Zandvoort ziet een F1-race 'absoluut als mogelijkheid'

Gepubliceerd op 10 jul 2017 08:37
image

De tribunes langs de Red Bull Ring kleurden afgelopen weekend oranje voor de Grand Prix van Oostenrijk. Duizenden Nederlanders reisden af naar het plaatsje Spielberg om Red Bull Racing-coureur Max Verstappen daar aan te moedigen. Later dit jaar zullen ook de heuvels rondom het circuit van Spa-Francorchamps vol zitten met Nederlandse Formule 1-fans. Wordt het niet tijd voor een nieuwe Grand Prix van Nederland?

Zandvoort was in 1985 gastheer van de voorlopig laatste Nederlandse Grand Prix. Dat circuit zou een hernieuwde Formule 1-race wel zien zitten. Circuitdirecteur Richard Kleve vertelde aan Nu.nl: "Het is absoluut een mogelijkheid. Als je ziet hoe de Formule 1 leeft in Nederland, dan is dat absoluut een positieve ontwikkeling. Kijk maar naar de kijkcijfers, de evenementen die georganiseerd worden en de Nederlanders die naar Spa, Oostenrijk of Spanje gaan."

"Samen met de gemeente zijn we bezig met een impactstudie. Daarbij brengen we in kaart wat het zou betekenen voor de regio, voor Zandvoort en voor de provincie. Daar verwachten we na de zomer een resultaat van te hebben."

"Een evenement als een Grand Prix kost bijzonder veel geld. Er zijn verschillende bedragen genoemd en dat kun je als circuit niet alleen dragen, dus daar heb je een brede draagkracht met de gemeente en de provincie voor nodig. Ik geloof dat er absoluut mogelijkheden zijn."

Moeilijk verhaal

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake ziet minder perspectieven. "Het is altijd haalbaar, maar alleen als je goede wil hebt bij alle stakeholders. Het wordt gewoon erg lastig. Vanwege de milieuwetgeving hebben ze in Zandvoort nu al moeite met de toelaatbaarheid bij andere races. De ene keer is er weer geluidsoverlast en een andere keer wordt er weer een zeldzaam beestje ontdekt in de duinen."

"Het huidige circuit is totaal niet geschikt voor de Formule 1. Er zal waarschijnlijk een totaal nieuw circuit moeten worden gebouwd. Het kost ook nog heel veel om überhaupt op de Formule 1-kalender te komen. Het is geen haalbare kaart, want de gemeente en het Rijk zullen het niet ophoesten. Het zal moeten komen uit het bedrijfsleven, maar dat wordt een moeilijk verhaal."

"Los van de benodigde gelden zullen ze dus eerst in het reine moeten komen met de gemeente. Je praat bij een project als dit niet over tientallen, maar over honderden miljoenen."

Een woordvoerster van de gemeente Zandvoort kon nog weinig over een eventuele Grand Prix kwijt. "Op het moment dat we de resultaten hebben, kunnen we meer zeggen. We gaan ervan uit dat we het deze zomer nog kunnen communiceren. We willen kijken hoe haalbaar het is en daarvoor hebben we een extern bureau met experts ingehuurd."

Assen

Het TT-circuit van Assen, is daar misschien wat mogelijk? Een woordvoerder van die baan laat aan Nu.nl weten: "Het TT-Circuit Assen wil inderdaad eventueel een Formule 1-evenement organiseren. Het betekent dat een consortium van partijen als multinationals of de overheid het financieel mogelijk zou moeten maken, om vervolgens dan het TT-Circuit in Assen te vragen of het circuit gehuurd kan worden voor de Formule 1. Het circuit zelf kan bedragen voor de rechten, zoals die genoemd worden, niet betalen. Of het circuit dan ook in staat is het evenement te hosten, hangt van de specifieke circuiteisen van de internationale organisaties af. Dat weten we namelijk niet."

Van den Wall Bake gelooft dat Assen niet kansloos is. "In Assen is men minder spastisch over overlast. Er is bovendien meer ruimte om het circuit aan te passen. Logistiek moet er wel veel gebeuren, maar daar ontkom je sowieso niet aan als Nederland zich weer op de Formule 1 wil storten."

Bij Zandvoort houden ze de moed erin. "Onze baan is uitdagend en heeft een mooie ligging, dus ik draag een terugkeer van de Formule 1 een bijzonder warm hart toe. Het jaar 2020 is al eens genoemd, maar ik kan dat niet precies zeggen. Er zijn heel veel factoren die meespelen. We wachten eerst de studie af, al ben ik laaiend enthousiast", aldus Kleve.



