een talent die het maar niet waar weet te maken om wat voor redenen dan ook. dat geeft onzekerheid.
 
NL DJJeffHax 13 sep 2017 12:150
Avatar
Posts: 203
En om deze reden zal men SAI niet verkopen, maar uitlenen aan Renault om de plaats van RIC in te gaan nemen mocht deze besluiten in 2019 voor een ander team te gaan rijden.
 
Avatar
Posts: 1376
"We moeten een grotere stap zetten dan dit jaar en ze moeten me overtuigen dat ik met hen de titel kan pakken." .... Want teams als Ferrari en Mercedes maken geen stappen natuurlijk.

Erg lastige situatie. Maar ik denk, gezien de huidige situatie, dat RBR pas met die nieuwe motorformule pas serieus voor de titel kan gaan. Dat is mijn gedachte erover.
Avatar
Posts: 4891
Hoezo?
Ferrari heeft de stap dit seizoen toch ook gemaakt?
Waarom zou het bij RBR/Renault niet kunnen gebeuren dan?
Ik denk dat RBR qua chassis alweer behoorlijk dichtbij Ferrari en Mercedes zit, dus die stap hebben ze dit seizoen al gezet.
Niets is onmogelijk.
NL Billgates307 13 sep 2017 12:500
Avatar
Posts: 3429
@Nicos
Dat RBR met het chassis al dichtbij durf ik te betwijfelen.
Zie Hongarije
Avatar
Posts: 4891
@Bill,
Race snelheid lag vrijwel gelijk, alleen in de kwalificatie missen ze vermogen.
In Monaco waren ze ook sneller dan Mercedes, dus het verschil is niet groot qua chassis.
Als ze dit weekend dichtbij zitten, dan kun je stellen dat het gebrek aan motorvermogen nog het verschil zal zijn.
Avatar
Posts: 1376
Nicos , bij RBR rammelde het de hele wintertest al. Allemaal probleempjes. Ferrari leek met de puntjes op de i bezig te zijn. Dat is in mijn ogen het verschil.

Ik zeg ook niet dat RBR geen stappen gaat maken, maar ik herinner me nog een interview op het begin van het jaar , dat Ricciardo wat moe was, dat RBR achter de feiten aanliep en dat het niet voor het eerst was. en zo is het ook al een tijdje.
NL Billgates307 13 sep 2017 13:470
Avatar
Posts: 3429
Hongarije is misschien een verkeerd voorbeeld van mij.
Alhoewel Racepace vooraan werd beïnvloed door langzame Vettel waardoor het leek dat Ver makkelijk kon aanhaken.
RBR schijnt iig nog veel "problemen" te hebben met langzame bochten.
Avatar
Posts: 4891
@Roy,
Jij refereert het aan het begin van het jaar, en dat het toen niet goed zat klopt als een bus.
Ik kijk hoe ze er nu voor staan, en dan zie ik dat ze behoorlijke stappen hebben gemaakt met het chassis. Helaas gooit de onbetrouwbaarheid roet in het eten, anders hadden ze er qua punten toch veel beter voor gestaan.
Volgend jaar zal de auto grotendeels een evolutie zijn van de huidige auto, omdat er niet heel veel veranderd in de regels qua chassis.
Wel veranderd het olieverbruik naar 0,6 liter per 100 km, en dat kan misschien in het voordeel werken van Renault.
Ik ben ervan overtuigt dat ze volgend seizoen dichterbij Ferrari en Mercedes zullen zitten.
We zullen zien, maar ik ben niet zo pessimistisch wat dat betreft.
Avatar
Posts: 328
De kans dat Red Bull elke week voor overwinningen kan rijden is met de huidige motorformule even groot als met de toekomstige motorformule.
 
Avatar
Posts: 4904
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig....

Inhalen motorachterstand voor 2021 lastig volgens Christian Horner
9 sep - Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner wordt het bijzonder lastig voor Renault en Honda om de achterstand op de concurrerende merken ..

