Vettel: "Met full wets kan je alleen de safety car volgen"

Gepubliceerd op 13 jul 2016 08:35
image

Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië startte voor de tweede keer dit seizoen het Formule 1-veld achter de safety car. Net als in Monaco was de regen debet aan deze manier van starten. Sebastian Vettel heeft na afloop van de race in Engeland zijn licht laten schijnen op de safety car-starts.

Er waren meerdere rijders die tijdens de safety car-fase klaagden over de full wets, waardoor Charlie Whiting pas na vijf ronden besloot om de race vrij te geven. Veel coureurs kwamen meteen binnen om te wisselen naar de intermediates. "Ik denk dat het geen zin heeft om te zeuren over de aanwezigheid van de safety car, maar wel om het vertrouwen dat de coureurs hebben in de full wets." Met deze woorden begon Vettel zijn reactie. "Niemand ziet de banden met blauwe wang als een band om vertrouwen in te hebben."

"Je neemt liever een hoop risico door te switchen naar de intermediates, omdat die een flink stuk sneller zijn. We hadden de eerste ronden behoorlijk last van aquaplaning, maar dat namen we op de koop toe. Meerdere rijders hebben al aangegeven dat de safety car volgen het enige is wat met de full wets kan," zei Vettel, die slechts negende werd op Silverstone.

De Duitser krijgt bijval van wereldkampioen Lewis Hamilton. "We hadden gewoon vanaf de startgrid kunnen starten. Er waren wel wat riviertjes en in bocht acht stond ook een hoop water, maar we zijn duurbetaalde sporters, dus we moeten niet klagen. In 2008 stond er meer water op de baan, en toen gingen we ook niet achter de safety car van start."



Reacties (49)
NL Wingleader 13 jul 2016 08:500
Avatar
Posts: 1516
Geen reclame voor Pirelli.
Avatar
Posts: 4100
is niet de schuld van Pirelli maar van de teams zelf en de FIA die Pirelli niet de kans hebben gegeven de full wet band te ontwikkelen. Ze (Pirelli red.) hebben er vaak genoeg om gevraagd maar toen gaf niemand thuis. Ze hadden derhalve niet de juiste data om de band te kunnen ontwikkelen. Het ligt dus niet aan hen.
NL Wingleader 13 jul 2016 09:39+1
Avatar
Posts: 1516
Je mag toch verwachten van een groot merk dat men in staat moet zijn om een fatsoenlijke regenband te maken. Dan regelen ze zelf maar een testauto, staan er genoeg te koop. Verder zijn er klasses genoeg waar ook met pirelli's wordt gereden. Om nou de schuld bij de teams en de Fia te leggen ,nou nee.
Avatar
Posts: 3421
En er werd door de FIA ook al moeilijk gedaan om de 2017 banden te laten testen.
Avatar
Posts: 795
Niet met je eens. Net zoals de band voor 2017 samen met FIA en een aantal teams wordt getest, moet dat ook met een regenband. Je kunt van Pirelli niet verwachten dat ze eenzijdig een band ontwikkelen zonder terugkoppeling van de teams. Om te testen heb je niet alleen een auto nodig, maar ook coureurs die die auto tot de limiet kunnen berijden en een heleboel data. Als zij zelf een band ontwikkelen, dan zijn ze ook helemaal verantwoordelijk als er klachten zijn, en die komen er geheid.
Avatar
Posts: 116
Eigenlijk meer geen reclame voor de coureurs. Ze moeten rijden en niet zeuren. De top 4 heeft op de full wets nog een paar ronden meer gereden dan de andere piloten. Zij konden het dus waarom de anderen niet?
Avatar
Posts: 4697
@Wingleader: Het is niet de taak van een bandenleverancier om voor een goede testauto te zorgen. Pirelli heeft daar de faciliteiten daar niet voor.
Een wagen met recente updates is dus van belang.

Ten tijden van de bandenoorlog tussen Michelin en Bridgestone bouwden die ook geen eigen auto maar deden ze dit in samenwerking met de teams.

