Wolff pleit voor hogere minimumleeftijd voor F1

Gepubliceerd op 23 mei 2016 11:33
image

Na de aankondiging dat Max Verstappen in 2015 op 17-jarige leeftijd in de Formule 1 zou debuteren, gingen bij de internationale autosportbond FIA alle bellen rinkelen. Was dat niet wat jong voor een debuut op het hoogste niveau, vroeg de federatie zich af.

De FIA riep vervolgens een minimumleeftijd in het leven. Voor Max Verstappen had het geen consequenties meer, maar andere coureurs moeten minstens 18 jaar zijn om in de Formule 1 te kunnen debuteren. En als het aan Toto Wolff ligt, gaat die leeftijd nog wat omhoog.

De motorsportbaas van Mercedes verkondigde: "De druk waar jonge talenten onder staan om zo snel mogelijk de top te bereiken is te hoog. Het is niet goed dat 16-jarigen in de Formule 3 rijden. Ik stel voor om een minimumleeftijd van 18 jaar voor de Formule 3 en 20 jaar voor de Formule 1 in te voeren."



Reacties (68)
NL babyShumi 23 mei 2016 11:33+4
Posts: 406
onzin wat goed is komt snel.voetbal netzo als je messi tot zijn 20 ste bij de a tjes had moeten laten spelen zou hij nooit zijn niveau hebben gehaald
Avatar
Posts: 1636
Bergkamp was ook 17 toen hij debuteerde in Ajax 1
DE Duits Sterretje 23 mei 2016 13:410
Avatar
Posts: 3276
Boris Becker won Wimbledon toen hij 17 jaar was.
Posts: 1831
Johan Cruijff was 17 jaar toen hij debuteerde in Ajax 1.

Btw. Er zijn meer spelers die op leeftijd debuteerden, maar van wie daarna niets meer hoorde.
Posts: 1831
Ik vraag me af of sporten met elkaar te vergelijken zijn.

Nadia Comăneci was 14 jaar toen ze bij de Olympische Spelen van 1976 3x goud won bij het turnen.
GB Sirhenry 23 mei 2016 16:57+1
Avatar
Posts: 755
is bullshit. Wat goed is komt snel. Door een leeftijdsgrens in te stellen hou je die uitzonderlijke talenten tegen in hun groei.....
Posts: 345
Je kan stellen dat Max een uitzondering is. Velen zullen zo jong nog niet klaar zijn, maar zonder deze regel heeft Max wel een kans gekregen.
 
NL _Firebeats_ 23 mei 2016 11:33+1
Avatar
Posts: 985
Kan ik mij prima in vinden..
Avatar
Posts: 143
inderdaad, het mag wel iets minder gejaagd gaan. Geef ze ook meer rust en ruimte om een opleiding af te maken.
 
NL Rogier hier 23 mei 2016 11:33+3
Avatar
Posts: 3029
Doen! Dan kan Max echt nooit meer uit de recordboeken worden gereden :-)

Ook wel gaaf als door jou heel veel regels herschreven worden.
Avatar
Posts: 1209
en als over 40 jaar blijkt dat hierdoor supertalenten niet meer in de F1 komen wordt die regel toch weer aangepast. dus dat max nooit meer uit de recordboeken kan worden gereden is koffie dik kijken.
NL Duffeling 23 mei 2016 12:25+1
Posts: 70
Want dat is natuurlijk het enige wat belangrijk is. De recordboeken....
Posts: 2236
Straks mag Verstappen een jaar niet rijden vanwege onzinnige regels.
Avatar
Posts: 111
Max kan sowieso nooit meer uit de recordboeken gereden worden als jongste F1 piloot. Minimum leeftijd is nu 18 jaar om te mogen starten in de F1.
NL Opdeplank 23 mei 2016 14:150
Avatar
Posts: 846
Ze kunnen het natuurlijk nog met terugwerkende kracht verbieden ;)
 
BE Houwimmie 23 mei 2016 11:350
Posts: 338
tjah, jonge haaien die wel eens een foutje maken, maakt het interessant om naar te kijken en dat is toch waar het allemaal om draait? Langs de andere kant schatten oudere rijders situaties anders in, wat de veiligheid (meestal) wel ten goede komt.
Dit is een mes dat langs twee kanten snijdt.
 