Reacties (71)
Avatar
Posts: 5786
Gauw het circuit verkopen aan Liberty.
NL DutchTreath 10 jul 2017 11:450
Avatar
Posts: 5058
Precies. Als Liberty idd historische circuits wil behouden, dan zou Zandvoort best in dat rijtje thuis kunnen horen. De ligging tussen de duinen en aan zee is ook uniek te noemen. Maar wat eerder al terecht is genoemd in het artikel, dan moeten alle neuzen wel de zelfde kant op gaan wijzen. Ik denk dat de overheid en de gemeente in eerste instantie om moeten i.v.m. milieu en de geluidsdagen.
 
Avatar
Posts: 619
Een zeldzaam beestje ontdekt in de duinen, dat betekent vertraging of uitstel van oa de F1, dan gaat het helemaal een lastig verhaal worden. F1 in Nederland is een utopie, mogelijk dat er meer kan als Max wereldkampioen tzt is geworden.
Avatar
Posts: 5786
Ach, die opmerking over een beestje is pure stemmingmakerij, daar zou ik mijn schouders over ophalen.
Het is eigenlijk heel simpel. Ooit lag het circuit tamelijk geïsoleerd, maar door bevolkingstoename en de Nederlandse handelsgeest indachtig heeft men op een gegeven moment de terechte conclusie getrokken dat de grond meer oplevert voor woningbouw dan voor incidentele circuit-activiteiten. Het is nostalgisch gemurmel om daar op terug te komen.
Als kip met gouden eieren fungeert het circuit voor gemeente Zandvoort al lang niet meer. En Assen is eigenlijk te smal voor autosport.
NL henny jr 10 jul 2017 09:23+1
Avatar
Posts: 1241
Misschien is dat zeldzame beestje ook wel groot fan van de F1;)
Avatar
Posts: 8025
Daar hoeft geen eens een zeldzaam beestje voor ontdekt te worden... Dit is Nederland, zodra er serieuze plannen zijn worden de Gr-linkse lieden wakker en stappen naar rechters, raad van state,, Europees hof ,,en wat er nog allemaal meer mogelijk is... Niet gek kijken als je minimaal zes jaar verder bent voordat al dit soort procedures afgehandeld zijn ... Nee, vergeet Zandvoort maar...
Posts: 2074
Inderdaad niet reeel. Tegen de tijd dat je eventueel een race kunt organiseren is Max al met pensioen en de interesse in de F1 in Nederland gedaald tot een dieptepunt.
Avatar
Posts: 230
In de polder !
Heb al een schets gemaakt op papier. Circuitbasis zoals Indianapolis zodat meerdere soorten races kunnen worden gehouden. Aansluiting van de uitvalswegen, uitbreiding/verplaatsing van het vliegveld zodat gedeelte vd baan daarvoor kan worden gebruikt. Gebouwen buiten de baan
 
NL Ridertje 10 jul 2017 09:03+1
Avatar
Posts: 1747
Zandvoort is de mooiste plek vindt ik! Je heb de zee en er zijn al veel hotels! Maar dan krijg je weer te maken met de bereikbaarheid en parkeer mogelijkheden, dan moet ook nog eens het circuit compleet gerenoveerd worden. Het zal niet lukken zonder overheids geld!
Ik ben ook bang dat ze er al te laat mee zijn, de formule 1 kalender zit al bomvol en Liberty Media ziet liever nog meer straten circuits komen, zoals Miami, Las Vegas, New York of London. Dus wat dat betreft is Zandvoort al kansloos!
Posts: 1510
Stratencircuit in Amsterdam langs de grachten :D.

