Newey: "Begonnen met simpele versie van RB13"

Gepubliceerd op 01 maa 2017 08:18
image

Het team van Red Bull Racing heeft zich relatief koest gehouden tijdens de eerste testdagen van 2017. Dat was deels gedwongen, door technische problemen, maar deels ook uit eigen beweging. De nieuwe RB13 bestaat alleen nog maar uit de basis, het is de bedoeling dat daar de komende dagen en weken nog veel meer tierelantijntjes aan toegevoegd worden.

Dat verkondigde Adrian Newey aan Formula1.com. De technisch directeur van Red Bull Racing legde uit: "Dit was de auto die ik in gedachten had. Of beter gezegd, die wij in gedachten hadden, want we doen dit als team. We hebben ons hoofd gebogen over welke aerodynamische aspecten ons de grootste mogelijkheden zouden bieden onder de nieuwe reglementen en daar naar gehandeld. Proportioneel zien de nieuwe wagens er beter uit."

"Onze bolide is nog redelijk schoon en simpel, clean and simple. Dat is het mooie eraan, op dit moment ben ik best tevreden over het uiterlijk. We zullen nieuwe onderdelen introduceren. We wilden eenvoudig beginnen om te begrijpen wat we hebben. Misschien is Mercedes volwassener dan wij, maar ik start liever met een simpele auto. Dan kun je daar later dingen aan toevoegen. Als je op een gecompliceerd en hoog niveau begint, dan kun je makkelijk de weg kwijtraken."

Een van de hete hangijzers bij de nieuwe bolides is de haaienvin. Mercedes is voorlopig het enige team zonder haaienvin, al testte de Duitse renstal er maandag wel mee. Newey: "Ik heb geen idee waarom zij hem niet hebben. Het is een grote verandering voor de styling, maar aerodynamisch gezien is het belang geringer. Ze waren in 2009 en 2010 al toegestaan en vervolgens verbannen via de regels. Nu mag het weer."



Reacties (60)
Avatar
Posts: 80
Mercedes testte met een soort schoorsteen. Iemand enig idee wat de functie hiervan is?
Avatar
Posts: 5416
Gewoon blinde paniek nu de contouren en mogelijkheden van de RB steeds meer duidelijk beginnen te worden ;)
Toto na de eerste dag: "Jesussss gooi de schoorstenen er maar op!"
Avatar
Posts: 646
Het lijkt 2 functies te hebben. 1 betere afvoer van hete lucht. 2 Die hete lucht word over de achtervleugel geleid waar deze opstijgt, waardoor de lucht die van de achtervleugel komt makkelijker omhoog gaat en je meer downforce hebt. Het zorgt er dus voor dat de lucht makkelijker van de vleugel los komt. Denk ik.
Avatar
Posts: 3754
Ik denk niet dat warme lucht bij 250+ km/u de neiging heeft om op te stijgen...wordt meteen weggeblazen.
 
NL Minimaal Verstappen 01 maa 2017 08:360
Avatar
Posts: 671
Hoopvol bericht, We zullen zien of RBR het waar kan maken met alle toeters en bellen erbij.
NL RJHvandaag 01 maa 2017 09:470
Avatar
Posts: 2182
Gewoon afwachten maar. Je kunt als buitenstaander toch niet achterhalen wat reëel is, wat voor briljante ideeën er ineens tevoorschijn komen, of wat de strategie is in het voorseizoen, wat politiek en blufpoker is, en wat onwetendheid is, of doen alsof.
Newey heeft een goede naam. Andere ontwerpers zijn misschien jonger en hebben weer nieuwe ideeën die innovatiever zijn. Verstappen is nu gewoon afhankelijk van zijn team, maar dat zijn de anderen ook.
 
Posts: 96
Zien jullie nu iets bijzonders aan de RB13 defuser?
Lijkt een beetje of er extra verdieping in zit op sommige segmenten. Soort dubbele defuser?
Posts: 656
De diffuser mag vanaf 2017 iets hoger zijn en begint een stuk eerder (zo'n beetje voor de achteras).
DE Turbo1968 01 maa 2017 19:330
Avatar
Posts: 1139
Ik zie er 2 .. en net daarvoor nog 3, straks eens kijken of het er al 4 zijn...eerst bier!
 