NL dumdumdum 23 mei 2016 11:370
Posts: 1845
Wat een onzin. 18 jaar voor F3. Als de FIA dit door voert, dan doen ze dit alleen om de F4 klasse wat meer gevuld te krijgen.
NL NOTHINGBUTTHETRUTH 23 mei 2016 11:45+1
Posts: 13929
Nee, als ze dat doen, dan doen ze dat vooral voor de veiligheid.
NL _Firebeats_ 23 mei 2016 11:540
Avatar
Posts: 985
veelal zijn hardlopers , doodlopers op een paar uitzonderingen na.
Avatar
Posts: 4029
Ik vraag me af of Wolff dit zegt vanwege het puberale gedrag van Lewis (Cannes) ;-)
NL NOTHINGBUTTHETRUTH 23 mei 2016 12:090
Posts: 13929
 
NL Wingleader 23 mei 2016 11:37+1
Avatar
Posts: 1424
Hier heeft Toto wel een punt, als je ziet hoe vaak het fout gaat in de lagere klasses, kan de jeudige leeftijd wel eens een factor spelen.
NL Revdutchie 24 mei 2016 07:320
Avatar
Posts: 1237
En wat geeft de garantie dat 18 of 20 jarige debutanten die fouten niet maken?
 
Posts: 94
Tja als je dat doet stop je voor sommige eigenlijk de ontwikkeling die rijden dan gewoon hun rondjes voorin en gaan weer naar huis, waardoor ook de motivatie kan afnemen en zorgt juist voor gevaar in de hogere klasses waar sommige dan zullen van "oh joh ik heb 2jaar lang in mn eentje voorin gereden doe ik nu ook wel ff"
NL Revdutchie 24 mei 2016 07:340
Avatar
Posts: 1237
Zo zie ik het dus ook.

Wat goed is moet je niet remmen in hun ontwikkeling en wat slecht is zou er niet mogen rijden, maar dat is een verantwoordelijkheid van het team lijkt me.
 
NL NOTHINGBUTTHETRUTH 23 mei 2016 11:44+3
Posts: 13929
Ik ben het eigenlijk wel met Wolff eens. Met name in de F3 zijn de afgelopen veel zware ongelukken gebeurd. Gelukkig niet met fatale gevolgen, maar een deel van die ongelukken was echt het gevolg van roekeloos gedrag.
Posts: 796
F3 18 jaar, F1 19 jaar lijkt me een prima compromis.
Op je 16de met ca. 300km/h over een cicuit rijden is iets waar je best kritisch naar mag kijken, de tijd op te 'rijpen' is daarmee ook geborgd.

Natuurlijk bewijzen de uitzonderingen op de regel dat die het wel aankunnen, maar de minimum leeftijd op de weg is ook 18 (zonder begeleiding).
 
Posts: 1508
Ik vind het onzin, elk talent is uniek en elk talent is anders. Giedo was 28 bij zijn F1 debuut en heeft wel eens in een interview gezegd dat hij op z'n 20e ook echt nog niet aan F1 toe was.

Als ze al regels in willen voeren om talenten te beschermen, dan kunnen ze mijns inziens beter naar de contracten kijken. Bescherm de coureurs door de teams te verplichten goed te zorgen voor jonge talenten, verbied bijv. jaarcontracten voor jonge coureurs zodat ze in ieder geval meerdere jaren krijgen om zich te bewijzen.

Daarnaast ben ik van mening dat topsport nu eenmaal keihard is, het is zwemmen of verzuipen en als je niet goed genoeg presteert is het gewoon klaar. Punt.
 
NL Vaxmerstappen 23 mei 2016 11:46+1
Avatar
Posts: 973
Eerst dacht ik onzin, maar als je dan de laatste alinea leest kan ik hem wel een beetje gelijk geven. Sinds de komst van Max is er een heel nieuw 'tijdperk' ontstaan onder de jonge zeer getalenteerde rijders die hetzelfde pad willen bewandelen, en overstappen en er dan achterkommen dat ze er nog niet klaar voor waren.
 
Posts: 4388
18 voor f3 en 20 voor f1... Wat dan voor de klasses tussen de F3 en de F1 ik noem cd v8 3.5 en de GP2.
 
NL laagvliegerT 23 mei 2016 11:570
Avatar
Posts: 1252
Maak er dan gelijk maar 26 van. Dan zijn hersenen pas echt volgroeid. Dan baseren we ons tenminste op feiten.
Ook geen Champagne meer voor die leeftijd.

Klein minpuntje is dan wel dat nog groeiende hersenen zich niet verder ontwikkelen door zich aan te passen aan het hogere niveau. Maar dat is goed nieuws voor Max. Die heeft de komende 15 jaar een gigantische voorsprong.
 