Dus ja, de schuld ligt geheel bij de FIA en de teams.
Avatar
Posts: 795
@ALEXVB: Omdat die het niet durven/kunnen! Sommige coureurs voelen zich in hun element in de regen, anderen zijn net een verzopen kat. Niet voor niets dat er in het begin zoveel afgingen. Regenrijden is een kunst die maar weinigen beheersen. Ik zou ook zeuren in hun situatie. Hoe langer die SC bleef hoe beter het voor hen was.
NL Wingleader 13 jul 2016 15:110
Avatar
Posts: 1516
@six, Pirelli was toch ook in staat om een goede intermediate te maken? Die hebben ze toch ook getest. verder zijn de droogweerbanden perfect volgens de Fia wens, waarom de full wet niet? Schuld ligt dus bij Pirelli, nergens anders.
 
ES Darlos Cainz 13 jul 2016 08:520
Avatar
Posts: 5337
ai ai Pirelli...geen mooie reclame voor ze.
Avatar
Posts: 931
kom op Vettel............... Lewis ging de pacecar bijna voorbij op full-wets..........
 
Avatar
Posts: 205
Is dit nu gewoon image building omdat ze ervan uitgaan dat Charlie toch niets anders beslist? Of menen ze dit? Vraag me dat vaker af met die politieke spelletjes.
Avatar
Posts: 9862
Het is algemeen bekend dat wanneer sporters het mogen bepalen van hoe of wat, het een zooitje gaat worden. Nog los van of je vindt dat er juist gehandeld is door de race leiding.
GB NEXT SPARE VAMP 13 jul 2016 10:13+1
Avatar
Posts: 1874
O, o, o, wat sla je de plank weer mis Dutchie...
 
NL seth_space 13 jul 2016 08:56+7
Posts: 25
Hij krijgt geen bijval rondom zijn opmerkingen over de Full wets maa rover de inzet van een SC.
Achter de SC start je altijd met Full Wets, dat nadeel heeft iedereen. Los van het vertrouwen da tje daa rin hebt is een ieder op eenzelfde wijze gehandicapt.
Belangrijker is echter dat de wagens op droogweer instelling staan aangezien er vanuit parc fermee geen werkzaamheden verricht mogen worden. Dat schept weinig vertrouwen. De Internediates liggen wat dichter bij de sliks vwb eigenschappen en passen dus ook beter bij de afstelling.
 
Avatar
Posts: 3382
"Meerdere rijders hebben al aangegeven dat de safety car volgen het enige is wat met de full wets kan"

Maar er waren ook meerdere rijders die zeiden dat er al veel eerder geracet had kunnen worden.....
US Sjaak Nieuwstadt 13 jul 2016 09:20+1
Posts: 193
Waaruit maar weer eens blijkt dat de regen het kaf van het koren scheidt onder de coureurs.
Avatar
Posts: 3382
Zo is dat Sjakie!!! :)
Avatar
Posts: 795
Dat is wel waar, maar het is nou ook weer niet de bedoeling dat het kaf dan binnen 2 ronden naast de baan staat en alleen het koren de rest van de race uit kan rijden. Ergens ligt een gulden middenweg, en het is de kunst om die te vinden.
US Sjaak Nieuwstadt 13 jul 2016 10:350
Posts: 193
Daar kan je best gelijk in hebben, maar ik krijg nu ook niet echt het idee dat de wedstrijdleiding nu z'n best deed die middenweg te vinden. Een gewone start met regen mag het ene uiterste zijn, vijf ronden achter de safetycar is wat mij betreft een ander uiterste.
 
Avatar
Posts: 163
Het is dan wel raar dat de top 3 in eerste instantie door reed op full wets en pas bij de SC besloot om naar binnen te duiken.
Red Bull leek geen rekening te houden met een SC aangezien Ricciardo daar net voor binnen gekomen was.