Zonder gekheid; ik zie het ook niet gebeuren. Ik denk dat er minimaal 2 a 3 jaar nodig is aan verbouwingen om Zandvoort geschikt te maken voor F1. Kost klauwen vol met geld wat niemand op wil hoesten.
NL Fred Schuit 10 jul 2017 09:16+2
Avatar
Posts: 401
Als Max er niet geweest was had niemand het er over gehad.
BE Jean Alesi 10 jul 2017 09:21+4
Avatar
Posts: 17675
Met alle respect hoor, maar picture ff een verpauperd Noord-Hollands dorpje genaamd Zandvoort op een kalender terwijl ze ook alternatieven bestuderen als Miami, NYC, Las Vegas....
Neen, beter koesteren ze dat stukje f1 geschiedenis in Zandvoort, definitief verleden tijd vrees ik.
Ik heb bewondering voor hun ambities, dat wel.
Enkel als men een geheel nieuw circuit zou aanleggen in Nederland, dan zou ik kansen zien.
Avatar
Posts: 5480
ha ha, ook goedemorgen Jean.
BE Jean Alesi 10 jul 2017 09:280
Avatar
Posts: 17675
Morguh Mr M. hoe schat jij de kansen in voor Zandvoort?
Ik denk dat de kansen op een titel voor Kimi dit seizoen vele malen groter zijn
Avatar
Posts: 5416
Denkt u even mee?
Zandvoort: 17000 inwoners. Bestuur: ouderenpartij, D66 en CDA. Na een flinke crisis in 2016 bestaat het lokale bestuur nu uit 6 bij elkaar geraapte partijen die tot geen enkele fatsoenlijke beslissing kunnen komen.
De provincie en het rijk mogen dus 200 miljoen op gaan hoesten en alle linkse milieu clubjes en politieke partijtjes buiten spel zetten. Die gaan natuurlijk niet via de rechter proberen alsnog alles te vertragen en zo'n proces gaat natuurlijk ook niet 10 jaar duren.
Daarnaast is er in het huidige tijdsbeeld waarin overheidsdiensten maximaal onder druk staan ook enorm veel goodwill bij de overheid om een paar honderd miljoen te investeren om 3 dagen per jaar een evenement te organiseren. En het bedrijfsleven? Die staan te springen! (Om een gratis graantje mee te pikken)
Lieve optimistische mensen, laat het nou eens los. Het is al erg genoeg dat er weer voor tonnen gemeenschapsgeld een extern bedrijf met externe experts is ingehuurd om maandenlang onderzoek te doen naar iets wat elke boerenl*l met gezond verstand al voor had kunnen rekenen.
Avatar
Posts: 1634
@Rimmer: Amen. :-)
BE Jean Alesi 10 jul 2017 09:450
Avatar
Posts: 17675
Het schijnt zo te zijn dat de milieuclubjes hebben ontdekt dat de zeldzame boktor die voorheen alleen voorkwam in de bossen van Tjilatjap nu is neergestreken in het duinengebied rondom het circuit, lijkt me dus definitief einde verhaal F1!
IT mr.Monza 10 jul 2017 10:01+1
Avatar
Posts: 5480
@Jean,
Nul.
Ik hoorde dat de cruisin' reetkever de beschermde soort was die het tegenhoudt.
Avatar
Posts: 133
Voor de zee hoeven ze het niet te doen, zijn al circuits bij het water dus de bijzondheid is daar vanaf.
Ik woon zelf in het zuiden van Limburg, en Fantaseerde of het mogelijk zou zijn voor een straten circuit rondom het drielandenpunt. Veel heuvels.
Het aspect 3 landen beviel me wel. Dan heb je echt een Europa gp
Avatar
Posts: 1246
Ik zie alleen kansen als de voorzieningen zo worden ingericht dat er ook niet autosport gerelateerde evenementen en activiteiten kunnen worden gehouden. Dan heb je meer draagvlak en mogelijk ook iets meer dekking van je kosten. Koppel er een prachtig future centre aan vast dat voorop loopt in techniek en mobiliteit. En zo zijn er nog veel meer ideeën. Zorg dat je niet alleen een F1 grote prijs wil organiseren. Nederland kan dat soort integrale projecten erg goed. Paradepaardje van maken.
Avatar
Posts: 1695
@Rimmer. Niets aan toe te voegen.
Avatar
Posts: 5416
@bear: ik wil er nog wel iets aan toevoegen. Het is zeker niet zo dat ik geen F1 in Nl wil, integendeel. Ook ben ik geen zwartkijker of negatieveling (dat verwijt komt standaard uit de dromershoek) maar wel een realist in deze. En de realiteit is gewoon niet positief. Natuurlijk kan je stellen dat er behalve een F1 race nog veel op het circuit georganiseerd kan worden om zo de kosten te verdelen maar wat dan? Er zijn nu ook al een auto italia, Max Verstappen dagen, F3, etc etc. Sommige evenementen zijn wat drukker bezocht dan anderen.
Ik denk dat NL dit niet nodig heeft en als de overheid zo race minded is dan kan ze ook voor ettelijke tientallen miljoenen race talent gaan ondersteunen en F3 auto's in defensie kleuren wrappen met wervingsteksten. Kortom, doe dan iets nuttigs en constructiefs zodat er een goede laag NL coureurs ontstaat. Dan groeien de successen, de interesse vanuit de commerciële hoek en dan kan NL in de toekomst een echt circuit neerleggen in de polder. Sepang 2 met vliegvelden nabij en de infrastructuur op orde. Regeren is vooruit kijken toch?
NL DutchTreath 10 jul 2017 12:140
Avatar
Posts: 5058
@Rimmer,

Nu moet je niet twee totaal verschillende dingen door elkaar gaan halen. Bij de overheid en de gemeente wordt alleen aangeklopt voor vergunningen voor de geluidsdagen, milieu en infrasrutuur. De financiële bijdrage komt van het bedrijfsleven en eventueel multinationals. Dat de overheid zou moeten gaan bijdragen aan het opleiden van jong racetalent is gewoon kul te noemen, aangezien de overheid al voldoende bijdraagt in verschillende takken van sport waar veel vraag naar is. Er zijn namelijk ook bepaalde takken van sport (waaronder de racerij) die puur worden ondersteunt door sponsoring van bedrijven en multinationals die wel de sport als interessant zien om op international vlak hun product aan te prijzen in de wereld. Aangezien de overheid alleen met subsidies werkt, en totaal niet commercieel is ingesteld, zullen zij zich nooit laten lenen voor dit soort bijdrages aangezien zij wel met gemeenschapsgeld bezig zijn en niet markt gericht.