Avatar
Posts: 1360
Argumenten Toto?
NL NOTHINGBUTTHETRUTH 23 mei 2016 12:150
Posts: 13929
Avatar
Posts: 1360
Dan zou ik eerder de vereisten voor een superlicentie aanscherpen. Sommige rijders zijn op hun 27e nog niet volwassen genoeg.
Posts: 325
@DIZZY
Goed punt. Met aangepaste eisen voor een superlicentie kan je filteren op basis van gewenste eigenschappen/vaardigheden. Filteren op leeftijd is eigelijk gewoon leeftijdsdiscriminatie. Iedereen kan toch zien dat Max er klaar voor was? Zou toch zonder zijn als Max op basis van zijn leeftijd niet in de F1 had gemogen?
NL Motori-arte 23 mei 2016 23:370
Avatar
Posts: 1194
Groei van de hersenen, grensverleggend komt eerst later volgroeid je 'begrenzing'. Uitzonderingen daar gelaten. Bij jeugdige zie je dan ook wat door volwassenen bestempeld wordt als stommiteiten. Vechten, scooterongelukken. Er zijn uitzonderingen, maar je moet ergens een grens trekken. ik zeg niet dat een leeftijd de oplossing is, alleen je moet wel de jeugd beschermen. Doen we op alle vlakken, ze mogen niet roken drinken kroegbezoeken, maar wel 200+ rijden. Bijzonder contrast als je het mij vraagt
 
NL yblokdijk 23 mei 2016 12:08+2
Posts: 196
Ik snap wel dat hij dat roept , zeker gezien zijn coureur L Hamilton die nog steeds niet volwassen is. Maar of dat nou zo'n goed referentie punt is.......
Posts: 415
Ik ben fan van Lewis. Maar ik vind je comment toch wel een plusje waard.
 
NL Robert-Jan 23 mei 2016 12:100
Avatar
Posts: 256
Ik vind het onzin. Ik ben dan ook geen expert op het gebied van jonge talenten, maar ik ben wel van mening dat als talenten al op heel jonge leeftijd zo goed zijn, je ze de ruimte moet geven om door te ontwikkelen en ze niet tegen moet houden omdat een paar oude zakken dat nodig vinden.
 
Avatar
Posts: 2445
Niet zo slap lullen Toto, er is geen probleem met leeftijden, dus er is ook geen probleem. Ik vind het nooit zo relaxed als mensen oplossingen gaan bedenken voor problemen die er niet zijn

[x] ongeschikt
[ ] geschikt
NL caracciola 23 mei 2016 15:170
Posts: 294
Toto ziet Max de komende 18 jaar de boel domineren en heeft dus wel een punt.
Verplichte pensioenleeftijd met 30 dan maar?
Avatar
Posts: 2445
Nee, natuurlijk verloop a.u.b.
 
Avatar
Posts: 1636
In Texas mag je rijden op je 16e. Een gun dragen (zelfs in het openbaar in een holster), maar pas op je 21 in aanraking komen met alcohol (Max mocht zelfs geen muziek bar in)
NL laagvliegerT 23 mei 2016 13:280
Avatar
Posts: 1252
Terecht.
De combi vuurwapens, auto rijden en alcohol lijkt mij geen al te beste.
 
NL Mika Kimi 23 mei 2016 12:220
Avatar
Posts: 182
Toto noemt als reden de druk waar jonge talenten onder staan om zo snel mogelijk de top te bereiken. Daar ben ik het wel mee eens, bij een minimumleeftijd hebben ze meer rust om door te groeien.
 
Avatar
Posts: 362
Ach, Alonso heeft in iets meer dan één jaar tijd ook een aantal forse ongelukken gehad en het hoort gewoon bij autosport.

Een beetje overtrokken reactie weer...ja het was een forse klapper zoals die wel vaker voorkomen, maar om nou meteen leeftijdgrenzen te gaan instellen is wel heel erg overdreven. In Moto3 rijden ook erg jonge rijders met behoorlijke snelheden, en dan ook nog minder beschermd, en daar hoor je niemand over.
 
NL Señor Sjon 23 mei 2016 12:280
Posts: 258
Toch reden je twee 30plussers elkaar van de baan af en won het broekie... Als de auto's weer zwaarder worden, dan hebben 16 jarigen het fysiek nog niet om een auto te besturen, dat scheelt ook.
 
