Charlie Whiting: "Teams zullen ontwerp halo zelf nog aanpassen"

Gepubliceerd op 29 jul 2017 09:10
image

Er is de afgelopen weken veel te doen geweest omtrent de halo. De coureurs zijn er niet blij mee, bijna alle teams zien de halo liever niet komen, fans zijn argwanend, maar Charlie Whiting denkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat hij wordt opgediend. Men zal al snel gewend zijn aan de halo die de veiligheid van de coureurs moet verbeteren. 

Haas F1-coureur Kevin Magnussen was duidelijk in Hongarije: ''If it looks like shit, it is shit." Zijn collega en tevens Grand Prix Drivers Association director Romain Grosjean is ook tegen de halo en zegt dat hij problemen heeft met zijn zicht tijdens het rijden. Teambaas Günther Steiner zegt daarover: "We moeten het op de simulator plaatsen, zodat hij er aan kan wennen. We moeten een oplossing vinden want de halo komt eraan."

Toch houdt FIA-veiligheidsdirecteur Laurent Mekies een slag om de arm: "Het is mogelijk dat we grote vorderingen maken en dat we voor 2018  alsnog besluiten dat een andere oplossing alsnog beter blijkt, ook qua uiterlijk."

Wedstrijdleider Charlie Whiting ziet nog een hoop veranderen aan het uiterlijk van de halo: "De teams zullen met een aantal mooie ontwerpen komen. Alle prototypes zien er nog rauw uit, maar de teams hebben een bepaalde mate van vrijheid om de aerodynamica van de halo aan te passen. Afgelopen jaar maakte Williams het prototype wit en dat zag er al een stuk beter uit." Ook verwacht hij dat de toeschouwers het er over een jaar nauwelijks meer over hebben: "De fans zullen er snel aan gewend raken. Uiteindelijk zal het niet zo slecht zijn als het nu lijkt", aldus Whiting. 



Reacties (34)
Avatar
Posts: 121
niet gewend raken maar er in berusten dat die halo erop zit
 
Posts: 429
De eerste paar races voldoende crashes omdat men door de halo de tegenstanders niet ziet :D kan vast wel helpen in het weg poetsen.
 
Avatar
Posts: 1134
Ik kijk volgend jaar niet meer.
Is geen serieuze sport met te noemen!
NL Fred Schuit 29 jul 2017 09:200
Avatar
Posts: 396
Heeft met veiligheid te maken lijkt mij serieus genoeg.
Avatar
Posts: 1526
Je kunt ook doorslaan wat betreft veiligheid. Zoals Magnussen al zei: we kunnen ook een maximum snelheid van 80 km/h in voeren.
NL JeroenF1 29 jul 2017 10:03+2
Posts: 265
F1 is veilig genoeg. En zoals al gemeld kun je ook doorslaan qua veiligheid.
Daarnaast is het een maatregel die alleen geldt voor de F1 terwijl er in de lagere klasse naar verhouding veel meer ongelukken plaatsvinden.
NL mister mouse 29 jul 2017 10:150
Posts: 565
@jeroen het wordt in de lagere klassen ook ingevoerd
Posts: 484
Als je gevaarlijke sport wil zien, dan moet je wielrennen gaan kijken.
Avatar
Posts: 982
@Fred Schuit, dat valt wel mee. Het wordt er nu doorheen gedrukt terwijl het een klote oplossing is in mijn ogen. De F1 maakt zichzelf belachelijk met deze oplossing. Hadden we een paar jaar geleden de dildo's op de neus, hebben we volgend jaar de teenslippers rondrijden. De F1 moet in mijn ogen enig gevaar herbergen, coureurs als helden. Wat we volgend jaar voorgeschoteld krijgen is een teenslipper waarmee een coureur fouten kan maken omdat de grindbaken weg zijn etc

Het is gewoon weer een klote oplossing van de FIA, de kleinere onderdelen kunnen nog steeds door de Halo heen vliegen dus de bescherming is nog steeds niet optimaal en daarom kan je er net zo goed niet aan beginnen, of een andere oplossing bedenken die wel 100% veilig is maar de F1 zal fans verliezen met de Halo.