Wat er nu gebeurt is in fasen aftasten van de verschillende onderdelen die nodig zijn om uberhaubt de F1 naar Zandvoort toe te halen. Daar heb je in eerste instantie de gemeentes en het rijk voor nodig voor de vergunningen en de infrastructuur. Daarna volgt een ronde om te kijken welke bedrijven en/of multinationals geïnteresseerd zijn dit financieel te ondersteunen. Natuurlijk blijft alles nog 1 groot vraagteken. Maar onmogelijk is iets nooit, want dat hangt af van de bereidwilligheid van de verschillende partijen die benadert worden. Dus om nu bij voorbaat al de grond in te gaan lopen boren vind ik vrij kortzichtig, waarbij jij alleen maar kijkt naar jaren geleden toen er ook een poging werd ondernomen. Maar toen waren de tijden iets anders, en waren wereldwijd de ogen niet gericht op een Nederlandse coureur. Maar we zullen zien. Ook ik heb geen glazen bol waarmee ik de toekomst kan voorspellen. Maar zeg nooit nooit. Dit kleine landje is tot meer in staat dan jij ons nu wil doen laten geloven.
NL Larry Perkins 10 jul 2017 14:520
Avatar
Posts: 16125
Zandvoort? Ik zeg DOEN!
NL Larry Perkins 10 jul 2017 14:570
Avatar
Posts: 16125
“Samen met de gemeente zijn we bezig met een impactstudie. Daarbij brengen we in kaart wat het zou betekenen voor de regio, voor Zandvoort en voor de provincie. Daar verwachten we na de zomer een resultaat van te hebben.”

Als we dit rapport nou eens afwachten...
Avatar
Posts: 1241
@jean alesi weet je wel hoe gevaarlijke exoten zijn voor de natuur. Aangezien die in nederland geen vijanden hebben kunnen die zich voortplanten tot een plaag wat andere organismes doet verdwijnen.
NL Freek-Willem 10 jul 2017 17:110
Avatar
Posts: 1184
@Larry,
Volgens het bericht "na de zomer" en "het jaartal 2020 is al genoemd" dus het rapport zal dus nog even op zich laten wachten. Moet zeggen dat het ne nog best mee valt dat ze na de zomer van 2020 al een rapportje af hebben.

Hebben we iig genoeg tijd om dit topic een keer of 20,de reveu te laten passeren :)
NL DutchTreath 11 jul 2017 11:180
Avatar
Posts: 5058
@ Freek-Willem, lastig hè......lezen. Het rapport komt na de zomer 2017 uit.

"Daar verwachten we na de zomer een resultaat van te hebben."


Er wordt over een F1 race gesproken in 2020 niet over een rapport.

"Onze baan is uitdagend en heeft een mooie ligging, dus ik draag een terugkeer van de Formule 1 een bijzonder warm hart toe. Het jaar 2020 is al eens genoemd, maar ik kan dat niet precies zeggen."

Wat ik al zei, goed lezen is belangrijk voordat jij je visie er op loslaat.
NL Freek-Willem 12 jul 2017 10:190
Avatar
Posts: 1184
@Dutch Treath,
Dat ze dat zo bedoelde snap ik ook uit de tekst. Ik sloot dan ook af me een :).

Maar er zit wel een serieuze noot in mijn verhaal vaak schuiven dat soort rapporten door naar een later tijdstip. Vandaar dat ik zei dat er bij na de zomer van 2020 zou zijn meer als verwijzing naar de snelle onderzoeken en besluitvorming in ons poldermodel.

Ben overigens wel benieuwd nar het resultaat. Verwacht er op zich niet veel van maar als ze het voor mekar krijgen
NL Freek-Willem 12 jul 2017 10:220
Avatar
Posts: 1184
Zou mooi zijn (moest er nog bij, maar met mijn dikke vingers op zo'n smartphone is ook niet alles)
 
Avatar
Posts: 234
Als het al ergens in NL kan, lijkt Assen me de enige realistische optie (mn qua faciliteiten en infrastructuur ed).
Avatar
Posts: 478
Denk ik ook. Zoals ze in het artikel al zeggen denk ik ook dat je die baan makkelijker aan kunt passen zodat het geschikter is voor F1 met betere inhaalmogelijkheden. Maar dan het liefst wel zo dat de MotoGP in de oude configuratie kan blijven rijden.
 