Vettel krijgt overigens helemaal geen bijval van Hamilton in dit verhaal. Die laatste klaagt namelijk niet over de banden, maar over de manier van starten. Hij heeft overigens wel gelijk door te stellen dat men zich niet zo aan moet stellen en er geracet moet worden voor dat salaris.
NL TurboSlak 13 jul 2016 09:15+1
Posts: 162
Jij hebt gelijk +1

Hamilton is altijd de eerste die over de radio vraagt of ze nou eens los kunnen gaan, je zou zeggen, hij rijd eerste 30 ronde achter de safety car is ook niet erg. Maar zelfs als hij eerste ligt vraagt hij om het los te laten. Toont wel zijn drive vind ik.
NL Speedpuppet 13 jul 2016 09:39+3
Avatar
Posts: 7690
Die had in dit geval ook makkelijk praten vooraan zonder spray ;)
Avatar
Posts: 2575
De reden dat de top 3 zo kang door reed op full-wets is dat ze hoopten meteen de stap naar slicks te maken. Logische redenatie, alleen afgelopen zondag bleek het niet mogelijk.
Avatar
Posts: 3382
@Speedpuppet: Hij had last van de spray van de safety car ;)
Avatar
Posts: 795
Ik denk eerder dat hij heel goed weet dat Rosberg hem in de regen bij lange na niet bij kan houden. Dus hoe langer ze op een kletsnatte baan rijden, hoe beter het voor hem is. Omdat de baan nu redelijk droog werd toe ze los gingen bleef het verschil beperkt.
NL Need5Speed 13 jul 2016 13:120
Avatar
Posts: 1507
Overigens is het geen slecht idee om een rondje door te gaan op de full wets als de rest naar binnen duikt want de kans op een (V)SC als iedereen ineens op banden met minder grip rijdt is niet zo heel klein.
Mercedes en Red Bull (met Max) hebben het slim bekeken.
 
NL Maximiliaan 13 jul 2016 09:120
Avatar
Posts: 2969
Het is volledig doorgeslagen daar. Rollende start ok, 2 verkenningsrondjes ook goed, maar dan gewoon loslaten die handel. Dit maakte de F1 in de regen zoveel spannender. Al die spanning halen ze er voor ons gemak maar gewoon even uit. De F1 was toch al onderhevig aan populaire beslissingen de laatste tijd dus waarom niet hè?
 
Posts: 109
iedereen praat naar zijn eigen mond .vettel drama race dus ja ... lewis wil de man zijn dus sc had eerder naar binnen gemogen terwijl hij liep te klagen tijdens de race .......
Posts: 1500
Dan kijk jij nog niet erg lang Formule 1, want Lewis Hamilton is bekend geworden als de coureur die steeds als eerste op de radio vraagt om die rotte SC weg te hebben.
Avatar
Posts: 3421
Lewis riep in Monaco ook als eerste dat de SC wel weg kon. Startend op p3. Dus gewoon ook in de spray.
 
Avatar
Posts: 1126
Precies, goed verwoord door beide heren.
En aangezien zij achter het stuur zitten (met de rest) mag CW er wel meer rekening mee gaan houden lijkt me.
 
Posts: 14
Wat mij betreft mogen ze achter de safetycar starten om dan een aantal rondjes de baan droog te rijden, vervolgens een traditionele start.
GB NEXT SPARE VAMP 13 jul 2016 10:140
Avatar
Posts: 1874
Tja, dan heb je nog steeds geen staande start in de regen.
Dan kun je nog beter doen wat ze in de USA doen: daar drogen ze de baan met trucks waarop reusachtige blowers zijn gemonteerd.
 
ES Verstoppen 13 jul 2016 09:360
Avatar
Posts: 1214
Leuk dat Lewis toegeeft dat hij een duurbetaalde sporter is en niet mag klagen!
Avatar
Posts: 795
Ook duurbetaalde sporters (en dat zijn F1 coureurs allemaal) mogen best klagen als daar aanleiding toe is. Maar iedereen klaagt toch naar gelang zijn eigen kunnen. Wehrlein ging er als eerste af, dus die zal de volgende keer wel graag zo lang mogelijk achter de SC willen blijven. Rosberg waarschijnlijk ook wel. Lewis en Max willen het liefst zo snel mogelijk los.
 
NL Racefreak 13 jul 2016 09:50+1
Avatar
Posts: 264
F1 moet oppassen dat de sport niet te ver afglijdt. Racen in de regen is kennelijk te link, die gekke halo komt eraan... Allemaal geen goede ontwikkelingen. Risico zit in het DNA van de sport, als je dat alsmaar verder inperkt maak je diezelfde sport uiteindelijk gewoon stuk.
 