Benieuwd of Ricci een plekje bij Ferrari of Merc kan scoren...
NL Larry Perkins 13 sep 2017 13:110
Avatar
Posts: 11698
Je hebt m.i. gelijk @Bschuit. Vraag me daarbij af of het van Ricciardo verstandig is om in een mechanische sport een ultimatum zoals Daniel maakt naar buiten te brengen.
Het klinkt wel stoer maar hij kan dat beter intern doen en houden.
Ook zeker in verband met de laatste zin in jouw post.
NL schwantz34 13 sep 2017 13:360
Avatar
Posts: 6104
Ik begrijp Ric wel, die rijd al jaren bij RBR zonder kans te maken op de titel. Hij voert de druk nu op, om RBR er alles aan te laten doen om hem te behouden. Voor zijn teamgenooot zal het niet anders zijn, die is ook pleite als de prestaties weer zwaar tegenvallen in 2018.
 
NL poedersuiker 13 sep 2017 12:36+1
Avatar
Posts: 503
Ik ben soms wel eens bang dar Ricciardo een Mark Webber 2.0 is. Goed genoeg voor de wereldtitel, maar dan net niet kunnen halen, en dat gun ik hem niet.
NL little-nightmare 13 sep 2017 12:43+1
Posts: 1846
Webber goed genoeg voor de wereld titel? Dan weet ik niet over welke Webber je het hebt
NL Damon Hill 13 sep 2017 12:44+6
Posts: 9435
Ricciardo is echt wel een klap beter dan Webber.
BE Jackrotzak 13 sep 2017 13:170
Avatar
Posts: 131
haha indd wat een vergelijking, RIC topklasse, Webber een duidelijke nr 2 in elk team en wereldkampioen in slechte starts
NL Larry Perkins 13 sep 2017 13:210
Avatar
Posts: 11698
De topkwaliteit van Ricciardo is dat hij doorgaans het maximale pakt wat er te pakken is.

Webber zat vaak in een uitstekende uitgangspositie, deed het dan redelijk naar behoren maar haalde er dan toch niet helemaal het maximale uit.
Avatar
Posts: 4904
Ja, zoals opgemerkt door de meeste reaguurders, ik vind Ricci ook wel een klasse beter dan Webber (was) ...
Posts: 2665
@ Little-Nightmare

De Webber die gemakkelijk Rosberg versloeg. Dezelfde Rosberg die een wereldtitel won tegen oppergod Hamilton.
NL Larry Perkins 13 sep 2017 16:36+1
Avatar
Posts: 11698
Ik vond als eerste Ricciardo een klasse beter dan Webber.
 
NL Damon Hill 13 sep 2017 12:440
Posts: 9435
Als zowel Ricciardo als Verstappen uiteindelijk weggaan heeft Red Bull best een groot probleem. Dan hebben ze toch Sainz nodig.

Ik zie Verstappen over een paar jaar wel naar Mercedes gaan, en Ricciardo naar Ferrari.
NL Larry Perkins 13 sep 2017 13:320
Avatar
Posts: 11698
Zou zo maar kunnen @Damon, alles kan. Als Red Bull het goed gaat doen kan Max in 2019 ook nog wel eens gaan bijtekenen.

Ergens hoop ik op het laatste. Dat betekent dat het op korte termijn goed gaat komen bij red Bull en Verstappen gaat scoren.

Bovendien past Red Bull goed bij Max, misschien wel beter dan Mercedes en Ferrari. zolang Max nog ‘jong’ is.

En omdat hem nog een lange F1-loopbaan in het verschiet ligt, lijkt het me niet handig om te snel van het ene naar het andere team te hoppen.
 
Avatar
Posts: 1002
Hij heeft ook nog eens een teamgenoot die hem nu de baas is, dat schiet niet op.
Denk dat het zomaar kan zijn dat Ric en Max pleitte zijn na 2018.
 