Avatar
Posts: 35
Kan allemaal wel zijn maar voorlopig lopen de W08 en de SF70 een stuk sneller en is Redbull 2 seconden langzamer. Als hier vandaag geen verbetering in komt (einde dag) dan staat Redbull met 1-0 achter tov Merc. en Ferrari. Ze zullen flink aan dde bak moeten. #goredbull
NL The dre 01 maa 2017 09:04+10
Avatar
Posts: 2063
Complete onzin! Helaas maak ik nu toch al 2 woorden teveel vuil aan dit soort nonsens.
Ik begrijp best dat iedere nieuwe fan ook een mening heeft, maar als je het spelletje nog niet helemaal begrijpt, is het soms beter om niets te zeggen.
NL Frank-84 01 maa 2017 09:04+1
Avatar
Posts: 615
Tijden zeggen helemaal niks tijdens de tests.
NL Max wereldkampioen 01 maa 2017 09:07+1
Posts: 123
Ben ik het niet mee eens. Er zijn zoveel dingen die van invloed zijn waar wij geen weet van hebben. Zelfs na de 2de winterreis is er nog wenig van te zeggen.
NL Max wereldkampioen 01 maa 2017 09:080
Posts: 123
Haha ik bedoel wintertest
Avatar
Posts: 665
De motor van RB draaide gisteren nog maar op 78% van het te verwachten vermogen, kan je nagaan als het verschil maar 2 seconden is.. ;-)
NL Max wereldkampioen 01 maa 2017 09:160
Posts: 123
Reutel. Inderdaad. Mischien heeft Renault wel een schema aangegeven voor de test dagen die het te gebruiken vermogen langzaam opvoert.
Avatar
Posts: 35
@THE DRE: we zullen het zien. Je beschikt wellicht over informatie die ik niet hebt. Afgaand op de feiten die ik heb hebben zowel Ferrari alsook Mercedes meer dan dubbel zoveel data, hebben beide teams een hogere topsnelheid en zijn ze aanzienlijk sneller dan Redbull. Verder lijkt me het prettiger als je andermans inbreng hier niet meteen neersabelt maar beargumenteerd waarom je het er niet mee eens bent. Daar kan ik dan op zijn minst iets van opsteken. Fijn, dank je.
NL Hooligans Racing 01 maa 2017 10:01+1
Avatar
Posts: 826
ten eerste was het verschil 1,5 sec gisteren en reed Max niet op SuperSoft banden ...
Avatar
Posts: 29
Ik denk wel degelijk dat je n punt hebt Tijn. Ook al zijn de deskundige veel praters het niet met je eens.
NL Sambalbei 01 maa 2017 10:28+1
Posts: 524
@Tijn, ik snap ook niet helemaal waar je die 2 seconden vandaan haalt eigenlijk... Tijden van gister: RAI 1.20.960 HAM 1.20.993 en VES 1.22.200 Scheelt dus dat is ff ruim 1.2 seconden....
Avatar
Posts: 1632
@Tijn: Tijden tijdens een test zeggen niets, maar dan ook helemaal niets.

Er zijn zoveel variabelen die van invloed zijn aan een auto en waarvan wij als toeschouwer geen weet hebben, dat je niets kunt concluderen op basis van de tijden tijdens een test. Zo weten wij niet hoeveel brandstof er aan boord is, hoeveel motorvermogen wordt vrijgegeven, wat de bandendruk is, etc.

Het enige dat wij zien is met welke banden een tijd is gereden en hoeveel rondjes is gereden, in totaal en per stint. En uiteraard andere uiterlijke aanpassingen aan de auto.

Het staat je natuurlijk vrij om welke conclusie dan ook te verbinden aan tijden tijdens de test, maar sta dan niet raar te kijken dat de meeste bezoekers hier het niet met je eens zijn. En ja, dan zul je waarschijnlijk dus ook de nodige kritiek krijgen.
Avatar
Posts: 2063
@tijn
Hoeveel argumenten kan ik je nog vertellen die al niet ronduit zijn verteld? Als je eerst eens alles had gelezen (incl comments) dan had je al een hoop geleerd. Notabene wordt er al tijdens de live registratie herhaaldelijk gezegd dat de snelheid en rondetijden op dit moment nog geen fuck zeggen. Er is zelf een apart arikel verschenen hier op de site (voor de nieuwe fans) waar je wel en niet op kunt letten tijdens deze tests. En wat betreft de "data" waar jij het over hebt, laat die mercedes maar lekker rondjes rijden. Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen waarom die redbull na iedere (of 2) rondes naar binnen wordt gehaald? Data verzamelen mischien??? Nee ventje, je kunt bijdehand gaan antwoorden, maar verdiep je eerst eens in de sport, en begin dan te roepen.
Graag gedaan.
Avatar
Posts: 3754
@Tijn: Dubbel zoveel data? Hoe meer je verschillende dingen probeert hoe meer verschillende data je vergaart. Natuurlijk kun je een race simulatie doen, dan heb je maar data over 1 setup.
 
NL JDinkelman 01 maa 2017 08:53+2
Posts: 1461
Of zullen ze op de laatste testdagen met een aerodynamische verrassing komen waarmee ze de concurrentie niet nu al mee bezig willen zien?
Avatar
Posts: 2063
Ik heb dat vermoeden ook idd
NL samson-shadow 01 maa 2017 09:35+2
Posts: 1
Denk zelfs dat de grootste updates pas in Melbourne zichtbaar worden. #kampioenensandbaggen
Avatar
Posts: 1313
Dat zal niet veel uitmaken, je denkt toch niet dat alle andere teams nu al alles hebben laten zien qua nieuwe features? Alle teams komen pas in Melbourne met hun definitieve auto en in Barcelona komen vrijwel alle teams alweer met een nieuw aerodynamisch pakket, zo gaat het al jaren.
NL Pieterzji 01 maa 2017 12:320
Posts: 890
Kan allemaal wel zijn. Maar de coureurs moeten nu ook aan de zwaardere G krachten wennen waar ze nu aan bloot komen te staan. Te veel afblijven van de racepace is dus ook niet verstandig, voor de leercurve van de coureurs, dat is.
 
Avatar
Posts: 35
Goedemorgen! Vraag -> waar zijn de twee "pijpjes" voor die aan weerszijden van de uitlaat zitten bij o.a. W08 van Mercedes?
Avatar
Posts: 615
RBR is aan het duiken, ik denk dat ze in Australië nog wat uit de hoge hoed gaat toveren ;)
Posts: 1966
Dit zijn twee wastegate uitlaten. Officieel zijn ze alleen voor het verbeteren van het motorgeluid.
Avatar
Posts: 35
@Nathief thanks!!
 
Avatar
Posts: 10388
"Ik heb geen idee waarom zij hem niet hebben. Het is een grote verandering voor de styling, maar aerodynamisch gezien is het belang geringer"

Als het aerodynamisch gezien geen voordeel oplevert waarom zou je hem dan gebruiken...
Posts: 1966
Omdat het de achterkant toch wat stabieler maakt in de bochten zoals hij ook vertelde. Dus meer balans in een snelle bocht.
Avatar
Posts: 8280
Er staat "geringer", dat betekend niet "geen"......
 
Avatar
Posts: 1651
Ondanks dat ik ik echt wel besef dat tijden niet alles zeggen..... heb ik wel een naar onderbuik gevoel dat Mercedes en Ferrari de te kloppen teams zijn voor RBR.

Maar dat onderbuik gevoel kan ook komen van 6 dagen carnaval..... ;)
Avatar
Posts: 10388
Dan klopt het toch....dronken mensen en kleine kinderen spreken altijd de waarheid :)
 
Avatar
Posts: 665
Heb gisteravond nog wat foto's van de nieuwe RB zitten bekijken en ik moet zeggen hij wordt met de minuut mooier ;)
NL MadMax2.0 01 maa 2017 17:220
Avatar
Posts: 579
Wat ik overigens ontzettend jammer vind is de sharkvin.......ik zeg z.s.m afschaffen het maakt alle auto's echt lelijk!!
 
Avatar
Posts: 1651
Overigens klinkt : "We wilden eenvoudig beginnen om te begrijpen wat we hebben. Misschien is Mercedes volwassener dan wij, maar ik start liever met een simpele auto". Wel erg logisch. Ik herinner me van afgelopen seizoen, of het seizoen ervoor , nog een complete update, dat Ferrari niets tot nauwelijks gebracht heeft en waren erg zoekende waar dit dan in zat.
Avatar
Posts: 5416
Mercedes heeft een doorontwikkeling van de 2016 auto. Ze zijn dus al wat verder en daarom rijden ze nu al lekker rond.
RB heeft een heel nieuw concept waar de meester eerst een jaar over nagedacht heeft en daarna nog een jaar heeft gebruikt om hem te ontwerpen en te bouwen.
De auto heeft zoveel meer potentie dan de Mercedes die gewoon richting zijn einde loopt qua ontwikkeling.
Ferrari heeft iets ontwikkeld waar niemand wat van begrijpt en gaandeweg het seizoen zullen ze steeds meer terrein verliezen. De wedloop gaat tussen oud (bewezen concept van Mercedes) en nieuw (nog te bewijzen concept van RB)
Vooralsnog kan RB qua topsnelheid mee en daarmee zijn de grootste problemen al opgelost. Dat de auto snel is in de bochten is bij Newey nooit een vraag en dat zal nu ook geen vraag zijn.
Naarmate het seizoen vordert zal RB de te kloppen auto hebben en moet Mercedes vol in de achtervolging. De titel komt daarom misschien net te vroeg dit jaar maar de kaarten lijken geschud en RB heeft de beste kaarten om het spel uit te gaan spelen.
Avatar
Posts: 665
Precies Rimmer! Zie het als dat Mercedes de F16 aan het updaten is en RBR kiest voor een totaal nieuw platform, de JSF. Ow, wacht...
Avatar
Posts: 1651
Mooi verwoord Rimmer, helder verhaal!
Avatar
Posts: 35
@Rimmer: DANK, kijk, daar hebben we wat aan!
NL Appelscha f1 01 maa 2017 10:090
Avatar
Posts: 2413
Wat is het ook een ontzettend fijne vent om naar te luisteren....heerlijk

Ted Cravitz en Ross Brawn
NL Pieterzji 01 maa 2017 12:350
Posts: 890
Wilde al vragen, Reutel, ben je gek of zo. Maar je corrigeert jezelf al.
Posts: 3592
@Rimmer: "Ferrari heeft iets ontwikkeld waar niemand wat van begrijpt en gaandeweg het seizoen zullen ze steeds meer terrein verliezen"

Dit lijkt me wat vooruit lopen op de feiten... Natuurlijk heeft Ferrari zich de laatste jaren niet echt bewezen op gebied van doorontwikkeling, maar dit wil niet zeggen dat het huidige ingeslagen pad niet de juiste is. Voorlopig gaat het best aardig daar. En aan de opmerkingen van Garry Anderson en Ted Cravitz gisteren te horen/lezen, zijn zij juist erg te spreken over het bochtengedrag van de Ferrari. Ik schrijf ze nog niet af!
Posts: 3592
Ted Cracits = Edd Straw...
 
Avatar
Posts: 8180
Met andere woorden, Newey maakt met deze hantering een gok en is het nog maar de vraag of deze aanpak goed uitpakt of niet. Net als het de vraag is of de filosofie van bv Mercedes wel of niet op de langere termijn goed uitpakt.
NL schwantz34 01 maa 2017 14:120
Avatar
Posts: 11917
RBR/Newey neemt juist helemaal geen gok. Dit is gewoon de "basis" auto waar ze nu data mee aan het binnenhalen zijn. Van daaruit gaan ze het aero pakket rustig uitbreiden om te kijken wat het beste uitpakt. Ga er maar van uit dat er in Melbourne een flink gepimpte auto aan de start staat, met een heel ander aeropakket dan waar ze nu mee rondtuffen.
 
Posts: 140
Jan Lammers en Tom Coronel en de heren zijn nog niet heel erg enthousiast over de RB13 van Red Bull Racing..

Tom Coronel is hard in zijn oordeel: "Als je naar buiten rijdt wil je als coureur gewoon de snelste zijn en als je dat niet bent dan weet je toch al een beetje hoe het seizoen eruit gaat zien." Toch eindigt hij positief en hoopt hij dat Verstappen drie races gaat winnen dit jaar.
NL Pietje Bell 01 maa 2017 11:01+1
Posts: 4056
Tom Coronel is dom in zijn oordeel. Bij het testen tijdens de eerste week wil je als coureur niet de snelste zijn, maar weten of alles naar behoren werkt en dan steeds nieuwe onderdelen aan de wagen toevoegen/uittesten.
De snelheid komt dan vanzelf.
NL KiekisNL 01 maa 2017 12:26+1
Avatar
Posts: 1016
Kijk wat het snel willen zijn meneer coronel in de dakar heeft opgeleverd. Heulemal niks nakkes nada alleen een hoop zaken kapot.
 
Posts: 140
Vorig jaar zat RB de tweede dag met de test in Barcelona al bij de top n.l.2e tijd.
Avatar
Posts: 1003
je hebt die opmerking al in een paar topics gemaakt.... maar ik begrijp echt niet wat je daar mee wil zeggen?
DE Turbo1968 01 maa 2017 19:39+1
Avatar
Posts: 1139
En vorig jaar kwam jij waarschijnlijk net thuis van je cito toets om deze tijd en werd je geacht je mond te houden als grote mensen aan het praten zijn ... een jaar later is dat nog steeds het beste in jou geval.
 
Avatar
Posts: 122
Ik heb vertrouwen in Newey. Als je met een "basic car cq simpele versie" tijdens de 3e testdag een 1.21.1 kunt rijden zit dat wel snor.

Met de aanpassingen die nog komen zal RBR zeker weten mee kunnen strijden om de knikkers..
Posts: 140
wat is basic? rijden ze toch allemaal, en proberen met testen nieuwe dingen. nu 1.6 achter Ferrari is erg veel
Posts: 194
Zullen we er 1.2 van maken
 

BR
        Grand Prix van Brazilië
Lokale tijd
Geef je mening
Max Verstappen wordt in 2019 wereldkampioen






Circuit Interlagos
 
Circuit Interlagos
Plaats BR São Paulo, Brazilië
Website Website
 
Team profiel
Naam AT Red Bull Racing
Oprichtingsdatum 1 jan 2005