NL Fred Schuit 10 jul 2017 09:180
Avatar
Posts: 401
Markerwaard droog leggen en een compleet nieuw circuit aanleggen met alles erop en eraan.
Miischien nog wel goedkoper ook.
 
NL Spielberg 10 jul 2017 09:20+2
Avatar
Posts: 2697
Off topic ,Over mogelijkheid gesproken ; het schijnt dat de Verstappens samen met ene Stefanovic een eigen team op de grid willen brengen.

bron , dikke duim.
BE Jean Alesi 10 jul 2017 09:230
Avatar
Posts: 17675
interessant gerucht! zit er nog meer van dat in de dikke duim?
Hou je in dat geval vooral niet in.....
NL Spielberg 10 jul 2017 09:330
Avatar
Posts: 2697
@Jean, lees het nieuwe topic want geplaatst is ;-)
NL Spielberg 10 jul 2017 10:050
Avatar
Posts: 2697
Klote correctie; " wat" geplaatst is.😈
NL Appelscha f1 10 jul 2017 11:130
Avatar
Posts: 2413
Haha.....Lijkt me wel wat; )

Audi motoren en als sponsor Heineken.
Rijder Max Verstappen.
Tweede rijder....Komt er niet; )
NL Spielberg 10 jul 2017 12:110
Avatar
Posts: 2697
Bandit Racing , zo zal het nieuwe team gaan heten .
 
NL Renzo4000 10 jul 2017 09:43+2
Posts: 50
Tja Zandvoort .... en baan vol nostalgie maar niet voor een toekomstige GP. Zoals al aangegeven door vele hier is het circuit verouderd, zijn de faciliteiten rondom niet toereikend en is de infrastructuur om te huilen. Daarnaast zijn er teveel GroenLinks gekkies die er alles aan zullen doen om dit tegen te houden.

Dan Assen; dit zou an sich tot de mogelijkheden behoren maar ligt wel enigszins in het verlengde van Zandvoort. Want ook hier moeten een hoop zaken aangepast worden alvorens het überhaupt geschikt is voor een F1 GP.

Blijft over; een nieuw te bouwen circuit. Dit lijkt een duurdere optie maar kan zelfs goedkoper uitvallen tov een hele dure "renovatie" van bovengenoemde circuits. Kwestie van een goede locatie uitzoeken buiten het stadsgebied en mooie ligging (zuid Limburg wellicht? Mooie hoogte verschillen en een mooi plaatje om te zien op beeld?!).

Maar dan de grootste uitdaging, het financiële plaatje. Ik acht de kans zeer klein dat de overheid hieraan wil mee betalen dus moet het uit het bedrijfsleven komen. Uiteraard moet een circuit zijn die toekomst vast is en niet alleen gebouwd wordt voor de F1. Zorg dat het breder wordt en het hele jaar aantrekkelijk met allerlei evenementen(pretpark, concert mogelijkheden, hotelketen etc).

Er moet dus een goede business case komen die het daadwerkelijk aantrekkelijk maakt om daarin te investeren. Zoek een paar Chinese investeerders (of uit Dubai oid) en je hebt een grotere kans van slagen imho dan Zandvoort of Assen. Je zou zeggen dat dit nu in economisch en financieel opzicht wel het goede moment is om te doen(investeren in "vastgoed").

Kortom ... ik zie het de komende 10 jaar niet zo gauw gebeuren helaas ...
Avatar
Posts: 325
Zandvoort zie ik niet gebeuren. Alle redenen zijn al genoemd. Als er een GP van Nederland moet komen zie ik een nieuwe baan als beste optie. Misschien kunnen ze iets met het RDW testcircuit in Lelystad. Kombochten liggen er al.
NL bRAMMSTEIN 10 jul 2017 10:440
Posts: 397
Mee eens, behalve het deel over hoogteverschillen. Nederland staat nu niet echt bekend om zijn hoogteverschillen (nivoverschillen daarentegen...), maar meer als Nederland waterland. pleit daarom meer voor Lelystad. Dan wel een deel van de baan 'onderwater' - aquaduct met glazen/doorzichtig plafond. Heb je in ieder geval een uniek circuit (misschien ook een duikerstribune erbij?)
NL Spielberg 10 jul 2017 13:410
Avatar
Posts: 2697
Nederland als w(eau)terland is alleen geschikt voor een GP als je moet smeren met niveau zonnebrandolie
 
Avatar
Posts: 133
Ik vraag me af waarom de gemeente en provincie zo lang op zich laten wachten. Hiermee lopen ze een hoop mis.
Als het eenmaal een goedgekeurd plan is zal het nog enkele jaren duren voordat zoiets gerealiseerd kan worden! Ieder jaar dat ze missen is verloren.
 