@Mister Mouse de Halo wordt volgend jaar niet in alle klassen ingevoerd.
 
NL Fred Schuit 29 jul 2017 09:190
Avatar
Posts: 396
"De fans zullen er snel aan gewend raken"

Dat denk ik ook net als het geluid.
NL JeroenF1 29 jul 2017 10:04+1
Posts: 265
Ik ben in ieder geval nog niet gewend aan het geluid en gok dat dat nooit gaat gebeuren ook.
Ik verwacht voor mij persoonlijk ook hetzelfde met de Halo.
NL Tuurlijk! 29 jul 2017 10:100
Posts: 746
Ga jij maar LMP1 kijken dan...
Posts: 265
Ik kijk wat ik wil,inclusief lmp1.Dat wil echter niet zeggen dat ik de huidige opzet qua motor en halo een vooruitgang vindt.
Avatar
Posts: 298
Heb jij wel eens langs het circuit gezeten ipv in je woonkamer? Ik ga alleen nog maar naar moto GP kijken vanwege dat er geen beleving meer is bij de F1.

En het gaat de FIA totaal niet om de veiligheid, ze willen gewoon wat meer zekerheid in de afloop van de rechtzaak van de nazaten van Bianchi. Als dat proces achter de rug is zijn ze zelf de eerste de roepen dat ze het hebben geprobeerd, maar niet werkt, en dat het weer verdwijnt.
Met zoiets een open raceklasse omzeep helpen en daarnaast VET die zijn auto als wapen inzet geen straf geven... Ja hoor, we geven echt om veiligheid...

En als we het zo veilig willen maken, dan ook maar de open wielen in de ban doen, verplicht abs en tractie controle gebruiken etc.?
Misschien moeten ze verbieden om in te halen in de bocht, is ook statistisch te bewijzen dat daar erg veel aanrijdingen uit volgen.
 
GB VeerTheMan 29 jul 2017 09:210
Avatar
Posts: 805
Ik ben ben benieuwd wat Adrian Newey er van zal maken.
 
NL Appelscha f1 29 jul 2017 09:250
Avatar
Posts: 2405
Hoorde dat ze bij Redbull bezig zijn met een onzichtbaarheids poeder.
NL OrangeArrows 29 jul 2017 09:290
Avatar
Posts: 1527
NL Appelscha f1 29 jul 2017 09:340
Avatar
Posts: 2405
Ja; ) helaas wel!

Het lijkt straks wel een buggy pffff.......
Posts: 1065
Heej dat is mijn grap ;).
NL Appelscha f1 29 jul 2017 13:250
Avatar
Posts: 2405
Heb je ook naar Potter gekeken; )
Posts: 1065
Nee naar James Bond.
 
NL kingcreole 29 jul 2017 09:390
Avatar
Posts: 706
De teams die tegen hebben gestemd moeten gewoon de 1e race boycotten
 
Avatar
Posts: 48
Het zal wel wat reacties oproepen bij sommige, maar wat kan het eigenlijk verrekken of er zo'n halo op de auto zit.
We kijken toch naar een wedstrijd van Coureurs in snelle auto's die hun stinkende best doen om te winnen. Met of zonder dat ding, het gaat toch om het wedstrijd aspect. Het is geen mode-show!!!
De teams zullen dat ding echt wel zo maken dat ie één wordt met de rest van de wagen.
Het enige waar ik me zorgen om maak, is de vraag of men snel genoeg uit de wagen kan.
Avatar
Posts: 1076
De tijd van eruit komen word slechts verdubbeld , van 5 naar 10 seconden.
Maar ach wat is 5 seconden extra seconden nu als het ding in de brand vliegt, veel veiliger.
Avatar
Posts: 48
Kijk, Hier heeft @A.I.F1 een punt. Daar is zeker wat van te zeggen.