NL Frontwinger 23 mei 2016 12:430
Avatar
Posts: 181
Wolff heeft gelijk...mits er wel ruimte blijft bestaan voor de uitzonderlijke talenten die aantoonbaar de volwassenheid/skills hebben om met de druk te kunnen dealen.
 
Posts: 2236
Wil hij nu via reglementen forceren dat Verstappen volgend jaar niet mag rijden?

Alleen Alguersuari en Verstappen waren jonger dan 20 en die zijn toch beide meer geschikt in de F1 dan een Palmer, Nasr, Ericsson, Haryanto, Stevens, Mehri.
Ik snap het probleem niet zo.

Er is ook al ingevoerd dat je in de opstap klassen een x (40?) aantal punten moet behalen voordat je in aanmerking komt voor een F1 licentie. Dat is ook geen goed criterium, maar in ieder geval beter dan een leeftijdsgrens.
 
NL DragonEgg75 23 mei 2016 12:500
Avatar
Posts: 337
Waarom? omdat de oudere zich nu bedreigd voelt door de jonkies? ... bhahahahaha!
 
Avatar
Posts: 2792
Voor wat zou dit goed zijn... Oké dan zal Max deze records voor eeuwig behouden
 
Avatar
Posts: 4544
Ik kan mij er wel in vinden.

Sinds Max zijn bliksem carrière van karting via 1 jaar Formule 3 naar de F1 vinden al die managers dat de parels die zij begeleiden minstens net zo snel in een zo hoog mogelijke serie moeten rijden. De jonge talenten denken dat zij minsten net zo goed zijn als Max op die leeftijd was en gaan steeds meer risico's nemen wat gevaarlijke situaties creëert op de baan.

Vorig jaar moest de wedstrijd leiding zelfs een F3 race af lasten omdat de jonge honden zich maar niet wisten te beheersen, zelfs niet na een daarvoor speciaal gehouden vergadering met de coureurs.

Wolff heeft helemaal gelijk dat de druk op de jonge coureurs nu te groot is geworden.
Avatar
Posts: 4544
Voor de duidelijkheid, toen ik Max 45 minuten door Pauw geïnterviewd zag worden dacht ik steeds maar weer dat hij inderdaad een bijzonder volwassen houding heeft voor zijn leeftijd.
Dat is best uitzonderlijk en daarom heeft hij zo jong de mensen binnen RB waarschijnlijk ook overtuigd dat hij deze stap aankon.

Maar het is absoluut niet normaal en nu hebben we wel een heel veld met hongerige tieners die denken dat ze minimaal hetzelfde kunnen als Max. Wellicht zitten er wel 1 of 2 tussen die over een paar jaar net zo snel of zelfs sneller dan Max kan zijn, maar of zij nu al net zo volwassen zijn als Max op die leeftijd is maar zeer de vraag, laat staan al die wat mindere talenten daarachter, die wel nog steeds van zich zelf hopen dat zij net zo goed zijn.

Ik keek de race klasses onder de F1 al voor Max er in reed en doe dat nu nog steeds en ik herken inderdaad dat er een soort mentaliteitsverandering is bij die jonge gasten wat zorgt voor veel druistig gedrag op de baan.
Posts: 325
Natuurlijk heeft Toto gelijk, maar er zijn vast meer oplossingen mogelijk dan te discrimineren op basis van leeftijd.
 
Posts: 994
leeftijd moet niet uitmaken, als je snel bent ben je snel en of je nou 16 of 106 ben moet niet uitmaken
Avatar
Posts: 4544
Gaat ook niet om de snelheid hier, maar om te veel jonge knapen op 1 baan die allemaal denken dat ze binnen een paar jaar in de F1 moeten zitten en daardoor veel meer risico's gaan nemen dan ze zouden moeten doen.
Posts: 994
een team moet besluiten of iemand oud genoeg is om te debuteren in de autosport en als dat met 16 in de formule 3 is of met 16 in de formule 1 is dat zo. als je talent heb moet je het gebruiken en zo snel mogelijk
 
Avatar
Posts: 6600
Typische geval waarbij je elk geval individueel zal moeten beoordelen.... Zoals met veel zaken in het leven kan je het moeilijk op één grote hoop gooien. Al is dat meestal ook gewoon gemakzucht... Een gevalletje Verstappen is duidelijk een uitzondering... Zou toch eeuwig zonde zijn als die nog drie jaar in de wachtkamer had gezeten vanwege het slappe excuus, ''het staat nu eenmaal in de regeltjes''....
 
CA James Raven 23 mei 2016 13:240
Posts: 1145
Pffff. Gelukkig ben ik al 20+. Nipt... ;o)
 
NL o-verstappen 23 mei 2016 13:430
Posts: 92
Komt ie weer aan, wat een onzin. Net alsof iets met leeftijd te doen heeft... genoeg voorbeelden.
Hij is gewoon bang dat een volgend talent op zeer jonge leeftijd door RB ingelijfd wordt. HA!!
 
NL Goggomobil 23 mei 2016 14:25+2
Avatar
Posts: 467
Al die vergelijkingen met voetballers en tennisers gaat niet op. Die rennen niet met 320 km per uur over het veld of op de tennisbaan. Ik kan mij wel vinden in een leeftijdsgrens. Het is geen schaken of kantklossen wat ze aan het doen zijn. Aan deze vorm van sport zijn toch wat meer risico's verbonden dan aan tennis of voetbal.
 
Avatar
Posts: 57
goedzo, dan houd Max zijn record voor altijd :D
 
Posts: 6735
Max laat toch zien dat 18 jaar goed moet kunnen , maar of ze allemaal zo goed reageren en vakkundig zijn op die leeftijd in de formule 1 , dat is maar de vraag , omdat 18 jaar wel op een het randje is zeg maar

Zo zijn er ook eind dertigers die al beduidend minder gaan presteren , terwijl er bij andere leeftijdsgenoten geen inzinking merkbaar is , het verschilt gewoon per persoon denk ik
 
US Remmen Los 23 mei 2016 16:030
Avatar
Posts: 629
Is een minimum aan ervaring niet verstandiger ?
 
Avatar
Posts: 755
En natuurlijk roepen de mensen die geen talent hebben dat hetgoed is dat ze rustig kunnen groeien, dat is namelijke de enigste maat die ze kennen. Uitzenderlijk talent komt snel. Door een leeftijdsgrens te trekken, belemmer je net dit soort uitschieters in hun groei. Wat zou dit betekenen voor iemand zoals Max of Cruyff e.d.? Niet doen dusss
 
NL Zandvoort1960 24 mei 2016 08:160
Avatar
Posts: 622
Ik ben het in basis wel met Toto eens en dat dit allemaal draait om veiligheid.
Ter voorkoming van 'roekeloos' gedrag met bijbehorende mogelijke consequenties is naar mijn idee echter vooral ervaring in de race-sport gewenst, niet zozeer een minimum leeftijd.

Uiteindelijk is Max wel op z'n 4e begonnen en had dus 13 jaar ervaring in deze tak van sport. En juist die ervaring maakt zijn manier van handelen, bv het omgaan met spanning als een RAI in je nek zit, zo volwassen.
Vreemd genoeg lees ik daarover weinig in de reacties.
Naar mijn idee is een 17 jarige met 13 jaar ervaring veiliger op de baan dan een 21 jarige met 4 of 5 jaar ervaring.
Ik zou daarom niet zozeer pleiten voor een minimum leeftijd, maar voor een minimaal aantal jaren aantoonbare ervaring in wedstrijd-racen.
 
Avatar
Posts: 780
Een hogere leeftijd kan niet voorkomen dat anderen zich ook hét race talent van de eeuw wanen. Neem een Kvyat, die ervan overtuigt is dat hij in Spanje ook eerste zou zijn geworden gezien de omstandigheden waarin Max zijn eerste overwinning behaalde. Denkt ie nu echt dat de omstandigheden zo uniek waren. Dat zou wel héél toevallig zijn dan. Max is gewoon heel stabiel.
 
BE Hunt James 24 mei 2016 12:320
Avatar
Posts: 2013
Lijkt me een zeer goed voorstel.
Dan hoeft niks overhaast te gaan en kunnen ze rustig ontwikkelen en ervaring op doen.
En hebben ze vanaf hun 20ste nog tijd genoeg om in de F1 mee te draaien.
 

DE
        Grand Prix van Duitsland
Lokale tijd
Zondag Weather image
Race
15:10 - 17:10
 
 
Snelste ronde
15:10 - 17:10
 
 
Zaterdag Weather image
Vrije training 3
12:00 - 13:00
 
 
Kwalificatie
15:00 - 16:00
 
 
 
Geef je mening
De strijd om de titel gaat door tot aan de laatste race van het seizoen






Coureursprofiel
Naam NL Max Verstappen
Actief Als Red Bull Racing Coureur in Formule 1
Geboortedatum 30 sep 1997 (20)
Gewicht 70 kg
Lengte 1,80m
Woonplaats Monaco