Avatar
Posts: 1313
Iedereen die op een echt F1 circuit is geweest en op Zandvoort ziet dat er eerst honderden miljoenen nodig zijn om Zandvoort überhaupt geschikt te maken voor een F1 race. Echt alles moet nieuw gebouwd worden want het is allemaal ouwe troep. Daarna is er nog een miljoenen investering nodig in de infrastructuur rondom het circuit en een degelijke toegangsweg want die is ook niet bestand tegen de honderdduizenden toeschouwers die een F1 race trekt. Zelfs Spa dat dicht naast de snelweg ligt en meerdere toegangswegen heeft kan zo'n stroom al niet goed aan, laat staan Zandvoort met z'n smalle wegen. Bij een zonnige zondag staat de hele regio al helemaal vast.

En dan moet dat kleine dorpje aan de Nederlandse kust nog concurreren met mogelijke circuits in New York, Las Vegas en de dollars uit o.a. het Midden-Oosten. Oftewel, onbegonnen werk. Zelfs Engeland heeft moeite om de F1 race winstgevend te houden, daar waar de bevolking echt autosport gek is.

Als Verstappen vooraan rijdt zullen er wel aardig wat toeschouwers komen zodat het wellicht winstgevend kan worden maar zodra die niet vooraan meedoet is het over met de pret en zullen de tribunes niet vol zijn. Dat zie je ook wel aan de kijkcijfers en social media. Als Verstappen uitvalt vliegen de berichten over tv uitgezet voorbij en dalen de kijkcijfers van Ziggo sterk.
 
Avatar
Posts: 133
Een nieuw Circuit, en dan denk ik aan Heineken als de drager van het concept. Een goede locatie, waar het verkeer met gemak kan komen zonder dat er verkeershinder ontstaat. Dat is nl in Zandvoort het probleem.
Waar ik me de meeste zorgen om maak os het geprotesteer en gezeur van omwonende. Met name de anti F1 liefhebbers. Als je ziet dat er soms heuse protesten zijn alleen al om een speel plek voor kinderen. Een iets meer afgelegen plek lijkt me dan een idealere optie! Word nog een hele kluif.

Belangrijkste is als eerste dat er überhaupt een goedgekeurd plan gaat komen, en waar dat mag zijn... we zullen zien. De meest gevulde beurs zal winnen.
Avatar
Posts: 1313
Heineken is in de formule 1 gekomen om meer marktaandeel te krijgen in markten waar ze dit nog niet hebben. Het is daarom voor Heineken totaal niet interessant om een circuit in eigen land, daar waar iedereen weet wat Heineken is en het merk heel sterk is, te gaan sponsoren.

Ik denk dat er ook genoeg F1 liefhebbers niet zitten te wachten op een race in eigen land. Weg gegooid geld en eigenlijk een onbegonnen project en er zijn in Europa al genoeg mooie banen te vinden, waaronder Monza, Spa, Monaco en Silverstone die echt op de F1 kalender thuis horen. Een race in Nederland zou ten koste moeten gaan van een bestaande race in Europa aangezien de kalender al bomvol zit met races en de teams niet zitten te wachten op meer dan 21 races.
 
NL mister mouse 10 jul 2017 10:160
Posts: 582
Van het circuit van assen weet ik niet geboeg, maar zandvoort gaat hem niet worden. Het circuit is te krap en het Binnenveld en de pitboxes zijn te klein. Daarnaast is de infrastructuur ook bagger en zitten ze met alle milieuregels die alleen een race met
 
Posts: 541
Assen heeft prima faciliteiten en infra. De baan is alleen veel te smal. Dat oplossen is denk ik goedkoper dan die oude Zandvoort rotzooi opknappen.
 
Avatar
Posts: 615
Ik snap niet dat het management van het TT circuit oren heeft naar de F1. Het is een baan voor motoren, de cathedraal van de motorsport. En dat zouden hun om zeep willen helpen? Kan ik me niet voorstellen.
 
Posts: 158
Ik wil hier niet pessimistisch gaan doen, maar ik dit gaat niks worden.
Na het overnemen van liberty media is er ook al interesse getoond vanuit Amerika en daar gaan we als eerste naartoe. Als er een baan bij komt is het zeker eerst in Amerika.
Daarnaast vinden de teams 20 races al meer dan voldoende en veel meer dan 21 -22 races gaan er niet komen op een kalender. Europa heeft op het moment al meer dan voldoende banen op de kalender en F1 moet verreden worden over de hele wereld. Frankrijk gaan we dit jaar ook al naartoe (of volgend jaar?). Spa is op dit moment waar Belgische en Nederlandse fans samen komen voor de F1 race in de buurt en van mij mag dat ook zo blijven, want dat is een prachtig circuit dat nooit van de kalender mag.
 