Avatar
Posts: 1595
Opvolger van Kimi in 2019, en Max naar Mercedes in 2019, ook weer geregeld, zo zie je het is allemaal niet zo moeilijk.
NL Rubbererobbie 13 sep 2017 14:020
Posts: 17
Is idd. niet zo moeilijk, maar er zal ongetwijfeld weer nieuw talent de F1 binnenstromen.
 
Posts: 369
Terwijl Mateshit toch echt heeft gezegt hij met RBR en Max wereldkampioen wil worden. Wordt nog leuk als RBR het weer voor elkaar krijgt.
NL ScuderiaSjonno 13 sep 2017 14:560
Avatar
Posts: 1320
Mateshit? Serieus? Wil je in het vervolg in ieder geval de moeite nemen de naam van de man correct te schrijven? (Dat zou ik in ieder geval erg kunnen waarderen). Ik houd van woordgrappen, maar dit is gewoon een naamsbelediging, welke naar mijn idee niet op een forum thuishoort.

Bij voorbaat dank,
Avatar
Posts: 239
Dan zit je hier verkeerd scuderiasjonno..... 😜😉
Gebeurt nagenoeg dagelijks hiero.... 😉
Posts: 369
Met een naam als scuderiasjonno klagen over een woordgrapje? Wat een grap, goeie ;) die schrijf ik op en hang ik aan de koelkast.
NL ScuderiaSjonno 13 sep 2017 20:230
Avatar
Posts: 1320
Je doet maar, Daarom. Ben benieuwd hoe dat staat op je koelkast.

Ik persoonlijk vind het gewoon niet wat, dat is alles wat ik ermee duidelijk probeerde te maken.
 
NL jaapdeaap 13 sep 2017 12:560
Posts: 420
Mooi dan krijgt max de nr1 status en het bijbehorende betrouwbare materiaal.
Avatar
Posts: 674
Jaap ! Wat een onzin zeg. Gaat echt nergens over wat je zegt sorry.
NL Tieske73 13 sep 2017 13:20+1
Avatar
Posts: 1235
Onzin is een beetje Jaap zn handelsmerk
NL Larry Perkins 13 sep 2017 13:48+2
Avatar
Posts: 11698
Dat is ook niet aardig.
NL jaapdeaap 13 sep 2017 13:580
Posts: 420
Niet aardig? Ricciardo krijgt toch duidelijk een voorkeur behandeling binnen red bull. Dit jaar de beter strategie in monaco bv al, het betrouwbare materiaal...
Avatar
Posts: 1235
Haha. Kom ik goed weg Larry! ;)
Posts: 74
Ja want ze weten van tevoren welke motor er zal falen.........
NL Larry Perkins 13 sep 2017 16:450
Avatar
Posts: 11698
Ja @Tieske. LOL. ik neem het terug. ;)
 
NL MaxiDaans 13 sep 2017 12:570
Posts: 108
Max en Ricciardo in 2019 naar Mercedes, Hamilton naar Ferrari. Zou wel geniaal zijn. Alleen zou Vettel het daar nooit mee eens worden
 
Avatar
Posts: 674
Heel duidelijk toch ! Vind het top als je zo eerlijk bent. Niks afwachten gewoon zeggen weet ferrari en mercedis het ook gelijk.
 
Posts: 492
Max lag toch alleen voor 2018 vast? Dus als RB pecht heeft zijn beide eind volgend jaar weg.
Avatar
Posts: 1205
RBR heeft in het contract met Max staan dat ze een optie hebben op 2019 voor Max die ze kunnen lichten...
NL schwantz34 13 sep 2017 13:45+1
Avatar
Posts: 6104
Allemaal leuk en aardig zo'n optie, maar als Max weer een teleurstellend seizoen heeft in 2018 gaat hij echt wel pleiten hoor. Die is het helemaal zat om voor spek en bonenen mee te doen met een onbetrouwbare Renault motor. Dat moet echt een heel stuk beter in 2018.
Avatar
Posts: 1205
Dat kan zijn Schwantz34, maar ik gaf Terazino gewoon antwoord op zijn vraag :)
 
Avatar
Posts: 543
@larry het zijn aannames wat jij zegt, je moet naar de feiten kijken. voor volgend jaar zeg ik dat ricciardo max volledig domineert ook in de kwalificatie.
Avatar
Posts: 4891
Is dat geen aanname dan?
De feiten zeggen dat Max in de kwalificatie domineert, waarom zou dat volgend seizoen dan anders zijn.
Of is het meer de hoop dat het zo is @Petertje?
We weten allemaal dat de stand qua punten een wat vertekend beeld geeft, en dat weet jij ook.
Avatar
Posts: 543
ik hoop dat ik fout heb natuurlijk. ook ik ben een max fan, je hebt gelijk dat het een vertekend beeld is. ik hoop dat max meer geluk heeft vanaf Singapore, en niet meer uitvalt door motor pech of door ongeduldig geforceerd rijden.
Posts: 1599
@PETERTJE, je zegt dat je naar de feiten kijkt.
Op welke feiten baseer je je vaststelling op dat Daniel Ricciardo volgende jaar Max Verstappen in de kwalificaties volledig zal domineren?
Welke data / harde gegevens heb je tot je beschikking die anderen niet hebben?
NL Larry Perkins 13 sep 2017 20:140
Avatar
Posts: 11698
Het is niet goed op van tevoren al aan te nemen dat het woord aanname negatief bedoeld is. ;)

aanname = veronderstelling, hypothese
 
NL Rubbererobbie 13 sep 2017 14:000
Posts: 17
De RB is op zich niet verkeerd, het gaat voornamelijk om de betrouwbaarheid en de snelheid van de Renaultmotor.
De Red Bull moet dus van snelle en betrouwbare motor voorzien worden, dan komt de rest wel goed.
RB moet overigens geen grote stap maken, ze moeten 3 stappen vooruit maken en wellicht wel 4 als ze de concurrentie voor willen blijven.
Echter in het verleden heeft RB bewezen een goede titelkandidaat te zijn.
We zullen dus moeten afwachten of ze dat in 2018 weer kunnen waarmaken.
Daarnaast spelen er nog allerlei zaken op de achtergrond, maar dat zal bij andere teams net zo zijn.
 
Avatar
Posts: 940
Dat heeft Daniel niet gezegd tegen RBR daar is hij nu niet toe in staat dan wordt Daniel terug gefloten door Horner.
Avatar
Posts: 4280
Het gaat er noujuist om dat RBR weinig te fluiten heeft zodra hij transfer vrij weg kan. Het is niet zoals bij Sainz het geval was.
 
NL Tifoso-01 13 sep 2017 14:540
Posts: 139
Alhoewel het logisch zou zijn dat Ric naar Ferrari gaat (roots) is het wel zo dat tot dusver Marchionne alleen met Max heeft gesproken (ook Ric ontkent gesprekken met Ferrari maar zegt zelf dat de fans en de media dit suggereren) en vorige week bij de INSIDE LINE hadden ze het ook over een mogelijk voorcontract van Max bij Ferrari dus we wachten af voor 2019
 
Avatar
Posts: 196
dutchf1 jij denkt toch niet dat newey de enige is die een auto kan bouwen,mcLaren heeft op het moment een heel goed chassis maar niet gebouwd door newey.
 
NL tapmeester 14 sep 2017 17:490
Posts: 12
Vanaf volgend jaar Honda motoren, LOL
 

BR
        Grand Prix van Brazilië
Lokale tijd
Geef je mening
Is Scuderia Toro Rosso beter af met Honda dan met Renault?





Coureursprofiel
Naam AU Daniel Ricciardo
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 1 jul 1989 (28)
Gewicht 64 kg
Lengte 1,75m
Woonplaats Monaco