NL NOTHINGBUTTHETRUTH 13 jul 2016 10:10+2
Posts: 13929
Alleen maar de Safety Car volgen op Full Wets? Volgens mij was Lewis prima in staat om de Safety Car in te halen op die banden. Hij deed in ieder geval een poging. :-)
 
Posts: 241
Iedereen heeft het nu wel steeds over de full wets, maar wat is nu het probleem met die band dan? Is hij te langzaam in de regen, waardoor komt dat etc. Ik heb daar nog geen duidelijke verklaring over gehoord
 
Avatar
Posts: 91
Eens met de twijfel over het starten achter de SC.
Ik vond dat ze op deze manier Hamilton de winst in de schoot gooide. Heerlijk het moment bepalen van losgaan op een stuk met goede grip, vervolgens als enige geen last hebben van de spray.
NL NOTHINGBUTTHETRUTH 13 jul 2016 10:160
Posts: 13929
Wil je daarmee zeggen dat als Lewis geen pole had gehad men misschien gewoon voor een staande start had gekozen?
Avatar
Posts: 3088
Ik moet zeggen dat ik het een opmerkelijke keuze vond dat men achter de SC van start ging. Het was droog en men had misschien eerst een een rond of 2 kunnen rijden om daarna een staande start te doen. Bij mij kwam ook het idee voorbij dat men dit best eens heeft gedaan om Hamilton te helpen.
 
NL danny1977 13 jul 2016 11:360
Avatar
Posts: 297
Starten achter de safetycar oke... dat kan ik dan nog wel begrijpen je wilt natuurlijk niet in de eerste bocht zoals in spa 14 auto in de prak hebben.... maar om nou 5 ronden ervoor te rikden vind ik ook weer teveel van het goede
Avatar
Posts: 3088
Spa toen der tijd was een incident, er zijn genoeg races onder dezelfde condities wel goed gegaan. Ze zijn doorgeslagen mbt regen races en de starts. Coureurs zijn ook deels schuldig hieraan in mijn ogen en klagen te snel. En laten we eerlijk zijn een heftig crash bij de start heeft ook iets, zolang als er geen zwaar gewonden of doden vallen.
 
Avatar
Posts: 3088
Ik denk dat men het heel anders moet gaan aanpakken voor de fans, want het is gewoon triest hoe het nu gaat. Waarom niet aantal rondes rijden en dan alsnog een staande start? De race is dan een aantal rondes korter, maar dan is het spannende element start wel weer aanwezig. Ik blijf dit in dit soort gevallen toch een te groot voordeel hebben voor de coureur die vooraan rijdt. Ik denk dat de Fia in het geval Silverstone gewoon fout heeft gedaan en Hamilton een voordeel heeft verschaft.
 
Posts: 31
Wil men de sport aantrekkelijk houden dan moet dit opgelost worden. Als het na 10 ronden gaat en blijft regenen kun je toch ook niet de race achter de safetycar uitrijden. Als dit betekend dat er aanpassingen aan chassis en banden nodig zijn moet men deze maar voorschrijven.
 
NL Mueslibol 13 jul 2016 12:590
Posts: 29
Bianchi reed te hard. Accepteer dat nou gewoon eens en laat de andere profs, die toch echt bewust kiezen voor een sport met zoveel gevaar, gewoon racen.

Nu is het net alsof die zeurende ouders belangrijker zijn dan de fans.
Avatar
Posts: 3088
Ik ben het helemaal met jou eens!!
 
Avatar
Posts: 230
vertrouwen, dat is het woord. dat zegt dus weinig over de kwaliteit van de band. zoals we in de race zagen was de band prima want niemand is er met de fullwets vanaf gegaan. dat kwam met de inters. een langzamere intermediate leveren (die minder nog minder water aankan of juist wat meer) kan de oplossingzijn. (deze inter dus niet meer leveren)
 

SG
        Grand Prix van Singapore
Lokale tijd
Geef je mening
Pierre Gasly gaat het Max Verstappen moeilijk maken in 2019






Coureursprofiel
Naam GB Lewis Hamilton
Actief Als Mercedes Coureur in Formule 1
Geboortedatum 7 jan 1985 (33)
Gewicht 66 kg
Lengte 1,75m
Woonplaats Monaco