Posts: 904
Het valt mij op dat zoveel autosportliefhebbers zo negatief reageren als een circuit in Nederland zijn nek uitsteekt om de F1 naar Nederland te halen. Het geleuter over bereikbaarheid en verouderde faciliteiten. Ja daar zullen de huidige eigenaren en directeur nooit over nagedacht hebben...Misschien laten ze daarom een haalbaarheidsonderzoek doen? Zandvoort word inmiddels in het buitenland gepromoot als Amsterdam at the beach. Zou toch leuk zijn de GP van Amsterdam, klinkt beter dan de GP van Almere Haven of Assen. De mensen in Zandvoort staan allang niet meer negatief tegenover het circuit, je moet hier eens komen in het weekend als er festivals zijn zoals Italia a Zandvoort of het British racing festival, de hele omgeving profiteert daarvan horeca, hotels, middenstand en niet alleen in Zandvoort maar ook in Haarlem. En natuurlijk moeten er dingen verbeterd worden en zal het een zware klus zijn maar je kan het beter proberen dan bij voorbaat zeggen het lukt toch niet. Ik heb wel vertrouwen in de nieuwe eigenaren dat ze iets nieuws met het circuit gaan doen en dat de F1 misschien nu nog een stap te ver is maar dat de ambitie er in ieder geval is moet je toejuichen ipv afbranden.
Avatar
Posts: 1313
Als je een andere circuit hebt bezocht waar de F1 rijdt zoals Spa, Barcelona of Silverstone waar allemaal nieuwe complexen staat in de pits dan zie je waarom een F1 race op Zandvoort niet haalbaar is of minstens 200 miljoen aan investeringen gaat kosten. Dat geld krijgen ze nooit bij elkaar zonder overheidssteun. En dan moet het uiteindelijk ook nog terug verdient worden.

En vergeleken met circuits in o.a. Abu Dhabi of China is Zandvoort helemaal een oude bende.
Avatar
Posts: 2196
@JOEPPP

Ben met je eens dat er niet altijd negatief gereageerd moet worden, maar je moet wel realistisch blijven. Er is al langer bekend dat met name de inwoners van Zandvoort zich met hand en tand zullen verzetten tegen verdere uitbreiding van de activiteiten op het circuit.

De groepen die jij noemt (horeca, middenstand) zijn de groepen die het meeste profiteren, echter zijn deze niet bereid om (veel) geld in het circuit te steken. En reken maar dat er veel geld geïnvesteerd moet worden. Verder zullen er langdurige (milieu-/bezwaar-) procedures doorlopen moeten worden.
Posts: 904
@Kobus, de halve horeca is van Heineken, de nieuwe sponsor van het circuit en de F1.
Avatar
Posts: 2196
@JOEPPP

Dat zegt totaal niets...
Als Heineken zo graag Zandvoort een F1 race had gegund, dan waren ze allang naar voren gekomen om dat kenbaar te maken.

Een F1 waardige ombouw van Zandvoort zal tussen de € 100 en € 200 miljoen gaan kosten, een bedrag wat Heineken echt niet zal neerleggen. Bovendien is Heineken meer geïnteresseerd in markten buiten Nederland/Europa.

Gemeente Zandvoort/Haarlem zal het bedrag ook niet neerleggen, Provincie en rijksoverheid zullen misschien marginale bedragen willen bijdragen. Het leeuwendeel zal dan van de industrie moeten gaan komen en die zitten nu juist uit het dal te komen...

Ik heb er een hard hoofd in
 
NL Damon Hill 10 jul 2017 10:51+1
Posts: 11149
Als kleine jongen ging ik (volgens mij in 1995) mee met mijn vader naar Zandvoort om te kijken naar Alesi in V12 Ferrari van 1994.
De eerste 2 treinen zaten zo vol dat we moesten wachten op de 3e, waarin we dan net wat volgepropt erin konden.
Met de auto was overigens geen optie.

En dat was dus een demo he?! Hoe denk je dat het met een race gaat. Alle toewegen staan helemaal vast. Alle treinen en stations puilen uit.

Inmiddels woon ik zelf in Zandvoort en zelfs op een zomerse dag loopt het al vast.

En de TT? Moet je lekker vanaf blijven. Die is voor motoren. Niet aan gaan sleutelen graag. (Ja ik ben ook groot MotoGP fan).

De demo 1995 was trouwens heel vet. Wat was die Ferrari van Alesi machtig mooi. De donkerrode bolide met een V12 geluid die zelfs dwars door je oordopjes heen knalde. Wat vond ik die auto's toen vet!