Maar de reacties op dit (en andere) forum, dat men niet meer gaat kijken om dat ding enz. enz. zijn zo'n dooddoeners waar je niks mee kunt (en wedden dat ze toch nog kijken volgend jaar :-) )
Posts: 265
Wat als de halo zo vervormd dat de coureur er helemaal niet meer uit kan. Of een band uit de bandenstapel link of rechts naar binnen schiet en vast zit in de halo.
Men kan legio scenarios verzinnen waar de halo eerder een nadeel dan een voordeel is.
Avatar
Posts: 48
@JEROENF1 : Beide scenario's lijken mij wat ver gezocht. De halo zal het gewicht van 15 auto's moeten kunnen dragen (heb ik ergens gelezen). Maar toch.... je weet nooit.
De band uit de bandenstapel is ten eerste afgeschermd door een "mat", zodat er geen banden individueel een leven gaan leiden. ten tweede geeft zo'n halo dan nog altijd meer bescherming. Als die band dan toch komt, dan is er bij de halo nog altijd iets van bescherming.
 
Avatar
Posts: 1076
"Het is mogelijk dat we grote vorderingen maken en dat we voor 2018 alsnog besluiten dat een andere oplossing alsnog beter blijkt, ook qua uiterlijk."

Kijk hier word ik pislink van, er komt niks anders want de 2018 bolides zijn in de maak die dus rekening houden met een halo. Dit is weer de fans een worst voorhouden.
Ze denken dat iedereen achterlijk is.
 
Posts: 9
Wellicht dat de teams hun simulatoren kunnen gaan gebruiken in een netwerkje om tegen elkaar te racen. Waarschijnlijke betere waarborging van veiligheid dan de Halo. In werkelijkheid zal het gevaarlijker zijn om met minder zicht rond te gaan rijden.
ES Darlos Cainz 29 jul 2017 18:410
Avatar
Posts: 5341
Juist. Het slechtere zicht door de Halo is er ELKE seconde dat de coureur rondrijd. Als je aan kansberekening doet dan levert de Halo per saldo meer gevaar op dan dat het problemen wegneemt. En dan hebben we het nog geen eens gehad over een auto ondersteboven die in brand vliegt. Schandalig slechte risico inschatting van de FIA. Wat gaat de FIA doen als er een coureur levend verbrand omdat de Halo in de weg zit? Ik hoop dat de onveiligheid van de Halo in de praktijk wordt aangetoond volgend jaar. Alle coureurs zullen dan van schrik niet meer willen rijden met dat ding en desnoods gaan staken.
 
BE Max plankgas 29 jul 2017 10:400
Avatar
Posts: 46
TEAMS ZULLEN ONTWERP HALO ZELF NOG AANPASSEN. Dan wordt het vanzelf meer een ding van hun zelf en niet iets dat van hoger hand is opgelegd. Vindt het net een stropdas
 
NL Sergeant Gneisbaard 29 jul 2017 10:44+1
Avatar
Posts: 2664
Stiekem is Ol'Charlie toch bang dat de Formule Flipflop er zo slecht uit gaat zien dat niemand straks nog kijkt, hooguit Australië 2018 om te kijken of
- het er echt zo slecht uitziet als op de foto
- er ongelukken gebeuren die zonder halo vermeden kunnen worden (slecht zicht)
- er problemen met het helpen van coureurs komen als ze een smak maken

Kortom, als de ramptoeristen weg zijn, dan wordt het pas interessant
 
Avatar
Posts: 2416
"Afgelopen jaar maakte Williams het prototype wit en dat zag er al een stuk beter uit."

Nou, daar ben ik het niet mee eens, als ik de foto's op google zie. Helaas kan de T-cam ook de prullenbak in.
 
Avatar
Posts: 95
Ik kijk bijv naar Spa ... wat als daar iemand spint bij uitkomen van Eau Rouge? Met die halo weet je zeker dat een coureur het niet ziet met alle gevolgen van dien..zeer slechte zaak dit.
 

SG
        Grand Prix van Singapore
Lokale tijd
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Coureursprofiel
Naam DK Kevin Magnussen
Actief Als Haas F1 Coureur in Formule 1
Geboortedatum 5 okt 1992 (25)
Gewicht 68 kg
Lengte 1,74m
Woonplaats Roskilde