Terugkomst op circuit Zandvoort? Nou nee doe maar niet.
Avatar
Posts: 1313
Je vergeet de demo's van Schumacher en Barichello met de Ferrari tijdens de Masters. Geweldig was dat. Ook het MotoGP en rally team was er toen bij. Stond vooraan toen Schumacher een uurtje voor de demo aankwam met z'n helicopter.

Toen was de entree gratis en ten minste 1 editie was het super mooi weer. Volgens mij hebben mijn vader en ik er ruim 4 uur over gedaan om vanaf de parkeerplaats bij het circuit tot de rotonde in Haarlem te komen. Normaal is dat een stukje van nog geen 10 minuten.
 
NL senna lover 10 jul 2017 10:570
Posts: 258
Als al die milieu-groeperingen hun waffel houden wordt het wel wat.
 
GB Kevin-R34 10 jul 2017 11:070
Avatar
Posts: 871
Gaat m nooit meer worden. Zandvoort is totaal ongeschikt voor F1. Zowel kwa layout als de toegankelijkheid. Assen is ook niet ideaal. Zou ook op de schop moeten want het is nu ook veel te smal. Dat is nu een schitterend motorcircuit en ik denk dat dat zo moet blijven. Nederland moet gewoon een nieuw circuit bouwen als ze een realistische kans willen hebben op een grand prix.
Avatar
Posts: 2196
@KEVIN

Ik denk dat een haalbaarheidslijstje er zo uit zou zien:

1. Assen (meeste infra is al op orde, deel motorcircuit verbreden, deel uitbreiding circuit speciaal voor F1, aanpassingen pitsstraat)
2. Nieuw circuit (Flevopolder of hoger ivm concurrentie Spa/Nürburgring)
3. Zandvoort

Optie 1 lijkt mij de goedkoopste, optie 2 zal erg duur worden omdat alles opnieuw aangelegd moet worden en optie 3 lijkt mij onhaalbaar (draagvlak bevolking, infrastructuur en uitbreidingsmogelijkheden circuit)
GB Kevin-R34 10 jul 2017 14:33+1
Avatar
Posts: 871
Ik deel je mening. Assen heeft absoluut meer mogelijkheden dan Zandvoort wat verbouwingen betreft. En de locatie is veel beter van Assen. Er is maar 1 toegangsweg richting het circuit van Zandvoort.
 
NL Zwartevlam 10 jul 2017 11:240
Avatar
Posts: 105
over 10 jaar zie je dit soort berichten nog voorbij komen en zijn we nog geen steek dichterbij uitvoering gekomen, typisch nederlands dit gaat niet meer gebeuren ....
 
Avatar
Posts: 644
Gaat niet gebeuren. Circuit moet worden gemoderniseerd, infrastructuur moet aangelegd worden. Het is een investering van honderden miljoenen en het rijk gaat NOOIT meebetalen. Zoals iemand ooit al zong: de meeste dromen zijn bedrog...
 
Avatar
Posts: 2276
Zandvoort dat kan ook niet, het kan alleen als een aantal bedrijven het leuk vinden om een Circuit aan te leggen, het gaat alleen maar geld kosten, dus andere locatie en geld moet geen probleem zijn.
 
Posts: 208
Luchtkastelen en proefballonnetjes waar al het nodige gemeenschapsgeld aan verkwanseld is. Zelfs als F1 fan zie ik ook wel in dat een GP in NL gewoon niet haalbaar is.
Reden nr. 1; milieu;
Reden nr. 2 t/m 1000.000; geld.
Stop met gemeenschapsgeld door de wc te spoelen alleen maar om jullie egotjes op te poetsen en richt je op evenementen die wel haalbaar zijn en draagkracht genieten Zandvoort!
 
GB NEXT SPARE VAMP 10 jul 2017 13:470
Avatar
Posts: 1874
Kansloos. Bovendien is Spa vlakbij, dus Nederland heeft helemaal geen eigen Grand Prix meer nodig.
 
NL Larry Perkins 10 jul 2017 15:440
Avatar
Posts: 16125
F1 terug naar Zandvoort? Ik zeg DOEN!
 
NL voldemort 10 jul 2017 17:000
Posts: 192
Als er een baan wordt aangepast of nieuw gebouwd.
Laat dat alsjeblieft geen Mickey Mouse baan worden.
Daar hebben we al genoeg van.
Beetje lengte is gewoonweg leuker.
 
Posts: 132
Als Max zo doorgaat rijd hij helemaal geen F1 meer einde discussie.
 

BR
        Grand Prix van Brazilië
Lokale tijd
Geef je mening
Max Verstappen wordt in 2019 wereldkampioen






Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (21)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco